شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

مرغ عشق یکی دیگر از اعضای خانواده طوطی ها میباشند که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. نگهداری اسان این پرنده به صورت جفت و قیمت مناسب ان در کشور عزیزمان انها را به یک پرنده ایدال یا حیوان خانگی مناسب بدل کرده است. نگهداری غیر اصولی انها مشکلات خاص خود را ایجاد کرده و نگهداری لذت بخش انها به یک تجربه تلخ بدل خواهد شد. در این قسمت مقاله ای جهت اصول صحیح نگهداری و پرورش این پرندگان زیبا قرار داده شده که در ادامه متن میتوانید مشاهده کنید

به ادامه متن توجه کنید

مطالب ارائه شده در ادامه متن حاصل تلاش اقای سعید رنگین کمان میباشد که برای ان بسیار زحمت کشیده اند و از همینجا از ایشان تشکر میکنم. مطالب بسیار کامل و اصولی توضیح داده شده در هر صورت برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبلاگ ایشان هم مراجعه فرمایید

تاریخچه: مرغ‌ عشق‌ (Budgerigar) یکی‌ از اعضا کوچک‌ خانواده‌ طوطی‌ها محسوب‌ می‌شود. مهد این‌ پرنده‌ زیبا استرالیا می‌باشد.در طول‌ قرن‌ ۱۹ و ۲۰ هزاران‌ جفت‌ از این‌ پرنده‌ به‌ سایر قاره‌ها آورده‌ شد و خیلی‌ زود توانست‌ جای‌ خود را به‌ عنوان‌ یک‌حیوان‌ خانگی‌ محبوب‌ باز کند. رنگهای‌ زیبا، صدای‌ دلنشین‌، توانایی‌ تقلید صدا، طبیعت‌ اجتماعی‌، نگهداری‌ آسان‌ وقیمت‌ ارزان‌، مرغ‌ عشق‌ را به‌ یکی‌ از محبوب‌ترین‌ پرندگان‌ تبدیل‌ کرده‌ است‌.

مرغ‌ عشق‌ در رنگهای‌ متنوعی‌ وجود دارد که‌ از جمله‌ آنها سبز، زرد، آبی‌ و شیری‌ می‌باشد. در طبیعت‌ به‌ کمک‌ منقارقوی‌ و شکل‌ انگشتان‌ پاهایش‌، دو انگشت‌ رو به‌ جلو و دو تا رو به‌ عقب‌ به‌ راحتی‌ از شاخه‌ها بالا می‌رود

بلوغ وتشخیص جنسیت: مرغ‌ عشقها‌ حدودا در ۳ ماهگی‌ بالغ‌ می‌شود. برجستگی‌ روی‌ قاعده‌ منقار در غالب‌ پرندگان‌ نر بالغ‌ آبی‌ روشن‌ یا بنفش‌و در ماده‌ بالغ‌ قهوه‌ای‌ است‌. البته‌ این‌ رنگ‌ در نابالغین‌ کاملا مشخص‌ نیست‌ ضمن‌ اینکه‌ هنگام‌ بیماری‌ یا پیری‌ رنگ‌بتدریج‌ کم‌ می‌شود.مرغ‌ عشق‌ ماده‌ در هر نوبت‌ به‌ طور متوسط ۴-۶ تخم‌ می‌گذارد. جوجه‌ها ۱۶-۱۸ روز بعد از تخم‌ بیرون‌ آمده‌ و۲۴-۲۸ روز در لانه‌ می‌مانند. در طول‌ این‌ مدت‌ جوجه‌ها به‌ شدت‌ وابسته‌ به‌ مادر هستند

خریداری: باید توجه‌ داشت‌ که‌ مرغ‌ عشق‌ (مانند سایر حیوانات‌ خانگی‌) حتما باید از جای‌ مطمئن‌ خریداری‌ شود. سن‌ مناسب‌برای‌ خرید ۶-۷ هفتگی‌ است‌. هنگام‌ خرید به‌ وضعیت‌ پرها دقت‌ کنید چرا که‌ نشانه‌ خوبی‌ از وضعیت‌ کلی‌ پرنده‌ است‌.در پرنده‌ سالم‌ پرها صاف‌، شفاف‌ و درخشان‌ می‌باشند در حالیکه‌ پرنده‌ بیمار کسل‌ بوده‌ و پرهای‌ ژولیده‌ای‌ دارد. چشم‌هاباید شفاف‌، درخشان‌ و فاقد تورم‌ باشند. پاها به‌ راحتی‌ میله‌ قفس‌ را بگیرند و پرنده‌ در حالت‌ ایستاده‌ زاویه‌ ۳۰ نسبت‌ به‌خط قائم‌ داشته‌ باشد. اطراف‌ مخرج‌ طبیعی‌ و پرنده‌ شاداب‌ باشد

نکته: مرغ‌ عشق‌ خیلی‌ زود اهلی‌ شده‌ و به‌ خانه‌ خو می‌گیرد. می‌توان‌ به‌ آن‌ یاد داد که‌ روی‌ انگشت‌ بنشیند حضورسگ‌ و گربه‌ موجب‌ ناراحتی‌ پرنده‌ می‌شود حتی‌ اگر به‌ آن‌ دسترسی‌ نداشته‌ باشند.

نگهداری

قفس:

ابعاد: اندازه‌ توصیه‌ شده‌ برای‌ یک‌ جفت‌مرغ‌ عشق‌ ۷۵‚۶۰‚۱۰۰سانتیمتر می‌باشد. داشتن‌ میله‌های‌ افقی‌ (نسبت‌ به‌ عمودی‌) ارجح‌ است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند برای‌ بالا رفتن‌ از آن‌استفاده‌ کند.

مکان‌ قفس‌: قفس‌ را باید در اتاقی‌ روشن ‌، با هوای‌ مناسب‌ و درجریان‌ (با دمای‌ ۱- ۲۶ سانتیگراد بدون‌ تغییرات‌ ناگهانی‌) ، بدون‌ دود سیگار و در گوشه‌ای‌ از اتاق‌ قرار داد تا پرنده‌ احساس‌ امنیت‌ کند . پرنده‌ نباید در معرض‌تابش‌ مستقیم‌ آفتاب باشد . ارتفاع‌ قفس‌ بهتر است ‌طوری‌ باشد که‌ پرنده‌ حدودا هم‌ سطح‌ چشمان‌ شما باشد تا کنترل آن‌ ساده ‌تر شود . با توجه‌ به‌ اینکه‌ مرغ‌ عشق‌ در شب‌ ساعاتی‌ را می‌خوابد در صورتیکه‌ چراغها روشن‌ است‌ بهتراست‌ روی‌ قفس‌ با پارچه ‌پوشانده‌ شود.

وسایل‌ داخل ‌قفس‌: وسایل‌ لازم‌ برای‌ قفس‌ شامل‌ ظروف‌ آب‌، غذا و سنگریزه‌ و کف‌ دریا می‌باشد. اسباب‌ بازی‌ نیز بویژه‌ برای‌ یک‌ پرنده‌ تنها لازم‌است ‌. کف‌ قفس‌ را می‌توان‌ ترجیحا با کاغذهای غیر چاپی مثل کاغذهای خاص الگوی خیاطی که کاهی و بدون مواد چاپی هستند فرش کنید . آبخوری‌ لوله‌ای‌ ، برای‌ مرغ‌ عشق‌ مناسب‌ است ‌. جلوی‌ ظروف‌ آب‌ و غذا باید میله‌ باشد تا پرنده‌ بتواند بر روی‌ آن‌ بنشیند ضمن‌ اینکه ‌ظروف‌ آب‌ و غذا نباید زیر میله‌های‌ بالایی‌ قفس‌ باشند چر که‌ با مدفوع‌ پرنده‌ آلوده‌ می‌شوند. آب‌ همیشه‌ تازه‌ و تمیز باید در اختیار پرنده‌ باشد. کف‌ قفس‌ باید هر روز و کل‌ قفس‌ ۳ – ۴ روز یک‌ بار تمیز شوند.

میله‌ داخل ‌قفس‌: میله‌های‌ چوبی‌ نسبت‌ به‌ پلاستیکی‌ ارجح‌ هستند ضمن‌ اینکه‌ بهتراست‌ قطر میله ‌ها متفاوت‌ باشد. به‌ طور کلی‌ قراردادن‌ شاخه‌ درخت‌ بویژه‌ به‌ جای‌ میله ‌های‌ بالایی‌ قفس‌ مناسبتر است‌ چرا که‌ پرنده‌ می‌تواند از آن‌ بالا رفته ‌ضمنا ناخن‌هایش‌ نیز ساییده‌ می‌شود.

اسباب‌ بازی‌: مرغ‌ عشق‌ آینه‌ را دوست‌ دارد. می‌توان‌ یک ‌آینه‌ کوچک‌ را داخل‌ قفس‌ قرار داد تا پرنده‌ خود را ببیند. اسباب‌ بازیهای‌ دیگر مورد علاقه‌ مرغ‌ عشق‌ شامل ‌نردبان ‌، تاب ‌، توپ‌ پینگ ‌پنگ‌ آویزان‌ و زنگ ‌می‌باشند.

نگهداری در پاسیو: محیط پاسیو اگر هوای تازه و با تهویه مناسب داشته باشد محل بسیار خوبی است به شرط آن که:

_در معرض تابش مستقیم خورشید نباشد.

_گیاهان داخل آن سمی نباشند (می توانید از گیاهان و درختچه های مصنوعی استفاده کنید).

_تهویه مناسب برای هوا داشته و زیاد مرطوب ، گرم و سرد نباشد.

چند نکته مهم

برای داشتن مرغ عشق های سالم رعایت بعضی از نکات الزامیست که در ذیل مختصرا ذکر میگردد :

۱- مرغ عشق هایی که تازه خریداری شده اند را تا اطمینان از سالم بودنشان در قرنطینه نگهداری کنید.

۲- به محض مشاهده علائم بیماری در هر کدام از مرغ عشق ها ، آن را از بقیه جدا کنید و سپس به مداوایش بپردازید.

۳- سعی کنید از میله ها و ظروف غذاخوری پلاستیکی و بدون درز و شکاف و شکستگی استفاده کنید.

۴- از قفس مناسب جهت نگهداری مرغ عشق (۷۵ ‚ ۶۰ ‚ ۱۰۰ سانتیمتر) استفاده کنید قفسهای کوچک باعث بی تحرکی و در نتیجه چاقی مرغ عشق و همچنین شکستگی و بی نظمی پرها می شود.

۵- میله را در جهت مخالف یکدیگر و در طول قفس قرار دهید تا فاصله پرواز بیشتر باشه و امکان تحرک پرنده زیادتر گردد.

۶- میله ها را در جای خود کاملاً محکم کنید و حداقل دو هفته یکبار میله ها و ظروف غذاخوری را از قفس بیرون آورده ضد عفونی کرده و در صورت شکستگی تعویض نمایید.

۷- حداقل روزی یک بار آب را تعویض و ظرف آن را تمیز کنید.

۸- روزانه یکبار دانخوری را بیرون آورده و اضافات و پوسته ها را دور ریخته و دان جدید اضافه کنید تا مرغ عشقها گرسنه نمانند.

۹- هر ماه یکبار مرغ عشقها را (البته در صورتی که جوجه و یا تخم نداشته باشند) در یک قفس دیگر گذاشته و قفس را ابتدا با اسپری های حشره کش یا مواد ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید و پس از یک ساعت کاملاً با آب و مواد شوینده آنها را بشویید و بگذارید با نور خورشید خشک شوند.

۱۰- هفته ای دو بار ظرف حمام برای مرغ عشقهای خود بگذارید(البته در جای گرم و غیر از زمان جفتگیری).

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟ برای این کار دو روش وجود دارد و بسته به فرد بکار گیرنده و میزان زمانی که می خواهد برای این کار اختصاص دهد متفاوت می باشد (البته اصول ایجاد رفتار در هر دو مورد یکسان است و تفاوت آنها در مرحله ابتدای آنها می باشد) ؛ من در ذیل هر دو روش را همراه اصول حاکم بر آن توضیح میدهم :

روش اول : این روش دیر بازده بوده و نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد اما کاملا بر قوانین اخلاقی منطبق است ، این روش در ابتدا به ساکن بر پایه عادی شدن و حذف محرک بی اثر استوار است و پس از آن بسته به راهکاری که شما پیش می گیرید میتواند بر طبق اصول یادگیری شرطی شدن کلاسیک و یا فعال ادامه یابد ؛ حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : در این متد ، شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می کنید (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان ، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد) پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان ، در این دوره ای که هر روز با او صحبت می کرده اید و به او غذا داده اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحا به یک محرک بی اثر تبدیل شده اید) خوب ، هم اینک نوبت مرحله دوم کار است ، این مرحله و روشی که پیش می گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلا اگر می خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم ؛ البته نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس العمل نشان داده و به سمت شما جذب میشود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می شود (به این  الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می گویند). اما برای ایجاد رفتار پیچیده تر این  الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است . در این مورد ، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می گردد . حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعا احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس اگر منتهی به تنبیه شود احتمال تکرار کاهش خواهد یافت لازم به ذکر است که این الگوی یادگیری بیشتر در مورد حیوانات بزرگ و باهوش (از جمله اسب ، سگ و … ) بسان آنهایی که در سیرک هستند متداول است و در مورد مرغ عشق کارایی چندانی ندارد ؛ به دلیل اینکه این نوشته مستقیما در مورد مرغ عشق می باشد از توضیح وبسط این الگوی یادگیری خودداری می کنم.

حال به روش  دوم می پردازیم : قبل از توضیح در مورد این روش باید متذکر شوم تمام اصول بنیادی این متد مثل روش قبل است و تنها تفاوت آنها این است که در روش اول باید مدتی را صرف غذا دادن و صحبت کردن با حیوان می کردید تا به شما عادت کند (شناسایی به عنوان یک محرک بی اثر) که در این راهکار نیازی به آن نیست ، در این روش شما باید بالهای مرغ عشق را کوتاه کرده و از اصل گرسنگی برای جذب حیوان استفاده کنید فی الواقع چیدن بالها منجر به عدم توانایی گریز پرنده می شود و گرسنگی دادن ، حیوان را مجبور به اعتماد میکند که مجموعا علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان عادی شدن همراه با شرطی شدن کلاسیک می باشد. حال به شرح جزئیات کار می پردازیم : ابتدا شاه پرهای مرغ عشق خود را کوتاه کنید (اگر آنها را بکشید بعد از ۶ هفته رشد کامل کرده و پرنده شما مجددا قادر به پرواز خواهد بود ولی اگر آنها را کوتاه کنید تا اولین پرریزی عملا صاحب شاه پر نخواهند شد و توانایی پرواز را بدست نخواهند آورد . اصولا چیدن پر نسبت به کشیدن آن دارای دو مزیت است : اول اینکه به پرنده خود آزار نرسانیده اید و دوم اینکه مدت زمان بیشتری برای آموزش و جلوگیری از گریز در اختیار دارید پس قطعا چیدن پر بر کشیدن آن ارجح است) سپس ظرف غذا و همه مواد خوراکی را از قفس بیرون بیاورید (ظرف آب را هرگز برندارید چرا که ممکن است آب دادن به پرنده را فراموش کنید و منجر به تلف شدن آن شوید) و حدودا نیمی از روز تا یک روز پرنده را به حال خود رها کنید پس از آنکه متوجه شدید حیوان شما به شدت گرسنه شده در کف درست خود ارزن ریخته (البته اگر از قبل با علایق حیوان خود آشنا باشید می توانید غذای مورد علاقه اش را در دستتان ریخته و به او بدهید که مطمئنا این کار به جذب پرنده بسمت غذا تاثیری بسزا خواهد داشت) و درون قفس ببرید تا به سمت آن جذب شود سپس این کار را برای مدتی ادامه بدهید تا پرنده به شما عادت کند (می توانید از همان ابتدا هنگام غذا دادن یک صدای خاص را برای پرنده ایجاد کنید تا به آن صدا شرطی شود).

نکته : حال که به تفصیل دو روش را توضیح دادم لازم میدانم این نکته را هم ذکر کنم که من بشخصه راهکار اول را ترجیح میدهم چرا که علاوه بر عدم آزار رساندن به حیوان برای خود شخص هم لذتبخش است.

آب تنی: آب تنی خصوصا در فصول گرم سال و هنگام پرریزی بسیار ضروریست. چرا که موجب تحریک رشد سریع پرهای جدید می شود. در برخی از موارد به علت طولانی شدن فواصل بین آب تنی ها ممکن است برخی از پرنده ها میل به آب تنی را از دست بدهند و یا جوجه هایی که برای اولین بار با ظرف آب تنی آشنا می شوند ممکن است رغبتی به این کار نداشته باشند. بعد از استحمام پرنده به آراستن خود می پردازد. پرهای خودش را لرزانده و با نوک خود آنها را مرتب می کند. سپس به کمک نوکش ، مواد چربی ترشح شده از غده ای که در بالای محل اتصال دم به بدنش قرار دارد را روی کلیه پرهای خود می مالد. این روغن باعث براقی پرها شده و به عنوان یک ماده محافظ طبیعی عمل می کند. برای آب تنی ظرفی حاوی آب با درجه حرارتی حدود دمای اتاق و با عمقی کم به طوری که پرنده بتواند به راحتی داخل آن آب تنی کند را کف قفس قرار بدهید تا پرنده درون آن استحمام کند. پس از استحمام به علت ریختن آب بر روی کف قفس خشک کردن و یا تعویض پوشش کف آن ضروریست.

پرواز ازاد : مرغ‌ عشق‌ نیاز به‌ پرواز آزاد دارد. در صورتیکه‌ پرنده‌ شما به‌ قفس‌ عادت‌ کرده‌، می‌تواند هر روز بیرون‌ بیاید و در اتاق‌پرواز کند. برای‌ این‌ کار ابتدا باید شرایط اتاق‌ کاملا مناسب‌ باشد. در و پنجره‌ها بسته‌، بخاری‌ها خاموش‌ و سگ‌ و گربه‌ دراتاق‌ نباشد. آنگاه‌ می‌توان‌ در قفس‌ را باز کرده‌ تا پرنده‌ ۲۰-۳۰ دقیقه‌ بازی‌ کند. پرنده‌ای‌ که‌ به‌ قفس‌ خود عادت‌ کرده‌ پس‌ ازاین‌ مدت‌ باز خواهد گشت‌ بویژه‌ اگر به‌ طور منظم‌ برای‌ بازی‌ بیرون‌ آورده‌ شود

صحبت کردن: مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد.ولی نمیتوان مطمئن بود که حتما یاد میگیرد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه ‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.

تغذیه‌: غذای‌ اصلی‌ مرغ‌ عشق‌ در اسارت‌ و آزادی‌ دانه ‌است‌. دانه‌ها شامل‌ ۲ گروه‌ مهم‌ هستند :

۱– دانه‌ غلات ‌: کربوهیدرات‌ زیاد وچربی‌ کم‌ دارند ، مانند ارزن‌ (طبیعتش سرد و خشک می باشد و دانه ایی قلیایی و سرشار از پروتئین و منبعی غنی از ویتامین A و فسفر و املاح معدنی گوناگون است) و ذرت‌.

۲- دانه‌های‌ روغنی‌ : چربی‌ زیاد وکربوهیدرات‌ کم‌ دارند ، مانند تخم‌ کتان (طبیعتش گرم بوده و حاوی انواع ویتامین و ترکیبات کربوهیدرات و املاح معدنی میباشد) یا تخم‌ آفتابگردان‌.‌

غذای‌ مناسب ‌مرغ‌ عشق‌ ارزن‌ می‌باشد ولی‌ این‌‌ غذای‌ کاملی‌ نیست‌ بویژه‌ هنگام‌ تولید مثل ‌و برای‌ بالانس‌ کردن‌ آن‌ اضافه‌ کردن‌ یک‌ دانه‌ روغنی‌ (مانند تخم‌ کتان‌) لازم‌ است ‌. علاوه‌ بر اینها سبزیجات‌ (مانند هویج ‌، کلم‌) ، میوه‌های‌ تازه‌ (مانند سیب‌) و نیز مکمل‌ توصیه‌ می‌شوند. باید توجه‌ داشت‌ که‌ هر نوع‌ تغییر جیره‌ به‌ تدریج ‌انجام‌ شود.

نکته : حتما به ازای هر یک کیلو ارزن ۲۰۰ گرم تخم کتان با آن مخلوط کنید نه بیشتر و نه کمتر چون تخم کتان یه دانه روغنیست و برای تامین بسیاری از مواد بدن آنها ، مخصوصا برای گرفتن نطفه موثر میباشد.

شما می توانید هفته ای ۲_۳ بار به اندازه یک قاشق غذاخوری برنج ( به صورت کته ) به مرغ عشق بدهید.

نان: نان سبوس دار و کم نمک را با آب گرم خیس کنید تا نرم شود و بعد در قفس بگذارید.

سبزیجات و میوه: سبزیجاتی مثل شوید ، جعفری ، کاهو (برگ کاهو طبیعتی سرد دارد و تامین کننده کلسیم و آهن و اشتها آور و ضد یبوست میباشد) ، هویج (طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین A و املاح معدنیست) و میوه هایی چون سیب (طبیعتی معتدل داشته و سرشار از ویتامینهای گوناگون است) را همواره در برنامه غذای آنها بگنجانید.

تخم مرغ: تخم مرغ را به صورت آبپز شده در اختیار آنها بگذارید(هفته ای ۱ یا ۲ مرتبه).

جوانه ها : کامل ترین و حیاتی ترین بخش جیره غذایی مرغ عشق است (که متاسفانه بسیار مورد غفلت قرار میگیرد). دانه ها در هنگام جوانه زدن ،‌مملو از ویتامینها و پروتئین ها ، املاح معدنی ، کربوهیدراتها و قندهای طبیعی میشوند و برای مصرف مرغ عشقها بخصوص جوجه ها بسیار مفید است ، حداقل هفته ای یک بار به آنها جوانه گندم بدهید.

مکمل‌: دو مکمل‌ مهم‌ برای‌ مرغ‌ عشق‌ سنگریزه‌ (یا شن‌) و کف‌ دریا می‌باشند.

پرندگان‌ دانه ‌خوار از جمله ‌مرغ‌ عشق‌ اغلب‌ قبل‌ از خوردن‌ دانه‌ اقدام‌ به‌ خوردن‌ سنگریزه‌ می‌کنند. سنگریزه ‌در سنگدان‌ پرنده‌ کمک‌ به‌ شکستن‌ دانه‌ کرده‌ ونقش‌ مهمی‌ در هضم‌ آن‌ دارد. باید توجه‌ داشت‌ که‌ سنگریزه‌ آلوده‌ نباشد.سنگریزه را هم میتوان با ارزن مخلوط کرد(البته با نسبت خیلی اندک) و هم میتوان جداگانه در یک ظرف دهان گشاد ریخته و در کف قفس گذاشت.

کف دریا پوسته نوعی نرم تن دریاییست که حاوی کلسیم بوده و باعث استحکام نوک و همچنین پوسته تخم ها در هنگام تولید مثل می شود . ضمنا پرنده هنگام استفاده از کف دریا نوک خود را به آن می کشد که مانع رشد بیش از حد آن می شود.

آب‌ (برای‌ نوشیدن‌ واستحمام) : آب‌ تازه و‌ در ظرف‌ تمیز باید همیشه‌ در دسترس‌ باشد . بهتر است‌ آب‌ هر روزعوض‌ شود . پرنده‌ برای‌ آراستن‌ پرهای‌ خود نیز نیاز به‌ آب‌ دارد.

ویتامین: بدن تمام موجودات زنده برای انجام اعمال حیاتی نیازمند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ها ، موادمعدنی و ویتامین هاست و این نیازها با مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع تامین می شود . ویتامین ها دسته ای از مواد مغذی هستند که دارای معدودی از خصوصیات شیمیایی می باشند . این مواد ترکیبات آلی هستند که بوسیله نسوج بدن سنتز نمی شوند و بمقدار خیلی کم وجود آنها در جیره های غذایی لازم است . ترکیبات مذکور اجزا ساختمانی بزرگی از بدن را تشکیل نمی دهند و بیشتر بعنوان تنظیم کننده متابولیسم عمل می کنند . ویتامین ها بصورت محلول در چربی و آب وجود دارند . با توجه به مراتب فوق و از آنجا که مرغ عشقها و سایر پرندگان محصور در قفس ، در طبیعت نیازهای خود را بامصرف دانه های کال و رسیده ، علوفه سبز و بسیاری مواد غذایی دیگر تامین می کنند به نظر می رسد استفاده از ویتامین ها برای آنها در زمان زندگی در اسارت ضرورت دارد و ضمنا ارزش غذایی دانه ها بمرور زمان و بر اثر ماندن و انبار شدن کاهش پیدا میکند و باعث کاهش میزان ویتامینها موجود در آنها می شود لذا استفاده از مولتی ویتامین ها می تواند این کاهش را جبران نماید . وقتی پرنده شما سالم و سرحال هم می باشد باید علاوه بر میوه و سبزیجات ، هفته ای دو بار در ظرف آب آنها ، نصف قرص جوشان مولتی ویتامین (یا ۱۲ قطره) و یک چهارم قرص جوشان کلسیم بریزید (یا ۱۰ قطره). اکیدا توصیه می شود بعد از ۲۴ ساعت ظرف آب را بشویید (به دلیل رشد سریع پارازیتها در این محیط غنی شده هرگز نگذارید ظرف آب حاوی مولتی ویتامین بیش از ۲۴ ساعت بماند بلکه آن را به دقت بشویید).

نکته : موقع شستن ظرف آب ، بهتر می باشد از آب داغ و مقدار بسیار کم مایع ظرفشویی استفاده نموده ، ظرف را با شیشه شور یا با یک مسواک کهنه بشویید.

انواع ویتامین ها و خواص آنها

ویتامین B برای برقراری تعادل عصبی و نظم سوخت و ساز بدن ضروریست.

آثار کمبود ویتامین : کمبود این ویتامین در بدن باعث اختلال در دستگاه گوارشی و اعصاب می شود .

منابع ویتامین : زرده تخم مرغ .

ویتامین B1 در تنظیم اعمال تنفسی وعصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : کبود این ویتامین باعث آماس روده – گرفتگی عضلات – بی اشتهائی می شود .

منابع ویتامین : تخم مرغ.

ویتامین B2 مهمترین عامل در رشد بدن می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث لاغری – توقف رشد -اختلالات تنفسی – بیماریهای پوستی -اختلالات گوارشی می شود .

منابع ویتامین : این ویتامین در اسفناج – شیر – سفیده تخم مرغ.

ویتامین B6 در سوخت و ساز مواد گلواسیدی و غذا موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث کاهش شدید وزن و اختلالات حرکتی می شود .

منابع این ویتامین : این ویتامین در جوانه گندم – ذرت – سبزی ها – برنج – زرده تخم مرغ.

ویتامین B12 در رفع عوارض عصبی موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث رشد نامناسب و ایجاد پرهای ناقص می شود.

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ.

ویتامین C در تنظیم عمل بافتها و ایجاد مقاومت در بدن بسیار موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی جلدی – ضعف شدید می شود.

منابع این ویتامین : جعفری – کاهو.

ویتامین D در رشد و سفت شدن استخوانها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث نرم شدن و کج شدن استخوانها می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – زرده تخم مرغ – و نور آفتاب.

ویتامین E این ویتامین باعث تقویت اعضای تناسلی می شود .

آثار کمبود ویتامین : باعث عقیم شدن پرنده می شود .

منابع این ویتامین : زرده تخم مرغ – جوانه گندم – کاهو – کلم.

ویتامین F در رویش پرها و لطافت آنها موثر است .

آثار کمبود ویتامین : باعث ایجاد زخمهای جلدی و اختلالات در هضم غذا می شود .

منابع این ویتامین : روغن ماهی – جوانه گندم.

ویتامین K مهمترین ویتامین برای انعقاد خون می باشد .

آثار کمبود ویتامین : باعث خون ریزی – ورم روده -طولانی شدن زمان انعقاد خون می شود .

منابع این ویتامین: گوجه فرنگی،اسفناج،زرده تخم مرغ،کلم گل

مطالب ارائه شده حاصل زحمات اقای سعید رنگین کمان میباشد

وبلاگ اقای رنگین کمان:http://budgerigars.mihanblog.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

3,178 دیدگاه در “شناخت ، نگهداری ، تغذیه و تربیت مرغ عشق

  1. ناشناس

    سلام .و عرض ادب …. محسن هستم یه جفت از مرغ عشقام یه تخم گذاشتن و بعد حدود ده روز دو تخم دیگه گذاشتن که دوستام میگفتن نباید اینجور باشه ولی دیدم که اولین تخم جوجه شده و انداختنش کف قفس .. و تخم دومی رو هم نره داره نوک میزنه و درش میاره .. متوجه شدم که با نک چند دفعه زد تو سر جوجه تا مرد میخواستم ببینم مشکل چیه . یه تخم دیگه هم مونده هنوز و در ضمن جفت گیری اول پرنده هاست … مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله درسته طبیعی نیست ولی مرغ عشق به آرامش نیاز داره شما اینقدر به اونها نگاه کردی و دست کاریشون کردی که اینطوری شدن و عصبی شده و جوجه رو کشته خب نکنید این کارها رو و بذارید به حال خودشون باشن و دست کاریشون نکنید.
      ضمنا باید مرغ عشق مولد رو با غذاهای متنوع و مقوی تغذیه کنید تا ضعیف نشن و تخم ها رو نخورن. از دانه مخلوط – تخم مرغ آب پز ماهی دوبار – سبزی و میوه – جوانه گندم تازه هفته ای دو وعده براشون استفاده کنید ضمنا ماهی یک ۲۴ ساعت هم داخل ظرف آبخوری از ویتامین استفاده کنید ضمنا ویتامین رو یا قبل از تولد جوجه ها مصرف کنید و یا وقتیکه سن جوجه ها حداقل ۹ روزه باشه و زودتر نباید از مکمل و ویتامین استفاده کنید چون ممکنه جوجه ها رو بکشه.

      پاسخ
  2. kami

    سلام خسته نباشید آقا مجتبی
    من یکی از مرغ عشقام دو روز پیش یه تخم گذاشت خیلی کوچولو بود اندازه یه دونه لوبیا چشم بلبلی بود منم درش آوردم حالا امروز اومدم نگاه کردم دوباره دوتا تخم تو یه روز گذاشته یه بزرگ که فکر کنم یه مقدار از اندازه طبیعیش بزرگتره و دوباره یه دونه کوچیک اون بزرگه هم مشکل داره هم یه طرفش فرورفتگی داره هم خیلی نازکه کلا خرابه دلیلش چی میتونه باشه ممکنه به خاطر این باشه که عمل جفت گیریشون ناقص انجام شده باشه چون چندبار دقت کردم جفتگیریشون به درستی انجام نشد و دیگه اینکه ممکنه ماده مشکلی براش پیش اومده باشه؟ یا پیش بیاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اولا لطف کنید اینقدر دقت به این کارها نکنید چون باعث استرس پرنده میشه و خودش یکی از عوامل بروز اینجور مشکلاتی هست.
      مثلا شاید پرنده شما ترسیده باشه و زیاد دست کاریش کردین و شاید اون تخم بزرگ داخل شکمش یه مدت گیر کرده بوده و الان خارج شده و هزار مورد دیگه ولی اصلا هیچ ربطی به نحوه جفت گیری نداره.
      اون چیزی که بنده فهمیدم شما حتی پرنده باردار رو داخل دستتون گرفتین و این اتفاق افتاده و شاید هم بدن ماده مرغ عشق شما ضعیف شده و دیگه از تخم بره. اگر پوسته تخم شل بوده پرنده دچار کمبود کلسیم – فسفر و ویتامین دی هست.

      پاسخ
      1. kami

        واسه تعمین این ویتامینهایی که گفتید چه مواد غذایی باید بهشون بدم ؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          غذای مخلوط – میوه – سبزی – ذرت تازه – تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه و ….

          پاسخ
  3. کامران

    سلام خسته نباشید
    مجتبی جان یکی از مرغ عشقام نوکش یه مقدار بزرگ شده البته نه در حدی که غیر طبیعی به نظر بیاد ولی اگه همینطور پیش بره مطمئنأ بزرگتر از این هم میشه و متأسفانه خودش هم نوکشو نمی سابونه که کوچیکتر بشه چیکارش باید بکنم اگه همینطور پیش بره ممکنه خیلی بزرگ بشه؟ و حقیقت داره که بزرگ شدن بیش از اندازه نوکشون باعث خفه شدنشون میشه؟
    اگه ببرمش پیش پرنده فروشها میتونن نوکشو بسابونن که کوچیک شه؟
    ویه چیز دیگه همون مرغ عشقم بود که گفتم پاش آسیب دیده از اون روز تا الان متأسفانه هنوز خوب نشده و به سختی راه میره یعنی خوب راه میره ولی میلنگه میخواستم بدونم چقدر زمان میبره تا خوب شه لازمه کار خاصی براش انجام بدم تا بهتر شه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نوکش که بلند بشه چطوری خفه میشه ؟؟؟!!! چه ربطی به خفگی داره اما نمیتونه خوب غذا بخوره و از گرسنگی تلف میشه.
      بهتره کف دریا بذاری جلوش نوک رو بسابه و کوتاه بشه ضمنا خودتون نباید نوکش رو بسابید بلکه باید توسط یک فرد ماهر کوتاهش کنید و با ناخن گیر تیز بچینید البته کار هر کی نیست و فعلا هم مشکلی نداره و بذار راحت باشه تا بعد.
      درباره پاش هم ندید نمیتونم چیزی بگم بهتره با دامپزشک مشورت کنید.

      پاسخ
      1. کامران

        ممنون آقا مجتبی
        عذر میخوام یه سوال دیگه داشتم فراموش کردم بپرسم یکی از قفسایی که واسه مرغ عشقام گذاشتم زنگ زده ست البته بردم با اسکاچ خوب شستمش که اگه خورده آهنی چیزی داره بکنه تمیزم شده ولی هنوز حالت زنگ زدگیشو داره و این مرغ عشق من هم زیاد با زبونش با در و دیوار قفس ور میره میخواستم بدونم اشکالی نداره مریضش نمیکنه چون قفسه زنگ زدست میترسم براش بد باشه و دیگه اینکه این کف دریارو از کجا میشه تهیه کرد؟
        ممنون.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب خودتون جواب خودتون رو دادین این طور قفس های اصلا مناسب مرغ عشق و طوطی نیست بلکه برای فنج و قناری بهتر میشه استفاده کرد و کم خطر تره چون حداقل میله های قفس رو نمیکنن تو دهنوشن.
          کف دریا رو هم از عصاری ها بخرید به صرفه تره اما پرنده فروشی ها هم دارن.

          پاسخ
          1. کامران

            سلام
            آقا مجتبی منظورم این بود که قفسی که واسش گذاشتم بزرگ و جاداره تنها مشکلش اینه که زنگ زدست ولی منظورم این نیست که پوسیده باشه و میله های قفس رو هم مثله این میمونه که با زبونشو دهنش باهاشون بازی میکنه منظورم از میله های قفس همون بدنه قفسه فنساشو میگم وگرنه قفسه سالمه سالمه
            فقط میخواستم بدونم این حالت زنگ زدگیه قفس مریض نمیشه وقتی زبونشو به قفس میزنه؟ براش ضرر نداره ؟چون کلا همه مرغ عشقا عادت دارن با فنسای قفس زیاد ور میرن هم واسه بالا پایین رفتن از در و دیوار قفس هم بعضی وقتا هم دقت کردم نوکشون رو باهاش تمیز میکننو میسابونن به قفس
            منتها چون این قفسه رنگش رفته بود گفتم از شما بپرسم که مطمئن شم ضرری واسش نداشته باشه

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              عجیبه خب منم منظورم همین بود دیگه و متوجه شدم شما چی فرمودین و برای همین مورد که با زبونشون به میله ها میزنن گفتم برای مرغ عشق و طوطی مناسب نیست چون قفس شما زنگ زده و اون زنگ ها و سولفات ها رو میخورن و مسموم میشن.

              پاسخ
              1. کامران

                ممنون
                اگه قفس رو رنگش کنم تا زنگ زده گی هاشو بپوشونه دیگه مشکلی نداره؟

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  این دیگه بدتر از زنگ هست و رنگ ها رو میخورن و خطرش بیشتره.

                2. کامران

                  ولی من یه قفس دارم که رنگیه یعنی وقتی خریدمش خودش رنگی بود نارنجیه خیلی وقت هم هست مرغ عشقام توشن و نه رنگاشو کندن و نه مشکلی واسشون پیش اومده حالا از همه اینا گذشته به نظرتون قفس رو چیکارش کنم تا درست بشه؟ راه دیگه ای به جز رنگ زدن وجود داره؟ من قصد داشتم قفس رو با اسپری رنگ ، رنگش کنم فکر نکنم بتونه رنگارو بکنه و بخوره چون فقط زبون میزنه به فنسای قفس اگه قفس رو رنگش کردم تا چند روز باید بذارم خالی بمونه چون بوی رنگ ممکنه براش مضر باشه

                3. مجتبی

                  سلام
                  دوست عزیز اگر قفس نو بخرید و رنگ شده باشه فرق میکنه تا اینکه خودتون رنگش کنید چون این رنگی که خودتون بزنید کنده میشه و مضر هست.
                  اگر رنگ زدین حداقل بذار ۴ روز حسابی خشک بشه.

                4. کامران

                  آها
                  ممنون که گفتید
                  ببخشید اگه رو این موضوع خیلی دارم کلید میکنم راستشو بخوایید در حال حاضر برام مقدور نیست که یه قفس نو بخرم این جایی هم که ما زندگی میکنیم قیمت قفسها و کلا لوازمات پرنده ها چندان ارزون نیست این قفس رو هم از یکی از آشنا هامون گرفتم منتها چون زنگ زده بود گفتم بهتره رنگش کنم که بهتر بشه حالا هم با توجه به نظر شما ظاهرأ رنگ زدن خطرش بیشتره ولی در مورد اون رنگهایی که گفتید به قفسا میزنن که مشکلی ایجاد نمیکنه واسشون اگه اطلاعاتی دارید که چه نوع رنگیه ممنون میشم بهم بگید که اگه گیر میاد برم همون نوع رنگ رو بگیرم یا اصلا بدم جاهایی که رنگ میزنن خودشون رنگش کنن واسم
                  ممنون.

                5. .sina

                  سلام
                  اون رنگ ها رو نمیشه به قلمو و اینا زد یا باید کامل تو رنگ قوطه ور بشه یا با اسپری بادی که فکر نکنم شما بتوتی بزنی یا بدی بیرون رنگ کنن فکر نکنم هزینش کمتر از یه نو واستون در بیاد به نظر من با خاکستر و آب و یه سیم ظرفشویی کامل همه ی میله هارو بشورید و مواظب باشید دوباره زنگ نزنه اینطوری فکر کنم بهتر باشه

  4. میرزا رضا کرمانی

    خواش میکنم کامران جان

    پاسخ
  5. کامران

    بازم سلام خسته نباشید یه سوال کوچولو داشتم در مورد خاموش و روشن کردن چراغ اتاق مرغ عشقاست از خیلی ها شنیدم اتاقی که مرغ عشقارو توش نگه میدارم همیشه باید چراغش روشن باشه به خصوص تو دوران بارداری چون روی تخم گذاریشون تأثیر میذاره میخواستم بدونم همچین چیزی درسته ؟ چون من ۲۴ ساعته نمیتونم چراغ رو روشن بذارم چیکار باید کرد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دوست عزیز این حرفها کدومه ؟؟؟؟!!!
      عجیبه ها شما هیچ توجه ای به این صحبت ها نکنید.
      پرنده و هر حیونی باید طبق محل طبیعی خودش نگهداری بشه و مثلا در طبیعت شبها چراغ روشن میکنن ؟؟؟!!! نه دوست عزیز شما بهتره فقط یک مرتبه چراغ رو روشن خاموش نکنید که باعث ترسیدن اونها بشه و بعد از غروب آفتاب هم طبیعیه که باید بخوابن و استراحت کن پس نیازی به نور ندارن.

      پاسخ
  6. kamran

    سلام خسته نباشید
    آقا مجتبی در مورد بزرگ شدن نوک مرغ عشقم قبلا باهاتون صحبت کرده بودم حالا میخواستم چندتا سوال دیگه هم در همین مورد ازتون بپرسم
    ۱) یکی اینکه شما گفتید باید ببرمش پیش یه آدم ماهر که بتونه نوکشو با ناخن گیر بچینه میخواستم بدونم اگه خودم بخوام اینکارو بکنم چه مشکلی ممکنه واسش پیش بیاد؟
    ۲) اگه نوک مرغ عشقا بشکنه بهبود پیدا میکنه یعنی مثه پرهاشون که میریزه و دوباره رشد میکنه نوکشون هم دوباره رشد میکنه؟
    ۳) سوم اینکه این مرغ عشقم بر خلاف اونای دیگه اصلا نوکشو نمی سابونه نمیدونم چرا با اینکه نوکشم بزرگ شده ولی باز هیچ تلاشی نمیکنه که خودش بسابونتش من هنوز کف دریا واسش نگرفتم ولی واسه اونای دیگه هم نگرفتم اونا واسه سابوندن نوکشون از همون میله هایی که روش میشینن استفاده میکنن و چون سطح تقریبأ زبری دارن و به خوبی نوکشون سابیده میشه و الان ضمن دوساله که بعضی هاشون رو دارم با همچین موردی واسه نوکشون مواجه نشدم تا اینکه این یه دونه تنبل از آب در اومده و مثه اونا با میله ها مشکل نوکشو حل نمیکنه ممکنه حتی با گذاشتن کف دریا توی قفسش باز هم نوکشو نسابونه در این صورت چیکار باید بکنم؟
    ۴) شما گفتید که فعلا کاری به نوکش نداشته باشم میخواستم بدونم تا چه حدی که رسید باید واسه کوچیک کردنش اقدام کنم؟
    ۵) و در مورد یکی دیگه از مرغ عشقای مادم سوالی داشتم بارداره و یه دونه از تخماشم گذاشته منتها از زمانیکه بارور شده حس میکنم سرعت نفس زدنش نسبت به قبلا تند تر شده این توی دوران باروریشون طبیعیه یا خدایی نکرده مشکلی وجود داره؟
    ۶) میخواستم بدونم چه نوع غذاهایی در دوران تخم گذاریشون واسشون مضر مثلا من برنج کته بهشون میدم بین سبزیجات هم ریحون کاهو و خرفه و هویج رنده شده هم بهشون میدم و میوه هم سیب کدوم واسشون تو دوران بارداری مناسب نیست؟
    ممنون میشم اگه سوالامو تک به تک جواب بدید چون سوالایی بودن که دونستنشون واسم مهمه
    تشکر

    پاسخ
    1. kamran

      ببخشید یه چیز دیگه رو هم فراموش کردم یکی از مرغ عشقام متوجه شدم پرهاش خیلی میریزه مثلا پرهای توی سرش یه مقدار ریخته و خالی شده و هر سری که یال میزنه دو سه تا پر ازش می افته دلیلش چی میتونه باشه؟

      پاسخ
      1. شهریار (onlypet.ir)

        سلام
        خب طبیعی هست تو این فصل و پرنده پرریزی میکنه و باید در این زمان تقویت بشه. تو ابخوریش از ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کنید تا ضعیف نشه. اگه پریزی در حد کچلی هست اون دلیل دیگه داره و کمبود کلسیم یا موارد دیگه هست

        پاسخ
        1. kamran

          ممنون فقط اگه میشه لطف کنید اون سوالات دیگه ای رو هم که پرسیدم رو جواب بدید قبل از همین سوال ۶ تا سوال دیگه هم ازتون پرسیدم ممنون میشم جواب اونارو هم بدید

          پاسخ
          1. شهریار (onlypet.ir)

            سلام
            اره حقیقتا دیشب هم دیر وقت بود و هم سوالتون طولانی و دیگه وقت نشد و هم دیدم از اقا مجتبی سوال پرسیدین و قبلا یه راهنمایی هایی کردن و خب باید یکی یکی بخونم و بفهمم جریان چی بوده و وقت نشد. به هر حال الان خلاصه جواب میدم.
            ۱- ممکنه زیادی کوتاه کنید و پرنده تو غذا خوردن و شکستن دانه ها مشکل پیدا کنه و همینطور رگ های خونی تو منقار پرنده هست که ممکنه اسیب ببینه و خونریزی راه بیفته
            ۲- بله ولی خیلی طول میکشه. نوک هم مثل ناخن رشد میکنه و قرار نیست بشکنه یا کوتاه بشه و دیگه رشد نکنه. مثل اینکه نوک پرندتون بزرگ شده و الان میخواین کوتاه کنید. این به خاطر رشد نوکه نه چیز دیگه
            ۳- کار خاصی نمیشه کرد و نوک رو در این موارد کوتاه میکنن. راه دیگه کذاشتن چیزاییه که پرنده رو مجبور به سائیدن نوک کنه. البته تو گونه ای مثل مرغ عشق سخته ولی طوطی های بزرگ رو میشه با دادن دانه های سخت یا وسایل بازی از جنس جوب ترغیب کرد
            ۴- زمانی که مشکلی برای تغذیه پرنده یا موارد دیگه به وجود بیاد
            ۵- مطمئنا در این زمان ضربان قلب و تنفس پرنده تغیر میکنه. اما اگه تنفس پرنده صداداره و مدام دهان پرنده بازه دچار عفونت شده و باید درمان بشه. به نظر من مشکلی نداره پرندتون و طبیعی هست و تخم ها رو که تموم بذاره مشکل حل میشه ولی اگه ادامه دار شد حتما مکاتبه کنید تا من یا اقا مجتبی برای درمان اگه کمکی میتونیم انجام بدیم
            ۶- شما تو زمانی که پرنده باید روی تخم بخوابه نباید غذاهای سنگین و چرب به پرنده بدین و همینطور غذاهایی که باعث اسهال میشه مثل میوه های خیلی تر. تخم مرغ و برنج و سبزی و میوه های خیلی تر و چنین چیزایی در زمانی که تخم دارن نباید به پرنده داد. شما باید به تناسب با میوه جاتی مثل سیب یا هویج مقداری اب و ویتامین بدن پرنده رو تامین کنید و دانه های معمولی که قبلا به پرنده میدادین چون یه دفعه هم نمیشه رژیم پرنده رو عوض کرد. ولی دیگه تخم مرغ و برنج و مثلا بادام رنده شده و چیزایی که قبلا برای اماده سازی پرنده دادین رو باید حذف کنید

            پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ببخشید دیر جواب دادم خدمتتون.
      ۱ – ممکنه خودتون تجربه نداشته باشید و رگه های خونی موجود در نوکش رو بچینید و خون ریزی کنه البته در این صورت باید بزارید یه گوشه ای آروم باشه و دست کاریش نکنید تا خون ریزی بند بیاد.
      ۲ – رشد میکنه و ترمیم هم میشه ولی نه اینکه کلا بیوفته و در بیاد اگر از ریشه کنده بشه دیگه خوب نمیشه و پرنده تلف میشه.
      ۳ – خب بیاد بدین نوکش رو کوتاه کنن.
      ۴ – چی بگم ندید که نمیشه نظری داد.
      ۵ – عفونت دستگاه تنفس داره و باید حتما یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوریش رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت بذارید جلوش تا به امید خدا خوب بشه.
      ۶ – هیچ موردی نداره.
      خواهش میکنم.

      پاسخ
  7. سردار

    سلام؛ببخشید میشه وقتی مرغ عشق تخم کذاشته براش آب برای استحمام کذاشت؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه زمان تخم گذاری استحمام نیازی ندارن. یکی دو روز مونده به باز شدن تخم استحمام بدین یا رطوبت رو ببرین بالا ولی قبل اون نیازی نیست و توصیه نمیکنم

      پاسخ
  8. kamran

    سلام
    مجتبی جان من توی اینترنت در مورد رفع مشکل بلند شدن نوک مرغ عشقم یه سرچی کردم که به یه مورد برخوردم منتها میخواستم قبل از انجامش از شما صلاح و مشورت بگیرم که یه موقع مشکلی پیش نیاد چون در حال حاضر امکانشو ندارم مرغ عشقمو ببرم پیش کسی تا نوکشو بچینه خودمم میترسم اینکارو انجام بدم میترسم مشکل واسش پیش بیاد ولی این موردی که بهش اشاره شده ظاهرأ آسون تره منتها نمیدونم تا چه اندازه تأثیر گذاره
    یکی گفته بود که واسه سابیدن نوک مرغ عشقتون یه دونه قند رو از لابه لای میله های قفس جوری رد کنید که گیر کنه و درنیاد تا مرغ عشق بتونه با خوردن اون قند نوکش سابیده بشه و به حالت طبیعی خودش برگرده حالا میخواستم بدونم خوردن قند واسه مرغ عشقها ضرری نداره؟
    و دیگه اینکه طی چندروز میتونم واسش قند بزارم که زیاده از حد قند نخوره؟
    و ممنون میشم اگه اون ۶تا سوال دیگه ای رو هم که قبلا پرسیده بودم رو جواب بدید.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به سوال قبلی شما جواب دادم مطالعه بفرمایید.
      خب بنظر خودتون قند میتونه نوک پرنده رو کوتاه کنه ؟؟؟!!! خب معلومه که نه مگر قند چقدر سفته ؟؟!! این روشها اصلا جواب نمیده دوست عزیز و فقط برای پیشگیری خوبه تازه قند زیادی هم خوردنش برای پرنده زیاد جالب نیست.
      ضمنا یه مقاله درباره کوتاه کردن نوک و ناخن پرنده توی سایت داریم مطالعه بفرمایید فکر کنم مربوط به طوطی یا قناری باشه ولی زیاد فرقی نمیکنه.
      نوکش رو یه مقدار خیلی کم با ناخن گیر تیز کوتاه کن البته باید از زیر نوکش نگاه کنید و اونجایی که شفاف تره نچینی چون رگه های خونی هست و معمولا شفاف و یا قرمز رنگه.

      پاسخ
      1. kamran

        سلام ممنون آقا مجتبی
        ۱-در مورد تند تند نفس زدن مرغ عشقم میخواستم بدونم اگه این حالت نفس زدناش طبیعی باشه و مشکلی نداشته باشه و بنده هم بیامو کپسول تتراسیکلین رو بریزم تو آبش مشکلی واسه پرنده بوجود نمیاره؟ منظورم اینه که در صورت نداشتن مشکل تنفسی ممکن خوردن این دارو براش مضر باشه ؟ چون اون مرغ عشقم که بارداره ممکنه دلیل نفس زدنش باردار بودنش باشه ولی همون مرغ عشقی که نوکش زیادی رشد کرده که در موردش باهاتون صحبت کرده بودم هم تند تند نفس میزنه حالا نمیدونم همیشه همینطور بوده و من دقت نکرده بودم یا خدایی نکرده مشکل پیدا کرده فقط میخوام مطمئن شم که در صورت نداشتن مشکل تنفسی خوردن تتراسیکلین واسش ضرری نداشته باشه
        ۲-در ضمن من قبلا یکی از مرغ عشقام رو پیش دامپزشک برده بودم و پودر زرد رنگی رو بهم داد به نام اکسی تیلین یه قسمت دیگش هم نوشته اکسی تتراسیکلین که حاوی یه سری مواد به همراه همون تتراسیکلین بوده میخواستم بدونم از خود کپسول تتراسیکلین استفاده کنم بهتره یا همون پودر زرد رنگی که دام پزشک داده بود واسه اون مرغ عشقم؟
        و اینکه چه مقدار باید تو آبش بریزم خود دامپزشکه واسه اون مرغ عشقم گفته بود یک چهارم قاشق چایی خوری تو یه لیتر آب حل کن و اون آب رو بریز توی ظرف آبخوریش واسه این یکی هم همون مقدار کافیه
        ۳- ناگفته نمونه اون پودری که گرفتم تقریبأ مال یک ماه پیشه مشکلی نداره؟
        ۴- من به مرغ عشقام مولتی ویتامین کودکان میدم یعنی ماهی یه بار ۳-۴ قطره توی آبشون میریزم منتها همون دام پزشکه یک پودری رو به من داد که ظاهرأ همون مولتی ویتامینه یه مقدار قهوهای رنگه و بوی همون مولتی ویتامین کودکان رو میده میخواستم به جای مولتی ویتامین کودکان همون پودرو بهشون بدم ولی چون اون هم مربوط میشه به یک ماه پیش گفتم اول بپرسم و مطمئن هم بشم اون پودر همون مولتی ویتامین پرنده هاست یا خیر؟
        ۵- و سوال آخر مرغ عشق من قبل از عید نوروز به دنیا اومده کاملا هم بزرگ شده ولی هنوز پرواز نمیکنه میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه خوب میپره ولی پروازی نیست همزمان با اون یه مرغ عشق دیگه هم دارم که دو روز از اون یکی کوچیکتره ولی قشنگ پرواز میکنه منتها این یکی که بزرگتر از اونه هنوز پرواز نمیکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟
        ممنون ببخشید بابت طولانی بودن سوالام.

        پاسخ
        1. kamran

          ببخشید یه چیز دیگه تتراسیکلین رو به مدت چند روز تو آبشون بریزم؟ یعنی هفته ای چند بار؟

          پاسخ
          1. مجتبی

            سلام
            قبلا که توضیح دادم خدمتتون و گفتم یک ۲۴ ساعت ؟؟؟!!!
            دیگه هفته ای چند بار و چند روز نداره دوست عزیز.؟؟؟!!!

            پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          ۱ – خیالتون راحت باشه همین دز دارویی که گفتم براشون خوبه و اگر ضرر داشت که نمیگفتیم خدمتتون.
          ۲ – خب مسلمه که اکسی تتراسیکلین یه داروی تخصصی برای این مورد هست و بهتر جواب میده و روش صحیح همونی هست که دامپزشک گفته البت هفقط به مدت ۲۴ ساعت این آب رو باید جلوشون بذارید که قبلا هم گفتم خدمتتون.
          ۳ – نه فقط اگر رطوبت بهش نرسیده باشه و تو آفتاب هم نذاشته باشید هیچ مشکلی نداره.
          ۴ – اینطوری که نمیشه نظر داد ببین تاریخ مصرف دارو مال کی هست نه زمان خرید شما ؟؟!!! ضمنا اون یک نمونه ویتامین مخصوص پرندگان باید باشه.
          ۵ – خب پرواز نکنه اصلا نیازی نیست توی قفس پرواز کنه ؟؟؟!!!

          پاسخ
  9. ساربا

    سلام من یه مرغ عشق نر دارم که خیلی وقته روی پاها و نوک وبینیش یه حالت برفکی شده قبلا هم از خودتون پرسیدم گفتین الکل بزنم به پاهاش زدم ولی خوب نشد.واگیر دار هم نیست اخه از اون موقع دو سری جوجه هم داده که که نه جوجه ها و نه ماده وا نگرفتن. چه راهی برای بهبود بیماریش هست؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      معمولا یا از خشکی هوا هست و یا از کمبود املاح معدنی بدن پرنده.

      پاسخ
  10. kamran

    سلام آقا مجتبی خسته نباشید
    قبلا در مورد یکی از مرغ عشقام باهاتون صحبت کرده بودم که گفتم تخم میذاره منتها دوتا از تخماش خیلی ریز بود به اندازه یه لوبیا و دوتا تخم دیگه هم گذاشته بود که از حد طبیعیش بزرگتر بود من قبلا اون تخمارو در میاوردم چون دوتاش که خیلی کوچیک بود اون دوتا بزرگه هم که یکیش شکسته بود یکی دیگشم چون اندازش در مقایسه با تخمای مرغ عشقا بزرگتر بود درش آوردم فکر کردم خرابه یا مشکل داره بیشتر از این ترسیدم که جوجه توش ناقص از آب در بیاد حالا امروزم باز یه تخم گذاشته بازم یکم گندست ممکنه به خاطر بزرگ بودنش جوجه توش ناقص دربیاد یا مشکل داشته باشه ؟
    به نظر شما این یکی هم دربیارم یا بذارم جوجه بشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اشتباه کردین تخم ها رو خارج کردین و اصلا چرا اینقدر پرنده رو دست کاری میکنید و توی لونه رو نگاه میکنید بذار به حال خودش باشه اتفاقا هرچی تخم بزرگتر باشه بهتره که و جوجه بهتری میده ؟؟؟!!!
      اگر دیدی تخم ها جوجه نشدن و یا نطفه نداشتن دیگه باید اینها رو عوض کنید.
      حتی اگر تخم ها خراب هم باشن باید بذاری حداقل یک هفته روی اونها بخوابه و یا به صورت کامل روی اونها بخوابه و بعدا خودش بلند بشه و اگر زودتر تخم ها رو از لونه خارج کنید تند تند و پشت سر هم تخم میذاره وضعیف میشه و بعدا طبیعیه که تخم ها ناقص باشن.

      پاسخ
  11. kamran

    سلام ممنونم آقا مجتبی
    فقط یه سوال دیگه داشتم خدمتتون در مورد همون مرغ عشقم که گفته بودم یکم تند تند نفس میکشه همون طور که شما فرمودید بنده از همون پودری که دامپزشک بهم داده بود که حاوی تتراسیکلین بود ریختم تو یک لیتر آب و توی ظرف آبخوریش ریختم و به مدت ۲۴ ساعت گذاشتم بمونه منتهاضمن این مدت زمان فکر کنم روی هم رفته چهار پنج قلپ بیشتر آب نخورد و حالت نفس کشیدنش هم همچنان مثله قبله و تغییری نکرده البته اینم بگم از لحاظ ظاهری هیچ نوع علائمی از بیماری یا هر نوع مشکل دیگه ای درش وجود نداره غذا خوردنش عالیه فعالیتش فوق العادست از در و دیوار قفس بالا میره جوری که امروز از سقف عین ژیمناستیک کارا آویزون شده بود خیلی از لحاظ سرحال بودن خوبه نه گوشه گیره نه آروم نه کسل خیلی ورجو ورجه میکنه تنها چیزیش که یه مقدار دلواپسم کرده همین نفس زدنش هستش که در مقایسه با مرغ عشقای دیگه تندتر نفس میزنه نا گفته نمونه از نظر جثه خیلی ریزه جمع و جوره یعنی در برابر مرغ عشقای دیگم به مثال فیل و فنجونن البته پدرشم هم جثه چندان درشتی نداره جوری که بچه هاش از خودش گنده تر به نظر میان اینم به باباش رفته و اون حالت کشیده گی که اندام مرغ عشقا دارن این نداره یه جورایی کوچولو و گرده به خاطر همین گفتم جمع و جوره ممکنه تند نفس زدنش به خاطر ریزه میزه بودنش باشه با خودم گفتم این چون از اونا کوچیکتره شاید شش هاشم در مقایسه با اونا کوچیکتره به خاطر همین نسبت به اونا سریع تر نفس میزنه چون همونطور که گفتم سرحاله و شیطون ویه چیزه دیگه بالهاشو زیاد بازو بسته میکنه مثه ماها که بعضی وقتا دستامونو باز میکنیمو کشو قوس میریم منظورم اینه این مشکلی نداره ؟
    و دیگه اینکه من دیشب یه جیرجیرک توی اتاق مرغ عشقام دیدم و متأسفانه نتونستم بکشمش نمیدونم کجا رفت این جور حشرات مثه جیرجیرک سوسک مورچه و مارمولک ممکنه براشون خطرناک باشه و به خصوص پشه کوره که از یه نفر شنیدم اگه نیششون بزنه ممکنه خدای نکرده بمیرن
    همین ممنون.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینکه بالهاش رو بکشه و باز و بسته کنه و خمیازه بکشه طبیعیه.
      اما نفس نفس زدنش طبیعی نیست و ربطی به جثه کوچکش نداره و شما اگر صبر کنید بعد از مصرف همون دارو بهبودی حاصل میشه انشاالله.
      پشه های زهرآلود – مارمولک – زنبور میتونه باعث مسمویت و تلفات مرغ عشق ها بشه. اما سوسک به این راحتی ها نمیتونه آسیب برسونه.

      پاسخ
      1. kamran

        ممنون
        اگه به مرور زمان حالت نفس زدنش درست نشد در اون صورت چیکار باید کرد؟
        و دیگه اینکه اصلا این مشکل بر اثر چه چیزی بوجود میاد که حداقل بتونم مراقب به اونای دیگه باشم که یه موقع واسه بقیه شون مشکل بوجود نیاد
        و یه چیزه دیگه یکی از پرنده های مادم هم نفس زدنش سریع شده بود که در این مورد هم ازتون پرسیدم و فکر میکنم آقا شهریار جواب بنده رو دادن و براشون توضیح دادم که مرغ عشق مادم در زمان باوریه و ایشونم گفتن در زمان باروری و تخم گذاری تند نفس زدن طبیعیه ولی اگه بعد از اینکه تخمارو کامل گذاشت ولی همچنان این مسئله ادامه داشت مشکل دیگه ای وجود داره الان حدودأ یک هفته شایدم کمتر از یک هفته میشه که از گذاشتن آخرین تخمش گذشته ولی هنوز اونم نسبت به پرنده های دیگم سریع تر نفس میزنه البته دوتا ماده دیگه هم دارم که اوناهم تخم گذاشتنو رو تخماشون خوابیدن به اوناهم که دقت کردم همین حالت رو دارن ممکنه طبیعی باشه چون از لحاظ ظاهری و سرحال بودنشون هیچ مشکلی درشون نیست میخواستم بدونم باید به اونیکی هم همین دارو رو بدم و اینکه اگه دارو رو توی ظرف آبخوریش بریزم مطمئنأ اونای دیگه هم از همون آب میخورن واسشون ضرر نداره؟
        یه سوال دیگه هم دارم در مورد اینکه خیلی ها میکن مرغ عشقا اگه توی جای تاریک یا کم نور باشن مشکل بینایی پیدا میکنن از خیلی هاهم شنیدم که کور میشن میگن باید هر روز اونارو بیرون توی هوای آزاد گذاشت من الان ۲.۳ ساله که دوتا از مرغ عشقامو دارم با اینکه بیرونم نمیبرمشون هیچ مشکلی تا حالا واسشون پیش نیمده فقط میخواستم بدونم همچین چیزی حقیقت داره الانم که هوا خیلی گرمه و مطمئنأ اگه این زبون بسته هارو ببرم بیرون از گرما تلف میشن !!!!!!؟؟؟؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اگر خوب نشد تا سه روز باید از تتراسیکلین استفاده کنید و هر ۲۴ ساعت داروی تازه درست کنید و بعد از سه روز ۲۴ ساعت صبر کنید و بعد از اون ۳ روز هم به صورت ۳ تا ۲۴ ساعت در ظرف آبخوری باید از مولتی ویتامین استفاده کنید تا پرنده ضعیف نشه .
          این بیماری به دلیل تراکم و تعداد زیاد پرنده ها – خوردن غذای آلوده – اضافه کردن پرنده بیمار – عدم رعایت بهداشت و سرد و گرم شدن هوا و …. به وجود میاد.
          نه اون نفس نفس زدن که منظور آقا شهریار بود فقط برای همون روز و همون ساعات تخم گذاری هست نه بیشتر.
          متاسفانه اونها هم مریض شدن و باید از همین روش برای درمانشون استفاده کنید فقط اگر تخم داخل شکمش باشه ممکنه نطفه رو از بین بره که اصلا مهم نیست چون جون مولدها مهم تر از جوجه ها و تخم هایی هست که اصلا معلوم نیست جوجه بشن یا نه پس از دارو با خیال راحت استفاده کنید.
          نه بابا این حرفها چیه ؟؟؟!!!

          پاسخ
          1. کامران

            ممنون پس پرنده های سالم هم اگه از همون آبی که حاوی تتراسیکلین هست بخورن دچار مشکل نمیشن درسته؟
            ممکنه اونای دیگه هم در شرف مبتلا شدن به همین بیماری باشنو با خوردن تتراسیکلین پیشگیری بشه؟
            ضمنأ من پودر مولتی ویتامین رو دارم که مخصوص پرنده هاست منتها همونطور که قبلا بهتون گفتم یک ماه پیش از دامپزشکی گرفتمش و متأسفانه تاریخ مصرف روش زده نشده که بدونم هنوز میشه ازش استفاده کرد یا نه کلا پودرها هم فاسد میشن؟ یا در کل چطوری قبل از مصرف میشه مطمئن شد دارو سالمه؟
            ممنون.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              – نه دچار مشکل نمیشن.
              – بله برای همین گفتم که از دارو استفاده کنید.
              – بله هر چیزی تاریخ مصرف داره ولی پودر متیلن بلو برای پرندگان استفاده چندانی نداره و بهتره تا ازش استفاده نکردین پسش بدین اصلا برای چی این رو خریدین بنظر بنده تا مجبور نشدین دارو خریداری نکنید و حتی برای پیشگیری هم مصرف نکنید.
              البته الان لازمه تتراسیکلین مصرف کنید.

              پاسخ
  12. کامران

    آقا مجتبی عذر میخوام دوباره مزاحمتون شدم همین الان یه مشکلی رو متوجه شدم سریع اومدم ازتون کمک بگیرم
    همون مرغ عشقم بود که گفتم تخمایی که تازه گیا میذاره خیلی بزرگن این بیچاره دمارش در اومده بس که تخمای بزرگ بزرگ گذاشته تا حالا ۳تا تخم گذاشت سه تا بزرگ یکی دیگه هم تو شکمشه که بدجور داره اذیتش میکنه قبلا یه روز صبح از خواب پاشدم دیدم مثه همیشه نیست خیلی بی حالو پژمرده بود از نحوه راه رفتنش متوجه شدم تخمش داره اذیتش میکنه چون پشتش خیلی ورم کرده بود و خیلی هم سنگین شده بود جوری که وقتی راه میرفت تعادل نداشت اصن تکون نمیتونست بخوره چند بارم از روی میله ها افتاد پایین ولی فرداش به محض اینکه تخمشو گذاشت اوضاعش روبه راه شد بعد از اون هم باز دوتا تخم بزرگ دیگه هم گذاشت که حالش بد نشده بود مثه اون سری ولی پشتش یه چیزی شبیه به یه تیکه خون لخته شده زده بود بیرون ولی بعد از اینکه تخمشو گذاشت برطرف شد حالا هم باز مثه اون سری که حالش بد شده بودو سنگین شده بود و تعادل نداشت باز همون حالتارو داره با این تفاوت که الان سعی میکنه بالا هم بیاره و دوباره سنگین راه میره نشسته رو میله و حس میکنم خیلی اذیته حالش به بدی سری قبل نیست سری قبل خیلی افتضاح بود جوری که فکر میکردم تخمش پیچیده در صورتی که بزرگ بود ولی میترسم تا فردا نتونه تخمشو بذاره و حالش بدتر شه چیکار باید بکنم؟ ممکنه بالا آوردنش به خاطر فشاری باشه که الان روشه؟
    اصلأ چرا اینقدر تخم بزرگ میذاره من از همون غذاهایی که به ماده های دیگم میدم به اینیکی هم میدم فقط هم همین یه دونه اینطوریه ویه چیزه دیگه شوهرشم هی میخواد بره روی کمرش و تو این وضعیت باهاش جفتگیری کنه براش ضرر نداره چون همون سری اول هم شوهرش باهاش جفتگیری کرد ولی چیزیش نشد اشکالی نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی جالبه ممکنه شما از ویتامین و مکمل بیش از حد استفاده میکنید.
      بنظر میاد بخاطر همون تخم بزرگ باشه که حالش خوب نیست.
      الان که نر نباید جفت گیری کنه و اگر دیدی اوضاعش خیلی بده بهتره از جفتش جداش کنید و یا اصلا ردش کنید بره.

      پاسخ
  13. عرفان

    سلام دوستان من دو روز پیش یه جوجه مرغ عشق خریدم که تمام پر هاش در اومده ارزن هم بهش میدم میخوره اما همش چرت میزنه و دمش هم هم راستای بدنش نیست اما خوب غذا میخوره دوستان مشکلش چیه؟مهمه یا چون جوجس اینجوریه؟چجوری باید درمانش کنم. ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه هنوز جوجه بوده و از والدینش جداش کردین و کمی دق کرده و یا ضعیف شده بهتره از تخم مرغ آب پز – میوه – سبزی – ذرت تازه و جوانه گندم تازه برای تغذیش استفاده کنید.
      ضمنا محلش نباید سرد باشه و نباید در معرض وزش باد کولر باشه و جلوی در و پنجره هم نباشه ضمنا خیلی هم گرم نباشه که گرما زده بشه.
      اینکه چرت میزنه ممکنه از دما باشه و ضعف ضمنا اینکه دمش کجه دیگه طبیعی نیست و شاید دستکاریش کردین و ….
      ببین اگر سینش خس خس نمیکنه و نمیلرزه مورد خاصی نداره و اگر تقویتش کنید خوب میشه.

      پاسخ
    1. ناشناس

      سلام
      اگه نگفتی خودش خوب غذا می خوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      اگه هم قبلا می خورد و حالا نمی خوره شاید سیر است و غذا دلش نمی خواهد
      اگه هم نمی تونه بخوره با سرنگ می تونی بهش غذا بدی
      اگه باز هم نه میخوره نه می خواهد نخوره مریض شده
      و نیاز به لونه هم ندارد و سعی کون جاش زیاد سرد نباشه

      پاسخ
  14. عرفان

    با عرض سلام یه سوال دیگه این جوجه به لونه نیاز داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      به لونه نیازی نداره ولی به قفس بله نیاز داره.

      پاسخ
  15. عرفان

    سلام مرسی از جوابتون اما این فقط ارزن میخوره به بقیه چیزا لب نمیزنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا ارزن خیلی مقویه اما جوانه گندم و میوه و سبزی هم جلوش بذار خودش کم کم عادت میکنه و میخوره.

      پاسخ
  16. ناشناس

    سلام
    من چند وقت پیش یه جوجه مرغ عشق خریدم که هنوز دونه خوار نشده بود الانم بلد نیست چیزی بخوره فقط بعضی وقتا سعی میکنه ارزن بخوره و حتی اب هم نمدونه از کجا باید بخوره و خیلی ضعیف شده بنابراین تصمیم گرفتم یه بزرگ ترشو بگیرم بزارم کنارش تا شاید یاد بگیره مشکلی که پیش نمیاد؟بهتره ماده بگیرم یا نر؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتر اینه که تنها باشه و خودش غذا بخوره اینطوری هم نیست که شما فکر میکنید که نتونه آب و دونه بخوره مگر اینکه خیلی ضعیف شده باشه و به قولی دونه سوز شده باشه که خب کاریش نمیشه کرد و به زودی هم تلف میشه بذار تنها باشه تا خودش غذا بخوره چون اگر یکی دیگه بخرید حتما کتک میخوره و زودتر تلف میشه.
      ضمنا فرقی نداره نر و یا ماده بخرید بلکه باید جنس مخالف این رو بخرید که خب هنوز جنسیتش مشخص نیست و جوجه هست.

      پاسخ
      1. ناشناس

        زیاد ضعیف نیست همش داره از دیوار های قفس میره بالا و بعدش هم خسته میشه میشینه رو یه تیکه چوب که گذتشتم تو قفس اما یکی از بال هاش مشکل داره نمیتونه کامل جمعش کنه بالش خوب میشه یا رفتنیه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب اگر تحرک داره پس غذا همخوب میخوره ؟؟!! و نباید موردی داشته باشه.

          پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              معمولا باید خوب بشه مورد خاصی نداره.

              پاسخ
  17. ناشناس

    سلام من چند روز قبل یک مرغ عشق جوان که هنوز قسمتی از نوک آن تیره رنگ است خریداری کردم که از همون روز دارای فضله آبکی و بعضی وقت ها سر خود را در پر هایش فرو میبردآیا جای نگرانی هست؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله بیماره و بهتره محلش رو گرمتر کنید و در جلوی باد کولر نباشه و اگر شد عوضش کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *