ماهی قرمز عید، درست نگهداری کنیم!

متاسفانه با نزدیک شدن به عید نوروز قاتلان ماهی قرمز نیز دست به کار شده اند و در هر گوشه و کناری از شهرهای کشور در حال خرید و فروش این جانداران بیزبان هستند تا در اینده ای نزدیک انها را به قتل برسانند. قاتل؟! بلی قاتل! مگر برای قاتل شدن حتما باید جان انسانی را بگیریم؟ شاید همه خریداران و فروشندگان قاتل نباشند، اما اکثرا خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته در قتل ماهیان قرمز شریک هستند! انگار نه انگار ماهی قرمز نیز جاندار است. بهتر است کمی روراست باشیم، باور کنید با مرگ و میرشان ککمان هم نمیگزد. چه برسد به اینکه فکر کنیم قاتل هستیم

Common_goldfish

شاید استفاده از جملات شعاری مانند “ماهی قرمز نخریم”، “بازار ماهی قرمز را تحریم کنیم” یا جملات مشابه کمی قدیمی شده باشد و گاها خنده دار به نظر برسد. هر ساله با وجود اینکه انجمن های حمایتی و نوشته های دلسوزانه برای تحریم کردن بازار ماهی عید سر به فلک میکشند و با تمام قوا داد میزنند “ماهی قرمز نخرید” باز هم با دیدن جمعیتی که برای خرید ماهیان قرمز صف کشیده اند مشخص میشود انقدرها هم تاثیری نداشته است. از فروشنده های ماهی قرمز هم اگر سوال کنید پاسخ میدهند امسال نسبت به پارسال فروش بهتری داشتیم. راست هم میگویند و باید هر ساله کسب و کارشان رونق بیشتری بگیرد چرا که مگر میشود ماهی عید را سر سفره هفت سین نذاشت! مگر میشود تفکر غلطی که سالیان سال و نسل به نسل در جامعه ایرانیان جا افتاده است را یک شبه از بین برد. کدام پدر و مادری میتواند درخواست فرزند خردسال یا کودکش که با دیدن ماهیان رنگارنگ عید فریاد میزند “ماهی میخوام” را نادیده بگیرد. برخی بزرگتر ها هم که از بچه های خردسال بدترند! فروشندگان هم که به فکر جیبشان هستند! بنابراین اگر فکر کنیم به راحتی میتوانیم از خرید و فروش ماهیان قرمز چشم پوشی کنیم و تحولی عجیب و غریب رخ دهد سخت در اشتباهیم، هر ساله تعداد زیادی ماهی قرمز(گلدفیش و کوی فیش) از یک ماه مانده به عید تا یک ماه بعد از عید به راحتی کشته میشوند، یا بهتر بگوییم به دست ما به قتل میرسند. این ماهیان بیچاره یا اسباب بازی بچه ها میشوند، یا به خاطر عدم اطلاع نگهدارنده از شرایط زیستیشان میمیرند یا اگر خیلی شانس بیاورند نهایتا در استخرها، حوض ها و مخازن اب رها میشوند که اینده ای نامشخص برای انها انتظار میرود. به هر حال ظاهرا هم چاره ای ندارند، این ماهیان محکوم به این سرنوشت هستند، سرنوشتی که ما برای انها رقم میزنیم. چه خوب میشد اگر نمیتوانیم از خرید انها چشم پوشی کنیم حداقل سرنوشت خوب و ایده الی برای انها رقم بزنیم. واقعا چه خوب میشد! چه خوب میشد اگر قبل از خرید انها کمی در مورد شرایط زیستیشان تحقیق میکردیم. واقعا چه خوب میشد!

یک توصیه دوستانه!: اگر نمیتوانید مثل من از خرید ماهی قرمز چشم پوشی کنید حداقل شرایط نگهداری مناسبی برای این ماهی فراهم کنید، حداقل قبل از خرید کمی تحقیق کنید. شاید بگوییم کمی به فکر جیبتان باشید بهتر است. باور کنید حتما لازم نیست هر ساله برای ماهی قرمز عید هزینه کنید! یک بار بخرید و ده سال استفاده کنید! چرا اینقدر ماهی میخرید؟ هنوز تا تحویل سال مدت زمان زیادی مانده است، لطفا به این زودی ماهی قرمز نخرید چرا که ممکن است مجبور شوید در این فاصله، دو  سه یا چند ماهی بخرید و همگی بمیرند و باز مجبور به خرید شوید! چه بگوییم که کمی در این خصوص فکر کنید و این زبان بسته ها را به کام مرگ نکشید.

اگر حوصله تان سر نرفته کمی دیگر تحمل کنید و چند نکته درباره نگهداری این ماهی بخوانید شاید خواسته باشید امسال برخلاف سال های گذشته این زبان بسته ها را در شرایط مناسبتری نگهداری کنید و حداقل مدت بیشتری این ماهیان زینتی را نگهداری کنید، شاید سال اینده دیگر نیازی به خرید ماهی قرمز عید نداشته باشید و ماهیان امسال را سر سفره سال اینده نیز ببینید.

حق با شماست! شاید تصمیم گیری در این مورد که “نخریم”، “نفروشیم”، “تحریم کنیم” و …. کمی سخت باشد با این حال حداقل میتوانیم شرایط مناسبی را برای نگهداری این زبان بسته ها فراهم کنید و مدت زیادی انها را در کنار خود داشته باشیم. باور کنید عمر این ماهیان یک روز، یک ماه  و یک سال نیست و میتوانند سالیان زیادی زنده بمانند.

شناخت: ماهی قرمزی که توسط دست فروش ها، گل فروش ها و جدیدا هر مغازه دار و دستفروش و فروشگاهی به فروش میرسند از خانواده کپور ماهیان هستند. همگی سردابی‌اند و در صورت فراهم کردن شرایط زیستی مناسب میتوانند تا بیش از ده سال عمر کنند. انها در ابی با محدوده دمایی ۱۸ تا ۲۲ درجه بسیار شادابند، اب سبک با پی اچ خنثی تا کمی اسیدی را میپسندند و به فضای بزرگی برای شنا نیازمندند، گونه های مختلفی از گلدفیش ها و کوی فیش های زینتی وجود دارند که بیشتر انها در سایت معرفی شده است.

نگهداری: نگهداری تخصصی گلدفیش ها نیازمند تجهیزات کامل، فضای بزرگ(اکواریوم بزرگ)، فیلترهای مکانیکی و بیولوژیکی و موراد ریز و درشت دیگریست که در مباحث تخصصی سایت به طور کامل به انها پرداخته شده است با این حال اگر قادر به تهیه این وسایل نیستید یا تمایلی به تهیه چنین وسایل و تجهیزاتی ندارید حداقل ها را فراهم کنید. ما در اینجا حداقل ها را بیان کرده ایم و افراد علاقه مند به نگهداری تخصصی تر گلدفیش ها بهتر است دیگر مطالب سایت را مطالعه نمایند.

حداقل ها برای نگهداری: یک مخزن بزرگ برایشان فراهم کنید. چه شیشه ای، چه سفالی، چه پلاستیکی و چه از جنس طلا هر چقدر بزرگتر باشد بهتر است. تنگ هایی که روی هم ۱۰ سانتیمتر مربع هم فضا ندارند مناسب نیستند. یک ماهی گلدفیش کوچک یک سانتی حداقل به ۲ تا ۳ لیتر اب نیاز دارد. حال به سایز ماهی هر یک سانتیمتر دیگری اضافه میکنید دو تا سه لیتر دیگر به حجم مخزن و اب مخزن نیز اضافه کنید

ابی که برای تنگ گلدفیش استفاده میکنید میتواند از اب لوله کشی فراهم شود. اب قابل شرب قطعا ماهی شما را نخواهد کشت با این حال اگر از دستگاه تصفیه اب به روش اسمز معکوس برای اشامیدن در منزل استفاده میکنید اب تنگ گلدفیش را نیز با همان اب پر کنید. این اب از سختی پایینی برخوردار است و بسیار مناسب تر از اب لوله کشی شهری میباشد

اب سرد که با قالب یخ یا قرار دادن تنگ در یخچال فراهم میشود را فراموش کنید. نه نیازی به استفاده از یخ دارید، نه یخچال و فریزر. اگر تا بحال چنین توصیه هایی نیز به شما شده است ان را فراموش کنید. گلدفیش ها به راحتی در دمای اتاقی که شما نه گرمتان است و نه سردتان زنده خواهند ماند. نه به یخ نیازی دارند و نه به بخاری. کافیست دمای اب انها به شکل سینوسی بالا و پایین نشود.

اکثر افراد از چرخه اولیه و باکتری های مفید یک ابزی دان که در کنترل سطح امونیاک و نیتریت دخیل هستند اطلاعی ندارند. برای یک تنگ ساده گلدفیش هم ما اسراری به فراگیری این مفاهیم نداریم و تنها به این نکته بسنده میکنیم که اگر درصدی از اب گلدفیش ها را روزانه یا یک درمیان تعویض نکنید به قدری سموم اب بالا خواهد رفت که گلدفیش ها قادر به ادامه حیات نخواهند بود. بنابراین روزانه یا یک روز در میان بیست تا سی درصد از اب گلدفیش ها را با ابی تازه که از قبل اماده کرده اید و کلر ان به طور کامل از بین رفته است تعویض نمایید. مطمئنا با اینکار هم سموم اب را کاهش میدهید و هم مقداری اکسیژن به اب می افزایید، مطمئنا تمیز ماندن اب با این روش نیز برای شما خوشایند خواهد بود

تغذیه: به گلدفیش ها غذا بدهید اما غذایشان را با نان، برنج، سوسیس و چنین مواد غذایی تامین نکنید چرا که دستگاه گوارش ماهیان قادر به هضم چنین غذاهایی نیست. غذای مناسب و مخصوص گلدفیش ها در فروشگاه های اکواریومی(تاکید میشود فروشگاه های اکواریومی) یافت میشوند. به تاریخ غذا و اینکه سایز غذا مناسب گلدفیش شماست توجه کنید. میتوانید روزانه دو تا نهایتا سه وعده به گلدفیش ها غذا بدید. یک روز در هفته هم به گلدفیش ها هیچ غذایی ندهید. سعی کنید از فروشگاه اکواریومی چند نوع غذا تهیه کنید تا تنوع غذایی نیز برای گلدفیش ها رعایت شده باشد و توانسته باشید تمام نیازهای غذاییشان را فراهم کنید

نکته خرید: هنگام خرید دقت کنید ماهیان خریداری شده از نظر جسمی، حرکتی و ظاهری سالم باشند، تمام فلس های ماهیان یکنواخت و سالم باشند. ماهی مرده در تانک گلدفیش ها وجود نداشته باشد. اب مخزن گلدفیش ها رنگی نباشد. هر چقدر فروشنده ها اسرار دارند برای قشنگی اب را رنگی کرده اند شما باور نکنید

نکته انتقال: هنگام انتقال گلدفیش ها به مخزن سعی کنید شرایط فیزیکی و شیمیایی اب کیسه را با اب تنگ یکسان نمایید و سپس ماهیان را بدون اینکه اب کیسه را به تنگ بریزید منتقل کنید.

درخواست: لطفا ماهیان قرمز عید را روز سیزدهم فروردین در استخرها و سایر مخازن ابی رها نکنید. انها را نزد خود نگه دارید یا به نزدیکترین فروشگاه اکواریومی محلتان برای فروش ببرید. حتی میتوانید انها را به رایگان به علاقه مندان به نگهداری از ماهیان زینتی واگذار کنید

در اخر سوالی در خصوص ماهی قرمز داشتید در بخش کامنت ها یا تالار گفتگوی همین سایت یا سایر منابع بپرسید. مطمئنا با بحث و تبادل نظر میتوانید پاسخ خود را دریافت کنید

قابل توجه علاقه مندان به کپی و تکثیر محتوا: کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع و لینک سایت OnlyPet.ir بلامانع است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,169 دیدگاه در “ماهی قرمز عید، درست نگهداری کنیم!

  1. sina

    با سلام . من تو یه آکواریوم بیست لیتری پنج تا ماهی عید دارم خوب غذادهیشون میکنم و خیلیم رشد کردن فقط از همون اولا دیدم که یکیشون قارچ داره ولی شدید نبود بعد متوجه شدم قارچش کمی بیشتر شده و تو تانک متیلن بلو ریختم و پمپ اکسیژن براشون گذاشتم و مقداری هم نمک اما بعد دو روز دیدم قارچش بیشتر شده و دوتای دیگم گرفتن بنظرتون سیفون کنم و از داروی تجاری ضد قارچ استفاده کنم یا لازم نیست و همینجوری بهتر میشن؟ با تشکر از سایت خوبتون.

    پاسخ
    1. Sajjad

      شما از همون اول که دیدید ماهیتون بیماره باید سریع از تانک خارجش میکردید
      خب حجم تانک شما خیلی پایینه و بیماری سریع شیوع پیدا میکنه
      الان هم ماهی های بیمار رو از مریضها جدا کنید و درمان رو آغاز کنید

      پاسخ
    2. Sajjad

      ضمنا اینکه این تعداد از ماهی برای تحجم تانک شما زیاده …..
      در تانک ۲۰ لیتری نهایتا ۲ گلدفیش میتونید نگه داری کنید

      پاسخ
  2. طاها

    سلام من یه آک ۳۷.۵لیتری داشتم با دو تا ماهی قرمز توش .فیلترو تهویه هم داشت ولی هردوشون باله ی پشتشون جمع می کردن و بی حرکت می رفتن ته آب دوسه روز بعد هم مردن علت چیست؟؟؟؟؟درضمن چشم هاشون هم رفته بود تو.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کیفیت اب پایین بوده یا دچار بیماری باکتریایی یا انگلی شدن یا ….. نمیشه توضیح دقیق داد که چه اتفاقی افتاده و دلیل مرگشون دقیقا چی بوده. باید خودتون برسی کنید.

      پاسخ
  3. اردلان

    سلام برادر به جز دست فروشا دیگه کجا ماهی قرمز داره؟من از آکواریومی ها پرسیدم نداشتن

    پاسخ
  4. نیما

    سلام برای ماهی قرمز توی اکواریوم از چه چیزایی باید استفاده کرد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      لطفا بخش راه اندازی اکواریوم اب شیرین از ابتدا تا انتها رو مطالعه کنید. در مورد کل تجهیزات مورد استفاده در اکواریوم توضیح دادیم.

      پاسخ
  5. امیر

    سلام میشه چندتا ماهی که بشه با ماهی قرمز نگه داری کرد رو بگین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دوتا ماهی دیگه معرفی میکنم تهیه کنید ماهی قرمز و ماهی قرمز.(شوخی کردم) منظورم اینه که تک گونه ازشون نگهداری کنید و فقط از چند تا ماهی قرمز در کنار هم نگهداری کنید. این بهترین و ایده ال ترین حالته.

      پاسخ
      1. امیر

        ینی اصلا نمیشه با ماهی های دیگه نگهشون داشت لطفا اگه میشه بگین من خیلی علاقه به ماهی قرمز و ماهی های زینتی دارم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ماهی قرمز و کوی فیش و نهایتا کت فیش نگهداری کنید و با سایر ماهی ها سازگاری نداره هم از نظر شرایط نگهداری و هم از نظر خلق و خو چون این ماهی ها سرد ابی هستن و اکثر ماهی های زینتی گرم آبی.

          پاسخ
  6. abas

    سلام میتونم در کنار غذای اصلی ماهی قرمز بهش کرم خاکی هم بدم؟ یه سوال دیگه از چه گیاه طبیعی میشه توی اک ماهی قرمز استفاده کرد ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه ماهی قرمز نیازی به کرم و غذای گوشتی نداره. از همون غذاهای تجاری استفاده کنید. از چند نمونه غذا.
      گیاه هم کنار ماهی قرمز دوام نمیاره و به طور غیر مستقیم گیاه رو از بین میبرن.

      پاسخ
  7. پویا

    سلام یک سوال داشتم ماهی قرمز توی اک ۳۸ لیتری تکثیر میشه؟ یه سوال دیگه : موقع خرید ماهی قرمز از کجا بفهمیم ماهی بیماری باکتریایی نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر در این حجم کم کمتر پیش میاد تکثیر بشه مگر اینکه از قبل تخم داخل شکم ماهی ماده تشکیل شده باشه.
      باید نسبت به بیماری ها شناخت داشته باشید هرچند تشخیص بیماری باکتریایی سخته.

      پاسخ
  8. sina

    با سلام . از چند نفر شنیدم که قارچ ماهی عید میتونه به انسان سرایت کنه این درسته؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرند ترین حرفی که در مورد ماهی عید زده میشه همین هست که اصلا صحت نداره.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام. توی اکواریومم ۱۲ تا ماهی قرمز دارم. با یه لجنخوار ۳۰ سانتی که فقط یه جا میچسبه و تکون نمی خوره و یه کت افریقایی ۱۰ سانتی که مال یکی از دوستامه و موقتا پیش منه. چند روزی هست که تعدادی از ماهی قرمزا بدنشون کنده میشه. انگار گازشون گرفتن. نمی دونم بیماری یا نه؟ اما ناگهانی اتفاق میفته. ممکنه کار ماهی ها باشه؟ من ماهی دیگه ای ندارم و کت افریقایی هم کوچیک تر از اینه که بتونه حمله کنه. نظر شما چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب دوست من چجوری این ریسک رو کردید که کت افریقایی رو کنار ماهی قرمز نگهداری کردید؟ کار خود کت فیشه و همین که ماهیا رو نخورده خیلی شانس اوردید! در شب کت افریقایی یه جونوری میشه که حد و حساب نداره و ماهیای بزرگ رو اذیت میکنه چه برسه به ماهی قرمز
      کلا کت فیش ها در شب فعالیت دارن. همون کت لجن خوارتون هم احتمالا در شب شروع به فعالیت میکنه و شما فکر میکنید فقط یه جا چسبیده در صورتی که شب ها فعاله و شما در حال استراحت!

      پاسخ
  10. alireza

    سلام من دوتا ماهی قرمز دارم که نر تقریبا۱۲ سانته و ماده تقریبا۱۰ آکواریومم ۸۰ لیتره و تو بالکن گذاشتمش و دما رو۲۳و۲۴ هست.هوارسانی هم مرطبه.ماهی نرم هی دنبال ماده میکنه و حرکات جفتگیری رو باهم انجام میدن میلرزن و… تو سایت هاهم خوندم ماهی با این اندازه اونم ماهی عید بالغ نیست ولی اینا جفتگیری میکنن!آیا تخم میریزند؟
    خیلی هم سرحالن
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میتونن تولید مثل هم بکنن و سن ماهی مهمه نه سایز اون.
      ضمنا اگر آکواریوم در بالکن و هرجایی هست که آفتاب گیره مراقب باشید ممکنه اشعه آفتاب چسب ها رو خراب کنه و جدای از اون باعث نوسان زیاد دما نیز بشه.

      پاسخ
  11. ناشناس

    ممنون اقا شهریار. اما من گفتم که کت افریقایی ۱۰ سانت بیشتر نیست. اخه چطور میتونه ماهی قرمز گاز بگیره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شک نکنید کت آفریقایی میتونه ماهی قرمز بزرگتر از خودش رو هم بکشه میتونید امتحان کنید همیکنه یکی دو هفته در تانک جا بیوفته میبینید چه اتفاقی میوفته.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با اقا مجتبی کاملا موافقم و در کامنت قبل هم عرض کردم کت افریقایی جانوری است که حسابی تو کارش نیست. اصلا عجیب غریبه. ممکنه ماهی بزرگتر از خودشو هم اذیت کنه.

      پاسخ
  12. alireza

    سلام دیگه ماهی نرم دنبال ماده نمیکنه و ماهی ماده همش میره بشت گیاه مصنوعیم.به نظرتون برا تحریک کردنشون برای جفتگیری دمارو بالا ببرم؟روی چند بزارم دمارو؟
    باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ربطی به دما نداره و بهتره دست کاریشون نکنید چون الان داره فصل تولید مثل این ماهی به پایان میرسه ضمنا ماهی های شما به فرصت بیشتری نیاز دارن.

      پاسخ
  13. alireza

    با سلام مجدد چجوری میتونم عکس بفرستم؟ لطفا راهنماییم کنید.
    باتشکر

    پاسخ
  14. رضا

    گلدفیش هام یه تعدادی از پولکهاشون ریخته ولی یکیشون نصف صورتش فلس نداره اطراف اونجاش سفید شده در ضمن یکی از ماهیام که دوساله داشتمش بدون هیچ علامتی فرداش دیدم مرده رو بدنش هیچ علامتی نداشت تا دیروز سالم بود پمپ اکواریوم هم ۲۴ ساعته روشنه من الان سه ساله به ماهیام دانه پارس میدم

    پاسخ
    1. ارین

      ممنون از راهنمایی هاتون اینم عکس اک ساخته من!و فیلترش
      https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1461042600681.jpg

      https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1461042600732.jpg
      فقط این فیلتر برعکس نیست!یعنی از اینجایی که اب رو میپاشه بیرون نباید اب میرفت تو و از بدنش که شکاف داره اب رو میداد بیرون؟!

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        نه ورودی فیلتر درسته و باید از بدنه آب رو بکشه داخل و از اون لوله خروجی بده بیرون.

        پاسخ
  15. ارین

    سلام
    من دوتا ماهی عید دارم(البته خودم نمیخواستم بخرم;اوردن…)اولش تو تنگ بودن دلم واسشون سوخت چون انداختمشون تو یه جانونی پلاستیکی!شفاف هم هست و بزرگِ!ولی از وقتی انداختم که دیروز باشه اولش خیلی این طرف اون طرف رفتن ولی بعدش عین مجسمه شدن اصلا تکون نمیخورن مگه این که ضربه ای چیزی به اب بخوره!چرا اینجوری شدن؟!
    جانونی خوبه؟اخه حال ندارم برم واسه اینا اکواریوم بخرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خوبه ولی خب باید کیفیت ابشون در بهترین شرایط نگهداری بشه، اکسیژن داشته باشه. به درستی تغذیشون کنید. مدام دمای اب بالا و پایین نشه(تغیر زیادی نداشته باشه) دیگه مشکلی نیست.

      پاسخ
      1. ارین

        ممنون
        راستی در جانونی رو بزارم چون رو اب از این گرد و خاک هوا داره میشینه؟
        درشو گذاشتم فقط یکم بازه که هواش عوض شه
        ماهیا هنوزم خیلی کم تحرکن,و کف هم پر از فضله شده,صدف بریزم کفش تا دیده نشن؟
        یه چیز دیگه از خیلی وقت پیش یه فیلتر دارم اصلا کار نکرده اونو بزارم توش!!؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          صدف که خیلی مناسب نیست و ممکنه سختی آب رو بالا ببره.
          درپوش رو هم دقت کنید تا کیپ نشه و ماهی ها خفه نشن.
          به ظرف هم ضربه نزنید چون باعث استرس ماهی ها میشه.
          بنظرم همه چی طبیعیه.
          از فیلتر هم اگر مناسب این حجم آب باشه و شدت زیادی نداشته باشه میتونید استفاده کنید.

          پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ظاهرا فیتر با دبی پایینی میاد. اگه هم فشارش زیاده میتونید دهنه فیلتر رو تنگ کنید که مکش کمتری داشته باشه و تلاطم ایجاد نشه.

      پاسخ
  16. ارین

    سلام
    یکی از ماهی های عید من روبدنش یه جور لکه هایی هست
    البته برامده نیست که مثلا قارچ باشه و خیلی وقتِ که همین جوریه
    عکسشم زیر گذاشتم
    انگار پولک هاش کنده شدن,مشکلش چیه؟نیاز به درمان داره؟خیلی سرحالن هردوشون
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1461778394371.jpg

    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/146177839472.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پولکاش ریخته. حالا یا کتک خورده یا به جایی کشیده شده. ممکنم هست دچار بیماری انگلی پوستی شده باشه. ببینید ماهی خودش رو به دکور و تجهیزات تانک نمیکشه. مثل خاروندن بدن؟

      پاسخ
      1. باهوش

        اقا شهریار به نظر من هم بیماری داره تحقیق کردم متوجه شدم که بیماری و انگل ناشناختس

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *