سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. saeid.m

    سلام…به سرسوسماری میشه دل مرغ داد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به سرسوسماری میشه دل مرغ داد اما بهتره از دل گاو و ماهی کیلکا استفاده کنید چون دل مرغ هورمونیه و زیاد جالب نیست.
      دل گاو – گوشت ماهی و میگوی تازه براش خیلی مفیده.

      پاسخ
  2. امیر

    بنظرتون از هر نظر سرسوسماری ماهی بهتریه یا ارونا

    پاسخ
    1. مونس

      به نظر من در مورد مقایسه ی این دو ماهی…
      سرسوسماری بهتره و حتی در مورد زیبایی چهره ای قشنگ و جذاب تر داره،البته اگه شما از آروانای جیگری و یا لیمویی و طلایی بخواید برای مقایسه استفاده کنید من آروانا رو ترجیح میدم…
      درمورد محدوده ی شنا کردن آروانا بیشتر زیباست ولی ب نظر من ماهی ای رو بخرید ک وقتی بخواید بفروشید ارزش رو داشتته باشه کمتر دیدم ماهی گار بزرگ رو خوب بخرن اما آروانا فروشش بهتره چون گار زود بزرگ میشه و ممکن هست ازش بعد چند سال خسته شید،چون تغذیش کمی مشکل میشه و سیر شدنش دردسر ساز…
      اما باز میگم من خودم یه گار رو به یه آروانای سیلور ترجیح میدم همچنین شما میتونید به جای این همه دردسر از یه آروانای پروانه ای و یه ماهی منقاری استفاده کنید که به نوعی هم آروانا رو دارید و هم گار اونم کنار هم !صد البته من این دوماهی که گفتم رو به آروانا و گار ترجیح میدم،چون هم همزیستان راحتی میتونید براشون پیدا کنید و هم دچار مشکلات تغذیه و چیزای دیگه نمیشید ک مثلا اگه ماهی تون بعد خرید مرد دچار زیان مالی نشید…
      اینم بدونید شما در ابتدای نگهداری از گار کاری سخت پیش رو دارید!

      پاسخ
  3. saeid.m

    سلام..
    اسکار منقار(پوزه)سرسوسماری رو تو ذهنش گرفته بود ولی زود ولش کرد
    الان میبینم رو پوزه سرسوسماری سفیدشده…
    چیکارکنم؟
    سفیدها چیه؟
    درمانش چیه؟
    اسکار۲۰ سانتی بود
    سرسوسماری۱۶ سانتی بود….

    پاسخ
    1. مونس

      اسکارتون قصد شکار گار رو داشته و از شانس بدش و شانس خوب گار اینکارو از پوزه ی محکم گار شروع کرده و ب دلیل عدم توانایی در خورد کردن پوزه ی گار اونو ول کرده، و این سفیدی ها به احتمال زیاد خراش های ناشی از گاز گرفتن اسکار هست…
      شما سریعا محل خراش ها رو ببینید ک آیا در محل زیر گردن گار نباشه چون در اون ناحیه ممکنه باعث عفونت بشه و باید گار رو به نظرم اگر از زیر گردن خراشیده شده جدا کنید چون احتمال حمله ی دوباره ی اسکار میره و هم احتمال عفونت کردن و مردن گار ک نیاز به درمان شما داره اما اگه گارتون از محلی روی پوزه خراشیده شده دو احتمال میره و دو کار باید کرد:احتمال اول گار دچار استرس نشده و هیچیش نمیشه و جای خراش ها با مرور زمان خوب و گوشتی شبیه قبیل در همون ناحیه در میاد و گار سالم میمونه
      احتمال دوم: جای زخم ها بعد از چند ساعت حاله ای پوست مانند رو ایجاد میکنه که آویزون و معلق هست و شما باید سریعا گار رو جدا کنید و تحت درمان های موجود در سایت قرار بدید.
      شما الان وضع استرس گارتون رو ببینید اگه استسرس داره برای حفظ جونش از دست اسکار با یه شیشه برای یه روز جدا و موارد ذکر شده رو بررسی کنید.
      از سایر پاسخ ها هم دیدن کنید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ممنون از دوستمون که کامل توضیح دادن .
      ترکیب اسکار و گار ترکیب مناسبی نیست و حتما باید از هم جداشون کنید.
      اگر محل زخم ها قارچ زده باشه باید از متیلن بلو استفاده کنید.

      پاسخ
  4. امیر

    من دو تا سرسوسماری چهار پنج سانتی خریدم که هردوشون همون روز اول ارزون ترین غذایه خشک رو خوردن وکنار ماهی های دیگه هم مشکل ندارن و اونقدر میخورن که میترکن.

    پاسخ
  5. ناشناس

    سلام امروز ۳ تا سرماری گرفتم

    میخواستم بدونم که با گار و اسکار میسازه؟

    غذا چی بدم اینا بخورن؟

    با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر ماهی سازگاری نیست و جا بیوفته بسیار تهاجمی هست و اگر هم کوچک باشه توسط اسکار کشته میشه ضمنا ترکیب گار و اسکار هم ترکیب خوبی نیست و گار کشته میشه .
      سرمای غذای گوشتی خیلی دوست داره.

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلامی دوباره

    من دیشب براشون یک مقدار دل مرغ ریختم ولی نخوردن

    امروز صبح پاشدم دیدم هیچ تکه ی دلی توی اب نیست و یکی از سرماری ها یکم بی حاله و یک چیزایی مثا پوست ازش اویزونه و کلا زیاد تکون نمیخوره

    دلیلش میتونه واسه خوردن دل باشه؟
    راستی یادم رفت بگم یک چیزای سفیدی هم مثل سفیدک رو پوستشه
    رو ابه و یکی از باله هاش زخمی شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بنده قبلا گفتم خدمتتون ترکیب جالبی نیست و با اسکار ها درگیر میشن مشخصه که ماهی شما کتک خورده ضمنا نباید اینقدر به ماهی غذا بدین که داخل آب بمونه تا روز بعد خب اینطوری ماهی ها رو میکشید.
      در ضمن در روز اولی که ماهی رو خریداری میکنید بهتره هیچ غذایی بهش ندین چون استرس داره و شکمش خالی باشه بهتره

      پاسخ
  7. mohammad gtx

    دوستان نگهداری الیگیتور در دسته سه تایی بهتر هست یا دوتایی؟؟
    ایا می شه با الیگیتور از اون سرسوسماری ساده هم استفاده کرد؟؟؟
    ضمنا برای نگهداری همراه این غیر از اذرخش چی پیشنهاد می دید؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای الیگیتور فقط فضای کافی داشته باشید تعدادشون خیلی تفاوتی نمیکنه مخصوصا بین دو تا و یا سه تا راستی سایزبندی اونها نیز مهمه و باید سعی کنید در یک سایز باشن و گرسنه هم نمونن اگر خیلی فضا داری و یه ترکیب با آرامش بیشتر میخواهی ۵ تا بخری عالیه چون دیدم در تعداد کمتر مثلا همین سه و یا دو تا اگر یکی از بقیه خیلی قوی تر باشه و یا بزرگتر باشه ضعیف تر ها رو میزنه .
      دیدم در تالار هم در مورد سازگاری این ماهی اعتراض کرده بودین اما باور کنید فقط با پولی سازگاری نسبی داره و اگر بگم دیدم که پولی رو هم از وسط گرفته و نصف کرده شاید باور نکنید ولی ترکیب کم دردسرش همین پولی هست . سرسوسماری و پولی ترکیب بدی نمیشه مگر اون مورد خاصی که در آکواریوم دوستم پیش اومد و سرسوسماری حتی پولی رو هم کشت. خلاصه کار به موارد استثناء نداریم.

      پاسخ
  8. saeid1990

    سلام…
    به سرسوسماری اردک ماهی هم میگن…!!!!؟
    من یکی از اونایی که از بالابه پایین عکس چهارم هستش رو دارم…
    ولی میگن اون سرسوسماری نیست و اردک ماهیه

    سر سوسماری فرق میکنه…
    من گیج و منگم که سرسوسماری چیه؟
    اردک ماهی چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اردک ماهی هم بهش میگن، گار الیگیتور و معمولی و سر اردکی و سرسوسماری و هر اسمی میخواین بهشون میگن. نام رایج ماهی میتونه در هر جایی مختلف باشه و شاید مهم هم نباشه.
      به هر حال فرق دو تا سرسوسماری بالا در مطلب گفته شده. یکی پوزش کوتاه تره و تپل تره که بطور رایج بهش میگن گار الیگیتور و اون یکی رو میگن سرسوسماری یا گار معمولی. سرسوسماری خودش چند تا نژاده که از نظر ظاهری و خالشون و پوزشون با هم فرق میکنن ولی شرایط نگهداریشون تفاوت چندانی با هم نداره.
      به هر حال….
      باز شما زیاد روی نام رایج ماهی توجه ای نکنید و هر جایی ممکنه یه اسمی واسش گذاشته باشن و بهتره به اسامی علمی ماهی توجه کنید
      یکی: Atractosteus spatula – همون پوزه کوتاهه
      و دیگری: Lepisosteus osseus – پوزه بلنده
      چند نژاد دیگه هم هستن که جستجو کنید اسامی علمی و تصویرشون رو میتونید مشاهده کنید.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام دوستان ۱ماهی میشه الیگیتور دارم چند روزه زیره پوزش باد کرده البته
    از روبرو نگاه میکنی یه طرفشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا از عفونت هست و یا داره دونه و تاول میزنه یک مدت صبر کنید و اگر دیدین تغییری نکرده شاید از قبل بوده و موردی نداره اما اگر دیدین داره رشد میکنه حتما یک حمام تتراسیکلین کوتاه مدت به مدت ۵ دقیقه بهش بدین فقط یک مرتبه ماهی رو حمام بدین نه بیشتر روش حمام دادن در تالار بیان شده مطالعه بفرمایید.

      پاسخ
  10. kasra

    باعرض سلام می خوام بپرسم به این ماهی جز غذای گوشتی چی باید داد اخه من هر وقت به ماهیام غذای گوشتی میدم اکواریوم به شدت کثیف میشه ایا غذای دیگه ای هست؟؟؟؟؟ایا این ماهی با تگزاس و پروت و اسکار سازگاری داره ؟؟؟؟ ایا؟امکان داره این ماهی در یک اکواریوم نسبتا کوچک زندگی کنه؟؟؟؟؟ ایا امکان داره این ماهی نسبتا به اندازه ی اکواریم کم رشدکنه؟ اگه کم رشد کنه خیلی خوبه حتما می خرمش ولی اون عکسی که بالا گذاشتین انگار خیلی رشد میکنه ولی اونجا دریاچه یا دریاست فکر کنم تواکواریوم نسبتا کوچک زندگی کنه فک نکنم زیاد بزرگ بشه البته حدس می زنم اگه پاسخ سوالاتم رو بدید بسیار ممنون میشم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باید از غذای گوشتی به مقدار کم استفاده کنید تا آب کثیف نشه مثلا از ماهی کیلکا استفاده کنید و یا دل گاو رنده شده و ریز شده تا آب رو کمتر کثیف کنه غذای دست ساز هم که در تالار گفته شده مناسبته و اگر درست استفاده بشه زیاد آب رو کثیف نمیکنه مگر اینکه خیلی غذا به ماهی بدین.
      سرسوسماری باید در طول زمان عادت کنه تا غذاهای خشک زیر آبی رو بخوره ولی برای شروع فقط باید از غذای گوشتی میکس دل گاو – ماهی کیلکا – گوشت ماهی و میگوی تازه استفاده کنید.
      خیر با این ماهی ها سازگاری نداره.
      امکان داره در فضای کوچک زنده بمونه اما در حجم کم آب و یا ابعاد کم تانک رشد سوز میشه و رشد نمیکنه.
      ماهی برای رشد به فضا نیاز داره و متناسب با حجم آب و ابعاد تانک محل نگهداری رشد میکنه.

      پاسخ
  11. ناشناس

    سلام .
    اقا مجتبی اون غده زیر پوزش با حمام تترا خوب نشد . مطمنم که از قبل نبوده .
    احتمال داره که سنگ خورده باشه گیر کرده؟؟؟ چجوری درش بیارم؟؟ چون هر چند دقیقه میاد رو اب دهنشو بازو بسته میکنه. ممنون میشم راهنمایی کنیید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب قرار نیست معجزه بشه و یک مرتبه خوب بشه بعد از یک مرتبه حمام باید ۳ – ۴ روز صبر کنید تا بهبودی حاصل بشه.
      اگر بهتر نشد باید از داروهای جنرال استفاده کنید مثلا سرا آمنیپور یا تترا جنرال تونیک.
      خب اگر هم سنگ خورده باشه شما نمیتونید کاری برای انجام بدین یک روز بهش هیچ غذایی ندین یا اون سنگ رو بالا میاره و یا دفع میکنه.

      پاسخ
  12. ناشناس

    ببخشید روشی برای تعیین جنسیت داره؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد تشخیص جنسیت سرسوسماری مطلبی ندیدم.

      پاسخ
  13. پارسا

    سلام اقا کمک کنید لطفا تا دیدید سوالمو جوابمو برام جیمیل کنید ممنون
    من دوتا اسکار هشت سانتی و یک اسکار دوازده سانتی و دوتا پرت هشت سانتی و یک فلاور باکس پنج سانتی نر و یک لجن خوار بیستو پنج سانتی و یک ردتیل ده سانتی و یک پیرانا شکم قرمز ده سانتی و یک گرین ترور ده سانتی و یک تگزاس پنج سانتی دارم اینا همشون تو یک اکواریوم یک متری هستن البت اسکار های ده سانتیم و گرین ترور و تگزاس رو بردمشون گوشه اکواریوم و یک شیشه گزاشتن تا بزرگ شن بعد بندازمشون پیش بقیه ماهیام باهم سازگارن فعلا اما قصد دارم برم یک ماهی گار یا سرسوسماری بگیرم میشه بهم بگید چند سانتیشو بگیرم تا با ماهیام بسازه ؟ بعد اگ بزرگ بشه با ماهیا کاری نداره ؟ اخه ماهیام از نژاد های خوب هستن و کمیابن … بعد اگه گرفتم و دعوا کردن باهم باید چیکار کنم؟ لطفا جوابمو برام جیمیل کنید اخه ضروریه ممنون دوستان

    پاسخ
    1. salman.22

      سلام
      دوست عزیز واقعا ترکیب بدی انتخاب کردین از هر نوعی ماهی ریختید صد در صد به مشکل بر میخورید و ماهی هاتون هم تلفات میدن اسکار و پروت و گرین ترور و تگزاس به هم میخورن ولی ماهی های دیگه از جمله سر سوسماری و پیرانا و ردتیل با ترکیبتون سازگاری پیدا نخواهند کرد و از همه مهم تر ماهی فلاور ماهی بسیار خشنیه و باید انفردای ازش نگه داری کرد شاید الان به نظرتون ترکیب خوبی باشه ولی مطمئن باشید بعد از مدت کوتاهی متوجه میشید که این ماهی ها با هم سازگار نیستند
      میتونید از اسکار و پروت و سورم و گرین ترور و تگزاس در آکتون نگهداری کنید البته با رعایت دکور بندی مناسب و وجود مخفیگاه های مناسب برای کاهش دید ماهی ها از هم

      پاسخ
  14. پارسا

    خب من کدوم ماهیارو باید جدا کنم تا سرسوماری تو اب راحت باشه و اسیب نبینه؟

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام دوست عزیز
      بهتره شما سرماری رو نگیری بقیه ترکیبتون اگر اک بزرگه بعد ۶-۷ ماه ممکنه به مشکل بخورید .
      اونم از لحاظ اندازه ماهیاست که جاشون تنگ میشه
      پیرانا که فکرکنم پاکو باشه که با بقیه ماهیاتون سازگاره
      ردتیلم که اگر غذا گیرش بیاد مشکلی نداره
      سعی کنید یه چنتا مخفی گاه برای سورم و گرین و تگزاسی تهیه کنید

      پاسخ
  15. saeid1990

    باسلام
    سرسوسماری من اوائل خیلی قشنگ شنامیکرد وغذامیخورد ولی چن مدتیه که جداش کردم از ادم میترسه وقتی میری کنار شیشه خودشومیکوبه درودیوارشیشه ومیره پایین لنگر میندازه و حس میکنم که رنگش هک کمرنگ شده انگاررنگش پریده
    میشه اوناییکه گار نگهداری میکنن منوهم راهنمای کنن
    غذا دل گوساله میدادم و غذاهای انرژی سیچلایدهاا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری ارسال نکنید و برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      حتما هنگام سیفون کاری و یا گرفتن و جابجا کردن ماهی باعث استرس ماهی شدین و از شما وحشت میکنه بهتره زیاد دست کاریش نکنید به مرور زمان بهتر میشه.
      شاید هم به فضای کوچکی منتقلش کردین ؟؟!!

      پاسخ
      1. saeid1990

        سلام..
        آقا مجتبی بله فضا کوچیک بود ولی الان به تانک اصلی انتقال دادم ولی همش سطح اب مونده راکت و اصلا تکون نمیخوره ..و یه پرت دیگه دارم که گوشه آکواریوم بصورت عمودی وایساده و اصلا شما نمیکنه
        چسبیده به گوشه بالایی شیشه
        چیکارشون کنم؟

        پاسخ
        1. یاشار

          درود
          دوست عزیز اینکه گار شما پس از انتقال به تانک اصلی بی حرکت روی آب مونده کمی طبیعی هست و به خاطر شوک جا به جایی و محیط جدید هست نگران نباشید به زودی به حالت طبیعی برمیگرده اما پرتتون از ترس گار به صورت عمودی کنار شیشه ایستاده و حرکت نمیکنه چون میدون به زودی توسط این ماهی شکار میشه پس به فکرش باشید
          موفق باشید

          پاسخ
          1. saeid1990

            سلام…
            اقایاشار پرت من دوبرابر گار هستش….نمیتونه شکارگار بشه….
            یکی هم اینکه پرت گاها میبینم باله هاش به لرزه میفته مث جن زده ها یه حرکتی میکنه خودشو به در ودیوار میکشه با ضربه بعد میاد دوباره تو اون حالت وایمیسه

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              احتمالا دچار انگل پوستی هستن. یک گرم نمک بدون ید به هر لیتر از اب اکواریوم اضافه کنید. احتمالا مشکلشون برطرف میشه. پس از یک هفته ده روز هم سی درصد تعویض اب داشته باشید تا درصد نمک کاهش پیدا کنه

              پاسخ
  16. mohammad gtx

    سلام می خوام الیگیتورم رو از تنهایی دربیارم و پلی بخرم .
    پلی باید چه اندازه ای باشه ؟ (الیگیتورم ۴۲ سانت هست)
    می خوام هر چهار نوع پلی رو بخرم سازگاری دارن با خودشون ؟؟
    تایگر اندیچری سنگالیوس و البینو
    تایگر و اندیچری سازگاری دارن ؟؟
    همشون با هم می شه؟

    پاسخ
  17. Aliebrahimzadeh

    سلام تایگر و بیچیر سنگالی میشه بشرط این که زیر ۳۰ سانت نباشه وقتی که خریدیش جدا کنش بهش دو هفته دل بهش بده غذا زنده هم بده یکم وحشی شه تقویت شه چون فروشنده های محترم بهشون نون لواش میدن خودم دیدم پولی هم دوست داره فقط قدش بلند میشه ولی جون نداره مخفی گاه هم براشدر نظر بگیرید

    پاسخ
  18. mohammad gtx

    دوستان در اخر نگهداری تمامی نژادهای پلی میسر می شه ؟
    خودشون با خودشون سازگاری دارند؟؟
    همه ی نژادها با الیگیتور می سازن؟؟
    اندازشون چقدر باشه ؟

    پاسخ
    1. AliEbrahimzadeh

      سلام میسر نیست چون تایگر و بیچیر سنگالی از همه وحشی ترن کرم و خاکستری و طلایی کتک خوراشون هستن پولی که از ۲۵ سانت رد بشه وحشی تر میشه زورشم زیاد تر میشه
      ( داخل پرانتر یه چیزی بگم هم تکثیر کننده ها هم فروشنده ها فقط به پولی نون لواش میدن بخاطر همین فقط قد بلند می کنن ولی زور ندارن مثل پولی خودم روز اول اصلا جون نداشت جداش کردم ۳ هفته بهش دل دادم جون گرفت الانم داره با ردتیل دعوا می کنه ) یادت باشه جداش کن چند هفته تقویتش کن چند تا غذا زنده بده شکار یاد بگیره اون وقت میشه البته اگه الیگیتورتون خیلی وحشیه بی خیال شید
      یه مخفی گاه هم براش بزارید که الیگیتور نتونه توش بره

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *