شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. حسن

    با سلام خدمت آقا مجتبی
    والا امروز یه جفت مرغ عشق آماده خریدیم چن تا سوال داشتم
    ۱ ۰ ماده بعضی مواقع که نزدیکش میشی صدای نفس نفس زدنش مثل پیش پیش کردن بعد دل دل میکنه اگه مریضه درمانش چیه؟
    ۲ ۰ این ماده جفت داشته من جداش کردم با یه نر دیگه تو یهوقفس بعد الان انگار تخم داره پسش باد کرده مشکل نداره با یه نره دیگه هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      فعلا نیازی به درمان نداره و بذارید به محیط عادت کنه. ممکنه از استرس دل دل میزنه یا اینکه بخاطر تخمی هست که فرمودید داره و بذارید به حال خودش باشه و زیاد نزدیکشون نشید که نترسن. یه قوطی تکثیر هم بذارید واسشون. محیطشون هم گرم باشه و کمی مرطوب. به احتمال قوی مشکل برطرف میشه و ماده هم تخم رو میزاره اگه مشکل دیگه ای وجود نداشته باشه.

      پاسخ
      1. Amin

        آقا شهریار جواب مانم بده پایین نوشتم

        پاسخ
  2. m.radman

    سلام.
    دوماهی میشه یه جفت مرغ عشق خریدم، یه هفتس مرغ عشق نر، عطسه میکنه و اطراف دماغش حالت خیسه و ترشح داره، کسل شده و دمشو تکون میده، چیکارش کنم؟ قفسشو جدا کردم، دارو چی براش بگیرم؟ امکان داره از دستش بدم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش سرماخوردگی طوطی رو مفصل مطالعه کنید.
      درمانش تتراسیکلین هست یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با اون پر کنید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید بسته به شدت بیماری یک روز تا حداکثر سه روز دارو بهش بدین. محل نگهداری رو گرمتر کنید و جلوی در و پنجره نباشه. غذیا متنوع و مقوی بهشون بدین ضمنا نر و ماده باید نسبت به هم دید داشته باشند.

      پاسخ
    1. sina.A

      سلام
      در محیطی از خونه قرارش بدید که رفت و آمد کمتر باشه تا بهشون استرس وارد نشه….

      پاسخ
  3. Amin

    سلام دوست عزیز خوبی میگم من مرغ عشق ماده ام قبلن بچه بود آماده نبود برای جفت گیری الان سه ماهی گذشت جفت گیری کرده دو تا تخم گذاشته بعد می‌ره رو بچه هایش که میخابه پشتش یعنی پره های بالای دمش تقریبا وسط شکمش از بالا پر هاش بالا میزنه رو تخم ها میخابه طبیعیه؟؟فکر کنم طبیعی باشه ..بعد مرغ عشق نر در روز معمول دو سه باری میره تو لونه پیش مرغ عشق ماده نمیدانم چکار می‌کنه دعوا ولی ندیدم کنه فقط می‌ره پیشش شاید می‌ره سر مرغ عشق ماده رو تمیز می‌کنه تو لانه سرنر درست پیدا نیست بعد وقتی ماده میاد بیرون گاهی اوقات باز هم مرغ عشق نر می‌ره رو ماده جفت گیری می‌کنه با اینکه دو تا تخم گذاشته ماده ضعیف نمیشه ؟؟هی بعضی موقع ها جفت گیری می‌کنه مشکلی نیست،؟اخه دوتا تخم گذاشته باز جفت گیری می‌کنه فشار نمیاره رو ماده؟؟ضعیف بشه ؟؟یه جا خوندم میگن باید مرغ عشق نر رو وقتی ماده تخم گذاشته مرغ عشق نر رو جدا کنی ..میگن ماده یا تخم هاشو می‌کشه راسته؟؟ولی ندیدم دعوا کنن ولی دو سه باری صبح خاب بودم یو دیدم مرغ عشق ها صدای بد میدن همون صدایی که خیلی نخوشه از مرغ عشق که عصبی میشه نه که دوعوا کنن فقط صدایی هست مو قع ای که عصبیه در میاره انگار یکی اذیتش می‌کنه شاید نر اذتییت ماده می‌کنه صدا میده ولی مطمئن نیستم ولی تو طول روز ندیدم اصلن دعوا کنن میترسم تخم ها رو بندازه ولی تو طول روز اصلن ندیدم دعوا کنه چکار کنم جداش کنم نر رو از ماده ؟؟بزارم کنار هم تو قفس جدا؟؟من فقط به سایت شما اعتماد دارم چون قسمت ماهی هم از دوسال پیش یا بیشتر دنبال میکردم کمک میکردین مرسی بابت راهنماییتون ممنون میشم کمکم کنید در ضمن از روزی که تو تخم هاش هست خیلی کم دیدم بیاد غذا بخوره همش داخله کم میاد بیرون کی دنیا میان؟؟ رنگ نر سفید یک دست زیر شکمش آبی و ماده یک دست ابی و بال های سفید سیاه داره جوجه چه رنگی میشه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله طبیعیه.
      چرند گفتند جفت مرغ عشق رو هرگز نباید از هم جدا کنید مگر در شرایط خیلی خاص و بیماری حاد.
      ضمنا هم هرفتار پرنده هیا شما طبیعیه و اصلا نباید اینقدر اونها رو دست کاری کنید و زیر نظر داشته باشید انگار دوربین مدرا بسته روشون قفل کردین اینطوری پرنده استرس میگیره و تولید مثل موفقی نداره.
      جفت گیری پرنده جوان هم طبیعیه و باید اینطور باشه کمی که جوجه ها بزرگتر شدند ماده مجددا تخم گذاری میکنه فقط جوجه ها رو میزنه و از لونه می اندازه بیرون و نر به اونها غذا میده و اگر جوجه ها مزاحمت ایجاد کنند نر هم اونها رو میزنه در این حالت باید جوجه ها رو جدا کنید و دستی بزرگشون کنید.
      اینکه جوجه ها چه رنگی بشن اصلا مشخص نیست و بستگی به ژنتیک والدین و ژن غالب و مغلوب داره باید صبر کنید و ببینید چی میشه.
      ضمنا درست متوجه نشدم الان پرنده هیا شما جوجه دارند یا تخم یا هر دو ؟؟!!

      پاسخ
  4. Amin

    سلام نه تخم هستند دو هفته ای میشه تخم گذاشته اما این نر هی می‌ره داخل لونه پیش اون بعد وقتی میاد بیرون ..صدای تخم ها کمی میاد فکر کنم پاش میخوره بهش میترسم تخم هارو بشکونه فقط می‌ره داخل لونه پیش اون این کارش چه معینی میده؟؟اذیت ماده ندیدم کنه فقط می‌ره پیشش گاهی اوقات ماده سرش می‌کنه بیرون نر چنگ تو چنگ ماده میشه فکر کنم بهش غذا میده ‌‌‌..ولی درست ندیدم ..غذا تو دهن مرغ عشق نر باشه گاهی اوقات ماده بیرونه ..نر چنگ تو چنگ اون میشه شبیه غذا دادن هست بعد وقتی ماده میاد بیرون تا میرم نزدیک منو میبینه می‌ره تو لونه طبیعیه؟؟دیدم چهار تا تخم گذاشته بعد که شما میگی یعنی کمی جوجه ها بزرگ تر شدن یعنی تا چه حدی میندازه اونا بیرون ؟؟تا حدی که پر بال در بیارن که بتونن راه برن ؟؟یا همون موقع دنیا اومدن بعد یک هفته میندازتشون بیرون ؟؟پاشون نشکنه از باالا بی افتند !!باش اگه دیدم بزرگ شدن نر اونا رو زد .جداشون میکنم ..راست میگین خیلی روشون حساس شدم فقط ترس این نر دارم می‌ره تو لونه ‌‌‌‌‌‌پیش این بعد میاد بیرون پاش کمی میخوره به تخم ها ..نه صداش اونقدر نیست که آسیب بزنه به تخم ها فقط میاد بیرون کمی میخوره به تخم ها پاش فکر کنم .چون کمی صدای تخم ها میاد موقع بیرون اومدن احتمال داره بچه دنیا بیاد همون موقع نر اونا رو بزنه ؟؟باش پس من دیدم اینا دنیا اومدن دیدم میزنن به بچه ها جداشون میکنم ..ماده هم احتمال داره همون موقع بچه هایش دنیا بیاد اونا بزنه یا نه خودش کمی ازشون میرسه بعد چند هفته خودش اونا رو میندازه بیرون ؟؟یه چیز دیگه من میخام در لونه شون تمیز کنم کسیفه میشه در لونه رو بردارم ؟؟تا چند هفته طول میده اینا دنیا بیان؟؟بعد من گاهی اوقات کولر میزنم ولی روبه رو ش نیستن یه پتو نازک بالای قفس پهن هم کردم که پنجره باز میشه لونشون روشن نشه رو به رو خورشید نیستن برای احتیاط گذاشتم چون خوندم میگن لونه هم باید تاریک باشه راسته؟؟شمامدیر سایت هستین ؟؟چون قبلااقای های شهریار جواب میداد ..شما هم عضو سایتین؟؟مرسی از راهنمایی تون ببخشید سوال زیاد میکنم آخرین حرفم لونشون پلاستیکی هست لونه چوبی دارم تخم ها رو بردارم بزار تو اون یا نمیخاد ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا طبیعیه که نر بره پیش ماده داخل لونه و باید هم بره و به ماده کمک کنه شما نگران نباشید طبیعیه.
      نباید دست کاریشون کنید و نباید نزدیک لونه اونها برید و نباید داخل لونه رو نگاه کنید همه این کارها باعث استرس والدین میشه و ممکنه بترسند و تخم ها یا بشکنه و یا دیگه روی تخم نخوابند.
      نه اینطوری نیست که هر زمان جوجه ها کمی پر و بال در اوردند و تا حدودی توانایی نوک زدن و غذا خوردن داشتند اونها رو می اندازند از لونه بیرون بعد ارتفاعی نیست که پای جوجه بشکنه مگر کل قفس چقدر ارتفاع داره ؟؟!! ضمنا اگر جوجه ای مریض باشه همون لحظه تولد از لونه بیرون انداخته میشه و یا اگر تخم ها خراب شده باشند اونها رو هم می اندازند بیرون.
      نگران نباشید اونها کارشون رو بلدند فقط دلسوزی های بی مورد و دست کاری کردن ما هست که مشکل ساز میشه.
      هرگز نباید دست به لونه بزنید فقط زمانیکه اخرین جوجه به دنیا اومده سنش ۹ روز ب هبالا شد میشه کمی لونه رو تمیز کنید تازه نباید کل لونه رو تمیز کنید و یا نباید لونه رو بشورید و یا جابجا کنید چون ممکنه پرنده قهر کنه و یا بوی لونه عوض بشه و دیگه داخل لونه نرن و به بچه ها غذا ندهند پس کاریشون نداشته باشید.
      نیازی نیست جلوی نور رو بگیرید.
      خیر مدیر و ادمین آقا شهریار هستند بنده و سایرین عضو سایت هستیم.
      لونه چوبی بهتره ولی الان اگر لونه رو دست کاری کنید همه چی رو به باد میدین لونه چوبی رو بذارید برای یک جفت دیگه.

      پاسخ
      1. Amin

        سلام وقتی میگین لازم نیست لونه تمیز کنیم دست نمی‌زنم فقط بالاش با پارچه نم میزنم دستی کمی میکشم اینم اگه شما میگید انجام نمیدم فقط بالا از بیرون داخل دست نمی‌زنم بعد میگین آخرین جوجه به دنیا اومد سنش ۹روز رو به بالا شد کمی لونه تمیز کنیم خب من میترسم نره دیگه داخل .میشه اخربن بچه دنیا اومد بعد که همشون بزرگ شدن تونستن بیان بیرون بعد کل لونه رو تمیز کنیم چون مرغ عشق میگن باز تخم ریزی می‌کنه مجدد مشکلی نیست ؟؟نمیخاد لونه رو بعد اینکه همه بچه ها بزرگ شدن لونه رو تمیز کنیم ؟؟کلن؟؟یا نمیخاد ؟؟میترسم بعد که همشون بزرگ شدن لونه رو تمیز کردم دیگه نره داخل ماده .باشه اگه لازم نیست دست نمیزنم عزیز ببخشید دیر جواب میدم گرفتارم ‌‌‌اره درست میگین واقعن دست کاری ما اینا رو از بین می‌بره خاستم در مورد نر مطعمن بشم که می‌ره داخل ..پیش .اون الآنم خیالم راحت ..شد میگین نر مشکلی ندارد ..پیشش باشه دیروز هم دیدم نر رفته داخل ‌‌.. با ماده بچه ها رو تر خشک میکنن یعنی کمی پیدا بود از سوراخ لونه از دور دیدم ..جالب بود خخخ اول فکر کردم ..می‌ره میزنه به بچه هاش!!! خیالم راحت شد یادم رفت بگم اندازه قفس هم معمولیه فکر کنم ارتفاع بین ۲۰یا ۴۰سانت باشه ..اینا بعد از یک سال تخم گذاشتن !!البته مدتی نر تنها بود ماده فرار کرد !!بعد ماده آبی براش گرفتم (قبل از ویروس لعنتی )خلاصه الان بعد از ۴ماه ماده چهار تا تخم گذاشته یه بچه اش فکر کنم ۶روز پیش دنیا اومد یکی دیگه اش ..فکر کنم ۲روز پیش .. امیدوارم چهار تاش بزرگ شن بشه دستی شون کنیم اگه بشه !!میگم اینا تا ۴۰روز دیگه بزرگ میشن تا حدی که پر بال در بیارن بتونن بیان بیرون غذا بخوره.؟؟یعنی منظورم کمی رشد کنه که غذا بزارم پایین قفس بیان بخورن؟؟مزسی از کمکتون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نمیدونم وقتی نوشتم هرگز دست به لونه نزنید یعنی چی ؟؟؟!!!
          اصلا نیازی نیست لونه رو تمیز کنید مگر توی طبیعت یکی میاد لونه رو تمیز میکنه براشون ؟؟؟!!
          نهایتا وقتی جوجه ها از لونه اومدن بیرون فقط کمی لونه رو تمیز کنید نباید به کل لونه رو تمیز کنید و نباید لونه رو بشورید چون گفتم خدمتتون بوی لونه عوض میشه و مشکل ساز میشه حتی اگر تمیز نکنید خیلی بهتر از اینه دست کاریشون کنید.

          پاسخ
          1. Amin

            سلام دوست ببخشید زیاد سوال میکنم مرغ ماده من وقتی میاد بیرون لونه میبینمش کمی میلرزه خیلی کم مسه اون نر سر حال هست فقط کمی میلرزه شاید به خاطر این بچه ها دنیا آورده ضعیف شده ؟؟یا سرما خورده ؟؟۲۴ساعت کولر هم روشن نیست !!فقط شبا که اونم پتو میگیرم رو لونه که بچها ش سردشون نشن حالا این با چی غیر از ارزن تقویت کنم که لرزش کمتر بشه ؟؟یا طبیعیه؟؟؟در ضمن قبلن هم گفتم مرغ من بالغ تازه شده که تخم گذاشته شاید به خاطر همین روش فشار بوده ؟خیلی کم میلرزه نه خیلی زیاد کمی میلرزه راسته میگن آب جوشانده بهتر از آب کلر دار هست ؟؟یه چیز دیگه من کلیپ دیدم به بچه مرغ عشق که پر بال هم در وارد ه کمی هم از دنیا آمدنش فکر کنم ۳هفته میگزره کمی پور بال میشه دیدم سرلاک بهش میدن حتی وقتی ماده هم پیششون هست آیا واجب هست ؟؟بریزم تو یه ظرفی خودش بره بهشون بده؟؟؟ آره چشب هر چی شما بگید همه شون هم به سلامتی دنیا اومدن چهار تا جوجه تا لونه خودش هم نمی‌دونم مدفون هست یا پوست بدنشون تمام رو جمع کرده ریخته اول در لونه از داخل ..یعنی توی کنج دیگه گفتم شاید بشه اینا رو جمع کرد گفتم شاید مریض بشن !!نمیدانم دقیقن اینا چیه ریخته تو لونه!!مسه تی که تیکه سنگ ریزه هست همش یه جا جمع کرده دور از بچه هایش …اینا رو میشه بردارم ؟؟یا دست نزنم؟؟مشکلی پیش نمی‌آید برای این بچه ها ؟؟بزارم این بچه ها ش بزرگ شدن لونه رو تمیز کنم؟؟یعنی منظورم بزرگ بزرگ بشن یا الان این کسیفی ها رو که جمع کرده باید درش بیارم ؟؟دور از بچه هایش ریخته دورشون کرده ..باش هر چی شما بگید فقط از این هم منو مطعمن کنید که این کسیفیا اونجا باشن مریض نمیشن؟؟یا با پارچه ای برشون دارم ؟؟چشم هروقت جوجه ها از لونه کامل اومدن بیورن یعنی منظورتان وقتی بزرگ شدن توسنتن کمی راه برن ؟بیان پایین درسته ؟؟میدونم منظورتان یعنی وقتی بدنشان پر از مو شد ولی بچه آن ولی تونستن بیان بیرون ..چسب .لونه رو فعلن دست نمی‌زنم چطوری فیلم بفرستم ؟؟

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              لطفا بعد از آخرین پست سوال بپرسید.
              خدا رو شکر موفق شدین مبارک باشه.
              با دانه مخلوط مرغ عشقی و سبزی و میوه و تخم مرغ آب پز پرنده رو تقویت کنید.
              آب نیازی نیست آب جوشیده باشه.
              سرلاک هم لزومی نداره مگر در طبیعت سرلاک میخورند البته سرلاک باید مخصوص پرندگان باشه که کلی قیمتش هست و برای مرغ عشق به صرفه نیست.
              دست به لونه نزنید این هراز و یک بار.
              اصلا داخل لونه رو نگاه هم نکنید نیازی نیست فیلم بفرستید فقط وقتی جوجه ها اومدن بیرون کمی لونه رو تمیز کنید.

              پاسخ
              1. Amin

                سلام دوست گرامی من یه پیام طولانی الان فرستادم هی میزنه دیدگاه تکراری ولی تازه نوشتم تو سایت نمیره چند تا سوال در مورد ادامه صحبت هایم بود سیو نشده تو سایتتون همین جا

                پاسخ
            2. حامد

              با اجازه از بزرگان و استاد مجتبی گرامی دوست عزیز کلا کاری به کارشون نداشته باش تا جوجه ها از لونه بیان بیرون تو این مدت بهشون خوب برس حتما من خودم زیاد به این سوسول بازیا اعتقادی ندارم که بری پول بدی براشون چند جور غذا بگیری و سرلاک بدی و این قرطی بازیا من خودم بایه جفت مرغ عشقی که دارم پشت سرهم ازش جوجه میگیرم و هیچ مشکلیم نداریم باهم هروز بهش تخم مرغ آب پز بده پوستشم نکنی مهم نیس خیلی ازمرغ عشقا دوس دارن آهکشو کاهو سبزی هویج و این جور چیزا بده هروز بهشون من خودم خیار وسیب فلفل دلمه و هندونه (البته روزای گرم اینو میدم) و هرچیزطبیعی که هس بهشون میدم و معمولا مبخورن و دوسم دارن اینارو و البته مولتی ویتامین که موقع جوجه کشی هروز میدم بهشون و سایر اوقات هفته ای یبار میدم بهشون مرغ عشقای من گچم خوب میخورن وقتی قفسو اویزون میکنم رو دیوار ولی بهتره. بجای گچ از این سنگای مخصوص استفاده کنید براشون که بهتره.

              پاسخ
              1. Amin

                سلام دوست عزیز .گرامی..البته درست میگید زیاد حساس نه باید بشی ولی به نظر من باید مسه تو طبیعت ازشون رسیدگی بشه که حس قفس بهشون دست نده برای همین دوست دارم همه چیز در اختیارشان بزارم ..میگیپ هر روز تخمم مرغ بهشون بده خیلی نیست هر روز !!!این مولتی ویتامین موقع جوجه کشی دقیقن مولتی ویتامین چیه ؟؟تو ابشون باید بریزم ؟؟الان بچه ها دنیا اومدن ۳.یا ۴هفته ای میشه ..الان میشه بدیشون ؟؟اره میرن‌ برای گچ مال منم دقیقن‌ همین ..این تخم مرغ میگید پوست داخله بعد از پاک کردن نه باید در بیاد ؟؟یعنی همنی طوری بزاریم جلوش؟؟

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  هر روز تخم مرغ مناسب نیست مگر زمانیکه جوجه داشته باشند در شرایط عادی ماهیانه یک یا دو روز کافیه.
                  از زمانیکه کوچکترین جوجه حداقل ۹ روزه شد میتونید از ویتامین مخصوص ابزیان طبق دستور خودش استفاده کنید و داخل ظرف آبخوری بریزید.
                  تخم مرغ رو آب پز کنید و با پوست از وسط نصف کنید و همینطوری بذرید جلوشون تا بخورند کف دریا هم جلوشون بذارید.

  5. امیر

    سلام
    مرغ عشق ماده من پراشو زدن نمیتونه تو قفس درست پرواز کنه پرایی رو که زدن بکنم مشکلی نداره؟
    تازه جفتگیری کردن واسه تخم گذاری مشکلی نداره این کار؟

    پاسخ
    1. my_ac

      پرنده رو بگیرید و بال رو باز کنید و انتهای پرها رو پف کنید که ساقه استخونی پر که به بدن متصله مشخص بشه، اگه داخل ساقه خون نیست(قرمز نیست) میتونید پر رو بکنید و در میاد ولی اگه ساقه پر خون داره اگه بکنید هم پرنده درد شدیدی رو حس میکنه و هم ممکنه محل اتصال کور بشه و در رشد پر تازه مشکلاتی به وجود بیاد
      اگه میخوای تکثیر کنید و نزدیک تخم گذارین بیخودی به پرنده استرس وارد نکنید و کاری نداشته باش

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اگر جفت گیری کرده و احتمال تخم گذاری هست دست کاریش نکنید و پرها رو نکشید.
      چون اگر پرها رو بکشید پرنده برای در اوردن پر به کلی املاح نیاز داره که برای تخم هم به اونها نیاز داره در نتیجه نه پر خوبی در میاره و نه تخم ها به ثمر میرسه بنابراین اصلا دستش نزنید.

      پاسخ
  6. امیر

    سلام
    توی اتاق مرغ عشق ها یه صدای ضعیف فَن میاد یکی از همسایه ها گذاشته مرغ عشقا با اینجور صدا ها اذیت نمیشن؟
    مرغ عشقا تو اتاقن شب ساعت ۹ چراغ خاموش میکنم درو میبندم بعد اینور خودمون تلوزیون نگاه میکنیم اینجوری میتونن بخوابن؟
    اگه شب نتونن بخوابن چه نشونه هایی داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      صدا کم باشه خیر مشکلی نداره برای چی اذیت بشه.
      باز هم مشکلی نداره.
      پرنده های شما مشکل خاصی ندارند ولیکن نشانه های بد خوابی و نخوابیدن پرنده اینه که در طول روز خواب هست و چرت میزنه و شب هم اگر اذیت بشه جیغ میکشه.

      پاسخ
  7. امیر

    سلام مرسی
    من ساعت تنظیم میکنم ۵:۳۰ صبح این موقع پرنده ها خوابن اشکال نداره؟مثلا تو خواب بترسن.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون زمان ممکنه پرنده ها زودتر از شما بیدار باشند مشکلی نداره.

      پاسخ
  8. محمدامین

    سلام ببخشید من یک جفت مرغ عشق دارم که ماده از جوجگی دست خودم بوده و ی نر براش خریدم ماده تو لونه میره اما تاحالا جفت گیری نکردن آیا باهم جفت هستند

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشخص نیست باید بهشون فرصت بیشتری بدین و صبر کنید مخصوصا اینکه به هم غریبه هستند و یکی تازه وارده.

      پاسخ
  9. fatemeh76

    سلام منم دوتا مرغ عشق دارم الان چهارسالی میشه امسال سال دومیه که تخم میزارن پارسال توی هر دو دور تخم گذاشتن جوجه هاش نموندن امسالم الان یه جوجه دارن که تقریبا یکماه میشه میترسم امسالم این جوجش نمونه ،طبق تجربه پارسال جوجه ها یکونیم دوماه که میشن دیگه به جوجه هاش غذا نمیده و میزنتشون جوجه ها هم که خودشون نمیتونستن غذا بخورن بیرون میرفتم شب بر میگشتم میدیدم کف قفس یکی افتاده مرده با این که غذا و آب هم میزاشتم پایین براشون یکیو هم که خودم یه مدت که اونا بهش غذا نمیدادن غذا دادمش که بازم نموند میترسم این یکی هم سر دوماهش مثل اونا بشه چیکار کنممم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب کاملا طبیعیه و زمانیکه جوجه ه ااز والدین کتک میخورند باید حتما جداشون کنید در غیر اینصورت جوجه ها کشته خواهند شد. ماده آماده تخم گذاری سری جدید میشه و جوجه ها رو میزنه باید جوجه ها رو جدا کنید و آب دانه دائم جلوشون باشه و از غذای نرم مثل تخم مرغ آب پز – میوه و سبزی استفاده کنید تا راحت تر بخورند و کم کم دانه هم خبورند.
      جوجه مرغ عشق دو ماه که دیگه اصلا جوجه نیست و باید کلا جداش کنید توی ۴۰ روزگی به بعد میتونه خودش غذا بخوره و مشکلی نداره.

      پاسخ
  10. Amin

    سلام آره جوجه ها از دنیا آمدنش چند هفته ای گذشته بعد گفتین هرو روز تخم مرغ ندیم مگر اینکه جوجه داشته باشند قبلن گفتم جوجه دارن ..شاید یادتون رفته ..!!(امین هستم همین که زیاد سوال می‌کنه خخخخ )خب یعنی الان که جوجه دارن هفته ای یک بار تخم مرغ بدیمش؟؟یا در هفته چند بار؟؟با زرده و سفیده؟؟ آره جوجه کوچیکه هم ۱۳,روزی ازشون گذشته اون ها هم کمی پر بال در آوردن فقط این مولتی ویتامین واجب هست ؟؟ یه چیز دیگه این ماده چند روزی صدای مسه طوطی در میاره صداش عوض شده یا شاید خودش یاد گرفته سوت میزنه!یه صدای شبیه سوت در میاره و صدای مرغ عشق اصلی خودش کمتر در میاره ولی دیروز تو حیاط بودن صدای اصلی خودش در می آورد البته صدای شبیه سوت هم میزد !!(بعد تو خونه که میارمش اون صدای اصلی خودش خیلی کمتر در میاره سرما خورده احتمال هست؟؟رفتم پرنده فروشی گفت شاید نوکش بزرگ شده براش کف دریا گفت بزار این کف دریا برای سمباده کشیدن نوک چنگشان مناسب هست یا راه دیگه هم هست ؟؟بعد در باره حمام مرغ عشق خاستم سوال کنم میگن هفته ای یک بار اجباری هست اما من خاستم ازش کاسه بخرم (پرنده فروشی،)گفت مرغ عشق شما بچه دارن نه باید مرغ عشق ماده حمام کنه آیا راست میگه؟؟اخه بدنش کسیف میشه وقتی می‌ره مدفوع بچه هاش از تو لونه پرت می‌کنه بیرون یا خودش اونه رو تمیز می‌کنه بعد بدنش یا زیر نوکش میبینم سفید شده !!البته بعد خودشون دیدم کمی تمیز میکنن بعضی موقع ها دیدم خودشون تمیز میکنن نوکشون یا میکشن رو چوب زیر پاشون یا بدنشان با نوک تمیز میکنن هم نر هم ماده چوب شون هم کنده درخت هست خلاصه این آب بزاریم یا نزاریم؟؟کمی هم گاهی اوقات دستم نم میدم روشون میریزم تا تمیز کنن خودشان نمیشه به آب پاش آرایشگاه بپاشیم رو شون،؟؟یا کاسه بزاریم؟؟خیلی کسیف میکنن خودشون چون گیر لونه که میشن نظر هم دیدم تایید شده مرسی ببخشید زیاد سوال میکنم نمیخام اینا عذاب بکشن خصوصا اینا که بچه دارن الان درست آخر پست جواب دادم خودتون گفتین.خوبه الان ،اخر پست جواب دادم ؟گفتم ببینم درست آخر پست میزارم که اذیت نشین .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید دوست عزیز حجم سوالات زیاده و قرار نیست همه اونها رو یادمون بمونه ما فقط بر اساس اون چیزی که در متن همون سوال پرسیده باشید جواب میدیم خدمتتون.
      اگر جوجه داره میتونید هر روز هم تخم مرغ آب پز بهش بدین ولی اگر نداره هفته ای یک وعده کافیه. هم زرده و هم سفیده رو باید با هم استفاده کنید.
      ویتامین واجب نیست اما اگر مصرف کنید بهتره.
      خب یک صدای جدیدی یاد گرفته.
      کف دریا هم مناسبه حتی مقداری هم میخوره و براش مفیده.
      حمام واجب نیست حتی اصلا هم حمام نکنه مشکلی نداره وقتی جوجه ها پر در آو.رده باشند و هوا سرد نباشه مشکلی نداره پرنده های بالغ حمام کنند فقط در اتاق حمام کنند نه در محیط باز .با آبپاش هم میتونید آب بپاشید اما خودشون در ظرف اب حمام کنند بهتر هست و پرنده استرس نمیگیره و اگر دید شرایط مناسب نیست حمام نمیکنه.
      بعد از اخرین پست باید سوالتو نرو مطرح کنید ولی نباید گزینه پاسخ رو بزنید فقط پستتون رو ارسال کنید.

      پاسخ
  11. حامد

    تخم مرغو هروز بده البته نصف و زرده و سفید روباهم درمورد صداشون چیزعجیبی نیس صداهایی که معمولا تو این دوران زیاد درمیارن برای کف دریا هم مفیده براشون و حتما اینکارو انجام بدید برای آبتنی کردن بنظر شخصی من تا وقتی که جوجه ها پراشون تقریبا کامل نشده خوب نیس . گرچه اگه فضاتون گرم باشه براشون مشکل خاصی ایجاد نمیکنه درمورد مولتی ویتامین هم به شخصه تو دوران جوجه داری هروز به آبشون اضافه میکنم چون برای جوجه ها و خود مادر خیلی مفیده سبزی وکاهو سیب و میوه جات استفاده کنید حتما که خیلی خوبه براشون کارخوبی کردید که آخرپست پیام دادید آورین

    پاسخ
  12. امیر

    سلام
    مرغ عشقای من زیاد پر میریزن هر روز صبح از خواب پا میشم میبینم کلی پر و کرک ریختن روی فرش دلیلش چی میتونه باشه؟
    و
    اصلا تخم مرغ آب پز نمیخورن.

    پاسخ
    1. Sina.A

      سلام.مرغ عشق های خود من هم زیاد پر میریزن اما اگر پر کوچیک(کرک پر) باشه موردی نداره مگر اینکه خیییلی بریزن.
      تخم مرغ هم دوست ندارن،نمیخورن.سعی کنید توی غذاشون به مقدار خیلی کمی از تخم کتان استفاده کنید و از میوه جات هم برای تغذیشون استفاده کنید ،فقط باز هم تاکید میکنم خیلی کم از تخم کتان استفاده کنید،آخه چرب هست و اگر زیاد بدید بهشون پرنده هاتون میمیرن.
      سوالی بود باز هم در خدمتم.

      پاسخ
    2. امیر

      مرسی
      همون زیاد پر میریزن جفت هم هستند و پر همدیگرو نمیکنن واسه چیه احتمال داره واسه کمبود ویتامین باشه چون تازه اومده بودن زیاد پر نمیریختن البته پرنده فروشی هم تعریفی نداره چون بهشون ویتامین نمیدن.

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        پر ریزی دلایل مختلفی داره اول ممکنه پر ریزی طبیعی خود پرنده باشه بعد از استرس – تغییر دما و تغییر فصل – خوردن غذای چرب و یا غذای با طبع خیلی گرم و … پر ریزی ایجاد میشه.

        پاسخ
  13. امیر

    مرسی از جوابهاتون
    الان کف قفسو تمیز کردم چندتا شاهپر هم کف قفس بود که ساقه یکیش خونی بود.
    ریختن شاهپر هم به دلایلی که گفیتین بستگی داره؟
    خیلی پر رنگی و کرک میریزن.
    یک جفت مرغ عشق هستن که قبلا هم تخم گذاشتن و باهم خوبن.
    یه سوال دیگه
    وقتی مرغ عشقا پر میزنن یه گرد های ریزی بلند میشه این گرده ها باعث آسم میشن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمال پر ریزی هست اما پر خونی به این راحتی ها نباید بیوفته شاید ترسیده باشند و به میله های قفس خورده و … شاید هم درگیری و دعوی داشتند.
      اما کرک و پر و … به این راحتی باعث اسم نمیشه اگر اینطور بود همه پرنده فروش ها تا الان مرده بودند اما بستگی به خود شخص داره و ممکنه برای خیلی ها باعث حساسیت بشه. دیگه بستگی به شرایط نگهداری و خود فرد داره بهتره شما بهداشت رو رعایت کنید و حداقل هفته ای دو مرتبه زیر قفس رو تمیز کنید.

      پاسخ
  14. Amin

    سلام .خب الان من اگه یادتون باشه قبلن گفتم ..چهار تا تخم گذاشتن حدود دو هفته پیش دوتا ش از لونه خودشون اومدن بیرون بدنش دوتاش هم تمام پرهاش کامل شدن اون تا هم که لونه است یکیش نصبت به این دوتا که بیرونه کمی کوچک هست اما پر های اونم کامله اون یکی هم تو لونه کمی مونده ..کامل بشه پر هاش فقط زیر شکمش یه کوچولو مونده ..اما تقریبا کامله اون دوتا هم که بیرونن تقریبا سازشون متوسط هست و صدای بچه هم در میارن .اما پر هاشون کامل کامل هست خودشون وقتی اومدن بیرون بال خیلی میزدن که بالا شون فکر کنم خاستن ورزش بدن الان تقریبا بالا و پایین قفس از این چوب به اون چوب تقریبا میتونن برن نه خیلی زیاد .. معمولا ثابت هستن ولی میتونن رو چوب ها بالا پایین برن . حالا مشکل من اینکه اون دوتا که اومدن بیرون این مرغ عشق ماده کمی اذیتت اونا می‌کنه بعضی موقع ها کمی نوک مینزنه بهشون یه بار دعوا می‌کنه یه بارم دیدم غذا بهشون میده (اونایی که بیرونن میگم ) اما بعضی موقع ها میشه کمی اذیت بچه هایش که اومدن بیرون می‌کنه در کل اذیتیشون می‌کنه دیروز هم دیدم خاستن بچه هایش بیان بالا نمیزاشت باسر میزد بهشون اینم شاید در روز یه بار شاید پیش بیاد نه دم به دقیقه ولی الان یکش بالاست راحت داره کار خودش رو می‌کنه ارزن میخوره ماده هم اونو ور هست ..شاید پیشش نیست کاریش نداره دوباره بعدی ماده اومد رو کاسه ارزن پیش بچه اش نوکش آروم میزد بهش که برو پایین نمیدونم یه بار بهشون غذا میده اما دارن راحت یاد هی گرفتن غذا بخورن . حالا یکی از اون دوتا که بیرونن یکیش خودش اومده بالا ارزن تلاش می‌کنه می‌خوره راحت البته نه خیلی حرف ای فکر کنم به اینا میگن تازه دون خور شده یعین تازه یاد گرفته غذا بخوره سبزی هم میخورن فقط جویدنش کمی براشون سخته.. ..وقتی اون دوتا که اومدن بیرون به برادرش که تو لونه هست میخاد غذا بده مرغ ماده صدا میده !! یعنی میگه نده ..!!مرغ عشق نر هم وقتی غذا میده به مرغ عشق ها بعضی موقع ها صدا میده به خاطر حجم قفس نیست جاشون تنگ باشه ؟؟قفس فکر کنم طولش ۵۰ باشه یا ۶۰باشه استاندارد هست گفتم شاید به خاطر قفس هست چون من ماهی دارم یه تنگ تقریبا کوچک چند تا ماهی خریدم ماهیام پرت هست بعد زیاد شد میزدن به هم اما تنگ رو کردم یک متر دیگه نزدن به هم .رفتم پرنده فروشی همین چیز ها گفتم گفت جداشون کن زرده تخم مرغ بهشون بده ..الان بزارمشون تو یه قفس دیگه ؟؟این دوتا رو ؟؟کاشکی یه گروه میزدین تو واتس آپ

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا طبیعیه و باید جوجه هیا بزرگتر رو جدا کنید و در قفسی جداگانه نگهداری کنید چون ممکنه توسط والدین حتی کشته بشوند. الان جوجه های بزرگتر مزاحم غذادهی به جوجه های کوچکتر و مزاحم تولید مثل و جفت گیری والدین هستند در نتیجه باید جدا بشن یا اینکه کتک بخورند و کشته بشن.
      داخل سایت همه چی توضیح داده شده فقط باید مطالعه کنید گروه و اینا هم چرنده و مناسب کار ما نیست.

      پاسخ
  15. امیر

    سلام
    چند روزی میشه مرغ عشق ماده ۵ ، ۶ تا عطسه مانند تند تند پشت سرهم میزنه بعدش یه چیزی توی دهنش میجوه و دوباره تا چند بار دیگه همین کارو میکنه.نصف شب هم این کارو میکنه.
    بنظرتون چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر از کثیفی و عدم رعایت بهداشت نباشه دو تا علت عمده دیگه داره یا سرماخورده و یا عفونت دستگاه تنفس داره که روش درمان هر دو یکسان هست یک کپسول تتراسیکلین انسانی رو داخل یک لیتر اب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این اب پر کنید و بسته ب هشدت بیماری بین یک روز تا سه روز جلوی پرنده بذارید البته هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید.
      ضمنا بینی پرنده رو معاینه کنید و اگر گرفتگی داره با پنبه و یا گوش پاک کن خیس بینی پرنده رو تمیز کنید و داخل حلق پرنده رو هم اگر شد نگاه کنید و ببینید عفونت داره یا خیر و ایا پر و ارزن و … داخل بینی و حلق پرنده گیر نکرده باشه. معمولا مرغ عشق سخته داخل دهانش رو نگاه کنید.

      پاسخ
  16. شیوا

    سلام.روز خوش.سپاس از سایت خوب شما. من یک مرغ عشق ۲سال و نیمه دارم.مدتیه جفتش را فروخته ام.الان میخواهم برایش جفت بگیرم.ایا سن پرنده نر مهمه؟سپاس از شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتر بود جفت مرغ عشق رو از هم جدا نمیکردین.
      اما الان هم میشه جفتش داد فقط نر و ماده غریبه رو نباید یک مرتبه در یک قفس در کنار هم بذاردی بلکه باید در دو قفس جداگانه ولی جلوی دید و نزدیک به هم باشند و هر زمان پرنده تازه وارد عادت کرد و هر دو آماده شدند و حداقل بعد از یک هفته جفتشون بدین.
      همینکه نر و ماده بالغ باشند کافیه سنشون زیاد مهم نیست البته پیر هم نباید باشند مثلا از ۳ – ۴ سال سنشون بیشتر نباشه.

      پاسخ
      1. شیوا

        سپاس از شما.جفتش اذیت میکرد.مجبور شدم بفروشمش.با طوطی برزیلی ماده ام جفت خورده بود.گاهی شبها بدخواب میشد و نیمه شب خودش را به در و دیوار می کوبید. نیمه شب ما و بقیه پرنده ها را بیدار میکرد.پس اگه نر ۶ ماهه و یک ساله هم باشه مشکلی پیش نمیاد.ممنونم

        پاسخ
      2. شیوا

        سلام.عصر بخیر .یک سوال دیگه هم بپرسم.یک نر زیبای اهلی رنگین کمانی برای ماده ام خریدم.۳ روزه منزل ما است.نر در قفس است و پرنده خودم طبق معمول آزاد است و گاهی هم روی قفس در می نشیند و نر را نگاه میکند.چها روز دیگر نر را آزاد میکنم. همه چیز خوب است.فقط مدفوع پرنده جدید کوچک است.سایزش نصف مدفوع ماده خودم است.این بیماری محسوب میشه؟ اگر هست چه کار کنم؟ مرسی.البته اشتهای خوبی دارد و درشت است

        پاسخ
  17. امیر

    سلام
    توی بعضی از سایتها نوشته پرنده باید نور خورشید دریافت کنه
    مشکلی نداره بهشون مولتی ویتامین بدم و زیر نور خورشید نرن؟یا حتما باید نور خورشید دریافت کنن.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نور خورشید مفیده ولیکن شرایطی داره مثلا نباید طوری باشه که گرما زده بشن باید یک محیط سایه افتاب در اختیار داشت هباشند تا خودشون بتونن حمام افتاب بگیرند همه خواص نور خورشید رو نمیتونید به ویتامین تامین کنید مثلا پرنده خودش رو گرم میکنه که ربطی به ویتامین نداره و یا حشرات بدنش فرار میکنن که باز ربطی به ویتامین نداره.
      به هر حال ویتامین D هم از نور خورشید دریافت میکنه.
      اگر به صورت روزانه امکان حمام افتاب فراهم نیست حداقل هفته ای یک روز و مثلا جمعه ها در یک نور ملایم که زیاد داغ نباشه و یک محیط سایه آفتاب اونها رو قرار بدین تا حمام افتاب بگیرند.

      پاسخ
      1. امیر

        مرسی
        قفسو هفته ای یک بار ببرم استرس نمیگیرن؟چون نزدیکای تخم گذاری.
        و اینکه سر در گم نمیشن چون توی کتاب نوشته بود قفس پرنده رو یکجا نگهدارید.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          یکی دو ساعت جابجای مشکلی نداره فقط اگر تخم گذاری کردند اصلا دستش نزنید.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *