تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. تاصر

    باعرض سلام و خسته نباشیدخدمت جناب شهریار وآقا مجتبی
    جوجه عروس هاس من الان نزدیک ۱۰روزه که از تخم در اومدن اوایل پدرو مادرشان درحد انفجار بهشون غذا میدادن ولی الان خیلی کم بهشون غذا میدن چیکار کنم میترسم جوجه هام تلف بشن چون با فاصله از تخم در اومدن یکیشون خیلی کوچیکه حتی به اون کوچیکه هم زیاد غذا نمیدن همه چی هم تو قفس در اختیارشون میزارم .ذرت تازه. جوانه گندم.گندم پخته.تخم مرغ پخته.ارزن وکتان.سبزی جات تازه بازم نمیدونم چرا به جوجه ها کم غذا میده
    روی سفیده تخم مرغ که با هویج قاطی میکنم پودر بادام خام میریزم .نمیدونم شاید اینایی که براشون میدم ضرری داشته باشه
    لطفا منو راهنمایی کنید نیازی هست که براشون کمکی سرلاک بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      غذاشون که عالیه و موردی نداره جوجه ها رو یه نگاهی بکنید ببینید هیچ کدوم به سایزی رسیدن که بشه دستی بزرگشون کنید و یا رفتار والدین چطوری هست آیا میشه جوجه ها رو بردارید و روزی یک وعده خودتون تغذیه کنید و مجددا خیلی سریع داخل لونه قرار بدین معمولا عروس این اجازه رو به شما نمیده جوجه رو دست کاری کنید پس بهتره یا جوجه بزرگتر و یا جوجه ضعیف تر رو جدا کنید و دستی بزرگش کنید و بقیه رو به والدین بسپارید مگر اینکه لازم بدونید کم کم اونها رو هم خودتون بزرگ کنید.
      سرلاک و هر غذایی که میدین نباید حاوی شیر و لاکتوز باشه به این نکته دقت کنید.

      پاسخ
  2. سارا

    سلام وخسته نباشید عروس های من مدتی تخم میکردند ولی از وقتی که پریزی کردند دیگه تخم نکردند همه چیز هم دادم ولی تخم نکردند ایا مشکل از پریزی شون هست ممنون شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه و قرار نیست کارخانه تخم گذاری باشه معمولا در پر ریزی و تو لک پرنده تخم نمیگذاره و بعد از اون مدتی زمان میبره تا مجددا تولید مثل کنه.

      پاسخ
  3. سارا

    خب خود شما قبلا گفتید پرنده پریزی داشته باشه تخم گذاری میکنه برای هم دوباره پرسیدم ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله گفتم احتمال تخم گذاشتن هست و اتفاقا بنده خودم پرنده داشتم تو لک تخمگذاری کرده اما معمولش این هست که تخم گذاری نکنه.

      پاسخ
  4. تاصر

    لطفآ منو راهنمایی کنید آقا مجتبی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در چه موردی سوالتون رو بپرسید در خدمتیم ضمنا سواتل و جواب های سایر دوستان رو مطالعه بفرمایید اکثر مطالب بارها توضیح داده شده اما باز هم در خدمتیم.

      پاسخ
  5. ناصر

    دوستان کسی میدونه سرلاک مخصوص پرنده قیمتش چنده

    پاسخ
  6. ناصر

    سلام
    ببخید میخاستم بدونم شاه دونه و هفت تخم واسه عروسی که جوجه هاش نزدیک ۲هفتس دراومدن خوبه بزارم تو قفس یا نه

    پاسخ
  7. ناصر

    چند روزگی باید جوجه هارو از والدینشون باید جدا کرد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هر زمان که جوجه ها دونه خور بشن و یا از والدین کتک بخورن باید جداشون کنید.

      پاسخ
  8. امیر

    سلام
    عروس های من تخم کردن سری اولشون هم هستش جفت گیری شون رو هم دیدم اما هیچ کدوم جوجه نشد می خواستم بدونم که چه ویتامین واسه تقویت نطفه و چه رژیم غذایی بهشون بدم که نطفه شون تقویت بشه؟؟؟؟
    ممنون از شما

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از مولتی ویتامین مخصوص طوطی سانان(به عنوان بهترین گزینه) یا مولتی ویتامین مخصوص طیور(به عنوان گزینه مناسب) استفاده کنید.
      از تخم مرغ اب پز مخلوط شده با هویج رنده شده هم استفاده کنید. جوانه دانه ها هم در اختیار پرنده ها باشه.

      پاسخ
  9. مجتبی

    سلام من یه لوتینو ماده بزرگ کردم که ۱ سال و ۲ ماهشه بعدش یه نر خاکستری خریدم انداختم پیشش الان ۲ هفتس کنار همن ولی هنوز با هم جفت نشدن هر وقت میرم بهشون غذا بدم نره ماده رو میزنه و باهم جور نیستن چیکارکنم؟؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هنوز سن ماده در حدی نیست که بتونه تولید مثل کنه. ضمنا به نظرم به این سرعت نباید کنار هم قرارشون میدادید. هنوز هم رو نپسندیدن و جفت گیری در کار نخواهد بود بغیر از دعوا.

      پاسخ
      1. مجتبی

        خب چی کار کنم صبر کنم ماده بزرگ تر شه بعد نر رو بزارم کنارش یا یه نر دیگه بگیرم؟؟؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          نه. اگه دعوای شدیدی ندارن کنار هم باشن تا خودشون کم کم جفت بخورن. نیازی به تعویض یا خرید نر یا ماده دیگه نیست. اگه هم دعوای شدید میکنن و قراره به هم اسیب برسونن هم در دو قفس مجزا(در حدی که به هم دسترسی نداشته باشن ولی همدیگه رو ببینن و صدای هم رو بشنون) نگهداری بشن.

          پاسخ
  10. محمد ابراهیمی

    سلام خسته نباشید اول از سایت عالیتون تشکر میکنم من یه قفس بزرگ دارم دو در دومتر یعنی دومتر شول و عرض و دومتر ارتفاع و توش فنچ و مرغ عشق وقناری و طوطی برزیلی و …دا و خیلی وقته
    که میخوام یه جفت طوطی هلندی بخرم ولی میترسم تو این قفس و پرند ها یا جفت نکنن یا خودشون و پرنده های دیگرو اذیت کنن چون که میدونین فنچ پرنده ای است که همه جا تخم میکنه میترسم برن
    جایه لانه ی طوطی هلندی تخم کنن اگر میشه و امکانش هست راهنماییم کننین و بازم ممنون♥

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      فنچ جرات نمیکنه داخل لونه عروس هلندی بره چون ممکنه کشته بشه.
      بنظرم اینقدر شلوغش نکنید و به صورت تک گونه نگهداری کنید.

      پاسخ
  11. محمد ابراهیمی

    سلام دوباره ممنون بابت جواب تون من تو سایت خوبتون سن تشخیص عروس هلندی ندیدم اگر میشه به طور خلاصه بگین که چگونه تشخیص بدین و نر ماده و میگن که طوطی هلندی
    تخم بچه طوطی خوبیه میشه لطف کنید بگین چطوری تشخیص بدیم

    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بالای هشت ماهگی تا ۱۲ ماهگی جنسیت اونها تقربا قابل تشخیص هست
      از روی لپ های صورت و خالهای زیر دم میشه تشخیص داد الان عکس ندارم اما در گوگل سرچ کنید با عکس بهتر مشخص میشه.

      پاسخ
  12. محمد حسین

    سلام من یه قفس بزرگ دارم که توش فنچ و مرغ عشقه میخوام یه جفت قناری بگیرم میخواهم بدونم آیا اینا تخم میکنن چون چند تا پرنده فروشی گفت که نمیشه ولی من میخواهم نظر شما ها را بدونم ممنون و به غیر از فنچ و مرغ عشق میشه چه پرنده گرفت که بشه تخم کنن و تولید مثل کنن و گرونم زیاد نباشن خیلی ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله عروس هلندی هم تکثیر میشه اما بهتره در کنار قناری و فنچ و پرنده ضعیف قرار نگیره. بهتره هر نوع پرنده رو به صورت جداگانه و تک گونه نگهداری کنید نه قاطی با گونه های مختلف.

      پاسخ
  13. مجتبی

    سلام دوست عزیز عروس هلندی من ارزن دفع می کنه چیکار کنم اول زیاد بود ولی ۳ بار انجام داد (پشت سر هم نبود) و اخرین بار مقدارش کم شد بعد خودم بهش غذا دادم ارزن رو کامل میشکوند بعد می خورد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مشکل دستگاه هاضمه داره و خیلی هم خطرناکه چون نمیتونه دانه ها رو هضم کنه حتما بهش میوه – سبزی و دانه های تازه و جوانه زده از جمله جوانه تازه گندم ذرت تازه و همچنین نخود برشته بدین نخود برشته و یا نخود خیس خورده و جوانهزده براش خیلی خوبه.
      اگر بهتر نشد با دامپزشک هم مشورت کنید .

      پاسخ
  14. ناصر

    باعرض سلام
    جوجه عروسهای من بزرگ شدن یکی خاکستریه ویکیش گلباباقالیه وسومیش سفیده دوتا اولی ها بااینکه دیر از تخم دراومدن ولی نسبت به سفید پروبالشون کامل در اومده ولی سفیده فقط جلو گردن و روی سرش طاسه بنظرشما چیکارش کنم که پراش در بیادجوجه هام دوماهه هستن لطفا راهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در برخی از عروس ها زیر تاج سرشون کلا پر نداره و طبیعیه .
      جلوی گردنش هم کم کم پر در میاره فقط خوب تغذیه بشن و ماهی یک روز هم بهشون مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بدین .

      پاسخ
  15. elnazi

    سلام،
    فک می کنم این چهارمین یا پنجمین باره که عروس هام تخم گذاشتن و متاسفانه هیچکدوم جوجه نشد.از بیست روز هم بیشتر گذاشتم تخم ها بمونه و در اکثر مواقع دیدم که تخم ها خالی هستن.و چند تعداد محدود فقط جوجه داشتن که درنیومده بودن!
    به نظر شما اینا چه مشکلی دارن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یا زیاد دست کاریشون میکنید و تخم ها یخ میکنه.
      یا خواهر و برادر و هم خون هستن و تخم ها نمیبنده.
      یا اینکه رطوبت هوا کمه باید در هفته دوم بعد از تخم گذاری آب برای آبتنی جلوی اونها بذارید و یا رطوبت هوا رو بالا ببرید.
      شاید هم لونه مناسب ندارن.

      پاسخ
  16. سیدسعید

    سید سعید
    با عرض سلام
    عروس ماده تخم گذاشته
    اما عروس نر همش ماده
    رو میزنه چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مورد خاصی نداره نر برای جفت گیری مجدد ماده رو میزنه.

      پاسخ
      1. سیدسعید

        آخه قبلا یه ماده دیگه داشت آنقدر زدش ماده
        بیچاره رو تخم خوابیده بود همینجا مرد
        حالا من نر رو جدا کردم کار درستی؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خواهشا سوال تکراری مطرح نکنید.
          خب بزرگترین اشتباه جدا کردن جفت عروس هلندی از هم هست و همین باعث عصبی شدن بیشتر پرنده و سر و صدای اونها میشه. تا مجبور نشدین نباید اونها رو از هم جدا کنید کمی درگیری ممکنه طبیعی باشه و برای جفت گیری هست اما درگیری در حد تلفات خب باید یه فکری براش بکنید شاید هم مجبور باشید جداشون کنید اما حداقل دو تا قفس رو بهم بچسبونید تا کمتر اذیت بشن.
          بنده فکر میکنم نر شما زیادی مسته و به فکر جفت گیری هست و همین باعث اختلاف با ماده شده.

          پاسخ
  17. محسن

    سلام وخسته نباشید عروس هایم تخم کردنده بودن ۱۳روز گذشته که امروز دیدم تخم ها رو خوردند از لحاظ غذا بهشون رسیدم و جای ساکتی هم هستند ودر ضمن لونشون کوزه هستش. این بار بار دومشون هستش که میخوردند ایا باید یکی شون عوض کنم ؟مرسی سایت خوبتان

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوال تکراری ارسال نکنید و برای دریافت پاسخ صبور باشید.
      خب همینطوری که نیمشه نظر داد یکی رو تعویض کنید یا نه و به کل بزرگترین اشتباه جدا کردن نر و ماده عروس هلندی از هم هست و تا مجبور نشدین نباید این کار رو انجام بدین.
      اگر تخم سالمی باقی مونده اون رو بشکنید و ببینید نطفه داره و وضعیت تخم به چه شکل هست بنده احتمال میدم پرنده متوجه شده تخم خراب شده و نبسته و اون رو شکسته.

      پاسخ
  18. حسین ss

    سلام دوستان لطفا کمکم کنید امروز یکی دیگه از جوجه عروسام مرد این دومین جوجه بود ک مرد ار چی میتونه باشه
    از چهارتا جوجه الان دوتاش موندن
    اولی هفته پیش مرد این یگی هم امروز?????

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هزار و یک دلیل میتونه داشته باشه و اینطوری نمیشه نظر داد باید همه شرایط نگهداری رو چک کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *