تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. جمال

    میخام در مورد بماند بیشتر بدانم تو خماریش موندم چطوری عقیم میشن وچطوری قبل از خرید معلوم میشه که سالمن یا عقیم آخه یه جفت عروس قبلیم وقتی میخاستم بفروشمشون به فروشنده گفتم اینا جوجه هم دادند و فروشنده یه نگاه کارشناسانه بهشون کرد وبا اطمینان گفت اگر این جفت جوجه کردن من یک ملیون بهت میدم میخام بدونم واقعا از چه خصوصیتشون میشه فهمید که عقیم هستند یا نه یه جا خوندم از صورتشون اگر نر هورمون بلوغش فعال بشه زردی صورتش بیشتر میشه تورو خدا یه کم از این فنهای کوزه گریتون به ماهم یاد بدید دیگه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عجبا خوبه گفتم خدمتتون ۹۰ درصد عقیم نیست و اون فروشنده هم بهتون یه دستی زده و شما هم گرفتین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! خیلی جالب بود !!! آخه هیچ کس میاد عروس هلندی تخم و جوجه کن رو بفروشه خب این فهمیده اینا یه مشکلی دارن که شما برای فروش آوردین .
      گفتم خیالتون راحت اصلا اینا عقیم نیستن و هیچ فوت و فنی هم نداره فوت کوزه گری هم نیست فقط حرف مفته.
      ببین دوست عزیز اینا میان یه جفت خواهر و برادر رو میفروشن به طرف بعد طبیعیه که یا نطفه نداشته باشن و یا جوجه ها مشکل دار میشن ولی همون جفت به قولی عقیم رو شما با یه جفت عقیم دیگه یکی از جفت ها رو جابجا کن بعد دو جفت عروس هلندی مولد داری و تخم و جوجه میدن که خسته بشی.
      اون عقیم شدن هم کلی هزینه داره و اینطوری نیست که یکی بیاد و اینها رو عقیم کنه مگر موارد خاصی برای صادرات و قبضه کردن بازار برخی کشورها این کار رو برای حیوانات انجام میدن مثلا طوطی – ماهی و هرچی دیگه رو عقیم میکنن با اشعه های مختلف که یکیش گاما هست که هزینه بره و کار یه فروشنده یه لاقبا نیست کار یه شرکت و اصلا یه برنامه صادرات دولتیه و …. اما این عقیم کردن های فروشنده ها و تولید کننده ها فقط جفت دادن هم خون با هم خونه نه چیز دیگه و گفتم خدمتتون شما جفتها رو یکیش رو عوض کنی میشه درست و حتی ممکنه از کمبود ویتامین و شرایط بد نگهداری باشه که با تقویت اونها درست میشه.

      پاسخ
  2. طاها

    سلام دوستان من یک جفت عروس تازه جفت شده هدیه گرفتم میخواستم ببینم کف لونش باید چی بریزم ممنون میشم جوابم روبدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه کف لونه هیچ چیزی لازم نیست بریزید فقط کمی گود باشه تا تخم ها در کنار هم جمع بشن همین کافیه.

      پاسخ
  3. جمال

    سلام این عروسای من رفتن تو لک چند روز طول میکشه تا از لک بیرون بیان آیا قطره ای هست که بهشون بدم تا از لک در بیان
    ۲ اصلن دلیل رفتن تو لک چیه به غذاشون مربوط میشه باید چی بهشون ندم که تو لک نرند
    ۳ عروس هلندی از چه کشوری وارد میشده وبومی کدوم کشوره
    ۴آیا تخم کافیشه رو با دانه عروسهام مخلوط بکنم براشون مفیده یا مضره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تو لک رفتن پرنده طبیعیه و براش لازمه مگر اینکه بی وقت و خیلی مداوم توی لک باشه معمولا سالی یک و یا دو بار باید کمی از پرهای قدیمی رو تعویض کنه مثلا برای زمستان باید پرهای جدید با کرک در بیاره تا گرمتر بشه و برای تابستان باید اون پرها رو بریزه و کرک کمتری داشته باشه تا خنک تر بشه.
      البته تو لک رفتن از بیماری و تغییر محل – تغییر رژیم غذایی و خیلی چیزهای دیگه هم میتونه باشه ولی فعلا بذارید رو حساب روند طبیعی خودش تا بعدا که خلافش ثابت بشه.
      فعلا که از پاکستان و یا هند وارد میشن حالا بومی کدوم کشوره نمیدونم.
      تخم کافیشه رو اتفاقا خیلی خیلی دوست دارن و حسابی هم میخورن و یک دونه تقویتی و خنک هست اما خیلی چربه و باید سعی کنید به مقدار کمی ازش استفاده کنید. مثلا کافیشه – شاهدانه – کتان – تخم کاهو – تخم چغندر – ارزن درشت – دانه آفتاب گردان – ذرت تازه – ( پسته و حتی گردو و فندق این سه تا رو به میزان خیلی کم مصرف کنید) – سبزی و میوه – جوانه گندم تازه – تخم مرغ آب پز و …. باید بهش بدین.

      پاسخ
  4. غزاله

    من اگه بخوام عروس هلندی جوجه در حد بزرگ بگیرم چقدر در میاد باقفس و غیره یک دونه هم باشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متاسفانه قیمت نمیتونیم بگیم خدمتتون چون واقعا قیمت ثابتی ندارن و متغییره و حتی حدودی هم نمیشه قیمت داد.

      پاسخ
  5. هادی

    سلام دوست عزیز
    سوالات قبلی من یادتونه؟ پرنده من چند روز پیش تخم گذاشت وتا حالا دو تا تخم گذاشته. ماده بود.
    حالا چکار کنم؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سوالاتتون که یادم نیست قربان ولی خب اگر تک هست بذارید یه مدت روی تخم ها بخوابه تا خودش بلند بشه و تخم ها رو برندارید تا دپرس نشه اما اگر جفت داره که خب هیچ کاری نکنید و فقط آب و غذا جلوش بذارید تا راحت باشه.

      پاسخ
  6. We Can

    با سلام
    هفته پیش یه جفت عروس گرفتم فروشنده گفت احتمالا تا عید تخم بذارند ولی تا بکماه براشون کوزه(لونه ) نذار . امروز مشاهده کردم نر و ماده تا چند دقیقه جفت گیری میکردن. نظر شما چیست کوزه بذارم؟ و ایا اینکار دیگه جفت گیریه و میخواند تخم بذارند؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      من نمیدونم این فروشنده ها چی میگن کلا مگه میشه جفت عروس هلندی داشته باشید و لونه نداشته باشن خب اینا کجا تخم بذارن و اصلا مگه نوشته دادن حتما عید تخم کنن ؟؟؟!!!! همین امروز فردا براشون به فکر لونه باشید چون اگر دیر لونه بذارید و نزدیک تخم گذاری باشه ممکنه داخل لونه تخم نذاره چون باید از قبل با لونه آشنا بشن.
      خب اینا فعلا جفت شدن و ممکنه تا ۲۰ روز دیگه تخم بذارن البته لونه رو همین روزها بذارید و طوری باشه که مزاحم جفت گیری پرنده ها نباشه. ضمنا به جفت گیری اونها هم نگاه نکنید چون میترسن و ممکنه مزاحمت ایجاد کنید و تخم ها بدون نطفه بشن.
      ضمنا سوالتون رو هم بنده ویرایش کردم سعی کنید یه کمی رعایت کنید توی فضای عمومی که نمیشه از این حرفها بزنی حالا درسته حیوون هستن ولی خب یه کمی مودبانه تر هم میشه سوال پرسید ببخشید.

      پاسخ
      1. We can fly

        با عرض سلام و خسته نباشید . دیشب براشون لونه گذاشتم از همون دیشب دارند توش رفت و آمد میکنند. یک سوال دیگه داشتم الان من اونها رو تو اشپزخانه نگه میدارم البته پشت یخچاله و زیاد تو دید نیست آیا بهتر نیست ببرمشون تو یه اتاق دیگه که سر و صدا نباشه ؟ اگه ببرشمون اتفاقی میافته؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز توی آشپزخانه که جای نگهداری از عروس هلندی نیست عروس ها به جای آروم نیاز دارن مخصوصا برای تخم گذاری و جوجه کشی .
          مثلا اگر زیاد چراغ خاموش روشن بشه و یا سر و صدا و بو و رفت و آمد باشه خب یا تخم گذاری نمیکنن ویا تخم ها رو خراب میکنن و …

          پاسخ
  7. رامین

    سلام به دوستان واساتید عزیز ببخشید به عروس هلندی هرچند وقت یک بارتخم مرغ اب پز بدی خوب است ببخشیدوقتتون روگرفتم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی یکبار در شرایط عادی و زمان جوجه دهی هفته ای یکبار.

      پاسخ
  8. رامتین

    سلام به اساتید ودوستان ببخشید من یه عروس دارم که درطول روزوشب خیلی اواز یا همون سوت میزنه میخواستم بدونم ایا این علاعم نشانه مستی پرنده من است یانه واگر زودبراش ماده نخرم ممکنه بره تولک یانه واین که چگونه چلوگیری کنم از رفتن تولکش ببخشید وقت گران بهاتون روگرفتم ممنون میشم جواب سوالم روبدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهش میکنم.
      اصلا چرا جلوی تو لک رفتن پرنده رو بگیرید کلا پر ریزی کاملا طبیعیه و باید سالی دوبار بره تو لک البته برای عروس هلندی گفتم ها چون باید اوایل زمستان و اوایل تابستان بره تو لک و پرهای جدید در بیاره و نباید جلوی این کار رو بگیرید.
      کلا جفت نشدن عروس هلندی ربطی به تو لک رفتن نداره !!!!!!!!!!!!!!
      ببینید نگهداری تکی از عروس هلندی کاملا اشتباه هست چون ممکنه دپرس بشه و یا دچار پر کنی بشه نه رفتن تو لک ؟؟؟
      بله پرنده شما اگر نر باشه آماده هست و اگر هم ماده باشه خیلی مسته و باید براش جفت بخرید ولی خب همینطوری راحت هم جفت نمیخورن و باید جفتش رو توی یک قفس دیگه در کنار این نگهدارید تا هم رو ببینن و با هم آشنا بشن و بعد از حداقل یک ماه که با هم آشنا شدن و فقط بیرون از قفس برای ساعاتی کوتاه در کنار هم بودن با احتیاط اونها رو جفت بدین تا درگیری پیش نیاد و جفت بخورن.

      پاسخ
  9. mitra

    سلام عروسهام ۱۲ دی تخم گذاشتن و تعداد تخمها هم ۵ تاست از روز اول به نوبت روش خوابیدن و هنوز جوجه ایی بدنیا نیومده بنظر شما چند روزه دیگه ممکنه جوجه ها از تخم بیرون بیان؟و اینکه تا کی صبر کنم تا اگه تخمها پوچن اونهارو بردارم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بعد از ۱۰ روز مشخص میشه که تخم ها پوچ هستن و یا بست البته صبر کنید و ممکنه توی زمانبندی اشتباه کنید و یا اگر دست به تخم ها بزنید همه رو یا بشکنید و یا دیگه روی اونها نخوابن و خودشون تخم ها رو از لونه بریزن بیرون ؟؟!!! پس فقط صبر کنید.
      خب دوازدهم که تخم گذاشتن ممکنه روی تخم اولی کامل نخوابیده باشن پس چند روز اول که هیچی و مثلا از ۱۵ دی بشمارید تا الان ۱۸ روز شده خب تا یک شنبه صبر کنید به احتمال زیاد و به امید خدا جوجه اولی باید به دنیا بیاد البته بگم جوجه روزهای اول صدا نمیده و نباید هم دستکاریش کنید و یا مثلا اگر والدین بترسن ممکنه جوجه زیر دست و پای والدین و بین تخم ها له بشه پس صبر کنید میدونم الان چه حسی دارید خداییش حداقل برای خودم هم سخته صبر کنم ولی چاره ای نیست و نباید دستشون بزنید.
      فقط بهتره فردا به والدین یک آبتنی بدین.

      پاسخ
  10. محسن

    سلام ببخشید من یک عدد عروس هلندی دارم وازشما یک سوال دارم وممنون میشم من رو راهنمایی کنین ببخشید من بااین که برای عروسم نمک کف دریا گذاشتم اما باز اون چند روزی هست که شروع کره به خوردن گج دیوار می خواستم بدونم یا گج دیوار ممکنه که براش مشگل ایجاد کنه یا نه ویا این که ایا اون دچارکمبود چیزی دربدنش هست که شروع کرده بخوردنش راستی ممنون میشم که کمکم کنید اگر اون دچار کمبودی در بدنش هست با کمک شما اون رو برطرف کنم تا دچار مشگل براش نشه بازهم ممنون از شما واین همه مطالب مهم وبدرد بخورکه برای ما باز دید کنندگان گذاشتین ممنون وباارزوی موفقیعت

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خوردن یه مقدار کم گچ موردی نداره اما بیش از حد چرا مشکل ساز میشه.
      بهتره استخوان ران مرغ پخته رو بدون گوشت و چربی بهش بدین. تخم مرغ آب پز هم مفیده.

      پاسخ
  11. شهریار (onlypet.ir)

    سلام
    طول و عرض مشخصی نداره دوست من. لونه ای که کوچیک نباشه و پرنده راحت بتونه توی اون جولان بده لونه استاندارده. خیلی ها از کوزه استفاده میکنن. بعضی ها از جعبه مقوایی که تا وقت تخم ریزی کلی از جعبه توسط پرنده جویده میشه و خیلی ها هم از چوب خونه رو میسازن که بهترین گزینه هست. اگه پرنده هم تو قفس نگهداری میشه لونه خارج از قفس قرار میگیره که فضای قفس بیخود اشغال نشه. شما حداقل ها رو در نظر بگیرید و یه لونه مناسب بسازید یا از پرنده فروشی ها تهیه کنید. طول ۳۰ تا ۳۵ سانت، عرض ۲۰ و ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ که در فضای کوچیکتر و بزرگتر هم میشه در نظر گرفت ولی بهتره حداقل رو همین اندازه هایی که گفتم در نظر بگیرید تا هر دوتا پرنده بتونن راحت تو لونه جولان بدن گرچه اکثرا یه پرنده بیشتر تو لونه نمیمونه
    موفق باشید

    پاسخ
  12. saha

    سلام عروس هلندی های من دو هفته است که شروع به جفتگیری کردند روزی۳ و یا بعضی روزها تا۴ بار هم جفتگیری میکنند ولی به لونه علاقه ی زیادی نشون نمیدن و روزی دو یا نهایتا سه بار سراغ لونه میرن میخواستم بدونم اینا کی تخم میذارن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خسته نباشید دیگه چقدر باید برن توی لونه همین مقدار هم زیاده.
      باید صبر کنید تا تخم گذاری کنن از الان بنظرم تا ده روز آینده باید اولیت تخم خودشون رو بذارن ضمنا قرار هم نیست روی اولین تخم بخوابن و باید همه تخم ها رو بذاره تا روی همه با هم بخوابه و حتی ممکنه همین الان تخمی داخل لونه باشه بنظرم شما اصلا اونها رو دست کاری نکنید.

      پاسخ
  13. داود

    سلام به دوستان واساتیدحاظردراین سایت ببخشید من یک سوال از شما بزرگواران داشتم من یک مدته که یک جفت عروس هلندی خریدم انها به تازگی شروع به جفت گیری کردن من هم به همین خاطربرای اونها یک لانه از جنس ام دی اف خریدم میخواستم ببینم ایا میشه برای عروس هلندی از لانه ام دی اف استفاده کرد یانه راستی بخاطراین که ام دی اف یکم لیزه ونیز کف لانه از جنس ام دی اف هست یا لازمه کفش چیزی بریزم که پاه جوجه ها لیز نخوره مثل خاک اره یا پوشال که پاشون لیز نخوره ممنون میشم که کمکم کنین من تازه بااین سایت اشنا شدم ممنون که مارو بااین همه مطالب مفید راهنمایی میکنید راستی ببخشید کنترل خودم رواز دست دادم وبیش از حد حرف زدم شرمنده که سرتون روبدرداوردم ببخشید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کلا لانه ام دی اف و … مناسب نیستن.
      ضمنا هیچی هم داخل لونه نباید بریزید چون اونها رو اذیت میکنه و هیچ فایده ای هم نداره .
      لونه عروس هلندی باید یا کوزه باشه و یا کنده درخت و باید کفش مثل کوزه ای که به بغل خوابیده گود و شیبدار باشه نه مثل لونه ام دی اف صاف و لیز باید لونه طوری باشه که تخم ها خودشون در کنار هم قرار بگیرن و پرنده به راحتی روی همه اونها بخوابه ضمنا برای کف لونه هم نباید از چیزی استفاده کنید.
      فکر نکنید لونه ام دی اف زیبا شده ولی به هیچ درد عروس هلندی نمیخوره و اصلا نمیشه داخل اون تخم ها رو به ثمر برسونه خودم این کار رو کردم ولی کف لونه نئوپان بود و مثل لونه های مرغ عشق یه گودی داخلش بود و کف اون دو لایه بود تا تخم ها داخل اون گودی جا بشن ولی با این حال اکثر تخم ها خراب میشدن و جواب نمیداد این لونه شما که هرگز جواب نمیده در حد نیم درصد هم نمیتونید ازش جواب بگیرید. شما بهتره یک کوزه بزرگ و جادار تهیه کنید دیگه کافیه و به راحتی تکثیر میشن.

      پاسخ
  14. نوید

    سلام.من یه جفت عروس دارم..نزدیک ۲ یا ۳ ماه پیش خریدمشدن.بهشون ویتامین میدم هفت تخم کف دریا تخم مرغ خلاصه همه چی..تازگیا نر تقریبا نصف روزوزو تقریا تو لونه میره اواز میخونه ولی اصلا جفت گیری نمیکنن فقط یه بارم ماده رفت تو لونه..زیادم به هم توجه نمیکنن.میشه راهنماییم کنید.مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همیشه خدمت دوستان گفتم برای طوطی ۲ – ۳ ماه اصلا وقتی نیست تازه ممکنه هنوز به شما و حتی به خودشون عادت نکردن حداقل ۶ ماه صبر کنید.
      خوشبختانه تغذیه خوبی دارن اگر صبر کنید انشاالله به نتیجه خوبی میرسید.
      ضمنا جفت گیری اونها به فضای کافی نیاز داره و ممکنه قفس کوچک باشه و حتی ممکنه لونه مناسبی نداشته باشن البته زیاد ربطی به لونه نداشت همون فضای قفس باید کافی باشه و نر بتونه به راحتی جفت گیری کنه و دم و سرش به جایی نگیره.

      پاسخ
  15. نوید

    سلام.من عروسام تو یه اتاق خلوتن که کسی نیس.رو زمین گذاشتم چون قفس بزرگه.اشکالی داره؟ در ضمن یه جفت مرغ عشقم دارم به دیوارن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی هم خوب خیلی هم عالی بهترین روش برای تکثیر عروس هلندی همین جای آروم و کم رفت و آمد هست و نباید چراغ اتاق رو هم شبها یک مرتبه روشن خاموش کنید تا پرنده آرامش بیشتری داشته باشه ضمنا محلشون سرد نباشه ها.

      پاسخ
  16. ستایش

    سلام به دوستان واساتید بزرگ وعزیز این سایت من یک سوال از شما بزرگواران داشتیم سوال من اینه که من به مدت یکی دوماهی هست که یک عروس نرروبه صورت تک نگه میدارم وبه تازگی ها اخلاق ورفتارش عوض شده یعنی این که دیگه به تمریناتش توجه نمیکنه واین که دیگه به من محل نمیزاره یااینکه توجه نمیکنه واین که دیگه مثل قبل به مدت طولانی روی دست یا شونم نمیشینه من میخواستم بدونم ایا این رفتار طبیعیه همه عروس ها هست یا این که بدلیل تنها بودنش است وباید براش یک جفت بخرم ممنون میشم که من رو راهنمایی کنید ونیز به سوالا تم جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همون اولش فکر کنم گفتم خدمتتون که عروس هلندی رو نباید به صورت تکی نگهداری کنید.
      خودتون به درستی فرمودین که بخاطر تنها بودنش هست و باید هر چه زودتر براش جفت تهیه کنید اما یه وقت جفت رو همینطوری نذارید داخل قفسش که کشت و کشتار راه میوفته باید جفتش رو توی یک قفس جداگانه و در کنار اون قرار بدین تا حداقل یکی دو ماه به هم عادت کنن و فقط زمانی که بیرون از قفس هستن با هم در ارتباط باشن بعدا جفتشون بدین.

      پاسخ
  17. we can fly

    با سلام
    امزوز ظهر که توی قفس عروسها نگاه کردم دیدم ۲ تا از تخمها را انداختند بیرون لونه که یکیش شکسته شده است علتش چیه؟ اتفاق خاصی هم نیافتاده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر همون تخم شکسته رو نگاه میکردین جواب سوالتون داخل همون تخم بود یعنی اینکه یا نطفه نداشته و یا خراب شده بوده و از زیر پرنده اومده بیرون و سرد شده بوده و انداختنش بیرون.
      ممکنه از نوع لونه هم باشه که تخم ها یکجا جمع نمیشن و یا ترسیدن و هنگام بیرون اومدن از لونه تخم افتاده بیرون.

      پاسخ
      1. We can fly

        با سلام
        آقا مجتبی مگه عروسها میفهمند که تخم نطفه نداره یا خراب شده؟ در ضمن لونه شون کوزه است و امکان نداره اتفاقی تخمها بیافته بیرون مگه خودشون تخمها رو بندازند بیرون .
        یک سوال دیگه مگه عروسها بعد از اخرین تخمشون روی تخمها نمیخوابند؟چون اینها یکسره تو لونه اند و دو روزی یک تخم میکنند.
        در ضمن اگه جاشون رو عوض کنم و ببیرمشون تو یه اتاق دیگه که محیطشون ارومتر باشه و هم من از بوی گندشون راحت شم براشون مشکلی پیش نمیاد؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          به دستت درد نکنه اتفاقا خیلی هم خوب میفهمن مگه میشه پرنده نفهمه داخل تخمش نطفه تشکیل شده یا نه ؟؟؟!!!
          قانونی نیست که حتما بعد از آخرین تخم روی اونها بخوابن و بستگی به دمای هوا و خود پرنده داره ممکنه هوا خیلی سرد بوده و رفتن روی تخم ها خوابیدن.
          اگر لونه اونها حرکت نکنه و باعث ترسشون نشید و به آرومی و یه روز صبح این کار رو بکنید نه شب !! مشکلی نباید پیش بیاد امید بخدا.

          پاسخ
  18. ایدین

    سلام یه جفت عروس هلندی دارم که حدود دو هفته پیش جفت گیری کردن روزی چندبار این کارو انجام میدادن اما الان خبری از تخم نیست چرا؟

    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا حدودی طبیعیه و باید باز هم صبر کنید و اونها رو با غذاهای متنوع تقویت کنید سایر سوال و جواب های دوستان رو هم اگر مطالعه بفرمایید نکات جالبی براتون ممکنه داشته باشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *