تکثیر ماهی اسکار

در قسمت شناخت و نگهداری اسکارها در مورد انها به طور کامل بحث شد و روش صحیح نگهداری و تغذیه نیز ذکر شد حال در این قسمت به تکثیر این گونه از سیکلید ها (ماهی اسکار) خواهیم پرداخت. امید است مطالب ارائه شده برای علاقه مندان مفید واقع شود

به ادامه متن توجه فرمایید

ماهیان اکواریومی-اسکار

تکثیر:

طرز تشخیص جنسیت:

ماهی نر:

۱-نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل است.

۲- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.

۳- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:

۱- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.

۲- قوز روی سر کوتاه تر است.

۳- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.

لوله جنسی اسکار

برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت

اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند)

آکواریم باید دارای فیلتر مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان کوچک هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.

اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و شروع به تمیز کردن ان می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه ۳ میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند. ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند در این هنگام ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود. حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت.

تکثیر اسکار

شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب به تلاطم می افتد و اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.

تکثیر اسکار

بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نر شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا از قبل داخل آکواریوم فیلترگذاشته باشید

از اینجا به بعد به چند طریق می توانید از تخمها محافظت کنید

۱-ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.

۲-سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل کنید.

۳- ماهی ها در کنار تخم ها باقی بمانند که ریسک بزرگیست و به احتمال فراوان تخم ها خورده میشوند

چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است علاوه بر استفاده از فیلتر در آکواریوم مقداری از اب را نیز به ارامی تعویض کنید. سپس به آب تخمها داروی متیلن بلو اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود و برای اینکه آسیبی به تخمها وارد نشود حتما توصیه میشود از متیلن بلو استفاده کنید. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن بلو تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود بسیار ایده ال خواهد بود، همچنین در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد میتواند این عمل بسیار مفید باشد

از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند. اول اینکه ماهیهای رودخانه ای ممکن است حامل امراض و بیماریهایی باشند که با ورود آنها به آکواریوم مولدین خیلی زود محیط آنها را آلوده میکنند. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه‌ای اطمینان حاصل کنید و دوم اینکه می توانید به ماهیهای رودخانه ای غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

خب حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها

تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب آن شفاف، زلال و تمیز است و سختی آب تخمها بین ۵ تا ۸ درجه DH است. در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن میکند. از روز چهارم لاروها روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به ۱۵ سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات فیزیکوشیمیایی نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده باشد، لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید(آب باید آماده و مهیا باشد).

در این مدت چهار روز بعد از تولد هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید تا کیفیت اب پایین نیاید. چنانچه تعداد لاروها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید. می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد. بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی یا داروهای مناسب درمانی به آب اضافه کنید.

توجه: هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر مشکل ساز میشود و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند.

بعد از ۱۵ روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها را باعث خواهد شد که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد. مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهند داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، فیلتر مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که:

۱- یا آب آلوده شده است.

۲-آیا غذا دادن اشکال دارد.

۳-آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

۴-آیا DH آب تغییر کرده است.

۵-آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.

۶-آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

و…..

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن مشکل کنید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.

موفق باشید

در صورت کپی برداری لینک onlypet.ir را یاداور شوید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,134 دیدگاه در “تکثیر ماهی اسکار

  1. ناشناس

    ببخشید اسکارای من تخم ریزی کردن حالا بادی نر رو جدا کنم یا ماده رو

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یا هیچ کدوم رو نباید جدا کنید و یا هر دو رو باید جدا کنید و اگر یکی باشه و اون یکی رو جدا کنید مشکل ساز میشه.

      پاسخ
  2. مهدی

    سلام من یه اسکار ۱۸ سانتی داشتم بردم انداختم توی حوض بزرگی داخل پارک که ماهیهای دیگه ای هم داشت ولی در جا بیحال شد بعدشم مرد بنظرتون علت چی بوده

    پاسخ
  3. یاشار

    درود
    دوست عزیز علت شوک شدید حرارتی بوده که به ماهی وارد کردید ، آب حوض در این فصل خیلی سرد بوده شما اسکار بیچاره رو از آب گرم آک بردید انداختید توی اب سرد حوض که ماهی هاشم احتمالا” کوی و گلد فیش بودن بیچاره سکته کرده ، فکرش رو بکن از سونا بیای بیرون روت آب یخ بریزن چطوری میشی ؟؟؟
    موفق باشید

    پاسخ
  4. سید حسین

    یعنی من فقط میتونم بگم عجببببب !!!!!!!!!
    دوستان اصلا انگار از کره مریخ اومدن من واقعا متاسفم که جون یه موجود زنده رو به راحتی از بین میبرین شما اول مطالعه کن بعد از یه حیوان نگهداری کن جهل شما اون ماهی رو کشت
    ماهی اسکار ماهی گرم آبی مثل کوی و گلدفیش که نیس

    پاسخ
  5. m.safaiie

    سلام اسکار من الان خیلی غیر منتظره تخم ریخت.
    نمیدونم با اسکار دیگم جفت زده یا نه.
    اسکار دیگه که میگم خیلی کوچیکه.
    هیچ حرکته جفت گیری هم ندیدم.
    این تخما ممکنه بارور نباشه، باید چیکارشون بکنم میشه زود بهم بگین الان نیم ساعته که تخم ریخته

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله احتمالا بارور نباشن و بذارید بمونه یه اتفاقی میفته. یا خود اسکار تخم ها رو میخوره یا بقیه میخورن یا قارچ میزنه. بعید میدونم هچ بشه.

      پاسخ
  6. وحید

    سلام.ممنون از وبسابت تون.
    یه جفت اسکار دارم که نزدیک یه روزهست که درجایی که سنگ سفید واسه تخم ریزیشون گذاشتم.توقف کردن و خیلی دور نمیشن. بعضی وقتها که روی سنگ که هستن سر خودشونو تکون میدن و سنگ رو تمیز میکنن. حتی امروز دوست نداشتن واسه غذا خوردن زیاد دور شن..
    کلا اکثر اوقات نشانه های جفت بودن و چاله کندن و دهن به دهن شدن رو داشتن(تقریبا ۸ ماه) ولی این سرتکون دادن جدید پیش اومده.لوله تناسلی نر خیلی مدته که دیده میشه.ولی حمله به ماده بدلیل اماده نبودنش دیده نشده.کلا خیلی با هم مهربونن نسبت به جفت های دیگه اسکار.

    پاسخ
  7. m.safaiie

    برای این مادم برم یه نر سر حال بخر جفت میزنن ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله بعد از مدتی که به هم عادت کنن جفت میخورن.

      پاسخ
  8. m.safaiie

    من شنیده بودم باید تو گله جفت بخورن اینطوری تنها رو دوستان میگفتن نمیشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      یک نر و ماده هم نهایتا با هم جفت میشن ولی مطمئنا در گله خیلی زودتر و راحتر به نتیجه میرسید و جفت انداختن انتخابی زمان بیشتری میبره ولی خب بالاخره یک نر و ماده هم که انخاب کردید باهم جفت میشن و اگه هم جفت نشن قرار نیست در تمامی موردها جفتگیری صورت نگیره. میشه گفت در مواردی شاید جفت نشن.

      پاسخ
  9. Zamani

    سلام به همه دوستان عزیز
    یک سوال داشتم اینکه من دوتا اسکار باله بلند دارم و یکیشون باله های زیرش به هم وصله ولی اون یکی اسکارم باله هاش جداست.میخواستم بدونم بخاطر جنسیتشونه؟ یعنی نرو ماده هستن؟
    یا دلیل دیگه ای داره.
    ممنون از همه دوستان بخاطر سایت مفید و جالبتون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب میتونه چسبندگی باله باشه که در تالار تاپیکی به همین نام داریم مطالعه بفرمایید و یا داخل سرچ خود سایت سرچ کنید براتون میاره.

      پاسخ
  10. آرش

    https://onlypet.ir/upload/user/uploadscabin/1455187560111.jpg
    سلام خدمت اساتید و تشکر بابت تمام زحمات
    این دو تا اسکار بازمونده ی لشگر ۲۰۰ تایی از اسکارهایه اندازه ناخنی که داشتم هستند که همدیگه رو خوردن و فقط اینا موندن(به دلیل بی سوادی من و ندونستن نیاز به سورت کردن ماهی ها)
    بی زحمت چند تا سوال داشتم
    ۱ ) این ماهی ها رو ۶ ماه هست که دارم.باتوجه به این که فضا و غذای کافی برای رشد داشتن رشدشون خوب بوده؟اولش که اندازه ناخن بودن و الان دوبندی هستن(به نظر من که رشدشون خیلی کم بوده!!!)
    ۲ ) میشه جنسیت شون رو از الان تشخیص داد؟اگه میشه لطف کنین با شماره عکس جنسیت شون رو مشخص کنین(عکس ۳ و ۴ این دو اسکار رو کنارهم نشون میده)
    ۳ ) دادن گوشت گاو بصورت چرخ کرده برای ماهی ها توصیه میشه؟
    ۴ ) بچه هایه ماهی آنجل هم همدیگرو اینجور بی رحمانه میکشن یا فقط در ماهی هایه وحشی تری مثل اسکار این رفتار دیده میشه؟
    شرمنده بابت سردردی که دادم و تشکر از پاسخی که خواهین داد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه رشدشون خوب نبوده. تو شش ماه دوبند خیلی کمه
      جنسیتشون رو نمیتونم تشخیص بدم
      گوشت گاو نه ولی دل گاو عالیه و تو سایز گیری هم تاثیر عجیب و غریبی داره. بهشون غذای گوشتی و زنده بدید و فضا داشته باشن فرتی سایز میگیرن.
      کلا قانون سیکلیدها همین شکلیه. سایز نکنی اخر سر یکی دو تا واست میمونه یا با یه مشت ماهی یک چشم و بدون چشم و بدون باله و … روبرو میشین. مگر فضای نگهداریشون بزرگ(حوضچه) باشه. حالا میخواد انجل باشه یا گورخری یا اسکار یا ….

      پاسخ
  11. نرگس ندیمان

    سلام و خسته نباشید

    من دوتا اسکار دارم تا حالا دوبار تخم گذاشتن و تخم ها درآمدند منتها جدیدا جفت گیری کردند و ماده تخم گذاشت ولی نر اسپرم روی تخم ها نریخت و آب شیری رنگ نشد و هیچ کدام از تخم ها هم درنیامدند (هچ نشدند) و با دادن ماهی زنده ، میگو و غذاهای خوراکی هم تغییری ایجاد نشد به نظر شما علت بیماری ماهی نر چیه و چگونه باید درمان کنم

    بسیار ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      فکر نمیکنم بیماری داشته باشه. یا پیره یا اینکه کمبود ویتامین داره یا به هر دلیلی اماده نیست. شاید سرا فیشتامین برای اماده سازی و اسپرم سازی نر بهتون کمک کنه یا اینکه کلا نر رو عوض کنید.
      باز منتظر نظر سایر دوستان هم باشید شاید پیشنهاد بهتری داشته باشن.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ببینید اگر بیشتر از سه سال سن داشته باشن از این اتفاقات میوفته ضمنا قرار نیست همیشه آب شیری رنگ بشه چون ممکنه یه زمانی تخم ریزی کنن مثلا شب و یا شما تشریف نداشتین و تا اومدین چندین ساعت از تخم ریزی گذشته و …. خیلی وقتها هم اصلا آب شیری رنگ نمیشه و همه چی عادیه.
      بهترین زمان تکثیر برای اسکار بین دو تا سه سالگی هست و بعد از اون هم تعداد تخم ها کاهش پیدا میکنه و هم فاصله تخم ریزی افزایش پیدا میکنه و حتی اسپرم نر هم کاهش پیدا میکنه در این زمان سالن دارها اسکار های مولد خودشون رو بفروش میرسونن شاید ماهی شما از همین مولدها باشه.

      پاسخ
  12. ناشناس

    آیا این درسته که میگن برای تکثیر اسکار در سالن ها از لامپ پرنور و مدت طولانی استفاده میشه؟
    یعنی این قلقشه؟ شما همچین چیزی شنیدید؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست عزیز بنده در این خصوص چیزی نشنیدم و قطعا” قلقش چنین چیزی نیست چون بنده برای تکثیر اسکار از نور زیاد به مدت طولانی استفاده نکردم . اسکار برای تکثیر نیاز به آبی با کیفیت بالا دارد . اگه اسکارهاتون بالغ باشن و جفت خورده باشند و کیفیت اب در حد بالایی باشه و مزاحمی در تانک نداشته باشند به راحتی تکثیر میشن
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده این حرف کاملا چرنده اتفاقا اسکار به محیط کم نور و معمولی نیاز داره نه به نور زیاد و همانطور که آقا یاشار فرمودن اسکار به کیفیت بالای آب و غذای متنوع و فضای زیاد نیاز داره نه به نور شدید.
      شدت نور خیلی شدید و به مدت طولانی حتی میتونه ماهی رو کور کنه و برای هرچی که خوب باشه حداقل برای اسکار خوب نیست .
      باور کنید چپکی راهنماییتون کردن یا یه کار جدیدیه ما بلد نیستیم ؟؟؟!!!!

      پاسخ
  13. Reza

    سلام و تبریک عید به همه دوستان. من ۴تا اسکار دارم که یکیشون که کوچیک هم نیست زیر شکمش به اندازه یه فندق بزرگ شده و بقیه اسکارا هم میزننش، اینم یه گوشه تانک به صورت عمودی می ایسته. آب تانک دایم سیفون میشه و غذا هم در هفته یه بار ماهی خوراک یه بار غذای تترا و بقیه روزها هم غذای ماهیران میدم. به نظرتون مشکلش چیه این یدونه؟ خیلی وقت هم هست که اینجوریه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب دوست من وقتی کتک میخوره باید جداش کنید تا این مشکلات واسش پیش نیاد. اون برامدگی هم بر اثر ضربه ها بوجود اومده یا تومرهای داخلیه با منشاء باکتریایی هست یا شایدم بیماری دیگه و دقیق نمیتونم بگم چیه. فعلا با شیشه جداش کنید و خوب تغذیش کنید اگه بهتر نشد یا از غذا رفت بهش حمام نمک و تتراسیکلین بدید احتمالا اگه تومور یا ورم های باکتریایی باشه درمان میشه.

      پاسخ
  14. مهدی

    سلام ، یه سوال داشتم . میخواستم بدونم اسکار هام که الان حالت های جفتگیری رو دارن و بعضی مواقع یه قسمتی رو سنگ هاشو بر میدارن و تمیز میکنن ولی توی یه اکواریوم نسبتا شلوغ هستن ( ۲ پنکوسی متوسط -۲ پرت کوچک -۱ گرین تیلور-۲ تا لجن خوار و یه جفت اسکار ۱۸ سانتی )،اینها میتونن تخم ریزی کنن توی این اکواریوم ؟ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تونستن که میتونن تخم ریزی کنن ولیکن تخم ها در تانک شلوع و عمومی خورده میشه و احتمال اینکه بچه ماهی بدست بیاد خیلی کمه بهتره با شیشه از بقیه جداشون کنید و یا سایرین رو به آکواریوم دیگه ای منتقل کنید.

      پاسخ
  15. مهدی

    خیلی ممنون مجتبی جان
    اگه دوستان دیگه هم نظر یا پیشنهاد دارین لطفا مطرح کنین
    ببخشید اگه برای تخم ریزی اسکارا شیشه بزارم توی اکواریوم بجای سنگ مشکلی نداره ؟؟؟
    و در اخر عبد همه هم مبارک .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اقا مجتبی توضیح دادن و شکی نیست که پس از تخم ریزی اسکارها یا سایر ماهیا تخم ها رو میخورن یا اونقدر ماهیای دیگه مزاحمت ایجاد میکنن که خود اسکارها شروع به خوردن تخم ها میکنن. شیشه هم گزینه مناسبی نیست و یه سنگ مرمری یا کاشی بذارید کف تا روی اون تخم ریزی کنن. مطمئنا سنگ صاف رو به شیشه ترجیح میدن

      پاسخ
  16. حسین

    سلام من دوتا اسکار ١٠سانتی و دوتا اسکات گورخری ٧سانتی و یدونه.طوطی ماهی و لجن خوار و ی ماهی دیگه ک اسمشو نمیدونم دارم..
    این طوطی ماهی یکی از اسکارارو زخمی کرده هی میره میزنه ب زخمش اون اسکارم گوشه گیر و ترسو شده غذام نمیخوره زیاد اون.ماهی ک میگن اسمشو نمیدونمو دیروز خریدم خیلی وحشیه از دیروز ک اونو خریدم نمیدونم چرا طوطی اسکارو اذیت میکنه واقعا چکنم؟؟؟؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه ماهی جدید(احتمالا اگه یه سیکلید امریکایی هم رده باشه) با طوطی ماهی جفت خورده باشه و بخوان تولید مثل کنن و برای همین داره ماهیای مزاحم رو دور میکنه. بهتره سریعتر اسکار رو با شیشه جدا کنید و به ابشون متیلن بلو بزنید تا زخم های ایجاد شده روی بدن اسکار قارچ نزنه. خود به خود زخم ها ترمیم میشه.

      پاسخ
  17. مهدی

    سلام اقا مجتبی و اقا شهریار
    من الان برای اسکارام یه اکواریوم جدا گرفتم برا تخم ریزی شون و یه سنگ هم گذاشتم توش الان فعلا ننداختمشون توی اکواریوم .
    مشکلی نداره که یه موقع جا شون جا به جا شه همه چی از یادشون بره و با هم قهر شن و … از این حرفا ؟
    ممنون میشم اگه جواب بدین.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هر احتمالی وجود داره. ممکنه اصلا در اکواریوم جدید شروع کنن به دعوا. این موارد قابل پیش بینی نیست.

      پاسخ
  18. یه بی تجربه

    سلام.من همین الان که دارم این نظرم رو میزارم رفتم پیش اکواریومم دیدم که اسکارا رنگشون خیلی خیلیکم رنگ شده و و حدود ۲۰ثانیه دهن خودشونو باز کردن و هی به هم مالیدن لب هاشونو و دهن همو تو دهن هم دیگه کردن و همیشه یه گوشه از اکواریومند.ایا جفتند.؟اماده تخم ریزی شدند؟.اولین توصیه شما چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله اگه الان که دارین کامنت بنده رو میخونید نر یه گوشه ای رو داره تمیز میکنه یا چال کنده جفت که شدن هیچ قرارم هست تخم ریزی کنن. اگه هم یکی که قوی تر بوده ضعیفتر رو زده و ماهی ضعیفتر کتک خورده یه گوشه ای قایم شده هم که دعوا بوده و جفتگیری و تخم ریزی در کار نیست.
      اولین توصیه هم یه سنگ صاف کف تانک بذارید. ماهیای کنارشون رو هم خارج کنید. متیلن بلو تهیه کنید و به ابشون بزنید و اگه تخم ریزی کردن و قصد تکثیر دارید به فکر خرید ارتمیا و هچ کردنش هم باشید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *