تولک یا پر ریزان قناری

تولک یا پریزان یک امر طبیعی است که در اکثر پرندگان از جمله قناری وجود دارد و در این دوران قناری ها یا سایر پرندگان پرهای قدیمی خود را با پرهای جدید تعویض میکنند. اگرچه دوران پرریزی یا تولک به عنوان بیماری به حساب نمی اید ولی به دلیل ضعیف شدن پرنده در این دوران به بیماری ها حساس خواهند بود همچنین دردوران تولک، قناری ها اواز نمیخوانند و نباید این امر را بیماری تلقی کرد به هر حال باید به پرنده توجه بیشتری داشت و مراقبت های لازم را انجام داد.

به ادامه متن توجه کنید

پر ریزان را نمی توان به عنوان بیماری تلقی نمود بلکه پدیده ای است طبیعی که در آن پرهای قدیمی ریخته و توسط پرهای جدید جایگزین میگردد. اما پرنده در زمان تولک رفتن نسبت به بیماری ها بسیار ناتوان است. بروز بیماری نیز اختلالاتی در امر پرریزان بوجود خواهد آورد. پرنده در وضعیت پرریزان طبیعی آواز نمی خواند. پس از تعویض پرهای پوشش بدن پرهای کوچک عوض می شوند. هنگامی که پرهای پرواز در بالها و پرهای هدایت در دم نو گشتند پرنده شروع به تعویض پرهای بزرگ خود خواهد کرد. تولک رفتن در فاصله اواخر مرداد تا اوایل مهر ماه انجام می شود. پرنده باید ظرف مدت شش الی هشت هفته پرهایش را کاملا تعویض نماید. در صورتی که این مدت زمان بطور محسوسی به درازا انجامد سوخت و ساز بدن پرنده صحیح انجام نگرفته و خلاصه ایرادی در امر نگهداری وجود داشته است. تنظیم و تصحیح این مسئله از امروز به فردا میسر نمی باشد.لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع به همراه ویتامینها و املاح معدنی و مواد دیگر است. لازمه پرریزان منظم و نرمال تغذیه صحیح و متنوع توام با ویتامین ها و املاح معدنی و مواد دیگر است. اما به هر صورت می توان پرنده را برای پشت سر گذاردن پر ریزان بد و ناقص کمک کرد. برای این منظور میتوانید از موادی نظیر آویزانول (Avisanol) و ویتالینوکوئل (Vitalinoquell) و یا داروهای تقویتی دیگر مخصوص تولک رفتن استفاده کرده و به آب و خوراک آنها اضافه نمایید.

نکاتی که هنگام پرریزان باید رعایت کرد:

۱)در زمان پرریزان یا تولک بهتر است پرنده را در محیطی گرم در حدود ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد

۲)قناری ها را بهتر است از یکدیکر جدا کرده و در قفس در جای ساکت و ارام قرار داد و از جابجایی قفس خوداری کرد

۳)ابتنی روزانه برای پرنده ضروری است بنابراین ظروف استحمام به طور روزانه در اختیار پرنده قرار گیرد

۴)استفاده از رژیم خاص تغذیه ای در این زمان ضرورریست تغذیه دوران تولک به شرح زیر است:

خارج نمودن تمامی غذاهای گرم از رژیم غذایی قناری(بجز تخم کتان)هفته ای سه بار و هر بار پنج قطره مولتی ویتامین مخصوص قناری از طریق آب آشامیدنی به قناری خورانده شود، دادن سبزیجاتی چون برگ اسفناج ، برگ کلم ، برگ کاهو و میوه جاتی مانند سیب در این زمان به طور روزانه ضروری است قرار دادن مقدار کم هفت تخم به صورت هفتگی در این زمان مناسب است ،استفاده از جوانه ها مانند جوانه گندم و … برای تامین ویتامینها و مواد الی بسیار مناسب است برای تهیه جوانه ها به به موضوعات سایت مراجعه کنید

تولک بی موقع:در این حالت قناری خارج از فصل مربوط دچار تولک می شود و علل اصلی ان را میتوان عدم رعایت تغذیه صحیح پرنده و یا یک بیماری دانست. نگهداری غیر اصولی،تغییرات شدید دما، خاموش و روشن شدن چراغ اتاق قناری، تابش مستقیم نور بر روی قفس قناری ،تغذیه غیر اصولی و تغیر یک مرتبه ای تغذیه،کمبود ویتامینها و یا…..  میتواند از علل تولک بی موقع باشد

در صورتی که پرنده بی موقع تولک رفت باید علل اصلی ان را شناخت و برطرف کرد شاید تغذیه غنی و فراهم کردن شرایط مطلوب مانند ابتی ،دادن وتامینها و هر انچه که در مورد تولک در بالا ذکر شد به پرنده کمک کند تا به سرعت این دوران اگرچه خارج از وقت بوده را پشت سر گذارد.حال اگر انکه تولک بی موقع بر اثر بیماری مانند کنه یا انگل ها و پارازیتها و یا هر بیماری باشد باید علت را پیدا کرده و به درمان بیماری پرداخت

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

767 دیدگاه در “تولک یا پر ریزان قناری

  1. محمد

    سلام یه قناری دارم زیاد عطسه میکنه ایا سرما خوردگی داره؟وباید چه دارویی بهش بدم اگه سرما خوردگیه؟؟؟؟؟?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش سرماخوردگی طوطی رو مطالعه بفرمایید.
      اگر اطراف بینی و چشم پرنده خیس باشه بله سرماخورده اما عطسه تنها اگر داره احتمالا محیطش کثیفه و یا داخل حلق و بینی پرنده پری چیزی گیر کرده حتما بینی و دهانش رو معاینه کنید.

      پاسخ
  2. محمد

    سلام مرسی از سایتتون اقا مجتبی یه سوال میگم چطور از ارزن وکتان واسه قناری استفاده کرد ایا با هم مخلوط میکنیم یا جدا؟؟؟؟!

    پاسخ
  3. محمد

    سلام ممنون چون به سوالات جواب میدید …من یه ماده دارم نمیدونم امادست یانه چون وقتی صدای نرو میشنوه خیلی به اطراف قفس میپره وحتی بعضی وقتا ریزه خوانی میکنه وچون اولین بارشه میخواد اماده بشه پسش بالا نیامده وبا شنیدن صدای نر خیلی جیک جیک میکنه ایا امادست یا نه…؟؟؟!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به احتمال زیاد آماده هست بهتره یک هفته با نر مورد نظر که قراره جفت بشه همدیگه رو ببینن و بعدا جفتشون بدین چون فقط شنیدن صدا کافی نیست و باید هم رو ببینن و با هم آشنا بشن.

      پاسخ
  4. محمد

    سلام بی زحمت میشه علایم تولک رو بگید وچطوری بدونیم که قناری جوانه یا نه؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      علائم تولک: قناری نمیخونه. تحرکش از قبل خیلی کمتره و در طول روز هم میخوابه و نشانه اصلی هم پریزیه که پرنده لخت تر به نظر میرسه (به خاطر کم شدن حجم پرها). این ساده ترین علائمه.

      پاسخ
  5. محمد

    خب سوال دومی رو جواب ندادی که از کجا بدونیم قناری(نروماده)پیر است یا جوان (علایم)لطفا زود جواب بدید ببخشید ولی نسبت به اول خیلی سریع جواب میدادید البته شرمنده چون اینو گفتم …..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تشخیص سن دقیق پرنده غیر ممکنه مگر با انجام آزمایش که بسیار هزینه بر هست اما به صورت تجربی و از روی نوک – پاها میشه فقط حدس زد و اون هم تجربیه و باید اینقدر پرنده جوان و مسن دیده باشید تا بتونید تشخیص بدین.

      پاسخ
  6. محمد

    سلام برای تقویت اواز قناری از چه میوه یی با سبزیجات استفاده کنیم ؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای آواز قناری اولا نژاد خود قناری مهمه دوما تمرین قناری در ابتدای سن آواز خوانی حالا یا با قناری خوب که قرص بخونه و یا با پخش صدای قناری اما تغییر تن آواز قناری بالغ و سن بالا مشکله و حتی برخی مواقع غیر ممکنه.

      پاسخ
  7. محمد

    سلام یه ماده اوردم این دوهفته شده که از وقتی که اوردمش لاغر هستش(ریزه)ولی همه ی حرکاتش طبیعیه مست هم هستش ایا لاغری واسه قناری یه بیماری حساب میشه؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه بیماری نیست شاید طبیعی باشه ولیکن کمی تقویتش کنید .

      پاسخ
  8. عدنان

    سلام شرمنده قناری نر من موهای اطراف منقارش یکم ریخته منقارشوخیلی میکشید به چوب نشیمنگاه گفتم شاید عفونت چشم گرفته پمادa زدم به اطراف چشمش الان موهای اطراف چشمش یکمی هم بدتر ریخته نمیدونم چیکارکنم خوندنش خیلی کم شده غذاش خوبه ولی یکم از روز حالت پوف داره خیلی نیست این حالت ویتامیناشم میدم.اگه میشه فقط زود جواب بدین شرمنده زیاد شد
    درضمن ببخشیدا با ماده هم جفت میره ولی خوندنش خیلی کم شده و از بشاشی افتاده وموهای اطراف چشمشم ریخته

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب قناری که جفت بخوره قرار نیست مثل قبل آواز بخونه و خوندش خیلی کم میشه و حتی متوقف میشه.
      ممکنه پرنده داره میره تو لک و یا بدنش حشره زده.

      پاسخ
  9. ایمان

    سلام
    من قناری هامو میخوام ۵روز دیگه جفت کنم الان نر بالا قناری ماده است هر دو امادن ولی میگرم جلوی هم دیگه حالت حمله به هم دست میگیرن بیشتر ماده طبیعیه؟به ماده چی بدم که بهتر اماده بشه؟
    بعضی ها میگن تخم مرغ باهویچ که من بعضی موقعه ها مدیدم،بعضی هاهم میگن بادام وخرفه ،بعضی ها هم میگن بادام با نبات بکوب بده ،کدام راه بهتره؟ باتشکر از اقای مجتبی وشهریار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نر و ماده باید هم رو ببینن و قفس ها جلوی هم باشه نه روی هم که دید نداشته باشن ؟؟؟!!!! باید بذارید یکی دو هفته نسبت به هم دید داشته باشن بعد جفتشون بدین .
      همه راه ها خوبه فقط باید نر و ماده هم رو ببینن و نسبت به هم آشنا بشن و هر دو آماده بشن ندید و با غذا که نمیشه دوست عزیز.

      پاسخ
  10. محمد

    سلام یه ماده دارم که یه نر تو قفس جداگانه بالاش گزاشتم که نر تولک گرفته ونمیخونه وکم تحرک هستن که در یه اتاق اضافه داریم و کسی بجز من اونجا نمیره وفقط اگه اواز قناری براشون بزارم خیلی جست وخیر میکنن وبه اطراف قفس میپرن خصوصا ماده وجیک جیک میکنه وبعضی وقتا هم نر با شنیدن اواز قناری با اینکه تولک رفته یکم یکم میخونه علت کم تحرکیشون چیه …….باتشکر از مجتبی وشهریار

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ نام شخصی رو نبرید تا همه دوستان جواب بدن.
      خب وقتی خودتون فرمودین رفته تو لک دیگه دلیل کم تحرکیش معلومه باید صبر کنید تا از لک در بیاد ضمنا نر و ماده باید نسبت به هم دید داشته باشن.

      پاسخ
      1. محمد

        یه سوال دیگه جای ارومی بزارمشون یا نه وهر روز بهشون سیب وکاهو میدم اشکال نداره؟ وشاهدانه واسه تولک خوبه یا نه مرسی چون زود جواب میدید….

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          بله یه جای اروم بذاریدش
          نه مشکلی نداره ولی کاهو رو زیاد استفاده نکنید پرنده اسهال میشه. میوه و کلا سبزیجات رو یک در میون بدید به نظرم بهتره.

          پاسخ
  11. محمد

    سلام وقتی قناری میخونه یعنی از تولک در امده یا علایم دیگری داره؟

    پاسخ
  12. ایمان

    من قناری هامو ۸روز نر بالای قفس ماده گذاشتم و۲ روز گذاشتم روبه رو هم هردو هم اماده هستن ولی به هم یکم حالت حمله میگیرن ماده بیشتر طبیعیه؟؟؟؟به ماده چی بدم که یکم بهتر اماده بشه؟ باتشکر

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تا الان چی بهش میدادین؟ هفت تخم استفاده کردید؟ شاهدونه؟ تخم مرغ؟ مولتی ویتامین؟ دقیقا چه تغذیه ای داشته؟ بفرمایید تا کمبودها رو بگیم خدمتتون

      پاسخ
  13. ایمان

    تخم مرغ،بدام با خرفه یه وعده هفت تخم.مولتی ویتامیم ب کمپلکس هم دارم ولی تاحالا ندادم

    پاسخ
  14. محمد

    سلام من قناریم تولک رفته و میدونم تولکش بی موقعه چون نمیدونستم غذای اصلیش هفت تخم بود ووقتی تمام شد رفتم واسش تخم کتان خریدم وبعد دو روز تولک رفت واین تقریبا یه ماه تولک رفته والان هم واسش هفت تخم وکتان وارزن میزارم میشه بگید چکارش کنم تا زود خوب بشه چون میخوام جفتش کنم ولی الان چون ماده پیشش تو یه قفس دیگه هست تحرکشش زیاد شده وبعضی وقتا هم میخونه ولی پریزی داره اول ریشهای سروگردن پرریزی داشت والان هم در امدن الان هم ریش بزرگ داره میفته(بال ها ودم)…. ببخشید یکم طولانی شد ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      باید دورش بگذره و کار خاصی نمیشه کرد. از مولتی ویتامین حتما استفاده کنید که پرها صاف و پرجلا رشد کنه و هم کمبودی داره تامین بشه و هم در امادگی پرنده برای جفت گیری در اینده کمک کنه. از دامپزشکی مولتی ویتامین تهیه کنید.

      پاسخ
  15. ایمان

    ببخشید یه سوال دیگه هم داشتم به ماده چی بدم که موقعه تخم گذاری تعداد تخم هایش بیشتر شود یعنی همان ۴،۵تا چی بهش بدهم؟باتشکز

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچی همون هفت تخم و غذای معمول چون معمولا تعداد تخم ماده بستگی به ژنتیک و نژاد خود ماده داره .

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      این دیگه تضمین شده نیست که چند تا تخم بذاره و بستگی به خود ماده و سن ماده و دفعه چندمش باشه و اینجور مسائل برمیگرده. با این حال تغذیه هم مهمه و خب میتونید از غذای نرم تخم مرغی، مولتی ویتامین، جوانه دانه ها استفاده کنید.

      پاسخ
  16. محمد

    سلام۱ _جوانه دانه ها یعنی چیه؟وچطور ازش استفاده کنیم ؟؟؟؟!!!!!…..۲_ایا ویتامین پودر که در اب حل میشود (ویتالین )واسه قناری خوبه ؟۳_ایا جفت گیری وجوجه گیری زمانی داره یا فرق نمیکنه در طول سال……؟؟؟؟!۴_سایت خوبی دارید??

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      قبل از ارسال سوال در سایت جستجو کنید.
      جوانه دانه ها
      ۲- بله عالیه.
      ۳- اگه بخواد طبیعی باشه بله زمان داره و در فصل بهار از قناری باید جوجه گرفت ولی اگه سبک ماشین جوجه کشی با قناری رفتار کنیم هیچ زمان خاصی وجود نداره. قناری میتونه در زمستون جوجه بده و تولک هم بره. میتونه در تابستون جوجه بده و تولک هم نره!

      پاسخ
  17. ایمان

    سلام
    من امروز قناری مو جفت زدم نر دهن ماده غذا میزاره ماده هم میگیره .نر یه با ر خاص جقتگیری کنه ماده نذاشت این طبیعیه ؟جفت میخورن ؟
    نر پر ماده هم میکنه این دلیلش چیه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای روز اول همه موارد طبیعیه شاید در جفت دادنشون عجله کردین و هنوز آماده نبودن ولی آماده هم باشن برای روز اول دوم و حتی یک هفته طبیعیه.

      پاسخ
  18. محمد

    سلام
    راستی میگن فلفل دولمه برای رنگ ونطفه قناری خوب است یانه اگه اره چطور ازش اشتفاده کنیم؟؟؟؟؟؟!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید برای رنگ اول استعداد و ژنتیک خود پرنده مهمه بعد تغذیه و اگر پرنده شما استعداد داشته باشه بله فلفل دلمه ای رنگی هفته ای یکی دو روز بهش بدین بی تاثیر نیست اما استفاده هر روز هم میتونه آلرژی زا باشه ضمنا هیچ ربطی به نطفه فکر میکنم نداشته باشه.
      برای رنگ فلفل دلمه ای رنگی – هویج – گوجه ( به مقدار کم ) – دانه های متنوع بی تاثیر نیست البته اگر خود پرنده استعداد رنگ آوردن رو داشته باشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *