شناخت و نگهداری طوطی بزرگ اسکندر (شاه طوطی)

طوطی بزرگ اسکندر یکی از پاراکیت های نسبتا با استعداد میباشد که نگهداری از ان مخصوصا در ایران بسیار رایج میباشد. شاید این طوطی به اندازه سایر طوطی ها مانند کاسکو ، ماکائو و ….. استعداد یادگیری کلمات را نداشته باشد اما اگر از جوجگی نزد انسانها بزرگ شود میتوان از ان یک سخنگوی خوب ساخت.

به ادامه متن توجه کنید

طوطی بزرگ اسکندر

طوطی بزرگ اسکندر (نام علمی (Psittacula eupatria) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است که در ایران آن را به نام ” شاه طوطی” میشناسند. طول این پرنده ۵۸ سانتیمتر و زیستگاهش از شرق افغانستان، شبه‌جزیره هندوستان، برمه، تایلند تا ویتنام است. رنگ اصلی اش سبز است و در جنس نر آن نوار سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب شده و در پشت گردن به نوار قرمزی ارتباط می‌‌یابد. اگر از جوجگی با انسان باشند استعداد یادگیری واژه‌ها را دارند. تکثیر این طوطی در درون پاسیو میسر است.

جوجه ها یا پرندگان نابالغ: شبیه به پرنده ماده هستند اما با دم کوتاه تر، و عنبیه مایل به خاکستری ، پرهای بلوغ در طول سال سوم ( و حتی سال دوم ) ظاهر میشوند.

نگهداری: پرنده ای عاطفی است که نگهداری ان به صورت انفرادی نیاز به صبر و حوصله دارد.از جمله طوطیانی میباشد که روابط عمیقی را با نگهدارنده خود برقرار کرده و دوری نگهدارنده را تحمل نمیکند و با جیغهای بلند اعتراضش را نشان میدهد. برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی دست اموز بهتر است انواع جوجه یا خیلی جوان را انتخاب کنید.بهترین نوع انهایی میباشد که از والدین جدا شده و توسط انسان بزرگ شده اند. برای نگهداری این طوطی به صورت جفت نیازمند به پاسیو بزرگی خواهید بود که شرایط حفاظتی گرمایی و سرمایی نیز در ان رعایت شده باشد

جیره غذایی:غذاهای طوطیهای بزرگ مثل مغز دانه ها (گردو ، بادام ،فندق ) و دانه های با پوسته مثل (تخم افتابگردان ، بادام زمینی و ….) که بهتر است هر روز میوه و سبزیجات هم به ان اضافه شود.

تشخیص جنسیت: در جنس نر بالغ آن نوار سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب شده و در پشت گردن به نوار قرمزی ارتباط می‌‌یابد که درماده این نوار مشکی وجود ندارد در ضمن دم ماده ها نسبت به نرها کوتاهتر میباشد (لازم به ذکر است تنها پرندگان بالغ نر را میتوان توسط نوار سیاه دور گردن تعین جنسیت نمود زیرا در پرندگان جوان و جوجه های نر، این نوار سیاه همانند ماده ها وجود ندارد)

تکثیر: تنها در پاسیوهای بزرگ ممکن می باشد بدین صورت که باید چند طوطی از جنس نر و ماده را در کنار هم قرار داد تا انها با هم جفتگیری کنند و همدیگر را به انتخاب خود بپسندند

تعداد تخم ها: ۲ تا ۳ عدد

زمان خوابیدن روی تخم ها: حدود ۲۸ روز

مدت اقامت پرندگان جوان در اشیانه: حدود ۱۲ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

730 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی بزرگ اسکندر (شاه طوطی)

  1. سلحشور

    اگه من در آکواریم ۶لیتری بندازم چی

    پاسخ
    1. Sourena.B

      سازگاره ولی سایز مناسبی نیست.ضمنا لطف کتید در بخش مربوطه سوال بپرسید

      پاسخ
      1. سلحشور

        سلام آیا ماهی گوپی زبرا و آنجل باهم سازگاره

        پاسخ
  2. یا علی

    سلام ببخشید جوجه شاه طوطی و ملنگو رو از لحاظ فیزیکی چطور تشخیص باید داد؟

    پاسخ
    1. Arman1384

      سلام
      شاه طوطی جسه بزرگتری نسبت به ملنگو داره و منقار شاه طوطی کلفت تر و بزرگتر است

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *