سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. مریم

    سلام،من یه کاسکو زیر یکسال خریدم
    ۱_الان بعد از سه هفته هنوز قار میزنه،درصورتی که یکی دوهفته اول اصلا سراغش نرفتیم فقط واسه آب و غذا.
    امکان داره واسه همیشه قار بزنه؟؟؟یا اگر نه،نهایتا چقدرطول میکشه از قارزدن بیفته؟؟؟
    ۲_دوتا میوه کاج واسش حدود چنددقیقه جوشوندم که عاری ازباکتری باشه و گذاشتم داخل قفسش که باهاش بازی کنه یا بجوه،بعد از چندساعت دیدم هر دوتارو پودر کرده،خخخ.
    بنظرتون هردفعه میوه جدیدکاج بذارم تو قفسش؟؟؟؟
    ۳_ و اینکه کاسکو من،گاهی مثل خمیازه دهنشوباز میکنه بعد انگار ته حلقش یه چیزی باشه،یه حرکتی مثل بالاآوردن انجام میده(ولی چیزی بالا نمیاره)مثل وقتی که چیزی تو گلو باشه محکم آب دهنو فرو بدیم و بعد دهنشو میبنده،این حرکت رو بارها دیدم انجام میده،میخواستم ببینم طبیعیه؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ۱ – هیچ موردی نداره کم کم خوب میشه . همه چی بستگی به رفتار و آموزش شما و خود پرنده داره خود بنده کاسکو داشتم در دو هفته رام رام شد و کاسکو هم داشتم تا ۶ ماه غار میکشیده اما همین کاسکو رو الان ۲۱ ساله که دارم پس صبر کنید.
      ۲ – برای سرگرمیش خیلی خوبه و حتی برای نوکش هم مفیده و سر نوکش رو میسابه و تیز نمیشه.
      ۳ – خمیازه کشیدن اگر باشه نشان از سلامت پرنده هست دو تا حرکت هست یکی همین خمیازه کشیدن که حیتتی ممکنه پا و بالش رو هم بکشه. یکی هم تمیز کردن پرها نشانه سلامت پرنده هست .

      پاسخ
  2. ناشناس

    کاسکو من ۷ماهشه و سرماخورده بود،۵روز از ترکیب آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین که دامپزشک داده بود استفاده کردم،سرفه هاش کم شد ولی قطع نشد،یک روز بعداز اتمام آنتی بیوتیک فقط مولتی ویتامین دادم و بعد به دستور دوستمون،درمان با تتراسیکلین رو شروع کردم،تازه یک روزه ولی سرفش تموم شده،خیلی خوشحال شدم،ممنون از آقا مجتبی و این سایت خوب

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنونم از لطف شما ولیکن بنده کاری نکردم و همون داروی دامپزشک تازه اثر کرده ببینید قرار نیست بعد از مصرف دارو معجزه بشه و سریع پرنده خوب بشه.
      البته اگر آنتی بیوتیک و ویتامین رو مخلوط با هم استفاده کنید بله ممکنه اثر هم رو از بین ببرن که این اشتباه رو متاسفانه دامپزشک ها زیاد انجام میدن شما باید بعد از اتمام دوره دارو از ویتامین استفاده کنید و نه هم زمان.
      از این بدتر یک شرکت تولیدی داروی دام هست دیدم یک بسته آنتی بیوتیک و ویتامین زده و روش نوشته مخلوط با هم استفاده کنید نمیدونم واقعا چطوری به این نتایج میرسن شاید ما در اشتباه هستیم ؟؟؟!!! شاید هم هزینه ها زیاده و دیگه صرف نمیکنه فقط یک نوع دارو بکنی تو پاچه ملت ؟؟؟!!! به هر حال ما دامپزشک نیستیم و تجربی نظر میدیم که ممکنه اشتباه باشه امیدوارم به هیچکس جسارت نشه.

      پاسخ
  3. مریم

    ممنون از پاسخگوییتون،منظورم از مورد شماره۳،نه خمیازست و نه کشیدن یک بال و یک پا،میدونید انگار ته گلوش یه چیزی چسبیده باشه بخواد رفعش کنه،اونطوری رفتار میکنه،منقارشو چندثانیه باز میکنه و انگار که میخواد بالابیاره سرشو یکم جلو میاره و گلوشو منقبض میکنه و بعد مثل وقتی که چیزی میخوره،دهنشو میبنده و مزه مزه میکنه.امکان داره میوه که میخوره ته گلوش گیر کنه؟؟؟چون بیشتر این حرکتو وقتی انجام میده که میوه میخوره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه میتونه طبیعی باشه و یا از همون میوه و پوست میوه مثلا پوست سیب و یا اگر پرتقال میخوره اون پوست داخلی میوه باشه.

      پاسخ
  4. ناشناس

    خیلی وقتها تجربه مهمتره….
    بهرحال ممنون که وقتتونو میذارید…
    فرمودید تا ۳روز تتراسایکلین بدم به کاسکو؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممنون از لطف شما بله حداکثر سه روز که بسته به شدت بیماری داره که از یک روز تا حداکثر سه روز هست.

      پاسخ
  5. رعنا

    سلام
    شاه طوطی من یک سالشه از روز اول خودم بزرگش کردم خیلی دوسش دارم .الان سه روزه ک خودم سرما خوردم ولی سعی کردم زیاد خونه نمونم ک طوطیم مریض بشه دقیقا از وقتی من مریض شدم خیلی عطسه می کنه اسهال هم شده .خیلی میترسم ببرم پیش دامپزشک میشه شما بگید چیکار کنم .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در معرض وزش باد قرار نگیره و در روز کمی افتاب بگیره و یک روز هم به جای اب چای کمرنگ یا بابونه به پرنده بدید. اگه بهتر نشد به دامپزشک مراجعه کنید تا انتی بیوتیک مورد نیاز رو تجویز کنه.

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام
    من یه جوجه کاسکو دارم که یک هفتست خریدمش
    امروز متوجه خس خس صداش شدم و اینکه یهو بدنش میلرزه . بنظر شما جوجه من سرماخورده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا سینش عفونت کرده .
      یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوی پرنده بذارید و هر ۱ ۲ساعت داروی جدید و تازه براش درست کنید احتمالا خوب میشه جلوی در و نجره و محل وزش باد هم نباید باشه.

      پاسخ
  7. مریم

    سلام
    من یه جوجه طوطی ۶ ماهه دارم که چند روزی هست هم عین عین می کنه و بعدش سرش رو تکون می ده که از بینیش آب می یاد. و رنگ فضله هم سبزه روشنه. آیا اینا یعنی اینکه سرما خورده؟؟؟؟البته هم خوراکش خوبه هم زیادی شیطونه امل به همه چی نوک می زنه که گاهی من می ترسم باعث مریضیش بشه.
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر آب ریزش بینی داره بله سرماخورده بهتره محل پرنده رو گرمتر کنید و جلوی در و پنجره قرار نداشته باشه. بابونه گرم به جای آب خوردن بهش بدین اگر روزی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه حمام آفتاب ملایم در یکجای سایه آفتاب بتونه کمی آفتاب بگیره براش خوبه البته باید مراقب باشید گرما زده نشه البته برای آفتاب گرفتن از اتاق نباید بیرون بره و بهتره داخل فضای بسته اتاق آفتاب بگیره چون اگر سرماخورده باشه و بره بیرون حالش خراب تر میشه بعد از یکی دو روز اگر بهتر نشد باز مکاتبه کنید تا دارو براش تجویز بشه البته اگر دیدین حالش خراب تر شد یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و۲۴ ساعت جلوش بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه و جدید براش درست کنید یک روز دارو بخوره حالش خوب میشه باز موردی بود بفرمایید در خدمتیم.

      پاسخ
  8. مریم

    سلام،کاسکوی من مدام گوشهاشو میخارونه،مدام از سقف قفس آویزون میشه و تو همون حالت گوششو میخارونه،انگار میخواد خارش گوششو بااین عمل کم کنه.بنظرتون مریضیش چیه؟؟؟واسه درمانش چکارکنم؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظر مریض نیست و ممکنه پر یا چیزی داخل گوشش رفته باشه. خودتون گوش پرنده رو برسی کنید و پرهای اطرافش رو کنار بزنید و گوشش رو زیر نور نگاه کنید. ممکنه حشره ای پری چیزی داخل گوشش رفته باشه. اگه خودتون قادر به اینکار نیستید به دامپزشک برای معاینه مراجعه کنید.

      پاسخ
      1. مریم

        هنوز خیلی رام نیست که گوششو بررسی کنم قار میزنه،فکرنکنم دامپزشکم بتونه،قبلا هم گوششو میخاروند ولی نه به این شدت،چندروز پیش بردمش حمام،موقع حمام خیلی جابجا میشه و قفس نوردی میکنه،نمیذاره درست حمامش کنم،شاید آب رفته تو گوشش،اگر آب رفته باشه و عفونت کرده باشه چی؟؟؟؟قابل درمان هست؟؟؟؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خب قرار نیست رام باشه تا بشه برسی کرد. دامپزشک با دستکش یا پیچیدن پرنده داخل یه حوله معاینش میکنه. گرچه پرنده اذیت میشه ولی خب زمانی که چاره ای نیست و ممکنه عوازض بیماریش بدتر از وحشی بازی پرنده بشه دیگه با زورم که شده باید گوشش معاینه بشه.

          پاسخ
  9. مینو

    سلام ، من یک بچه عروس هلندی دارم که الان ۵۷ روزشه دیروز صبح که آووردمش باهاش بازی کنم دیدم پف کرده پراشو ، زیاد پف نکرده ها یکم پف کرده بعد کلا در طول روز سه چهار بارعطسه کرد الان گذاشتمش کنار بخاری ، به نظرتون حالش خوب می شه ؟

    به نظرتون برم بابونه بخرم بدم بهش ؟ آبریزش بینی نداره چشماشم پف نکرده پراشو خیلی کم پف کرده

    بعد مثل روزای قبل نیست باهام حرف نمی زنه قبلا هی صدا می کرد می گفت مینو بیا :( واسه همین فک می کنم حالش خوب نیست ، پرواز نمی کنه زیاد دیگه بیاد رو شونه هام چیکار کنم ، کمکم کنی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نیاز نیست کنار بخاری بذاریدش چون بدتر گرمازده میشه. در محیط سرد قرار نگیره و باد بهش نخوره دیگه مشکلی نیست. از چای ولرم یا همون بابونه که فرمودید استفاده کنید. در طول روز افتاب هم بگیره احتمالا مشکلش برطرف بشه.

      پاسخ
  10. کسرا

    سلام هردوعروس هام پف میکنندونرش اصلادیگه صداش درنمیادجلوترمیخوندولی العان اصلا دلیلش چیه ممنون
    مطالبتون عالیه وخیلی ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از نوع فضله – تغذیه و سایر رفتار پرنده توضیح بدین آیا سینه اونها خس خس میکنه – با منقار باز تنفس میکنن – اسهال شدن – اطراف چشم یا بینی خیس شده و …

      پاسخ
  11. محمد

    سلام خسته نباشید
    ببخشید عروس هلندی ماده من همش پف کرده است و چشماش کامل باز نیست و صداشم در نمیاد و عطسه میکنه چیکار باید بکنم؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بیماری های ویروسی، سرماخوردگی. راه درمان انتی بیوتیک
      یا به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده رو معاینه کنه و انتی بیوتیک تجویز کنه
      یا خودتون دستبکار بشین و از کپسول تتراسیکلین که در ابخوری پرنده حل کردید و هر ۸ ساعت هم محلول جدید درست میکنید استفاده کنید.
      سه الی پنج روز به همین صورت بهش انتی بیوتیک بدید درمان میشه. ضمنا پرنده افتاب بگیره. در وزش باد سرد قرار نگیره و از مولتی ویتامین مخصوص طیور هم استفاده کنید.

      پاسخ
      1. محمد

        سلام خسته نباشید
        من عروس هلندیم دیروز صبح بردم دامپزشک و ایشون دو تا دارو داد که یکیش ویتامین بود داد و دیشب بهش با سرنگ دارو ریختم تو دهنش
        اما از دیروز غذا و آب نمیخوره چیکار کنم؟
        میتونم غذا دستی درست کنم و بهش بدم؟
        ممنون

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          نه نیازی به اینکار نیست و اب و دون کنارش باشه خودش میخوره. البته اگه دوام بیاره. اگه حس کردید خودش توانایی حرکت نداره و نمیتونه اب و دون بخوره دستی تغذیش کنید که اگه در این حد وضعش خرابه بعیده که زنده هم بمونه…..

          پاسخ
  12. Faranak

    سلام من ی عروس ۴ ماهه دارم وقتی تو قفسه زیاد صدا میده ولی وقتی میارمش بیرون فقط میاد رو دستم زیاد صدا نمیده خیلیم غذاشو زود میخوره من یکی دو روزه سرما خوردم زیاد سمتش نرفتم ک سرما نخوره ولی ا وقتی نیومده پیشم یکم کسل شده ی دیقه ساکت میشه بعد کلی صدا میده داد میزنه میارمش بیرون اروم میشه اخه میترسم سرما بخوره نمیدونم چیکا کنم شما اگ میدونی میشه بم بگی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر سرماخوردگی خفیف دارید و آنفولانزا شدید نیست هیچ مشکلی نداره و راحت باشید نهایتا فقط پرنده رو بوس نکنید و از دهنتون بهش غذا ندین همین.
      معمولا در این فصل سال سرماخوردگی ها خفیف و جزئی هست جای نگرانی نداره انشاالله زودتر خوب بشید و سلامت باشید.

      پاسخ
  13. نگار

    سلام دوستان عزیزم
    نمیدونم جای درستی رو برای پرسیدن سوالم انتخاب کردم یا نه اما ممنون میشم جوابمو بدین چون واقعا به کمکتون نیاز دارم. من یک جفت طوطی ملنگو دارم. طوطی ماده م چند وقته که منقارشو باز میکنه تند تند زبونشو تکون میده نفس نفس میزنه. مثل سگی ک تشنه باشه له له میزنه. چند ماه پیش یکی دوبار دیده بودم اینکارو کنه اما جدی نگرفته بودم فکر میکردم از گرماست. اما الان چندوقتی هست ک وضعش بدتر شده و یکسره داره اینکارو میکنه. پیش دامپزشک بردمش. گفت مشکل تنفسی و قلبی داره. قرص toptylodox رو برای مشکل تنفسی و مولتی ویتامین انسانی برای مشکل قلبیش تجویز کرد. متاسفانه طوطیم چند ماهه که خودش اصلا غذا نمیخوره و از طوطی نر غذا رو میگیره. نتونستم دارو رو بدم بهش، چون هم فوق العاده تلخه و مزه شو تو هر غذایی تشخیص میده حتی اگه عسل قاطیش باشه، هم خودش به ندرت سمت غذا میره هرچقدم گشنه باشه
    همه راه هارو برای دادن قرص امتحان کردم، جواب نگرفتم. حالا چند روزه پودر قرصو با سیب مخطلوط میکنم میدم ب طوطی نر، بعد طوطی نر اونو تو دهن ماده بالا میاره!!!! نمیدونم اینکار اصلا درسته یا نه؟ این قرص ب طوطی نرم ک سالمه آسیب نمیرسونه؟ راه بهتری برای دادن قرص میتونین بدین؟
    ب نظرتون مشکل طوطیم چیه؟ تشخیص دامپزشک درست بوده؟ چون من گرگانم زیاد ب دامپزشکای اینجا اعتماد ندارم… طوطیم روزه ب روز نفس نفس زدنش بیشتر میشه. میترسم بمیره…
    خواهش میکنم اگه تجربه ای تو این زمینه دارین راهنماییم کنین
    ببخشید سرتونو دردآوردم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا مشخصا پرندتون دچار عفونت شدید دستگاه تنفسی هست و باید از انتی بیوتیک استفاده بشه. نمیدونم قرصی که دامپزشک تجویز کرده چی هست. بعدم دقیق متوجه نشدن که یعنی چی پرندتون خودش تغذیه نمیکنه؟ حتی اب هم نمیخوره؟ به هر حال میتونید انتی بیوتیک رو با مقداری غذا یا اب مخلوط کنید و با سرنگ به پرندتون بدید. اینکه بخواد پرنده نر غذا رو بگیره و به ماده بده و درمان هم بشه عملی نیست. بدتر پرنده نر هم کم کم مریض میشه.

      پاسخ
  14. ایرسا

    سلام
    چند ماهیه که یه شاه طوطی خریدم اخیراً آبریزش دهان داره نمیدونم علت چیه!خیلی نگرانشم.
    ازطرفی طوطی خانوم من با اینکه میاد رو دوشم و بوس میده و حرف میزنه ولی اجازه نمیده بهش دست بزنم !کلاً با دست مخالفه و به محض بردن دست به سمتش نوک می زنه البته با من خیلی مشکل نداره و گازش آرومه ولی با بقیه خانواده به شدت برخورد میکنه و نوک زدنش منجر یه خونریزی میشه اما از دست غذا میگیره و میخوره .اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      برای ابریزش از دهان پرنده که والا نمیدونم به صورت قی کردن هست یا نه. به هر حال اگه ادامه دار هست بهتره به دامپزشک مراجعه کنید
      اما در مورد گاز گرفتنش هم کاملا طبیعیه و طوطی ها فقط به یک نفر اجازه دست زدن بهش رو میدن و بیشتر با یک نفر از اعضای خانواده(نگهدارنده) صمیمی میشن.

      پاسخ
  15. محمد

    سلام یه جوجه ملنگو دارم سرما خورده بردم دکتر یه پودر داد گفت عفونت داره بهش بده میخواستم بازم راهنماییم کنید طوطی ۳ماهشه۲روزه مریضه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله پودر تتراسیکلین داده و باید طبق دستور دامپزشک مصرف کنید.

      پاسخ
  16. elham

    سلام میتونم شماره تلگرامی از خودتون میشه بدین بهم من یه فیلم از طوطیمون براتون بزارم خیلی نگرانشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر تنها راه ارتباطی همین سایت هست.

      پاسخ
  17. elham

    من یه طوطی دارم فک کنم الان سه ماهه باشه تا یه هفته پیش خوب بود قشنگ جیغ مکشید ابراز احساسات میکرد غذا هم بهش سیب درختی و تخم آفتابگردون ( بوداده ) و مغز غیر از گردو و عدس و نخود پخته دادم ولی الان یه هفتس صداس در نمیاد انگار ناله میکنه بلند ولی نمیتونه جیغ بکشه برا همین میخواستم شماره تلگرامتون و داشته باشم فیلمشو براتون بفرستم خواهشا یکی به من بگه چرا طوطیم اینجوری شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرا تخمه بو داده به پرنده دادین باید از تخمه آفتاب گردان خام استفاده کنید و نه بو داده .
      احتمالا به همین دلیل صداش گرفته ضمنا از روی فیلم و عکس نمیشه تشخیص بیماری داد باید ببرید دامپزشکی .
      البته احتمال عفونت دستگاه تنفس هم هست.

      پاسخ
  18. گو گو

    با سلام
    من یه عروس هلندی از نوع لوتینو دارم احتمال میدم سرمان خورده باشه چون تمام علائم سرماخوردگی که تو سایتتون گذاشتید رو داره تازه ۴ روزه که گرفتمش می خوام به صورت طبیعی بدون دارو شیمیایی درمانش کنم اگه میشه راهنمایی کنین. لطفآ طریقه ی دستی کردن ونگهداریش رو هم توضیح بدید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید و سوال تکراری ارسال نکنید اگر مطالعه کنید همه چی توضضیح داده شده.
      در مورد دستی کردن طوطی بخش مربوطه رو مطالعه کنید در مورد سرماخوردگی هم همین بخش مفصلا توضیح داده شده اما بدون دارو فقط اگر اوایل بیماری و خفیف باشه میشه درمانش کرد در غیر اینصورت بدون دارو درمان نمیشه که هیچ بلکه تلف هم میشه.
      محل پرنده رو گرمتر کنید و جلوی باد کولر و جلوی در و پنجره نباید باشه یک محیط سایه آفتاب براش در نظر بگیرید که بتونه حمام آفتاب هم بگیره و یا حداقل روزی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه حمام آفتاب ملایم بگیره. چای گرم و بابونه گرم بهش بدین و اگر درمان نشد حتما باید یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف ابخوری پرنده رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت تا سه روز جلوش بذارید بسته به شدت بیماری البته باید هر ۱۲ ساعت داروی تازه درست کنید و جلوش بذارید غذای متنوع و مقوی هم بهش بدین.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *