گربه ماهی الکتریکی

گربه ماهی الکتریکی گونه ای از خانواده بزرگ گربه ماهیان است و نام خود را به خاطر استعداد بی نظیر خود در دادن شوک های الکتریکی بدست آورده است. این ماهی نزد دوست داران ماهی و آکواریوم چندان محبوب نیست و همچنین کمتر در تجارت ماهیان زینتی برای فروش عرضه می شود و شاید در کشور ما ایران نیز یافت نشود با این حال این موضوعات دلیلی بر این نیست که این ماهی نه چندان محبوب از لیست معرفی ما خارج شود، پس با ادامه مطلب همراه شوید و نقطه نظرات خود را در قالب دیدگاه ارسال کنید. همچنین خوشحال میشویم اگر تابحال از این گربه ماهی نگهداری کرده‌اید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نام رایج: کت فیش الکتریکی، کت فیش شوکر، گربه ماهی برقی و ….

نام علمی: Malapterurus Electricus

خانواده: گربه ماهیان جنس Malapterurus

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵ الی ۸.۲

خلق و خو: قلمرو طلب و مهاجم

حداکثر سایز: در طبیعت به بیش از یک متر میرسند، در اکواریوم های خانگی به ندرت به ۱۲ اینج می رسند

طول عمر: ۱۰ سال

شناخت: کت فیش الکتریکی نام رایج گونه ای از گربه ماهیان از خانواده Malapterurus است. این خانواده شامل دو جنس Malapteruru و Paradoxo Glanis می باشد. جنس Malapterurus شامل ۱۸ گونه است که چند گونه از این خانواده توانایی تولید شوک الکتریکی تا ۳۵۰ ولت را با استفاده از یک عضو الکتریکی دارند. کت فیش الکتریکی (Malapterurus Electricus) در مناطق گرمسیری افریقا و رود نیل یافت می شود با این حال جنس Malapterurus در کل سیستم های رودخانه ای اب شیرین افریقا شامل نیجر، سنگال، رودخانه زامبیزی، البرت، چاد، تانگانیا و تورکانا میتواند یافت شود. جنس Malapterurus به طور کلی در میان صخره ها و ریشه درختان در اب های کم عمق و گل الود سیاه و سفید با دید کم زیست میکند.

در یک دید کلی گربه ماهی الکتریکی همانند سوسیس پف کرده به نظر میرسد، بدن این ماهی کشیده و استوانه ای است. اکثر گونه های جنس Malapterurus شامل گربه ماهی الکتریکی بدنی به رنگ مایل به خاکستری-قهوه ای دارند و در قسمت پهلوی بدن رنگ قهوه ای مهو شده و به کرم یا سفید با لکه های مشکلی نامتقارن منتهی میشود. چشم ها نسبت به جثه بسیار کوچک هستند، سبیلک های مختص گربه ماهیان نیز بر روی پوزه ماهی وجود دارند، نکته جالب توجه عدم وجود باله پشتی در این ماهی است.

گربه ماهی الکتریکی (Malapterurus Electricus) در تجارت ماهیان زینتی خرید و فروش می شود با این حال انچنان محبوب نیست. با وجود اینکه سایز انها در طبیعت به بیش از یک متر میرسد اما معمولا در اکواریوم های خانگی به طول بیش از ۱۲ اینچ نخواهند رسید. گربه ماهی الکتریکی معمولا شب گرد است و از ابزیان دیگر تغذیه میکند. این گربه ماهی قادر است شکار خود را با استفاده از شوک الکتریکی ناتوان سازد. عضو الکتریکی این ماهی علاوه بر شکار میتواند به منظور حفاظت و دفاع از خود، یافتن مسیر و موارد مشابه نیز بکار رود.

نگهداری: همانطور که پیش تر در قسمت شناخت این ماهی خوانیدم با یک ماهی بزرگ جثه با ابزار وحشتناک شوک الکتریکی مواجه هستیم بنابراین در انتخاب سایز اکواریوم و هم تانکی باید ملاحظات لازم صورت گیرد. یک تانک ۲۵۰ لیتری با بستر ماسه ای به همراه کنده های طبیعی میتواند انتخاب مناسبی برای گربه ماهی الکتریکی باشد. استفاده از مخفیگاه برای استراحت روزانه این ماهی الزامی است که میتوانید با استفاده از یک لوله پی وی سی این مخفی گاه را ایجاد کنید. گربه ماهی الکتریکی به ابی تمیز با پی اچ خنثی نیاز دارد، دمای مناسب نگهداری این گربه ماهی در محدوده ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد که با یک بخاری اتومات میتواند تامین شود. مشکل اصلی در نگهداری گربه ماهی الکتریکی انتخاب هم تانکی است که با وجود قلمرو طلب بودن این ماهی و ابزار شوکر!، بسیار سخت است تا گونه های دیگر را در کنار این ماهی نگهداری کنیم. در ویکی پدیا، هم تانکی مناسب برای این ماهی را حلزون معرفی کرده است! در برخی منابع دیگر نیز با توجه به منطقه زیستی این ماهی سیکلیدهای افریقایی بزرگ را از گزینه های مناسب نگهداری با این ماهی معرفی کرده اند. با توجه به اینکه این ماهی توانایی ایجاد شوک های چند صد ولتی را دارد، بهتر است در هنگام هنگام تور زدن ماهی و حمل و نقل احتیاط لازم را انجام دهید(اگر چه شوک های ایجاد شده توسط این ماهی کشنده نیست ولی مطمئنا یک سوپرایز ازار دهنده خواهد بود).

تغذیه: غذاهایی با منبع پروتئینی مانند دل گوساله، کیلکا، کرم خاکی، کرم منجمد، ماهیان زنده و سایر منابع پروتئینی. به ندرت از غذاهای خشک تغذیه میکند

تشخیص جنسیت: بسیار سخت و با نمونه برداری میسر است

تولید مثل: اطلاعاتی در خصوص تولید مثل این ماهی در اکواریوم موجود نیست. انها به طور طبیعی در سوراخ هایی به عمق ۲ متر تخمگذاری می کنند.

منابع:

برداشت ازاد از

https://en.wikipedia.org/wiki/Malapterurus_electricus

https://en.wikipedia.org/wiki/Malapterurus

http://animaldiversity.org/accounts/Malapterurus_electricus/

استفاده از تصاویر:

http://aqualandpetsplus.com/Catfish, Electric.htm

کپی برداری از این مطلب با ذکر نام و دادن لینک به onlypet.ir بلامانع است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

10 دیدگاه در “گربه ماهی الکتریکی

  1. میلاد

    خدا رحم کنه٬ دستو ببری تو اک برق سه فاز از ادم رد میشه!

    پاسخ
  2. Unknown

    سلام اقا شهریار و اقا مجتبی
    ببخشید شما درمورد بچه گربه تجربه دارید؟امروز سه تا بچه گربه پیدا کردم شیرم میریزم تو ظرف نمی خورن سنشونم نمیدونم.میشه یه راه حل ساده بگید من اینارو یکم بزرگ کنم ردشون کنم برن؟چون دلم نمیاد همینجوری ولشون کنم.در ضمن امیدوارم منو ببخشید جای دیگه ای برای پرسیدن سراغ نداشتم و زیاد مزاحمتون میشم.
    بازم ممنونم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در تالار انجمن گربه داریم.
      شیر معمولی نباید به گربه بدین و حتما باید از شیر بدون لاکتوز و یا شیر خشک بدون لاکتوز استفاده کنید.
      بخش گربه رو مطالعه بفرمایید دوستان مفصل توضیح دادن.

      پاسخ
  3. یوسف

    سلام یه اکواریوم تقریبا یک متری برای دخترم خریدم وانواع وسایل هوا وتصفیه ورو داخلش گذاشتم با انواع دارو مکمل غذایی غذای مختلف اب تمیز بدون کلر که یک یا دوروز جلوتر برمیدارم با اینحال ماهیام که از نوع گوپی مولی وچند نوع بچه زای دیگرهستن زیاد میمیرن دلیلشو اگه بگید ممنون میشم درضمن کرمان هستم واینجا با کولر گازی دمای اب روی سی الی بیست ونه پایینتر نمیاد

    پاسخ
    1. Victim

      دمای سی خوبه شما بخش سیکل اب رو مطالعه کنین

      پاسخ
  4. محسن

    من هفت سال یکی از اینها رو داشتم، زیبا، بی نظیر، با صاحبش به شدت مهربان طوری که به شکل عجیبی صاحبش رو میشناسه و بهش عادت میکنه و البته همونطور که گفتید غریبه ها طعم شوک شدیدش رو خواهند چشید.

    پاسخ
  5. حسین

    با سلام و خسته نباشید..دوستان این ماهی به هیچ عنوان توصیه نمیشه.و ففط باعث استرس ماهی های دیگه تو تانک میشه.دهن گشادی داره و مکندگی بسیار قوی داره.ولی من تجربه داشتنش را داشتم.اول اینکه چند مزیت داره این گربه ماهی.۱.اینکه نوع غذاهایی که در کف اکواریم قرار میگیرند اگه خورده نشوند سریع کپگ میزنن و چون لای شن ها هم میره دیگه بدتر و فقط وجود این ماهی میتونه نجاتتون بده از انگل.چون با سر تحتانی و دهن گشاد خوب میتونه وارد دل شن و ماسه کف بشه و غذاها را سریع بخوره.ولی خب همین امر باعث بهم ریختگی دکور میشه.۲.اینکه واسه چرخه آب وسیکل خیلی مناسبه.هم قدرت بدنی خوبی داره هم اکسیژنشو میتونه از بیرون آب هم دریافت کنه.مثلا تا حدود ۴ساعت هم بیرون آب زنده میمونه.و شروع به جست و خیز میکنه.جون بالهای جلویی زیر شش ها قرار دارن و مثل پنگوئن در حالت خوابیده تشابه دارن(از نظر محل باله های جلو).ولی در کل ماهی خوبی نیست.و حالت چندش بهتون دست میده.بدتر اینکه اوج استراحت دیگر ماهیان تانک در شب.این ماهی بیدار باشی خودش را آغار میکنه و با شناگری شلاق مانند خود به همه ماهی ها استرس وارد میکنه و مطمعن باشید کوچکترین عضو اکواریوم طعمه گربه ماهی میشه.دهنش مثل حاروبرقی میچسبه به بدن ماهی و تمام پولک هاشو میکنه و زخم میکنه و نتیجه زخم میشه انگل و مرگ و میر ماهی و کثیفی آب.هرجقدر هم رشدش بیشتر میشه بیشتر اذیت میکنه.متاسفانه من خودم دیروز دیگه صبرم تموم شد و از آکواریوم کشیدمش بیرون و انداختمش تو جوی آب.از موقعی که ۱۰سانت بود داشتمش تا به حدود ۳۵سانت که رسید دیگه قابل نگهداری نبود و ازش راحت شدم.فقط واسه سیکل و جرخه خوبه.و بعدشم بندازیش بره چون کسی نگهداریش را هم قبول نمیکنه.ماهی فروش تو خیابون ما میگفت ۴۰تا دونه را داشته و واسه خرید مشتری ها اخر کار یکی از اینارا اشانتیون میداده به مشتری های مبتدی ..خلاصه نخرید و حتی مفتش هم نمیرزه جز ضرر..با تشکر.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این ماهی رو باید تکی نگهداری کنید و نه در تانک عمومی .
      چرا با موجود زنده بی زبون این رفتار رو کردین بهتر بود مجانی میدادین به آکواریوم فروشی و یا به یکی مثلا یک آکواریوم در رستوران و مغازه و …. هدیه میدادین.

      پاسخ
  6. حسین

    سلام .راستش اینکارا خواستم انجام بدم .ولی فروشنده گفت من خودم از دست این نوع ماهی چند وقتیه راحت شدم.و احتیاجی هم ندارم چون مشتریشا ندارم.البته منم که جای بدی ننداختمش .بلکه انداختمش تو جوی آب .که خوشبختانه اینها زندگیشون تو آب گل آلود و برکه ها .با هستش.تا اونجایی که اطلاع دارم.با تشکر

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *