شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

جدایی ناپذیر ها یا طوطی کوتوله که در ایران نوع فیشر از محبوبیت خاصی برخوردار است.جزو طوطیانی به حساب می ایند که نگهداری انها به صورت جفت توصیه میشود و نگهداری به صورت انفرادی باعث افسردگی یا مرگ جدایی ناپذیرها خواهد شد بنابراین در صورت تمایل به نگهداری طوطی ان هم به صورت جفت این طوطی انتخاب مناسبی است.

به ادامه متن توجه کنید

اصول اولیه نگهداری طوطی کوتوله: برای شروع باید با اصول اولیه نگهداری از این پرنده آشنا شوید. برای دوستانی که برای اولین بار میخواهند لذت نگهداری از این پرنده را تجربه کنند گونه صورت هلویی را پیشنهاد میکنم زیرا طبیعت ملایم تری نسب به گونه فیشر دارند.صورت هلویی پرنده ای کوچک از خانواده طوطی هستند که زادگاه آن غرب آفریقا میباشد. این موجودات بعنوان پرندگان خانگی بسیار محبوب و تکثیر آنها نیز بسادگی امکانپذیر است.

انتخاب طوطی کوتوله مناسب :هنگامی که این نوع طوطی کوچک معرفی شد بسیاری از مشتاقان پرندگان خواستار این پرنده برای کلکسیونهای خود شدند و بهترین و ساده ترین گونه را یک صورت هلویی جوان میدانستند زیرا نگهداری از آن آسان بوده و رفتار این پرنده نیز جذاب و دوست داشتنی است. رنگ های بسیار متنوع و متفاوتی از این پرنده موجود است و هر چه پرنده جوانتر باشد راحت تر به محیط جدید عادت میکند و رام میشود. در حال حاضر نیز توصیه میشود برای شروع و شناخت این پرنده حتما با یک جفت صورت هلویی که رفتار ملایم تر و ارام تری دارند شروع کنید. این گونه فوق العاده جذاب و دوست داشتنی است.

اطمینان از سلامت طوطی کوتوله: برای اطمینان از سلامت پرنده ابتدا باید از یک فروشنده معتبر اقدام به خرید کرده و هنگام خرید به دقت پرنده را بررسی کنید. یک پرنده سالم باید هوشیار باشد و در برابر محرک ها عکس العمل نشان دهد سرحال بوده و پرها درخشان و تمیز و پر باشند و استخوان سینه بیرون نزده باشد. چشم ها باید براق و شفاف باشد و هیچ گونه ترشحی نداشته باشد. پوست بینی صاف و ترشح نداشته باشد و پرهای اطراف مخرج پرنده حتما باید تمیز باشد. از خریدن پرنده ای با پرهای پف کرده و یا چشم های بسته یا نیمه باز خودداری کنید. همچنین پرنده ای که سر را نمیتواند ثابت نگهدارد یا سر را زیر بال قرار میبرد خوب نیست.

پرندگان استاد مخفی کردن علائم بیماری هستند زیرا در طبیعت پرنده بیمار از طرف همنوعان طرد میشود ، پس اگر پرنده علائمی را نشان دهد بسیار بیمار است. بعد از این که پرنده را انتخاب کردید آن را مستقیما در ارتباط با دیگر پرندگانتان قرار ندهیدو حداقل به مدت یک ماه در قفس جدا از او نگهداری کنید تا از سلامتش مطمئن شوید.اگر نشانه های بیماری در پرنده مشاهده کردید آن را در محل گرم و ساکتی قرار دهید و با غذاهای مورد علاقه اش تغذیه شود. فرنی گرم میتواند مفید باشد و قبل از حاد شدن بیماری با دامپزشک مشورت کنید.

تعیین جنسیت طوطی کوتوله : هنگامی که پرنده ای را خریداری میکنید دوست دارید جنسیت آن را تعیین کنید و همانطوری که گفته شد بیشتر گونه ها مونومورفیک ( شباهت نر و ماده ) هستند ولی با این وجود برخی نشانه ها میتواند تا حدودی شما را به جنسیت پرنده آگاه کند عموما پرنده ماده سر بزرگ و پهن تری دارد و استخوان لگن در ماده بزرگ و پهن است.

الف) تست لگن برای تشخیص جنسیت: پرنده را به پشت روی کف دست بخوابانید و با انگشت شست و انگشت کوچکبالهای پرنده را باز کنید و سر پرنده را بین انگشت دوم و سوم خود نگه دارید.حال با دست دیگر میتوانید استخوان لگن را پیدا کنید درست بالای دم دو استخوان بیرون زده اگر فاصله این استخوانها کم باشو انگشت بین آن نرود احتمالا پرنده نر است و اگر فاصله آنها زیاد باشد پرنده ماده است .این تست میتوان با دقت حدود ۵۰ درصد مفید باشد.

توجه کنید که اگر پرنده به دست شما عادت ندارد این تست باعث استرس پرنده میشود.

ب) رفتار و تشخیص جنسیت : از نوع رفتارهای پرندگان نیزمیتوان جنسیت را حدس زد به عنوان مثال پرنده ماده هنگامی که روی چوب مینشیند پاها را بازتر میگذارد و در درگیریهای که پیش میاید معمولا جنس نر است که عقب نشینی میکند . جنس ماده معمولا به لانه وابسته تر است و برای حفظ آن می جنگد و در زمان جفتگیری معمولا مواد مخصوص لانه سازی را زیر پرهای خود جمع میکند.اگر برای خرید به مغازه رفتید معمولا مغازه دارها با اطمینان جنسیت آنها را اظهار میکنند

ج) رنگ پرها و تشخیص جنسیت: معمولا بر اساس رنگهای پرها جنسیت را مشخص میکنند (معمولا رنگ پرهای جنس نر پر رنگ تر است ولی راه دقیق برای قضاوت نیست) تنها راه دقیق برای تعیین جنسیت این نوع طوطی ها آزمایش دی ان ای است. که در حال حاضر امکان آن بسیار در ایران محدود است

د) روش ابن سینا در تشخیص جنسیت : یه سوزن ته گرد بردارین و سر اون رو با یه نخ گره بزنید.پرنده را برعکس به روی کف دست خود بخوابانید و نخ را طوری بگیرید که ته سوزن تقریباً نزدیک مقعد طوطی کوتوله قرار بگیرد، مانند پاندول ساعت .نخ باید کاملاً ثابت بوده و شما چند ثانیه باید صبر کنید.اگر نخ بصورت دایره ای شروع به حرکت کرد طوطی کوتوله شما ماده است. اگر نخ بصورت چپ به راست و یا راست به چپ حرکت کرد طوطی شما نر است !

قفس مناسب برای طوطی کوتوله :قفس ها در ابعاد بسیار متفاوتی موجود است .هدف شما از نگهداری پرنده مشخص میکند که از چه قفسی باید استفاده کرد. ولی به طور کلی میتوان گفت هرچه قفس بزرگتری بتوانید تهیه کنید.حداقل ابعاد قفس ۹۰ سانتیمتر طول و عرض ۴۰ و ارتفاع ۶۰ سانتیمتر است. بهتر است از دو ظرف غذا و دو ظرف آب استفاده شود و روزانه تعویض و شسته شود .ظروفی که برای میوه و سبزیجات استفاده میشود بهتر است روزانه شسته شود . گاهی اوقات ظرف دانه ها بنظر پر می رسد ولی بیشتر ان را پوست اشغال کرده است.باید در نظر داشت که پرنده علاقه زیاد به جویدن دارد و میتواند قسمتهای چوبی را بجود. از ظرف آب تیوپی استفاده کنید زیرا بسته است و آلودگی کمتر روی آن تاثیر دارد .اگر پرنده به ظرف تیوپی عادت ندارد در ابتدا از ظرف عادی ابخوری استفاده نمائیدو سعی کنید کم کم پرنده را به ظرف های تیوپی عادت دهید. همیشه زبانه ظرف را چک کنید که آب در آن باشد گاهی اوقات آب در دهانه ان گیر میکند.

انها استاد فرار از قفس هستند و براحتی هر روزنه ای را پیدا کرده و فرار میکنند. انها نباید با پرندگان دیگر در یک قفس نگهداری شوند زیرا به پرندگان کوچک آسیب میزنند. هیچ وقت آنها را با پرندگانی از قبیل قناری ، فنچ ، باجی و حتی عروس هلندی تنها نگذارید.علاوه بر قفس باید فکر ظرف غذا و آب و پرچ (چوبی که روی آن بنشیند) را بکنید.  از پرچ هایی (چوبی یا پلاستیکی) با قطر متفاوت استفاده کنید تا پای پرنده خسته نشود.

پرنده شما برای حفظ سلامتی خود احتیاج به فعالیت دارد. زیرا طوطی های کوتوله برزیلی پرندگانی بسیار پر جنب جوش هستند و احتیاج به قفس بزرگ و اسباب بازیهای زیاد و متنوع ای برای سرگرمی دارند. برای اینکه پرنده را تشویق به فعالیت کنید باید اسباب بازی مناسب داخل قفس قرار دهید.تاب ، نردبان ، نی های بامبو ، پوست میوه نارگیل میتواند انتخابهای خوبی باشند.البته این اسباب بازیها بعد از مدتی برای پرنده تکراری می شوند و باید آنها را تعویض کنید .معمولا این اسباب بازیها توسط پرنده فروشیها عرضه میشود .

رژیم غذایی طوطی کوتوله: بعد از اینکه پرنده به خانه جدید عادت کرد رژیم غذایی او باید شامل مخلوط دانه ها مانند : شامل ارزن درشت ،تخمه کتان ، تخم گشنیز ، چهار تخم ، شاه دانه و ارزان دو برابر کل بقیه دانه ها باشد.میوه و سبزیجات تازه حتما” برای سلامت پرندگان شما لازم است و دقت نمائید که حشره کش های روی میوه و سبزیجات میتواند برای پرندگان شما خطرناک باشند.هویج رنده شده و دانه ذرت معمولا مناسب است و اگر سبزیجات و میوه به طور مداوم در رژیم غذایی موجود باشد احتیاج به ویتامین بصورت جداگانه نیست. البته ویتامین جداگانه صدمه ای به پرنده نمیزند.غذاهای خشک کودکان با پروئین مانند برشتوک و سرلاک میتواند منبع خوب پروتئین باشد. وجود کف دریا و یا بلوک معدنی در قفس لازم است و باعث تامین مواد معدنی میشود.خوشه ارزن میتواند به عنوان غذای تشویقی استفاده شود. توجه کنید که رژیم تمام دانه باعث چاقی و صدمه به کبد پرنده و گاهی مرگ میشود. این پرنده باید رژیم متنوعی داشته باشد و تعداد محدودی از سبزی و میوه مناسب نیست .

در مورد رژیم پرنده به این نکات حتما دقت کنید: اگر پرنده را تازه خریداری کردیدابتدا از همان رژیم غذایی که قبلا استفاده میکرده استفاده کنید و تا هنگامی که به خانه جدید عادت نکرده اقدام به تغییر رژیم غذایی نکنید. زیرا تغییر رژیم عذایی باعث وارد شدن استرس بیشتر به پرنده میشود. تغییر رژیم غذایی را بسیار تدریجی انجام دهید و پرنده را تحت فشار نگذارید . این پرنده ها نسب به تغییر غذا بسیار حساس هستند.تغییر رژیم تمام دانه به مخلوط دانه و میوه و سبزیجات میتواند بسیار مفید باشد .موادی مانند چربی ، شکر و نمک برای پرنده ها بسیار مضر است.تخم مرغ رو بشورید و آب پز کنید بعد پوست ان را کنده و بگذارید پوست کاملا”خشک شود.بعد تخم مرغ را همراه مقدار خیلی کمی از زرده رنده کرده و پوست تخم مرغ را با مخلوط کن آسیاب کرده و هر بار که تخم مرغ یا هویج رنده شده و … به او میدهید مقداری از ان را هم روی غذایش بپاشید

تکثیر و تولید مثل طوطی کوتوله: شرایطی که شما فراهم میکنید و طبیعت تعیین میکند که جفتگیری انجام شود.اگر امکانش را دارید یک گروه طوطی را برای انتخاب جفت کنار هم قرار دهید الزاما یک نر و ماده تشکیل جفت را نمیدهند و ممکن است هیچ گاه جفتگیری انجام نشود.

برای مهیا کردن شرایط جفتگیری :

۱)در فصل پائیز یک جعبه به ابعاد ۱۵×۱۵ و ارتفاع ۲۵ سانتیمتر بعنوان لانه تهیه کنید.

۲) در تهیه مواد لانه سازی شامل : برگ نخل ، روزنامه ،علف و کاه خشک دقت کنیددر این مواد از حشره کشهای مضر استفاده نشده باشد.

۳) فراهم آوردن محیط آرام و خلوت برای تولید مثل طوطیهای کوتوله بسیار اهمیت دارد .معمولا پرنده با استفاده از مواد لانه سازی لانه را پر میکند و یک حفره تونل در آن ایجاد میکند.

پرنده ماده معولا بین ۴ الی ۶ تخم میگذارد و به مدت ۲۱ تا ۲۴ روز روی تخمها میخوابدتا تخم شکسته شود و جوجه ها بیرون بیاید.اگر ماده بیش از ۸ تخم گذاشت و بیش از ۲۴ روز روی تخم خوابید باید بشما تبریک گفتچون دو پرنده ماده را با هم جفت کرده اید و تخم ها بدون نطفه هستند! در جفتهای واقعی جنس نر نیز در خوابیدن روی تخم کمک میکند و از لانه مراقبت میکندو در اغلب اوقات در ورودی لانه نگهبانی میدهید.

گیر کردن تخم : در صورتی که احساس کردید پرنده تان بیقرار است و تخم گیر کرده میتوانید مقعدش را چرب کرده و با بخار ملایم محل را گرم کنید و سپس با دست و بسیار ملایم از بالا بسمت پایین فشار دهید .مراقب باشید فشار به حدی نباشد که تخم بشکند زیرا بسیار خطرناک و کشنده است .در صورتی که مقعد بهمراه تخم بیرون امد نگران نباشید خودش به حالت اول باز میگردد .

وقتی جوجه ها از تخم بیرون آمدند پدر و مادر با هم شروع به غذا دادن به انها میکنند. در این زمان فراهم کردن غذاهای پر پروتئین که قابل هضم باشند به والدین کمک میکندو سرلاک کودک ، سوپ ، شوربا ، جو و غذاهای آماده میتوانند انتخاب خوبی باشند. جوجه ها پس ۵ الی ۶ هفته پر اورده و تا ۲ هفته بعد نیز توسط والدین مراقبت میشوند.اگر والدین روی تخمها نمیخوابند یا به جوجه ها غذا نمیدهند علت آن استکه این جفت برای اولین بارشان بوده هنوز توانایی نگهداری از تخم ها و جوجه هارا نداشته باشند و ممکن است در دفعات بعدی موفق به انجام این کار شوند.

نکات مهم بهداشتی در نگهداری طوطی کوتوله: این پرنده نسبت به شرایط جوی خیلی حساس نیستو کافی است در مرض سرما و گرمای زیاد و جریان هوا ( باد ) نباشند.حمام کردن باعث میشود پرها در شرایط بهتری باشند.ظرف حمام برای شستشوی پرنده لازم است و پرنده از حمام گرفتن خوشش میاید.در غیر این صورت میتوانید از اسپری آب استفاده کنید . بهترین ساعت برای اینکار میان روز است و پرنده میتواند در آفتاب خود را خشک کند.اگر پرنده در مدت چند دقیقه کمی خشک نشد از حرارت ملایم سشوار استفاده کنید .اگر پرنده در کنار آشپزخانه نگهداری میشود باید توجه داشته باشیدکه بخار ( با قرار دادن ظروف روی اجاق گاز تولید میشود) بسیار خطرناک و کشنده است.اگر تغییری در سلامت پرنده مشاهده کردید یا احساس کردید پرنده بیمار استحتما به سرعت به دامپزشک مورد نظر خود مراجعه کنید.اگر میتوانید پرنده را از دیگر پرنده ها جدا کنید تا احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا کند. بهتر است قبل از بروز چنین مشکلی یک دامپزشک متخصص را در نظر گرفته باشید.

نکات جالب و پیشنهادی در مورد طوطی کوتوله

جفتگیری : مثل سایر پرندگان نر بر پشت ماده سوار شده و جفتگیری را انجام میدهد. بهتر است برای داشتن جوجه های سالم و قوی از یک جفت همنوع استفاده کنید .

اشیانه : لانه های موجود در بازار برای این نوع طوطیها کوچک بوده و بهتر است خود شما اقدام به ساخت لانه کنید و حتما چاله ای برای تخم داخل ان ایجاد کنید. سعی کنید تمام لوازم درون قفس از چوب باشد تا انها احساس بهتری داشته باشند .

نوک گرفتن : نوک گرفتن نشان جفت شدن نیست و در همنوعان هم دیده میشود

موسیقی : علاقه بسیار زیادی به انواع سبک موسیقی دارندو میتوانید با گذاشتن روزانه ۱-۲ ساعت موسیقی رابطه خوبی با انها برقرار کنید

سر و صدا : گاهی اوقات این پرندگان بیش از حد اواز میخوانند و جیغ میکشند.در کل سر و صدای انها از مرغ عشق ها بیشتر است .زمانی که این صداها به اوج رسید و طاقت ندارید میتوانید برای مدتی روی قفس را با پارچه ای بپوشانید تا تاریکی انها را وادار به سکوت نماید

افسردگی : در صورتیکه یکی از جفت ها تلف شود حتما جفت جدیدی تهیه کنیدتا پرنده تان دچار افسردگی نشده و پرهایش را نکند و مهمتر اینکه او هم تلف نشود

نقش رنگها : این نوع طوطی عاشق رنگ قرمز است و شما میتوانید در رنگ امیزی وسایل بازی و زندگی این طوطی و حتی پوشالها از قرمز استفاده کنید .

مطالب فوق از سایت my-animals.blogfa.com نقل شده است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,029 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

  1. امیر

    سلام
    من میخوام همستر بگیرم و قفسشو با فاصله یکی دو متر از قفسه طوطیا بزارم.
    همستر ها شب زی هستن و ممکنه شبا یه سر و صدایی بیاد این سروصدا ممکنه طوطیا رو اذیت کنه؟
    صداهایی مثله چرخ و فلک همستر یا مثلا از قفس بالا میرن یدفه میفتن.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      البته که طوطی ها کم کم عادت میکنن به اون سروصداها ولی خب در حالت ایده ال بهتره کنار هم قرار نگیرن تا چیزی موجب ترس و ازارشون نشه.

      پاسخ
  2. امیر

    سلام
    مرسی
    توی روز که همسترا داخل لونه شون خوابن امکان داره سر و صدای طوطی ها نذاره بخوابن؟
    اگه بخوام این دوتا رو توی یه اتاق نگهدارم به نظرتون چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      همونطور که قبلا گفتم به شرایط عادت میکنن و خیر مشکلی نداره. در یک اتقاق نگهداریشون کنید مشکلی نیست و فقط در تماس با یکدیگر نباشن. همین.

      پاسخ
  3. محمد

    سلام من یه جفت عروس مولد دارم بایک جفت مرغ عشق میخام مرغ عشق هارو رد کنم برن و عوض شون یک جفت کوتوله بگیرم بجای مرغ عشق ها الان که عروس ها ومرغ عشق هارو دارم مشکلی ندارن قفسشون هم‌نیم متر باهم فاصله داره میخاستم ببینم کوتوله بگیرم مشکلی پیش نمیاد ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تا زمانیکه هر جفتی قفس مجزا داشته باشند هیچ مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ
  4. حسین

    سلام من یه طوطی خورشیدی دارم ولی انگار راجبش پیجی ندارین برا همین اینجا سوالمو میپرسم
    طوطی من امروز ساعت چهار بعد از ظهر چشماش نمیه بازه نه که باز نمیکنه چشماشو ها ولی چشماش مثل حالتیه که مثلا طوطیو ناز میکنی چشاشو میبنده اون شکلیه چشاش موقع راه رفتن چشماشو باز میکنه ولی میبنده یخورده فک کردم خستس ولی هنوزم همین شکلیه شیطنطشو داره اشتهاشو داره سرما خورده هم نیس جیغ هم میزنه ولی چشماش بیشتر حد معمول بستس و صورتشو هی به صورتم میماله که وقتی خودشو اوس میکنه اینکارو میکنه ولی زیاد اهل اینکارا نبود چیزیش شده؟!

    پاسخ
  5. ایلیا

    ببین حالت زیاد داریم شاید نور زیاد خورده به چشاش
    یا سرما خورده که میگی سرما نخورده ولی باز ببین علائم سرما خوردگی نداره مثلا سوراخ دماغاش قرمز نیست یا خیس
    حالا چشماش جفتش بسته میشه یا یکیش؟

    پاسخ
    1. حسین

      کلا یکی یا دو تاس انگار خستس ولی همه کاراشو میکنه شیطننتش مثلا رویه دستم هیچوقت چشماشو نمیبست مگه نازش کنم ولی کلا رو دستم چشماشو میبنده و خیلی خودشو لوس میکنه چون طوطیم کلا خیلی لوووووسه مثلا قدیما شب تو یقه لباسام می‌خوابید نگرانشم خیلی به نطزتون چیزیشه؟ امروز صبح حموم کرد منم طبق معمول گذاشتمش جلو پنجره تو آفتاب چون بعد حمومش با آفتاب خودشو خشک میکنه که بعد از طهر اینطوری شد

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        بدون شک مشکلی داره حالا سعی کنید دمای هوا رو دو سه درجه گرمتر کنید و بذاردی پرنده استراحت کنه و غذای مقوی بخوره اگر چشمش چرک کرد باید از قطره استریل چشمی نفازولین که از داروخانه انسانی میگیرید روزی سه مرتبه یک قطره در هر چشم بچکانید.
        اگر سرما خورد و مشکلات دیگه داشت طبق علائمی که داره باید درمانش کنید بذارید امروز بیشتر بخوباه و زودتر به بخوابه و استراحت کنه.

        پاسخ
  6. ایلیا

    من میگم سرما خورده بعد حموم ولی یه دامپزشک ببرش چون اینطوری نمیشه نظر داد البته دامپزشکی ها هم خوب نیستن الان به جز چنتا انگشت شمار

    پاسخ
  7. علی

    سلام…دیروز یه طوطی برزیلی از پنجره وارد خونه شد و منم گرفتمش و گذاشتمش تو قفس..رنگش زرده رو کمرش به سبزی میزنه یکم و بالای دمشم آببه،صورتشم هلویی هستش.من پرنده زیاد نگه داشتم ولی طوطی برزیلی تاحالا نداشتم و نمیدونم چطور پرنده هایین…الآن این پرنده به شدت وحشیه و وقتی نزدیک قفسش میشی عین سهره وحشی میپره اینور اونوره میله ها
    این رفتارش طبیعیه چون عادت نداره به محیط؟یا کلا همینجوری وحشیه؟
    در ضمن راهی هست ک بفهمم بالغ شده یا نه یا جنسیتش چیه؟
    غذاهم واسش ارزن گذاشتم ک میخوره.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر طبیعی نیست ولی عجیبم نیست. اگه پرنده به محیط قفس عادت داشته باشه وقتی نزدیک قفس نباشید نباید خودش رو به درو دیوار قفس بکوبه یا برای خروج از قفس تقلا کنه. به هر حال فعلا چون تازه اومده و شوک زده هست ممکنه شما که نزدیک قفس بشید یکم غریبی کنه و نهایتا میچسبه به میله ها یا اگه لونه داخل قفس باشه میره داخل لونه و خودش رو هم نباید به شدت به در و دیوار بکوبه. به هر حال یکی دو روز بگذره و به محیط عادت کنه و ببینه شما کاری به کارش ندارید اروم میشه.
      تشخیص جنسیت هم نسبتا سخته و در مطلب بالا توضیح دادیم.
      علاوه بر ارزن تخم کتان و حتی تخمه افتابگردان واسش بذارید.

      پاسخ
  8. امیر حسین

    سلام
    چطوری میشه تو نژاد فیشر فهمید که دو سه ماهه هست یا بالغ؟
    اگه پوست دونه ها که روی دونه ها میاد رو با جارو برقی بکشم مشکلی نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      سن پرنده رو نمیشه درست حدس زد.
      جارو برقی که دانه های سالم رو با پوست ها یکجا میکشه داخل.

      پاسخ
      1. امیر حسین

        جارو برقی چندتا دکمه داره از قوی تا ضعیف اگه ضعیف روشن بشه و از فاصله ای که فقط پوستا رو بکشه گرفته بشه پوستارو جدا میکنه.
        میخواستم ببینم که مشکلی نداره مثلا گرد وخاکش
        توی کتاب نوشته بود جارو برقی هوای اتاق پرنده رو کثیف میکنه باید در یا پنجره ای باز باشه.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه جارو برقی جایی رو کثیف نمیکنه خیالتون راحت ولی همه دانه ها رو میکشه داخل بهتره با دست تمیزشون کنید.

          پاسخ
  9. علی

    ممنون آقا شهریار
    اون قضیه که وقتی نزدیکش میری میترسه و وحشی بازی در میاره به کنار.
    ولی وقتایی که کسی کاری باهاش نداره هم بیشتر دنبال راه فراره و هی میخواد یه جوری از لای میله ها فرار کنه‌.‌شاید چون تنهاس اینجوریه نمیدونم.
    حالا من اینو بزارم تو بالکن تو هوای آزاد مشکلی نداره؟که کلا اونجا باشه؟چون مثلا مرغ عشقو میگن تحمل سرما رو داره و مشکل نداره.این برزیلی چطور؟
    بعد این به مرور میشه دستیش کرد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید صبر کنید ت ابه شرایط عادت کنه و ترسش بریزه.
      ضمنا اگر با دسرد بهش بخوره مریض میشه ولی اگر در منطقه ای هستید که هوا مناسبه مشکلی نداره بیرو نباشه البته همون مرغ عشق رو هم دائم نمیتونید بیرون بذارید زمستان سرما میخوره و تابستان گرما زده میشه باید در یک هوا متعادل و جای مناسب باشه.

      پاسخ
  10. .....

    سلام ببخشید نمیدونم جای درستی دارم این سوال رو می پرسم یا نه ولی جایی به جز اینجا پیدا نکردم داخل یه فضای بزرگ مثلا یه گلخانه بزرگ میشه انواع طوطی سانان مثل ملنگو عروس کوتوله کاسکو رزیلا و …. باهم نگه داشت فضای خیلی بزرگ باشه میشه یا بقیه پرنده هارو میشه با طوطی سانان نگه داشت مثل مرغ عشق قناری مرغ مینا فنچ ببخشید اگه جای بدی سوال مطرح شد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در فضای خیلی بزرگ و با با این شرط که نشیمنگاه به تعداد زیاد وجود داشته باشه و تعداد لونه ها دوبرابر جفت ها باشه شدنی هست اما باید پرنده ها تقریبا هم سایز باشند مثلا قناری و فنچ رو دیگه نمیشه در کنار طوطی نگهداری کرد. مرغ مینا هم مناسب نیست چون تخم و جوجه بقیه رو ممکنه بخوره.

      پاسخ
  11. امیر

    سلام اگر بخوام نطفه دار بودن تخمارو تشخیص بدم مشکله برا جفت پیش میاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله ممکنه مشکل ساز بشه و بهتره اصلا دست به تخم ها نزنید و صبر کنید تا یک دوره کامل ماده روی تخم ها بخوابه.

      پاسخ
  12. ناشناس

    سلام
    طوطی کوتوله ی ما تخم میگذاره ولی روی تخم ها نمیخوابه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چند تا تخم گذاشته ؟؟؟!! اگر تازه داره تخم میگذاره نباید دست کاریش کنید و هر زمان همه تخم ها رو گذاشت یکجا روی همه میخوابه تا هم زمان تبدیل به جوجه بشوند و اختلاف سنی بین جوجه ها پیش نید که این بهترین حالت هست.
      باید لونه استاندارد داشته باشند و داخل لونه هیچ چیزی نریزید و دست کاری و جابجا هم نباید بشوند.

      پاسخ
  13. mahdi5152

    سلام برای مواد داخل لونه اگ از خاک اره استفاده کنیم مشکل داره؟
    و از این تخم های افتاب گردون ک تو مغازه هس و خودمون میخوریم براش بزاریم مشکل که نداره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      داخل لونه طوطی هیچ چیزی نباید بریزید فقط کف لونه باید گود باشه و همه تخم ها رو یکجا جمع کنه همین و بس.
      برای کوتوله برزیلی از تخمه افتاب گردان سایز کوچک استفاده کنید چون تخمه های خیلی بزرگ و کشیده رو نمیتونن بخورند.
      از ارزن درشت و دانه مخلوط مرغ عقی نیز استفاده کنید.

      پاسخ
  14. ناشناس

    سلام من یه طوطی برزیلی تازه خریدم هنوز خیلی کوچک هست امروز همش یک پای خودش رو بالا میبره نمیدونم چرا لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر میتونه راحت روی میله بشینه و راحت راه میره مشکلی نداره باز جهت اطمینان پای پرنده رو معاینه کنید ولیکن میتونه طبیعی باشه و جای نگرانی نداره.

      پاسخ
  15. امیر

    طوطی هام ۸ تخم گذاشتن می ترسم هردو ماده باشن باید چکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر مطمئن هستید همه تخم ها رو در یک دوره گذاشتند بله احتمال اینکه هر دو ماده باشند هست.

      پاسخ
  16. طوطی برزیلی

    سلام من میخوام طوطی برزیلی بخرم میخوام تو حیاط نگهش دارم حیاطم بدون گربه هیچی نیست فقط توش باد و هوا جریان داره نمیتونم توخونه نگهش دارم چی کار کنم لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید دوست عزیز.
      خب بستگی به دمای هوا داره نباید هوا زیاد گرم و نباید زیاد سرد باشه هوای معتدل براشون خوبه و باید یک جای سایه قفس ر وقرار بدین ضمنا باید به فکر زمستان هم باشید دیگه زمستان نمیشه این پرنده رو بیرون نگهداشت الان باید مراقب باشید گرما زده نشه و زمستان هم از سرما تلف نشه.
      معمولا هوای ازاد برای طوطی خیلی مناسبه فقط دمای هوا مهمه اینکه باد و توفان نباشه بهتره باید قفس جایی باشه که پرنده احساس آرامش کنه و بتونه راحت تولید مثل کنه. غذای متنوع و مقوی هم بهشون بدین.

      پاسخ
  17. M

    سلام جوجه من ۴۰روزشه موقع دستشویی کردن هی خودشو میماله رو زمین دور خودش میچرخه تا دستشویی کنه طبیعیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کمی یبوست داره بهتره غذای نرم و مقداری میوه و سبزی در طول روز بخوره البته آب هم باید دائم جلوی پرنده باشه.
      برگ کاهو برگ اسفناح – هویج و سیب درختی رنده شده و غذای متنوع بهش بدین.

      پاسخ
  18. رامین

    سلام من یک فیشر و یک ملنگو دارم آیا میتوانم آنها را در یک قفس کنار هم نگهدارم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر بهتره این کار رو نکنید مگر اینکه قفس خیلی بزرگ و جا دار باشه و حداقل یک متر در یک متر باشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *