تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. Msetayesh

    سلام
    واسه اینکه پرنده هام استراحت کنن ومدتی جفتگیری نکنن چکاربایدکنم لطفا راهنماییم کنید چون جوجه هاشون الان سه هفتشونه ولی بازمست مستن ولی جوجه هاشونوخیلی خوب تغذیه میکنن…وسری دومشون هست که تخم گذاشتند وجوجه شدن بخاطرهمین گفتم استراحت داشته باشند

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      باید لونه رو بردارین و غذای گرم و پروتئینی رو از رژیم غذایی پرنده ها حذف کنید. ممکنه یه دفعه ماده تخم هرز هم کف قفس بذاره که خب تخم رو برمیدارین. بعد از اون هم دیگه تخمی نمیزاره تا باز شرایط فراهم بشه. البته خیلی از تکثیر کننده ها اینکارو نمیکنن و خوشحال میشن چند سری پشت سر هم از عروس ها جوجه بگیرن و بعدم ردشون کنن که خب شاید کار اخلاقی نیست.

      پاسخ
  2. بهزاد

    سلام دوستان امروز دیروز به جفت عروس هلندی گرفتم نمیدونم چرا ماده انگار بی حاله بال هاشو شل میگیره انگار کسله طرف گفت این آماده تخم گذاشته برای همین اینجوریه؟
    ایشون گفت فعلاً لونه رو نذار بذار بیشتر مست بشن بیشتر تخم بذارن گفتم ببینم همچین چیزی امکان داره یا لونه رو بذارم داخل؟

    پاسخ
    1. بهزاد

      شرمنده یه سوال دیگه در رابطه با لونه شون لونه ای که من دارم کف لونه صافه فکر کنم از جنس نوپانه یا mdf به نظر شما عوضش کنم خودم برم یه کی دیگه رو بگیرم جاش؟؟؟داخلش و بگم گود بذارن؟؟؟

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        اگر آماده باشن چه لونه داشته باشن و چه نداشته باشن تخم گذاری میکنن پس هرچه زودتر لونه مناسب براشون بذارید ضمنا لونه ام دی اف با کف صاف هم مناسب عروس نیست.

        پاسخ
  3. Msetayesh

    سلام
    حالا به نظرشمااستراحت بدم بهشون یالازم نیست وموردی واسشون پیش نمیاد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید دوست عزیز اولا جفت عروس رو نمیشه از هم جدا کرد که جفت گیری نکنن چون هر دو دپرس میشن.
      دوما بعد از اینکه مدتی پشت سر هم تخم و جوجه بدن یه مدت خودشون با فاصله بیشتری تخم گذاری میکنن و یا تخم گذاری نمیکنن پس هیچ مشکلی پیش نمیاد .
      سوما به این راحتی ها نیست که بشه بهشون استراحت داد چون چه لونه داشته باشن و چه نداشته باشن تخم گذاری میکنن حالا اگر لونه باشه خب روی تخم ها میخوابن تا جوجه بشه و در همین فاصله استراحت میکنن با خوردن و خوابیدن که پرنده ضعیف نمیشه ولی اگر لونه رو بردارید و تخم هرز بذارن اوضاع خیلی بدتر میشه و تند تند تخم گذاری میکنن و همین پرنده رو از پا در میاره.
      فقط در شرایطی بله گاهی اگر لونه نداشته باشن تخم گذاری و جفت گیری هم صورت نمیگیره ولی اگر دیدین پرنده شما داره جفت گیری میکنه پس دیگه لونه باشه یا نباشه تخم گذاری انجام میشه پس همون بهتر که لونه وجود داشته باشه.
      البته در این بین نظرها متفاوته و رفتار خود پرنده هم متفاوت هست برخی جفت ها اگر لونه رو تغییر هم بدین یه مدت جفت گیری و تخم گذاری نمیکنن و اگر لونه رو هم بردارید کامل تولید مثل متوقف میشه ولی برخی از جفت ها نیز براشون مهم نیست جفت گیری میکنن و بعد از جفت گیری هم مشخصه که تخم در بدن ماده تشکیل میشه و تخم گذاری انجام میشه و دیگه مهم نیست لونه باشه یا نباشه پس این رفتار بستگی به خود پرنده شما هم داره.
      در کل نظر شخصی بنده این هست لونه رو برندارید اما اگر دیدین پرنده ها دارن ضعیف میشن طبق فرمایش دوست عزیزم آقا شهریار لونه رو بردارید ولی خب گفتم بستگی به خود پرنده ها داره و اگر دیدین بعد از دو سری تخم هرز هنوز هم ماده داره تخم گذاری میکنه پس بهتره لونه رو بذارید تا بیشتر از این ضعیف نشه و حداقل یه مدتی روی تخم بخوابه و استراحت کنه.
      باز اگر به هر دلیلی دوست ندارید تخم گذاری کنن اول لونه رو بردارید ببینید چی میشه اگر بیشتر از دو سری تخم گذاشتن باید محل قفس رو تغییر بدین و یا خود قفس رو تعویض کنید ممکنه تولید مثل مدتی متوقف بشه.

      پاسخ
  4. Msetayesh

    درضمن یکی ازجوجه هام ازصبح تاحالا پف کرده ویه گوشه نشسته وازاون زرنگی وسرحالیش کم شده مدفوعشم ابکیه وسبزلجنی لطفا کمکم کنیدتاازدست نرفته

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر فضله پرنده سبز تیره و چسبناک هست احتمالش هست نیوکاسل گرفته باشه بخش نیوکاسل رو مطالعه بفرمایید باز منتظر نظر سایر دوستان و بخصوص آقا شهریار باشید.

      پاسخ
      1. بهزاد

        آقا مجتبی خیلی ممنون خوب رفتم داخلشو گود انداختم مگه mdf چه اشکالی داره الان داخلشو خالی بذارم هیچی براشون نذارم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          هیچی نباید داخل لونه بذارید .
          لونه ام دی اف چون کفش به اندازه مناسب گود نمیشه خوب نیست. بهتره از کوزه و یا کنده درخت استفاده کنید.

          پاسخ
          1. بهزاد

            سلام آقا مجتبی من راحلش رو پیدا کردم رفت به تخته ام دی اف رو روی کف گذاشتم به اندازه یه دایره کلاً بریدم دایره مانند بریدم که یه گود خوب ایجاد شد بعد با براده چوب روش رو پوشوندم الان از لونه بیرون نمیان انگار تخم گذاشتن به همین زودی

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              با اینکار میشه گودی کف لونه ایجاد کرد ولی کف لونه باید خالی باشه و نباید چیزی بریزید ضمنا دقت کنید اگر تخم ها به لبه این گودالی که با ام دی اف ایجاد کردین برخورد کنن ممکنه ترک بردارن و تخم ها رو خراب کنه.

              پاسخ
  5. Msetayesh

    قسمت بیماری نیوکاسل رامتاسفانه پیدانکردم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کافیه در خود سایت سرچ کنید لینک مورد نظر رو میاره.
      به هر حال …..
      به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://www.onlypet.ir/post-1512/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B3%D9%84-%D8%B7%D9%88%D8%B7%DB%8C-%D8%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86/
      ضمنا کامنت قبلی رو در مورد جوجه عروستون خوندم. جوجه ها رو خودتون تغذیه میکنید یا والدین؟ چینه دان پرنده خالی میشه؟ اگه خودتون جوجه ها رو تغذیه میکنید ممکنه به خاطر غذای مونده یا عدم هضم شدن غذا یا ضعیف بودن جوجه این مشکل پیش اومده باشه. فکر نمیکنم نیوکاسل گرفته باشه چون اگه اینطور باشه متاسفانه نه این جوجه زنده میمونه و نه بقیه جوجه ها و نه والدین(در صورتی که کنار جوجه ها هستن)!!! چون نیوکاسل یه بیماری ویروسی و مسریه و در سه سوت میتونه یه گله پرنده رو گرفتار و از پا دربیاره. باز برسی کنید. مخصوصا چینه دان پرنده رو که خالی شده یا نه؟

      پاسخ
  6. حمید

    سلام عروسای من اهلین و هر روز صب در قفسشون باز میشه تا شب الان ی هفیه هس ک از اولین جفت گیریشون میگذره من براشون لونه گزاشتم و در قفس رو باز نکردم و شب ها تقریبا نیم ساعت باز میکنم ک میان بیرون ی دوری میزنن باز میبندم میخواستم ببینم این کار من درسته با اینکه ن و با این کارم ممکنه اهلی بودنشون از بین بره و ترسو بشن نسبت ب من؟ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. مشکلی برای اهلی بودن و وحشی شدنشون پیش نمیاد. روند سابق رو ادامه بدین. یعنی تغیری در روند زندگیشون ندین. اگه قبلا صبح تا شب در قفسشون باز میشده الان هم باز بشه یا اگه دائم زندانی بودن الان هم زندانی باشن. قرار نیست برای تکثیر تغیری ایجاد کنید. اگه بخوان جفتگیری و تولید مثل کنن میکنن.

      پاسخ
  7. Msetayesh

    سلام
    جوجه ای که گفتم دونخورشده وخودش غذامیخوره…بردمش دامپزشکی که گفتن احتمال نیوکاسل خیلی کمه اما بااین حال یه امپول بهش زدن وگفتن هرروز ببرم تابهش بزنن تاسه روزدیگه…حالا میخواستم بدونم اشکالی نداره فاصله قفسش تاقفس پرنده های دیگم حدود یک متره…مشکلی نیست؟درضمن ازدیروزتاحالا که امپول زده مشخص وواضحه که بهترشده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب بسیار عالی.
      به توصیه دامپزشک گوش کنید تا ایشالا پرندتون درمان بشه. نمیخوام نسبت به دامپزشک مورد نظر بدبین بشین ولی خب نه مشخصه چه امپولی زدن و چرا هر روز باید پرنده رو ببرین اونجا تا امپول بزنه و چرا داروی خوراکی ندادن و …… به هر حال چاره ای نیست و به توصیشون باید گوش کرد.
      در مورد فاصله قفس ها هم خوبه و مشکلی نیست. همین که از اب و دون هم نخورن و در تماس با هم نباشن مشکلی پیش نمیاد.

      پاسخ
  8. محسن

    سلام خسته نباشید این سری جوجه ها داخل تخم ها مرده بودند۴۵روز منتظر بودم ولی هیچی نشد تخم ها رو شکستم وجوجه ها کامل شده بودند. لونه شم کوزه گذاشته بودم وهوایی اتاق رطوبتی کردم ولی باز نشد .
    درضمن بنظر شما جدا شون کنم یا بزارم تخم کنند چون ماده پریزی داره .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شاید زمان اماده سازی زیادی تخم مرغ یا حتی کلسیوم دریافت کردن و پوسته تخم خیلی ضخیم و سفت شده بوده؟!! عروس رو نیاز نیست از هم جدا کنید.

      پاسخ
  9. محسن

    سلام اگه جدا کنم مشکلی پیش میاد؟چون سه مرتبه پشت سرهم تخم کردند ولی باز نکردند.ممنون .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله افسردگی میگیرن یا بیتابی میکنن برن کنار هم(در صورتی که همدیگه رو ببینن). عروس رو نباید از هم جدا کنید. نهایتا خواستین جلو تخم گذاریشون رو بگیرین لونشون رو بردارین و پرنده ها رو کم کم از امادگی خارج کنید. یعنی غذای پروتئینی رو از جیره غذاییشون حذف کنید و غذای گرمی هم بهشون ندین، جابجایی قفس و تغیر محیط هم میتونه پرنده ها رو از تولید مثل بندازه. احتمالا ماده یه بار هم تخم هرز بذاره که اون رو بردارین. احتمالا دیگه تخم نمیزاره به شرط اینکه از امادگی خارج بشه و لونه نداشته باشه و محیطشون هم عوض شده باشه.
      ضمنا متوجه نشدم که سه مرتبه پشت سر هم تخم کردند ولی باز نکردند یعنی چی؟ تخم ها باز نشدن یا بعد از سه مرتبه دیگه تخم نذاشتن که اگه حالت دوم باشه کاملا طبیعیه و چه دلیلی داره دیگه از هم جداشون کنید؟

      پاسخ
  10. محسن

    سلام منظورم اینه سه مرحله که تخم کردن ولی جوجه داخل تخم ها مردند که گفتید از زیاد پروتین دان هست .ومیخواستم دیگه تخم نکنند چه فایدهی داره الکی تخم کنند .ممنون ازسایت خوبتان.

    پاسخ
  11. محسن

    سلام الان دیدم داخل قفس تخم کردن میخواستم بدونم دیگه تخم نمیکنند چون لونه را برداشتم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه بازم تخم کنن. این دیگه بستگی به امادگی ماده داره. حداقل باید کل تخم هاشو بذاره. به نظرم که حیفه و پرنده داره تخم میزاره چرا ازش جوجه نکشید؟ مخصوصا اینکه قبلا فرمودید جوجه ها داخل تخم مردن و یکم در روزهای اخر محیط رو مرطوب کنید این اتفاق هم نمیفته.

      پاسخ
  12. س

    سلام می خواستم بدونم آیا کوزه رو به قد بزارم یا طولی ممنون میشم راهنماییم کنید.☺

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید کوزه رو باید به صورت افقی و خوابیده قرار بدین تا از دهانه کوزه به راحتی وارد بشن ضمنا دهانه باید سایزی باشه که پرنده ها بتونن رفت و آمد کنن و یا دهانه کوزه رو خودتون بزرگتر کنید.

      پاسخ
  13. کاظم

    سلام آقا مجتبی من کاظم هستم که اسمم در بالا هست چندتا سوالم قبلا پرسیدم.
    الان بعد از دوهفته دوباره دارم پیام میدم
    خواستم بگم که این عروسام که سه تا تخم گذاشته بود بعد سه تاهم که خودم بهش از یه جا دیگه آوردم اضافه کردم شد شش تا.
    دقیقا ۳۵روز صبر کردم ک تخماشو باز کنه امام باز نکرد ک نکرد..جالبه تو این مدت هم همش رو تخما بود..بعد که رفتم تخماشو کلا بردارم دیدم ۴تا شده.
    امکانش هست که دوتاشو خورده باشن؟
    همون چهارتا رو برداشتم شکستم داخلش همش زرده بود..ینی بعد از ۳۵روز بد ضدحالی خوردم.
    اعصابم خورد شد کوزه رو از پیششون برداشتم..اصلا تا من یا یکی دیگه رو میدیدن زود میرفتن تو کوزه..نمیدونم چرا میترسیدن.چون ما که خیلی عادی بودیم اصلا نمیترسوندیمشون.
    الان بدون هفت روزه که بدون کوزه گذاشتم..
    ماشالله خیلی سرحالن.ولی کم اشتها شدن ماده از روز اولش خیلی لاغر شده.
    نره هم انگار که دلش کوزه یا لونه بخاد همش روزا جیغ میزنه گوشمو کر میکنه.
    از حرفای بالا چه نتیجه ای گرفتین؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه کم پیش میاد تخم ها رو بخورن یا تخم ها شکسته و یا جوجه شده و جوجه ها تلف شدن و انداخت بیرون و شما ندیدین.
      ضمنا اشتباه کردین لونه رو برداشتین ؟؟؟!!!! بزرگترین اشتباه برداشتن لونه هست چون با لونه و یا بدون لونه جفت گیری میکنن و تخم گذاری انجام میشه بنده متوجه نشدم به چه دلیل خاصی لونه رو برداشتین ؟؟؟!!!
      نتیجه گرفتم که همه چی طبیعیه و قرار نیست همه تخم ها جوجه بشه ولی شما هم باید صبر و حوصله داشته باشید نه اینکه لونه رو بردارید و پرنده رو اذیت کنید.

      پاسخ
  14. حسین ss

    باسلام خدمت دوستان گرامی
    من شنیدم واسه عروسی که پرریزی داره اگه گلاب تو آبش اضافه کنید واسش خوب آیا این حقیقت داره؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      نمیدونم و استفاده نکردم. بعید هم میدونم نیاز به اینکار باشه یا واسه پریزیش خوب باشه. باز منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خیر هیچ فایده ای نداره تازه گلاب گرم هست و ممکنه بدتر هم بشه ؟؟؟!!!! باید میوه و سبزی و دانه متنوع و مخلوط بهش بدین نه گلاب ؟؟؟؟!!! نشنیده بودم ؟؟؟!!!

      پاسخ
  15. مهیار

    سلام .. ببخشید من چند تای سوال دارم ..یکی این که عروس هلندی ها با خواهر خودشونم جفت می خورن یانه..
    دوم اینکه چقدر طول می کشه جوجه ها از تخم دربیان….. خیلی ممنون میشم زود تر جوابمو بدین
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله متاسفانه هم خون و خواهر برادر با هم جفت میخورن و برای همین هم هست که جوجه های خوبی نمیدن.
      بین ۱۸ الی ۲۱ روز جوجه ها از تخم خارج میشن بستگی به دما و فصل داره ضمنا عجله نکنید چون ممکنه پرنده با گذاشتن آخرین تخم روی همه بخوابه تا همه تخم ها با هم جوجه بشه پس ممکنه اختلاف زمانی پیش بیاد.

      پاسخ
  16. ناشناس

    سلام من یک پرندهی حولنی مثل همینا دارم و یک مرغ عشق من فکر میکردم دوتا نر هستند اما یهو دیدم داخل قفس تخم گذاشتن و روش هنوز نشستند اصلا اون جوجه به دنیا میاد یا نه اصلا سالم در میاد

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      یه عروس هلندی دارین و یه مرغ عشق؟ بعد تخم گذاشتن؟ درست سوالتون رو متوجه نشدم. به هر حال اگه اینچنین هست که گفتم قرار نیست جوجه ای از این تخم خارج بشه.

      پاسخ
  17. پارسا

    با سلام دیشب عروس هلندیام اولین تخمشونوگذاشتن و تا قبل از اینکه برم بخوابم مدام داخل لونه بودن مخصوصا پرنده ماده ولی امروز صبح که بیدار شدم دیدم اصلا داخل لونه نمیرن و روی تخم نمیخوابن الان هم بر عکس همیشه که شلوغ کاری میکردن ساکت بالای لونه نشستن بدون هیچ صدایی چیکار کنم تخم رو از لونه بر دارم؟ میشه کاری کرد واسه اون تخم یا دیگه دیره؟ تو رو خدا زود بهم جواب بدید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا بقیه تخم ها رو که میزارن روی همشون میخوابن و جای نگرانی نیست. الان اگه بخوابن و در دو روز اینده بقیه تخم ها رو بذارن در نهایت جوجه ها اختلاف سن پیدا میکنن.
      هیچ کاری لازم نیست انحام بدین. فقط مزاحمشون نشید و زیاد به لونشون سرک نکشید.

      پاسخ
  18. پارسا

    با سلام مشکل بر طرف شد و پرنده ها نوبتی میرن تو لونه تو این دوره که روی تخم میخوابن ظرف برای حمامشون بزارم یانه من اصلا تجربه ای ندارم راستی خیلی کم غذا میخورن چیکار کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه نیازی نیست. یه روز مونده به اینکه جوجه ها خارج بشن ظروف استحام بذارین یا محیط رو مرطوب کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *