سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. محمد جواد

    سلام ببخشید من یک مرغ عشق دارم از صبح بی حال کف قفسه توی لانه هم نمی ره کلا کسل هست دوتا تخم گذاشته روشن پر پنبه کرده و خودش کم تر رو تخم ها می خوابه چی کار کنم درضمن ببخشید قیمت مرغ عشق معمولی تو تهران جفت نخورده چند است می خوام دورگه باشد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا از پنبه داخل لونه استفاده کردین داخل لونه مرغ عشق نباید هیچ چیزی وجود داشته باشه و مرغ عشق کف لونه و بدون هیچی تخم گذاری میکنه و روشون میخوابه.
      اما اینک هبی حاله هزار و یک دلیل میتونه دشاته باشه شاید تخم داخل شکمش گیر کرده و شاید بیماری داره و شاید هم عادی هست و فقط ضعیف شده ؟؟!! باید از رفتار و علائم پرنده بیشتر توضیح بدین.
      ضمنا قیمت ندارم اکثر مرغ عشق ها دو رگه هستن و مرغ عشق اصیل و تک رنگ گرون قیمته.

      پاسخ
  2. naeim

    سلام دوستان من یک جفت عروس هلندی دارم الان دو روزه خود به خود رنگشون تغییر کرده یه حالت رنگ روغنی گرفتن حمومشونم دادم مشکل چیه بنظرتون از وقتی که این تغییر رنگ ایجاد شده فقط جیغ میزنن لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یعنی چطوری ؟؟؟ رنگ خودشون چی بوده و الان چی شدن ؟؟؟!!! آیا پرنده داخل منزل آزاد هست و یا نه داخل قفسه ؟؟!!
      اصلا همچین چیزی نداریم که عروس هلندی تغییر رنگ بده حتما یا خودشون رو به جایی مالیدن و یا غذا چرب بوده و …. و یا قبل از خرید اونها رو رنگ کرده بودن ؟؟!!! نمیدونم واقعا چی شده هرچی هست خود به خود اتفاق نیوفتاده.

      پاسخ
      1. naeim

        اقا من امرو عروس ماده یهو استفراغ کرد رنگ شیر بود دلیلش چیه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر فقط یک مرتبه باشه مشکلی نداره و ممکنه به دلیل کثیفی غذا و هر چیز دیگه ای باشه اما اگر ادامه پیدا کرد باید از رفتار و حالات پرنده توضیح بدین در خدمتتون هستیم. البته اگر پرنده شما تنها هست ممکنه برای شما غذا رو بالا بیاره و حالتی باشه که به جفتش غذا میده و این طبیعیه.

          پاسخ
  3. Matin

    سلام.ببخشید طوطیم عطسه و ابریزش بینی داره. با پاش بینیشو میخارونه. پرهاشم بعضی اوقات میتکونه
    چی کار کنم خوب بشه ؟ از گرمای شوفاژ سرما خورد؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یعنی چی از گرمای شوفاژ سرما خورده ؟؟؟!!! اولا پرنده نباید جلوی در و پنجره باشه دوما نباید نزدیک به منبع حرارتی و گرما باشه.
      خب اگر سرماخورده که در همین بخش توضیح داده شده چکار کنید اول داخل حلق و بینی پرنده رو معاینه کنید و ببینید چیزی نچسبیده باشه مثلا پوست تخمه – میوه – پر و … بعد از اون اگر مطمئن شدین سرماخورده محل پرنده رو گرمتر کنید و غذای نرم بهش بدین مثلا میوه و سبزی بیشتر بهش بدین و بابونه و یا چای گرم تا ولرم خیلی گرم و یا داغ نباید باشه که پرنده اذیت بشه بهش بدین . بازاین بخش رو مطالعه بفرمایید سوالی بود بپرسید در خدمتیم.

      پاسخ
      1. Matin

        کارهای گفته شده رو انجام‌دادم الان آبریزش و عطسه کم شده اما انگار بی اشتها شده و همش چرت میزنه و پف کرده

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب ضعیف شده بهتره غذای نرم بیشتر بهش بدین مثلا میوه – سبزی – جوانه تازه گندم – ذرت تازه و …. حتما از علائم پرنده کامل توضیح بدین و نوع فضله پرنده رو هم توضیح بدین در خدمتتون هستیم ضمنا دقت کنید در زمان نفس کشیدن سینش خس خس میکنه یا نه.

          پاسخ
          1. Matin

            ممنونم. فضلش خوبه هیچ تغییری نکره. فقط عطسه های کم بیشترین چیزش سیخ موندن پرهای سر و بالادنگه داشتن دم… ک اینکه جز ارزن چیز دیگه نمیخوره.بد غذاست

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              بالا نگهداشتن دم و احتمالا سختی در دفع فضله نشانه یبوست هست میوه و سبزی بیشتر بهش بدین درسته فرمودین نمیخوره ولی جلوش بذارید تا یک روزی نوک بزنه و بخوره سیب درختی – هویج – کاهو – کلم – اسفناج – ذرت تازه و ….
              اما عطسه پرنده میتونه ازسرماخوردگی باشه حتما محل پرنده رو گرمتر کنید و اگر بهتر نشد یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه و جدید براش درست کنید. یک روز دارو مصرف کنه حالش بهتر میشه.
              اما سیخ شدن پرهای سر میتونه از ترس و استرس باشه.

              پاسخ
  4. Omid

    سلام ..اقا مجتبی این طوطیم دیگه خیلی میره تو پشتش چیکارش کنم ؟ مدفوع شم یکم شل شده ولی غذا خوب می خوره ( چراغ و خاموش می کنم کمتر میره پشتش )

    پاسخ
      1. Omid

        ینی انگار یه چیز پشتشه هی می خوره پشتش و بعد همون جا کلشو می کنه لای پر می خوابه

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر منظورتون تمیز کردن پرها هست که طبیعیه و موردی نداره.

          پاسخ
  5. Omid

    اقا یکی به ما جواب بده الان یه صدایه خر خر از خودش در میاره ۵ روزه خریدم ۳۰۰ تومان داره پر پر میشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید در اولین فرصت و در کمتر از ۲۴ ساعت جواب میدیم خدمتتون.
      ممکنه یک صدای عادی باشه اما اگر سینه پرنده خس خس میکنه و در تنفس مشکل داره باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و بذارید ۲۴ ساعت جلوی پرنده باشه و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید یک روز دار ومصرف کنه خوب میشه.
      باز اگر مشکل دیگه ای داره کامل توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
      1. Omid

        ممنون . رفتم دکتر شرایط و توضیح دادم گفت انگل گرفته یه اسپری و ۲ تا قطره داد این تتراسیکلین و گفتم گفت نیازی نیست به نظره شما تترا استفاده کنم؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب اون اسپری و دو تا قطره اسمشون چیه ؟؟؟!!! همینطوری که نمیشه نظر داد ضمنا یا اون داروهای دامپزشک رو استفاده کنید و یا تتراسیکلین نمیشه چند نمونه دارو استفاده کنید یک وقت تداخل دارویی میشه و پرنده راحت میشه. خواهشا کامل توضیح بدین در خدمتتون هستیم .

          پاسخ
  6. Omid

    ممنون …اسپری insektisit -akarisite ) avispray )رنگش قرمزه فکر کنم ترکیه ای نوشته روش نوشته فارسی نداره .. قطره اول pime enrifloxacin تا ۵ روز قطره دوم mineral prime بعد قطره اول استفاده شود . حالش خیلی بهتر شده دیگه خارش نداره تقریبا

    پاسخ
  7. مهرشاد

    سلام.من ی طوطی ملنگو خریدم که هم سر و صدا میکنه و هم غذا میخوره و سیب هم خیلی دوس داره ولی الان بعضی اوقا ت صدای خس خس انگار ی چیزی میاره تو دهنش و بعد میخوره با نوک زیریش اینکارو میکنه و ی صدای خاصی در میاره و وقتی نگاش میکنی این کارو نمیکنه و زمانی ک پیشش هستی و نگاش نمیکنی این صدای خس خس در میاره و فضله ش هم سبزه تیره و ک دورش سفیده و بعضی اوقات خشکه و بعضی اوقات هم آبکیه .لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم .و چه ویتامین هایی بهش بدم بهتره و لطفا اسمشونو بگید ک بخرم .بازم ممنون .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بنده فکر میکنم همه چی طبیعی هست باز رفتارش رو زیر نظر داشته باشید و ببینید اون صدای خس خس رو برای بازی در میارده و یا در تنفس هم سینه پرنده خس خس میکنه .
      اگر غذای متنوع – میوه -سبزی – ذرت تازه و…. بهش بدین نیاز خاصی به ویتامین نداره باز جهت اطمینان ویتامین مخصوص پرندگان از دامپزشکی تهیه کنید و فقط ماهی یک روز و یا حداکثر دو روز با فاصله بهش بدین مثلا دو هفته ای یک مرتبه در ظرف آبخوریش مقداری ویتامین بریزید.

      پاسخ
      1. مهرشاد

        البته ناگفته نمونه ک طوطی ملنگو من وحشیه و هنو رام نشده و خیلی بازیگوش و سر و صدا هم بعضی اوقات میکنه .بعد ی سوال دیگ هم داشتم من هر جا میرم قفسشو همراه خودم میبرم مثلا میرم تو اتاق خواب همراه خودم میبرمش یا میرم تو پذیرایی همراه خودم میبرمش به نظر شما مشکلی داره ؟؟؟بعد دو تا پراشو ب تنش میزنه و خودشو میتکونه و بعد انگار جمع میکنه و پای چپشو بالا میبره و وقتی میری سمتش و دوباره هوشیار میشه و ب حالت قبلیش بر میگرده و میره میچسبه ب قفس این هم در ادامه سوال قبلیم بود
        بعد صدای نفس کشیدنشو نمیشنوم اصلا و کنارشم میشینم صداشو نمیشنوم حتی .بعد واکسن خاصی دارن ؟؟حتما باید بزنیم ؟و اگ باید بزنیم اسم واکسنش چیه و هر چند وقت باید بزنیم ؟ببخشید خیلی سوال میپرسم و ممنون ک با حوصله جواب میدید

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اشتباه میکنید قفس طوطی رو با خودتون میبرید اولا قفس طوطی باید یکجایی ثابت باشه و جابجاش نکنید دوماخود طوطی رو خارج ازمنزل نباید ببرید.
          اون حرکاتش طبیعیه فقط اینقدر جابجا بشه استرس میگیره و عصبی میشه و به این راحتیها عادت نمیکنه.
          اگر بهداشت رو رعایت کنید و پرنده رو از منزل به هیچ عنوان بیرون نبرید و با پرنده غریبه هم در تماس نباشه نیازی به واکسن نداره.
          خواهشا سوالتون رو در بخش مناسب بپرسید فکر کنم در بخش دستی کردن طوطی بهتر باشه تا سرماخوردگی .

          پاسخ
  8. مهرشاد

    سلام ،ببخشید فقط ی سوال داشتم و نمیدونم مال کدوم بخشه ،این ک دمای اتاق برای ملنگو چقدر باشه خوبه ک مریض نشه ؟ ؟ و این ک تو شلوغی باشه بهتره ی اینکه ن تو ی اتاق باشه ک بیشتر خودم میرم بهش سر میزنم ؟؟موز برای ملنگو خوبه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هر دمایی که خودتون راحت هستین و زندگی میکنید برای ملنگو هم خوبه .
      فقط باد سرد و سوز سرما بهش نخوره و جلوی در و پنجره و جلوی منبع حرارتی و تابستان هم جلوی کولر نباشه.
      اگر یه محلی باشه که تو رفت و آمد نباشه خوبه مثلا اگر مهمان داردی بذارید یک جای آروم ولی اگر خودتون و افراد خانواده هستین مشکلی نیست.
      موز – هویج – سیب زمینی -سیب درختی – کاهو -کلم – ذرت تازه – پرتغال و کلا هرچی میوه که بخوره مشکلی نداره فقط برخی میوه ها از جمله خیار سبز – هندوانه خربزه و گوجه فرنگی رو یا مصرف نکنید و یا خیلی کم بهش بدین. اما تخمه تازه هندوانه رو خیلی دوست دارن و مشکلی هم نداره بخوره.

      پاسخ
  9. مهرشاد

    سلام،ببخشید سنگ ریزه برای ملنگو باید بزاریم ؟؟؟هویج و ذرت باید پخته شده داد ب ملنگو ؟ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر نیازی به سنگ ریزه نداره ؟؟!!!
      هویج و میوه رو خام استفاده کنید اما ذرت جریانش فرق میکنه اگر ذرت تازه هست ( بلال ) همینطوری تازه مقداری ازش ببرید و به پرنده بدین اما دانه ذرت خشک رو نمیتونه بخوره و خیلی سفته باید ۲۴ ساعت خیس کنید و بعد آب پز کنید و بهش بدین حبوبات هم نخود و لوبیا و عدس رو نمیتونه خام بخوره مگر اینکه تازه و نرم باشن که خب اینطور چیزی کم گیر میاد مگر اینکه خودتون مزرعه داشته باشید پس حبوبات رو هم باید آب پز کنید.

      پاسخ
  10. hamid

    سلام
    من یک جفت طوطی برزیلی دارم که اینا هیچ علائمی به غیر از چرت زدن زیاد و شل شدن سر ندارن،ینی بیشتر اوقات چشاشون یا نیمه بازه یا بسته،و ماده دمش تندتند تکون میخوره و سرش هی شل میشه میره تا پایین برمیگرده،این چه مریضیه؟ اصن مریضیه؟باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اول به ساعت خواب پرنده دقت کنید شاید پرنده شما کاملا سالم هست فقط ساعت خوابش رو بهم زدین و تا نصف شب پرنده بیداره و در طول روز چرت میزنه با غروب آفتاب باید بخوابه و با طلوع آفتاب هم بیدار بشه حالا یکی دو ساعت جلو عقب نه اینکه تا نصف شب بیدار باشن مثلا ساعت ۹ شب دیگه باید طوطی خواب باشه .

      پاسخ
  11. مهرشاد

    سلام ،طوطی ملنگو من شب که برق هارو خاموش میکنیم و میخوایم بخوابیم ی سر صدایی مث ساییدن نوک ها بهم در میاره و تنه قفس میچسبه برای خواب و رو میله نمیشینه ،البت روزا هم این صدارو در میاره نمیدونم چرا !!؟?ب نظر شما مشکلی هست ؟؟

    پاسخ
  12. مهرشاد

    البته ناگفته نمونه ک این کارش همیشگی نیس و تایم هایی از روز و شب این کارو میکنه و بعدش ساکت میشه کاملا .لطفا برای حمام کردن ملنگو تو زمستون و چطوری این کارو کنیم ی توضیح کوتاه بدید ممنون میشم .چون اولین بارم طوطی ملنگو نگه میدارم ب خاطر همین سوال زیاد میپرسم شرمنده

    پاسخ
    1. فاطمه خوبانی

      سلام
      ساییدن نوک ها به هم طبیعی هست و داره نوکشو تمیز میکنه.دوست عزیز لطفاً یکم بیشتر توضیح بدید شما گفتید :به تنه قفس میچسبه.
      لطفاً منظورتون رو درست تر بیان کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ساییدن نوک به هم طبیعیه و موردی نداره.
      برای استحمام هم بخش حمام دادن طوطی رو مطالعه بفرمایید ضمنا اگر حمام نکنه هیچ مشکلی پیش نمیاد و خیلی بهتر از اینه که پرنده سرمابخوره.
      اینکه به دیواره قفس آویزون بشه و به قول شما بچسبه و به خواب بره مشکلی نداره چون احتمالا تازه وارد هست و هنوز غریبی میکنه و عادت نکرده اینطوری هست بهتره شب ها روی قفس یک پارچه نازک بکشید تا راحت بخوابه ضمنا از ساعت ۹ شب باید بخوابه و نباید الکی تا نصف شب بیدار باشه.

      پاسخ
  13. Hanie

    سلام
    ببخشیذ چندتا سوال داشتم
    ۱: عروسم جدیدا نسبت ب قبل خیلی بیشتر عطسه میکنه ابریزش نداره اصلا و بینیش قرمزه بیشتر وقتا، و تو خونه هستش همیشه و وقتی تا سر پله دنبالمم میاد یکم فضا راه پله بمونه میلرزه از سرما، و عطسه میزنه، یعنی داره سزما میخوره؟ انقد در برابر سرما ضعیفه؟ اگه داره شزما میخوره چی کنم ک پیشگیری کنه ؟
    ۲: جدیدا دوباره گچ دیوار میخوره، و کف دریاهم داره ولی نمیخوره اونو ، چی کنم نخوره؟ چه غذا و میوه ای بدم ک کمبودشو جبران کنه؟ مولتی ویتامین خوبه؟
    ۳:خیلی خیلی داد میزنه، قبلا اصلا اینطوزی نبود اروم تر بود ، الان چ باشیم چ نباشیم داد میزنه راه میره داد میزنه، دلیلش چیه؟ چیزی نیاز دازه؟ توجه هم میکنم بهش حسابی، ی سالو دو سه ماهشه، دختره

    *فضلش هم ب نظرم طبیعیه مثل سابق فقط حس میکنم شاید فقط حس میکنم یکم چسبناک شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – وقتی در معرض نوسان دمای هوا قرار میگیره بله خیلی سریع سرما میخوره.
      وقتی هوای اتاق گرم هست و میاد توی راه پله و هوا اونجا سرده باید هم سرما بخوره برای پرنده باید دما ثابت باشه و سوز سرما نباید بهش بخوره.
      ۲ – طبیعیه گچ بخوره چون دوست داره فقط باید قفسش رو از دیوار فاصله بدین دو تا حالت داره یا عادت کرده و یا واقعا بدنش کمبود املاح داره در هر دو حالت قفسش ر واز دیوار فاصله بدین و از ویتامین مخصوص پرندگان در ظرف آبخوریش استفاده کنید و یا از الکترولیت مخصوص پرندگان استفاده کنید باید از دامپزشکی تهیه کنید.
      ۳ – وقتی طوطی بالغ بشه بله سر و صدا زیاد میکنه مخصوصا در فصل جفت گیری هرچی به بهار نزدیک تر بشیم بیشتر صدا میده و جفت میخواد.

      پاسخ
  14. Hanie

    ممنونم
    پس الان همون توصیه هایی ک کزدین تو این مطلب انجام بدم کافیه و نیاز ب تتراسایکلین نیس؟
    خب این اصلا تو قفس نمیمونه، متاسفانه بد عادتش کردیم و بیزون و یجا تونسته گچو بکنه و میخوره، قبلانم میخورد چندبار خورد یعد دیگه نخورد تا بعد نه ماه ک الانه
    باشه ممنونم از تموم راهنمایی هاتون، خدا خیرتون بده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده مشکل خاصی نداره و فعلا نیاز به تتراسیکلین نیست مگر اینکه حالش خراب تر بشه اون زمان چرا حتما از دارو استفاده کنید.

      پاسخ
  15. مهرشاد

    منظور از این که ب قفس میچسبه یعنی روی چوبی ک تو قفس هست نمیشینه برای خوابیدن و ب قفس آویزون میشه .بعد این ک طوطی من اصلا جلو باد و سوز و سرما نیست و توی اتاق خودمه ک سیستم گرمایشی همش روشنه ولی این چندتا عطسه دیروز کرد و مقداری آبریزش داشت و من گرما ی اتاقو بیشتر کردم و از همچنین با استفاده دستگاه بخور رطوبتو زیاد کردم و خوب شد و دیگ عطسه نکرد ولی الان یکی دوتا عطسه کرد موندم چیکار کنم دمارو مث دیشب بردم بالا ولی حالا منتظرم ببینم چی میشه البت تو اتاقی ک هست تراس داره ک در روز شاید ۲ یا ۳ بار درش باز بشه اونم سریع ب ۵ دقیقه نمیکشه میبندیم .من میخوام بدونم طوطی از قناری و فنچ ضعیف تره ؟؟؟؟؟؟؟!!!من قناری هام تو پذیرایی هستن و دمای معمولی اتاق ولی طوطی رو تو اتاق اوردم وقتی وارد اتاق میشی میگی چقد گرمه نسبت ب پذیرایی.حالا باید چیکار کنم ؟؟ببخشید سوال زیاد پرسیدم .چون اصلا دوس ندارم براش اتفاقی بیفته .ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی ضعیف تر از قناری و فنچ نیست اما همینکه در تراس رو باز و بسته میکنید پرنده یخ میکنه و نباید سوز سرما بهش بخوره چطوری میگید جلوی سوز و سرما نیست همین ۵ دقیقه باز و بسته شدن درب تراس خودش کافیه تا پرنده سرما بخوره مخصوصا اینکه ممکنه پرنده نزدیک بهمنبع حرارتی باشه و همین وضع رو بدتر میکنه و یک مرتبه هوای سرد بهش میخوره و سرمامیخوره.
      دما باید ثابت باشه نه اینکه خیلی گرم باشه و بعد در رو باز کنید و هوای سرد به پرنده بخوره. اگر طوطی در هوای خنک تری هم باشه مشکلی نداره اما اینکه سرد و گرم بشه برای خوب نیست و باید دما ثابت باشه.

      پاسخ
  16. مهرشاد

    و این ک ساییدن نوک نمیدونم اینجوری ک طوطی انجام میده باشه چون نوک پایینیشو ب سمت بالا میکشونه و ی حالتی انگار بازبونش این صدارو درمیاره البت همیشگی نیس ولی در روز ۲یا ۳ بار ازش ببینم .بعد فضله هاشم سبز تیره ک سفیدی دورشه و بعضی اوقا ت سبز و سفید قاطیه ولی خشکه و بعضی اوقات هم آبکیه ولی بیشتر همون سبز تیره ماری شکل با سفیدی هم دورشه
    فقط ی چیز یادم رفت بگم شرمنده چون الان فصل امتحاناته و طوطی هم تو اتاق منه .من تا ۱۲شب بیدارم و بعد برقو خاموش میکنم از طرفی هم اتاق من آفتاب گیر نیست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه حالت پرنده شما طبیعیه فقط تا ۱۲ شب نباید بیدرا بمونه بهتره از ساعت ۹ شب طوطی بخوابه و برای این کار یک پارچه نازک روی قفس بکشید تا راحت بخوابه و نور چراغ اذیتش نکنه.

      پاسخ
  17. مهرشاد

    واقعا از راهنماییتون ممنون .فقط الان ببرمش تو محیط پذیرایی بذارم ک هواش معمولیه ن خیلی خیلی گرم و ن خیلی خیلی سرد .ی هوای متعادل ک قناریها و فنچ ها هستن ب نظر شما خوبه ؟واین ک جلو در و پنجره نباشه ولی در باز بشه یا پنجره باز شه مشکلی پیش میاد ؟یعنی دمای پذیرایی از دمای اتاق من کمی پایین تره یا این ک من اتاقمو خیلی بخاطر طوطی گرم کردم و حتی خودمم تو اتاق بعضی اوقاتذاحساس گرما زیاد میکنم واین ک یادمه شما گفتین دمایی ک خودمون توش احساس راحتی میکنیم همون دما برا طوطی خوبه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله هوای متعادل عالیه ولی طوطی یکجای کم رفت و آمد باشه راحت تره اما خب زود عادت میکنه.
      واقعا برخی مواقع گرم کردن زیاد هوا خودش باعث سرماخوردگی میشه چون هوای اتاق گرم هست و همینکه یک لحظه در تراس رو باز میکنید و هوای سرد وارد میشه و به بدن طوطی میخوره سریع پرنده سرمامیخوره و حیت خودتون هم همینجوره و اگر گرمتون بشه و عرق کرده باشید تشریف ببرید در هوای آزاد و سرد سریع مریض میشید.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همین بخش رو مطالعه کنید.
      یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید البته هر ۱۲ ساعت داروی تازه درست کنید براش. محل پرنده رو گرمتر کنید و غذای نرم ازجمله جوانه گندم تازه – سبزی و میوه و غذای متنوع بهش بدین.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *