سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. محمد

    من چند دفعه گفتم عروس هلندی من سداش در نمیاد جواب دورستی از شوما نگرفتم

    پاسخ
    1. Aef

      دوست عزیز اساتید گفتن باید گلوشو معاینه کنید
      شما فقط میگید صداش در نمیاد
      اگر مدفوعش طبیعی هست و حیوون سرحال هست به نظر من خیلی روش حساس نشین

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      اول از همه از کاربر aef تشکر میکنم که بدون هیچ چشم داشتی به شما “محمد” پاسخ دادن. اما واقعا متاسفم برات اقا محمد یا باقر یا هر شخصی که هستی و فحش دادی، مثلا فکر کردی اسمتو عوض کردی کسی نمیفهمه شما بودی؟؟ مثلا سیستم کامنت های ما اونقدر الکیه که بدون تائید کامنت ها نمایش داده بشه و هر کسی خواست بیاد فحش بده و بره؟ ای پی و لاگ گیری هم که کشک؟؟ به راحتی میشه کامنتتو پیگیری کرد و به خاطر فحشی که دادی ازت شکایت کرد. به هر حال کامنت شما که حاوی کلمات رکیکی بود و مستقیما به بنده خطاب شده بود رو حذف کردم. برای پاسخ های قبلی که به شما دادیم نیازی به تشکر نداشتیم اما توقع فحش هم نداشتیم.

      پاسخ
  2. محمد

    ببخشید گوشیم دست داداشم بود الان زدمش

    پاسخ
  3. محمد

    قناری بدز چند بار جفت گیری تخم میکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا سوالتون رو در جای مناسب مطرح کنید.
      قانونی وجود نداره بعد از آماده شدن ماده و تشکیل نطفه ده روز زمان میبره تا تخم تشکیل بشه دقت کنید بعد از تشکیل نطفه نه بعد از جفت گیری ؟؟؟!!!

      پاسخ
  4. Aref

    با سلام من یه سوال داشتم طوطى برزیلى من حدود یک ماهى هست که همش داره خودشو مى جوره و خودشو مى خوارونه و اونقدر مى خوارونه خودشو که پراش کنده میشه. به نظرتون مشکلش چیه؟انگل داره؟اصلا باید داروى ضد انگل بهش زده بشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتملا شپشکی یا یه پارازیت پوستی چیزی داره. اول از همه قفس و ظروف غذا و لونه و همه چی رو خوب ضدعفونی کنید و میله های نشیمن رو هم عوض کنید. یه ابتنی هم به خود پرنده بدین. اگه مشکلش برطرف نشد پرنده رو بگیرین و کامل وارسیش کنید ببینید چیزی مشاهده میکنید؟ اگه جواب مثبت بود که راهش استفاده از اسپری های ضد پارازیت مخصوص پرنده ها هست.

      پاسخ
  5. محمد

    قناری من تخم گذاشته ولی رو تخماش نمیخابه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      زمانی که همه تخم ها رو گذاشت روی اونها میخوابه و با اولین تخم قرار نیست روی اون بخوابه، در صورتی که از اولین تخم شروع به خوابیدن کنه در نهایت جوجه ها با اختلاف یک دو سه روزه از تخم خارج میشن و این اصلا خوب نیست. تکثیر کننده های باتجربه تخم ها رو با بدل عوض میکنن که اگه قناری روی تخم هم از همون اول خوابید مشکلی پیش نیاد و زمانی که قناری ماده همه تخم ها رو گذاشت تخم های اصلی رو جایگزین بدل میکنن تا همه جوجه ها با هم به دنیا بیان.
      ضمنا خواهش میکنم سوالات رو در موضوع مرتبط بپرسید.

      پاسخ
  6. Aref

    من اول مى خوام از نوبه ى خودم و بعد بقیه اول از سایتتون و بعد از جواب دادن به تمام سوال هاى ما و تلاش براى این سایت ازتون تشکر کنم. درپناه حق

    پاسخ
  7. Aref

    میشه چنتا اسپرى ضد پارازیت پرنده معرفى کنین؟
    درضمن یه چیزاى ریزى که سفیدن مثل کنه روى پرهاش هست.از چه اسپرى استفاده کتم؟نام اونو بگین. ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ابتدا تشکر میکنم از محبت شما.
      خب حشره کشهای مخصوص پرندگان زیاده و نمونه های خارجی خیلی خوبی داره اما نمونه ایرانی مناسب هم دو نمونه خیلی خوب دیدم یکی شرکت نفت زده مخصوص پرندگان و اصلا روش نوشته که فقط برای آبزیان مضر هست دقیق اسم اسپری یادم نیست آسمان – آسان یه همچین چیزی بود الان هم هرچی سرچ کردم پیداش نکردم این یه مدل بود ولی یه نمونه دیگه هم اسپری ایرانی هست که فراوان تره و خوب هم جواب میده اسپری کاوالییر هست که اتفاقا علاوه بر دامپزشکی ها حتی داروخانه انسانی و خیلی جالب تر سوپر مارکت ها نیز به عنوان حشره کش میفروشن که برای پرنده بی خطر هست ولی نباید به سر پرنده اسپری کنید نمونه های دیگه ای هم هست که دامپزشکی ها دارن.

      پاسخ
  8. Aref

    ممنون از لطفتون فقط یه سوال اسپرى tabernil خوب هست؟

    پاسخ
  9. محمد

    قناری من تخم کرده اما لانشو خیلی گود کرده بنظرتون تخم ها جوجه میشه

    پاسخ
      1. Mostafa

        سلام من چند روزه یک جفت طوطی سبز یا همون ملنگو گرفتم .. از دیروز .. احساس میکنم یک صدای خس خس میدن . پف دارن وقتی میرم کنارشون حالت معمولی به خودشون میگیرن .. مدفوعشونم ابکی و سفید و سبزه .. میشه راهنماییم کنین .. **********

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          با اجازتون بنده طبق قوانین سایت ایمیل شما رو حذف کردم تا مزاحمتی براتون ایجاد نشه.
          خب اگر در صدای تنفس پرنده خس خس بشنوید یعنی عفونت دستگاه تنفس داره ابتدا پرنده رو معاینه کنید داخل حلق و بینی پرنده رو معاینه کنید تا گرفتگی و قارچ زدگی نداشته باشه.
          یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی اونها بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براشون درست کنید.
          بعد از ۲۴ ساعت آب تازه بهشون بدین و صبر کنید تا درمان حاصل بشه. محل پرنده ها سرد و جلوی درب و پنجره نباشه و محل رو گرمتر کنید تا بهبودی حاصل بشه. غذای متنوع – میوه – سبزی – دانه مخلوط – ذرت تازه و …. بهشون بدین.

          پاسخ
  10. etan2014

    سلام
    درمان سرماخوردگی فنچ گلدین مطابق دستور دامپزشک
    نصف قرص داکسی تتراسایکلین ۱۰۰ میلیگرم در ظرف آبخوری و تعویض ۲۴ ساعته آب وتکرار دوز به مدت ۵ روز
    جهت تسریع بهبودی مولتی ویتامین مخصوص پرندگان نیز به آب افزوده شود

    پاسخ
  11. Mostafa

    سلام خدمت اقا مجتبی گل .. از راهنمایی قبلی خیلی ممنونم ..
    خس خسشون طی همین دو روز بهتر شده .. مدفوعشونم کم اب شده…فقط رنگ مدفوعشون سفید یا رگه های سبزه …
    ۲- بیشتر وقتی کنار قفس چسبیدن .. و احساس میکنم بدنشون لرز داره .جاشونم گرمه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب مشکلی نیست همه اینها در اثر همون عفونت دستگاه تنفس بوده حالا که بهترشدن و دارو هم مصرف نمیکنید بهتره از مولتی ویتامین مخصوص پرندگاه بهشون بدین فعلا این هفته و هفته آینده هفته ای یک روز و بعدا ماهی یک روز ویتامین طبق دستور خودش بهشون بدین.
      البته فردا اول چک کنید و اگر خس خس کامل برطرف شده که هیچ ولی اگر نشده حتما یک ۲۴ ساعت دیگه تتراسیکلین مصرف کنید و بعد از اون ویتامین رو شروع کنید.

      پاسخ
  12. yas

    سلام. عروس من سرمای شدید خورده.خیلی بیحاله.سرش گیج میره غذا نمیخوره با سرنگ بهش میدم.بهم گفتن بهش تخم مرغ ابپژ با آب سیب بهش بدم.به نظرتون زنده میمونه یا رفتنیه؟توروخدا زود جواب بدین خیلی نگرانشم?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      با توضیحاتی که دادین بعید میدونم بمونه. ضمنا بیماری با اب سیب و تخم مرغ درمان نمیشه و باید از دارو استفاده کنید. حتما برای درمان باید بهش انتی بیوتیکی مثل تتراسیکلین بدین یا به دامپزشک مراجعه کنید

      پاسخ
  13. Aref

    سلام. اگر جواب سوال منو بدین ممنون میشم
    طوطى برزیلى من گاهى اوقات سوراخ بینى بزرگ میشه ینى اگر تا نیم ساعت قبل سوراخ بینى معلوم نباشه یهو میبینم سوراخ هاى بینیش بزرگ شده.
    از چى میتونه باشه؟
    چى کارش کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      کار خاصی نباید انجام بدین. به نظر طبیعیه. باز یه تصویر بذارین یا توضیح بیشتری بدین متوجه بشیم اصلا مشکل دقیقا چیه

      پاسخ
  14. yas

    سلام.حالش خیلی بهتره دیروز از اون جعبه ایی که گذاشته بودنش پرید پایین میدویدو سروصدا میکرد دنبال غذا میگشت کلا خیلی سرحال شده بود الانم میتونه روی دست وایسه?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه در شرایط ترس و استرس اینطوری بشه که طبیعیه.

      پاسخ
  15. شیرین

    سلام خوبید ؟ ببخشید دو سه هفته پیش جفت کوتولمون مرد … الان تو این دو سه هفته تنهاس ، مث قبل شیطونی و جنب وج جوشوشش رو داره اواز ایناشو میخونه غذا و خوراکشم مث قبله ، خاستم بگم لازمه با این شرایط براش جفت بخریم ؟ چون نشونه های افسردگی نداره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مرسی از لطفتون .
      خب قرار نیست به این سرعت افسرده بشه.
      حتما یک جفت خوب براش تهیه کنید و یه مدت در دو قفس در نزدیکی هم باشن تا با هم آشنا بشن و بعدا جفتشون کنید. همینطوری یک مرتبه جفتشون ندین که درگیری پیش میاد.

      پاسخ
  16. شیرین

    بعضی وقتا نوکشو میخارونه ب جاهای محکم قفس .. واس چیه ؟ میخاد بیاد بیرون یا نوکش دراز شده ؟؟
    چند روز یه بارم تو اتاق ازادش میکنیم ب نظرتون کار بدی نیس ؟ اخه پراشم نزدیم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نوکشون رو به اینصورت میسابن یا حتی تمیز میکنن.
      ازادی برای پرنده خوبه به شرط اینکه ازادی باعث اذیت پرنده نشه. بخواین پرنده رو بگیرین و داخل کنید یا اینکه به اینکار عادت کنه و بعدا مدام زندانیش کنید یا بیاد بیرون و خطری واسش پیش بیاد همون بهتره که از اول پرنده ها خارج نشن و همون داخل قفس بمونن

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *