شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. امین

    باسلام و خسته نباشید
    من یه جوجه عروس گرفتم و میخوام یه غذای مقوی پیشنهاد بدین ک وقتی بزرگ میشه پرهای کشیده و تاج بلند داشته باشه و کشیده و قوی باشه
    تسکر.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      رشد عروس و کشیده شدن پر و بال که به نژاد پرنده هم مربوطه و هم اینکه دون سوز نشده باشه و زود از والدین جدا نشده باشه و موارد این چنینی و فقط به تغذیه مربوط نیست. با این حال برای تغذیه عروس به علاوه دان معمول و رایجی که بهشون میدین مثل ارزن و تخم کتان و دان مخلوط هفت تخم و هشت تخم و …. که تو بازار هست، از جوانه دانه ها(حتما)، سفیده تخم مرغ و میوه جاتی مثل سیب هویج و پرتقال و نارنگی و سایر میوه های مجاز هم استفاده کنید. گاها استخوان مرغ پخته شده و له شده و بدون ادویه هم در اختیارش بذارید + سپیا(کف دریا)

      پاسخ
  2. امیر علی

    با سلام و خسته نباشید
    من یه جوجه عروس گرفتم باید براش حتما جفت بگیرم یا نه ؟؟؟
    من خودم روزی ۲ ساعت میتونم باهاش بازی کنم
    البته طوطی های دیگیری هم دارم
    تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      راستشو بخواین نه اینجوری که بگیم حتما جفت باشن نیست. البته اگه جفت باشن بهتره با این حال انفرادی هم میشه پرنده رو نگهداری کرد و دستیش کرد. وقت کافی واسش بذارید مشکلی نیست انفرادی نگهداری بشه
      دو ساعت بازی کردن خوبه. مشکل تنها موندن پرنده هست. اگه قراره تنها بمونه و فقط دوساعت شما در کنارش باشید این دفعه میگم حتما جفت بگیرید. اما اگه قراره دوساعت باهاش بازی کنید و در بقیه ساعات بیداری و اشتغال پرنده هم تنها نباشه مشکلی نیست.

      پاسخ
  3. حسین

    سلام
    این غذایی ک برای جوجه عروس ها در بالا قرار دادین خوب است ک به جوجه بدهم ؟؟؟

    پاسخ
  4. حسین

    سلام
    مجتبی جان دوست عزیز پس شما این غذا را تایید میکنید ؟؟؟
    از این بهتر هم چیزی هس ک بدم؟؟؟؟
    مرسی .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      جوجتون تو چه سنیه؟. سرنگیه؟ اگه جواب مثبته که بهترین غذا همون سرلاک مخصوص جوجه طوطی هاست که برخی پرنده فروشی ها دارن و یه محصول تجاریه. این غذاهایی که بالا گفتیم بیشتر جنبه دست ساز دارن و تو خونه میشه درست کرد اما اصولش استفاده از غذای های تجاری و مخصوصه. اصولی ترش هم اینه که جوجه اینقدر زود جدا نشه و توسط والدین تغذیه بشه. اگه هم که خودش دیگه میتونه غذا بخوره که غذاهای زیادی رو میشه بهش داد و زیاد ریسکی نداره

      پاسخ
  5. حسین

    باسلام
    بله دوست عزیز سرنگیه
    منظورم این بود که این غذا خوب است یا بد ؟؟
    تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      راستش بنده از اون خمیر نان استفاده نمیکنم اما بقیش موردی نداره و خیلی هم خوبه.

      پاسخ
  6. امین

    سلام
    دوستان برای هر وعده غذا برای عروس باید یک تخم مرغ اپ پز کنم ؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه ؟؟!!
      دقیق بفرمایید پرنده شما در چه سنی هست چون اصلا قرار نیست همش تخم مرغ آب پز بخوره ؟؟؟!!! تخم مرغ رو به صورت تنوعی ماهی یک مرتبه میدن و یا در شرایط خاص هفته ای یک وعده.

      پاسخ
  7. امین

    سلام
    دوست عزیز جوجه هست منظورم اون دستور غذایی ک دادین دربالا گفتین زرده تخم مرغ با بیسکوییت مادر
    تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من. اول از همه یه جای دیگه هم خدممتون گفتم اگه نمیخواین ریسک کنید و یه غذای کامل و مناسب و خوب میخواین باید از سرلاک مخصوص طوطی سانان استفاده کنید که هم گرونه و هم کمه و خیلی رایج و در دسترس نیست و برخی سایت های اینترنتی یا پرنده فروشی های خیلی باکلاس با قیمت های فضایی میفروشن. در غیر اینصورت بله تمام این غذاها خوب هست. تو قسمت تغذیه جوجه طوطی هم کلی غذا معرفی شده که میشه به جوجه طوطی داد. همه این غذاها هم یه معایبی دارن و یه مزایایی. همین زرده تخم مرغ رو خیلی ها میگن نباید داد و مثلا از سفیده استفاده کرد و خیلی ها هم میگن میشه داد و مشکلی نداره، یکی خمیر نون نمیده، یکی میده، یکی میگه موز بدیم خیلی خوبه و یکی میگه اصلا موز بدید جوجه کشته میشه. هر کسی یه تجربه ای داره. مطمئنا این غذاها واسه جوجه عروس و جوجه طوطی ساخته نشده و غذای مخصوصشون نیست و به هیچ عنوان جایگزین غذایی که والدین به عروس میدن رو نمیگیره با این حال زمانی که چاره ای نباشه میشه ازشون استفاده کرد و این ریسک رو پذیرفت. یه جوجه سنش خیلی کمه یا سیستم گوارشیش خیلی ضعیفه غذا رو نمیپذیره و میمیره ولی یکی میپذیره و این دوران رو رد میکنه. یکی ضعیف بزرگ میشه، یکی خیلی خوب بزرگ میشه. دیگه تغذیه دستی جوجه طوطی این ریسک ها رو داره
      موفق باشید

      پاسخ
  8. امیر علی

    با سلام
    از سریلاک های بچه میتوان برای جوجه عروس استفاده کرد ؟؟
    . اگر میشود چه نوعش را استفاده کرد ؟؟
    تشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شدن که بله میشه اما نوع ساده و بدون شیر. سرلاک انسان غذای مناسبی برای جوجه طوطی و کلا طوطی ها نیست. اما خب یه زمان چاره ای نباشه میشه چند وعده ازش استفاده کرد.
      شما بهتره از غذاهای طبیعی مثل میوه جات و هویج ابپز و حتی سیب زمینی پخته و تخمه پودر شده و نان تست و اینجور چیزا استفاده کنید و همگی رو میکس کنید و یه غذای نرم به دست بیارین و بهش بدید. نیازهاش تامین میشه در اینصورت. قسمت تغذیه جوجه طوطی رو در همین سایت مطالعه کنید کلی غذا هست که معرفی شده و میشه به جوجه طوطی داد. شما اگه همون غذاها رو بهش بدید دیگه به سرلاک نیازی نیست

      پاسخ
  9. علی

    با سلام

    مشکلی با عروس هلندیم برام پیش اومده لطفا اگر راه حلی داره راهنمایی کنید . مشکل اینکه تا از اطاق بیرون میرم و از میدان دید پرنده خارج می شم جیغ می کشه و همه رو کلافه کرده دوباره وقتی منو می بینه ساکت میشه این مشکل همه افراد خانواده رو ناراحت کرده در ضمن امکان نگه داری عروس دیگری رو ندارم اینکه عروس دیگهای رو پیش نهاد نکنید . دوم – پرنده پرهای بسیار ریزی از خودش بیرون می ریزه که در هوا پراکنده میشه و هم روی مواد خوراکی میشینه و هم مثل گرد و قبار وسایل رو الوده می کنه برای حل این دو مشکل لطفا راهنمایی منطقی کنید با وجود علاقه ام به این پرنده این دو مشکل دردسر ساز شده . متشکرم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      راه حل خاصی نداره. طوطی یه پرنده فوق العاده اجتماعی و البته احساسیه و تو طول عمرشون جفت هستند و زندگی گروهی و اجتماعی دارن. عروستون هم شما رو به عنوان همدمش پذیرفته و به محض اینکه از جلوی دیدش برین کنار سر و صدا میکنه و شما رو میخواد. برای همینه که میگیم عروس رو باید جفت نگهداری کرد و تنها بمونه دپرس میشه. حتما به یه موجود زنده که بتونه باهاش ارتباط برقرار کنه نیاز داره. حالا میتونه انسان باشه یا حیوان باشه یا پرنده دیگه باشه یا …. شاید باورتون نشه ولی عروس تنها داشتم با قناری ارتباط برقرار کرده و برای خودش با قناری نر حال میکرد و حتی اوازش رو تقلید میکرد. منظورم اینه که نباید تنها بمونه و جیغ و داد و اعتراضش طبیعیه و کار خاصی هم نمیشه کرد که مثلا تنها باشه و جیغ هم نزنه. اگه یه مدت تنها بمونه و جیغ و داد هم فایده ای نداشته باشه و شما هم بهش کم محلی کنید کم کم دپرس میشه
      ……………………………………
      اون کرک های ریز هم همه پرنده ها دارن. خیلی ها هم ازش شاکین. مدت ها پیش هم واسه این موضوع یه مطلب نوشتم. اگه به لینک زیر مراجعه کنید مطلب رو میبینید
      https://www.onlypet.ir/post-920/%DA%A9%D8%B1%DA%A9-%D9%88-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86/

      پاسخ
  10. علی

    با سلام عروس من مدتیه پر هاش می ریزه ایا طبیعیه و بخاطز فصله ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      هم میتونه طبیعی باشه و هم غیر طبیعی. الان فصلی نیست که پرنده ها پرریزی کنن. با این حال طوطی ها تو اسارت با تغیر شرایط نگهداری از جمله نور و گرما و سرما و ….. ممکنه پرریزی کنن(پرریزی طوطی هم مثل قناری نیست و مدت بیشتری طول میکشه و پرهای کمتری میریزن)
      تا زمانی که پرریزی صورت بگیره و پرهای جدید جایگزین بشه و پرنده دچار لختی نشه یا دچار پرهای کور نشه هیچ مشکلی نیست. اما اگه پرریزی ناقص باشه و پرهای جدید جایگزین نشن این میشه مشکل. حالا شما ببینید چه مدته که پرریزی شروع شده و ایا پرهای جدید جایگزین میشن و یه روند طبیعی داره یا نه تا متوجه بشین طبیعیه یا واقعا مشکلی داره

      پاسخ
  11. حمید

    سلام من دیروز یه عروس ۴ یا ۵ماهه گرفتم و موقعی که اوردمش خونه دیدم داره میلرزه گفتم شاید سردشه و اوردمش پیش بخاری از لحظه ای که اومد کنار بخاری سرو حال شد و شروع کرد به بالا رفتن از قفسو خوردن دونه هایی که مغازه دار بهم داده… شب خیلی راحت بعد از خاموش شدن چراغ اروم گرفت صبح که رفتم سینیشو تمیز کنم دیدم مدفوع دیشبیش سبز تیره و سفیده.. تقریبا شبیه اسهال بود ولی مدفوع صبحش تقریبا خشک با کمی اب بوده. فقط نمیدونم الان بعد نیم ساعت ور رفتن با دونه هاش و خوردن کمی از اونها(البته برای ازمایش یکی دوتاشو با دستم دادم خورد)یه جورایی انگار نعشه شده .یه مقدار لرزش داره… دور گردنشو پف داده و چشماشو میبنده. دونه هارو خود مغازه دار داده و گفته خودش با همینا تغذیه میکنه پرنده هاشو. به نظرتون مشکلی داره؟؟؟ چون احساس میکنم رفتارهاش عادیه و خمیازه میکشه و خودشو تمیز میکنه… فقط چون تازه خریدمش یکم میترسم… ممکنه رفتارهاش واسه مکان جدید و استرس باشه؟؟؟البته الان بعد نیم ساعت استراحت دوباره شروع به ورجه وورجه کرده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اون فضله ابکی که طبیعی بوده و به خاطر استرسه و زمانی که خریدید و تا اومدید خونه و محیطش عوض شده فضلش این شکلی شده و پرنده ها وقتی استرس میگیرن یکی از مشخصاتش همین مدفوع ابکی هست که میزارن و ادامه دار که نباشه اصلا مشکلی نیست و کاملا طبیعیه
      این رفتار هم برای عروس هلندی و مخصوصا اگه همین سن و سال باشه کاملا طبیعیه و قرار نیست طوطیتون ۲۴ ساعت ورجه وورجه کنه. ضمنا اگه عروستون تنهاست حتما باید وقت زیادی واسش صرف کنید و تنهاش نذارید. با این حال هم مدفوع پرنده رو کنترل کنید و هم رفتار طوطیتون و اگه مورد مشکوکی مشاهده کردید مجددا مکاتبه کنید در خدمتتون هستیم. فعلا با توضیحاتتون همه چیز طبیعیه
      موفق باشید

      پاسخ
  12. حمید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما.ببخشید پرو دم عروسم خیلی کثیفه. مال زمانیه که که تو مغازه بوده. الان ۵ ماهشه. هر یکی دو ساعت خودشو میخارونه و تمیز میکنه.احساس میکنم خیلی اذیت میشه.
    ۱.الان میتونم با اب پاش بهش اب بپاشم؟؟
    ۲.پسته براش خوبه؟؟؟
    ۳.. بعضی مواقع مدفوعش میریزه تو غذاش.. . اگه یه موقع من ندیدم چی؟؟ خودش میفهمه که نباید بخوره؟؟؟
    ۴. بعد دیروز رفتم داروخانه دامپزشکی. یه قطره ی ویتامین داد گفت خیلی قویه هفته ای یه بار بهش بدم… باید بریزم تو ابش و ۲۴ ساعت تو اب باشه.اسمی هم رو قطره نوشته نیست.ولی خیلی غلیظه.
    ۵. راستی کیوی براش خوبه که با سیب براش سالاد میوه درست کنم بدم بخوره؟؟؟
    ۶.یه چیز دیگه هم یادم اومد.روز اولی که اوردمش خیلی میلرزید واسه همین بردمش کنار بخاری. ممکنه با این دونه هایی که مصرف میکنه گرمیش بشه؟؟ نیازه جاشو عوض کنم یا کنار بخاری باشه؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ۱- بله میتونید ظرف استحمام واسش بذارید یا اگه با اسپری اب پاش استحمام میکنه و بدش نمیاد هم مشکلی نیست و میتونید به اینصورت بهش حمام بدید. چون برخی عروس ها با ظرف استحمام حمام میگیرن و برخی ها هم از اسپری استقبال میکنن
      ۲- پسته هم مشکلی نداره و میتونید بهش بدید. فقط مغز پسته رو باید تیکه تیکه کنید تا بتونه بخوره و درسته استقبالی نمیکنه. ضمنا باید از مخلوط دانه ها هم استفاده کنید و فقط بهش پسته ندید
      ۳- اصولا پرنده مدفوع خودش رو نمیخوره مگر در برخی پرنده ها که متاسفانه به اینکار عادت میکنن، به هر حال ظروف غذا و اب پرنده باید به نحوی تو قفس قرار بگیره که مدفوع پرنده داخلش نریزه
      ۴- بله میتونید استفاده کنید. البته طبق دستور مصرف خودش. این ویتامین ها رو باید با اب پرنده مخلوط کنید. حالا هر چقدر که تو دستورالعملش نوشته
      ۵- کیوی هم میتونید بهش بدید
      ۶- کنار بخاری و در حرارت مستقیم نیازی نیست باشه و همین که اتاق خیلی سرد نباشه و در وزش باد قرار نگیره کافیه.

      پاسخ
      1. حمید

        سلام خیلی ممنون از جوابتون. این قطره ای که دادن بهم هیچ دستدر العملی روش نیست فقط اون دامپزشکه گفت خیلی قویه میترسم یه وقت بهش اسیب بزنه. امروز براش سیب رنده شده و سفیده تخم مرغ گذاشتم.یه مقدار نوک زد ولی زیاد نخورد. بعدش که دونه هارو براشگذاشتم تندی شروع کرد به خوردن.فقط نمیدونم برای اینکه دستیش کنم از کجا شروع کنم.از دستم غذا میگیره .

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          پس اصلا استفاده نکنید. معلوم نیست چیه؟ وقتی نه دستور عملی داره و نه اسمی و نه بهتون گفتن چجوری استفاده کنید همون بهتر که اصلا استفاده نکنید یا تشریف ببرید همونجا و قشنگ پر و جو کنید و ببینید این چیه بهتون دادن.
          برای دستی کردن طوطی هم مطلب تو سایت داریم و در قسمت جستجوی سایت سرچ کنید دستی کردن طوطی

          پاسخ
  13. هوشنگ

    با سلام خدمت آقا مجتبی من یه هفته ای نبودم مسافرت بودم عروسم رو برده بودم جایی گذاشتم وخیلی هم قفسشو پوشوندم و حالا که برگشتم کسله یه کمم پف داره و صداشم گرفته و خیلی کم حرف میزنه فضلشم بعضی وقتها آبکیه .من یه کپسول تتراساکلین هم تو یه لیتر آب حل کردم و ۲۴ ساعت جلوش گذاشتم الان ۲ روزه که این کارارو واسش کردم ولی زیاد فرقی نکرده .غذا هم میخوره برنجو خیلی دوست داره .امروزم تو ظرف آبش قطره مولتی ویتامین مخصوص پرندگان ریختم .حالا چکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لطفا کمک کنید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب فضلش چه رنگی هست ؟؟
      ضمنا چطوری قفس رو پوشوندین شاید ترسیده و تغذیه نکرده و ضعیف شده.
      این رو هم بدونید استفاده از آنتی بیوتیک خودش باعث اسهال میشه البته استفاده زیاد از آنتی بیوتیک.
      بنظر بنده مصرف دارو رو خوب انجام دادین فقط دیگه کافیه و همون ویتامین الان باید مصرف کنید و محل نگهداری پرنده رو گرم نگهدارید روزی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه حمام آفتاب ملایم در فضای اتاق نه فضای باز بهش بدین فقط مراقب باشید گرما زده نشه. بهتره یک روز بهش ویتامین بدین و روز بعد عسل در ظرف آبخوریش حل کنید و از سبزی و میوه و جوانه گندم و دانه های نرم استفاده کنید تا راحت تر بخوره.

      پاسخ
  14. هوشنگ

    سلام آقا مجتبی،تو رو خدا به داد عروس هلندی من برس
    بی حال شده، چشماشو میبنده و خیلی کم تحرک شده،بی اشتها شده و مدفوعشم یه خرده آبکیه در ضمن صداشم گرفته و خوب و واضح نمیتونه کلمات رو بگه، خیلی نگرانشیم آقا مجتبی……لطفا هر چه سریعتر کمکم کنید میترسم تلف بشه:(

    پاسخ
  15. هوشنگ

    با عرض معذرت آقا مجتبی فراموش کردم بگم صبح تو قفس یه دفعه شروع کرد به پرواز کردن انگار از چیزی ترسیده باشه .حالا از اون موقع پای سمت راستشو به زحمت برمیداره و یه کمم پاهاش گرمه و دهنشو به حالت نیمه باز میزاره و چشاشو میبنده . به نظرتون چش شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب شاید پاش به قفس گیر کرده و اذیت شده ؟؟!! و یا از یه چیزی به شدت ترسیده.
      اما باز موندن دهانش و گرم بودن بدنش نشانه عفونت هست.
      شما بای ددر اولین فرصت یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوی پرنده قرار بدین.
      ضمنا محل پرنده رو گرمتر کنید فردا صبح در فضای بسته اتاق یک حمام ملایم آفتاب در حد ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بهش بدین.
      باز اگر بهتر نشد مکاتبه کنید در خدمتتون هستم راستی حتما غذای نرم بهش بدین شاید دونه سفت رو نتونه بخوره میوه و سبزی جلوش باشه با دانه .
      از نوع و رنگ فضلش بیشتر توضیح بدین.

      پاسخ
  16. هوشنگ

    با سپاس فراوان از راهنمایی شما
    نوع فضلش سبز پر رنگ و سفت هست، در ضمن دیر به دیر فضله میندازه از طرفی مدت زیادیه که توی رژیم غذاییش از برنج پخته استفاده میکنیم و به این مورد مشکوکیم که نکنه دچار یبوست شده باشه چون خیلی بی حاله و کم مدفوع میکنه
    به نظر شما از روغن زیتون استفاده کنیم؟….علائم یبوست چه چیزایی هستش؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه از روغن استفاده نکنید بنظر بنده برنج رو از جیره غذاییش حذف کنید و به جاش میوه و سبزیجات بهش بدین.
      مثلا کاهو کلم – جعفری – شوید – کرفس – اسفناج – میوه هم از موز – پرتقال – سیب درختی – سیب زمینی و … استفاده کنید حتما خوب میشه.
      ضمنا برای دریافت پاسخ صبر کنید و سوال تکراری نپرسید اون سوال شما رو بنده حذف کردم.

      پاسخ
  17. هوشنگ

    با سلام و خسته نباشید بابت راهنمایی شما
    الان دو سه روزی میشه که احساس میکنیم تب داره و بدنش و پاهاش گرمتر از همیشه هستش.در ضمن الان حدود ۲۴ ساعت میشه که تتراسایکلین داخل آبش ریختیم.چه راه حلی پیشنهاد میکنید؟
    از طرفی میوه و سبزیجات براش گذاشتیم که متاسفانه هیچ میلی نشون نمیده و حسابی ضعیف شده به نظر شما چیکار کنیم/؟حسابی نگرانیم.قبلا خیلی سبزیجات رو دوست داشت ممکنه به خاطر مریضیش باشه؟به طور همزمان از مولتی ویتامین و تتراسایکلین در آبش استفاده بشه مشکلی پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      تتراسیکلین رو نباید بذارید تو ابخوریش بمونه و نهایتا ۱۲ ساعت بعد باید عوضش کنید. یعنی صبح بذارید و شب بردارید. البته میتونید طی چند روز تکرار کنید. اما نباید تو اب بمونه. باید طی چند روز مصرف بشه. مثل خودمون که سر ساعت میخوریم برای پرنده هم فرق نداره و اصولش اینه که به اینصورت مصرف بشه
      برای درمان پرندتون هم اگه با تتراسیکلین و حمام افتاب یا مادون قرمز و دادن بابونه و میوه و سبزی و این چیزا نتیجه نگرفتید بهتره به دامپزشک مراجعه کنید و بگین که تتراسیکلین مصرف کردید و مشکل پرنده هم حل نشده و ببینید چه دستوری میدن. به طور همزمان هم از مولتی ویتامین و انتی بیوتیک استفاده نکنید. یعنی تو یه ظرف نباشه بهتره. البته استفاده کنید اتفاقی نمیفته و مشکلی پیش نمیاد و خودم استفاده کردم با این حال احتیاط شرطه و خدایی نکرده ممکنه بدتر پرنده مسموم بشه چون نه دوز این داروهای انسانی برای طوطیتون مشخصه و نه دستور و قاعده خاصی برای مصرفش وجود داره و نه …… چون این موارد باید بر اساس گونه، وزن پرنده، شرایط جسمی و بدنی پرنده و …. مصرف بشه و همینجوری استفاده بشه ممکنه نتیجه برعکس داشته باشه. دیگه حداقل قاطی پاتی نکنید و مثلا مولتی ویتامین و تتراسیکلین و همه چی رو قاطی کنید و ….
      به هر حال به نظر بنده اگه تغذیه نمیکنه و پف کرده و مشکل خاصی داره و حادی داره و با تتراسیکلین هم درمان نشده بهتره به دامپزشک مراجعه کنید و پرنده رو هم ببرید تا نمونه بگیره یا ازمایش انجام بده و عامل بیماری رو تشخیص بده و شروع کنه به درمان. حتما به دامپزشک هم بگید که انتی بیوتیک مصرف کردید چون ممکنه اولین اقدامی که انجام بده تجویز مجدد انتی بیوتیک باشه
      موفق باشید

      پاسخ
    2. Riahi Fazlolah

      سلام
      دوست من یه قائده کلی هست که میگه وقتی که پرنده دچار هر گونه عارضه میشه اولین کاری که میکنین سبزی جات و هر دونی که غیر از دون و خوراک اصلی هست رو حذف کنین به نظر بنده شما تا یه مدت خوراک اصلی رو بهش بدین و دیگر چیزها رو هم حذف کنین چون پرنده دچار عفونت شدید شده قائدتا خوراکش هم کم میشه و کمتر فضله میکنه و شما در اولین فرصت به دامپزشک مراجعه کنین و یا اگه میتونین از داروخانه دامپزشکی دارویی هست به نام آندرو که دنباله اسمش رو فراموش کردم و معروف به همین اسم هست رو بگیرن مایع هست یک سی سی در یک لیتر اب که شما از دو سی سی استفاده کنین به مدت یک هفته انشااله خوب میشن و یک نکته دیگه هرگز از دو دارو و یا مختلف با هم استفاده نکنین چون قطعا نتیجه در بعضی از موارد بر عکس هم هست و نکته دیگه در مورد میوه و سبزی جات را باید خیلی بهتر از این که برای خودمون شستشو میدیم و ضد عفونین میکنیم باید خیلی بهتر از این ها شستشو انجام داد که مواد ضد عفونی و یا انگلی چیزی نداشته باشه

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        اسم اون دارو انروکین هست دوست عزیز.

        پاسخ
  18. ناشناس

    من واقعا عذر خواهی میکنم که اینقدر از شما سوال میکنم ولی صحبت کردن عروس من فرق کرده و صداش گرفته و کلمات رو نمیتونه خوب ادا کنه؟:(علت این چی میتونه باشه>؟ واقعا موندم چیکار کنم

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *