تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. ناشناس

    سلام
    ماده بدون نر هم میتونه تخم گذاری کنه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در شرایط طبیعی و نرمال خیر نباید اینکارو بکنه ولی این اتفاق گاها برای طوطی های ماده ای که انفرادی و دستی نگهداری میشن میفته و ماده تخم هرز میزاره.

      پاسخ
  2. Ali

    سلام من دوتا سوال دارم خدمتتون اولی اینکه عروس های من غذایی رو که من میزارم نمیخورن و همش ارزن میخورن یعنی برای اینکه مجبورشون کنم تخم مرغ بخورن باید ارزنی توی قفسشون نباشه و دیگر غذا ها هم به این شکل فقط از کاهو استقبال میکنن توی یجا تو سایت شما خوندم که باید ارزن رو هر روز بدیم ایا این کار من درسته و نخوردن غذای دیگه کنار ارزن عادیه؟
    سوال دوم هم اینکه عروسای من توی تابستان از شدت گرما سرشونو توی ضرف ابشون میکردن اما وقتی براشون اب گذاشتم که ابتنی کنن به هیچ وجه واردش نشدن ضرف رنگ خاصی هم نداشت و شیشه ای بود و عمقش هم کم بود ولی اصلا واردش نشدن منم بعد دو روز برداشتم ضرفو

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر. اجبار نیاز نیست. ارزن و تخم کتان و هفت تخم واسشون بذارید. هر کدومو دوست داشتن بخورن. تخم مرغ رو هم با هویج رنده کنید و واسشون بذارید. اگه خواسته باشن میخورن و حتما اجبار نیست. اگه هم نخوردن میتونید به شکل مختلف واسشون بذارید. مثلا تخم مرغ و هویج رو با مقداری اب جوش و نان تست ترکیب کنید و یه مخلوط نرم درست کنید و کنارشون بذارید شاید به اینصورت بخورن. اما دقت کنید هیچ موقع به خاطر غذا دادن به پرنده ها بهشون گرسنگی ندید که مجبور باشن غذایی رو بخورن.
      با اسپری اب پاش روشون اب بپاشید احتمالا استقبال کنن. در چند رسانه ای سایت استحمام عروس هلندی رو جستجو کنید.

      پاسخ
      1. Ali

        واقعیتش من یه مدت که سرم شلوغ بود بهشون بی توجهی کردم و هیچ غذایی جز ارزن و کتان و شاه دانه مخلوط بهشون ندادم الان هیچ غذایی جز اون رو نمیپسندن گندم رو به سه شکل مختلف پخته جوانه و خیس خورده دادم نخوردن تخم مرغ با زرده دادم نخوردن بدون زرده دادم نخوردن با هویچ دادم بازم نخوردن سینه مرغ اب پز دادم نخوردن اصلا هیچ غذایی کنار غذای اصلی نمیخورن حتی بعضا غذا اصلی رو هم که بر میداشتم بازم نمیخوردن و داد میزدن و باز غذای اصلی رو میگذاشتم الان بجز ۳ چیز هیچی نمیخورن غذای ترکیبی البته شاه دانش کم هست نیم کیلو به چهار کیلو تخم کتان و ارزن هست و کاهو و سپیا در ضمن با اب پاش هم اب میپاشم روشون میرن تو لونه قایم میشن و دوست ندارن

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خب مشکلی نیست. از مولتی ویتامین برای تامین نیازهاشون استفاده کنید. قابل تهیه از دامپزشکی و قابل مصرف در ابخوری پرنده.

          پاسخ
          1. Ali

            سلام اقا شهریار از کمکتون خیلی ممنون اما متاسفانه امروز وقتی در قفس رو برای تعوض غذاشون باز کردم ماده ترسید و از قفس بیرون رفت و با سرعت خیلی زیادی به دیوار برخورد کرد و گردنش شکست بیچاره توی دستام جون داد خیلی صحنه بدی بود از این به بعد هر پرنده ای گرفتم بال هاشو میچینم که هیچوقت نتونن پرواز کنن هنوزم صحنه جون دادنش جلو چشامه نمیتونم از یاد ببرمش اخه خیلی دوسش داشتم نرش هم از وقتی که مرده جفتشو دید ساکت شده و کز کرده و یه گوشه نشسته

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              متاسفم بنده هم این تجربه رو داشتم و عروس هلندی بنده با شیشه پنجره برخورد کرد و ضربه مغزی شد برای همین همیشه میگم پرهای طوطی رو کوتاه کنید. تازه اون طوطی اهلی بود و عادت داشت تو خونه پرواز کنه ولی خب شیشه رو ندید.
              برای نر هم حتما یک ماده تهیه کنید و هرچه زودتر این کار رو بکنید و یا ردش کنید بره .
              ضمنا در جفت دادنش عجله نکنید و نر و ماده رو یک مدت در دو قفس جولی دید هم بذارید تا با هم آشنا بشن بعدا جفتشون بدین شاید یکی دو ماه زمان ببره این نر به جفت ماده دیگه ای بره در تمام این مدت باید جلوی دید هم باشن.

              پاسخ
              1. Ali

                خیلی ممنون از کمکتون نرش رو نمیفروشم بردمش به پرنده فروشی که فامیلمون هست انداختش توی یه قفس بزرگ هشت تایی که همشون ماده اماده بودن اونهم گفت شاید دو ماهی زمان ببره و چون مادش رنگش اهویی بوده جفت بجز خاکستری رو سخت قبول میکنه و چون خاکستری رنگ طبیعیشونه خاکستری رو راحت تر قبول میکنه واسه همین همه اون هشت تا ماده خاکستری بودن و اماده جفت گیری گفت زیاد بودن ماده انتخاب پرنده رو راحت تر و کار مارو هم برا جفت دادنشون راحت تر میکنه و بعد از اینکه انتخاب کرد خبرت میکنم بیا ببر
                فقط میخواستم بدونم این درسته که عروس با خاکستری راحت تر جفت میشه؟و اگر خودش جفتشو انتخاب کنه زود تر جفت گیری میکنن؟

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  هیچ ربطی به رنگ ماده نداره فقط اگر حق انتخاب داشته باشه خیلی بهتر و زودتر جفت میخوره این کارشون کاملا درست بوده که نر رو در کنار تعداد زیادی ماده و در قفس بزرگ قرار دادن.

  3. AMIR

    سلام دوستان من یک جفت عروس هلندی دارم حدود ۲۰ روزه دارن جفت گیری میکنن ولی از تخم خبری نیست ؟به نظرتون مشکلی دارن سن جفتشونم ۸یا ۹ ماهن از نظر تغذیه هم چیزی براشون کم نزاشتم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه واقعا ۸ یا ۹ ماهه باشن به بلوغ کامل جنسی نرسیدن و تخم نمیزارن. باید حداقل یک سال و نیم سن داشته باشن تا بتونن تولید مثل کنن

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      جفت بالغ و مولد بعد از ده روز از زمان جفت گیری تخم گذاری میکنن اینها که جوان هستن و مرتبه اولشون هم هست و حتی هنوز کامل بالغ نشدن اگر چند ماه هم زمان ببره خیلی طبیعیه. درضمن همون پرنده بالغ هم اگر جابجا بشه و غریبه باشه زمان تولید مثلش به تاخیر میوفته و ممکنه چندین ماه تولید مثل نکنه.

      پاسخ
  4. محسن

    با عرض سلام و خسته نباشید عروس هایم مدت دو ماه هست که دیگه تخم گذاری نمی کنند ؟میخواستم بدون چیکار کنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب طبیعیه که بعد از چند مرتبه تخم گذاری و بزرگ کردن جوجه ها کمی در تولید مثل وقفه بیوفته و یا فاصله تخم گذاری ها زیادتر بشه به هر حال سن پرنده بالا میره و حتی ضعیف میشه باید با تغذیه متنوع و مقوی و استفاده از مکمل و ویتامین نیروی پرنده رو بازیابی کنید.

      پاسخ
  5. آقا رامین

    سلام
    ببخشید شرمنده می دونم که نباید اینجا این سوال رو مطرح کنم ولی نمی دونم کجا باید این سوال رو می پرسیدم ، اگه زحمتی نیست بهش جواب بدین چون برام مهمه
    من چهارتا کبوتر دارم که جفت جفت هستن توی حیات یه انباری داریم که من کبوترام رو اونجا نگهداری می کنم یه جفتشون دو هفته هست که تخم گذاشتن . اما الان مشکلم اینکه اون جفت دیگه یه کبوتر دم چتری با یه کبوتر معمولی جفت زدن من بعد از اینکه دیدم از تو حیات چوب های ریزی که باد می یاره رو جمع می کنند رفتم و کلی چوب جارو براشون ریختم تو حیات تا اونا رو بردارند و خونشون رو بسازند ولی وقتی رفتم تو انباری دیدم به جای اینکه تو سبد میزهایی که براشون گذاشتم بسازند آمدن کف انباری خونه ساختن من چوب ها رو جمع کردم و براشون تو سبد گذاشتم اما دوباره آوردن پایین و کف انباری خونه ساختن حالا جالب اینجاها که اونایی که دو هفته هست تخم گذاشدن هم از اول گوشه انباری روی زمین تخم گذاشتن البته بدون لوله سازی اصلا چیزی نزاشته بودن خودم براشون درست کردم ، کف انباری هم کود هستش من خودم یه بار یکی از تخم هاشون رو از کودی در آوردم گذاشتم سرجاشون بعد سه چهار روز پیش دیدم که اونا که مشغول ساخت و ساز بویندوز تخم گذاشتن و به نوبت روی تخم می شینند خیلی خوشحال شدم اما دیگه تخم نگذاشان تا امروز که رفتم انباری رو تمیز کنم دیدم هر کدوم از اینا یه تخم دارن جفت اولیم دوتا تخم داشت نا گفته نماند که جفت دومی رفتن تو کودی انباری خونه ساخته ، من فکر می کنم که یکی از تخم ها لیز خورده افتاده وسط لوله اونا اونا هم فکر می کنند تخم خودشونه حالا باید چی کار کنم ، اگه تخم رو بردارم بزارم سر جاش اشکال پیش می یاد آیا
    ببخشید پر حرفی کردم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مورد کبوتر در تالار گفتگو و فروم آزاد مطلب زیادی داریم مطالعه بفرمایید و همونجا سوال بپرسید در خدمتیم.
      خب لونه کبوتر رو نباید خراب کنید و یا نباید جابجا کنید سبد هم تا عادت نکنن داخلش لونه نمیسازن بهتره براشون حلب بذارید از این حلب های ۱۷ کیلویی خیار شور کف لونه هم از شن شسته ساختمانی میتونید استفاده کنید البته سنگ های درشت تر رو از داخلش بردارید.
      بهتره دست کاریشون نکنید چون ممکنه تخم خودشون باشه و اونکه دو تا تخم داشته یکی از تخم ها توسط موش و یا …. خورده شده باشه.

      پاسخ
  6. ناشناس

    سلام
    ببخشید من یه مشکلی دارم با عروس هام امروز دومین تخم رو‌گذاشتن ..در طول روز مکرر نوبتی روی تخم میخوابن ولی وقتی شب میشه میان بیرون از لونه ..چیکار کنم بنظرتون؟ در ضمن اینا مولد هستن…میترسم تخم ها خراب بشن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه تخم ها خراب نمیشه و حتی در طول روز هم فقط داخل لونه هستن و روی تخم نمیخوابن بنظرم طبیعیه و هر زمان همه تخم ها رو گذاشتن کامل روی همه میخوابن تا همه تخم ها با هم جوجه بشه و اختلاف سنی بین جوجه ها نباشه.
      فقط مراقب ساعت روشنایی باشید و الکی چراغ محل رو روشن خاموش نکنید و تا نصف شب چراغ رو روشن نذارید چون ممکنه ساعت بدن پرنده رو بهم بزنید و برای همین دچار اشتباه بشه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        نه توجه کردم نر تمام روز روی تخم میخوابه و ماده بیرون بود ..ولی شب میشه نمیمونن

        پاسخ
  7. Samir

    سلام
    من یه جفت عروس خریدم به کمک اطلاعات سایت شما نر رو از یک مغازه و ماده رو از مغازه دیگه خریدم تا احتمال هم خونی صفر بشه تقریبا ۷ یا ۸ ماهه هستن که ماده تقریبا یه ماهی بزرگتر دیده میشه از روزی که خریدم رفتار کاملا صلح جویانه داشتن و اصلا باهم دعوا نکردن و تو یه قفس هستن اما طبق سایت شما عروس توی یک سالگی به بلوغ میرسه اما نر من به شدت مست هست به طوری که از روز دوم داخل لونه میره و شروع میکنه به خوندن و دعوت ماده و ماده هم وقتی نر به داخل لونه میره به شدت بی قراری میکنه و اینور اونور میپره مثل این که کسی میخواد بگیرتش و میترسه اما وقتی از لونه بیرون میاد رفتارشون عادی میشه به نظر شما این رفتار ماده عادی هست و نر من بالغ شده؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله ممکنه بالغ شده باشن و رفتار ماده طبیعیه اما بنظر میاد در جفت دادن اونها عجله کردین و بهتر این بود یک مدت در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم قرار میگرفتن و بعد از آشنایی جفتشون میدادین مثلا دو هفته بعد و نه یک مرتبه الان هم چون با هم درگیری ندارن موردی نیست و بهتره دست کاریشون نکنید و قفس به اندازه کافی بزرگ باشه تا امکان جفت گیری مناسب رو داشته باشن.

      پاسخ
      1. Samir

        خیلی ممنون قفس کاسکو هست و دوتا میله داره که هر دوشون ارتفاع و فاصله لازم از کف و از دیواره هارو دارن و بدون هیچ مشکلی میتونن جفت گیری کنن و یه سوال هم اینکه اگر جفت مورد پسند همدیگه نباشن ممکنه بعد از نگه داری مدتی به ناچار جفت بخورن و تکثیر کنن؟چون اگر پرنده به ناچار با خواهر خودش جفت گیری کنه باید اصولا به ناچار با پرنده دیگه هم جفت گیری کنه؟
        چون این پرنده فروشا نامردن و هربار واسه تهیه یه پرنده و فروختنش کلی حقه بازی در میارن و الکی رو پرنده اسم میزارن.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          آره در قفس جفت میخورن چون امکانات نیست دیگه ؟؟!!!
          ربطی نداره قبلا جفت گیری کرده باشه یا نه فقط برخی گونه ها از جمله همین عروس هلندی رو نباید از جفتش جدا کنید مگر خیلی موارد خاص و اجباری پیش بیاد.

          پاسخ
          1. Samir

            اقا مجتبی منضور منو نگرفتید منظورم این بود که اگر پرنده به ناچار وقتی که جفتی نیست با خواهر برادرش جفت میشه میتونه دقیقا همین اتفاق در مورد پرنده دیگه هم بیوفته که وقتی جفتی نیست پرنده به ناچار با جفتی که دوستش نداره جفت بشه؟ منظورم این بود حالا که اینا باهم خواهر برادر نیستن اما اگر همدیگه رو نپسندن بعد از یه مدت به ناچار بخاطر نبودن جفت دیگه باهم جفت میشن یا اصلا راهی نداره و باید همدیگه رو بپسندن؟
            در ضمن امکانات هست و میتونم در انواع اقسام قفس تهیه کنم اما به نظرم قفس کاسکو چون بلند و جادار هست براشون بهتر باشه و از اول که تو این قفس بودن دیگه نمیخوام دست کاریشون کنم چون قفس و لونه مورد پسندشون هست و نر میره داخلش.

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              آهان گرفتم در جواب قبل هم گفتم خدمتتون وقتی امکانات دیگه ای نباشه بله جفت میخورن. اما منظورم از امکانات همون وجود نر و ماده های مختلف و امکان انتخاب برای پرنده بود.
              خیالتون راحت باشه عروس هلنید چون پرنده اجتماعی هست یک مدت در کنار هم باشن و درگیری نداشته باشن جفت میخورن.

              پاسخ
              1. samir

                سلام ببخشید اقا مجتبی خوشبختانه علایم جفت گیری رو بین اینا میبینم نر میره توی لانه میخونه و ماده دیگه دسپاچه نمیشه و حتی سعی میکنه به داخل لونه بره اما یه مشکل جدید هست ماده من میره جلوی نر خم میشه که جفت گیری کنن اما نر من میزنه و نمیزاره درگیریشون شدید نیست ولی اجازه نمیده خود نر هم مست هست و خیلی میخونه و به قول معروف میتینگ کال میده اما اضلا ابشون تو یه جوب نمیره مشکلشون چی میتونه باشه؟ در ضمن اگه وقتی درگیر میشن حواسشونو پرت نکنم درگیریشون یخورده شدید میشه

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  برای شروع همه چی عادیه و حتی ممکنه مشکل حضور شما باشه و فعلا جلوی شما جفت گیری نمیکنن و شاید درگیری سر همین هست دیگه چطوری بگن نباید نگاه کنید ؟؟!! شما محل رو قبل از این ماجرا و درگیری ها ترک کنید مشکلی پیش نمیاد.
                  ببخشید دیگه زیادی رک جواب دادم.

  8. داود علایی

    سلام و خسته نباشید
    یکی از جوجه های عروس هلندیم که از آغول قبلی هست. موقعی که از تخم در اومد تا ۲۰ روز اول که برداشتمش عروس نر به شدت اینو میزد بعد خودم با سرلاک بزرگش کردم الان ۶۵ روزه هست خیلی وضعیت بدی داشت تمام بدنش زخم بود انگشتاش ۲ تاش شکسته یکیش ناخن نداره وخیلی چیزای دیگه .
    مشکل من الان اینه که یکی از شاه پراش در نیومده محل در اومدن پر, گرد شده میخاستم راهنمایی کنید چاره ای هست براش یا نه؟[:S005:]

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ مشکلی نداره احتمالا در اومده و کنده شده و یا جوانه پر شکسته و بعد از پر ریزی حتما این شاه پر هم درست میشه.

      پاسخ
  9. Samir

    خواهش میکنم اقا مجتبی شما اختیار داری اما عروس ها توی اتاق من هستن نمیتونم که نگاه نکنم چون جلو چشمم هستن توی خونه جای کم رفت و امد هم نداریم فقط یدونه تراس پوشیده داریم درسته که پوشیده هست ولی از قسمت های دیگه خونه سرد تر هست کلا جایی ندارم که بزارمشون یا خودم برم :( من عموما با کامپیوتر کار میکنم میتونم اونا رو پشت سرم بزارم که نبینمشون ولی فکر میکنم مشکل دیدنم نیست مشکل کلا حضورم هست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب با این حساب بهتره همونجا باشن و دست کاریشون نکنید به مرور زمان عادت میکنن و حضور شما رو میپذیرن چون چاره دیگه ای هم ندارن.

      پاسخ
      1. Samir

        سلام اقا مجتبی منیه چند سالی هست پرنده نگه میدارم ولی تا حالا ندیدم عروس ماده بخونه البته در ماده بودنش هیچ شکی نسیت و کاملا مشخصه که ماده خاکستری هست مثل نر نمیخونه ساده تر میخونه در حالی که نر بلبلی میخونه هر دوشون میرن تو لونه سرک میکشن ولی هردوشون باهم نمیرن به نوبت میرن میخونن و خیلی سرو صدا میکنن و بعضی وقتا از خوندن گذشته و جیغ میکشن دلیل این کارشون رو نمیدونم ایا به شدت اماده هستن و اینطوری میکنن؟ و ایا نباید هردوشون باهم برن توی لونه؟ اینا چرا تنها میرن تو؟ ببخشید ها سوالام زیاد شده تاحالا تجربه تکثیر نداشتم واسه همین تو جزئیاتشون دقیق تر شدم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب طبیعیه و ماده وقتی خیلی مست و آماده باشه میخونه و چیز عجیبی هم نیست.
          هیچ نگران نباشید همه چی عادی هست.

          پاسخ
  10. محسن

    سلام پرنده عروس نرم یک چشمش بسته شده واز چشمش اب میاد مخصوصا شب .چکار کنم ۴روزی هست اینجوری شده?? .راهنماییم کنید.ممنون?

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب چشمش عفونت کرده و حتی ممکنه کور بشه باید درمانش کنید.
      یک قطره استریل چشمی مثلا نفازولین و یک پماد چشمی تتراسیکلین تهیه بفرمایید.
      روزی دو الی سه مرتبه قطره چشمی رو داخل چشم پرنده بچکانید. و روزی دو مرتبه هم از پماد چشمی تتراسیکلین استفاده کنید. دقت کنید ابتدا باید چشم پرنده رو با دستمال تمیز کنید و بعد پلک رو باز کنید و یک قطره در هر دو چشم پرنده بریزید و ۱۵ دقیقه بعد از پماد چشمی تتراسیکلین داخل پشم پرنده بکشید.
      به مدت سه روز باید این کاررو ادامه بدین باز هم تاکید کنم برای روز اول دوم در هر دو چشم پرنده باید از دارو استفاده کنید. اگر جفت هم داره یک روز هم در چشم جفتش دارو بزنید.

      پاسخ
  11. بانو

    سلام
    من یه عروس ماده دارم که از ۲۵ روزگی بزرگش کردم.الان ۱۰ ماهشه.
    چندوقت پیش هم یه عروس نر سه ماهه خریدم. که الان ۷ ماهه ست.
    اوایل که عروس نر اومده بود، با اینکه میدونستم بالغ نیستند و عروس نر یکم مریض بود، قفس هاشونو جدا کردم و از دور با هر جیک با هم ارتباط برقرار میکردند. وقتی از نزدیک تر همدیگر رو دیدند، عروس ماده با کنجکاوی براندازش میکرد، بعد میترسید خودشو مینداخت تو بغل ما… در عمرش اصلا عروس هلندی ندیده بود!! ولی عروس نر متوجه شده بود همجنسشه و ذوق میکرد و همش میخواست پیشش باشه.
    یه مدت بعد گذاشتم روی قفس باهم بازی کنند.بعد از تقریبا ۳ ماه قفساشون یکی شد.
    باهم خوبن و اصلا دعوا نمیکنند، اما از همون زمان عروس ماده دیگه به ندرت با جیک ما رو صدا میکنه،فقط جلوی در میاد و راه میره، تا ما بیاریمش بیرون، وقتی پیش ما بیاد از حالت پوش دادگی خودشو درمیاره و شیطنت میکنه، ضمنا سالمه و مریض نیست، فقط داخل قفس پیش عروس نر، دایم خودشو پوش میده، به هیچ عنوان به عروس نر محل نمیده. هروقت عروس نر روی میله اون میره، بلافاصله جاشو عوض میکنه که کنارش نباشه!! هرکار میکنه نزدیکش باشه، عروس ماده محل نمیده و وقتی در قفس باز میشه سرشو خم میکنه تا ما نازش کنیم

    عروس نر دو ماهه آواز میخونه، چند کلمه حرف میزنه، سره ما رو برده!!! جلوی ماده میره و براش آواز میخونه، ما متوجه میشیم قصدش جلب توجهه ولی خودشو پوش میده و بی محلی میکنه و شاید اگر خیلی نزدیکش بشه یک نوک آروم هم بزنه یا پر بزنه بیاد پیش ما. نر هم پشت سرش پرواز میکنه میاد. خخخخ

    فقط در یک مورد هست که عروس نر اخلاقش عوض میشه. اگر ببینه ما عروس ماده رو ناز میکنیم، خودشو تکون میده، جیغ میزنه، بعد میادجلو عروس ماده رو نوک میزنه و فراری میده و خودشو زیر دست نوازش قرار میده. به جز اون همیشه دنبال ماده ست.
    حالا سوالات من…
    ۱- آیا عروس ها من بالغ شدند؟ عروس نر هرروز از کله سحر میخونه و هرجا عروس ماده اونم میره، هرچی عروس ماده بخوره یا با هرچیزی بازی کنه، اونم پشت سرش همونکارو انجام میده .( به جز حسادت ناز و نوازش که بهتون گفتم)
    ۲- چیکار کنم عروس ماده یکم مهربون تر بشه و اینقدر خودشو پوش نده؟
    ۳- چقدر احتمال جفت گیری شون هست؟ آیا لازمه قفس هاشونو دوباره جدا کنم؟

    تا حالا با همچین موردی برخورد داشتید. چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      همه این موارد طبیعیه و به کل طوطی ها حسود هستن فقط دقت کنید جفت عروس هلندی رو نباید از هم جدا کنید.
      ۱ – بله تازه عروس نر شما بالغ شده و کم توجه ای ماده هم به این دلیل هست که زودتر بالغ شده بوده اما جای نگرانی نداره خوب میشن.
      ۲ – هیچی فقط کمی بیشتر صبور باشید .
      ۳ – خیر هرگز نباید جفت عروس رو از هم جدا کنید همینکه با هم درگیری ندارن و دنبال هم میرن یعنی جفتن و تا سه ماه آینده به نظر بنده حتما و بالای ۹۵ درصد جفت گیری میکنن.
      هیچ کار خاصی نباید بکنید جز اینکه کمتر دست کاریشون کنید و بیشتر غذای متنوع و مقوی بخورن ذرت تازه – یا دانه ذرت آب پز ( دقت کنید دانه ذرت دیر پزه و باید حتما ۲۴ ساعت خیس بخوره تا راحت تر بپزه ) – نخود و لوبیا آب پز – سبزی – میوه – دانه مخلوط – تخم کاهو و ….. بهشون بدین تا زودتر جفت بخورن.

      پاسخ
  12. بانو

    ممنونم از پاسختون.
    خدا کنه که همینطور بشه که شما میگید. جفت بشن خوبه ولی نشد هم اشکالی نداره.
    ازینکه میبینم عروس ماده چند ماهه خودشو پوش میده و انگار ناراحته که کنار عروس نره ناراحت میشم. فکر میکردم اگر ازش دور بشه مثل قبلا خوشحال بشه و سر و صدا کنه. الان کلا ساکته جز وقتی که پیش ما باشه. پس من طبق توصیه شما قفسشون رو جدا نمیکنم.

    فقط متوجه نشدم که منظورتون از دستکاری نکردنشون چیه؟!
    این دوتا در روز چندبار نیاز دارند بیرون باشن. یعنی اینقدر سر و صدا میکنند که نمیتونیم بیرون نیاریمشون!!! بعد از بازی و پرواز و … میرن روی قفسشون میشینند و هرازگاهی رد میشیم نوازش میکنیم و میبوسیمشون. منظورم اینه کاریشون نداریم. اونا خودشون مارو میبینند سرشونو خم میکنند که نوازش بشن یا میان پیشمون.
    متوجه دستکاری نکردنشون نشدم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      منظورم از اینکه دست کاریشون نکنید همین بود که زیاد از قفس بیرون نیان و بیشتر در کنار هم باشن. و پرنده رو اذیت نکنید باز بستگی به شرایط شما هم داره و باید پرنده کاملا در آرامش باشه.

      پاسخ
  13. MAHDI

    سلام
    من یهو عروس نر لوتینو هشت ماهه دارم میخوام تابستان جفتش بدم آیا راسته همه عروسای نر لوتینو عقیم هستند و از کجا بفهمم عقیم نیست و از کجا بتونم که ماده یا نرم به بلوغ رسیدند و آیا ماده ابلغ با نرم لوتینو جوجه خوب میدانم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا چرنده کی همچین حرفی رو سر زبونها انداخته بنده نمیدونم. ؟؟؟!!!
      برای اینکه بفهمید بالغ هستن یا نه باید تجربه داشته باشید اما همینکه جنسیت پرنده مشخص بشه یعنی اینکه به سن بلوغ رسیده
      اگر دو نزاد مختلف رو جفت هم بدین جوجه ابلغ میزنن.

      پاسخ
  14. MAHDI

    سلام
    یه سوال امروز یه فروشنده میگفت ک اگر طوطی عروس دستی بشه دیگ جفت نمیخوره ایا این حرف راسته اخه من یه عروس ماده دارم ک دستیه میخوام تابستون جفتش بدم میترسم جفت نخوره ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چرند گفته بارها طوطی دستی رو جفت دادم جفت دادنشون سخت هست ولی نشدنی نیست.
      فقط باید اصولی جفتشون بدین یعنی نر و ماده یک مدت مثلا حداقل دو هفته در دو قفس جداگانه و جلوی دید هم باشن تا بعد از آشنایی جفتشون بدین و نه یک مرتبه و باید صبر کنید تا پرنده تازه وارد عادت کنه و ترسش بریزه و با جفتش هم آشنا بشه و بعدا جفتشون بدین.

      پاسخ
  15. MAHDI

    یعنی با این روش راحت جفت میشه؟
    و تقریبا چند مدت طول پیکشه تا عروس دستی باهم جفت بشه؟
    و من یه ماده لوتینو زرد دارم به نظرتون نر چه رنگی بگیرم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر هم رنگ باشن بهتره ولی نشد هم هرچی دلتون خواست بگیرید.
      بله اگر در جفت دادن طوطی عجله نکنید و بتونید درست اونها رو با هم آشنا کنید حتما جفت میخورن. اینکه چقدر زمان ببره بستگی به خود پرنده ها داره شاید یکی دو ماه زمان ببره و شاید هم زودتر بشه فقط زودتر از دو هفته هرگز جفتشون ندین و بذارید پرنده تازه وارد کامل به محیط جدید عادت کنه و با جفتش آشنا بشه.

      پاسخ
  16. ناشناس

    سلام
    ببخشید من امروز صبح تخم عروسام و چک کردم دوتا ازشون انگار نوک خوردن و‌به اصطلاح نقاره زدن .و صدای جوجه توش میومد امروز فک کنن ۱۹ روزه هستن ،،خواستم با این تفاصیر که صدای جوجه میاد و نقاره هم زدن چتد وقت دیگه از تخم در میان؟درضمن دستگاه بخار براشون گذاشتم و کف قفس هم خیس کردم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب دیگه دست به تخم ها و لونه پرنده نزنید و حتی در چند روز اول تولد جوجه ها مثلا تا یک هفته اصلا داخل لونه رو نگاه هم نکنید .
      بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت آینده جوجه ها به دنیا میان.

      پاسخ
      1. ناشناس

        دوتاشون درومدن … حالا برای تغذیه عالی جوجه ها چه چیزی به مادر پدر شون بدم .

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همون غذاهای ثابت همیشگی – میوه – سبزی -تخم مرغ آب پز – جوانه گندم تازه – ذرت تازه. فقط همیشه غذای اصلی رو ثابت نگهدارید.

          پاسخ
  17. بانو

    سلام مجدد

    دوباره مطالب سایتتونو میخوندم، دیدم نوشتید دانه مخلوط برای جفت گیری خوبه. این دان مخلوط چی هست؟ با هفت تخم چه فرقی داره؟
    برای عروسام تخم کتان، نون تست، ذرت، تخم مرغ و یکی دوبار هم تخم بلدرچین گذاشتم. عروس نر همه چیز میخوره. مشکل اینجاست که عروس ماده م نازش زیاده و به هیچی جز انواع تخم مرغ و تخم کتان لب نمیزنه. چیکارش کنم؟
    قند برای عروس هلندی بد نیست؟ عروس ماده م عادت داره همش میره سر قندون!! اجازه نمیدم بیش از هفته ای یکبار قند بخوره ولی اگر بده کلا اجازه ندم.
    یه موضوع دیگه اینکه صاحب قبلی عروس نر کلا پرهای اینو کامل چیده بود،الان پرهاش درومده و گاهی دورتا دور خونه پرواز میکنه . اما چندباری شده به در و دیوار خورده،دوبار زیاد پرید کله ش خورد به سقف!! یکبار هم محکم به سرم خورد.بعد ۹ ماه تازه داره یاد میگیره، فرود اومدن رو بلد نیست. الان دیدم نوشته بودید امکان مرگ و ضربه مغزی هست. از طرفی این ها کم پرواز میکنند، شاید روزی دوبار. به نظرتون پرهاشونو بچینم یا بذارم بمونه.
    عروس ماده رو قبلا چیدم . فقط دو شاهپر اصلی رو داره. اما تا مدتی تعادل نداشت.یه مدت هم باهام قهر بود.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هفت تخم مخصوص قناری هست اما باید دانه مخلوط مخصوص طوطی و یا مرغ عشق تهیه کنید.
      ضمنا از نون زیاد استفاده نکنید و قند هم بهشون ندین چون نمک و شکر اگر زیادی مصرف کنن حتی باعث کور شدن پرنده میشه.
      هفته ای یک حبه قند مشکلی نداره.
      بنده باشم پرهاش رو کوتاه میکنم تا پرواز بلند نداشته باشه و فقط کمی بپره دیگه هرچی نظر خودتون هست عمل کنید.
      خب زیاید پرهاش رو کوتاه کردین باید حتما پرنده تعادل داشته باشه و بتونه خودش رو جمع کنه و زمین نخوره و حتی یک متر بپره فقط اوج نباید بگیره.

      پاسخ
  18. Samir

    سلام اقا مجتبی حالتون خوبه اقا من یه مشکل جدید پیدا کردم
    این عروسای من تا تکثیر بشن پدر منو در میارن من به رفتار این دوتا نگاه کردم اصلا عادی نیست عروس نر میره تو لونه میخونه و با نوکش به حالت ویبره مانند میکوبه به لونه بعد ماده که میخواد بره داخل بعضی وقتا نر یه نوکی به ماده میزنه ولی ماده به اسرار وارد میشه وقتی ماده میره تو نر بعد ده ثانیه میاد بیرون و شروع میکنه به خوندن دوباره در ضمن اصلا کنار نمیان و وقتی نر میخواد بره کنار ماده ماده میزنه وقتی ماده میخواد بره کنار نر نر میزنه کلا تفاهم ندارن اما تو لونه هم میرن و هم نر میخونه هم ماده نزدیک دو هفته هست که اینا کارشون همینه اما هیچ اثری از جفت گیری بینشون نیست
    یه نکته هم اینکه در این اواخر مدفوع ماده سبز رنگ بود و ابکی و در طول روز نوکشو میکرد تو پر هاش و یه پاشو بلند میکرد و با یه چشم باز و یه چشم بسته وایمیستاد و خیلی بیشتر از نر خودشو تمیز میکرد ولی شب ها رفتارش عادی میشه.
    ویتامین هم داروخانه گفت مواد کم یابه و بیشتر به درد طوطی های بد تغذیه میخوره ولی برای طوطی معمولی هم خوب هست این ویتامین رو هم هر روز بهشون میدم بعلاوه رژیم غذایی قوی هر روز کنار غذاشون انواع غذای مکمل مثل تخم مرغ و سبزی خلاصه هرچی دستم بیاد و سایت شما تائید کنه میدم خلاصه توپ بهشون میرسم و فوق العاده مست هستن اما هیچ اثری نمیبینم و دلسرد میشم اصلا تحمل کنار هم واسادن رو هم ندارن.

    پاسخ
    1. Samir

      در ضمن اینا خون به پا نمیکنن ها فقط ابشون تو یه جوب نمیره
      یه مورد هم اینکه وقتی اینا بال هاشون خسته میشه شروع میکنن بال زدن تو قفس این مشکلی نداره اما ماده این کارو بعضا تو لونه هم میکنه ایا این کارش بعد تخم گذاری قطع میشه یا نه؟ چون ممکنه به تخم ها اسیب بزنه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خیلی هم طبیعی و عادی هستن و معمولا نر لونه رو برای ماده گرم میکنه و چند تا نوک به هم زدن هم طبیعیه و موردی نداره.
      این پرنده های شما اگر یکی دو ماه صبرکنید بنده فکر میکنم حتی تخم گذاری هم بکنن. مشکلی در رفتارشون نیست و عادی هستن فقط ویتامین رو نباید هر روز استفاده کنید در شرایط خاص مثلا ضعف پرنده و یا دوران بعد از بیماری هفته ای یک روز و در شرایط عادی ماهی یک و یا دو روز کفایت میکنه هر روز که نباید ویتامین بهشون بدین مخصوصا وقتی روی تخم خوابیدن هرگز نباید از ویتامین استفاده کنیدو نزدیک به تخمگذاری هم بهتره استفاده نکنید.
      نگران رفتار ماده نباشید خودش مراقب تخم ها هست فقط قفس باید جادار باشه.
      تخم کاهو – ذرت تازه – کاهو – کلم برای تحریک جفت گیری مناسبه.

      پاسخ
      1. Samir

        اوه اوه پس بگو ماده چرا میخونه دیگه هر روز ویتامین و غذا های متنوع مست مستش کرده پس هفته ای یبار میدم تا زمانی که جفتگیریشون رو ببینم و بعدش تا روزی که جوجه ها مستقل بشن نمیدم به خدا اقا مجتبی من خیلی سعی کردم عروس تکثیر کنم و هر بار شکست خوردم حیف تبریز نیستین اگر اینجا بودین و اینا تکثیر میشدن جوجه هاشونو میدادم به شما واقعا که کارتون درسته و البته سخت از مطالبتون فوق العاده استفاده کردم و هرکی ازم سوالی در مورد حیوان میکنه دیگه ادرس سایت شمارو میدم فقط انشالله همیشه پایدار و سلامت باشید.

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ممنون از لطف و محبت شما همینکه دعامون کنید کافیه و خیلی هم هست.
          وقتی جوجه ها از سن ۹ روزگی گذشتن میشه از ویتامین و مکمل برای والدین وجوجه ها استفاده کرد نیازی نیست صبر کنید تا جوجه ها مستقل بشن.
          مراقب باشید وقتی پرنده روی تخم خوابیده بهش ویتامین و مکمل مست کننده نباید بدین چون ممکنه از روی تخم بلند بشه اما غذای معمول و دانه مخلوط و تنوع غذایی رو همیشه لازم دارن.
          تو تکثیر عروس هلندی نا امید نشید و صبر زیاد داشته باشید اگر نر و ماده شما هم خون و خواهر برادر نباشن و درست جفت بخورن و لونه و قفس مناسب داشته باشن حتما تولید مثل میکنن هرچند یکی دو بار ممکنه ناشی بازی در بیارن.

          پاسخ
          1. Samir

            قبلا یه جفت عروس خریده بودم بعد دو سال جفت گیری فقط یبار تخم گذاشتن که بچشون در نیومد متوجه شدم که یا عقیم هستن یا خواهر برادر و ردشون کردم رفتن اینبار از یه طرف تبریز نرشو خریدم از طرف دیگش ماده و همرنگ هم نخریدم که احتمال خواهر برادر بودنشون صفر بشه راستی این مشکل ژنتیکی فقط توی خواهر برادر بودن هست یا کلا نباید فامیل باشن؟ مثلا یه پرنده نمیتونه با پرنده فامیلش جفت بشه؟

            پاسخ
            1. شهریار (onlypet.ir)

              سلام
              اصولا اگه خواهر و برادر باشن مشکل پیش میاد و مثلا مادر به پسر یا بالعکس هیچ مشکلی نداره و اکثرا بدون مشکل بچه ها متولد میشن با این حال برای اینکه مشکلات ژنتیکی به حداقل برسه بهتره به قول شما فامیل نباشن.

              پاسخ
              1. Samir

                ببخشید دوباره مزاحم شدم اما فکر میکنم عروس ماده من علایم بیماری نشون میده یه فیلم از رفتارش گرفتم فقط نمیدونم کجا اپلود کنم تا ببینین

                پاسخ
                1. شهریار (onlypet.ir)

                  سلام
                  فیلم رو میتونید از اپلود سنترهایی که حجم بالا در اختیارتون قرار میدن اپلود کنید و لینکشو واسمون بذارید یا در چند رسانه ای همین سایت اپلود کنید. البته خب با دیدن یه فیلم نمیشه فهمید پرنده مریضه یا سالمه مگر وضعیتش وخیم و تابلو باشه.
                  الان دقیقا چه رفتاری رو مشاهده کردید که فکر میکنید علائم بیماری رو داره؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *