بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,496 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. Victim

    سه تا قاشق زیاده تو هر چهل لیتر یک قاشق میریختی بله اگه درست نشد دارو بزنین

    پاسخ
  2. shahram

    سلام به دوستان , خسته شدم دیگه .
    آقا شهریار یا اساتید دیگه اگه لطف کنن یه کمک کنن ممنون میشم .
    یه شرح حال :
    ماهی ها : کوریدوراس , لوچ دلقک و نواری , زبرا .
    گیاه : کریپتون و گندمی
    حجم آب ۶۰ لیتر .
    حدود ۲ ماه پیش لوچ ها ایک گرفتن و با استفاده از سرا کاستاپور تو ۵ روز کامل درمان شدن ( ۲ بار با فاصله ۲ روز طبق دستور عمل دارو اضافه کردم )
    ۱۵ روز پیش دم شمشیری به اکواریوم اضافه کردم و دیدم خودشون رو به شن میزنن و دیدم مجدد دونه های سفید روی لوچ و دم شمشیری ظاهر شد . بعد از ۵۰ درصد سیفون باز داروی سرا کاستاپور ریختم و تو روز ۳ وم دونه ها از بین رفت , ولی من طبق دستور ۸ روز درمان رو ادامه دادم , یعنی روز ۱ و ۳ و ۵ و ۷ دارو و قبل از اضافه کردن ۳۵ درصد سیفون .
    دونه ها کامل از بین رفته ولی هنوز ۲ تا از دم شمشیری ها و یکی از لوچ ها خودشون رو به شن و وسایل میزنن .
    دما رو بردم رو ۳۲ ( قبلا ۲۹ بود ) و ۳ قاشق نمک زدم و دم شمشیری ها رو هم حمام نمک کوتاه مدت دادم , ولی هیچی که هیچی . هنوز خودشون رو به شن میزنن , مثلا تو ۲۰ دقیقه یه دفعه ۸ بار پشت سر هم به شن میزنن و باز تا ۲۰ دقیقه دیگه .
    شنا و غذا خوردن و تحرک نرمال هست و پوست هم صاف و بدون مشکل .
    چیکار کنم ؟ این چیه که نه نمک نه دما نه مالاچین گرین نه فرمالین این رو درمان نمیکنه ؟
    نمیخوام داروی سرا جنرال بزنم باز چون سرا امنیپور کلا گیاه ها رو خراب میکنه و داروی قوی هست و میترسم به لوچ ها آسیب بزنه .
    چیکار کنم واقعا ؟ شد عذاب این آکواریوم .
    یه دارو دارم که روش نوشته ضد انگل و آبی هست , احتمالا متیلن بلو هست و ژاپنی یه چیز هایی زده و ۵ هزار تومان خریدم , بریزم از این ؟

    پاسخ
  3. shahram

    ببخشید , اشتباه گفتم , داروی ضد قارچ دارم که روش هم فارسی هم انگلیسی هم ژاپنی نوشته anti fungus . ولی کلا ضد قارچ و انگل و هر چیزی از این ایرانی ها فکر کنم همشون متیلن بلو هست .

    پاسخ
    1. Victim

      نه نیست منیلین بلو فقط برای قارچه شما داروی ضد انگل بگیرید استفاده کنید احتمال زیاد انگ پوستی داره

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز سفیدک با مالیدن بدن به وسایل متفاوته.
      ضمنا برای درمان قطعی سفیدک باید دما رو یکی دو هفته روی ۳۱ الی ۳۲ درجه نگهدارید و دارو بدون بالا بردن دما کامل بیماری رو درمان نمیکنه و زود انگل بر میگرده.
      درضمن این داروها برای ماهی ها ضرر ندارن و ضررش برای گیاه خیلی کمتر از اون نمکی بوده که به آب اضافه کردین وقتی گیاه طبیعی دارید هیچ درصدی نمک نباید در آب موجود باشه درضمن نمک برای کوریدوراس هم کشنده هست ؟؟؟!!!

      پاسخ
  4. shahram

    سلام مجتبی جان .
    در اینکه علم شما در این خصوص بالاتر از بنده هست شکی نیست , ولی چند مورد هست که من مطرح میکنم , شما مطالعه کنید و اگر اشتباه هست بگید .
    تا جایی که بنده اطلاع دارم , دمای بالا ( بین ۳۰ تا نهایت ۳۳ ) هیچ انگل , قارچ , باکتری , … رو از بین نمیبره . علت بالا بردن دما در زمان بیماری ماهی ۲ علت هست :
    ۱ : باعث مقاومت ماهی میشه , یعنی سیستم ایمنی ماهی رو در زمان کوتاه و به صورت موقت بالا میبره .
    ۲ : باعث سریع شدن چرخه تکامل و تکثیر انگل میشه یا باعث کند شدن عمل تاکثیر انگل میشه .
    در خصوص بیماری ایک یا کلا انگل های پوستی و آبششی , انگل میانگین ۲۴ ساعت طول میکشه که رشد کنه و درون کیست بره و تخم گذاری کنه . زمانی که در حالت کیست هست , بخاطر داشتن پوشش , دارو روش جواب نمیده , بخاطر همین میگن دما رو بالا ببرید تا این چرخه به جای ۲۴ ساعت مثلا تو ۱۰ ساعت انجام بشه , یعنی زمان کیست مانندش پایین بیاد تا بیشتر تو حالت آسیب پذیری دارو باشه .
    درمان من ۷ روز و ۴ دوز بود , پس با دمای ۳۰ درجه هم انگل چندین بار در مجاورت دارو قرار گرفت .
    در کل دمای ۳۲ هیچ آسیبی به انگل نمیزنه .
    در خصوص دارو , زمانی که سرا کاستاپور جواب نمیده , باید سراغ سرا امنیپور رفت ( به گفته شرکت سرا ) که این دارو بخاطر داشتن  آکریفلاوین ، اتاکریدین لاکتاک و آکریدین صد در صد و بدون شک به گیاهان صدمه جدی در حد مرگ گیاه رو داره .
    در خصوص نمک , با توجه به گیاه های من که کریپتون و گندمی هست , کریپتون و گندمی هر دو آب لب شور هم میتونن تحمل کنن .
    پس به نظر من نمک خیلی آسیب کمتری به محیط آکواریوم من میزنه تا داروی امنیپور .
    در خصوص کوریدوراس درست فرمودید و نمک براش خوب نیست که من متاسفانه استفاده کردم .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب تقریبا حرفتون رو قبول دارم به جز انگل ایک که خیالتون راحت بدون دارو و در دمای ۳۲ درجه به طور کامل از بین میره و درمان میشه و بارها بنده و سایر دوستان این بیماری رو تنها با دما درمان کردیم و باور کنید سالها اصلا داروی ضد ایک و سفیدک نخریدم و همیشه با بالا بردن دما این بیماری رو درمان کردم شما خودتون تجربه کنید دستتون میاد و باور کنید حتی اگر دما پایین باشه این داروهای تجاری هم جواب نمیده و انگل ایک مقاومت میکنه حالا هر چند روزی که دوست دارید از دارو استفاده کنید مجددا بیماری بر میگرده.

      پاسخ
  5. kia

    سلام من از وقتی اب ماهی هارو عوض کردم دانه های ریزی و سفیدی روی پوست پیرانا ها دیده میشه و خودشونو میمالن به دکور ها و روی پوست بعضی هاسون زخمی شده و یک هاله سفدیدی رو زخمشونو پوشونده

    خیلی هم بعضی هاشون تنبل شدن و ۱ کی هم کلا عین ماهی مرده شده و روی اب شناوره ولی نفس میکشه

    ۱ نایف و ۱ فلاور هم مردن توی این چند روز

    من پی کار کنم که بیشتر تلفات ندم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب آب سرد اضافه کردین و ماهی ها دچار شوک حرارتی شدن و حتی سفیدک هم زدن درضمن ممکنه آب کلر دار بوده و سیکل آب هم بهم خورده بهتره دما رو تا ۳۱ درجه بالا ببرید و سیکل آب رو مجددا طی کنید ( بخش چرخه آب رو مطالعه بفرمایید )

      پاسخ
  6. مژگان

    سلام. روی دم ماهی گوپی و مولی های من نقطه سفید زده . تو اکواریومم دم شمشیری و تترا و تایگر بارب و حلزون و بچه ماهی گپی نگه میدارم. میخاستم بدونم ایا با بالا بردن دما سفیدک درمان میشه چون اینجا از این دارو های ضد ایک نداریم . . دما رو بالا ببرم خوب میشن واسه بقیه ماهیا ضرر نداره تورو خدا جواب بدین

    پاسخ
  7. Arash k2

    سلام ماهی رو جدا کنید دما هم بیارید بالا ولی آرام آرام نمک بدون ید تو آب بریزید ماهی هم حمام نمک بدید

    پاسخ
  8. مژگان

    نمک بدون ید همون دل نمک یا سنگ نمک تو عطاری است؟. ایا نمک برای بچه ماهی و حلزون و گپی و تترا و تایگر بارب ضرر داره؟ اکواریوم تقریبا ۵۵لیتره. ماهیام رو دمشون نقطه سفیده حتما سفیدکه درسته؟؟ تورو قران راهنمایی کنید نمیخام بمیرن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا تصاویر بیماری سفیدک رو از سایت ببینید و سفیدک تنها یک نقطه نیست بلکه مثل اینکه نمک به ماهی پاشیده باشی پر از انگل ایک میشه.
      دوما سفیدک رو باید در تانک اصلی درمان کنید و نباید ماهی رو جدا کنید وبا بالا بردن دما درمان میشه.
      نمک بدون ید هم بله در عطاری ها هست وآکواریوم فروشی ها نیز دارن.
      اگر نیم گرم در لیتر استفاده کنید مشکلی نداره.

      پاسخ
  9. مژگان

    آقا مجتبی پس اگه سفیدک نیس چیه. روی بله دم گپی نر سه تا نقطه سفید زده این چیه دقیقا . روی دم مولی هم یک نقطه سفید. خب اگه انگل باشه بنده ضد انگل زدم مارکTop fish .. و اینکه منظم هر ۲ روز سیفون یک سوم آب از کف داشتم. دما هم نمیزارم از ۲۵ پایین تر بره.اگه انگل چرا نمرده؟؟ پمپ هوا ۲۴ ساعت روشنه و تغدیه ماهیا هر روز یک نوبت در ظهر. هر ۲ روز هم میگو خشک بهشون میدم..ممنون میشم راهنمایی کنید☺

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر یکی دو تا خال سفید هست حتما قارچه و نه سفیدک .
      نمیشه ندید نظر داد حتما تصاویر بیماری سفیدک رو ببینید انگل ایک عامل سفیدک خیلی ریز هست اندازه سر سوزن حتی کوچکتر اگر لکه سفید بزرگ هست شک نکنید قارچ هست.

      پاسخ
  10. R75

    سلام روو بدن اسکارم یه دونه های خیییلییییییی ریززززز هست سفیده
    فک نکنم سفیدک باشه اخه خیلی ریزه. چکنم به نظرتون از بین بره؟؟؟

    پاسخ
  11. آرش

    سلام
    اگر دانه ها ریزو سفیده سفیدک هست
    دمارو به تدریج تا ۳۲ ببرید بالا و از نمک بدون ید( ۱گرم برای هر لیتر) استفاده کنید

    پاسخ
  12. Arash k2

    سلام دوستان کوی های بالغ من یکیشون مثل یه لایه سفید اومده رو سرش رو دمشون هم داره آثار سفیدک میاد دم هاشون هم داره پاره میشه، دوستان آگه یه روش مطمن دارید بگید جون واقعا ماهی ها رو دوست دارند اون که لکه داشت حمام نمک و متیلن بلو دادم ولی آگه میشه راهنمایی کنید که چیکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کیفیت آب تانک شما به شدت پایینه و ماهی ها قارچ زدن و دم خوره هم گرفتن.
      باید هر هفته یک سوم از آب رو سیفون کنید و مقداری نمک بدون ید به آب اضافه کنید.
      درضمن متیلن بلو در حمام جواب نمیده و باید در تانک اصلی استفاده کنید.

      پاسخ
  13. ناشناس

    سلام
    من ی سیچلاید گوره خری ماده دارم که تخم تو شکمشه دارو رییختم ولی خوب نشد .حمام نمکی نو ی ظرف ۵ لیتری مناسبه اندازه ماهی ۵ سانته و اگه از نمک ید دار استفاده کنم عیب نداره..اخه تو شهر ما این نمکارو هر اکواریومی نداره بعد حمام نمک ماهیو از اب بگیرم و مستقیم بندازم تو اکواریوم؟این حمام نمک ت و بیماری ولید مثلو مختل نمیکنه..اگه این سیچلاید بیمیره همه ماهیارو با اکواریوم جمع میکنم همه مریضن خوب نمیشن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی باردار رو نباید دست کاری کنید و نباید حمامش بدین.
      نمک ید دار ماهی رو میکشه.
      باید دما رو افزایش بدین تا ۳۱ درجه و صبر کنید تا سفیدک درمان بشه.

      پاسخ
  14. ناشناس

    سلام
    ببخشید که انقدر سوال میپرسم ..دما اب تا چه مدت باید رو ۳۱ درجه باشه.ماهیا من اوراتوس .ماکرو. زرد.ابی.کت فیش..پرت .سیچلاید گوره خری هست و سیچلایدکالباکو هستش.فشا بشون نمیاد اون سیچلاید ابی از موقعی که مریض شد دیگه غذا نمیخوره و سیچلاید گوره خریم نقاط سفیدش بیشتر شدن…من ۳روز پیش دارو ریختم .عیب نداره تا اخر هفته ابو سیفون نکنم..اگه اب سیفون نشه چه عیبی داره .. از.compani suniFA

    اخه حجم اب اکواریوم زیاده ۶۰۰لیتر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا زمانیکه ماهی به صورت کامل درمان بشه و بعد از درمان هم باید یک هفته دما ثابت باشه و تغییری نکنه و بعد از این مدت میتونید خیلی به مرور مثلا هر دو سه روز یک درجه دما رو کاهش بدین.
      باید طبق دستور خود دارو استفاده کنید و نمیشه الان بنده بگم سیفون بزنید و یا نزنید اما سیفون کنید و آب هم دما اضافه کنید بهتره درضمن سفید با بالا بردن دما به راحتی درمان میشه نهایتا مقدار کمی نمک بدون ید هم به آب بزنید به ازای هر ۵۰ لیتر آب یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید کافیه.

      پاسخ
  15. ناشناس

    یکی یکی ماهیام دارن میمیرن .ی گله ششتای ماکرو ابی داشتم مثل اینکه سکته بزنه ماهی ..همه با هم مردن..
    بقیه ماهیاهم بیحالن تو این چند روز تلفات زیاد دادم بیماریشون سفیدکه دما الان رو۳۲ درجه ابم با هزار بد بختی یک سومشو سیفون کردم . ولی دارن تلفات میدن.موندم واقعا

    پاسخ
  16. ناشناس

    البطه اون ماکرو ابیا کاملا خوب شده بودن. مشکل از کجاست هیچ شوکیم بشون وارد نشد

    پاسخ
  17. ناشناس

    . و الان دو تا سیچلاید گوره خری نر که خیلی بزرگن اومدن رو اب مثل موقعی که اکسیژن کمه هوا میگیرن .اکسیژن اب اکواریوم تازه بیش از اندازه مورد نیازه ..امکان داره ی بیماری دیگه افتاده باشه بینشون؟؟

    پاسخ
    1. (Mahdi(victim

      اگه سفیدکه که دما ببرید با و در هر یک لیتر یک گرم نمک بدون ید بزنید حل میشه

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        + مواردی که دوستمون اقا مهدی گفتن میتونید برای پیشگیری و درمان طیف وسیعی از بیماری های از داروی جنرال تونیک شرکت تترا هم استفاده کنید

        پاسخ
  18. ناشناس

    اصلا وللش همرو میدم اسکارام بخورن .تازه جدیدن بیماری دم خوره هم گرفتن ..این ماهیا کوچیک خیلی خیلی ظعیفن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کیفیت آب پایینه که تلفات شدید میدین درضمن ماهی بیمار رو به صورت طعمه استفاده نکنید چون اون ماهی شکارچی هم تلف میشه.
      سفیدک میتونه کشنده باشه اما نه اینطوری که طی یک روز این همه تلفات بده اون هم از ماکرو و سیچلایدهاییکه اینقدر مقاوم هستن حتما کیفیت آب پایینه و اکسیژن رسانی هم کمه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *