رفیوجیوم و کاربرد آن در اکواریوم اب شور

رفیوجیوم در اصطلاح به معنی پناه گاه یا محیطی امن برای نگهداری موقت یا دائمی گیاهان، جلبک ها و سخت پوستان کوچک است ولی در اصل عملکرد رفیوجیوم در اکواریوم اب شور فراتر از یک پناه گاه ساده بوده و به عنوان یک فیلتر بیولوژیک نیز دارای کارایی بسیار زیادی است.

رفیوجیوم فضایی است که می‌تواند به صورت یک تانک مجزا که با تانک اصلی در ارتباط است یا بخشی از سامپ در نظر گرفته شود و در آن به واسطه کاشت گیاهان آب شور به کنترل سطح فسفات و نیترات پرداخت. با رفیوجیوم علاوه بر کنترل سطح فسفات و نیترات به شکل کاملا طبیعی، می‌توان از آن به عنوان پناهگاهی برای پرورش موجودات ریز و سخت پوستان یا نگهداری ماهیان اسیب دیده نیز بهره برد، همچنین رفیوجیوم به عنوان یک غذاساز بیولوژیکی برای پرورش و تولید زئوپلانکتون ها و فیتوپلانکتون ها برای تغذیه آبزیان داخل آکواریوم نیز مفید می‌باشد. با این توضیح و اهمیت این سیستم در اکواریوم های اب شور، در این بخش به طور کامل در مورد رفیوجیوم و راه اندازی آن در اکواریوم اب شور بحث خواهیم کرد

مخزن رفیوجیوم:

مخزن رفیوجیوم همانند یک مخزن یا اکواریوم معمولی است که در خانه ای از سامپ یا به صورت مجزا در نظر گرفته می شود و اب این مخزن با اب اکواریوم اصلی در ارتباط و گردش است. همچنین ابعاد مورد نیاز نسبت به حجم اکواریوم اصلی و فضای نگهداری تعیین می‌شود.

محل قرارگیری رفیوجیوم

رفیوجیوم را عموما در کنار سامپ و یا روی سامپ در یک مخزن مجزا راه اندازی میکنند. به دلیل استفاده از نور در این سیستم اولویت محل آن خارج از خانه های سامپ می باشد با این حال امکان استفاده در خانه ای از سامپ به نحوی که آن خانه ایزوله شده باشد و نور رفیوجیوم به مدیا و سایر خانه ها نتابد نیز امکان پذیر است. به طور کلی محل نگهداری از رفیوجیوم دلخواه است و می‌تواند حتی در کنار تانک اصلی نیز راه اندازی گردد، اما باید توجه داشته باشید که اب این مخزن با اب اکواریوم اصلی در ارتباط و جریان باشد.

توصیه شده: ساخت اکواریوم و سامپ اب شور

به طور معمول رفیوجیوم روی سامپ(بالای سامپ) یا کنار سامپ یا داخل خانه ای از سامپ قرار میگیرد و از خروجی اسکیمر به عنوان ورودی اب به رفیوجیوم یا با استفاده از یک واترپمپ یا روش طراحی شده برای انتقال اب به رفیوجیوم استفاده می‌شود. خروجی اب رفیوجیوم نیز به خانه اخر سامپ از طریق سریز شدن اب یا روش طراحی شده می‌ریزد.

نکته مورد توجه برای محل قرارگیری:

۱- در صورتی که رفیوجیوم کنار سامپ قرار میگیرد حتما ارتفاع مخزن رفیوجیوم از ارتفاع سامپ بیشتر باشد تا امکان سوراخ زنی و سریز میسر شود. همچنین می توان از طریق یک پایه برای بالا بردن سطح رفیوجیوم از سامپ نیز استفاده نمود.

۲- در صورتی که طول کابینت به واسطه طول اکواریوم کم است بهتر است به جای کوچک کردن ابعاد سامپ برای قرار گیری رفیوجیوم کنار سامپ، مخزن رفیوجیوم را روی سامپ قرار دهید.

۳- در صورتی که رفیوجیوم روی سامپ قرار میگیرد حتما ضخامت شیشه های سامپ را قطور(۱۰mm) در نظر بگیرید تا فشار حاصل از مخزن رفیوجیوم منجر به شکستن شیشه های سامپ نگردد.

نمای کلی رفیوجیوم در داخل سامپ: در زیر نمای کلی یک مخزن رفیوجیوم و ورودی و خروجی آن را ملاحظه می کنید که با سامپ کاملا یکپارچه شده است.

نمای کلی رفیوجیوم در کنار یا روی سامپ: در زیر نمای کلی یک مخزن رفیوجیوم و ورودی و خروجی آن را ملاحظه می کنید که در کنار سامپ یا روی سامپ قرار گرفته است.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی رفیوجیوم

  • واترپمپ جهت انتقال اب به رفیوجیوم
  • شن و ماسه کف رفیوجیوم
  • سیستم روشنایی رفیوجیوم
  • گیاه مناسب رفیوجیوم

واترپمپ: در صورتی که از خروجی اسکیمر یا سریز سامپ به عنوان ورودی مخزن رفیوجیوم استفاده نشود لازم است اب توسط واترپمپ به رفیوجیوم منتقل شود. یک واترپمپ با گردش اب سه برابر از حجم کلی اب مخزن رفیوجیوم می‌تواند مناسب باشد.

شن و ماسه: کف رفیوجیوم را میتوانید با ماسه(ماسه بادی) که معمولا در کف آکواریوم مورد استفاده قرار می‌گیرند بپوشانید. اما استفاده از شن های مخصوص رفیوجیوم می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد که پرداخت مبالغ بیشتر برای تهیه آن را توجیح میکند. این شن ها معمولا از جنس کربنات کلسیم، آراگونیت یا سایر مواد طبیعی هستند که به تنظیم منیزیوم، کلسیم، سختی و پ-هاش آب آکواریوم کمک بسیار زیادی می‌کنند و همچنین بستر غنی جهت رشد گیاهان محسوب می‌شوند. عمق شن کف رفیوجیوم را نیز بین ۳ الی ۶ سانتی متر در نظر بگیرید.

سیستم روشنایی: گیاهان برای رشد و فتوسنتز نیاز به نور دارند. استفاده از لامپ های معمول در الکتریکی ها برای استفاده در رفیوجیوم مناسب نبوده و حتما باید از لامپ های مخصوص اکواریوم طیف کامل (Full Spectrum) برای تامین نور مورد نیاز گیاهان استفاده نمایید. به ازای هر لیتر از اب اکواریوم می توان یک الی دو وات برای سیستم روشنایی در نظر گرفت. استفاده از نور صورتی با طول موج ۴۲۰ الی ۴۵۰ نانومتر در کنار نور سفید با درجه ۱۰۰۰۰ کلوین بهترین نتیجه را برای رشد و نمو گیاهان فراهم خواهد نمود.

نکته: مدت زمان نورپردازی رفیوجیوم ۱۰ الی ۱۲ ساعت است که باید بصورت معکوس با نور اکواریوم اصلی خاموش و روشن شوند. به عبارتی زمانی که نور اکواریوم اصلی خاموش است نور رفیوجیوم روشن و بالاعکس. در طول ساعات شبانه که لامپ های آکواریوم خاموش هستند، مرجان ها که خود تولیدکننده ی اکسیژن می باشند تبدیل به مصرف کننده اکسیژن می شوند و معمولا سطح اکسیژن آب کاهش، و دی اکسیدکربن افزایش می یابد. در این حالت PH نیز کاهش یافته و آب اسیدی می شود که بروز چنین اتفاقی می تواند برای مرجان ها و ماهی ها مهلک باشد. به همین دلیل توصیه می شود تا با نصب یک تایمر، لامپ های رفیوجیوم را پس از خاموش شدن لامپ های آکواریوم روشن نمایید تا ضمن برطرف شدن مشکل کمبود اکسیژن آبزیان، PH نیز در محدوده ی ایمن کنترل شود. [منبع: حسن مرادی – راه اندازی اکواریوم اب شور]

گیاهان مناسب نگهداری در رفیوجیوم: برای انتخاب و کاشت گیاه در رفیوجیوم گزینه های محبوبی در بازار اکواریومی یافت می شود. لازم به ذکر است در ابتدای راه اندازی رفیوجیوم و در صورت بالا بودن سطح نیترات و فسفات اولویت انتخاب گیاه با انواعی است که رشد سریعی دارند مانند گیاهان خانواده کلورپا.

گیاهان خانواده کلورپا: دارای رشد سریعی هستند و در ابتدای راه اندازی رفیوجیوم، مخصوصا اگر سطح نیترات بالا باشد گزینه بسیار مناسبی هستند.

گیاهان خانواده ی هالیمدا: دارای رشد متوسطی هستند و در صورت بالا نبودن بیش از حد نیترات و مناسب بودن سطح کلسیم از رشد خوبی برخوردار خواهند بود.

گیاه دوشیزه مویی: این گیاه از رنگ و زیبایی خیرکننده ای برخوردار است و نگهداری نسبتا سختی دارد. این گیاه قادر به تحمل نیترات بالا(بیش از ۲۰ppm) نیست و بهتر است پس از کنترل سطح نیترات به رفیوجیوم اضافه گردد.

توجه: در صورت بالا بودن سطح نیترات از گیاهان دارای رشد سریع مانند خانواده ی کلورپا استفاده کنید و پس از کنترل کردن سطح نیترات از گیاهان دارای رشد متوسط و آرام مانند هالیمدا و دوشیزه استفاده نمایید.

منابع:

  • سید حسن مرادی – راه اندازی اکواریوم اب شور
  • https://www.ratemyfishtank.com/blog/what-is-a-refugium

کپی برداری از این مطلب با درج نام و لینک فالو به OnlyPet.ir مجاز می‌باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

6 دیدگاه در “رفیوجیوم و کاربرد آن در اکواریوم اب شور

  1. ایلیا

    رفرجیوم خیلی چیز باحالیه
    بعضیا مثل یه آک کنار آکواریوم اصلی میزارن توش دلقک و اسب دریایی میندازن و با لوله به اک اصلی وصل میکنن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      روش های جدیدتر و پیشرفته تری برای کنترل سطح نیترات و فسفات در اب شور وجود داره. اگرچه استفاده از این روش هم میتونه مفید باشه

      پاسخ
  2. محسن

    سلام و وقت بخیر و تشکر بابت این مطالب دقیق وحرفه ای که داخل سایت میزارین ممنونم واقعا بابت این زحماتتون.
    یه سوال داشتم بابت ترتیب سامپ و رفیوجیوم که به چه صورتی باید انتقال اب صورت بگیره؟یعنی اول از اکواریوم سریز بشه به داخل سامپ و ازون به رفیوجیوم و بعد دوباره اکواریوم یا اول داخل رفیوجیوم بیاد و بعد داخل سامپ و در اخر به اکواریوم برگرده؟
    و اینکه بهترین تقسیم بندی برای سامپ از نظر مدیاها هم یه توضیحی بهم بدین ممنون میشم.چون شما فرمودین هرچی بیشتر این لایهای فیلتری بیشتر باشه بهتره بابت اون پرسیدم .
    سپاس از زحماتتون🙏🌹

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      راجع به مدیاها تو تالار یه تایپک درست و رمون درایم که خیلی مفیده و کارتون رو راه میندازه.
      در مرود رفیوجیوم خودش یه بخش از سامپ حساب میشه و معمولا آخرین قسمت سامپ پس از مدیاها قرار میگیره و بعد آب وارد آکواریوم میشه.

      پاسخ
      1. سامان

        سلام دوستان آیا میشه توی آکواریوم های ریف مرجانی از گیاه کلورپا پر برگ نگهداری کرد ؟آیا میتونم توی ایران این گیاه رو پیدا ؟

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *