شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. بهرام

    با سلام
    متاسفانه من الان پیام شما رو دیدم من این پماد رو روی پلکش میزدم ولی فک کنم وقتی آب میشه توشم میره ولی بعد از این توی داخل چشمش میزنم
    دیروز صبح بشدت حالش بد بود و گفتم دیگه زنده نمیمونه رفتم عطاری ارزن بخرم اونم مرغ عشق داشت اوضاع و حالشو گفتم بهم گفت آنتی بیوتیک خیلی قوی بوده و گفتش دوزشم خیلی زیاده (گفت ۱/۴ قرصو باید مریختی تو آب خوریش ولی من یکی میانداختم) چون اون جوجه بوده به کبدش فشار آورده گفتش قبلا دقیقا این مشکل واسم پیش اومده بود بهم گفت عرق کاسنی بده کبدش رو شستشو بده ولی حرفشو باور نکردم گفتم شاید میخواد جنسشو آب کنه، بعد دارو رو قطع کردم و به جوجه ندادم و پماد و قطره و انطور که گفتی بودی دقیقا زدم خدا رو شکر چشمش خوب شده کمی قرمزیش هست ولی الان دیگه باز میکنه قبلا اصلا باز نمیکرد و ملتهب بود الان التهابشم کم شده، امروز دیگه بالا نیاورد و حالش نسبت به دیروز خیلی بهتر بود ولی دیگه بالا نمیاورده اشتهاشم کمی بهتر شده، گفتش اون مدفوعش بخاطر شوکی بوده که به کبدش اومده راستش عرق کاسنی رو نخریدم گفتم تا حالا نشنیدم ولی تو سایت جستجو کردم نوشته واسه کبد خوبه با اینحال میخواستم با شما در میون بذارم نره هم الان دیگه خوب شده، فضله جوجه هم امروز کمی سفت تر شده رنگشم کمی تغییر پیدا کرده ، ولی تا صبح ببینم وضعش تغییر پیدا میکنه یا نه، از روی مدفوع و تغییراتش میشه فهمید حالش رو به بهبودی هست ، بعد قطره نفازولین رو یک قطره میندازم روی چشمش روی کل پلکش رو میگره اولش نمیره تو داخل چشمش بعد که میره با پنبه روشو کمی پاک میکنم میترسم قطره برای چشم پرنده زیاد باشه، بعدش از وقتی این پماد رو میزنم انگار پلکش براق شده و پوستش نازک شده، راستی الان که داروش رو قطع کردم میتونم قطره جنتامایسین بریزم؟
    ازت واقعا ممنونم بابت این راهنمایی های دقیق و اینکه تو این یک هفته بهم گفتی چیکار کنم و اگر کمک شما نبود تا الان پرنده تلف شده بود، این کمکت رو هیچ وقت یادم نمیره انشالله بتونم جبران کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه الان دیگه نیازی به جنتامایسین نیست وقتی یک آنتی بیوتیک رو مصرف میکنید دوره درمان رو با همون آنتی بیوتیک طی کنید و تغییرش ندین.
      یک قطره برای چشم پرنده زیاد نیست و حتی تمیزش هم نکنی موردی نداره.
      خب واقعیت اینکه حرف عطاری درسته و دز دارو بالا بود و چاره ای هم نبود و باید همین مقدار مصرف میکردین چون حال پرنده وخیم بود و کمتر از این مقدار شاید جواب نمیداد اما خب خدا رو شکر حالش بهتر شده.
      عرق کاسنی هم خوبه و حتی بید کاسنی هم باشه عالیه خیلی از این چیزها استفاده کردم و جواب هم داده مخصوصا در فصل تابستان و بیماری هایی که در اثر گرما و یا تراکم بالای پرنده ایجاد میشه میتونه مفید باشه فقط این عرقیجات رو داخل ظرف آبخوری بریزید مثلا در ظرف آبخوری مرغ عشق یک و حداکثر دو قاشق غذاخوری عرق بید کاسنی کافیه بیشتر مصرف کنی سردیش میکنه و مجددا اسهال میشه بنظر بنده فعلا یک هفته ای بذار پرنده به حال خودش باشه و هرچی شد به خوردش نده و فقط تغذیه متنوع داشته باشه اینکارها باشه بعدا.

      پاسخ
  2. بهرام

    سلام مجتبی جان خوبی؟
    ولی من نصف آبخوری عرق کاسنی ریختمو نصف دیگش آب، الانم دیگه اکسی وت تتراسایکلین رو قطع کردم، حدود ده روز شد بنظرت کافیه؟ چشم جوجه هم خدا رو شکر خوب شد و الان دیگه هیچ مشکلی نداره ولی مشکل جدید پیدا کرده
    متاسفانه جوجه اسهال خونی شده، خدا رو شکر نره دیگه خوب شده فقط کمی سسته دیگه مثل قبل نیس همش تو خودشه و بیشتر مواقع چرت میزنه و اصلا نمیخونه ولی وضعیت فضلش و پرهاش خوب و طبیعین خدا رو شکر، و به ماده هم دون میده ولی موقعی که مریض بود اصلا به ماده نگاه هم نمیکرد
    از دیشب متوجه شدم تو فضله جوجه خون هستش (اول شب دیدم فضلش سیاهه مثل قیر شده) و بوی خونو حس میکردم تا اینکه صبح دیگه کاملا اسهال خونی رو دیدم، بعد جوجه رو گرفتم دیدم زیر شکمش و نزدیک مخرجش دوتا لکه تیره هست که احتمالا لخته خون و نمیدونم دقیقا چی هستش میخواستم بدونم چه دارویی باید بهش بدم برای خونریزی داخلی چه دارویی مناسبه و اصلا تشخیص شما چی هست، بنظر شما بیماریش چی هستش؟ (برای انسان اگر اشتباه نکنم سفالکسین میدن اگر خونریزی داخلی داشته باشه؟)
    الان خیلی لاغر و ضعیف شده و دائم بالا میاره، این پرنده وقتی سی روزش شد برای پرواز تو اتاق ولش میکردم نمیتونست خوب پرواز کنه و وقتی پرواز میکرد یه صدایی از تو دهنش میومد بیرون، این حالت رو یکی از جوجه های سفیدم داشت و اونم مرد و الان تمامی عکساش هستش، حتی بعد از مرگ بدنش رو شکافتم تا ببینم مشکلش چی هست که در قسمت چینه دان پوستش چرک کرده بود و انگار اون قسمت از عضلش آش و لاش شده بود و بخاطر همین یه بویی هم میداد قبلا هم یادمه یکی از جوجه هام وقتی مرد قسمت زیر شکمش همینطوری لکه سیاه داشت، احساس میکنم ریه هاش عفونت داشت یا نمیدونم دقیق چون وقتی پرواز میکرد یه صدای قش قشی از تو دهنش بیرون میومد و احتمال زیاد ریه ها وقتی مشکل داشته باشن موقع تحرک و پرواز صداهای نا هنجاری میده، حالا میفهمم که این پرنده اصلا از نره بیماری رو نگرفته و بیماریش اصلا با اون فرق میکنه و از همون موقع که تازه نره بیمار شده بود حتی قبل از اون این پرنده چشماش به حالت ماتم و درد بود و من احساس میکردم ژنتیکی قیافش اینطوریه ولی رفته رفته به مرور کم کم سست و بعد به حالت خواب آلودگی رفت و بعد فضله هاش که همه عکساشو گرفتم تغییر حالت و رنگ داد تا اینکه به این حالت رسید، ببخشید توضیحات رو با جزئیات میگم فقط بخاطر اینکه هم تشخیص درست باشه هم اینکه تجاربی بدست بیاد که بعدها بتونین شما هم ازش استفاده کنید
    همچنین من طبق گفته شما بهشون نخود برشته شده ( همون نخود که با کشمش میخورن؟؟) و پسته له کرده تو ظرفشون ریختم و اتفاقا کمی خوردن و نره بیشتر خورد
    اگه میشه تو این چند ساعت جواب بدین تا سریع داروشو تهییه کنم نمیخوام خود سر کاری بکنم که تلف بشه، خیلی دوست دارم اینم مثل نره نجات پیدا کنه چون تو این دو هفته شب تا صبح همش بالا سرش بودم و هر چند ساعت قفسشو تمیز کردم، اینم بگم شبا میره تو لونه پیش مادهه میخوابه الان دیگه ظهر و بیشتر مواقع میره اون تو و منم هر روز لونه رو تمیز میکنم الان تخمای مادهه هم دیگه خراب شده
    اینم عکساش
    این عکس شکمش
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1462804839521.jpg
    اینم عکس فضلش
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1462804958291.jpg

    پاسخ
  3. مجتبی

    سلام
    عرق کاسنی رو خیلی زیاد استفاده کردین.
    اگر خون ریزی داخلی داشته باشه که تلف میشه و کاریش نمیشه کرد اما برنج برای اسهال خونی خوبه برنج پخته بدون روغن جلوش بذار اگر بخوره خوبه.
    این عکس نشانه انگل داخلی هست ببین کف قفس سوسک های سیاه ریز و پوست کلفت پیدا نمیکنی و یا قبلا ندیدی اینها پوست بدن جوجه ها رو سوراخ میکنن و زیر پوست تخم ریزی میکنن و پرنده رو میکشه و احتمالا یه جایی از بدن پرنده متورم میشه و سوسک ها و کرم ها میزنه بیرون مثل زیر شکم – سر – چشم – زیر بال و …. اگر این مورد باشه متاسفانه نمیشه براش کاری انجام بدین و در کمتر از ۴۸ ساعت تلف میشه. حتما با دامپزشک مشورت کنید.

    پاسخ
  4. بهرام

    سلام داداش مجتبی؟ پس کاریش نمیشه کرد، نه؟ خیلی حالم گرفته شد
    داداش خیالت راحت از این بابت اصلا شکی ندارم این پرنده ها رو من توی اتاقم نگهداری میکنم و هر روز قفسشون رو حسابی تمیز میکنم و حتی یک فضله نمیذارم بمونه هیچ پشه و حشره ای نیست
    شاید تو عکس خوب معلوم نباشه پوست مرغ عشق نازکه و از رو پوست احشام داخلیش مشخص میشه این لکه سیاه فک کنم مربوط به محتویات روده بزرگه که فضله تیره میاد بیرون ممکنه اون قسمت آسیب دیده باشه از تو عفونتی چیزی دقیقا سر در نمیارم، قبلا بدن چندتا از مرغ عشقامو کالبد شکافی کردم البته نه بصورت اصولی ولی خب عکسهایی از قسمت های مختلف دستگاه گوارشش گرفتم اگر حالت بد نمیشه این عکسها رو بذارم و مطابقتش بدم و بگم که دقیقا اون لکه سیاهی که تو بدن جوجه هست دقیقا کجاست، اصلا تو اینترنت عکس کالبد شکافی مرغ عشق پیدا نمیشه
    دیروزم وقتی بهش کتان دادم با اشتها همه رو خورد ( آیا الان که اسهاله کتان براش ضرری نداره) آخه دیروز دونا رو میپاشید اینور انور و توی جا دانی رو میگشت تا اینکه وقتی کتان رو ریختم جلوش با اشتها خوردش
    آیا دارویی چیزی برای اسهال خونی وجود نداره که بهش بدم خوب بشه آنتی بیوتیکی یا هر چیز دیگه که واسه جوجه مناسب باشه و دزش مناسب جوجه مرغ عشق؟
    یادت هست داش ۵ روز پیش اگر اشتباه نکنم گفتم فضله جوجه سیاه شده ممکنه از خونریزی باشه احتمالا همون موقع خونریزی شروع شده بوده ولی چون خونریزی از قسمت های بالایی بدنش احتمالا معده و مری بوده تا برسه به مخرج تغییر رنگ داده و سیاه شده بوده، ولی حالا که خون به رنگ قرمز میاد بیرون احتمالا نشون میده خونریزی از قسمت های پائینی هست احتمالا روده بزرگ (آیا کبد هم احتمال داره خونریزی کنه و اگر خونریزی بکنه خونش به روده میریزه؟) ببخشید این سوالات تخصصی رو میپرسم درسته باید ببرم پیش دامپزشک ولی دامپزشکا اکثرا تخصصی تو پرنده های زینتی چون مرغ عشق ندارن و از رو کتاب چندتا جزوه خوندن باور کن پرنده فروشها بیشتر از دامپزشکا اطلاعات دارن! مگر اینکه دامپزشک متخصص طوطی سانها باشه که من تا بحال پیداش نکردم، بنده خدا خودشونم میگن ما تخصصی نداریم تا بحال هر بار بردم دامپزشک فرداش تلف شده! (من هر مقاله رو خوندم نوشته سریعا به دامپزشک منتقل کنید اولاش اینکارو میکردم بعد دیدم این مقاله ها ترجمه مقاله خارجی هاست و چون تو کشورهای خارجی دامپزشکی های تخصصی هست اینو نوشتن و تو ایران کاربردی نداره، باور کن چند بار که مرغ عشقو بردم دامپزشکی طرف به حالت مسخره نگاه میکرد!!)
    واقعا گیج شدم یکبار فضلش اسهال بیرنگه یکبار سبزه یکبارم سیاه و حالا هم خونی، ولی خب دیروز خونی بود ولی از دیروز دوباره آبکی شده

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اگر از اون سوسک ها نباشه احتمالش هست درمان بشه.
      عکس فعلا لازم نیست بذارید.
      برای اسهال برنج خوبه برنج پخته بدون روغن – کتان هم مضر نیست – اگر شدید اسهال و بی حال شد باید O – R – S او آر اس هم بخوردش بدین یک تا دو قاشق غذاخوری در یک لیتر آب و ظرف آبخوری رو با اون آب پر کنید.
      عسل ( یک قاشق چای خوری در ظرف آبخوری ) هم اگر داخل آب حل کنید بخوره براش خوبه.
      اگر از دیروز فضله آبکی شده و دیگه خونی نیست خطر رفع شده و حتی میوته از مصرف زیاد آنتی بیوتیک باشه که باز همون عسل براش خوبه .

      پاسخ
  5. Iman

    سلام همگی خسته نباشین من امروز با سایت بسیار مفید تون آشنا شدم عالیه .اتفاقا امروز مرغ عشقم تخم گزاشت ولی یدونه آخه تو مطالب خوندم مرغ عشق چنتا تخم میزاره باید صبر کنم تا بازم بزاره اصلا چجوریه میشه برام توضیح بدین ممنون میشم

    پاسخ
  6. بهرام

    آره دقیقا هر یک روز در میون یک تخم میذاره و تا نبض اولین تخم رو حس نکنه همینطور تخم میذاره احتمالا ۶ الی ۸ تا بذاره بعضی وقتا هم ۵ تا هیچ وقت نذار بیشتر از ۴ تا تخماش به جوجه تبدیل بشه چون در اینصورت خیلی براش سخت میشه و بشدت ضعیف میشه مگه اینکه بهش برسی کف دریا بلوک معدنی و سبزی و تخم مرغ بدی وگرنه ضعیف میشه ولی تا وقتی روی تخم خوابیده زیاد بهش غذاهای مقوی نده چون تحرک نداره و واسش سخته همینکه دیدی جوجش نزدیک به در اومدنه بهش غذاهای متنوع بده اگه ارزن خالی بهش بدی جوجهاش یبوست میکنن اینا رو هم اضافه کردم تا تجربه ای بشه (( اینم اضافه کنم بلوک معدنی های تریکس اگر اشتباه نکنم trixie قلابی شدن و الان یک شرکت وابسته به سپاه داره گچ رو میریزه تو قالبها و همین که بذاری تو قفس در عرض چند ساعت تموم میشن در حالیکه اصل بلوکهای تریکس ۶ ماه تو قفس میمونه حتی اگه پرندهات یکسال هیچ بلوک و کف دریا نخورده باشن بذاری پیششون حداقل تا ۳ ماه دووم میاره ولی اینا رو بذاری جلو مرغ عشقات که حتی اگه کلیسم بدنشون هم تامین شده باشه دیگه تا حداکثر ۶ روز تموم میشن از ما گفتن بود))

    پاسخ
  7. ناشناس

    یه سوال داشتم یک کاغذ افتاد تو قفس مرغ عشقم گفتم اشکال نداره ولی الان میبینم دور کاغذ رو خوردن میخواستم بپرسم مشکلی نداره اصلا برا چی کاغذ میخورن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب نباید کاغذ رو در قفس مینداختین یا حداقل باید سریع برمیداشتین. طوطی ها کلا جونده هستن و هر چیزی رو میجون. خوردن کاغذ و گچ دیوار و اینجور چیزا هم اکثرا به خاطر کمبود املاح و مواد معدنی و کلسیوم و حتی حس کنجکاوی طوطی ها و اینجور چیزاست. حتما واسشون سپیا بذارید. در صورت امکان هم از مولتی ویتامین استفاده کنید.
      کاغذم که خوردن ایشالا چیزی نمیشه. یعنی الان کار خاصی نمیتونید انجام بدید.

      پاسخ
  8. bahram ft

    سلام آقا مجتبی، امیدوارم که حالتون خوب باشه
    متاسفانه الان پیام شما را دیدم، پنج شنبه خیلی ضعیف شده بود پرهای دور چشماش ریخته بود و پرهاشو پف میکرد، کاملا قطع امید کردم اشتهاش کم شده بود و اسهال خونی و اسهال آبکی میشد تا اینکه زیر شکمشو خوب نگاه کردم دیدم اون لکه ها داره بزرگتر میشه یه پنبه برداشتم و با الکل خوراکی آغشته کردم و کشیدم به پرهای مخرج و روی پرهاش که تمیز بشه ولش کردم تا اینکه شب دیدم کمی بهتر شده گفتم شاید الکل تاثیر گذاشته، صبح که شد الکل بیشتری زدم و بعد دوباره پرهای مخرج و اطراف مخرجشو حسابی تمیز کردم الکل یه حسنی داره و سریع تبخیر میشه…..اینبار الکل رو چکوندم رو لکه های شکم و روی مخرجش اولش کمی حالش بد شد و بحالت خیلی بدی بهم خیره میشد! خلاصه بعد چند دقیقه اومدم دیدم جوجه یک فضله خیلی بزرگ از مخرجش آویزنه، تعجب کردم! دیدم توی فضلش یکسری مخاطه و اندازه اون به قاعده لوبیاست
    خلاصه دیدم حالش بهتر شده و اشتهاش بیشتر، خیلی کتان میخورد، خلاصه شنبه که شد دیدم خیلی وضعش بهتره دوباره گرفتمش اینبار کمی بیشتر الکل ریختم تو مخرجش بطوریکه قشنگ رفت توی رودهاش بعدش جالبه وقتی الکل رو میریزم بعد از چند دقیقه یک فضله خیلی بزرگ میکنه، همینکه الکل رو ریختم ولش کردم رفت تو لونه و توی لونه دیدم که یک فضله خیلی بزرگ کرد که عکساشم گرفتم، فضلش به صورت دو رشته ای بهم چسبیده بود، به احتمال قوی لکه های تیره ی زیر شکمش تو روده هاش بوده که الکل باعث شستشوی اونا شده و بعد هم بصورت فضله اونا رو دفع کرده، بعد از اون ۲بار هم الکل ریختم و بلافاصله فضله کرد تا اینکه دیدم دیگه حالش بهتر شده و لکه هایی که زیر شکمش بود خیلی کمرنگ شده، در واقع این لکه های تیره مخاط و عفونت و خونریزی بوده که رشد میکرده و باکتریها هم منتشر پیدا میکردن حالا فکر کنم با ریختن الکل روی مخرجش الکل وارد رودهاش میشده و بعد باعث شستشوی رودهاش میشده، البته نباید زیاد الکل ریخت، من بیشتر از یک قطره نمیریختم، خدا رو شکر این راه جواب داد و این مرغ عشقمم از مرگ حتی نجات یافت، ولی حالت بالا آوردنش هنوز سرجاشه البته خیلی خیلی کمتر شده به ندرت میبینم بالا بیاره
    ازت صمیمانه تشکر میکنم تو این مدت خیلی بهم کمک کردی و با حوصله جوابهامو دادی،همچنین اینا رو هم بگم که از قلم نیفته چهارشنبه خیلی ضعیف و نحیف شده بود و پاهاش مثل یه تیکه یخ شده بود من بهش برنج پخته دادم البته یکبار، چون برنج ها رو میگرفت و پرتش میکرد اینو انور یعنی بلد نبود بخوره بعد از اون نون تست برشته شده رو خرد کردم ریختم رو سقف لونش دیدم با اشتهای تموم داره میخوره ولی بعد از اون اسهال سفید شد فکر کردم شاید بخاطر شکری باشه که توی نون تست میریزن چون نره و مادهه هم کمی فضلشون کمی آبکی شده بود، ولی خب خیلی خوردش و انرژی گرفت،
    بنظرم میشه تمام بیماریها را با گیاهان دارویی درمان کرد ولی برای فروش داروهای شیمیایی اونا مبجورند که مقاله های خارجی رو گسترش بدن بنظر من باید از ترجمه مقاله ها دست برداریم و خودمون تجاربمون رو درج کنیم من اینطور فکر میکنم که مقاله ها دوتا مطلب درست رو مینویسند که لابه لای اونها کالاها و محصولات خودشون رو تبلیغ کنند
    این سایت توی تمام سایتهایی که من دیدم بهترین سایت بوده و هیچ سایتی مثل این سایت شما جواب درست و حسابی به آدم نمیده و در کنارآموزش و درج مقاله دست به فروش و تبلیغات نمیزنه و بیشتر به فکر کیفیت اطلاعاته تا تجارت و تبلیغات محصولات شیمیایی! واقعا از شما و آقای شهریار ممنونم بابت ساخت چنین سایت خوب و مفیدی، امیدوارم این سایت گسترش پیدا کنه و همیشه پا برجا باشه و مثل سایتهای دیگه به مشکل بر نخوره
    اینم لینک عکساش
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1463413187251.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1463413303661.jpg
    https://onlypet.ir/upload/user/filecase/1463413337491.jpg

    پاسخ
  9. bahram ft

    کاغذ اگه رنگی نباشه مشکلی پیش نمیاد کاغذ از خمیر چوب و سریش ساخته شده و طبیعی هست ولی کاغذ های چاپی مثل روزنامه و نوشته شده با خودکار و پرینت شده خصوصا شیمیایی و بشدت مضر هستن البته یکبار و دوبار خوردن اونا رو نمیکشه ولی سعی کن کاغذ نذاری چون با فضله اونا تماس پیدا میکنه و آلوده میشه، مرغ عشق هر چیزی رو که اطرافش باشه میخوره خوصا پلاستیک و مقوا و کاغذ و چوب، البته شاید کاغذ رو نخوره ولی دوست داره بجوه اونا نوکشونو عادت دارن که روی اشیا و چوب بکشن این رفتار توی تکاملشون هست تا نوکشون سائیده بشه چون تو قفس اشیا کم هست اونا کاغذ و چوب رو پیدا کنن میخورن سعی کن نشیمنگاه رو چوبی بذاری

    پاسخ
  10. -

    من یه فنچ ماده دارم جفته یه بار دو تا تخم گذاشت ولی روش ننشست دیرورو یه تخم گذاشت امروزم یه تخم دیگه ولی حتی زمانی ام که تخم نداره خودشو پف میکنه به نظر شما مشکلی هست در ضمن الان رو تخم هاش ننشسته گاهی اوغات اونم نر میره ومدتی هست میاد بیرون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید از تغذیه و فضله پرنده توضیح بدین اینطوری مشخص نمیشه چه مشکلی داره.

      پاسخ
  11. mehdi_kingstar

    یک نان باگت را خشک کرده و همراه با ۷ عدد پسته, ۷ عدد بادام, ۵۰ گرم کنجد آسیاب کرده و یک تخم مرغ را پخته و رنده کرده و از مخلوط آسیاب شده به اندازه یک قاشق سوپخوری مخلوط کرده و سه وعده در روز به اندازه یک قاشق مرباخوری به پرنده هات میدی. این مخلوط مثل معجون عمل کرده و بسیار مقوی است. در ابتدا ممکنه پرنده هات اصلا ندونن چی هست ولی بعدش از سر و کولت بالا میرن تا براشون از این مخلوط بزاری. اسلام خدمت شما دوستان عزیز
    من دوتا مرغ عشق دارم ماده یک سال بیشتر سن داره و نر هم سنش از ماده بیشتره( سن دقیقشو نمیدونم)
    جسه ی ماده خیلی کوچیکه و من فک میکنم اصلا تقویتش نکردم
    دونه دادم ولی گاه گاهی به ندرت بهش میوه یا سبزی یا… میدادم
    اما حالا خیلی به فکر تقویتشون هستم
    اصلا سر و صدا نمیکنن ولی همش همدیگر رو بوس میکنن و …. یه جور مثل عاشقا. هنوز لونه ندارن. حالا من چیکار کنم که جسه ی ماده بزرگ بشه و بتونه تخم بزاره. و اشکالی نداره که سر و صدا نمیکنن؟
    همچنین داخل یک سایت یک معجون دیدم که گفت براشون خوبه
    نظر شما چیه؟
    توضیح معجون اول پیامم اومده
    و دیگ هر چی لازمه برای سلامتیشون و جفت گیری هر چه سریع ترشون و تخم گزاریشون رو بگین. واقعا از شما ممنونم که حوصله به خرج دادید
    باتشکر

    پاسخ
    1. بهرام

      اصلا قوی بودن ربطی به جثه نداره مگر اینکه بهش نرسیده باشی که در اینصورت استخون سینه پرنده به حالت برجسته و قابل لمس میشه ولی اگر به پرندهات برسی و در اینصورت بازهم جثه اش کوچیک باشه ژنش به این صورته و جثه کوچیک ربطی به مسئله تخم گذاری نداره، مرغ عشق داشتم جثش ریز بوده ولی با همین جثه ریزش کلی جوجه داد بشرط اینکه بهشون برسی و سنگ ریزه هم واسشون بذاری البته باید تمیز باشه بعد جوانه گندم بدی فقط مواظب باش تو این هوای گرم گندمها گند نزنن و ترش بشن که باعث مسمویتشون بشه از تخم کتان هم موقع جفتگیری استفاده کن اونم به اندازه ۱ به ۸ ولی در صورت عادی نباید زیاد تخم کتان بدی که تو کبدش ذخیره و به چربی تبدیل میشه این معجونم خیلی خوبه ولی نباید هر روز بهشون بدی و بعد از مدتی پرندهاتو بحال خودش رها کنی مثل کارتن ملوان زبل یکهو معجون رو به خورد پرندهات بدی و مدتی به حال خودشون رهاشون کنی باید برنامه غذایشون بصورت متنوع باشه و در هفته فقط یک الی دوبار از این معجونها بهشون بدی پرندهای قفسی زیاد تحرک ندارن و غذای زیاد دادن بهشون باعث میشه چاق و بیمار بشن مثلا هر هفته یک الی دوبار بهشون جوانه گند و گندم خیس خورده بده فقط گفتم مواظب باش گندم ترش نشه که باعث عفونتشون بشه خیلی دقت کن جوانه گندم از هر معجونی بهتره بعد سبزیجات تنها چیزیه که اگر هر روزم بهشون بدی ضرر نمیکنه ولی کاهو رو نباید هفته ای بیشتر از دوبار بهشون بدی و همچنین خیار هیچ وقت بهشون نده و سفیده تخم مرغ هفته ای ۱ الی ۲ بار سیب هم میتونی بهشون بدی و همچنین ذرت که خیلی مفیده ذرت یا همون بلال رو بصورت خام بذار بخورن فقط از بلال های نرم و شیری بگیر خشک باشه نمیخورن بعدش سبزی جعفری و شوید و هویچ رنده شده و اسفناج هم فکر کنم خوب باشه سعی کن ارزن رو از عطاری ها بگیری یا اگه از پرنده فروشی خریدی از هر نوع فضله حیوانی و کلوخ و سنگ تمیزش کنی و بعد از خریدن ارزن بلافاصله بهشون ندی بذار ۲ روز بگذره بعد بهشون بده اگه تونستی بذار جلو آفتاب تا ویروس و انگلی هست از بین بره این مورد شامل تمام چیزهایی میشه که از پرنده فروشی میخری از لونه و جای آب و دون گرفته تا کف دریا و …. هر چی خریدی بذار دو الی سه روز بمونه بعد از شستشو با آب داغ و مایع ظرف شویی بذار جلو آفتاب بعد استفاده کن حتی قفس.. چون تو پرنده فروشی پرنده بیمار زیاده و ویروسش از این طریق منتقل میشه خصوصا ویروس نیوکاسل، در ضمن کف دریا رو خریدی روش رو با چاقو بتراش و بذارچند روزی جلو آفتاب ضد عفونی بشه بعد بذار تو قفس، پرنده فروشها به شکلی واقعا وحشیانه ای با پرندها رفتار میکنن چند سال پیش بود تو یک پرنده فروشی یک مرغ عقش دیدم شقاق گرفته بود نوکش کاملا دیگه از بین رفته بود و نمیتونست دون بخوره گفتم آقا اینو چرا درمان نمیکنی برگشت گفت بابا دلت خوشه ها باز یه طوطی و کاسکو بود یک چیزی من برم ۱۰۰ تومن خرج دارو و درمان این زپرتی بکنم انوقت ۳۰ تومن بفروشمش!! بیا ببین چه جهنمی بپا کردن چطور با حیونا رفتار میکنن حتی دلشون نمیاد براشون ارزن بریزن و آبشون همه جلبرگ گرفته بنظرم نباید ازشون پرنده و دون بخری انقد تحریمشون کنی تا از فروش حیوانات منصرف بشن، البته این نظر شخصی منه، وقتی حیونای توی قفس رو میبینم یاد برده داری می افتم!!

      پاسخ
  12. محمد مهدی

    سلام
    مرغ عشقم پراش پف میکنه و سرشو بر میگردونه زیر پرآش البته بعضی موقع ها هم سر حال هست و با ماده بازی میکنه اشکالی نداره

    پاسخ
    1. بهرام

      فضلش رو نگاه کن ببین با بقیه تفاوت داره اگر حجم فلضش بزرگ باشه و رنگش فرق کنه و بو بده به احتمال زیاد تازه داره بیماره میشه
      پرنده ها معمولا یه وقتایی از ظهر و روز رو استراحت میکنن و نوکشونو میذارن پشتشون البته باید برسی کنی بدقت بهش نگاه کن، مرغ عشق بیمار کاملا مشخص میشه، فکر نکنم مرغ عشق شما مشکلی داشته باشه ولی خب وقتی بیماری تازه داره شروع میشه علائم اولیه به این حالت ظاهر میشه، باید هر روز فضلش رو کنترل کنی این بهترین راه برای تشخیص بیماری هست چون مرغ عشق وقتی بیمار بشه فضلش پرحجم میشه و رنگ و حالتش فرق میکنه و بو میده، البته ماده ها موقع تخم گذاری این حالتو پیدا میکنن و نر هم که دائم ماده و جوجه ها رو باید تغذیه کنه حجم فضلش بزرگ میشه ولی رنگ و حالت فزیکیش تغییر نمیکنه و هیچ بویی نمیده

      پاسخ
  13. محمد مهدی

    سلام
    من مرغ عشق نر و مادم لانه را نوک میزنن و همچنین میله های چوبی قفس را هم نوک میزنن ایا مورد خاصی نیست

    پاسخ
    1. بهرام

      نه به هیچ وجه! این یک رفتار طبیعی هست که نر با نوک زدن به روی لونه ماده رو ترغیب میکنه که بره توی لونه و تخم بذاره این رفتار کاملا طبیعی هست، و ماده هم با نوک زدن روی لونه و برسی میخواد جنس لونه رو بفهمه چی هست اولش خیلی بیشتر این کنجکاویها رو میکنن ولی بعد این عادت کمتر میشه ولی نر برای اینکه ماده رو تحریک کنه روی لونه نوک میزنه نگران نباش هیچ مشکلی نیست

      پاسخ
  14. محمد مهدی

    سلام
    من مرغ عشقم پراش پف کرده و سرشو بر میگردونه تو پرآشوب و خودشو خیلی تمیز میکنه و مدفوعش هم بو بد میده میشه بگین چه دارویی احتیاج داره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید اصلا دارو نیاز نداشته باشه و بیمار نباشه احتمالا یا سردش میشه و جلوی جریان باد هست و یا خیلی کثیف شده و آبتنی نیاز داره.

      پاسخ
  15. reza

    سلام
    جوجه مرغ عشقای ۲ماهه من بعضی وقتها ی صدای خاصی درمیارن و انگار سکسکه میکنن
    علت چیه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مورد خاصی نداره شاید دارن بازی میکنن.

      پاسخ
  16. محمد مهدی

    سلام اقا مجتبی باید چیکار کنم تا ابتنی کنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یه ظرف آب بذارید جلوش تا آبتنی کنه.

      پاسخ
  17. مهلا

    سلام
    من مرغ عشقم نرم پرش پف کرده و سرشو بر میگردونه تو پرش و همچنین قسمت مخرجش هم باد کرده و مدفوعش بزرگ شده باید چه نوع دارویی مصرف کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا یبوست داره و باید میوه و سبزی بیشتر بهش بدین باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
  18. محمد مهدی

    سلام آقا مجتبی من ظرف ابتنی گذاشتم ولی ابتنی نمیکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب مرتبه اول که طبیعیه آبتنی نکنه یا از ظرف ترسیده و یا عادت نداره کم کم یاد میگیره ضمنا ظرف اگر قرمز و زرد و نارنجی باشه ممکنه از رنگ اون بترسه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *