شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. شهریار (onlypet.ir)

    سلام
    عذرخواهی چرا؟ سوال کردن که جرم نیست یا محدودیتی اعمال نکردیم. هر چقدر خواستید سوال بپرسید و ما هم در حد توان و دانشمون پاسخ میدیم
    کدوم عروستون؟ شما همون اقا هوشنگ هستید که بالاتر سوال کردن یا …..؟ به هر حال به اسم ناشناس سوال پرسیدید و متوجه نمیشم منظورتون کدوم عروسه. به هر حال اگه اقا هوشنگ هستید کامنت قبلی رو که پاسخ دادم بخونید و کامل توضیح دادم و بهتره به دامپزشک مراجعه کنید. در غیر اینصورت هم واضح و کامل با جزئیات سوالتون رو مطرح کنید در خدمتتون هستیم

    پاسخ
  2. کمیل

    سلام دوستان بنده تصمیم داشتم یه جفت عروس بگیرملیننمیدونم یه جفته بچه بگیرم بهتره یا یه جفته بزرگ بعد این عروس ها عقیم نیستن چون یه نفر بم گفت زرد هاشون عقیمن لطفا راهنماییم کنید زود تر سوال دومن اینه که همه جفت هایی که تو مغازه بودن بیحالن میشه اینارو سر حال اورد یا دیگه همونطورین,یا اصلا به نفعمه که یه تکی ازشون نگه دارم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر عروس ها عقیم نیستن اما مثل مرغ عشق میمونه ممکنه برخی جفت ها تخم نگذارن.
      جفت بچه نداریم قربان ؟؟!! یعنی اگر نر و ماده باشن که خب بالغ هستن و دیگه جوجه نیستن ولی اگر جوجه باشن که جنسیتشون قابل تشخیص نیست ؟؟!!
      – خیر جفت بی حال رو نباید بخرید چون ممکنه بیمار باشه در این مورد به حرف کسی گوش ندین و فقط جفت سرحال رو خریداری کنید اینکه بعدا خوب میشن حرف مفته چون ممکنه همینطوری رو دستتون بمونه.
      بنظر بنده هرگز عروس رو تکی نگهداری نکنید.
      ضمنا برای خریداری پرنده هیچ وقت عجله نکنید نهایتا شده ۶ ماه دنبال جفت خوب بگردین خیلی ارزش داره تا اینکه یه جفت معمولی بخرید و پشیمون بشید این رو هم بدونید دیگه نصف قیمت ازتون بر میدارن.

      پاسخ
  3. کمیل

    ممنون اقا مجتبی از پاسخ کاملتون وای منظورم این بودکه مثلا دوتا جوجه عروس بخرم و خودم بزرگشون کنم اگه نر و ماده بودنشونم فرق برام نمیکنه صرفا جهته اینه که تنها نباشن,و حتی اگه بخوام تکی یه عروس رو از.موقعی که جوجست نگه دارم براش بده ؟ اخه شما گفتین تکی نباشهمیشه بگین چرا؟؟ ممنون از زحماتتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      معمولا عروس چون پرنده اجتماعی هست تنها اگر باشه دپرس میشه پس بهتره اون رو جفت نگهداری کنید ضمنا اگر هم دو تا نر و یا دو تا ماده بالغ در کنار هم باشن ممکنه بینشون درگیری پیش بیاد.

      پاسخ
  4. کمیل

    سوال دومم با عرض پوزش اینه تصمیمو گرفتم یه جوجه عروس سه هفته ای بگیرم ولی متسفانه در طول هفته تا ساعت سه ظهر سر کلاسم اونوقت فقط یه نوبت صبح و یهننوبت ساعت ۳ ظهر میتونم تغذیش کنم مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب بهتره جوجه ای تهیه کنید که دون خور شده باشه. این مورد اول
      مورد بعد یکی از دلایلی که میگن عروس هلندی رو بهتره جفت نگهداری کنید به همین خاطره که تنها نباشه. شما صبح ها سرکلاس تشریف دارید و قراره عروستون تنها تو خونه بمونه. اگه کسی کنارش هست و خانواده کمکتون میکنن مانعی نداره و میتونید عروس تنها و دستی هم نگهداری کنید و حالشو ببرید
      موفق باشید

      پاسخ
  5. کمیل

    کسی میدونه قیمت جوجه عروس هلندی تازه دون خور شده تقریبا چند ه کمترین قیمت رو بگید یعنی حداقل لطفا بم بگید چون من.شهرستانم و میترسم سرم کلاه بزارن

    پاسخ
  6. نرگس

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون من میخوام طوطی بخرم ولی نمیدونم کدوم بهتره یک جفت فیشر برزیلی،یک دانه ملنگو یا یک دونه عروس هلندی من خودم عاشق عروس هلندی هستم راستی بالغش زود رام و دستی میشه چون جوجه نمیخوام برای من نر و ماده فرق نمیکنه فقط یه طوطی خوب میخوام لطفا راهنماییم کنید بازم خیلی ممنون موفق باشید

    پاسخ
  7. نرگس

    دوباره سلام یه سوالی یادم رفت ببخشید میشه عروس هلندی رو تک نگه داشت اخه گفتین تک باشه افسرده و دپرس میشه اگه هر روز باهاش باشم و بهش توجه زیادی کنم چطور ؟ بازم ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه هر روز کنارش هستید و توجه زیادی به پرنده دارید مشکلی نیست و میتونید عروس هلندی یا هر طوطی دیگه ای رو خریداری کنید
      ضمنا هر چی سلیقتون هست رو تهیه کنید. برای دستی کردن و نگهداری طوطی دستی مطمئنا خیلی ها ملنگو، شاه طوطی یا سایر طوطی های بزرگ رو ترجیح میدن. با این حال عروس هم گزینه خوبیه. تصمیم با خود شماست

      پاسخ
  8. سمیرا

    سلام و خسته نباشید
    من یه عروس دستی دارم میخوام بدونم باید چیکار کنم که وقتی اسمشو اوردم بپره بیاد رو شونم ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      فکر نکنم بشه طوطی رو دقیقا مثل سگ تربیت کرد! حتی طوطی هایی که تربیت میشن هم گاها کارایی که صاحبشون میخوان رو اجرا نمیکنن. مثلا تو یه نمایش مجری هر کاری میکرد طوطیش حرف بزنه اون حرف نمیزد. منظورم اینه که با وجود اینکه خیلی اموزش پذیرن ولی قرارم نیست هر کاری شما بخواین و در اون لحظه رو انجام بدن. با این مقدمه میشه برای موردی که فرمودید هم یه کارایی کرد و برای اینکه بپره بیاد رو شونتون میشه با تولید صوت مورد نظرتون و اوردنش رو شونه یا حتی زمانی که خودش میاد رو شونتون اون صدا رو تولید کنید و یه غذای خوشمزه هم بهش بدید که تشویق بشه. به عبارت دیگه طوطی میاد رو شونتون و شما یه سوت یا صدایی رو تولید میکنید و توئما بهش رو شونتون یه غذای خوشمزه میدید. با تکرار اینکار تو ذهن پرنده نقش میبنده که صدای سوت و امدن رو شونه نتیجش میشه یه غذای خوشمزه! با تکرار مداوم اینکار طوطی ناخداگاه این کار رو با شنیدن اون صدا تکرار میکنه(این یه راه سادشه). برای اکثر اموزش های طوطی از غذا به عنوان تحریک کننده استفاده میکنن. ضمنا برای این کاری که شما میخواین خیلی کار سختی نیست و اگه طوطی واقعا دستی باشه و ازاد باشه اصلا نیازی به صدا زدنش هم نیست. خودش میپره میاد رو شونتون و قرار نیست شما رو ببینه و اول صداش بزنید و بعد بیاد پیشتون. خودش میاد

      پاسخ
  9. مجید

    با سلام
    آقا مجتبی من یه عروس ۴۰ روزه خریدم الان دو ماه و بیست روزشه کاملا دستیه حتی بعضی وقتا تا منو میبینه پرواز میکنه و میاد پیشم یا روی دستم.اگر برم پیش سریع میپره رو دستم یا روی شونم کلا فقط میخواد پیشم باشه- باهاش دارم کار میکنم که صحبت کنه. الان دوهفته ای میشه که فقط زمان هایی که پیشش نیستم و تنهاست شروع میکنه با خودش حرف میزنه واضح نیست صحبتاش ولی یچیزایی میگه که به کلماتی که بهش یاد دادم نردیکه. دون و آب جلوش هست ولی هنوز با سرنگ کمکی بهش غذا میدم. راستی داخل قفس نیست روی قفسش میشینه و زمانیکه میذارمش داخل قفس تا اجازه ندم بیرون نمیاد در حالیکه در قفس هم بازه بعد که اومد بیرون میره میشینه روی قفس…
    سوال اول: آیا این ها نشونه خوبی برای حرف زدنشه؟
    سوال دوم هم اینکه از چه زمانی دون خور میشه؟
    با سپاس

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بسیار عالی مبارکتون باشه.
      ۱ – بله نشانه های خوبی هست و پیشرفت خوبی داشته.
      ۲ – احتمالا از اواخر هفته آینده خودش به دانه خوردن میاد.

      پاسخ
      1. مجید

        بسیار سپاسگزارم، فکر می کنید از کی شروع به حرف زدن می کنند معمولا چند ماهگی؟
        این عروس دارچینی(گل باقالی) هست، فروشنده آشنا بود و گفت با توجه به اینکه اکثرشون ماده هستند ولی این نره، رنگ خاکستریش از زرد خیلی بیشتره؟
        پیروز باشید.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          هیچی رو نمیشه دقیق گفت و بستگی به استعداد خود پرنده و وقتی داره که شما براش میذارید.
          ضمنا کی گفته اکثر دارچینی ها ماده هستن ؟؟؟!!! همچین چیزی نیست قربان.

          پاسخ
  10. الهه

    سلام و خسته نباشید من میخواستم عروس بگیرم اواز خوندنش برام مهم نیست یکی بم گفت ماده اصلا سخنگو نمیشه راسته؟ ولی کن ماده دوست دارم باشه لطفاراهنماییم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سخنگو و اهلی شدن طوطی هیچ ربطی به جنسیت اون نداره خیالتون راحت باشه و هرکی هم هرچی گفت شما یه سری تکون بده و بی خیال بشو.
      همه چی بستگی به استعداد همون پرنده و وقتی داره که شما براش میذارید نه جنسیت اون.
      ضمنا بنظر بنده عروس هلندی رو جفت تهیه کنید و بهتره از اون تکی نگهداری نکنید چون ممکنه دپرس بشه.
      ضمنا عروس سخنگوی خیلی خوبی هم نمیشه ها یه چند تا کلمه میگه خیلی حرف بزنه بین ۶ الی ۱۰ کلمه بگه یعنی ندیدم بیشتر از ۱۰ کلمه حرف بزنه ولی خب شاید من ندیدم و وجود داشته باشه.

      پاسخ
  11. علی

    با سلام
    عر وس هلندی های من تمایلی به خوردن تخم مرغ ابپز ندارن باید چی کار کنم ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هیچی. تخم مرغ بهشون ندید!
      البته میتونید تخم مرغ رو رنده کنید یا با غذای دیگه مخلوط کنید تا بخورن. مثلا تخم مرغ رو با غذایی که دوست داره مخلوط کنید. حتما نیازی نیست تخم مرغ رو همینجوری در اختیارشون بذارید و میشه با غذاهای دیگه میکس بشه و یه غذای نرم خوب تهیه کنید بهشون بدید

      پاسخ
  12. محمد

    سلام ببخشید این سوالو اینجا میپرسم میشه دوتا طوطی منگو وکاسکو رو تو یه خونه نگه داشت براشون مشکلی پیش نمیاد اخه من منگو دارم دلم نمیاد بدم بره ویه کاسکو هم میخوام بخرم لطفا سریع جواب بدین ممنون میشم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هم جواب بله هست و هم خیر. الان توضیح میدم
      مشکلی که پیش میاد ممکنه ملنگوتون که الان جا افتاده و خونتون یا محل نگهداریش رو قلمرو خودش میدونه حضور حیوان یا پرنده دیگه ای رو تحمل نکنه، مخصوصا اگه دستی باشه که بدتر و حسودی هم میکنه. اما خب یه زمان طوطی ها تو قفس نگهداری میشن و یا دائم منزل هستید و رو طوطی ها کنترل دارید و همه طوطی ها با هم به محیط منزل معرفی میشن اتفاقا راحت میشه کنار هم نگهداریشون کرد و باهم مشغول هم بشن و با هم ارتباط برقرار کنن. اما اینکه یه طوطی دستی داشته باشی و یه طوطی جدید رو بیاری خونه میتونه اصلا فاجعه بشه و طوطی قدیمیتون عصبی بشه یا بخواد درگیر بشه و ……
      مورد شما هم دقیق متوجه نشدم و فرمودید دوتا ملنگو دارید؟!. ظاهرا دستی هم نیستند یا اگه هستند زیاد کاری به شما ندارن بنابراین میتونید کاسکو هم بیارید و اگه همه ازاد هستن با کنترل کنار هم نگهداریشون کنید و بعد از یه مدت هم به حضور هم عادت میکنن. اما برای طوطی انفرادی و دستی حسابش فرق میکنه که بالاتر توضیح دادم. ضمنا نظر شخصی هم بدم که در کل ایده خوبی نیست که هم یه کاسکو انفرادی نگهداری کنید و هم ملنگو. ملنگو ها اگه جفتن که با هم و تو یه اتاق یا فضای دیگه نگهداری کنید و کاسکو انفرادی رو هم دستی کنید و باهاش ارتباط برقرار کنید که حیفه واقعا

      پاسخ
  13. علے

    سلام دوستان خسته نباشید
    یه سوال
    غذای اصلی که دایم باید در اختیار عروس هلندی بزارم چیه؟ ایا مثل مرغ عشق همیشه باید ارزن در اختیارش باشه به طور دایم؟؟؟
    با تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      صد در صد. ارزن و کتان دائم در اختیارشون باشه. در کنارش هزار و یه جور غذای دیگه هم میشه استفاده کرد(مخصوصا میوه جات و جوانه دانه ها) که همه نیازهای غذایی پرنده تامین بشه.

      پاسخ
      1. علے

        ممنون شهریار خان
        ببخشی اگخ زیاد میپرسم:))))آخه تازه رفتم تو کاره طوطی تجربه ندارم
        غذای اصلی شاه طوطی اسکندر
        هم مثل عروس هلندی تخم کتان با ارزنه؟؟؟یا فرق داره
        مر۳۰

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خیر دوست عزیز طوطی هیا بزرگ مثل شاه طوطی ارزن و کتان رو نمیتونن درست بخورن و غذای اصلی اونها تخمه آفتاب گردان هست.

          پاسخ
        2. شهریار (onlypet.ir)

          البته بنده نظرم اینه که ارزن و تخم کتان رو هم شاه طوطی میخوره، حتی کاکادو و اراهای بزرگ هم میخورن و پوست هم میگیرن. ولی خب همونطور که دوست خوبم اقا مجتبی گفتن غذای اصلیش این نیست. حتی تخمه هم غذای اصلی شاه طوطی نیست ولی خب به عنوان دانه ای که دائم در اختیار طوطی قرار میدن میشه ازش استفاده کرد. شما از مخلوط دانه ها باید برای شاه طوطی استفاده کنید. در کنارش غذاهای دیگه هم بدید.
          موفق باشید

          پاسخ
  14. امید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    حدودا دو روزی میشه که مدفوع عروس من سفید رنگ متمایل به شیری رنگه و داخلش حباب دیده میشه(مثل حالتی که کف کرده باشه) علتش چی میتونه باشه؟
    در ضمن نسبت به همیشه یه خورده بی حاله
    با سپاس فراوان از راهنمایی شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پرنده شما عفونت داره و باید خیلی سریع درمانش کنید تا تلف نشده.
      یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با این آب پر کنید و بذاردی ۲۴ ساعت جلوش باشه بعد از این مدت آب تازه جلوش بذارید معمولا بادی پرنده شما خوب بشه ولی اگر نشد باز همین کار رو اینبار با مترونیدازول انجام بدین دیگه خوب میشه.
      دقت کنید تتراسیکلین و مترونیدازول رو هرگز با هم استفاده نکنید و بینشون حتما ۲۴ ساعت فاصله باشه و حتما هم اول تتراسیکلین مصرف کنید و اگر پرنده در این مورد خاص درمان نشد بعدا مترونیدازول رو مصرف کنید.

      پاسخ
  15. امید

    با عرض معذرت آقا مجتبی تتراساکلین توی ظرف آبش ریختم حالا مدفوعش سبز پررنگه و چالت چسبناک داره و هنوز بیحاله . غیر از همون ارزن و کتان و تخمه آفتابگردانش دو سه روزه چیز دیگه ای ندادم . دیگه میتونم چکار کنم . با تشکر از شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز این حالت فضله نشانه نیوکاسل هست.
      سه روز پشت سر هم تتراسیکلین تازه درست کنید و بهش بدین.
      ضمنا باید بری دامپزشکی اکسی وت ( اکسی تتراسیکلین ) تهیه کنید که بهتر جواب میده و تا سه روز هر روز یک قرص رو ریز کنید و بندازید داخل حلق پرنده.
      حتما با دامپزشک مشورت کنید ضمنا نیازی به جدا کردن پرنده بیمار نیست چون اگر نیوکاسل داشته باشه تا الان بقیه رو هم مبتلا کرده پس الکی اذیتش نکنید و دارو رو به همه بدین.
      ضمنا در مصرف آنتی بیوتیک زیاده روی نکنید چون همه باکتری های مفید دستگاه هاضمه پرنده رو نیز از بین میبره و در هضم غذا دچار مشکل میشه.
      شاید دامپزشک داروی تزریقی بهش تجویز کنه تا به این مشکل بر نخوره اما اون سه روز که گفتم مشکل ساز نمیشه خیالتون راحت.

      پاسخ
  16. امید

    اقا مجتبی عروس من خودش تنهاست و ما پرنده دیگه ای نداریم ،اخه چجوری نیوکاسل گرفته ما حتی از خونه بیرون نمی بریمش…..الان یه خورده بی حاله و اشتهاش به غذا خیلی کم شده و خیلی دوست داره بخوابه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دیگه گرفته دوست عزیز چون نیوکاسل همینجور بیماری بیخودی هست و حتی ممکنه از دانه آلوده منتقل بشه و یا شما تخم مرغ خریدین و اونها آلوده بوده و ویروس بیماری رو در منزل پخش کرده به همین راحتی حالا اینها که بنده میگم احتمالات و ممکنه یکی بیاد بگه چرا چرند میگی اما واقعیت اینکه ویروس بیماری نیوکاسل تا یکی دو ساعت داخل هوا زنده میمونه و همین مدت کافیه از تخم مرغ و یا دانه آلوده به پرنده شما منتقل بشه و یا حتی از خود شما مثلا تشریف بدین پرنده فروشی و دستتون آلوده شده و اومدین زدین به پرنده خودتون.
      خب امیدوارم که نیوکاسل نباشه چون فقط از علائمی که خودتون فرمودین بنده همچین حدسی زدم اما باز حتما با دامپزشک مشورت کنید مخصوصا اگر پرنده خیلی لاغر و سبک شده و استخوان جناغ سینش از لاغری زیاد مثل تیغه ای زده بیرون مطمئن باشید نیوکاسل داره و ممکنه به زودی تلف بشه.

      پاسخ
  17. حمید

    سلام تو رو خدا تا دیر نشده جوابم رو بدید, مزسی از سایت عالیتون ,من از ی پرورش دهنده عروس ی عروس دوماهه تازه دون خور خریدم تموم مطالب سایتتون رو هم خوندم امروز روز پنجمه ک دارمش تو این پنج روز وقتی ک گشنشه شیرین کاری میکنه اینم بگم ک از دستم و دهنم هم میخوره ولی وقتی ک سیر میشه میره تو دستم اروم میشینه و هیچ کاری نمیکنه روی زمین ک ولش میکنم ازم دور میشه و میره بعدم چن تا سوت میزنه و جیغ ب نظرتون ازم زده شده چیکار کنم ک بیاد دنبالم ب فروشندش ک میگم میگه دیر نمیشه میاد ولی من دلواپس شدم اگ میشه بم بگید ک چکار کنم ک دنبالم بیاد در ضمن من براش اب میزارم ولی نمیره اب بازی وقتیم ک با اسپری بش اب میپاشم خودشو خشک نمیکنه اگ میشه ج بدبد لدفااااا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چه عجله ای دارید قربان اگر مطالب سایت رو مطالعه کرده باشید متوجه شدین که باید بریا طوطی صبر و حوصله داشته باشید حداقل یکی دو ماه صبر کنید نه فقط ۵ روز ؟؟؟!!!
      ضمنا در این مدت کم اشتباه کردین بهش آب پاشیدین و همون آب تنی نکنه بهتره هنوز زوده صبر داشته باشید.

      پاسخ
  18. حمید

    مرسی ممنون ولی از کی شرو کنم براش اب بزارم و چطوری این کارو کنم,بازم ممنون

    پاسخ
    1. mohammad

      سلام
      آقا حمید طوطی حیوان باهوشی هست و اگر میل و علاقه ای به چیزی نشون بده اگر فراهم کنید حتما انجامش میده.

      بزارید بهتون عادت کنه بعد کم کم براش آب بزارید برای آب تنیش میتونید از چیزی که عروس توش جا بشه و یا از استخر های مخصوص که در پرنده فروشی هست استفاده کنید.

      موفق باشید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      برای آبتنی پرنده عجله نکنید و اصلا آبتنی نکنه مگه چی میشه خیلی بهتره تا بترسه و یا مریضش کنید ؟؟؟!!!

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *