نمک اکواریوم اب شور و نکات مورد توجه آن

جهت نگهداری از ابزیان اب شور در اکواریوم های خانگی نیاز به اب دریایی یا اب شور داریم. در سال های دور نگهداری از ابزیان اب شور در اکواریوم های خانگی امری بسیار دشوار بود و نیاز به اب دریا یکی از مشکلات مهم در این زمینه به شمار می رفت. به نحوی که نگهدارنده ها مجبور بودند اب دریا را تهیه نموده و با این اب اکواریوم خود را پر نمایند.

همچنین مشکلات متعددی در استفاده از اب دریا در سیستم های بسته و کوچک خانگی وجود داشت که به طور خلاصه به چند مورد از انها به صورت تیتر وار اشاره خواهیم کرد.

  • عدم دسترسی به اب دریا در شهرهای مختلف و دور از خلیج فارس و مناطق ساحلی
  • نگهداری از اب دریا به صورت راکد و حمل و نقل انها منجر به بالا رفتن سموم اب و خراب شدن اب می شد
  • وجود آلودگی های زیست محیطی و شیمیایی و عوامل بیماری زا در اب های دریا مخصوصا برای اب‌های نقاط نزدیک به ساحل
  • حمل و نقل سخت و قیمت تمام شده بالا برای اب های دریایی
  • و ….

خوشبختانه در سالیان اخیر و با توجه به پیشرفت صنعت اکواریوم مشکل اب دریایی برای استفاده در اکواریوم های خانگی به طور کامل حل گردیده است و نمک های بسیار باکیفیت با عناصر کمیاب برای نگهداری از انواع ابزیان، ریف ها و بی مهرگان تولید و به صورت تجاری عرضه میگردند که نه تنها مشلات مطرح شده فوق را ندارند بلکه به نحوی بالانس و بهینه سازی شده اند که بر سلامت و شادابی ابزیان داخل مخزن نیز تاثیرگذارند. لازم است علاقه مندان به نگهداری از اکواریوم های اب شور از نمک های مخصوص تجاری برای تهیه اب شور دریایی استفاده نمایند. سعی میکنیم در ادامه ویژگی های نمک های دریایی مناسب اکواریوم و روش تهیه اب دریا را از طریق این محصولات توضیح دهیم.

نکات مورد توجه در خرید نمک اکواریوم اب شور:

یکی از مهمترین بخش های راه اندازی اکواریوم اب شور تهیه نمک مناسب و باکیفیت است. در اصل نمک اکواریوم اب شور را می توان با اکسیژنی که ما تنفس میکنیم مقایسه نماییم و هر چقدر در این زمینه کیفیت و معیارهای بالاتری را برای ان در نظر بگیریم در نهایت موجب شادابی و سلامتی ابزیان داخل مخزن و عدم وجود مشکلات متعدد در نگهداری اکواریوم خواهد شد. بسیاری از نمک های موجود در بازار اگرچه با ترکیب اب شیرین، اب دریایی را حاصل می نمایند ولی به دلیل عدم وجود عناصر مهم و مورد نیاز اب شور رفته رفته کیفیت خود را از دست می دهند و با بالارفتن امونیاک و نیتریت یا عدم وجود برخی عناصر کمیاب برای ابزیان مخزن خطر ساز خواهند شد. در زیر به برخی از نکاتی که باید در خرید نمک های دریایی توجه نمایید اشاره میکنیم.

  • نمک ها را به صورت بسته بندی پلمپ شده تهیه نمایید و از خرید نمک های فله خوداری کنید
  • نمک را از برندهای شناخته شده اکواریومی تهیه کنید
  • به فرمولاسیون درج شده و کاربرد نمک در روی بسته بندی توجه نمایید. برخی نمک ها برای اکواریوم های مرجانی و به طور ویژه بالانس گردیده اند یا برخی نمک ها تنها برای اکواریوم های فیش انلی مناسب هستند.
  • به مقدار پی اچ، سختی و سایر پارامترهای نمک پس از ترکیب با اب و نوع ابزیانی که قرار است نگهداری کنید توجه نمایید.
  • در صورت تمایل به نگهداری باقی مانده نمک حتما انها را در ظروف کاملا دربسته و در جای خشک و تاریک نگهداری کنید.

روش ساخت اب دریایی با نمک اکواریوم اب شور

ساخت اب دریایی با نمک های تجاری بسیار ساده است و به تجهیزات و وسیل پیشرفته ای نیاز ندارید ولی برخی وسایل و تجهیزات برای تهیه اب به روش صحیح و اصولی الزامی به نظر می رسد

۱- اب مورد استفاده بهتر است از فیلتر اسمز معکوس (RO) عبور کرده باشد. دستگاه های تصفیه اب خانگی اسمز معکوس از اب لوله کشی شهری برای ساخت اب دریایی مناسب تر هستند.

۲- دمای اب مورد استفاده را قبل از ترکیب با نمک به ۲۴ الی ۲۵ درجه سانتیگراد برسانید.

۳- از ظروف پلاستیکی برای ترکیب نمک و اب استفاده نمایید و سپس اب تهیه شده را به اکواریوم انتقال دهید

۴- از یک شوری سنج برای تست غلظت استفاده نمایید. میزان غلظت مناسب برای اب با دمای ۲۵ درجه سانتیگراد ۱.۰۲۳ الی ۱.۰۲۵ هیدرومتر است.

میزان ترکیب نمک با اب و روش آن

میزان ترکیب نمک با اب بر روی بسته بندی محصولات نمک درج شده است و بهتر است به ان توجه نمایید با این حال به طور معمول میزان یک کیلوگرم نمک اب شور برای ۳۰ لیتر اب برای رسیدن به غلظت ۱.۰۲۳ درجه مناسب است با این حال ممکن است محصول خریداری شده مقدار کمی کمتر یا بیشتری را برای ترکیب نمک با اب توصیه کرده باشد بنابراین به این نکته توجه نمایید

اب رد شده از فیلتر RO را درون ظروف پلاستیکی با لیتراژ مورد نظر ریخته و مقدار نمک دریایی متناسب با ان را طور کامل با اب مخلوط و ترکیب نمایید. استفاده از سنگ هوا یا یک پاورهد میتواند به ترکیب کامل نمک با اب کمک نماید. سپس با استفاده از هیدورمتر از غلظت اب تست گیری کنید و سپس اب شور را به اکواریوم منتقل نمایید. دقت داشته باشید با ترکیب اب با نمک، مقداری اب کدر خواهد شد ولی با گذشت زمان و کار کردن تجهیزات اکواریوم و مخصوصا فیلترها و موج سازها اب شفاف خواهد شد.

توجه: هیچگاه مقدار زیادی نمک را مستقیما به اب اکواریوم اضافه نکنید که روی هم انباشته شده و به این فکر باشید که کم کم با اب ترکیب می شود!. بهتر است نمک را با مقداری اب کاملا ترکیب نمایید و سپس به اکواریوم اضافه کنید. همچنین میتوان نمک را به شکل کم کم در جلو موج سازها نیز به طور مستقیم با اب اکواریوم ترکیب نمود ولی ریختن مقدار زیادی نمک در اکواریوم و انباشته شدن ان روی هم روش صحیح و ایده الی نیست.

کپی برداری از این مطلب با درج نام و لینک فالو به OnlyPet.ir مجاز می باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *