شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. الهه

    آخ ببخشید یادم رفت سوال کنم این قفسم یه جاش یه کم گشاد هست و میترسم از بین اونا بیان بیرون،اگه با سیم مفتول کلفت بصورت عمودی اون قسمت رو به حالت یک میله درست کنم تا پایین بیاد آیا واسشون مضر هست؟یه سوال دیگه اگه یه قفس دیگه بخرم از این مدل سلطنتی ها تعویض قفس ها آسیب روحی بهشون میزنه یا ایراد نداره؟چون وقتی اینو خریدم تا یک روز همش کز کرده بودن
    بعد یه سوال دیگه مرغ عشقم موقعی که دستم رو میبرم ظروف غذا و آب رو بردارم بیارم بیرون بشورم و دوباره غذا بزارم میترسه و پر میزنه خیلی از پرهای کوچیکش تو این موقع بال زدن میریزه علتش چیه؟
    علاوه بر ارزن کتان و اون غذای خارجی بهشون سیب پوست میکنم قاچ میکنم میزارم هویج هم رنده ریز میکنم که موقع خوردن اذیت نشن،تخم مرغ هم میدم دوست دارن،اما سبزی رو از ظرف برمیدارند میندازن پایین نمیخورن،سنگ کلسیم رو کف دریا هم دارن که فقط از سنگ کلسیم نوک زدن خوردن گویا
    عذرخواهی میکنم بابت سوالات و پیام طولانی خودم،

    پاسخ
    1. ali.mns

      مفتول مشکلی نداره.
      کمی اولاش طول میکشه تا عادت کنن ولی خوب قفس تمیز میشه. (نخواستم اول ک عکس فرستادید بگم ک تو ذوقتون بخوره اون قفسی که خریدید همراه مرغ عشقا با توجه به زنگی ک زده حداقل دو سه سال استفاده شده.حتی میخواستم بگم تعویض کنید قفس رو)
      کرک هم طبیعی هست. البته اگه شدت زیادی نداره. شما ببینید تو کف قفس پر های بزرگ میفته یا نه اگه نمیفته ایرادی نداره.

      پاسخ
    2. ایلیا

      قفس بزرگ بخرید فاصله میله کم باشه موردی نیست
      در خصوص بستن جاهای باز هم باید حواستون باشه از فلزات سمی استفاده نشه چون بعضی از فلز ها برای پرنده ها سمی هستن
      ترسیدن ها هم طوری نیست

      پاسخ
  2. الهه

    اینو همراه با خودشون خریدم که تو خونه اش داشت چون این بیچاره ها رو تو یه قفس سی چهل سانتی نگهداشته بود،البته زنگ زدگی نداره رنگ آهنش اینطوره
    فردا برم واسشون بخرم پس قفس خوب خیالم راحت شد که مشکلی واسشون پیش نمیاد

    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/160597161381261.jpg
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/160597161384962.jpg
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/16059716138753.jpg
    از این سه تا مدل قفس کدومشون خوبه به ترتیب اولویت بگید لطفا،اون دو تا اولی رو همون سلطنتی هاست و کار دست هست و سفارشی میسازن و جنسشون چوب و ملامینه هستن
    سومی آماده و تو بازاره
    از لحاظ هزینه مشکلی ندارم بهترین رو میخوام اگه شما هم مدل قفسی دارید و توصیه میکنید این مدلی بخرم ممنون میشم عکسش رو بهم بدید به هر حال شما استاد هستید و بنده ناوارد
    بازم عذرمیخوام با سوالات خودم اذیتتون میکنم😊

    پاسخ
    1. ایلیا

      اولی هم زشته هم یه جوریه
      دومی رو اگه میسازن بگید میله ها نزدیک هم باشه مشکلی نیست عالیه
      سومی در برابر توضیحاتی که برا دومی دادم خیلی سطح پایینتره

      پاسخ
      1. الهه

        سلام روز بخیر،ممنون سفارش دادم واسم بسازه دومی رو،گفت فاصله بین میله ها افقی ۲ سانت هست،بهم گفت میله ها رو عمودی بزاره یا افقی منم گفتم اول شما دوستان مشورت بگیرم،بعد داخل قفس یک ردیف کامل لامپ LED داره واسه پرنده هام ضرر ندارن؟یا بگم واسم نزاره لامپ رو؟
        ۴.۵ میلیون گفت میشه که پولشو دادم فقط منتظر تصمیم من واسه افقی یا عمودی بودن میله هاست،میله ها هم چوب گردو طبیعی گفته کار میکنه ایراد نداره میله ها فلزی نیستن یا بگم فلزی کنه؟بعد وقتی گرفتم قفس رو با الکل سفید ضدعفونی کنم مشکلی نداره که میکروب نداشته باشن
        اگه بخوام بعدها قفس کثیف بشه رو بشورم مرغ عشقم رو در بیارم تو یه قفس دیگه بزارم این جابجایی برای یک ساعت ضرر نداره؟

        پاسخ
    2. ali.mns

      سلام.
      ببینید برا یه جفت مرغ عشق هر سه تاشون مناسبن. ینی تو هر سه تاش راحت هستن ولی تو اولی و دومی راحت ترن!
      در ضمن اینا سلیقه ای هست.
      ایلیا از اولی خوشش نیومده ولی من از اولی بیشتر از دومی خوشم اومد. البته همونطور که ایلیا گف باید بگید فاصله میله ها کم باشه و مثل تو عکس نباشه.
      راستی اگه اولی یا دومی رو تهیه کنید واقا یه جفت اصلا دیده نمیشن تو اونجا 😐 گم میشن اینقد بزرگه براشون 😐 اگر قصد دارید مرغ عشق بیشتری داشته باشید بهتره اولی یا دومی رو بخرید.

      پاسخ
      1. الهه

        من همین یک جفت رو دارم میخوام بیشتر داشته باشم میترسم همدیگه رو اذیت کنن یا دعوا کنن ،اگه اذیت نمیکنن همدیگه رو میخرم چندتا،بعد یه سوال دیگه اونا که میخوام بخرم هم رنگ اینا باید باشن یا فرقی نداره؟
        بعد یه طوطی لوراکیت دارم سخنگو و دستی هست همش تو خونه ولو هست واسه خودش اما میاد جلو قفس مرغ عشقهام باهاشون حرف بزنه اینا میترسن امکان داره مرغ عشقم سکته کنه آخه دیدم قلبشون تند تند بزنه

        پاسخ
        1. ایلیا

          نه طوری نمیشه ولی نزارید لوری بره پیششون یا نزدیک هم بشن یا برن تو یه قفس
          راستی میدونستید مرغ عشق حرف زدن یاد میگیره😃

          پاسخ
  3. الهه

    این ایمیل تایید عضویت چرا نمیاد الان یک هفته شده قسمت اسپم هم دیدم نبود چکار باید کنم
    ایمیل خودمو وارد میکنم دوباره واسه ثبت نام میگه ایمیل قبلا وارد شده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه ایمیلتون رو صحیح وارد نکرده باشید. به هر حال میتونید از قسمت بازیابی رمز عبور مجددا ایمیلتون رو وارد کنید. اگه ایمیل به طور صحیح در سایت ثبت شده باشه پیغام ارسال لینک رو دریافت میکنید و لینک ارسال میشه. اگه با دریافت پیام موفقیت امیز بودن ارسال لینک ایمیلی دریافت نکردید یک ایمیل به بنده بزنید. shahry_b[@]yahoo.com

      پاسخ
      1. elahe75

        سلام آقا شهریار اون ایمیل اول که نیومد اما ایمیل دوم که ساختم سریع اومد و عضو سایت عالی شما شدم😉

        پاسخ
  4. الهه

    سلام یک سوال داشتم تو پرسش و پاسخ های که داده بودید در سال ۹۶ یه یوزر پرسیده بود شن میده مرغ عشقها بخورن چطوری هست این موضوع؟تو گلوشون گیر نمیکنه جر نمیخوره؟منم باید شن بدم بخورن؟اگه الزامیه واسه سلامتیشون راهنمایی کنید منو که چطوری بدم بخورن و از کجا باید بخرم
    بعد یه سوال چرا میوه میزارم یه نوک میزنن بعد از ظرفشون میندازن پایین ؟بلال مکزیکی آب پز کنم بدم بهشون ایراد نداره؟اونو دون کنم یا درسته بزارم تو قفس بخورن
    انار چی بدم بهشون یا آناناس تازه نه از این کمپوت ها؟جوانه آویشن چطور؟من که هرکاری کردم نتونستم جوانه گندم خودم درست کنم با دستورالعمل داخل سایت هم انجام دادم اما یه جوانه سفید کوچولو زد سبز نشد تو یخچال گذاشتم موند تا سبز بشه اما بو گرفت،حالا میخوام آماده بخرم واسشون

    پاسخ
    1. ali.mns

      این شن و.. املاح مورد نیاز پرنده رو داره و اگه تو مستند ها و… هم نگا کنید طوطی ها میرن گل میخورن.
      شما میتونید پوکه و کف دریا و زغال و.. مخصوص پرندگان براشون بزارید.
      سایت ها و پت شاپ ها دارن.
      به میوه عادت نکردن.
      ذرت اب پز بدون نمک و ادویه و.. بدید بهشون. دقیقا نمیدونم بلال مکزیکی چیه :| اگه منظورتون ذرت مکزیکی هست با توجه به ادویه ها و پنیر پیتزا و.. حکم سم رو داره برا پرنده. اگه ذرت میدید فقط و فقط اب پز شده یا کنسرو بدون نمک و.. بدید.البته میتونید ذرتی که باهاش پفیلا درس میکنن رو بزارید خیس بخوره کامل بعد بهشون بدید.
      انار و اناناس جوانه اویشن رو اطلاع ندارم.
      اون جوانه کوچیکی هم که میزنه عروس های من میخورن شما هم اونطوریشو بزارید ببینید میخورن یا نه.

      پاسخ
  5. الهه

    عذرخواهی مجدد
    در یه پرسش و پاسخ خوندم گفته بودید از یکسری رنگها میترسن مرغ عشقها،چه رنگهای باید لباس بپوشم واسشون که نترسن،
    قفسی هم که سفارش دادم واسشون همون دومی که پیشنهاد دادید حالا یه سوال دارم چطور باید از این قفس تو اون قفس کنم؟یکبار که اومدم غذا بزارم چنان گازی ازم اون آبیه گرفت که جیغم دراومد و خون اومد از انگشتم،اون سفیده هم بعد گاز گرفتن این آبیه ساق دستم رو گاز گرفت اینا چرا اینطوری میکنن؟چکار کنم باهام دوست بشن مثل لوراکیتم

    پاسخ
    1. ali.mns

      راجب رنگ اطلاعی ندارم ولی خدایی دیگه خیلی حساس شدید 😮 خودمو با شما مقایسه میکنم احساس میکنم عروس هام دارن تو فلاکت زندگی میکنن 😐 (دیگه نمیدونم ایلیا هم اینطوری هست یا من فقط این احساس رو دارم)
      قفس قدیمی رو بزارید تو قفس جدیده و درشو باز بزارید خودشون ازش در میان میرن میگردن و… بعد یه مدت بردارید قفس قبلیرو.
      به مرور زمان بهتر میشه رفتارشون. یکی از عروس های من کلا اهل کنده کاری چوب و.. هست نوکش تیز تیز هست گاها نوک میزنی ولی دیگه با این شدتی که شما میگید نه.

      پاسخ
      1. ایلیا

        علی آقا والا من تا حدی که لازم دارن میرسم بهترین شرایط رو دارن ولی دیگه انقدر حساس نشدم الاهه خانوم یکم زیاد حساس شدن

        پاسخ
        1. ali.mns

          والا اگه شرایط دما و نور و تغذیه مناسب و بهداشت باشه منم خوب نگهداری میکنم ولی ناموسا تا الان به این فکر نکرده بودم که رنگ لباس چه تاثیری رو پرنده داره حتی شبا وقتی چیزی دم دست پیدا نکنم بندازم رو قفسشون لباس خودمو میندازم رو قفس دقت هم نکردم که باعث ترسشون میشه رنگ لباس یا نه 😐
          من میبینم این قفسی که الاهه خانوم برا دوتا مرغ عشق خریدن احساس میکنم دارم ب عروس هام ظلم میکنم 😐

          پاسخ
          1. elahe75

            قابل شما رو نداره بخدا اجازه بدید واسه شما هم میخرم اونقدر در حق من لطف دارید که جواب میدید واسه من یک دنیا ارزش داره

            پاسخ
            1. ali.mns

              خواهش میکنم.
              عذاب وجدان گرفتم خواستم قفس بزرگتر براشون تهیه کنم.
              از اونجایی که بابام بفهمه پن ملیون خرج قفس عروس کردم منو با قفس میندازه بیرون 😐 رفتم تو دیوار و.. گشتم.
              یه قفس سنجاب با تور ریز چشم پیدا کردم با تمامی متعلقات داخلش. ۲۲۰ تومن میفروشه.
              https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/160614672968551.jpg

              https://www.onlypet.ir/upload/user/box/08/160614673008292.jpg
              ارتفاع ۱ متر عرض ۹۰ طول ۱۱۰
              نگرانیم از اینه که سخت بشه تمیزش کرد نظرتون چیه؟

              بگذریم راجب سوال پایینی هم خدمتتون عرض کنم تو سایت خرید و فروش نداریم.
              راجب رنگ و طرح هم فرقی نداره و سلیقه خودتون هست.
              راجب عروس تکی میمونه ولی باید وقت بزارید براش و جفت باشه بهتره.

              پاسخ
              1. ایلیا

                اصلا نخرید
                توری مرغیه و خیلی چیز زشتیه لازم نی قفس خیلی گنده بگیری

                پاسخ
                1. ali.mns

                  اوکی هنو چیزی نگفتم بهش.
                  اصلا ی وضعی شدم احساس میکنم ب عروس هام نمیرسم 😐
                  تازه قبلا حداقل ۴-۵ ساعت بیرون بودن الان حداکثر ۱ ساعت بیرون میارمشون و پروازشون میدم کمی بال و پرشون تکون بدن تنبل نشن.
                  ارتباطم هم کم کردم کلا ی احساس خاصی دارم فک میکنم دارن اذیت میشن.
                  مخصوصا وقتی منو میبینن و بی تابی میکنن که در قفسو باز کنم و بیان بیرون دلم خون میشه . امیدوارم تو این دو سه هفته جفت بشن دیگه بزارمشون کنار هم اینطوری بیتابی نکنن.

              2. شهریار (onlypet.ir)

                این قفس به هیچ عنوان مناسب نیست. عروس هلندی که هیچ طوطی های بزرگ هم سرشون رو از بین توری میارن بیرون و نمیتونن برگردن و پرهاشون گیر میکنه و داغون میشن. کلا این نوع تور فقط به درد همون مرغ و خروس میخوره.

                پاسخ
                1. ali.mns

                  اقا شهریار با توجه به توصیه دوستان از خرید قفس بزرگ صرف نظر کردم.
                  ———–
                  شهریار(onlypet):
                  قفس بزرگ خوبه بگیرید ولی قفس استاندارد با میله های مناسب.

                2. ایلیا

                  تازه موقع گیر کردن یه اتفاق بد میوفته
                  چون تارهای صوتی بعد از نوک شروع میشن اسیب میبینن و دیگه پرنده قادر به ایجاد صدا نیست😔

    2. ایلیا

      راجب این شنی که میگید من خاک رس مخصوص میگرفتم فکر کنم تریکسی هست مارکش

      پاسخ
  6. elahe75

    سلام دوستان یه سوالی دارم مرغ عشق بازم میخوام بخرم با این جفت که دارم قاطی کنم اینجا فروش هم دارید؟چون غیر اینجا و شما دوستان راحت نیستم با مغازه های پرنده فروشی ها،یاد تمسخر اونا میوفتم آزارم میده،اما شماها خیلی خوب و مهربون هستید و خیلی خوب راهنمایی میکنید و جواب سوالات منو میدید
    بچه ام هم نیارن واسم ایراد نداره رنگش هم هرچی خودتون صلاح میدونید
    صفحه عروس هلندی رو میخوندم به اونم علاقمند شدم نظرتان چیه یه دونه هم بخرم؟با لوراکیت من به مشکل نمیخوره چون طوطیم همیشه تو خونه ولو هست و قفس نمیره اصلا حتی واسه خواب
    اگه میشه یه راهنمایی کنید اونم کسی هست بفروشه؟نیاز هست اونم جفت باشه یا تک ایراد نداره
    توروخدا منو ببخشید همش پیام میدم اونم طولانی و وقت شما رو میگیرم

    پاسخ
    1. ایلیا

      اینجا هیچگونه خریدو فروشی نداریم«کلا حتی تبلیغ بدون هماهنگی ممنوعه»
      عروس رو بهتره نخرید با لوریکیت به مشکل میخورن و حسودی ها شروع میشه «کلا طوطی اضافه نکنید خیلی بهتر هست مغازه ها برای اینکه جنسشون رو بفروشن احتمالا بهتون پیشنهاد بدن و بگن طوری نیست»
      اینجا برای پرسش و پاسخه منم تقریبا همیشه هستم جز وقتایی که تو مرخصی اعلام میکنم

      پاسخ
  7. elahe75

    سلام دوستان عزیز،الان یکی از مرغ عشقهام گاهی اوقات پاش رو جمع میکنه تو شکمش چند ثانیه نگه میداره،گرفتم پاش رو نگاه کردم زخمی یا چیزی نیست البته بازیگوشی خودشو میکنه،گاهی وقتها بعضی روزها حالت حوق زدن درمیاره فقط اداش رو،غذاش هم میخوره ارزن و هفت تخم و هویج رنده شده و سیب رنده شده
    نیاز هست ببرمش دکتر ببینه
    البته اینو بگم واسمون مهمان اومده بود و سیگار میکشید همش منم همش حرص میخوردم میگفتم واسه بچه هام ضرر داره به شوخی میگرفت،البته اون پذیرایی میکشید و بچه هام تو اتاقم بودن احتمال داره بو گند سیگارش بچه هامو اذیت کرده باشه؟
    این ادا حوق زدن گاهی اوقات روزهای قبلش هم در میاورد چند ثانیه
    دستشویی هم میکنه عادیه و شل نیست

    پاسخ
  8. elahe75

    تو این قفس جدیده که گذاشتم چوبهاش همه طبیعی هست و واسه درخته بعضی هاش کلفت تر و بعضی چوبهاش نازکه احتمال داره چوبها پاش رو اذیت کنه الان سه روزه جابجا شدن تو این قفس جدیده،قشنگ پرواز میکنه داخل قفس اما دیدم پا کوچولوش رو گاهی زیر شکمش جمع میکنه البته ،الانم نیم ساعتی هست که دیگه پاش رو جمع نمیکنه راحت رو تاب وسط نشسته
    پاش رو میمالیدم عکس العملی نشون نمیداد و پوستش سالم بود فقط گاز کوچولو منو میگرفت دو سه بار که ولش کنم
    پرهاشون رو هم همش دارن میجورن ایراد نداره؟دو هفته هست اینکار رو میکنن،گاهی آبیه واسه سفیده و برعکس انجام میدن اینکار رو،اکثرا خودشون پر خودشون رو میجورن دلیلش چیه

    پاسخ
  9. elahe75

    نیاز به ویتامین دارن؟غذا هرچی میزارم نمیخورن جز هویج و ارزن و هفت تخم و یه ذره سیب
    اگه ویتامین چیزی لازم دارن لطفا بهترینش رو بهم اسمش رو بگید واسشون تهیه کنم

    پاسخ
  10. ایلیا

    پاشو میگیره بالا راحته استراحت میکنه
    چوب ها باید چوب های مخصوص باشه
    جوردین پر از راحتی هست
    الان که راحت شدن انقدر نگیریدشون استرس بگیرن
    ویتامین و اینا خیلی لازم نیست اگه تغذیشون خوبه

    پاسخ
  11. elahe75

    سلام دوستان صبح آدینه همگی بخیر باشه،دوتا سوال داشتم الان داشتم تو تالار بیماری های مرغ عشق میخوندم یکی از یوزرها نوشته بود که پرنده اش خارش زیاد داره الان واسه منم گاهی اینطوری میشن و نمیزارن که بهشون دست بزنم ببینم بدنش چیزی داره یا نه،بنظرتون از اون حشره کشها بخرم بزنم به تمام بدنشون؟
    دومی سوالم اینه حالت خواب آلودگی دارن گاه گداری تو روز اما سرشون کج نمیشه همینطور سیخکی نشستن پلک میبندن چرا؟
    اون مرغ عشق سفیده من از روز اول پرواز میکنه پرهای ریزش میریزه چکارش کنم و نسبت به این آبیه هم تنبل تره تو شیطونی کردن دستشویی هم میکنن کوچولو و ریزه شل و ول هم نیست
    یه سوال دیگه چکار کنم مثل مرغ عشقهای دیگه این ها هم تحرکشون تو قفس زیاد بشه؟تو آپارات و مغازه ها دیدم که خیلی ورجه وورجه میکنن اما واسه من همش بغل هم هستن و کم تکون میخورن،اونم تو این قفس بزرگ

    پاسخ
  12. ali.mns

    سلام.
    خارش طبیعی هست مقدارش کم باشه. اگه پرنده کلا عصبی باشه و یک نقطه رو خیلی زیاد بخارونه تو مدت کم میشه نگران شد.
    حشره کش عمرااا کلا نباید حتی تو اتاقی که پرنده هست حشره کش استفاده بشه.
    خواب تو روز طبیعی هست مخصوصا بعد دان خوردنشون و ظهر ها.
    ماده ها نسبت به نر ها فعالیت نسبتا کمی دارن.
    پرنده اگه جفت باشه کنار هم میمونن و وقتی تعداد بالا میره و هنوز جفت نخوردن کلی اینور اونور میپرن و دنبال جفت میگردن و با هم رقابت میکنن.
    اغلب کسایی که تعداد بالا تو ی قفس بزرگ میندازن برا جفت انداختنشونه.
    اون پر ریز ک میگید اگه کرک ریز باشه طبیعی هست ایرادی نداره
    اگه تازه خریدید جا بیوفتن درس میشن.

    پاسخ
    1. elahe75

      سلام ممنون از پاسختون،نقطه خاصی رو نمیجورن کل بدنشون غیر پا و چشم رو میجورن اغلب
      پس طبیعی هست جای نگرانی نیست؟

      پاسخ
      1. ali.mns

        ببینید پرنده ای که کک داره خیلی عصبی هست و همواره خودشو میخارونه و تمرکزش رو میزاره تو یه نقطه که شپش وجود داشته اونجا.
        پرنده ها خیلی به پر هاشون میرسن و واقا از صب تا شب پراشون رو مرتب میکنن و خیلی وقت میزارن براش.
        در ضمن راجب اون حشره کش بگم کلا نباید همچین چیزایی رو جایی که حیوون نگهداری میشه استفاده کرد و حتی اگه تو پذیرایی و.. استفاده کردید باید پرنده و … رو هم از خونه با خودتون خارج کنید یا مثلا در اتاق پرنده رو ببندید.

        پاسخ
  13. elahe75

    سلام مجدد ببخشید دوباره مزاحم میشم الان با یه دکتر پرندگان حرف میزدم میگفت قطره ضد خارش دارن دو قطره بریز رو پشت گردنش خوب میشه،بنظر شما درسته همچین حرفی؟قطره چی هست؟چون عکسش رو دیدم گویا دست سازه چون تو یه ظرف کوچیکه مثل قطره چشمی روش برچسب خورده ضد خارش نه شرکتی معلومه نه چیزی
    اگه نیاز داره برند خوب ترجیحا خارجی باشه بهم معرفی میکنید
    ممنونم ازتون

    پاسخ
    1. ali.mns

      راجب قطره اطلاعی ندارم ولی کار درستی نیست که بدون تشخیص قطعی از دارو استفاده کرد.
      به شخصه نیازی نمیبینم برا استفاده از این دارو ها. باز صبر کنید ببینید بقیه دوستان چی میگن

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      ببینید این قطره ها عموما ضد پارازیت های پوستی و پر هستن که باید ابتدا ببینید پرندتون دچار این انگل های خارجی هست یا خیر. اگه دچارش باشه خب میتونه مفید باشه در غیر اینصورت استفاده ازشون هیچ ضررورتی نداره. ضمنا انواع اسپری و قطره های مناسب تجاری تو بازار هست، با این حال قطره های دست ساز هم دامپزشکی ها درست میکنن. استفاده از این نوع قطره ها و محتوی اونها و کاربردشون رو هم خود دامپزشک مشخص میکنه و نمیشه در موردشون نظر خاصی داد.

      پاسخ
  14. Mahdid

    سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید
    ما یه مرغ عشق نر و ماده داریم که همدیگرو تمیز میکنن
    و باهم خوبن تقریبا.جفتگیری نمیکنن. ولی ماده حداقل روزی یکبار حمله میکنه وقتی نر زیاد حرف میزنه.سخنگو و دستی هست نرش .بعد میخام جداشون کنم.ماده رو عوض کنم .جلو چشم هم نباشن دوتاشون جیغ میزنن.حالا اگه میشه بگید اینا جفتن یا ماده اسیب نمیزنه به نر؟؟ جوجه کشی اصلا برام مهم نیست فقط این وضعیت درگیری عادیه یا باید عوض کنم ماده رو؟؟؟ چون این نره یهو صدای جیغش بلندمیشه میترسم اسیب ببینه.راستی ماده از نر یکی دوماه بزرگتر هست …ممنون میشم بفرمایین عوض کنم یا خیر ؟؟؟

    پاسخ
    1. taranom13

      سلام منم یه جفت از مرغ عشقام همین جورین ماده نره رو بعضی وقتا میزنه ولی تا الان یه یک سال و خورده ایشونه جوجه هم دادن مشکلی نبوده فک نکنم نیاز به عوض کردنشون باشه مال من که مشکلی ندارن

      پاسخ
  15. elahe75

    سلام دوستان ببخشید مزاحمتون میشم این ریزش پرهای کوچولو مرغ عشق سفید من هنوز ادامه داره وقتی پرواز میکنه خیلی میریزه حدود ۲۰ تا دونه هربار چکار باید کنم؟غذا هم ارزن و هفت تخم میزارم که فقط ارزن سوا میکنن میخورن هویج رنده میکنم یه کم میخورن سیب میزارم از ظرف غذاشون میندازن پایین نمیخورن کاهو ریز خورد میکنم یه دونه تیکه ریز نهایت شاید بخورن،جوانه گندم هم که میزارم از ظرف غذاشون میریزن بیرون،چندتا ظرف غذا گذاشتم داخل قفس که داخل هر کدومش یه چیزی میریزم
    سوال دومم اینه چرا اون مرغ عشق سفیده میره داخل ظرف ارزن و هفت تخم پر میزنه و با پاش همینطور میریزه بیرون ارزن ها رو؟
    سوال سومم اینه لانه واسه مرغ عشقها مدل کلبه چوبی گذاشتم از ام دی اف هست اینا خوبه یا نه؟چون اکثرا دیدم از این پلاستیکی های کوچیک گذاشتن،الان یکماهه گذاشتم نمیرن داخلش بخوابن مثل طوطی لوراکیتم،رو تاب و چوب میخوابن
    چکار کنم برن تو اتاق خوابشون بخوابن؟بگیرم بکنم داخل اتاق خوابشون یا نه؟

    پاسخ
    1. ali.mns

      سلام.
      پر ریزی به خاطر تغییر فصل هست و عادی هست. (عروس خودم پر ریزی داره الان)
      مولتی ویتامین پرندگان هفته ای یک بار استفاده بشه تو دوران پر ریزی کمک کننده هست.
      همچنین کف دریا جلوشون باشه.
      در مورد سوال دوم پرنده هست دیگه هر جور راحت باشه اونکارو میکنه کار خاصی نمیشه کرد ولی یه ظرف غذا هست بهش میگن ظرف غذا مکانیزه تو سایت ها هم میفروشن من خریدم راضی بودم و برا مرغ عشق هم خوب هست ببینید اگه خواستید از اون تهیه کنید تا ریخت پاش کمتر بشه.
      سوال سوم هم پرنده هر جا راحت باشه استراحت میکنه و شما کاریشون نداشته باشید خودشون میدونن چیکار کنن و خواستن میرن تو لونه. اکثرا زمان تولید مثل تو رفت و امد به لونه زیاد میشه.

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظرم محصول یا چیزی رو تایید نکنیم بهتره، فقط میتونیم نظرمون رو بدیم. همچنین لطفا لینک دیگر سایت ها رو هم قرار ندید
      به هر حال این نوع دان خوری ها به طور کلی خوبه ولی صرفا اگه این محصول مورد نظرتون هست باید صبر کنید دوستانی که از این محصول استفاده کردن نظرشون رو بدن و بعد خودتون تصمیم بگیرید

      پاسخ
    2. ali.mns

      سلام.
      من از همین ها میگفتم ولی قیمتی که این گفته ناموسا بالا هست :|
      پلاستیکی اینا هم هست من از اونا خریدم ارزون تر هم در میاد.
      ینی شما میتونید با پول یدونه این شیشه (فک کنم پلاستیک شفاف باشه) ۸ تا از اون بخرید :|
      اینی که من میگم و اونی که شما فرستادید با توجه به اندازشون دو پرنده نمیتونه ازش همزمان استفاده کنه و بهتره برا دوتا پرنده دوتا بخرید. حالا شما خودتون تصمیم بگیرید و به قیمت ها هم توجه کنید و خرید کنید.
      در ضمن این پلاستیکی واقا کارایی داره و تو بخش نظرات هم بخونید میبینید اکثر افراد راضی بودن
      بازخودتون تصمیم گیرنده اید

      پاسخ
  16. elahe75

    یه چیزی که منو اذیت میکنه از دست این کارهاشون اینه که هر غذایی میزارم که نمیخوان بخورن از ظرف غذاشون میریزن بیرون و پایین قفس مثل جوانه گندم کاهو سیب،سبزیجات هم چه خرد و ریز میکنم چه درسته میزارم نمیخورن و میریزن بیرون از ظرف غذاشون،یکماهه کارشون اینه،چکار کنم اینطور نخورن که ویتامین بدنشون کم میشه ضعیف میشن و لاغر میمونن و چاق نمیشن
    شما اساتید راه حلی بهم پیشنهاد میدید ،ممنون

    پاسخ
    1. ali.mns

      من جزو اسانید نیستم :| ولی جواب میدم باز مورد قبلو نبود منتظر نظر بقیه باش :)
      اکه چرنده فقط دان میخوره میشه با مصرف ماهانه مولتی ویتامین نیازشون رو برطرف کرد و این میوه و سبزیجات خوردن هم زمان میبره تا عادت کنن و فعلا همینه. سعی کنید میوه های مختلف رو امتحان کنید.
      و اینکه اول اب میوه طبیعی بگیرید بریزید تو اب خوریشون کمی مزشو بدونن اینم کمک کننده هست.
      میوه خشک هم ریز ریز کنید با دان مخلوط کنید

      پاسخ
  17. الهه

    سلام دوستان عزیز،این مرغ عشقهام صاحب قبلی طبق سوال من ازش همیشه رو قفس رو پارچه مینداخته و فقط جلوش باز بوده حالا من پارچه که نمیندازم اینا میترسن کز میکنن کنار هم و غذا هم نمیخورن ولی یه پارچه که میندازم قسمتی رو قفسشون دوباره شنگول میشن و غذا میخورن حالا چکار کنم عادت به پارچه رو قفسشون از سرشون بیافته؟آخه ناراحت میشم طفلکی ها همش اون زیر باشن و فقط جلوشون باز باشه
    سوال دیگه هم دارم و قبلش معذرت خواهی میکنم تو قسمت مرغ عشقها میپرسم چون قسمت طوطی لوراکیت رو نتونستم پیدا کنم
    طوطی من نر هست و حدود ۴ ساله با منه و واسم خاله ام از هلند فرستاده و خودم سخنگو کردمش الان مشکلی که دارم چند ماهه همش میبینم عروسکهاش رو خفت میکنه و باهاشون جفت گیری میکنه روزی چندبار،اول فکر میکردم داره بازی میکنه که کشف کردم اینطوری شده،از طرفی هم که نمیتونم واسش ماده ای بگیرم چون نگران آثار روحی بعدش میشم چون قبلا از یک پرورشگاه ماده آوردم و این کلا لال شده بود و کز میکرد واسش باید چکار کنم
    ضمنا عاشق عروسکهاش هست اصلا نمیشه بردارم و دیونه میشه،کار به جای رسیده که رو دست منم میخواد جفت گیری کنه نمیزارم گاز میگیره حالا دست یا پا فرقی نمیکنه گاز میگیره نه محکم اما درد داره
    سوال دوم هم اینه ناخنهاش بلند شده و چون بار قبل داده بودم دکتر کوتاه کرده بود و تا حدود ده روز ترسیده و اصلا از اتاقش بیرون نمی اومد و دپرس شدید شده بود چکار واسش کنم؟همه‌چیز هم داخل قفسش هست از چوبهای زبر و سنگ و نشیمن گاه و سنگ کلسیم اما بلند شده منقارش هم یه ذره بلند شده
    ممنون میشم راهنمای کاملم کنید
    بازم معذرت میخوام تو جای نادرست سوال مطرح کردم قول میدم دیگه سوال زیاد نپرسم تا دعوام نکنید
    شاد و سلامت و پر پول باشید

    من ارزن که میخرم رو تو یه ظرف خیس میکنم بعد رو پارچه تمیز میریزم خشک بشه آخه میترسم کثیف باشه و مریض بشن چون خوندم تو پرسش و پاسخ شما به یه بنده خدا مریضی مرغ عشقش احتمال داره از ارزن کثیف باشه، اونم با این وضع عدم رعایت بهداشت اکثر کارخانه ها و فروشنده های ارزن و مابقی چیزا من اینکار رو میکنم اما سخته راهی هست ساده تر باشه؟اگه بریزم داخل ظرف بزارم داخل مایکروفر حرارت ملایم بخوره ضدعفونی میشه؟ممنون میشم این سوال منو هم راهنمای کنید قول میدم کمتر سوال بدم اذیت نشید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بهتره پشت قفس به دیوار یا جایی قرار داشته باشه و همچنین قفس بالاتر از دید شما قرار بگیره تا احساس امنیت کنن.
      در مورد جفتگیری طوطیتون هم طبیعی هست. نیازی به جفت گرفتن واسش نیست اگه زمان کافی واسش میزارید. اینکار هم دائمی نیست و در برخی فصول اتفاق میفته و تموم میشه.
      در مورد ناخن و منقار پرنده هم اگه بلند شده چاره ای جز کوتاه کردنش نیست. حالا یا خودتون باید انجام بدید یا دامپزشک و کار خاصی نمیشه کرد. اگه چوب نشیمن مناسبی داشته باشه، منقارش رو بتونه با جویدن و کشیدن به چوب و بازی با دانه های سخت بسابونه این کوتاه کردن ناخن و منقار هر روز و هر سال نیست و مدت زیادی طول میکشه تا نیاز باشه ناخن ها رو کوتاه کنید.
      دانه ها رو از یک جای معتبر تهیه کنید یا اینکه از مخلوط دانه های تجاری و بسته بندی شده استفاده کنید یا همون روش شستشو رو انجام بدید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *