سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. ناشناس

    سلام خواستم بدونم ماهی سرسوسماری داشتم متاسفانه در عین سالمی مرد از نظر تغذیه هفته ای یکبار به اون غذا میدادم اونم دل مرغ فقط بهش میدادم تقریبا یکسالی بود این ماهی را داشتم ولی متاسفانه ظاهرا سالم بود و غذا هم میخورد خواستم علت این موضوع را بدونم با تشکر

    پاسخ
    1. .sina

      سلام
      شما فقط هفته ای یه بار دل میدادید و هیچ غذای دیگه ای نمیدادید درست فهمیدم یا نه؟

      پاسخ
    2. وحید

      سلام،
      دوست عزیز درسته سر سوسماری ماهی مقاومیه اما هر موجود زنده إی باید تنوع غذایی داشته باشه تا اون نیاز های حیاتی بدنش تامین بشه،،
      بعدم دل مرغ اصلا غذای جالبی نیست،بعدم هفته یکبار غذا میدادی !!!!!؟؟؟؟

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      خب جای تعجب داره اینقدر زنده مونده و باید زودتر تلف میشد ؟؟؟!!!
      شما باید از دل مرغ هفته ای یک وعده استفاده میکردین و در بقیه روزها هم غذاهای دیگه رو میدادین نه فقط هفته ای یک وعده غذا بخوره ؟؟؟!!!
      تازه سرسوسماری داریم هر روز دل گاو میخوره ولی باز هم گرسنه هست ؟؟؟؟!!!!

      پاسخ
  2. بهزاد

    من یک سرسوسماری داشتم اندازش ۸۰ سانت میشد ۲ روز پیش به خاطر کوچیکی اکواریومش به یه اکواریوم بزرگتر منتقلش کردم اما بعد ۳ روز مرد میخوام بدونم دلیل مرگش ممکنه جابه جا کردنش بوده باشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اره ممکنه ولی سرسوسماری ۸۰ سانتی واقعا به این راحتی نباید بمیره یا بد جابجاش کردین و شوک بهش وارد شده یا واقعا پارامترهای اکواریوم قبلی با اکواریوم جدید زمین و اسمون بوده. به این راحتی سرسوسماری نمیمیره.

      پاسخ
  3. بهزاد

    تا قبل از اینکه جا به جاش کنم خوب غذا میخوردو مشکلی نداشت اما به خاطر سایز بزرگش داخل تور جا نمیشد و به بدبختی گرفتمش ولی اونقدرا هم ضرب نخورد داخل اکواریوم جدید غذا نمیخورد و اشتها نداشت فکر کردم به خاطر جا به جا شدنشه راستی اکواریومو شیشه بری دادم برام ساخت ممکنه از چسب نامرغوبی استفاده کرده باشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب والا معلوم نیست. دلیل که حتما از جابجایی بوده و حالا معلوم نیست چی شده، گفتم یا ضربه خورده و بد جابجا شده یا اینکه شرایط اب به اب کردنش زمین و اسمون بوده یا واقعا ابتون مشکل داشته و ماهی مسموم شده یا ….. من تا حالا چند تا سرسوسماری نگهداری کردم، از سایز کوچیک و بزرگشون کردم و اخرم دردسر شدن و مجبور به فروش شدم. به این راحتی ها نمیمیره یا مریض نمیشه. حتی یکیشون که خیلی بزرگ شده بود رو تو وان حمام یه مدت نگهداری میکردم. یه بارم افتاده بود بیرون و مجددا منتقلش کردم به وان و اخ نمیگفت(حالا اینا رو نمیگم بداموزی بشه) میخواستم بگم به این راحتی ها نمیمیره و ماهی حساسی نیست، از چسب هم فکر نکنم باشه با این حال مارک چسب رو بگین شاید از چسب صنعتی استفاده کرده باشه، چسب های اکواریوم همه انتی باکتریال و مناسب هستند و حتما شیشه بری هم از همین چسب ها استفاده کرده. باز مارک چسبو میخوان بگین ببینیم چی بوده.
      اهان یه سوال وقتی دو سه روزه غذا نمیخورد و در حال مرگ بود ابشش ها و پوزش قرمز نشده بود؟

      پاسخ
  4. بهزاد

    چرا نوک پوزش قرمز شده بود ولی فکر کردم از کوچیکی اکواریومش بوده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من. گفتم وقتی منتقل کردین. بعدم ابشش ها و … هم بود تو سوالم. بیخیال الان نمیشه فهمید و دیگه هم کار از کار گذشته و ماهیتون رو از دست دادین. اگه میخواین اکواریوم رو باز ماهی دار کنید اول خوب تمیز و ضدعفونی کنید و چرخه رو بگذرونید و مجددا ماهی دار کنید

      پاسخ
  5. m

    سازگاری این ماهی با سرماری چطوره ؟ من سازگاری این ماهی رو با آروانا و سازگاری آروانا رو با سرماری دیدم ولی سرماری و سرسوسماری با هم رو نمیدونم . در ضمن سازگاریش با ردتیل ، فلاور ، کت آفریقایی و پنکوسی شکارچی چطوره ؟
    راستی منظورم از سازگاری فقط و فقط و فقط کتک نخوردن و زخمی نشدنه ! این بحث غذاخور نبودن و غذا گیرش نمیاد و اینارو بیخیال شید تورو خدا که ما در مورد هر چی پرسیدیم رفتید سراغ این نکته ! من کلیپ دیدم که غذارو از خیلی ماهیا سریعتر قاپ میزنه . تازه خود من خیلی موقع غذا دادن به ماهیام وقت میذارم جوری که همشون به اندازه کافی غذا میخورن هر سری .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جااااان ؟؟!!! سازگاری سرماری رو با آروانا دیدین ؟؟!!! پس اون اصلا سرماری نبوده قربان ؟؟؟!!
      سرماری حتما آروانا رو میکشه خیالتون راحت شک نکنید در این مساله حالا شاید یک جایی به صورت موقت در کنار هم بودن و شما دیدین و یا توی مغزه بوده اما توی منزل خیر امکان پذیر نیست.
      اصلا سرماری با سرسوسماری هم سازگاری نداره و هیچی غذا به سرسوسماری نمیرسه و از گرسنگی تلف میشه.
      بعد فلاور که باید برای خودش تکی نگهداری بشه و با هیچ کدوم از این ماهی ها سازگاری نداره.
      اما سرماری با ردتایل و کت آفریقایی و پنگوسی شکاری با رعایت سایز بندی و داشتن فضای کافی مشکلی نداره.

      پاسخ
      1. m

        سرماری و آروانا با هم ( به نظر نمیرسه موقتی اونجا باشن ! ) : http://www.aparat.com/v/E9TVR
        اینجا هم مشاهده میکنید که اگه نحوه ی غذا دادن به ماهیا درست باشه ( اول به ماهی حریص تر غذا بدید بعد به ماهی آرومتر ) همه ی ماهیا غذا گیرشون میاد و کسی از گرسنگی نمیمیره :http://www.aparat.com/v/BhIzA
        اینم فلاور مادر مرده که کنار بقیه ماهیا داره زندگیشو میکنه و شماها هی میندازیدش تو انفرادی ! :http://www.aparat.com/v/xC6Tc

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز شما حالتون خوبه ؟؟
          خیلی ببخشید اصلا هیچ اعتمادی به این فیلم ها نیست و در دراز مدت این ترکیب ها نشدنی هست حالا باز شما بگو توی فیلم بود و این هم لینکش بله شما هزار تا لینک هم بذاری باز بنده میگم نمیشه و واقعا هم نمیشه و در دراز مدت نشدنی هست مگر خیلی موارد نادر.
          اینجا هیچ کاری به موارد نادر و استثناء و فیلم و این حرفها نداریم قربان و به صورت کلی خدمت دوستان جواب میدیم تا هیچ مشکلی برای هیچ کدوم از شما عزیزان پیش نیاد حالا اگر شما به اون فیلم ها اعتماد دارید پس چرا وقت ما رو میگیری و الکی سوال میپرسید پس همونیکه درست هست عمل کنید و بذارید ما در اشتباه خودمون سرگرم باشیم.

          پاسخ
  6. علیرضا

    سلام:من دوبار فلاور خریدم هر دو بار چسب اکواریوم و میکندن ایا این طبیعیه؟
    دوم اینکه می خوام یه شیشه اضافه کنم میخواستم ببینم فلاور نگهدارم یا سر سوسماری؟در ضمن اندازه شیشه جدید ۵۰ سانته. با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعی که نیست ولی خب فلاور به هر چیزی گیر میده.
      هر چی دوست داری نگهداری کن دوست عزیز فقط ۵۰ سانت برای سرسوسماری بعدا که بزرگ بشه خیلی خیلی کمه.

      پاسخ
  7. علیرضا

    سلام ببخشید می خواستم ببینم اگه بخوام سر سوسماری سایز کوچک نگه دارم و روزانه ۳ تیکه دل گاو بدم شیشه ۵۰ سانتی چه مدت جواب میده دوم اینکه اگه بخوام فلاور نگه دارم دوباره چسب اکواریوم و بکنه میتونه به اکواریوم اسیب برسونه؟ با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      رشد ماهی اینطوری نیست که بشه گفت توی این مدت چقدر رشد میکنه و اصلا هیچی مشخص نیست.
      – بله اگر فلاور چسب ها رو بکنه ممکنه آکواریوم آب بده ؟؟!!

      پاسخ
  8. حمید

    امکانش هست که سرسوسماری جوئل فیش را شکار کند؟ چون در هر صورت اگر هم سایز هم باشن در آینده اختلاف سایز پیدا میکنند!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله احتمال شکار شدن جوئل فیش و حتی کتک خوردن سرسوسماری هست باید ببینید کدوم یکی از ماهی های شما قوی تر میشه چون ماهی تا ماهی فرق میکنه.

      پاسخ
  9. علی

    سلام می خواستم ببینم غذای رنگ و هد برای فلاور کافیه یا باید از غذای دیگه ای هم استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دیروز هم در جای نامناسب سوال پرسیده بودین و بنده بدون اینکه پاسخ بدم حذفش کردم و الان به احترام اون دوستمون که پاسخ دادن حذفش نکردم.
      اصلا غذای رنگ و هد و این چیزها رو بی خیال بشید و برای فلاور فقط و فقط از غذای مخصوص فلاور استفاده کنید ضمنا سایر سوال و جواب های دوستان رو هم اگر مطالعه کنید همه چی گفته شده.

      پاسخ
  10. علايي

    فلاور؟؟؟؟ اینجا بخش فلاور نیست
    کافی هست اما اسم غذا هاتو بگو
    با توجه به حرف اقا مجتبی ۳ مدل غذایی در هفته کافیه اونم غذای مخصوص فلاور
    اسم غذا هاتم بگو

    پاسخ
  11. arashpishroo98

    سلام به همه خسته نباشید…
    میتونم سرسوسماریو تو آکواریوم ۶۴.۳۶.۴۶….که ۸۰لیتر توش آب داره نگه داری کنم؟؟

    پاسخ
  12. ناشناس

    خودتون کلاهتون رو قاضی کنین درسته الان که میبینیم بچه هستن کوچولوان ولی رشد زیادی داره وسریع رشد میکنه البته گزینه خوب زیاد دارین برای خرید ولی از خیر گار بگذرین. و این ماهی در این اکواریم زیبایی نداره. اگه میخواین از این قبیل ماهیا نگه دارین نایف کوچولو بگیرین که بازم زود بزرگ میشه ولی تو اکواریومتون خوشکل میشه یا مثلا از بلک گوست نگهداری کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در تکمیل پاسخ ناشناس عرض کنم برای سرسوسماری کوچیک و تا وقتی یکم سایز بگیره و غذا خور بشه این اکواریوم مناسبه ولی برای همیشه نه و این ماهی نیاز به فضای بسیار بیشتری داره. برای نگهداری سرسوسماری کوچیک دو سه بندی و در مدت محدود میتونید از این ماهی هم نگهداری کنید ولی توصیه میکنم به جای نگهداری این ماهی یا دراگون که یه جای دیگه پرسیده بودین از ماهیای صلح جو و سایز کوچیک نگهداری کنید. باور کنید اکواریومتون بسیار زیباتر میشه تا چنین ماهیایی در این اکواریوم کوچیک و هم ماهیا راضی و شادابن و هم خودتون
      موفق باشید

      پاسخ
  13. arman

    غذا دادن به گار فن خودشو داره..وقتی مدت زیاد گار نگه دارین رمز غذا دادنشو میفهمین البته کوچیکشو..من الان ۱گار کوچیک..۱اروانای کوچیک..۲تا تگزاس بالن..۳تا اذرخش..۱اذرخش تایگر..۱نایف..۲تا گرین ترور..۲تا شارک..۱دراگون..۲تا سورم..۱جوییل فیش..۱سیلور شارک دارم که همشون سایزاشون کوچیکه و زرنگ هستن ولی گار از همشون سری تر غذارو میخوره که با کلی تمرین اینطوری شد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممنون از کامنتت و توضیحاتتون. فقط یه نظر راجب ماهیاتون هم به حسب وظیفه میدم که این ماهیا با هم در اینده که چه عرض کنم شاید همین الان هم به مشکل بخورن. یکم بزرگ بشن دیگه بدتر و ترکیب جالب و مناسبی نیست.

      پاسخ
  14. ali

    سلام دوستان ی سوال داشتم میخواسم بدونم میشه چن تا ماهی سر سوسماری رو تا وقتی که کاملا بزرگ بشن کنار هم نگه داشت؟

    پاسخ
  15. حمید

    من به سرسوسماری و پولی علاقه دارم چه ماهی های دیگه ای رو میتونم کنار این ها نگه دارم؟ می خوام یکم تنوع داشته باشه آکواریومم پس لطفا چند تا ماهی معرفی کنید . باتشکر

    پاسخ
    1. ناشناس

      باید سرسوسماری به اندازه ای باشه که توی دهن پولی جا نشه چون پولی خیلی شکارچیه ماهریه ودر حدی هم نباشه که بزنه پولی رو ناکار کنه
      در مورد نگهداری دیگر ماهیان والاشما روی بد ماهیایی دست گذاشتین یکی میگه اسکار یکی میگه پنکوسه …..?
      ولی من میگم هرگز این اشتباه رو نکن وفوقش یه نایف کنارشون نگه دار.
      ن

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنده هم با نظر دوستمون موافقم و بهتره اینها رو به صورت اختصاصی نگهداری کنید مثلا سرسوسماری و پولی و نهایتا کت فیش.
      ضمنا از این دوست ناشناس هم برای پاسخ های خوبشون تشکر میکنم و خوشحال میشیم عضو سایت خودشون بشن و با نام کاربری جواب دوستان رو بدن و گزینه پاسخ رو هم بزنن تا جوابشون دقیقا زیر سوال مشخص بشه.

      پاسخ
  16. رضا

    سلام وقتتون به خیر

    من دیروزم تو پست مربوط به آروانا سوال کردم ممنون از مجتبی عزیز

    یه سوال در مورد سرسوسماریم داشتم. با آروانام تو یه تانکن و هر جفتشون به خوبی غذا میخورن خدا رو شکر. در آینده میتونن تو یه تانک بمونن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر بنظر بنده ترکیب موندگاری نمیشه.

      پاسخ
      1. سینا+محمودی

        نه آروانا و گار سازگاری دارند

        پاسخ
        1. (SINA)

          سلام
          لطف کنید و به تاریخ سوالات دقّت کنید، سوالی که بهش پاسخ دادین متعلّق به ۸ سال پیش هست.

          پاسخ
    2. Montazer almahdi

      سلام
      بستگی به اخلاق ماهیتون داره. که اگر گرسنه شدن چکار میکنن
      اگر ارواناتونو گدا گشنه بار نیاورده باشین اینقدر دیونه بازی در میاره که یا گار سکته میکنه یا نصف بدنش میره توی دهن ارواناا
      اگر اینطور نباشه و ارواناتونو معمولی بزرگ کرده باشین گار سه سوت لقمش میکنه. و. داغش میمونه روی دلت
      درکل اینا باهم سازگار نیستن
      اروانا با سفره ماهی ممکنه بتونن باهم بمونن

      پاسخ
      1. رضا

        جفتشونو با هم وارد آکواریوم کردم روزی دو بارم با میگو خشک تغذیشون میکنم و جفتشونم خوب غذا میخورن. مرسی بازم. غیر از سفره ماهی ماهی دیگه ای رو هم پیشنهاد میکنی؟

        پاسخ
    3. mehdi118

      همه در مورد سرسوسماری یک اصل رو فراموش میکنند مثل شما!
      هر چیزی که حرکت بکنه تو تانک سرسوسماری اونو غذا میبینه, مخصوصا اگه یکم بیشتر از معمول گرشنه بمونه.دیر یا زود اروانا شما زخمی میشه!
      بنده ۱ عدد پیزانا شکم سرخ و سرسوسماری را به خاطر محدودیت جا ۳ روز در یک تانک ۱۵۰ لیتری نگهداری کردم هر دو حدود ۲۰ سانت, فردای روز اول دیدم سرسوسماری باله بالایی پیرانا رو گرفته و مثل قیچی که نمیتونه پارچه رو ببره و پارچه گیر میکنه دهنش قفلش شده , پیرانا هر جا میرفت سرسوسماری رو دنبالش میکشید! ده ها مورد شاهد همچین مواردی شده ام.
      فقط تنها ازش نگهداری کنید.

      پاسخ
  17. علیرضا

    سلام خسته نباشید سر سوسماری و میشه با ردتیل نگهداری کرد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به صورت کلی باید بگم نه
      اما اگر سرسوسماری بزرگ و غذاخور باشه بله میشه با ردتایل کوچکتر از خودش نگهداری کرد.

      پاسخ
  18. puffer

    ببخشید ماهی گار با پولی پتروس و اسکار میمونه پولی متوسط اسکار متوسط گار از همه بزرگتر با نایف چی غذا خور کردنش چه جوریه به دل عادت میکنه ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر اسکار با گار و پولی سازگاری نداره حالا دیگه اگر نایف هم داشته باشید اصلا غذا به این دو تا نمی رسه..

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *