شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. مرتضی

    سلام خدمت عزیزان
    من یه چند روزه عروس های نرو مادرو از هم جداشون کردم الان تو دو قفس جدا گونه روبروی همن اون بالا تو متن ها هم عرض کردم ولی از اون روزی که جداشون کردم این عروس نره ببخشین زیر شیکمشو میمالونه به اجسام تو قفس مثل اینه داره جفت گیری میکنه صدای جفت گیری رو هم میده خوب هم میخونه فقط نمیدونم چرا ماده با این همه صرو صدا که میکنه وقتی میندازمش پیش نره دیگه خبری از جفت گیری نیست ولی همدیگرو نمیزنن نره هم سره شو خم میکنه که ماده نازش کنه ولی ماده اصلا توجهی کنار هم به نره نمیکنه تا بازم جداشون میکنی صرو صدا خونرو میگیره الانم بازم جداشون کردم و یه سوال دیگه هم که یه عروس جوجه ۲ ماهه هم کنار اینا تو اتاق هست اون مشکلی برا جفت گیری اینا نداره ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب اگه همدیگه رو نمیزنن و به هم اسیب نمیرسونن جداشون نکنید. برای جفتگیری هم باید بهشون زمان بدید شاید یکی دو ماه طول بکشه که جفتگیری کنن. ضمنا ماده هم باید مثل نر اماده باشه. یعنی حداقل ۱۶ ماه سن داشته باشه.

      پاسخ
      1. مرتضی

        ممنونم از شما
        اخه ماده امادس چند بار هم جفت گیری کردن کنار هم غذا میخورن امروز بازم نگاه میکردم نره میره تو لونه میخونه و صداش میکنه تا ماده میاد بره تو لونه نره نمیزاره میزنتش هر دوشون هم کارداده هستن

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب نباید از هم جداشون میکردین و همه چی طبیعیه و مورد خاصی نداره نر و ماده باید در ک قفس باشند و لونه استاندارد داشته باشند و دست کاری و جابجا نشوند و حتی جای قفس رو هم نباید تغییر بدین مدتی صبر کنید با توجه به اینکه جفت گیری هم کرده اند انشاالله تخم گذاری میکنند فقط باید صبر کنید و دست کاریشون نکنید.

          پاسخ
  2. hana

    سلام ببخشید عروس هلندی چند ساله بخریم خوبه

    پاسخ
    1. sepehr_yavar

      سلام
      همش بستگی به خودنون داره مثلا اگه از جوجگی دست خودتون باشه خب خیلی راحت تر دستی میشه و خیلی بیشتر بهتون عادت میکنه و از اینکه بیماری خاصی ندارید مطمعنید و مثل یک گل میمونه که شما به هر شکلی که بخوای میتونی درش بیاری ولی خب وقت و رسیدگی زیادی میخواد و اگه خدای نکرده اتفاقی براش بیفته خیلی سخته
      ولی خب اگه سنای بیشتر بگیرید ممکنه پرنده اصلا اهلی و دستی نباشه و خیلی سخت امکان اهلی کردنش وجود داره یا برعکس ممکنه همش بیرون قفس بوده و داخل قفس نگه داشتنش سخته اگه از جای نا معتبر بخرید ممکنه بیماری خاصی داشته باشه
      این نکترم در نظر داشته باشید که پرنده ای که از جوجه پیش شما باشه خیلی خیلی بیشتر با شما راحته ولی خب پرنده بزرگ اینطور نیست
      از طرفی نگهداری از پرنده بزرگ خیلی خیلی راحت تر از یک جوجه سرلاک خوره

      پاسخ
  3. mohammad

    سلام خسته نباشید
    من یه جفت عروس داشتم که متاسفانه نره مرد، برایه ماده یه عروس با اسم نر گرفتم، این یه چند ماهی بود باهم بودن ولی اصلا ماده اونو تو لونه راه نمیداد هر وقت هم میومدم می دیدم پرای اون نره روی کف قفس ریخته و ظرف دونه اشون افتاده زمین و نره هم پراش به هم ریخته معلوم بود که دعوا کردن، خلاصه اصلا با هم جور نبودن تا این که دو هفته پیش رفتم سر بزنم بهشون دیدم رفتن تو لونه اشون، هفته بعدش شک کردم آفتاب از کجا دراومده اینا باهم تو لونه ان انم این همه ساعت تا این که اومدن از لونه بیرون و یواشکی لونه اشونو نگاه کردم دیدم ۵ تا تخم گذاشتن! خیلی تعجب کردم تا این بعد از چند روز که دوباره بهشون سر زدم دو تا از تخما رو انداخته بودن بیرون، ولی خوب تو‌ تخما خبری از جوجه نبود، چند روز گذشت، از تو لونه اونیکی تخما رو هم اوردم بیرون نگاشون کردم ولی اونا هم جوجه نداشتن، تا امروز دوباره تخمارو نگاه کردم ، کلا خراب شده بودن، کیسه هواش بزرگ تر شده بود و رو آب وایمیستاد و بازم خبری از نطفه نبود، و اونارو انداختم دور، و کنار اون سه تا تخم یه تخم دیگه‌هم بود که اونم تازه گذاشته بودن، الان نمیدونم اینا اگه با هم جفت گیری کردن چرا نطفه نداشت؟ اگه جفت گیری نکردن و از مستیه ماده بود، چرا از لونه بیرون نمی اومدن و خیلی هم رو تخما به قولی غیرتی بودن نزدیک میشدم نره شروع میکرد صدا یی شبیه مار دادن و اروم اروم تکون میخورد؟
    ممنون میشم یه توضیحی بدید چه اتفاقی افتاده و بنظرتون اون یکی تخم هم خالیه یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب همه چی طبیعی بوده و جفت دادن دو تا طوطی غریبه اینطوری نیست که یک مرتبه در یک قفس در کنار هم باشند و جفت بخورند مخصوصا اگر یکی قبلا جفت داشته طبیعیه درگیری شدید پیش بیاد باید ابتدا نر و ماده رو در دو قفس جداگانه ولی نزدیک و جلوی دید ه مقرار میدادین و بعد از اینکه پرنده تازه وارد به محیط جدید عادت میکرد و هر دو اماده میشدند در یک قفس جفت میخوردند به هر حال دیگه به هر شکلی بوده جفت دادین و الان نباید از هم جداشون کنید ولی شانس اوردین ماده توی همین زد و خورد تخم گذاری هم کرده و همین باعث شده با هم جفت بشوند یعنی بعد از تخم گذاری جفت شدند الان هم شما نباید تخم های خراب رو بردارید بلکه باید ماده کامل ۲۱ روز روی تخم بخوابه و خودش از روی تخم بلند بشه و بعدا تخم های خراب رو بردارید این یک فوت کوزه گری هست تخم خراب رو بر ندارید تا ساعت پرنده و مدت زمان روی تخم خوابیدن اون به هم نخوره.

      پاسخ
  4. hana

    سلام
    ببخشید شما چجوری میگین عروس هلندی ماده نمی تونه حرف می زنه
    من دوستم یک عروس داشت ماده بود بعد حرفم میزد
    بعد شما میگین عروس ماده حرف نمیزنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کی ما همچین حرفی زدیم بارها بنده گفتم حرف زدن طوطی اصلا ربطی به جنسیت اون نداره و مهم استعداد پرنده و سن اون و روش اموزش شماست این دقیقا جواب نبده هست که بارها در سایت مطرح شده خودتون ببینید و مطالعه کنید.

      پاسخ
      1. hana

        ولی اقا شهریار گفت که عروس نر بهتره

        پاسخ
        1. محمد پارسا

          خب یه پستی چیزی بدیدآقا شهریار هم الکی حرفی رو نمیزنه حتما قبل و بعدی داشته

          پاسخ
  5. مرتضی

    سلام خدمت عزیزان
    من یه جفت عروس هلندی دارم اینا باهم چند بار ببخشین جفت گیری کردن ولی من تو این چند روز دیدم که ماده نمیزاره که نره پاشو بزاره رو کمرش تا پاشو میزاره ماده جیغ میکشه و با نوکش پای نرو گاز میگیره خیلی سخت نره میتونه جفت گیری کنه میخواستم مطلع بشم که علت این رفتارهای ماده چیه امروزهم دیدم اون میله هایی که میشینن روش اونا افتادن ته قفس و صورت ماده کمی خونی شده قبلنا راحت نره میرفت پشت ماده ولی الان نمیشه نره باید چند بار این کارو انجام بده ولی خیلی سخت جفت گیری میکنه ماده ممنون میشم از راهنمایی عزیزام

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طوطی معمولا دوست داره در یک محیط اروم و بدون دیده شدن جفت گیری کنه وقتیکه به پرنده در این حالت نگاه میکنید خحالت میکشه و استرس میگیره و حتی ممکنه درگیری پیش بیاد پس بهتره دست کاریشون نکنید و میله های نشیمنگاه نیز طوری باشه که نر و ماده روی هم جاشو نبشه و سر نر به قفس نخوره و یا دمش به قفس گیر نکنه.

      پاسخ
      1. مرتضی

        ممنونم از لطف شما دوست عزیز
        من امروز داشتم قفس پرنده هارو که تمیز میکردم دیدم تعداد زیادی از پرای عروس ماده ریخته شده ته قفس حتی اون محافظی که دور قفس میگیریم تا دونه ها بیرون نریزه زیرش کلا پره نمیدونم تو این چند روز چه اتفاقی افتاده ماده اصلا تمایلی دیگه به جفت گیری نداره فقط پف میکنه و تنهایی میره تو لونه من بهشون ویتامین تو ابشون ریختم نره بازم علاقه نشون میده دیگه والله موندم چیکار کنم اینا اولین عروسایی هستن که واسه جفت گیری این همه ادمو اسیر میکنن من قبلا هم داشتم اصلا این برنامه ها پیش نمیومد البته یه عروس دیگه ای هم کناره این جفت بود که ۴ ماهش بود اونو من دادم به یکی دیکه جوجه اونا نبوده فقط به خاطره صدایی که میداد ردش کردم ممنون میشم از راهنمایی تون

        پاسخ
        1. حامد

          با اجازه اساتید پر ریزی پرنده ها یه امر طبیعی و جای نگرانی نیس براتون تو این دوران باید بهشون برسید و ویتامین و غذاهای مقوی و سبزیجات بدید که بدنشون قویتر بشه تا وقتی که دوره پر ریزی ماده تموم نشه جفت گیری درکار نیس.
          باز اساتید عزیز میان و راهنمایی های کاملتری براتون میدن د البته میتونید تو تالار و قسمت طوطی ها از تجربیات دوستان استفاده کنید

          پاسخ
  6. hana

    سلام ببخشید سیاه دانه بر عروس هلندی خوبه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید بهتره سیاه دانه به طوطی ندین البته تنوعی دو سه تا دونه بخوره مشکلی نداره اما زیاد نباید بخوره و هر روز هم نباید بهش بدین.

      پاسخ
  7. Saba_m158

    سلام ببخشید من یک عروس هلندی دوماهع خریدم دو روزه پیشمه رو ستم میاد نازش میکنم امروز که روشنه ام گذاشتمش بردمش تو پذیرایی اولش خوب بود بعد بال زد خودش و به درو دیوار زد گرفتمش آرومش کردم به غذا هم کم میخوره به نظرتون طبیعیهر

    پاسخ
    1. hana

      معذرت می خوام که فضولی میکنم ولی وسط کرونا نمی ترسسین
      بازم به خاطر فضولی ببخشید

      پاسخ
    2. حامد

      خوب طفلک ترسیده چون به جای غریب بردیدنش بهتره اول کاری تو قفس به محیط عادتش بدید بعد از قفس دربیاریدش تا نترسه عروستون

      پاسخ
  8. حامد

    سلام دوستان عزیز کدوم رنگ عروسا رنگ اصلی و نژاد بهتری داره برای خرید؟؟!! یاکلا فرقی ندارن و همه باهم تو یه رده قرار دارن
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مهم نیست و بستگی به نظر و سلیقه خودتون داره.

      پاسخ
  9. مرتضی

    سلام خدمت عزیزان و ممنونم از لطف پاسخ گویی
    من الان تو این چند روزی که گذشته ویتامین به ابشون میریزم و کلا بهشون میرسم تو این چند روز نگاه کردم دیدم این ماده بازم میره تو لونه و میاد بیرون ولی با نره اصلا خوب نیست بازم هر چی تو کف لونه هست میریزه بیرون نره میاد تو لونه همدیگرو میزنن و ماده میاد بیرون راهکار اصلی چیه که من تو این مدت انجام بدم تا دعوای اینا تموم بشه البته تا نره پاشو نگیره ماده کاری نداره بازم این ماده داره فقط خودشو تمیز میکنه کف قفس شده پر
    ممنون میشم از راهنمایی شما

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مگر چیزی کف لونه ریختین ؟؟؟!!! داخل لونه طوطی هیچ چیزی نباید بریزید بادی یک لونه استاندارد چوبی داشت هباشند و کفش گود باشه تا همه تخم ها رو در کنار هم نگهداره و هیچ چیز اافه ای نباید داخل لونه بریزید.
      هیچ کاری نباید بکنید و باید لونه استاندارد باشه و صبر داشته باشید.

      پاسخ
      1. مرتضی

        سلام خدمت شما دوست عزیز
        بله دیگه همون خرده چوبایی رو که تو کف لونه میریزن منم همونارو به کف لونه گذاشتم مگه به کف لونه چیزی نمیزارن که وقتی تخم کرد لیز نخوره به نشکنه لونه ای که من برای اینا گذاشتم به شکل مستطیل هستش گودی نداره

        پاسخ
        1. ناشناس

          کف لونه باید گودی داشته باشه که تخم ها جمع بشن یکجا و طوطی راحت روش بخوابه، کف لونه طوطی الیاف نباید گذاشت و بزاری میریزن بیرون. البته اکثر طوطیا میریزن بیرون و برخی هم جمع میکنن یه گوشه لونه و استفاده نمیکنن
          لونه چوبی واسشون باید بزاری، اماده هاش هست

          پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          از لونه استاندارد باید استفاده کنید و هیچ چیزی هم کف لونه نباید بریزید باید کف لونه خودش گود باشه تا همه تخم ها رو در کنار هم جمع کنه.
          هیچ چیزی کف لونه طوطی نمیریزند دوست عزیز.

          پاسخ
        3. حامد

          دوست عزیز خودتون با یه ابزاری یکم گودش کن وبعد قشنگ دور و داخلشوسمباده نرم بکش تا کاملا صاف و سیقلی بشه که باعث اذیت مادر و جوجه هاش نشه هیچ مشکلیم براشون پیش نمیاد اینجوری

          پاسخ
  10. hana

    چند هفته طول میکشه عروس هلندی به جای جدیدش عادت کنه

    پاسخ
    1. mobinahmadi

      داداش من بلد نیستم مقاله بنویسم کجا باید برم که مغازه بنویسم ترو خدا بنویس

      پاسخ
      1. mahdi500

        منظورت چیه داداش؟!
        از بچه های سایت هستی ک!!

        پاسخ
    2. mahdi500

      بسته ب شخصیت خود حیوان داره.
      ما عروسمون جفت بودن تو پاسیو و فضای زیاد بعد دو هفته تقریبا دیگه نمیترسیدن.
      فک کنم تنهایی زمان بیشتری لازم باشه.

      پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      بستگی به شرایط نگهداری و خود پرنده داره.

      پاسخ
  11. hana

    ببخشید من دوستم میخواد عروس هلندی بگیره
    میخواستم بدونم عروس هلندی هم کرونا میگیره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر تا الان موردی اعلام نشده.

      پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خیر برای چی داشته باشه ؟؟!! لطفا سوال تکراری ارسال نکنید.

          پاسخ
  12. hana

    سلام ببخشید عروس هلندی به چه چیز هایی نیاز داره

    پاسخ
    1. ta

      از چه‌ لحاظی؟ تغذیه ای جسمی روحی روانی؟

      پاسخ
      1. hana

        هم تغذیه
        هم
        جسمی روحی روانی
        هم وسایل مورد نیاز

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          لطفا مطالب سایت رو مطالعه بفرمایید توضیح داده شده سوالتون خیلی کلیه و باید مقالات مربوط به عروس هلندی و طوطی رو مطالعه کنید.

          پاسخ
  13. مرتضی

    سلام خدمت عزیزان
    وقتی عروس هلندی نر داخل لونه میشه نمیدونم چرا عروس ماده خیلی سریع میاد بیرون ولی نره تو لونه صدا میده بهش تا ماده میاد داخل لونه بشه نمیزاره بیرون لونه هم زیاد با هم کاری ندارن فقط نره سرشو خم میکنه که ماده نازش کنه ولی دعوا میکنن این میتونه از اهلی بودن هر دو باشه من نرو تا از قفس میارم بیرون صرو صدا خونرو میگیره ماده میاد کناره نره پشتشو یلند میکنه ولی تا کنارش میندازم نره گازش میگیره یکی از دوستان میگفت چون هر دو اهلی هستن جفت نمیخورن ممنون میشم از راهنمایی دوستان

    پاسخ
    1. حامد

      داش مرتضی خیلی حساس شدید به عروساتون یکم صبر و حوصله کنید فعلا من پرنده داشتم بیشتر از یکسال طول کشید جفت بخورن و جوجه بدن شرایط و محیط خیلی شرطه برای پرنده ها پس اجازه بدید از خلق و خوی طبیعیشون استفاده کنن و باهم جفت بخورن درمورد اهلی بودنم باید عرض کنم خدمتتون هیچ فرقی نمیکنه چون همه عروسایی که داخل قفس نگهداری میشن اهلی محسوب میشن و خوب اکثرا هم جوجه میدن شما یکم عجول هستید فقط دوست عزیز گرصبرکنی ز غوره حلوا سازی

      پاسخ
      1. مرتضی

        سلام خدمت دوست عزیزم حامدجان
        والله من قبل اینا چند بار جفت نگهداشته بودم و ازشون جوجه گرفتم زیاد مثل اینبار دردسر نشد چون رفتم خدمت به خاطره اون ردشون کردم الان نگهداشتنشون واسم شده کابوس ولی به قول شما چشم دیگه بیخیالش میشم ممنونم از شما بابت لطفتون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          شما ده جفت طوطی هم داشته باشید ده جور رفتار مختلف ازشون میبینید و بهتره بگم هر کدوم یک رفتار و اخلاقی خواهند داشت یعنی با ۲۰ نوع رفتار مختلف از طوطی هاتون روبرو خواهید شد تنها چیزی که برای طوطی مهمه شرایط نگهداری خوبی داشته باشه و غذای متنوع بخوره و دست کاریش نکنید و صاجبش صبر و حوصله داشته باشه .

          پاسخ
          1. hana

            سلام بهترین غذایی که عروس هلندی باید بخوره چیه
            و
            عروس هلندی چند نوع رفتار داره

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              اگر مطالعه بفرمایید همه چی توضیح داده شده حتی سوال و جواب هیا سایر دوستان رو کامل مطالعه بفرمایید.
              رفتار طوطی با طوطی فرق میکنه و دقیق متوجه منظور شما نشدم.
              برای تغذیه هم از دانه های مخلوط مرغ عشق – ذرت تازه – ارزن درشت – تخمه آفتاب گردان – سبزی – میوه استفاده کنید.

              پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      درست تایپ نشده اما اگر ذرت پخته و کنسرو ذرت منظورتون هست بله اگر ابکشی بشه و نمک نداشته باشه مشکلی نداره. اما اگر برنج منظورتون هست خیر استفاده نکنید بهتره و یا خیلی خیلی کم و تنوعی بهش بدین اون هم بدون روغن.

      پاسخ
      1. hana

        اخه من یه جا خوندم که به عروس هلندی ذرت نباید زیاد داد

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          چرند گفتن دوست من .
          نمیدونم چرا برخی ها الکی مردم رو راهنمایی میکنند ذرت تازه و تخمه افتاب گردان از غذاهای اصلی عروس هلندی هست حتی خیلی از طوطی ها در طبیعت آفت مزارع ذرت هستند حالا طرف چطوری و روی چه استدلالی گفته ذرت برای طوطی خوب نیست ؟؟؟!!!
          متاسفانه دانشمند زیاد داریم شما توجه نکنید.

          پاسخ
  14. علی

    سلام
    من ۹روزه پیش یه جوجه عروس خریدم.فروشندش میگفت چون طوطیام زیادن سنشو نمیدونم ولی حدودا سی روزش ایناس…الان نمیدونم چند روزس.
    اینو از روزی که آوردم با یه سرلاک طوطی سانان به اسم تروپیکن دارم تغذیه میکنم.تا اینکه الان دو سه روزه به سرلاکش بی میل شده جوری که از دیروز دیگه دهن وا نمیکنه و زورکی میدم بهش تا نمیره از گشنگی.دیروز همش خواب بود و پف کرده بود ولی الان بهتره و یکم بازی میکنه.
    حالا این چرا بی میل شده من چیکارش کنم؟
    ب(غذا و اینا رو زمین نوک میزنه و نون اینا واسه امتحان خورد کردم نوک میزنه ولی نمیتونه بخوره فقط نسبت به سرنگو سرلاک بی میله
    سرنگم جاو دهنش میگیرم سرشو بالا پایین میکنه و صدا میده اما نمیخوره)
    و چیز دیگه ای که میخواستم بگم و فکر میکنم مهم باشه اینه که از وقتی پرندرو رو آوردم اصلا رشد خاصی یا تغییری نکرده و جدیدا حس میکنم ضعیفه…تو این سن نه زیاد راه میره نه پرواز بلده همش خوابه
    سرلاکشم تو دیجی کالا زدم همه کامت گذاشته بودن که به درد نمیخوره و جوجه هارو میکشه حالا نمیدونم چیکار کنم اگه میشه راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      میوه و سبزی و دانه پوست شده بهش بدین.
      هویج رنده شده – سیب درختی رنده شده – تخم مرغ آب پز زرده و سفیده بهش بدین – آب جلوش بذاردی تا بتونه اب بخوره و از تشنگی تلف نشه – مغز تخمه افتاب گردان بهش بدین – نان و غذای سفت فعلا نمیتونه بخوره باید غذای نرم بهش بدین بیسکویت که کمی خیس خورده باشه و … بهش بدین.

      پاسخ
  15. hana

    سلام ببخشید ما همسایمون امروز یه جوجه گنجشک پیدا کرده بود از لونه افتاده بود پایین ولی پر نداره نشونم دادش هی دهنشو باز میکرد گرسنش بود
    خواستم بگم زنده میمونه اگه نگهداری ازش کرد اگه زنده میمونه غذاشو چیکار کنیم لطفا زود جوابمو بدین

    پاسخ
    1. ایلیا

      برش گردونید به لونه
      اگر هم نه با سرلاک مخصوص پرندگان تغذیه کنیدش

      پاسخ
      1. hana

        اگه نتونستیم سرلاک بگیریم چی
        خب راستش نمیدونیم لونش کجاست

        پاسخ
  16. ناشناس

    سلام من یه عروس هلندی خریدکم که رنگش دارچینیه
    البته من از مغازه نخریدم عروسم خونگیه و تازه ده روزه که چینه خور شده
    ولی الان یک یا دو روزه که نه اب و نه غذا خورده در ضمن از یک نقطه که رو
    چوب نشسته بود تکون نمیخوره
    وقتی هم که اوردمش بیرون پرواز کرد و پدرمو گاز گرفت
    نمیدونم باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
    اها راستی اینو یادم رفت بگم من وقتی دستمو میبرم تو قفس و کلی باید نازش کنم تا از دستم جعفری بخوره بنظرتون اهلی میشه طوطیه من همون داریچینیس که گفتم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بخش دستی کردن طوطی و سایر سوال و جواب های اون بخش رو مفصل مطالعه بفرمایید.
      اول اینکه پرنده غریبه هست و باید بذارید یک جای کم رفت و آمد و خلوت تا کم ک معادت کنه و ترسش بریزه و نباید زیاد دست کاریش کنید غذای متنوع جلوش باشه دانه مخلوط – آب – میوه – سبزی از غذاهای نرم ه ماستفاده کنید تخم مرغ آب پز – سیب درختی و یا هویج رنده شده و …
      از صاحب قبلیش سوال کنید چه غذایی میخورده شما هم از اونها غذاها استفاده کنید.
      فعلا نباید دست داخل قفس ببرید و نباید پرنده رو دست کاری کنید چون مشخصه به شدت ترسیده و استرس داره.
      اگر صبر و حوصله به خرج بدین و باعث استرس پرنده نشید حتما اهلی میشه.

      پاسخ
  17. hana

    سلام من دوستم مرغ عشقاق تخم میزاره بعد خراب میشه بعد میندازش پایین پایین قفس یه بارم تخم گذاشته بعد جوجه شده بعد همشون مردن بعد چیکار کنه تا تخم بزاره و جوجه شه و نمیره و بعد گفت بهتون بگم تو کمترین موقعیت چگونه باید از مرغ عشق مراقبت کنیم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب این احتمال هست و مرغ عشق های ایشون خواهر و برادر و هم خون هستند و برای همین نمیتونن جوجه بدهند.
      بهتره این جفت رو عوض کنن.
      غذای متنوع از جمله دانه مخلوط مرغ عشقی – میوه – سبزی – تخم مرغ آب پز – ذرت تازه بهشون بده و هفته ای دو مرتبه زیر قفس رو تمیز کنن و زیاد هم قفس رو جابجا نکنه و پرنده ها رو دست کاری نکنه . دست به لونه نزنه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *