تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. حسام

    راستی دوستان ایاشما ادرس یک داوخونه دامپزشگی درتهران دارید تا به من بدید اخه فردا میخوام بیام تهران
    راستی من پرندم رو گذاشتم کنار بخاری وحرارت مستقیم بهش نمیخوه وبا بخاری ۳۰ ۴۰ سانت فاصله داره بازم ممنون میشم راهنماییم کنید اخه من تا هالا عروس نداشتم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا سوال تکراری نپرسید حتما پرنده رو از کنار بخاری بردارید اینطوری گرما زده میشه و حتما تلف میشه.

      پاسخ
  2. حسام

    بازهم من روببخشید به خاطرسوال های بیش ازحدم ببخشید شما به من گفتید که ممکنه که دارویی که گفتم تقلبی باشه ایا میشه بهش ویتامین بچه بدم یانه وسواله بدیم اینه که دارویی که به من گفتید استفاده کنم بانام تتراسیکلین مگه برایه چرک خوش کون نیس چونکه دیروزرفتم داروخونه گفت پمادش روداریم وگفتش دوتاش برایه چرک خوش کون هست میخواستم بدونم این قرص برایه عروس بچه دردی میخوردقصد بی احترامی ندارم ولی فضولیم فعلا گل کرده وفعال شده شرمنده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      داروخانه گفت چرک خشک کن !!!؟؟؟ البته تا حدودی درست گفته چون تتراسیکلین آنتی بیوتیک هست و یکی از کارهاش چرک خشک کنه.
      اصلا داروی عروس شما همین تتراسیکلینه البته کپسول و یا قرصش نه پماد.
      این تتراسیکلین یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف هست و برای بسیاری از بیماری های حیوانات و از جمله انسان مفیده و باید از داروخانه انسانی اون رو تهیه کنید البته دام پزشکی ها هم دارن.

      پاسخ
  3. ارشد

    باسلام
    من دوتا عروس هلندی نرو ماده خریدم تقریبا نره ٢ الی ٣ سالمست و ماده ١،۵ سالشه جفتگیریشونو چند بار دیدم ولی تخم نذاشتن چند تا سؤال داشتم
    ١- وقتی جفت گیری کردن یعنی حتما جفت خوردن؟
    ٢-آیا تو فصل زمستون هم تخم میزارن؟
    تو لونه هم کلا خیلی رفت وأمد دارن
    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارک باشه.
      ۱ – بله تا جفت نشن که جفت گیری نمیکنن.
      ۲ – بله.
      خب نگفتین چند وقته اونا رو خریدین و اگر زیر سه ماه هست طبیعیه و نباید بعد از جابجایی به این زودی ها تخم گذاری کنن و اگر لونه مناسبی داشته باشن به زودی تخم گذاری میکنن.

      پاسخ
      1. ارشد

        با سلام خدمت آقا مجتبی تقربا ده ماهه که دارمشون ، البته اول ماده رو گرفتم بعد از یکماه نررو، البته نره جثه بزرگتری نسبت به ماده داره، لونشون هم خیلی بزرگتر از حد نرمالشه، ممکنه ماده بالغ نشده باشه ، چون جوجه خرداد پارساله یا ممکنه عقیم باشن؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه عقیم که نیستن !!!!!؟؟؟؟؟؟
          بنظرم لونه عروس اگر بزگ هم باشه موردی نداره و اتفاقا خوبه مگر اینکه دیگه پرنده داخلش نره و خوشش نیاد.
          البته اگر ماده اماده بشه کف قفس هم تخم میذاره.
          بنظرم تا عید اینا رو نگهدار و خوب تغذیشون کن حتما تخم میذارن.
          حتما حتما از مولتی ویتامین مخصوص پرندگان هفته ای ۲۴ ساعت در ظرف آبخوری استفاده کنید تا املاح مورد نیاز بدنشون تامین بشه چون ممکنه کمبود داشته باشن و برای همینه که تخم نذاشته.

          پاسخ
  4. نریمان

    سلام دوستان واساتید ببخشید من یه عروس دارم که حدود یک سالشه میخواستم ببینم اگر یه جوجه عروس بندازم بقلش ممکنه بزنش یا اینه بوکوشش ممنون میشم کمکم کنید ممنون ازسایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله که اون رو میکشه و باید در دو تا قفس جداگانه باشن.

      پاسخ
  5. هادی

    سلام دوستان. عروس من حدود ۱۱ماهس. الان یه مدته زیرشو به جایی میماله (با پوزش مثل جلق زدن) و کلی هم کیف میکنه. ایا دلیلش چیه؟ بالغ شده یا داره میشه یا یه بیماری داره؟
    لطفا راهنمایی کامل لطف کنید. سپاس.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خودتون که گفتین مثل چیه ؟؟؟!!!
      ببینید برای همینه که میگن نباید از عروس به تنهایی نگهداری کنید .
      این بالغ شده و داره خود ارضایی میکنه و اگر به دادش نرسید و جفتش ندین به زودی کلی مشکل پیدا میکنه و ممکنه دپرس بشه – دچار پر کنی بشه – جیغ و داد زیاد بکنه و حتی تلف بشه ؟؟!!!!

      پاسخ
  6. هادی

    سلام جناب مجتبی
    آیا به نظر شما ماده س یا نر؟
    هنوز یک سالش هم نشده، من دیدم عروس های چند ساله که تنها بودن، آیا حتما حتما باید واسش جفت بگیرم؟
    ضمنا فوق العاده به من وابستس چون از یک ماهگی با من بوده، چطور میتونم یه پرنده غیر دستی رو بیارم کنارش؟
    خیلی ناراحتم، لطفا کمکم کنید.
    آیا راه حل دیگه ای هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون عروسهای چند ساله ای رو که دیدین تنها بودن یا در فروشگاه بوده و یا اگر هم در منزل شخصی بودن اصلا پرنده سر حالی نیستن.
      کلا به صورت دائمی نمیشه از عروس به تنهایی نگهداری کرد.
      اینطوری که نمیشه گفت نره یا ماده !!!؟؟؟ شاید نر باشه ؟؟!!!
      حتما حتما باید براش جفت بگیرید و راهی ندارید خب یه طوطی اهلی پیدا کنید و یا اصلا قرار نیست همینطوری یک طوطی جدید بخرید و بذارید داخل قفسش و اونها هم جفت بشن و به هم آی لاو یو بگن !!!
      نه باید هر پرنده ای رو که گرفتین توی یک قفس جداگانه و در کنار این یکی ازش نگهداری کنید و حداقل یک ماه بعدش جفتشون بدین تا با هم درگیری نداشته باشن.
      ضمنا اون پرنده جدید هرچقدر هم که وحشی باشه توی این یک ماه رام میشه و وقتیکه میبینه این یکی با شما خوبه اون هم دستی میشه و فقط وقتیکه بیرون از قفس هستن بذارید با هم در تماس باشن و در بقیه موارد فقط قفس هاشون رو در کنار هم بذارید تا بعدا که جفتشون بدین حالا شما اول پرنده مورد نظر رو خریداری کنید بعدا درخدمتتون هستیم. چون به این راحتی نیست.

      پاسخ
  7. هادی

    سلام و درود و هزاران سپاس
    پرنده رو به دامپزشک و فروشنده نشون دادم، هر دو نتونستند جنسش رو تشخیص بدن و گفتند هنوز مشخص نیست. حالا من چه جفتی بگیرم واسش؟
    ضمنا چطوری که بالغ شده و هنوز جنسیتش مشخص نشده؟
    (شایدم hyperactive باشه بچمون که زود بالغ شده؟)

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اینا زیاد وارد نبودن و یا واقعا پرنده شما زودتر بالغ شده و باید بیشتر مورد توجه شما قرار بگیره.

      پاسخ
  8. هادی

    با عرض پوزش :
    یادآوری کنم که این بچه از ۵ یا ۶ ماهگی این کار رو انجام میداد.
    راستی سن جفتش (چه نر چه ماده) باید بیشتر یا کمتر باشه، و تا چه مقداری؟
    سپاس فراوان از جنابعالی.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تقریبا هم سن باشن خوبه و مهم نیست کدوم بزرگتر و یا کوچکتر باشه فقط جفت بخورن .
      البته بنظر بنده بهتره این رو رد کنید بره و کلا یک جفت خوب و آماده بخرید.
      حالا درسته که بهش عادت کردین ولی خب بهتره که ردش کنید بره.

      پاسخ
  9. جمال

    سلام آقا این عروسهای من الان ۲۳روزه که از اولین تخمی که گزاشتن میگزره وداعم هم دوتاشون رو ۴ تا تخم خوابیدن ولی هنوز خبری از جوجه نشده به نظرم اگر تخم دایناسور هم که بود تا حالا جوجه شده بود به نظر شما اینقدر خنگن که اینهمه مدت رو ۴تا تخم پوچ خوابیدن در ضمن خیلی ضعیف ولاغر شدن چون هیچی نمیخورن آیا تخما رو بردارم تا بیشتر اذیت نشن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز دست به تخم ها نزنید .
      قبول ۲۴ روزه از اولین تخم روی اونها خوابیدن ولی ممکنه داخل لونه ماده خوابیده ولی روی تخم نخوابیده باشه و با گذاشتن آخرین تخم روی اونها خوابیده باشه و یا ممکنه هنوز امید دارن که یکی از تخم ها جوجه بشه و واقعا هم میشه چون اگر تخم ها پوچ بودن اینقدر صبر نمیکردن پس دستکاریشون نکنید و بذارید بخوابه صبر داشته باشید شاید آخرین تخم قراره جوجه بشه و یا یکی از تخم ها سیاه کرده و بسته و این بی زبونا امید دارن ۳ تا ۴ روز دیگه صبر کنید ببینید چی میشه. شما که ۲۴ روز رو ساختی اینم روش خیالتون راحت پرنده با خوابیدن روی تخم ضعیف نمیشه بلکه براش خوب هم هست چون اگر بلند بشه دوباره میخواد که تخم کنه و اون وقته که ضعیف میشه. الان خورده و خوابیده و باید چاق تر بشه نه لاغر ؟؟!!!

      پاسخ
  10. هادی

    مجتبی عزیز!
    شما راحت میگید اینو رد کن بره، شما که خودت استادی و بهتر میدونی که وابستگی زیادی ایجاد میشه، از خودم که بگذریم، این زبون بسته اگه دو روز نباشم دپرس میشه و به هیچکس محل نمیگذاره، حتی به افراد خونه و می ره تو خودش . میترسم آگه بدم بره از ناراحتی تلف بشه (حالا خودم هیچی).
    به هر حال اگه نکته ای هست که کمکم می کنه لطفا دریغ نکنید.
    با سپاس فراوان.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میدونم بهش وابسته شدین و برای همین هم هست که گفتم ردش کنید بره چون اگر نتونید نیازهاش رو تامین کنید و موفق نشید جفتش بدین خیلی مشکل پیدا میکنه و بعدا بیشتر اذیت میشید ببینید این رو باید یا بیشتر بهش توجه کنید تا این کار از سرش بپره و یا زودتر جفتش بدین ولی خب میگید جنسیتش رو نمیشه تشخیص داد و به این سرعت هم نمیشه عروس رو جفت داد واقعا اگر بگم نمیدونم چی بگم دروغ نگفتم فقط این رو میدونم که خود ارضایی برای پرنده مثل سم میمونه و باید جلوش رو بگیرید و زودتر جفتش بدین یا اون رو بفروشید بره.

      پاسخ
  11. طاها

    باسلام به دوستان واساتید عزیز ببخشید من به تازگی یه عروس خریدم که بجز تخمه وارزن وکاهو وپاپ کورن دیگه چیز زیادی نمیخوره یعنی منظورم اینه که میوه نمیخوره میخواستم بدونم ایا شما میتونید کمکم کنید تا بتونم کاریی کنم که میوه بخوره وعلاقه مند بشه راستی دوستان اگر بهش تخم کتان وکافیشه بهش بدم براش مشگلی داره یانه ببخشید که زیاد حرف زدم ونیز سوال های زیاد پرسیدم ممنون ازسایت پرمحتواتون باتشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرچی دلتون خواست سوال بپرسید تازه شما که هیچی نپرسیدین ؟؟!!
      باز خوبه این دونه ها رو میخوره فعلا نمیشه به زور میوه به خورد پرنده بدین کم کم میخوره و عادت میکنه فقط سیب درختی و یا هویج جلوش بذارید میخوره و حتی اگر نخورد هم هفته یکبار جلوش بذارید تا بالاخره بخوره.
      تخم کتان و کافیشه هم خوبه و مخصوصا برای زمستان که عالیه بهتره با ارزن درشت مخلوط کنید و بهش بدین بخوره سعی کنید درصد ارزن دو برابر باشه.
      تخم آفتاب گردان هم که براش میذارید دیگه عالیه البته تخم کاهو و تخم جغندر هم خیلی دوست داره و اینا رو باید جداگانه و برای تنوع بهش بدین .
      انواع سبزی مثل کاهو – کلم – کرفس – جعفری – شبید – اسفناج رو دوست دارن.
      میوه هم موز – سیب درختی و حتی سیب زمینی – پرتغال – نارنگی – هویج میخورن و جوانه گندم تازه و تخم مرغ آب پز هم برای تنوع خوبه.

      پاسخ
  12. طاها

    بازهم سلام به دوستان واساتید ببخشید طوطی من دستی هست من میخواستم کاری بکنم که مثل بعضی دیگرکه سرمیدن طوطیه من هم سر بده میخواستم بدونم شما میتونید به من کمک کنید ومن رو راهنمایی کنید یانه ممنون میشم جواب سوالم رو بدین بازهم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید کم کم عادت کنه و باهاش کار کنید تا یاد بگیره روش خاصی نداره که بگیم خدمتتون.
      ضمنا هرگز عروس هلندی رو تنها نگهداری نکنید و حتما جفتش بدین اگر همین بخش دیدگاه ها رو مطالعه بفرمایید متوجه میشید عروس های دوستان دیگه که تنها بودن چه مشکلاتی براشون پیش میاد و دپرس میشن.

      پاسخ
  13. طاها

    ممنون که جواب سوالم رودادید بازم ممنونم ببخشید من فعلا دستم خالیه ونمیتونم بزودی براش جفت بخرم ونکته دیگه اینه که من تازه دو سه هفته هست که خریدمش میخواستم بدونم ایا تا بعد ازعید مشگلی براش پیش میاد یانه بعدش سن عروس من یک سالشه ایا سنه خوبی هست که جفتش بندازم بازم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب چون تازه خریدین و خیلی شور و اشتیاق دارید فعلا عروس شما احساس کمبود محبت نمیکنه و وقت دارید.
      بله یک سال سن خوبیه و اوایل بلوغ هست.
      پس از الان پس انداز کنید تا عید براش جفت بخرید البته برای خرید جفت عجله نکنید و بگردین یه پرنده خوب پیدا کنید و بخرید از همین الان دنبالش باشید. فقط دیگه زیادی دیر نشه ؟؟!!

      پاسخ
  14. جمال

    با سلام من امروز متوجه شدم که عروسهام تخماشون پوچه چون همشون رو شکستم وزرده هاش خشک بود یا زرده نداشت ومثل پرکاه سبک بودن سوالم اینه دلیل اینکه نرها عقیم هستند چیز خورشون میکنند یا مادرزادیه ؟درضمن خیلی بدم اومد دیگه از ریختشون ورفتم فروختمشون وبه فروشنده سپردم اگر یک جفت مولد داشت خبرم بده اونم در جواب گفت اینا شانسیه شاید تو صدتاش یکیش عقیم نباشه .من در شیرازم واینجا چند تا مغازه بیشتر عروس ندارن وخیلی بی کلاس و نا آگاه هستند آیا واقعا همینطوره شانسیه .چون واقعا احمق بودن که یک ماه رو تخمای پوچ خوابیدن ولی مرغ عشقام تخمای خرابشون رو میندازن بیرون از لونه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه کی گفته نرهاشون عقیم هستن اصلا اینطوری نیست . از کجا معلوم مشکل از ماده نبوده چون ماده هم باید نطفه داشته باشه. اینطوری که نیست فقط تخم گذاشتن برای ماده کافی باشه.
      نه احمق نبودن و اشتباه کردین اینا رو که اینقدر خوب روی تخم خوابیدن فروختین فردا برین و همینها رو بخرید و همه از خداشونه که پرنده روی تخم بخوابه حالا شما میگی اینا احمقن ؟؟؟!!!! واقعا که !!!!
      نه وقتیکه تخم ها زردشون سفت شده اینا دیگه توی تخم رو که نمیبینن فکر میکردن داره تبدیل به جوجه میشه و اشتباه کردن .
      کلا فروشنده کلی حال کرده یه جفت عروس هلندی مولد خوب رو مفت از شما خریده حالا بگرد یکی مثل اینا پیدا کن.
      عجب کاری کردی دوست عزیز اصلا اینا مشکلی نداشتن و با ویتامین و دارو میشد درستشون کرد.
      دیگه به عروس هلندی از این توهین ها نکنید لطفا.
      اصلا از کجا معلوم شاید مشکل از قفس – لونه و حتی تغذیه و … بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!

      پاسخ
  15. طاها

    سلام دوستان ببخشیدشما میدونید قیمت عروس بالغ نژادلوتینوچنده من یدونه ماده میخواستم اگر یکی ازدوستان دارن وقصدفروش دارن من روراهنمایی کنیدممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      متاسفانه چون قیمت ها ثابت نیست از دادن قیمت معذوریم.

      پاسخ
  16. جمال

    سلام من واقعا هیچ پرنده ای رو به اندازه عروس دوست ندارم وآخرتونستم یک جفت مولد رو گیر بیارم که جوجه هم دارن وتصمیم دارم دیگه نگهشون دارم سوالم اینه که فروشنده به من گفت فقط از تخمه آفتابگردان و ارزن استفاده کنم واسه عروسا شاهدونه بهشون ندم چون باعث میشه برن تو لک ازشما خواهش میکنم یک ترکیب دانه ای مناسب به من پیشنهاد بدید تا براشون بزارم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارکتون باشه.
      خب شاهدانه هم میتونید استفاده کنید ولی به اندازه و اگر بیش از هد و هر روز مصرف کنید بله میرن توی لک .
      از دانه های مخلوط مخصوص – ذرت تازه – جوانه گندم تازه – نخود و لوبیا پخته – سبزی و میوه جات – تخم مرغ آب پز و …. میشه استفاده کرد. حتما تنوع غذایی اونها رو رعایت کنید و ازرن درشت و تخمه آفتاب گردان همیشه جلوشون باشه و بقیه رو به عنوان دسر و تنوع بهشون بدین.

      پاسخ
  17. سينره

    وقتی رو هم سوار می شوند علت ان چیست؟

    پاسخ
  18. جمال

    سلام در توضیحات تکثیر عروس هلندی در بالای صفحه نوشته شده به دلیل جفتگیری های نامناسب وبعضی از عوامل اکثر جفتگیری ها به جوجه تبدیل نمیشود و احتمال عقیم بودن عروس ها بالا میباشد .میشه توضیح بدید چرا اکثر عروسها عقیم هستند کیا اونهارو عقیم میکنند وبه چه صورت از طریق دارو یا اشعه لیزر عقیمشون میکنند .وآیا عقیم بودنشون درمان هم دارد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      عقیم بودن که دلایل بسیار زیادی داره که بماند اما خیالتون راحت اگر جفت عروس های شما خواهر و برادر نباشن به احتمال ۹۰ و حتی بیشتر عقیم نیستن و تخم و جوجه میدن. به این حرفهای الکی توجه ای نکنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *