شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. Amir mahdi

    اصلا طرف مقعد پر نداره خالی حالت لخت میرم پیشش چند قدم عقب میره نوک نره ۵۰ درصد رنگ تیره هست عادی نره دهنش میزنه به ماده یعنی جفت شده

    پاسخ
  2. مددی

    سلام چند تا سوال داشتم
    ۱ مرغ عشق میتونه مثل کاسکو تخمه بشکنه
    ۲ زدن صدای مرغ عشق براش خوبه
    ۳ من برای نر صدا مرغ عشق میزنم به آواز خواندن میوفته ماده هیچ کاری نمیکنه واسه ماده آواز بلبل میزنم آواز می خونه نر هم آروم میشینه
    ۴ براشون آب می‌زارم نمیرن دلیلش چیه چیکار باید کنم
    ۵ باهم دهن به دهن بشم مثل اینکه مادر داره به بچه اش غذا میده یعنی جفت میشن
    ۶ چی بهشون بدم تا سرحالشن آواز به خونن
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۱- خیر.
      ۲- تفاوتی نداره. بهتره مرغ عشق ها رو به صورت جفت نگهداری کنید.
      ۳- اینکار لزومی نداره.
      ۴- هیچی. اگه نخوان استحمام نمیکنن. ضمنا میتونید بخش استحمام طوطی ها رو در همین سایت جستجو کنید و روش های گفته شده رو مورد بررسی قرار بدید.
      ۵- انشاالله. عموما این رفتار بین جفت اتفاق میفته.
      ۶- مرغ عشق پرنده اوازه خوانی مثل قناری نیست. برای تقویت خود پرنده ها انواع پلت های تجاری هست. میوه و سبزیجات و جوانه دانه ها، سپیا و مکمل های تغذیه ای تجاری در سلامت پرنده نقش بسزایی دارن.

      پاسخ
  3. Amir

    سلام جوجه مرغ عشق از چند روزگی دونه خور میشه
    می خوام جوجه بردارم دستی کنم که نیاز به سرلاک هم نباشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۴۰ روز. توصیه میکنم مرغ عشق رو به صورت جفت نگهداری کنید. مرغ عشق پرنده مناسبی برای نگهداری انفرادی و دستی کردن و … نیست.

      پاسخ
  4. Arash

    سلام ممنون میشم اگه جواب بدین ۱ مرغ عشق نرم خیلی ورجه ورجه می‌کنه ولی ماده کم اینور اونور می‌ره وقتی که کف قفس از میله ها میاد میاد بالا پرواز نمیکنه ۲ ی ی هفته ای رنگ بینی نر از بنفش شده آبی ماده از سفید شده قهوه‌ای دلیلش چیه۳ ماده موقعی که ی جا آروم میگیره پف می‌کنه انگار می خواد خودش گنده نشون بده از یک نفر هم پرسیدم گفت علائم تخم گذاری

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب موردی نیست. به هر حال همه مرغ عشق ها قرار نیست مثل هم رفتار کنن. یکی اروم تره. یکی شیطون تر و موردی نیست. تغییر رنگ بینی هم نشونه بلوغ و نزدیک شدن به تولید مثله.

      پاسخ
  5. اصغر

    سلام مرغ عشقم جفت خورده چند ماهی هست که لانه براشون گذاشتم ولی هم نر هم ماده نمیرن تو طرف مقعد ماده باد کرده بیشتر اوقات هم کف قفس بالا آمدنی هم با نوک پاش میاد بالا
    دلیلش چیه
    چی کار کنم برن تو لونه
    دوتاشونم جوجه بودم گرفتم ۱۰ ماه میگذره ار تولدشون نره بینی آبی شده ولی ماده سفید ماده گند تر از نره ماده به بلوغ رسیده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      لونه در محل مناسبی مستقر شده؟ شاید اون برامدگی مقعد دلیل دیگه ای بغیر از تخم گذاری داشته باشه؟ بد نیست دامپزشک پرنده رو ببینه. ممکنه اون برآمدگی دلیل دیگه ای داشته باشه یا حتی تخم در شکم ماده چرخیده و نمیتونه تخم گذاری کنه.

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دقت کنید که نباید رژیم غذایی پرنده رو یکدفعه تغییر داد. حالا برای مست کردن و جفتگیری باشه یا ….
      برای اماده سازی میتونید در کنار رژیم غذایی عادی پرنده افزایش پروتئین حیوانی و دانه هایی مثل شاهدونه رو داشته باشید و از مکمل های تجاری استفاده کنید. اگه شرایط محیطی هم فراهم باشه پرنده مست و اماده جفتگیری و تخم گذاری میشه.

      پاسخ
  6. elahe75

    سلام جناب شهریار عزیز،حالتون خوبه؟اگه یادتون باشه من همون الهه قدیمی هستم که با کمک شما و سایر دوستان تونستم نگهداری از مرغ عشق یادبگیرم و یه مرغ عشق نر سخنگو هم دارم حالا مزاحمتون شدم
    یه سوالی داشتم مرغ عشقهام بینی یکیشون آبی تیره و اون یکی هم قهوه ای شده اما نه خیلی سیر،ولی جفت گیری نمیکنن،دو سه ماه قبل هم همینطور بودن ولی خبری نشد،رژیم غذایی خیلی خوبی هم دارن هم پلت میدم هم هفته ای یکبار تخم مرغ دو بار در هفته جوانه گندم،جعفری و گشنیز و سیب و هویج رنده شده،ده روز یکبارم بلال تازه میدم بهشون،بلوک معدنی بلژیکی هم دارن و کف دریا هم دارن،ارزن و تخم کتان و تخم کاهو و گشنیز و چندتا دونه در هفته ام شاهدانه مدام جلوشان هست،مخلوط پسته تازه رنده شده با بادام و کنجد سفید تازه هم هفته ای یکبار میدم،یک برگ کاهو تازه در هفته هم میدم
    خیلی میخونن اما بچه واسم نمیارن،قفسشون بزرگ و تو اتاقم جای آروم بی رفت و آمد و صدا هست،بنظرتون چکار کنم ؟اصلا اینا میتونن جوجو بدن یا نه؟لانه اشون هم چوبی بزرگ هست که اندازه عروس هلندی میگنه،با لانه اشون ور میرن نوک میزنن بیشتر نر اما تو سوراخش نمیرن
    ممنون میشم دوباره منو راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      عحب تغذیه ای!! به هر حال خوبه و رفتم بگم از مولتی ویتامین استفاده کنید دیدم با تغذیه ای که دارن شاید اونقدرها هم نیاز نباشه. به هر حال نیاز به صبر هست و بله تخم و جوجه میکنن و باید شرایط محیطی هم فراهم بشه و تولید مثل کنن. صبر نیازه و همین.

      پاسخ
  7. elahe75

    ببخشید دوباره پیام میدم الان یادم افتاد،چند وقته شبها که میخوابن انگار خروپف میکنن یه چیزی تو این مایه ها،چون قفسشون کنار تختم هست متوجه میشم،روزها اینطور نمیکنن آیا بنظرتون مشکلی دارن؟نمیدونم نر هست یا ماده که این صدا رو درمیاره چون تاریکه نمیبینم واسه اینکه هم نترسن کاری بهشون ندارم،همه چیزشون هم طبیعی هست،
    ممنون میشم یه راهنمایی هم در این باره بکنید،
    اصلا هم حمام نمیکنن وان حمام خریدم صدبار گذاشتم فقط نگاه میکنن راهی نداره این مشکلشون واسه سلامتیشون مضر نیست؟از اسپری کردن آب هم میترسم حقیقتش

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فکر نمیکنم مورد خاصی باشه و پرنده ها خر و پف ندیدم بکنن و بیشتر اگه سرماخورده باشن تنفس صدا دار دارن که با علائم دیگه ای هم همراه هست. مورد شما فکر نکنم چیز خاصی باشه. باز دقیق نمیدونم.
      در این فصل هم دیگه نیازی به حمام ندارن و یخ میکنن.

      پاسخ
  8. paria

    سلام
    مرغ عشق من ۷ تا تخم گذاشت بعد ۴ تاشو خودشون انداختن بیرون بعداز حدود ۲۰ روز هیچکدوم از تخماشون درنیومد تخم هارو دراوردیم و دیدیم هیچکدوم نطفه نداره همشونو انداختیم اشغالی بعد حالا الان مرغ عشق ماده اصلا از لونش درنمیاد یا خیلی کم درمیاد بعد همشم با مرغ عشق نر دعوا میکنن…وقتایی هم که براشون مثلا سبزیجات و چیزای جدید میزارم مرغ عشق نر میخوره بعد نمیزاره ماده بخوره و دوباره باهم دعوا میکنن حالا من باید چی کار کنم؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نر به بلوغ رسیده و اماده هست؟ از نر و ماده بودن و جفت بودنشون مطمئن هستید؟ گاها دوتا ماده هم رفتار جفت رو دارن و باهم تخم میزارن.
      به هر حال ممکنم هست دفعه اولشون بوده و تجربه کافی رو نداشتن و سری بعد درست میشه.

      پاسخ
  9. امیری

    سلام مرغ ماده ام همش می خوابید از دهن نر غذا میگیره اصلا ورجه ورجه نمی کرد ولی نر مست همش بالا پایین می پره خیلی هم از لونه می‌ترسید ولی چند روز خیلی شاداب شده همش هم تو لونه هست نره همش پیش ماده تو لونه هست ولی بعضی وقت ها بیرون ماده هم همش از دهن نره غذا می گیره می خواستم بدونم می خوان تخم بزارن تازه اولین بارشون هست

    پاسخ
      1. امیری

        سلام ۲ روز من تا به قفس نزدیک می شم ماده سریع میره تو لونه بعضی وقت ها صدا غاز دار میاره پر ریزی هم داره نشانه تخم گذاری چند روز دیگه تخم میزاره

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          چند روز دیگه که مشخص نیست و ممکنه اصلا تا بهار تخم گذاری نکنن و این داخل و بیرون اومدن لونه تفریحی باشه یا از ترس شما. پرنده ها باید جفتگیری کرده باشن و ماده داخل لونه بمونه و … اینکه شما نزدیک قفس میشین ماده میره داخل لونه طبیعی هست و میترسه و بهترین جا اونجاست که مخفی بشه.

          پاسخ
  10. شیوا

    سلام. وقت بخیر. سپاس از سایت خوبتان.الان فصل پرریزی مرغ عشق است یا خیر؟ پرهای مرغ عشق هایم در حال ریختنه.ببینم اگر فصلش نیست ببرمشان دامپزشک. از چه ماهی تا چه ماهی پر ریزی مرغ عشق طبیعیه؟ سپاس

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. تموم شده. تابستان و به طور کلی زمانی که دمای محیط گرم باشه پرریزی اتفاق میفته. پرنده هایی هم که در اسارت هستن نسبت به دمای محیط و ساعات روشنایی و ….. فصل ها رو تشخیص میدن. اگه تا ساعت ۱۲ شب چراغشون روشنه. محیطشون گرمه. قطعا تشخیص نمیدن که الان پاییزه و فکر میکنن تابستون از راه رسیده!!!
      مشکلات هورمونی، تغذیه نامناسب و گاها برخی بیماری ها هم میتونه پرنده رو دچار پرریزی کنه. باید بررسی کنید و ببینید مشکل از چیه و به خاطر شرایط محیطی هست یا سایر مسائل

      پاسخ
      1. شیوا

        الان هم متوجه شدم روی نوک پرنده نر لکه هایی کمی پر رنگ تر از نوکش وجود دارد.ایا نشانه بیماری است؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          نه. فکر نمیکنم. البته اینجور نمیشه با این توضیحات جواب صحیحی داد….. برای اینکه خیالتون راحت بشه میتونید پرنده رو ببرید دامپزشک معاینه کنن. اگرچه من خودم زیاد موافق بردن و جابجا کردن پرنده پیش دامپزشک نیستم ولی اگه واقعا حس میکنید پرندتون مشکلی داره بهترین کار نشون دادنش به یک متخصص هست.

          پاسخ
    2. Mohammad 8.731

      سلام
      زمان دقیقی نیست برای پر ریزی و ممکنه در هر زمانی پر ریزی کنند ( تجربی میگم )
      اگر پر ریزی خیلی زیاد باشه و بیشتر از یک تادو هفته متوقف نشه باید به دامپزشک مراجعه کنید.(پر ریزی ممکنه بیشتر هم طول بکشد ولی اگر از سه هفته بیشتر شد مشکل داره من توصیه میکنم دو ماه یک بار حتماً به دامپزشک برید حتی اگر پرنده سالم باشه تا اگر مشکلی داشت متوجه بشید)
      نمیشه زمان دقیق داد عروس هلندی خودم یک بار در زمستان و یک بار در تابستان پر ریزی کرد …
      حواستون به تغذیه پرنده باشه چون ۹۹ درصد پرنده ها از بیماری نمی‌میرند بلکه از گرسنگی تلف میشن .
      موفق باشید 🌷

      پاسخ
  11. شیوا

    سپاس از پاسخ تان. تغذیه شان عالیه.سیب و جعفری و گشنیز و کاهو و هویج میدهم.به همراه دانه تقویتی.خوش اشتها هم هستند.ازاد هستند و اسباب بازی هم دارند.البته یک مدت فراموش کردم بهشان تخم مرغ آب پز بدهم.مولتی ویتامین و کلسیم و گلاب و آب لیمو و پروبیوتیک هم از هر کدام هفته ای یک بار در ایشان می ریزم.چیز دیگه ای هم لازمه که من نمی دانم که بهشان بدهم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نه. زیادشون هم هست. تغذیه گرمی و استفاده از ویتامین و کلسیوم و اینجور چیزا اگه از حد خودش هم خارج بشه بده. هیچ چیز دیگه لازم نیست بهشون بدید. به نظرم بیشتر باید بجای دان تقویتی ارزن رو هم جایگزین کنید، دان تقویتی که هر چی هست باید در کنار دان رایجشون استفاده بشه. گلاب و ابلیمو و اینجور چیزا رو هم حذف.

      پاسخ
  12. حسن

    ۱سلام مرغ عشقم نرم بالغ ولی ماده رو نمیدونم چون خیلی جاها دیدم که مرغ عشق مولد بینیش قهوه‌ای مال من با اینکه از نر بزرگتر سفید بالغ هست یا نه ۲جدیدن خیلی تو لونه می‌ره همش هم از دهن نره غذا میگیره نر ۳بیشتر وقت ها پیش ماده تو لونه هست

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله میتونه ماده باشه اگه سفید کامله. از نرم که خودتون میگین غذا میگیره و تو لونه میره. مورد چی هست؟

      پاسخ
  13. حسن

    ماده به بلوغ جنسی رسیده
    جدیدن هم ماده شبا تو لونه صدا غاز در میاره عادی

    پاسخ
  14. ابتین

    سلام از لحاظ درآمد مرغ عشق ساده به قیمت بیشتر فروش میره یا فنچ بنگال

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در دو کلاس متفاوت هستن. این رو از فروشنده ها باید بپرسید که درخواست بیشتری برای چه پرنده ای دارن.

      پاسخ
  15. elahe75

    سلام و عرض ادب
    مزاحم شدم دو تا سوالی که دارم باهاتون در میان بزارم،اولی اینه که از وقتی مرغ عشق ماده ام فیبر بالای نوکش قهوه ای شده و حالا دوباره سفید شده ولی جوجو ندادن اشتهای هر دو هم کمتر شده یعنی دیگه تخم مرغ سبزیجات،ذرت تازه هویج سیب پرتقال کاهو مثل قبل که خیلی خوب میخوردن نمیخورن در حد یک عدس میخورن،فقط ارزن و تخم کتان میخورن بیشتر و جوانه گندم هم خوب میخورن چرا اینطور شدن؟بیحال و چیزی هم نیستن و شاداب هستن،منم میبینم نمیخورن واسه تامین ویتامین بدنشون هفته ای یکبار ۲۴ ساعت سه قطره مولتی ویتامین مخصوص خودشون رو داخل ظرف آبخوری میریزم
    هفته ای چندتا دونه شاهدانه تخم گشنیز تخم کاهو هم داخل ظرف تخم کتان واسشون میریزم،،قبلا پسته بادام فندق رنده میکردم با کنجد مخلوط میکردم میخوردن اما الان نمیخورن
    سوال دومم اینه زیر بال مرغ عشق نرم قرمز رنگه،خونی نیست اما قرمز رنگه یه قسمتش اندازه یک سانت جای که نزدیک چسبیدن بال به بدنش هست،اون یکی بالش هم فکر کنم همینطوره چون نمیتونم نگاه کنم گاهی که بالش رو بلند میکنه میجوره میبینم،دستم نمیگیرمشون میترسم یه وقت بترسن سکته کنن چون با اینکه یکسال دارم ولی باز میترسن آیا مشکلی داره؟مثلا کنه یا چیزی دارن؟خیلی هم پرهای خودشون رو میجورن،علایم داشتن مریضی یا کنه یا چیزی تو بدنشون چیه؟قفسشون هم مرتب میشورم تمیز میکنم هر هفته،ولی لانه چوبی رو دو ماهی هست نشستم
    معذرت میخوام بابت طولانی شدن پیام،ممنون میشم راهنمایی کنید منو

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اون موقع اماده تولید مثل بوده ولی الان با توجه به شرایط اب و هوایی یا محیطی که داره خیر. همین
      مرغ عشق در تمام طول سایت اماده نمیشه و در فصل بهار یا حتی اواخر تابستان برای تولید مثل اماده میشن. اگرچه در اسارت این سیکل بهم میخوره و هر موقع ببینن شرایط مناسب هست تولید مثل میکنن.
      اون قرمزی هم برای پرهای جوان پرنده هست. پریزی داشته و پرهای جوان داخل ساقشون خون هست و مواد مغذی رو به پر میرسونه تا رشد پر کامل بشه. این خونی که داخل ساقه پر هست و ریشه پرها به رنگ قرمزی میزنه کاملا طبیعی هست.

      پاسخ
  16. elahe75

    سلام جناب شهریار عزیز،ممنونم از پاسخگویی شما،فقط دو نکته واسم مبهم هست هنوز
    یکی اینکه آیا دادن قطره ad3e و مولتی ویتامین هفته ای یکبار سه قطره در آب خوریشون واسشون ضرر داره؟مثلا شنبه ad3e بدم سه شنبه مولتی ویتامین چون دیگه مثل قدیم میوه جات و سبزیجات و تخم مرغ رنده شده نمیخورن میترسم کمبود ویتامین پیدا کنن،چون در حد یکی دو نوک میخورن
    نکته دوم مبهم هم اینه که جای قفس اینا داخل اتاقم هست و بدون سر و صدا و مزاحمت و نوسان دمایی نهایت دو سه درجه در روز شاید داشته باشن چطور پس آمادگی جفت گیری نداشتن و دوباره فیبر نوکش سفید شد ولی جفت گیری نکردن،باهم خیلی خوب و چسبیدن بهم همیشه و واسه هم آواز میخونن الان دو ساله دارمشون بعد دو سال بلوغ جنسی پیدا کردند و فیبر قهوه ای شد ولی خبری نشد،احتمال داره ماده یا نر نازا یا عقیم باشن؟و کلا تخم نذارن؟این همه مکمل خارجی بلوک معدنی ،کلسیم و پلت خارجی و میوه دارم بهشون میدم و کم نذاشتم واسشون بنظر خودم
    فقط واسم جای سوال داره وگرنه مهم نیست که اصلا تخم نذارن
    ببخشید همش سوال میکنم و عرایضم طولانی شد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در مواقع اماده سازی برای تولید مثل خیر ضرری نداره. ضمنا ad3e بهشون بدید دیگه نیازی به مولتی ویتامین دیگه نیست.
      عقیم برای زمانی هست که پرنده تخم بزاره ولی تخم نطفه دار نشه و جوجه از تخم بیرون نیاد. یعنی پرنده ها سیکل طبیعی رو دارن ولی تخم ها جوجه نمیشن. اگه سه سال گذشته و ماده هیچ تخمی نذاشته بهتره ماده رو عوض کنید.
      ضمنا نور و ساعت خاموشی و روشنایی هم مهمه. فرمودید دمای اتاق مناسبه، ایا ساعت روشنایی و خاموشی هم مناسبه؟

      پاسخ
      1. elahe75

        سلام استاد شهریار عزیز،حالتون خوبه؟ببخشید دوباره مزاحمتون شدم
        راجب سوالتان در رابطه با روشنایی ساعت ۹ شب برق اتاق رو خاموش میکنم که بخوابن،دمای اتاقم رو ۲۱ درجه هست دما بنظرتون خوبه یا بیشتر کنم،؟
        سوالی که فکرم رو خیلی درگیر کرده اینه که حدود دو ماه میشه از قبل فیبر قهوه ای شدن ماده و آبی پررنگ شدن نر دیگه تخم مرغ رنده شده هویج رنده شده و جعفری گشنیز نمیخورن یا در حد یه نوک نه بیشتر،سیب هم در حد نهایت دوتا نوک زدن بهش،همش ارزن و کتان و پلت میخورن،ولی جوانه گندم رو همش رو میخورن
        سه روز در ماه هم هر روز واسشون تو آبشون قطره مولتی ویتامین برند زوریخ و یک هفته بعد هم یه سه روز پشت سر هم قطره ad3e میتامیت آلمانی میدم هر روز سه قطره در آبخوری درست میکنم میدم
        آیا درست میدم ویتامین رو بهشون
        بلوک معدنی هم دیگه مثل قبل نمیخورن،خیلی هم پرهای کرکی هر دوتاشون میریزه وقتی پرواز میکنن داخل قفس،حدود ۱۰۰ تا حداقل میریزه که خیلی فکرم رو درگیر کرده این موضوعات
        باهم خیلی خوبن،اما کم همدیگه نوازش میکنن جدیدا،
        ممنون میشم مثل همیشه کمک و راهنماییم کنید

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          ممنون ولی نه زیاد خوب نیستم! 😊 یک هفته ای نتونستم بیام سایت…
          دما برای این فصل خوبه و پرنده ها عادت میکنن ولی دقت کنید که به هیچ عنوان در معرض وزش باد قرار نگیرن.
          موردی نداره. پرنده ها هم نسبت به نیازشون تغذیه میکنن. خیلی خوبه این تنوع غذایی رو در اختیارشون قرار دادید. تخم مرغ هم لزومی نداره دائم بخورن و برای اماده سازی و نیازشون به پروتئین میشه داد. حتی میل ورم و سایر لاروهای حشرات مناسب تغذیه پرندگان هم میتونه پروتئین رو تامین کنه. پشت سرهم مولتی ویتامین با توجه به اینکه جوانه دانه ها رو مصرف میکنن و میوه و سبزی دریافت میکنن اصلا لزومی نداره و نمیدونم چرا این همه بهشون میدید!!!
          کرک ها موردی نیست که بریزه. اگرچه در این فصل نباید کف قفس پر باشه از این کرک و پرها.

          پاسخ
  17. علی

    سلام بزرگوار
    یه مرغ عشق داریم که پاش مصدوم شده و علاوه بر اینکه دوتا انگشتش قطع شده رون پاش هم زخم برداشته. ما پاش رو می بندیم و خون هم لخته میشه اما دوباره خودش پانسمان رو باز میکنه و پاش رو با نوکش زخم میکنه. چیکارش بکنیم؟!

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید تا اقدام لازم رو انجام بده. در اینجور موارد ممکنه نیاز به بخیه باشه و استفاده از ابزاری برای جلوگیری دسترسی پرنده به پا.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *