ماهی مونو (آنجل مونو)

ماهی مونو که به نام انجل مونو هم معرف است از خانواده Monodactylidae  بوده و در دو نوع اکواریومی در بازار ایران در دسترس است. ماهی مونو جزو ماهیان اب لب شور میباشد که در اب شیرین هم قادر به ادامه حیات است. در ادامه مطلب سعی شده خصوصیات هر دو نوع موجود در بازار ایران و همچنین اطلاعاتی در مورد تغذیه و نحوه زندگیشسان برای علاقه مندان قرار گیرد

ادامه مطلب را بخوانید

انجل مونو

شناخت: مونو از خانواده Monodactylidae یکی از ماهیان زیبای اکواریمی است که در غرب آفریقا و هند و اقیانوس آرام یافت می شوند. دو گونه اصلی آکواریوم ، sebae Monodactylus و argenteus Monodactylus هستند و در ایران به نامهای غیر عادی مانند انجل مونو یا نوع دیگر ان به نام سیلور مونو یا منو تایگر شناخته میشوند در اصل خانواده مونو دارای ۶ گونه میباشند که تنها دو گونه ان در اکواریوم نگهداری میشود

مونوها در اصل متعلق به اب نیم شور تا شور هستند ولی به دلیل اینکه این ماهی مسافت زیادی را طی اقیانوسها و دریاها طی میکند و خاصیت تطبیق پذیری فوق العاده ای در خواص فیزیکوشیمیایی اب دارد به راحتی میتواند در اب شیرین هم خود را تطبیق داده و زندگی کند.

نوع argenteus Monodactylus که دارای رنگ امیزی زیبایی میباشد. کمی بداخلاق و پرخاشگر است. این ماهی مانند یک متوازی العضلاع میباشد که از دو طرف فشرده شده و درناحیه تحتانی فرورفتگی خاصی دیده میشود رنگ اصلی بدن را نقره ای و باله های بالایی و دم از رنگهای زرد و سبز ادغام شده به صورت هایلایتی رنگ امیزی شده است که در ته باله ها به رنگ سیاه خفیفی ختم میشود در انتهای باله پایینی و روی سر خطی مشکی دیده میشود که خط مشکی به صورت دو خط منحنی که یکی از انتهای سر و باله بالایی به باله پایینی ختم میشود و دیگری از روی سر و از چشمها نیز میگدرد. این گونه (argenteus Monodactylus) تا حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکند

این ماهی مناسب نگهداری با ماهیان باله بلند و صلح جو نیست و بهتر است با ماهیان اب لب شور مانند اسکات،تیرانداز و….. به صورت گروهی نگهداری شود این ماهی با سیکلید های اب شیرین هم سازگار است

argenteus Monodactylus

argenteus Monodactylus (انجل مونو)


sebae Monodactylus نوع دیگراکواریومی خانواده Monodactylidae است که نسبت به گونه argenteus Monodactylus ارام تر است بدن ماهی از گونه قبلی کشیده تر و باله های بلندتری دارد همچنان رنگ نقره ای در این گونه، رنگ اصلی بدن را تشکیل داده و باله ها و بدن با خطهای سیاهی که تا پایین کشیده شده اند سایر رنگ امیزی بدن را نشان میدهند.این گونه (sebae Monodactylus) تا ۸ اینچ (حدود ۲۰ سانتیمتر) در اکواریوم با شرایط خوب رشد میکنند

نگهداری این ماهی در دسته های ۴ تایی به بالا توصیه میشود . با سایر گونه های اب لب شور و شیرین میتوان نگهداری کرد ولی بس به تجربه عرض میکنم این گونه هم گاهی اوقات شیطنت کرده و دم و باله های ماهیان دیگر را زخمی میکند ولی نسبت به گونه  argenteus Monodactylus بسیار ارام تر است

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا تایگر مونو)

sebae Monodactylus (سیلور مونو یا مونو تایگر)


شرایط کلی نگهداری مونو: دمای مناسب برای نگهداری این ماهی دمایی بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است همچنین پ هاش اب باید بین ۷.۵ الی ۸ باشد برای فراهم اوردن شرایط ایدال برای رشد و نمو و ایجاد رنگ امیزی طبیعی ماهی، بهتر است در هر ۲۰ لیتر اب ۱۰ گرم نمک اضافه کنید

تغذیه:مونو را میتوان با انواع غذاهای زنده کوچک مانند میگوی اب شور، بچه های گوپی یا مولی و همچنین با انواع غذاهای گوشتی،خشک،منجمد و غیره تغذیه کرد.غذاهای زنده برای رشد و رنگ امیزی ماهی نسبت به سایر غذاها ارجعیت دارند

اندازه تانک:به دلیل اینکه مونو ها شناگرهای ماهری هستند و حرکات نسبتا سریع دارند بهتر است از یک تانک با طول زیاد استفاده کنیم نه یک تانک با عرض بزرگ و حجم زیاد.


مطالب بالا حاصل تجربیات خودم و تحقیقی بود که از سایتهای خارجی و ویکیپدیای انگلیسی به دست اورده بودم در صورت اینکه اطلاع بیشتری در مورد مونوها دارید با ذکر منبع اطلاعاتتون در بخش نظرات  بیان کنید تا این مطلب کاملتر بشه.

در صورت کپی برداری منبع (onlypet.ir) ذکر شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

933 دیدگاه در “ماهی مونو (آنجل مونو)

  1. MahyR

    سلام عزیزان
    ماهیمو احتمالا کتک زدن چشمش کاملا سفید شده..
    غذا نمى خوره
    قرنتینه کردم
    زنده میمونه
    ؟
    چشماش خوب مى شه ؟اب رو هم سیفون کردم
    کمک کنىد مرسى

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر چشمش سفید شده از کتک کاری نیست بلکه از کیفیت پایین آب هست بخش بیماری های چشمی رو مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
      1. MahyR

        نه اقا مجتبى قطعا از جنگه. این ماهیارو که خودتون بهتر میشناسید…

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب اگر از کتک کاری باشه که دیگه کور شده اما زنده میمونه.
          به هر حال به کیفیت آب توجه کنید و اگر ضربه خورده باشه زیر نور نگاه کنید مشخص میشه که چشمش ترکیده یا لایه ای سفید رنگ روش رو گرفته اگر دومی باشه از کیفیت آبه.

          پاسخ
          1. MahyR

            انشا الله که مشکلى نباشه چون مایه ى عذاب حیوون میشه
            ممنونم

            پاسخ
  2. Rasoul_Asghari

    سلام.
    امروز ۸ تا مونو سه بندی رو با ۵-۶ تا دلقک و چند تا شارک رنگین کمان رو تو یه سطل ۱۰ لیتری بردم مغازه.
    وقتی رسیدیم در کمال تعجب دیدیم توی مغازه همه شون چپه شده. مسیر دوری هم نبود. از گرفتنشون تا رسیدن به مغازه حدود نیم ساعت طول کشید. دوتا از مونوها جلو چشم مردن بقیه هم وضع خوبی نداشتن. مغازه دار میگفت دلقکا نیشاشون سمیه و باعث مسمومیت مونوهات شدن. قبلا درباره دلقکا یه همچین چیزایی شنیده بودم ولی جدی نگرفتم. قبلا تو همین سطل ماهی زیاد جابجا کرده بودم تو تعداد زیاد.
    لطفا راهنمایی بفرمایید آیا تنگی جا و کمبود اکسیژن باعث مرگشون شده یا حرف یارو درسته در مورد سمی بودن دلقکا؟

    پاسخ
    1. Reza_RG

      من که تا حالا درباره سمی بودن دلقکا حرف مستندی نشنیدم ولی بنظر من شرایط و نوع انتقال به سطل تکان خوردن یا شایدم کمبود اکسیژن باعث شده.من شخصا به این اعتقاد دارم که علت اصلی بیشتر بیماری ها و مرگ ماهی ها استرس هست که گاهی این شرایط اونقدر تشدید میشه که باعث مرگ ناگهانی ماهی میشه.منتظر نظر دوستان با تجربه تر باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز نیش لوچ کدومه قربان ؟؟!! لوچ ها در اطراف سرشون تیغ دارن که هنگام ترس باز میشه و مهاجم رو زخمی میکنه و اصلا هم سمی نیست اما هر ماهی که لوچ رو شکار کنه هم لوچ و هم اون ماهی مهاجم کشته میشن چون لوچ اینطوری گیر میکنه داخل دهان ماهی مهاجم البته در برخی مواقع هم میتونه خودش رو آزاد کنه ولی اگر گرفتار بشه هر دو تلف میشن.
      دلیل تلف شدن ماهی های شما کمبود اکسیژن بوده و بس چون تعداد ماهی ها خیلی خیلی زیاد بوده و در کمتر از ۱۰ دقیقه باید تلفات میدادین تازه خیلی هم زنده موندن ضمنا ماهی های آب لبشور به اکسیژن بیشتری نیاز دارن و اکسیژن بیشتری هم مصرف میکنن پس اینها طبیعی که در این حالت خفه بشن چیز عجیبی اتفاق نیوفتاده دوست عزیز اون دلقک ها تا یک ساعت هم داخل ظرف بودن طوری نمیشدن اما آنجل مونو ماهیی نیست که بشه در این حالت نگهداریش کرد و خیلی زود تلف میشه.
      در این شرایطی که شما فرمودین ماهیان آب لبشور از قبیل آنجل مونو – تایگر مونو – بوفر – اسکات – سنگ ماهی زودتر تلف میشن در سایر ماهی ها نیز دیسکس – آنجل – رامیزی – دماسونی – فرانتوزا ماهی هایی هستن که به اکسیژن بیشتری نیاز دارن پس در انتقال ماهی دقت کنید و بدونید که ماهی تا ماهی فرق داره مثلا بنده یک هفته کت آفریقایی رو داخل دبه نگهداری کردم بدون شعله اکسیژن تازه غذا هم بهشون میدادم راستی ۴ تا هم بودن جالب تر اینکه کلی کیف میکردن و فکر کنم رشد هم کرده بودن.

      پاسخ
  3. Rasoul_Asghari

    سلام خدمت دوستان.
    میشه از سنگ نمک که تو خونه استفاده میشه برای ماهی استفاده کرد.؟؟؟؟
    من تا حالا از سنگ نمک استفاده کردم و از مغازه نمک دریایی نمی خرم.
    نحوه ی استفاده م نیز به این شکل هست که سنگ نمک رو میذارم تو یه ظرف پر از آب تا کم کم حل بشه و بعد آب نمک رو به تانک اضافه میکنم. چون یه سری ذرات ریز سفید ته ظرف باقی میمونن که فکر میکنم برای ماهی خوب نباشه.
    شرمنده حرفم زیاد شد..

    پاسخ
  4. امیر

    سلام…….
    من یه پرت ومونو انجل و گرین اسکات و پولی دارم.دیگه چ ماهی میتونم به این ترکیب اضافه کنم.
    مونو تایگر خوبه یا خشن هستش؟
    یه پولی کوچیک هم میتونم اضافه کنم>(البته اول غذاخورش میکنم بعد)
    تو فکر دبوسی هم هستم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز شما ماهی آب لبشور مثل مونو و اسکات دارید دیگه دوبوسی و پرت خیلی جایی در این ترکیب ندارن البته پولی باز بهتر میتونه شرایط آب رو تحمل کنه و دبوسی دیگه اضافه نکنید.
      ضمنا مونو آنجل و تایگر مونو ماهی هایی هستن که یا باید تکی نگهداری کنید و یا در گله های حداقل ۵ تایی و اگر کمتر باشن قویتره بقیه رو میکشه و باز میشه فقط یکی.
      پس اگر تایگر مونو میخواهید نمیشه یک تایگر و یک مونو رو در کنار هم بذارید چون ضعیفتره هر کدوم که باشه کشته میشه پس باید دو تا گله بشن یعنی حداقل ۵ تا مونوآنجل و حداقل ۵ تا تایگر مونو و بعد همه این ۱۰ تا ماهی تقریبا در یک سایز باشن تا دوباره کوچکترها کشته نشن.
      درباره تایگر مونو هم به صورت کلی بگم خدمتتون ضعیفتر از آنجل مونو هست یعنی اگر تایگر مونو کمی بزرگتر هم بود بهتر و حداقل مشکل آنچنانی پیش نمیاره.
      برای ترکیب شما بنظر بنده پروت رو هم حذف کنید و چند تا اسکات و سیلور اسکات اضافه کنید و یا یک گله از مونو آنجل و تایگر مونو هر کدوم رو که بیشتر دوست دارید.
      دقت کنید ماهیان آب لبشور به میزان نمک بیشتری در آب نیاز دارن تا زیاد عصبی و بیمار نشن البته باید میزان اکسیژن رسانی آب رو هم بیشتر کنید در غیر اینصورت رنگشون تیره میشه و آخر سر تلف میشن.

      پاسخ
  5. ناشناس

    سلام
    من ۵ مونو ۵تایگر ۱پوفر دارم
    چون تانک من بزرگه و خیلی جا داره و پول هم زیاد ندارم میتونم ماهیانه ۲عدد مونو اضافه کنم؟ یا دو عدد تایگر ؟ یا ماهیان لبشور دیگر!
    ماهیای جدید کوچکتر باشند در گروه مشکل ساز میشود؟
    و آیا ماهیان لبشور با دکور مرجانی مشکل دارند و کمی سختی آب بالا؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله میتونید و مشکلی نیست. فقط سایزبندی رو رعایت کنید چرا که ماهیای جدید کوچیک باشن ممکنه کتک بخورن. البته فرمودید تانکتون بزرگه و تعداد مونوها هم زیاده با این حال سایزبندی رو رعایت کنید که مشکل انچنانی پیش نیاد
      با دکور مرجانی مشکلی ندارن و راحت میتونید استفاده کنید

      پاسخ
  6. 00hossein

    اقا سلام من با سیچلایدام فینگر نگهداری میکنم خیلی وقته مشکلی هم نیست. فقط رنگ فینگرام تیره اس. رفتم دوتا فینگر دیگه ام خریدم دو هفته ای میشه. جالبه اینایی که تازه گرفتم رنگشون روشنه ولی اون قدیمیا هنوز همینطورین چرااااا؟ سنگ نمک هم اضاف میکنم بعد هر سیفون….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب تایگر مونوهای جدید هم رنگشون تیره خواهد شد دوست عزیز چون کیفیت آب و اکسیژن رسانی آکواریوم مشکل داره و اگر این موارد نبود حتما از سیچلایدها میترسن و کتک میخورن و تیره شدن.

      پاسخ
      1. 00hossein

        سلام اقامجتبی نه کیفیت آب خوبه و اکسیژن هم خوبه. اون فینگرای جدید رنگشون شاداب تر هم شدن ولی اون دوتا قبلی هنوز همونطورین. دماسونیامو دیروز رد کردم خیلی افت شده بودن احتمال هست که از اونا باشه مشکلم؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          ممکنه ترسیده باشن یا اینکه دچار شوک دمایی یا شیمیایی شده باشن و وقتی رنگشون تیره بشه تا مجددا به حالت طبیعی برگرده طول میکشه و حتی یه نمونه خودم داشتم که زمانی که میخواستم بخرم رنگش طبیعی و عالی بود ولی وقتی فروشنده گرفت و تو کیسه انداخت شدیدا تیره شد و مدت ها هم تیره بود

          پاسخ
          1. 00hossein

            اخه اقا شهریار اگه دچار هرچی شده باشن چرا دوتای دیگه طبیعی وسالمن؟؟؟ من تا جایی که یادمه از ماهی فروش خریدم روز بعدش تیره شدن ت الان ولی دو تای دیگه که حدود یه ماه پیش اضافه کردم صحیح و سالمن. اون دوتا که تیره شدن غذا میخورن ولی همش گوشه گیرن و خیلی کم شنا میکنن. قبلا دماسونیم دنبالشون میکرد ولی اونو ردش کردم .الان یکم دماشون زده است. راه درمانی نداره ماهی دوباره شاداب شه؟؟؟؟؟ ممنون که پیگیری میکنین مرسی

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              خدممتتون عرض کردم اگه سیاه شده به زودی رنگش به حالت طبیعی برنمیگرده. ضمنا قرار نیست همه ماهیای داخل یک تانک دچار یک مشکل مشابه بشن. به طور مثال تو یه تانکی که صد تا ماهی زندگی میکنه ممکنه یکی مریض بشه و این دلیل نیست که بگیم اگه مریضی تو تانکه چرا بقیه مریض نشدن.
              اون دم ها و باله هایی که زده شده هم مجددا رشد میکنه و نیازی نیست کاری انجام بدید و همین که مجددا کتک نخورن ترمیم میشه. برای مونو ها هم اب رو کمی شورمزه کنید و ارتمیا هم برای تغذیشون استفاده کنید سرحال میان.
              موفق باشید

              پاسخ
  7. سعید

    سلام دوستان ..
    من دوتا مونو گرفتم با ۶تا ماکرو و دماسونی …
    اوایل این دوتا باهم عالی بودن..
    تا اینکه ماکروها و دماسونیهام یکی یکی مردن .. نمیدونم چرا از بین رفتن . یکیشون استسقا گرفته بود . بهرحال مردن فقط موندن این دوتا .. حالا اینا هم باهم نمیسازن . یکیشون اون یکی رو واقعا میزنه در حد مردن . حالا بازم میخام چنتا ماهی اضافه کنم . دماسونی و ماکرو … بنظرتون مشکلم حل میشه؟

    پاسخ
    1. علی

      خوب جداشون کن یا هر کدوم رو که دوست داری و با ماهی های که میخواهی اضافه کنید میسازه نگه دار و بقیه ناسازگار ها رو بفروش.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مرگ ماکرو و دماسونی ها احتمالا به خاطر غذا بوده و نباید غذای سنگین و گوشتی بهشون بدید و اگه مصرف میکردید یکی از دلایل مرگ بوده. این ماهیا بیشتر غذاشون باید درصد بالایی فیبر داشته باشه. با این حال چون فرمودید شکمشون اب اورده دلایلی مثل بیماری باکتریایی یا …!! هم دخیل بوده.
      بگذریم…..
      این دو تا مونو هم طبیعیه دعوا کنن و باید یکیشون رو رد کنید. با اضافه کردن ماهی دیگه هم تغیری نمیکنن و باز دعوا میکنن. یا باید تعدادشون رو زیاد کنید در حد هفت هشت تا که رقابت زیاد بشه و درگیری ها کمتر یا اینکه یکیشون و حتی کلا هر دوتا رو رد کنید. قرار نیست با اضافه کردن ماهی دیگه درگیریشون تموم بشه مگر اینکه از اون ماهیا کتک بخورن و بترسن که دیگه به فکر دعوا با خودشون نباشن که اونم باز خودش معذله
      موفق باشید

      پاسخ
  8. رسول

    با سلام.
    بنده ۸ تا مونو سه بندی دارم به همراه ۴ تا سیچلاید دو بندی و ۴ تا دلقک.
    دو روز میخام برم مسافرت و کسی رو ندارم به ماهیا غذا بده.
    حالا میخام بدونم ماهیا توانایی تحمل ۴۸ ساعت گشنگی رو دارن یا غذای مسافرتی بگیرم؟
    غذای مسافرتی مناسب برای اونا چیه؟؟

    پاسخ
  9. حسین

    سلام عزیز میتونن تحمل کنن حالا چرا از غذاده اتوماتیک استفاده نمیکنی؟قیمتش هم۳۰-۵۰ تومن هست اگه زیاد مسافرت میرین حتما این وسیله رو تهیه کنین نه تنها ایام مسافرت همیشه به درد بخور هست تنظیم میکنی چندساعت در روز غذا بده غذا رو میریزی توش خودش اتوماتیک غذارو میریزه موفق باشید
    راستی این دلقک رو گفتین متوجه نشدم/!!!منظورتون ا دلقک تو آبشیرین چی هس؟؟
    آخه یه دلقک ماهی داریم یا همون شقایق ماهی تو کارتون نمو هست بهش میگن دلقک ماهی!!

    پاسخ
    1. رسول

      ممنون. منظور لوچ دلقک هستش.
      همیشه یکی هست غذا بده ایندفعه استثناً کسی خونه نیست. بله حتما یکی از این دستگاهها تهیه میکنم

      پاسخ
  10. صادق

    سلام
    به نظر شما پرت و سیلور اسکات و پنگوسی معمولی با مونو سازگاری داره ؟؟؟؟البته اسکار هم دارم ولی چون امروز دو تا مونو اوردم و تو همون دوساعت اول یکیشونو خورد دیگه جدا کردم .رشد مونو چجوری هستش؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پروت و سیلور اسکات و مونو بدون توجه به شرایط زیستیشون با هم سازگارن. یعنی منظورم از نظر خلق و خو و کتک کاری و …. مشکلی ندارن و میشه با هم نگهداریشون کرد
      پنگوسی معمولی هم با این ترکیب سازگاری نداره.
      رشد مونو هم بد نیست. قشنگ روزی سه چهار وعده غذا بخوره راحت سایز میگیره. نمیدونم دقیقا منظورتون چیه و چه سایزی از مونو مورد نظرتون هست. چون کوچیک باشن راحت سایز میگیرن. متوسط باشن تا سایز کامل بگیرن مدت بیشتری زمان میبره. سایز تانکتون و شرایط اب و نگهداری هم تو سایز گرفتن ماهی تاثیر داره.

      پاسخ
  11. مسعود

    سلام خدمت همه ی دوستان
    چند سالی بود یه اکواریوم داشتم که شکست مجبور شدم عوضش کنم حالا تو اکواریومی جدیدم قطره ی زد کلر و متیلن ابی ریختم و بعد سه روز دو تا اسکات با سه تا انجل مونو بهش اضافه کردم بعد اضافه کردن ماهی ها بعد از چند دقیقه همشون استرسشون برطرف شد و رنگشون عادی شد ولی یکی از انجل مونو ها رنگش هنوز سیاه و جنب وجوش نداره مثل بقیه و فقط یه گوشه کز کرده رویه بدنشم لکه های سفیده انگار سفیدک زده به نظر شما علتش چیه ممکنه خوب شه اصلا راه درمانش چیه .
    حالا که من چرخه رو رعایت نکردم ممکنه واسه ماهی ها مشکلی پیش بیاد یعنی حتما میمیرن لطفا راهنمایی کنید.مرسی از همگی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه سفیدک زده که با بالابردن دما تا ۳۰ ۳۱ درجه و استفاده از نمک به میزان یک گرم در لیتر میشه ماهی رو درمان کرد. اما اگه مشکل دیگه ای داره یا شوکه شده یا بیماری دیگه ای داره هم باید کامل بیماری رو تشخیص بدید و از یه داروی تخصصی برای درمان بیماریش استفاده کنید.

      پاسخ
  12. امیر

    سلام
    اگه ماهیتون تو مغازه سالم بود که از بقیه کتک خورده اگه شیشه داری جداش کن. میتونی چرخه رو به طور طبیعی طی کنی ولی باید سیفون هفتگی داشته باشی در کل بهتره از یک باکتری ساز استفاده کنید
    حالا که ماهی لبشور داری ماهی آب شیرین نگیر و به اضای هر لیتر دو گرم نمک اضافه کن تا هم سرحال تر باشن و هم رنگشون بیشتر باز شه
    موفق باشید

    پاسخ
  13. مسعود

    داداش دستت درد نکنه این انجل مثل اینکه داره میمیره الا دیگه برعکس شده می خوره به اینور اونور بزور نفس میکشه همش لای گیاه ها گیر میکنه .
    در مورد نمک که گفتی اکواریومم ۱۷۹لیتریه توش دو قاشق غذا خوری نمک ریختم یعنی بازم باید بریزم
    در مورد چرخه هم قرس یا دارو داره باید از اکواریومی ها بگیرم؟ قبلا و اسکار داشتم اینقدر درد سر نداشت سگ جون بودن.به نظرت بقیشون نمیمیرن ببخشیدکه زیاد شد از پاسختم خیلی ممنون.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      میتونید مقداری بیشتر نمک اضافه کنید. البته بهتره کم کم درصد نمک رو افزایش بدید و مثلا برای انجل مونو و اسکات میتونید یک گرم در لیتر و حتی بیشتر هم اضافه کنید(اگه فقط از همین ماهیا نگهداری میکنید و لجن خوار یا ماهی دیگه ای ندارید). حتی تو تانک های تخصصی اسکات و مونو میشه از نمک اب شور و به صورت مرحله اب رو شور و شیرین کرد، دقیقا مثل شرایط طبیعیشون). اگه از نمک معمولی و بدون ید استفاده کردید همین مقدار کافیه. نهایتا یه قاشق غذاخوری دیگه هم اضافه کنید.
      باکتری ساز هم از مغازه های اکواریومی تهیه کنید. باکتوزیوم یا دنیترول یا ….. برای اسکارها هم باید چرخه رو رعایت میکردید و یه اصل کلیه و ربطی به انجل مونو یا اسکار یا …. نداره.

      پاسخ
  14. مسعود

    می خوام دو تا پرت هم بگیرم به نظرت سازگاری دارن با هم دیگه.اگه سازگاری ندارن چی باهاشون بندازم بهتره

    پاسخ
    1. امیر

      سلام
      به نظر میاد کارش تمومه یه قاشق نمکه سر خالی حدود بیست گرمه اگه سر پر بوده که میشه گفت چهل بنجاه گرم هست ابته دقیق نیست فرضیه..
      نمک آشپز خونه که نریختید؟حتما نمک بدون ید باید باشه
      باز هم میتونید نمک بریزید البته بذارید واسه سه چهار روز بعد چون احتمالا قبلا تو آب شیرین بوده ممکنه شک بهشون وارد شه البته زیاد هم مشکل ساز نیست ولی یه هو دیدی……
      پرت میشه باهاشون نگهداشت اماباید سایز بندی کنید ولی با توجه به حجم تانک به نظره من همین تعداد بسه
      در ضمن دو تا پرت اگه نر باشن باهم درگیر میشن
      بای

      پاسخ
  15. مسعود

    انجل مرد از اون نمک های بدون ید اشپز خونه ریختم از اکواریومیه پرسیدم گفت مشکل نداره مرسی که کمک کردی می گم نمک به لجن خوار و پرت اسیب نمیزنه اگه زیاد با شه بعد قیمت انجل چهار سانتی چنده من پونزده گرفته بودم .

    پاسخ
  16. امیر

    اگه میخواید پرت اضافه کنید دیگه نمک نزنید همین مقدار کافیه
    قیمتش خوبه من یه ماه پیش ۲۵گرفتم البته اون یکمی بزرگ تر بود!!

    پاسخ
  17. رسول

    با سلام.
    برای افزایش زردی باله های مونو چیکار کنم.؟
    ۸ تا مونو دارم با ۴ تا سیچلاید ریز و ۴ تا لوچ دلقک در تانک ۲۵۰ لیتری.
    غذاشونو بیومار و کرم خونی منجمد میدم.
    از غذاهای مارک دار هم معرفی کنید.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      باید ابشون شور مزه باشه و درصدی نمک دریایی به ابشون اضافه کنید
      از غذای دریایی مثل ارتمیا استفاده کنید. حتی از بچه ماهی مثل مولی برای تغذیشون استفاده کنید
      گاها بهشون کاهو یا اسفناج یا غذاهایی حاوی فیبر بالا بدید.
      اونها رو در دسته های بزرگ نگهداری کنید
      در اینصورت کیفیت رنگشون از این رو به اون رو میشه
      با توجه به نوع ماهیایی که کنار هم دارین نمیشه اب رو شور مزه کرد. ضمنا سیچلایدها هم چه گونه ای هستند. سیچلاید اسم خانوادشونه و بهتره گونه مورد نظر رو اسم ببرید.

      پاسخ
      1. رسول

        سلام آقا شهریار.
        سیچلایدام دوتا اوراتوس و ۲ تا ماکرو هستن. مونو ها نیز ۸ تا سه بندی هستن.
        بله به گفته شما نمک رو یه جوری بینابین استفاده میکنم. سیفون ۸۰ لیتر هر ۱۰ روز یکبار دارم. با این حساب باید روی رژیم غذایی شون کار کنم.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          بسیار عالی. فقط مراقب اوراتوس ها باشید. کلا ماهیای خشنی هستند و ممکنه هم ماکرو رو بکشن و هم اینکه با هم درگیر بشن.

          پاسخ
  18. صالح محبی

    با عرض سلام. بنده خانواده ی انجل مونو و اسکات رو نگهداری می کنم. برای تنوع میخوام ماهی های جدیدی ب این گروه اضافه کنم. میخواستم ببینم با توجه ب شرایط ابی این اهی ها چه ماهی های دیگه ای سازگاری دارند با این ماهی ها ….

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب در این ترکیب فقط ماهیان آب لبشور جواب میده از جمله بوفر – سنگ ماهی و ….

      پاسخ
      1. ali ghorban poor

        به نظر من از ماهی آب پاش استفاده کن و از پوفر.

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *