تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. REZA

    با سلام یه سوال دیگه اگه بخوام کاسکو بگیرم ۱ ماهش حدودا چقدر میشه چون شنیدم جوجش ۱.۵۰۰ هست بعد نگهداری از کاسکو سخته چون میگن حساسه جایی که بحث باشه ممکنه بمیره یه شلوغ ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خرید کاسکو یک ماهه شدیدا ریسک داره و اصلا توصیه نمیکنم. قیمتشم خیلی ارزون نیست. اونم بالای یک و خورده ای باید پول بدید. ضمنا در این حد حساس نیست که مثلا با بحث و سرو صدا بخواد بمیره!

      پاسخ
  2. Reza093

    بنظر شما من که تازه واردم از شاه طوطی شروع کنم ؟
    چون الان که فکر میکنم اگه کاسکو به هر دلیلی مرد ضرر مالی زیادی میکنم شما بگین چه کنم؟؟
    بعد اینکه شاه طوطی فقط رنگ سبزش هست ؟

    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تازه کار و کهنه کار و …. نداریم و فرقی نداره از چی شروع کنید. اصول رو رعایت کنید از همون ابتدا میتونید طوطی مورد علاقتون رو نگهداری کنید. گاها همون طوطی اولین و اخرین طوطی شما خواهد بود و سالیان سال کنار شما خواهد ماند و وسیله و ابزار نیست که هر روز بخواین عوض کنید.
      خیر. رنگ های دیگری هم وجود داره که گرون تر هستند.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      با نظر آقا شهریار موافقم ضمنا موجود زنده هست و نمیشه گفت شاه طوطی زنده میمونه و کاسکو تلف میشه ؟؟؟!!!! اصلا هم به تازه کار بودن شما ربطی نداره فقط باید اصول کار رو مطالعه کنید حتما بخش های مختلف سایت و سوال و جواب های سایر دوستان رو مطالعه کنید به اندازه چند سال تجربه کسب میکنید قرار نیست همه تجربیات رو خودتون تجربه کنید با مطالعه میتونید ره صد ساله رو یک شبه برید.

      پاسخ
  3. Reza093

    با سلام
    بنظر شما میشه کاکادو رو توی خونه ی ۱۰۰ تا ۱۵۰ کاکادو تهیه کرد؟

    اگه نمیشه طوطی یا پرنده ای سراغ دارین دارین که حرکاتی مثل کاکادو داشته باشه ؟

    کاسکو چند ماهش واسه اموزش خوبه؟
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      منظورتون خونه ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری بود؟ منظورتون چی بود؟ متوجه نشدم. به هر حال…..
      همه طوطی ها حرکات نمایشی رو انجام میدن ولی خب حرکات کاکادو یه جورایی منحصر به فرده.
      کاسکو هم هفت هشت ماهه خوبه.

      پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          سوالتون رو دقیق بپرسید الان منظورتون چی هست ؟؟؟!!!

          پاسخ
          1. Reza093

            دقیقا میشه تو خونه ی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری از کاکادو نگهداری کرد ؟

            بخاطر صدا یا حساس بودن میگم

            یا امکانش هست طوطی رو در ارتفاعی مثل کمد نگهدای کرد از نظر ترس طوطی میگم

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              بله میشه چرا نشه ؟؟!! در مورد صدا بستگی به نظر و اعصاب شما داره و ربطی به متراژ خونه نداره باید ببینی تحمل سر و صدا رو اعضای خونه دارن یا خیر.
              در مورد حساس بودن هم بستگی به شرایط نگهداری داره و ربطی نداره خونه چند متره میشه طوطی رو داخل یک قفس کاسکویی به راحتی نگهداری کرد و سالم هم بمونه اما میشه طوطی رو در یک باغ بزرگ به راحتی بکشتن داد و اصلا هیچ ارتباطی با متراژ و … نداره اما خب هرچی قفس خود پرنده بزرگتر باشه داخلش راحت تره و آرامش بیشتری داره.
              شدن که میشه و اتفاقا طوطی استرس کمتری در ارتفاع داره و راحت تره اما خب باید طوطی دیده بشه روی سقف کمد که درست دیده نمیشه و لذتی ازش نمیبرید و حتی وقتی غذا میخوره کلی کثیف کاری داره و خرده غذاها از اون بالا میریزه پایین و فضای بیشتری رو خراب میکنه. یه مشکل هم هست وقتی بخواهید آب و دون بهش بدین و یا قفس رو نظافت کنید باید قفس رو بیارید پایین و در این زمان استرس بیشتری به پرنده وارد میشه اما برای پرنده جفت و تکثیر کردن هرچی پرنده کمتر در دسترس باشه بهتره و شما هم کمتر دست کاریشون میکنید و در نتیجه باید تولید مثل بهتری انجام بشه.

              پاسخ
  4. یاسمن

    سلام تورو خدا دوستان راهنمایی کنید . جوجه شاه طوطی دارم تقریبا دو ماهه با سرنگ غذا میخوره امروز که بهش غذا دادام موقع کشیدن سرنگ از دهنش کرمک سرنگ رو قورت داد. تو رو خدا بگید چیکار کنم دفع میشه یا راهی برای بیرون آوردن هست خیلی نگرانم خیلی هم سرحاله غذاش سفت هم نبوده سرلاکش هم خونگی بوده الان باید چیکار کنو دوستان راهنمایی کنید .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بنده فکر میکنم ممکنه پرنده شما تلف بشه چون قرار نیست این شیع خارجی دفع بشه و اصلا برای همیشه داخل چینه دان پرنده میمونه مگر اینکه خوش شانس باشید و پرنده خودش اون رو بالا بیاره و یا با پنس و مو چین و هرچی که شد اون رو بکشید بیرون. حتی میشه با دست زیر چینه دان پرنده بزنید و اون لوله رو پیدا کنید و هدایتش کنید بیاد بیرون.
      ضمنا پرنده دو ماهه هیچ نیازی نداره با سرنگ تغذیش کنید بله باید آب و دونه دائم جلوش باشه و خودش تغذیه کنه اول جونش رو نجات بدین و بعدا کمتر تغذیش کنید تا خودش نوک بزنه و غذا بخوره و یا با دست تخمه و دانه پوست کنده بدین تا بخوره نه سرلاک ؟؟!!

      پاسخ
  5. آسانا

    سلام من جوجه طوطیم به خاطر سرما خوردگی چند روز پیش مرد. یکی دیگه گرفتم الان حالش خوبه فقط خیلی گشنه اش میشه من فقط بهش سرلاک بچه دادم تاالان ولی شما توو بلاگ گفتید خیلی سرلاک بچه ندید بهشون و خیلیا هم میگن سرلاک مخصوص طوطی سانان باید بهشون بدی ولی به راحتی گیر نمیاد. چون اون طوطیم مردخیلی میترسم. یکی از دوستان طوطیشو با سرلاک بچه بزرگ کرد مشکلی هم پیش نیومد. حالا نمیدونم باید سرلاک بچه بهش بدم سرلاک طوطی بهش بدم یا غذاهایی که شماگفتید میتونم خودم درست کنم!!! طوطیم دوهفته یا بیست روزشه بطور کامل پراش در نیومده لطفا راهنماییم کنید نمیخوام سر این طوطیم بلایی بیاد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در یه حالت کلی سرلاکی که حاوی قند و شیر باشه برای پرنده سمه. با باید از سرلاک مخصوص طوطی سانان استفاده کنید که هم گرونه و همه جا هم پیدا نمیکنید و باید مثلا انلاین دنبالش بگردید و خرید کنید. یا اینکه خودتون با تخم مرغ و نان تست و اب میوه سرلاک دست ساز درست کنید که هم در این سایت و هم در دیگر منابع مرتبط روش تهیش نوشته شده.

      پاسخ
  6. آسانا

    سلام از همون موقع که شما گفتید واسش سرلاک. طوطی گرفتم هر شیش ساعت بهش دادم خیلی هم خوب میخورد امروز صبح ساعت هفت بهش دادم فقط سه سی سی خورد و ساعت دوازده دو سی سی هیچ میلی به خوردن نداشت و الان بالا آورد . باید چی کار کنم اتفاقی براش نیوفتاده?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      چینه دان پرنده خالی میشه؟ مدفوعش طبیعیه؟ مقعد پرنده پف نکرده؟. تنفسش صدا دار نیست؟ اول مطمئن بشید که غذا رو هضم کنه و مدفوع طبیعی داشته باشه تا اختلالی در سیستم گوارشی پرنده وجود نداشته باشه. مطمئن بشید سرلاک مورد استفاده مخصوص طوطیه؟

      پاسخ
  7. آسانا

    از ظهر سرشو گذاشته زیر پوشالش انگار که قهر کرده باشه . خیلی گشنه اش بود الآن بهش سرلاک دادم اما بازم مثل همیشه نخورد شیش سی سی خورد بعد میخواست تو بغلم قایم شه گذاشتم سرجاش دوباره سرشو گذاشت زیر پوشال.مثل قبلاخیلی سرحال نیست.

    پاسخ
  8. آسانا

    چینه دانش خالی میشه و مدفوعش طبیعیه. از موقعی که خریدمش مقعدش پف کرده ولی نمیدونستم که طبیعیه یا نه. سرلاک exact گرفتم براش. بایدچ چیکارکنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظر نباید مشکلی داشته باشه و جای نگرانی نیست. کافیه مقدار غذایی که میخوره رو راحت هضم و دفع کنه. جاش گرم باشه. زیاد اذیتش نکنید که استراحت کنه. میتونید برای اینکه خیالتون هم راحت بشه و پرنده چکاپ بشه به یک دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  9. آسانا

    ممنونم ازتون. اون دفعه که اون طوطیمو بردم دامپزشکی و بعدش مرد اصلا جرات نمیکنم ببرمش دامپزشک. بیشتر از ده بار وبلاگ رو چک کردم. خداکنه واقعا هیچیش نباشه. پف مقعدش به خاطر چیه?

    پاسخ
  10. آسانا

    من از دیشب سایتا رو زیروکردم فهمیدم با علائمی که داره الان یبوست گرفته. مدفوعش خیلی تیره و سفته کم اشتها و پف مقعدشم به همون خاطر بهش روغن زیتون دادم واسه چند ساعت حالش خیلی خوب شد. الانم از قبل بهتره فقط احساس میکنم هنوز درد داره پفش هم تقریبا نصف شده. فقط الان نمیدونم چقدر بهش سرلاک بدم? روی سرلاک نوشته به ازای سی درصد سرلاک هفتاد و پنج درصد آب بریزید ولی خیلی آبکی میشه اشکال نداره?قبلا هر شیش ساعت بهش ده سی سی میدادم الان چقدر بدم? روغن زیتون چندبار در روزبهش بدم که زودتر حالش خوب شه انقدر درد نکشه?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      روغن زیتون نیازی نبوده و همون یک مرتبه که استفاده کردین کافیه.
      بنده فکر میکنم شما سرلاک رو خیلی سفت درست کردین و به پرنده دادین و به قول خودمون دم کرده و سنگین شده بهتره کمی غذا رو شل تر کنید ضمنا با توجه به افزایش سن پرنده نیازش به غذا کمتر میشه و مثل اوایل تولدش نیست که لازم باشه تند تند تغذیه بشه شاید جوجه داره بزرگ میشه و به صورت طبیعی غذاش کمتر شده ؟؟!! هر زمان دیدین چینه دانش خالی شد تغذیش کنید و فعلا چینه دانش رو کامل پر نکنید و کم کم غذا بهش بدین تا راحت تر هضم کنه.
      ضمنا از سن ۳۰ الی ۳۵ روزگی به بعد بهتره آب و دانه دائم جلوش بذارید تا کم کم خودش عادت کنه و نوک بزنه و بخوره.

      پاسخ
  11. sami

    سلام من چطور باید سر لاک رو درست کنم برای جوجه ملنگو

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در مطلب بالا نوشته شده. غذاهایی رو که میخواین در میکسر با هم مخلوط کنید. برای رقیق کردنش هم میتونید از مقداری اب جوش یا حتی اب میوه جات استفاده کنید. مخلوط باید به نحوی باشه که نه سفت و چسبنده باشه و نه ابکی. یه مخلوط یکدست.

      پاسخ
  12. آسانا

    سلام من واقعا نمیدونم دیگه چی کارکنم روغن زیتون که بهش دادم حالش خوب شد غذام درحدی بهش دادم که چینه دانش نصفه پر باشه و حتی باا ینکه گشنه بود دیگه بهش نمیدادم. امروز صبح دوباره غذانخورد اصلا و پشتش پف کرده دستشوییش سفت شده بود بهش روغن زیتون دادم به پشتشم یکم زدم الان دستشوییش خوبه ولی یکم پشتش پف داره و انگار داره درد میکشه چون بی حاله. بچم گناه داره انقدر درد میکشه. به نظرتون ممکنه به خاطر سرلاک exact باشه سرلاک رو طبق دستور خودش درست میکنم آبکیه. روی سرلاک نوشته بود سبوس گندم هم داره توش. چون سبوس ملینه یکم اندازه یه قاشق چایخوری با آب قاطی کردم بهش دادم الان دستشوییش خوبه اما حال خودش خوب نیس چی کار کنم???

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      از میوه جات بیشتر استفاده کنید و اگه بهش سرلاک میدید رقیق تر درست کنید. ضمنا سن پرنده رو بفرمایید. شاید پرندتون دیگه بتونه خودش دانه یا حداقل غذای نرم تخم مرغی رو بخوره. اگه حس میکنید پرنده حالش خوب نیست و علائمی داره که از کنترل خودتو خارجه بهترین کار اینه که به دامپزشک مراجعه کنید تا پرنده رو معاینه کنه. چون ما ندیده و از توضیحات شما پاسخ میدیم و شاید نتونیم کمک لازم رو انجام بدیم.

      پاسخ
  13. Pardis

    سلام
    من یه جوجه شاه طوطی دارم که یک ماهشه! بهش حریره بادام (بدون شیر) با سرنگ میدم اما امروز صبح یکم اب هویج به غذاش اضافه کردم . الان از صبح کسله دیگه صدا از خودش در نمیاره و همش یه گوشه خوابه و غذا هم نمیخوره، نمیدونم باید چیکار کنم. دمای اتاق هم ٣٠ درجه نگه داشتم روزی یکی دوبار هم با دستگاه بخور رو روشن میکنم که هوای اتاق یکم مرطوب باشه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این فصل از سال و این گرما نیازی به رطوبت نداره فقط جلوی در و پنجره و جلوی باد کولر نباشه و باد سرد بهش نخوره مشکلی نداره.
      هویج هم مشکلی نداره اما سعی کنید غذای متنوع بهش بدین و کم کم دانه آفتاب گردان نیز پوست بگیرید و بهش بدین – موز – سیب درختی رنده شده – سیب زمینی آب پز – ذرت تازه و …. براش مفیده سعی کنید آب هم ۲۴ ساعته جلوش باشه چون ممکنه لازم داشته باشه.
      باید دانه هم دائم جلوش بذارید تا خودش کم کم عادت کنه و نوک بزنه بخوره.

      پاسخ
  14. Pardis

    ممنون از جوابتون ، الان این کسلی و بی اشتها بودنش یعنی مریض شده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر ادامه پیدا کنه بله اما اگر فقط یه نصف روز باشه مشکلی نیست و طبیعیه .

      پاسخ
  15. گارنیک کاجیان

    سلام.آیا تتراسایکلین پرندگان با تتراسایکلین انسان فرق دارد یا همان انسانی را میتوانم بدهم؟باتشکر فراوان.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوز اون تفاوت داره اما نه زیاد و از نمونه انسانی نیز میشه استفاده کرد اما برای دام و حیوانات بزرگتر باید از داروهای مخصوص به خودشون استفاده کنید و این دوز جواب نمیده.

      پاسخ
  16. Reza

    سلام . جوجه شاه طوطی ( ۴٠ روزه ) دارم که به مدت یک روز بسیار کم اشتها شده وفقط به زور با سرنگ بهش غذا میدم و بسیار بی حال هستش جوری که موقع غذا دادن یکی از چشماشو میبنده . و امروز تنفسشم کمی همراه با خس خس . مدفوعشم به رنگ سبز کمرنگ با رگه های سفیده اما همراه با آب زیاد

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ببینید غذای داخل چینه دانش هضم میشه یا اونجا مونده و هضم نشده. ببینید پرندتون راحت و طبیعی مدفوع میزاره یا نه برای گذاشتن مدفوع مشکل داره. چه غذایی بهش میدین؟ ضمنا طوطی ۴۰ روزه رو دیگه نیاز نداره با سرنگ تغذیه بشه. به هر حال توضیحات بیشتری بدید تا بشه کمک کرد یا سریعتر پرنده رو ببرید دامپزشک تا معاینه بشه.

      پاسخ
      1. Reza

        بله چیندانش خالیه و موقع گذاشتن مدفوع مشکلی نداره . اما بسیار بی حاله و کم اشتها ( بهتره بگم بی اشتها ) . با سرنگ بزور بهش غذا میدم و اگه به خودش باشه از گشنگی تلف میشه . البته وقتی هم من به زور بهش غذا میدم خیلی نمیخوره و امروز به فرستادم لوله به چیندانش بهش غذا دادیم . غذاشم حریره بادام شماره ۴

        پاسخ
  17. Reza

    امروز که به مدفوعش نگاه کردم . اون رگه های سفیدی که باید همراه مدفوع باشه به رنگ سبز خیلی کم رنگ شده . آیا از مولتی ویتامین پرندگان استفاده کنیم ؟ ( شانس ما امروز جمعست و همه دامپزشکیا تعطیلن )

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جوجه ۴۰ روزه باید آب ۲۴ ساعته جلوش باشه تا بخوره و دانه هم باید ۲۴ ساعته جلوش باشه تا خودش نوک بزنه و بخوره از غذاهای متنوع استفاده کنید احتمالا میخوره و اگر مولتی ویتامین هم بهش بدین خوبه.

      پاسخ
  18. Bita

    با سلام .
    جوجه سرلاکی دارم که دیروز صبح موقع غذا دادن کمی غذا وارد نای ش شد . متأسفانه به علت آخر هفته بودن هم امروز و فردا همه مراکز تعطیل هستند.
    بنظرتون چه کارها و مراقبت هایی انجام بدم تا یکی دو روز دیگه تلف نشه ؟
    غذاشم باید بزور داد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه قرار بود تلف بشه شده بود و کار خاصی لازم نیست انجام بدید. سعی کنید با سرنگ و کرمک به پرنده غذا بدید که دیگه چنین اتفاقی نیفته.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *