شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

عروس هلندی ها پرندگانی زیبا، باهوش و دوست داشتنی هستند که نگهداری و تکثیر انها به سادگی امکان پذیر است. نگهداری انها به صورت انفرادی نیز میسر بوده و روابط عمیقی با نگهدارنده برقرار میکنند. در صورتی که این عروس ها را به صورت انفرادی و به عنوان حیوان دست اموز نگهداری میکنید باید وقت کافی برایشان بگذارید تا افسرده و بیمار نشوند

به ادامه متن توجه کنید

عروس هلندی

شناخت: عروس هلندی پرنده ای با نام علمی Genus Nyphicus بومی استرالیا می باشد. در زبان انگلیسی این پرنده را cockatiel می نامند. این پرنده در سالهای ۱۸۰۰ میلادی به انگلستان آورده شده است…. احتمالا این پرنده توسط کسانی که به استرالیا تبعید شده بودند در بازگشت به انگلستان آورده شده است. محبوبیت این پرنده کم کم افزایش پیدا کرد و امروزه این پرنده یکی از محبوب ترین پرندگان خانگی می باشد. بیشتر محبوبیت این پرنده به سبب طبیعت ملایم و سر و تاج رنگیشان می باشد، همچنین این پرنده به سادگی اهلی و دست آموز می شود.

طول یک عروس هلندی بالغ از سر تا دم حدودا ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر می باشد و تقریبا ۱۵ تا ۲۵ سال عمر میکند. البته اگر از آنها خوب مراقبت کنید تا ۳۰ سال هم میتوانند زنده بمانند

انواع عروس هلندی: عروس هلندی در چندین جهش رنگی موجود می باشد که به قرار زیر می باشد.

خاکستری: دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بالها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد.

Lutino: بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی است

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید-نقره ای می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

.  . .

ابلق: ۷۰% زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰% ابلق (رنگ بالها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای گونه های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ترکیبی مختلف بوجود آمده اند و حتی در هر گونه رنگ امیزی زیادی را شاهد خواهیم بود ولی نژاد های بالا رایج ترین گونه ها می باشند که میتوانند از نظر رنگ امیزی کمی متفاوت تر باشند ولی در همان گونه قرار داشته باشند

رفتار:عروس هلندی پرنده ای خونگرم بوده و در صورتی که انفرادی نگهداری شود به توجه زیادی نیاز دارد. اگر به آنها بی توجهی شود شروع به جیغ کشیدن می کنند. آنها کنجکاو و شیرین هستند و به همه جا سرک میکشند. انها دوست دارند همواره پهلوی شما باشند  یک عروس هلندی در هنگامی که مشغول تمیز کردن خانه یا تماشای تلویزیون هستید بر روی شانه تان سوار می شود و همراه شما به این طرف و انطرف می اید. آنها کم تر از طوطی استرالیایی و طوطی های بزرگ خرابی به بار می آورند ولی دکرهای چوبی و یا براق ظریف از دست انها در امان نخواهد بود. انها مانند تمامی موجودات از بعضی چیزها میترسند و وقتی که می ترسند یا هیجان زده میشوند کاکل یا تاج خود را بلند میکنند و پرهای خود را به بدن چسبانده و درازتر از همیشه به نظر میرسند و در حالت نرمال و ریلکس شدن کاکل روی سر خود را به حالت اولیه یا خوابیده برمیگردانند و با تکان دادن پرها و پف کردن رضایت خود را نشان میدهند.

خرید: اگر میخواهید عروس هلندی را به صورت انفرادی و دست اموز نگهداری کنید بهترین گزینه برای خرید یک عروس هلندیی است که از طفولیت از مادر خود جدا شده و توسط انسان تغذیه شده است این کار باعث می شود که پرنده به انسان شدیدا خو گرفته و از او نترسد، گرچه عروس های بزرگ را هم میتوان دستی نمود و به انسان خو میگیرند ولی هیچ گاه مانند انواع کوچک که توسط انسان بزرگ شده اند نمیشوند


طوطیهای عروس بسیار دوست دارند که مورد توجه قرار بگیرند پس برای تربیت کردن آنها باید وقت زیادی صرف کنید, البته می توانید وقتی که خیلی کوچک هستند و هنوز پدرو مادر به آنها غذا میدهند, پرنده را خریده و خود بصورت دستی بزرگ کنید.

تربیت و آموزش: هر قدر که طوطی شما کوچکتر باشد تربیتش نیز ساده تر خواهد بود. اولین قدم این است که شاهپرهای پرنده که ۸ تا ۱۰ پر بزرگ می باشد قیچی کنید مراقب باشید که پرها خیلی کوتاه نشوند (برای اینکه زیبایی پرنده از بین نرود بهتر است دو یا سه شاه پر ابتدایی را جا بگذارید و بقیه را کوتاه کنید)، اگر در این کار وارد نیستید این کار را به یک خبره بسپارید. (اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده و تغذیه اش کردید لازم به کوتاه کردن بال ها نیست و در انواع وحشی برای دستی نمودن این کار انجام میشود) حالا پرنده را بر روی انگشت خود بگذارید و اجازه دهید مدتی همانجا بماند. شما باید این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا پرنده احساس امنیت کرده و با شما خو بگیرد.

مرحله بعدی این است که یک اسم برای پرنده انتخاب و آن را با همان نام صدا کنید تا به آن اسم عادت کند بدین شکل هر وقت که پرنده را صدا کنید او هم با سرو صدا کردن جواب شما را خواهد داد. باید گفت که نرها علاقه بیشتری به این کار دارند. آنها از ماده ها پر سرو صدا تر می باشند ولی با هوشتر نیستند.

بازی و اسباب بازی: عروس های جفت بیشتر اوقات را با هم مشغول هستند و شاید نیاز به اسباب بازی و اشتغال برای انها کمتر به نظر اید ولی تجربه نشان داده وسایل بازی  برای انواع جفت هم جذاب بوده و جفت به انها توجه میکنند و حتی گاهی با هم به رقابت میپردازند. به هر حال با توجه به مطالب یاد شده باید دانست که پرنده انفرادی بیشتر از انواع جفت به اسباب بازی و وسایل اشتغال نیاز دارند و باید برایشان تهیه کرد. آنها دوست دارند که با نوک خود چیزهایی را کنده کاری کنند که صد البته این کار هم به متوقف کردن رشد نوک پرنده کمک میکند و هم اینکه نوعی بازی برای آنها محسوب می گردد یا میتوان به اینگونه هم بیان کرد که این کنده کاری ها و بازی با وسایل جزئی از زندگی طبیعی انها به نظر میرسد بنابراین توصیه می شود که چند تا تکه چوب در قفس آنها قرار دهید همینطور میتوانید برای آنها وسایل بازی دیگری مانند زنگوله، پستونک و وسایل بازی براق که بسیار مورد توجه ان هاست قرار دهید. عروسهای هلندی دوست دارند مانند بچه ها با شما یا با اسباب بازیها خود بازی کنند, این پرندگان به راحتی خود را با وسایل اطراف سر گرم میکنند مثلا ممکن است که ساعتها با یک بند یا طناب یا حتی پر و دمی که خود انداخته اند بازی کنند و اصلا خسته هم نشوند. پس برای آنها وسیله های کوچکی بگذارید که بتوانند به راحتی با نوک خود آنها را از زمین بلند کنند.

اگر شما برای پرنده خود وقت نگذارید و با آن بازی نکنید افسرده میشود, گوشه ای کز میکند و گاهی اوقات هم سعی میکند تا با سر و صدا شما را متوجه خود کند. پس فراموش نکنید اگر جزء دسته آدمهایی هستید که نمی توانید روزانه حداقل سه تا چهار ساعت وقت برای پرنده خود بگذارید, عروس هلندی را بعنوان پرنده خانگی انتخاب نکنید.

قفس: قفس باید به اندازه ای بزرگ باشد که پرنده به راحتی بتواند در آن بالهای خود را بازو بسته کند و از یک تیرک به تیرک دیگر بپرد. از آنجایی که جثه عروسها بزرگتر از جثه مرغ عشق و قناری است بنابراین قطر تیرک باید بزرگتر از تیرک عادی و معمول داخل قفس که عمدتا پلاستیکی میباشند و حتی برای قناری هم مناسب نیست باشد.

هفته ای یک بار قفس را تمیز کنید و جای آب و دانه را هم خوب بشوئید. اگر پرنده شما دست آموز است, هر از گاهی آنرا از قفس بیرون بیاورید یا در کل زمانی که در منزل هستید او را ازادانه نگهداری کنید. عروس های رام و دستی ان هم به صورت انفرادی به هیچ عنوان دوست ندارند شما را ببینند که به اینطرف و انطرف میروید و یا در گوشه دیگری از منزل هستید و انها زندانیند. در این مواقع عروس ها به میله های قفس اویزانند و سعی میکنند خود را از قفس خلاص کنند

خواب:عروسهای هلندی شبها باید حداقل ۱۰ ساعت در تاریکی بدون وقفه بخوابند. البته با وجود زندگی صنعتی ما این ۱۰ ساعت ممکن است کمتر یا بیشتر باشد و موقع خواب انها هیچگاه درست نباشد ولی انها به زندگی صنعتی ما هم میسازند و از این بابت نگران نباشید

نکته: گاهی اوقات عروسها, مرغ عشقها, فنچها….. کلا پرنده ها ممکن است که از چیزی بترسند و شروع به پر پر زدن کنند در این حالت شما باید هرچه سریعتر چراغ اتاق را روشن کنید و با آنها حرف بزنید و آرامشان کنید چون در این حالت پرنده خیلی وحشتزده شده و خود را محکم به اطراف و سقف قفس میزند و به خود آسیب میرسانند پس در این هنگام با نهایت سرعت به داد آنها برسید و برای چند دقیقه چراغ اتاق را روشن بگذارید و بعد دوباره خاموش کنید.

غذا:

الف) اگر پرنده شما خیلی کوچک است و نمی تواند دانه بخورد از روش زیر استفاده نمایید:

ابتدا زرده یک تخم مرغ آب پز را جدا کرده , آنرا له کنید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. سپس چند عدد بیسکویت مادر و اگر خمیر نان باگت در دسترس دارید, مقداری به مایع اضافه کنید. در صورتی که خمیر نان باگت در دسترس نمی باشد می توانید از خمیر نان معمولی استفاده نمایید، تمام مخلوط را درمیکسر (مخلوط کن) بریزید و بگذارید تا خوب مخلوط شوند. این مایع باید کاملا یک دست باشد.

میتوانید از سایر غذاهای نرم که در قسمت تغذیه جوجه طوطی در قسمت موضوعات سایت اموزش داده شده است استفاده کنید

حالا یک سرنگ ۱۰ سی سی بردارید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه) به سر این سرنگ وصل کنید, این لوله را میتوانید از مغازه های تعمیرات دوچرخه تهیه نمایید ارتفاع این لوله باید حد اکثر ۳ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سرنگ را ۸ تا ۱۰ سی سی پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید اگر این کار را خیلی آرام انجام دهید حیوان تقلای زیادی میکند و غذا را بالا می آورد و تمام زحمات شما به هدر میرود. اگر نمی توانید جلوی بال زدن و حرکات پرنده خود را کنترل کنید می توانید پرنده را در یک پارچه طوری که فقط سر آن بیرون باشد بپیچید و بعد به آن غذا بدهید

نکته: باید چندین باردر روز به پرنده به این صورت غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این قضیه شوید.

پیش از هر باز غذا دادن سرنگ را کاملا با آب جوش و مایع ظرفشویی بشوئید واین کار را دوباره بعد از غذا دادن نیز تکرار کنید.

یادتان باشد وقتی که میخواهید بصورت دستی پرنده خود را بزرگ کنید باید این کار را تا زمان روئیدن کامل پرهای پرنده ادامه دهید.

معمولا این پرنده ها باید ۱ ماه و۲ هفته تغذیه گردند(۴۰ تا ۴۵ روز) البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد در ضمن طی این مدت در قفس پرنده دانه بگذارید تا ببیند و به آن نوک بزند.

هفته های آخر باید تعداد دفعاتی که خود به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خود دانه بخورد, این مرحله مقداری سخت است و باید حوصله کنید, پرنده ها خیلی کم ولی به دفعات زیاد دانه می خورند پس همیشه دانه در دسترس آنها قرار دهید.

حیوان ممکن است در این دوران مقداری ضعیف گردد ولی نگران نباشید و برایش مقداری تخم مرغ بپزید, زرده آنرا جدا کنید و فقط سفیده را رنده کنید و در ظرفی ریخته و داخل قفس قرار دهید.

کار دیگری هم که می توانید انجام دهید پختن گندم است, عروسهای هلندی گندم پخته خیلی دوست دارند.

ب) پرنده بزرگ شده و قادر است خود غذا بخورد پس از غذاهای زیر استفاده میکیم:

غذاهایی که میتوانید به پرنده بزرگ بدهید انواع دانه ها میباشد که از ارزن ریز و درشت گرفته تا انواع تخمه افتابگردان را میتوان به انها داد. بهتر است از دانه های ریز مانند ارزن، تخم کتان، شاه دانه،سیاه دانه و ….. را به صورت مخلور یا تک تک را در یک ظرف و دانه های درشت مانند تخم افتابگردان، مغز خرد شده بادام یا فندق را در ظرف دیگر به پرنده خود ارائه دهید. اکثر عروس ها تخم افتابگردان را پوست میکنند و مغز ان را میخورند ولی برای بعضی استثناها که این کار را نمیکنند باید مغز تخمه افتابگردان را تهیه و به انها ارائه داد

در رژیم غذایی انها حتما از میوه و سبزیجات استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند کاهو بسیار مورد علاقه عروس ها میباشد. با دادن میوه جات و سبزی ها به پرنده ویتامین های مورد نیاز عروس خود را تامین کنید

نکته:ممکن است سبزیجاتی که می خرید قبلا سم پاشی شده باشد بنابراین حتما آنها را خوب بشورید تا مشکلی برای پرنده بوجود نیاید.

حداقل هفته ای یک بار غذاهای نرم در اختیار پرنده خود قرار دهید. منظور از غذای نرم همان تخم مرغ اب پز به صورت رنده شده میباشد. میتوان به تخم مرغ، هویج و بادام رنده شده نیز افزود و کاملا با هم مخلوط نمود البته همه عروس ها به هویج و بادام علاقه یکسانی نشان نمیدهند و ممکن است از خوردن ان امتناع کنند و بهتر است از تخم مرغ خالی استفاده نمود. سایر غذاهای نرم را میتوان به انواع خمیر نان ها، نان سوخاری خیس شده در شیر یا چای کمرنگ یا اب میوه جات، برنج اب پز و حتی گوشت مرغ اب پز بدون ادویه جات نام برد

داخل قفس پرنده  حتی المقدور سپیا بگذارید. گذاشتن این نوع صدف مواد معدنی زیادی را به پرنده ارائه میدهد و به هضم غذا بخصوص دانه کمک می کند. سپیا از نوعی ماهی یا نرم تن کف اقیانوس ها تهیه میشود. ( سپیا در برخی از فروشگاه های پرندگان در ایران هم قابل تهیه میباشد)

در صورت کمبود مواد غذایی و فقر غذایی پرنده و حتی ضعیف بودن پرنده میتوان از مکمل ها و ویتامین ها نیز استفاده نمود که برخی از فروشندگان انها را ارائه میدهند

حمام: پرنده ها موجودات تمیزی هستند و دائم با نوک پرهای خود را تمیز و مرتب می کنند. این پرنده علاقه شدیدی به دوش گرفتن دارد که میتوان از اسپری های اب پاش استفاده کرد یا در انواع کاملا اهلی انها را به حمام و زیر دوش سیار برد

حرف زدن: این پرنده می تواند حرف زدن را بیاموزد. این کار در صورتی که عروس هلندی تنها پرنده خانه باشد آسانتر است. در صورتی که پرنده دیگری اطراف پرنده باشد حیوان احساس نیازی به برقراری ارتباط با شما نمی کند. تمرین کردن با آنها برای سخن گفتن بسیار آسان است. فقط به سه چیز توجه کنید فراوانی ، تکرار و پاداش. پرنده تان را بر روی انگشت گذاشته و مستقیما رو به او کلمه ای را با صدایی خوش بیان کنید. بکرات کلمه ای را که می خواهید پرنده بگوید تکرار کنید. جلسه تمرین باید پنج دقیقه یا کمتر و چندین بار در روز تکرار شود. در صورت سعی برای بیان کلمه با دادن جایزه و یا یک غذای و یژه از پرنده قدر دانی کنید. بعد به آنها فقط در صورتی که کلمه را بیان کردند جایزه بدهید. شما همچنین می توانید یک سی دی یا نوار کاست را برای تمرین ضبط نمایید

نکته: یکی از مسائلی که در مورد این پرنده باید مورد توجه قرار گیرد بلوغ جنسی حیوان است. حدود یک تا دو سالگی پرنده نر به بلوغ رسیده و در این هنگام بصورت پرنده ای مهاجم در می آید. حتی برای پرندگان دست آموز نیز این موضوع صدق می کند. در این زمان باید صبور باشید. این حالت پس از مدتی از بین می رود. ولی پرنده دوست داشتنی شما مدتی در یک حالت اندوه فرو می رود. ماده ها بنظر نمی رسد که در این حالت فرو روند یا حداقل هیچگاه در این حد نمی باشد.

بلوغ شاید یک حرکت به حالت سلطه گری مردانه در پرنده شما می باشد. آنها اغلب در حدود دو سالگی یک مقدار سلطه گر می شوند. در این حالت باز باید صبور باشید. آنها جریانی را برای رئیس بودن طی خواهند نمود ولی این رفتار برای همیشه نخواهد بود.

چند نکته هم در مورد مراقبت: اگه پرنده شما دست آموز است و آزادانه در خانه پرواز می کند باید خیلی مراقب باشید چون از صداهای آنی و بلند (بخصوص صدای تلفن) میترسند و ممکن است که با سر به جایی برخورد کنند و در نهایت آسیبی جدی ببینند.

ظروف سر باز اب یا گلدان پر از اب، اجاق گاز، وسایل گرمایشی مانند شومینه و ….. همه و همه برای پرنده ازاد منبع خطر به حساب امده و باید احتیاتات لازم را انجام داد

عروس هلندی ها پرنده های مقاوم و سالمی هستند ولی سعی کنید هیچ گاه در جریان سرد هوا قرار نگیرند

اگر پرنده شما بیمار شد به سرعت به دامپزشک مراجعه نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

4,624 دیدگاه در “شناخت، نگهداری، تربیت و سخنگویی عروس هلندی یا کاکه تیل

  1. محمد

    سلام خسته مباشید
    امشب بالاخره عروسو گرفتم باتوجه ب حرف دوستان مخصوصا اقا مجتبی یک جفت
    فروشنده گفت نرو مادس و دو ماهه ک ٣٨٠ گرفتم! و لوتینو هستن
    دوستان این اولین تجربه خرید پرنده ی من هست چون خیلی علاقه پیدا کرده بودم ب اینا تهیشون کردم
    الانم این چند ساعت ک اب و تخم ارزن وکتان قاطی و ی تخم مرغ رنده شده پیششون گزاشتم هیچی نخوردن وپیش هم نشستن
    اگه میشه لطف کنید راج ب تغذیه دستی کردن و ،،، راهنمایی بفرمایین
    با سپاس
    عکسشون http://uupload.ir/files/0rnp_dsc_0176.jpg

    پاسخ
    1. محمد

      لطفا ی تعداد اسامیه قشنگم دوستان بگین تا براشون انتخاب کنم
      مذکر مونثو جداگانه ذکر کنید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب قرار نیست به این سرعت تغذیه کنن و اصلا نیاز نیست در همین بدو ورود این همه غذا بهشون بدین. اب و دون کنارشون باشه ولی تخم مرغ و هویج و میوه و اینجور چیزا رو بذارین یکی دو روز بعد. پرنده ها باید یکم به محیط جدید عادت کنن تا شروع به تغذیه کنن.
      در مورد دستی کردن و نگهداری و تغذیه و هر چی بخواین در سایت مطلب هست مطالعه کنید.

      پاسخ
      1. محمد

        میشه بفرمایید سالم هستن یا خیر ؟
        لینک عکسو گذاشتم
        الانم دارن دون میخورن :)

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          عکس رو دیدم و به نظر مشکلی نباید داشته باشن. با این حال از رو عکس نمیشه دقیق چیزی رو فهمید. همینکه تغذیه میکنن و مدفوعشون خوبه و تحرک داشته باشن ایشالا مشکلی ندارن.

          پاسخ
          1. محمد

            مرسی از پاسختون اقا شهریار لطف میکنید
            فقط اگه میشه لطف کنید ی تعداد اسامی قشنگ ذکر کنید ممنون میشم

            پاسخ
            1. مجتبی

              سلام
              مبارکتون باشه.
              این طوطی ها واقعا نر و ماده هستن ولی دو ماهه نیستن و سنشون بیشتره و حداقل ۸ ماه رو دارن.
              دوست عزیز فعلا نباید دست کاریشون کنید و فقط لونه هم براشون در نظر بگیرید و آب و دون بهشون بدین تا به محیط جدید عادت کنن و اینکه یکی دو روز اول درست تغذیه نکنن طبیعیه باید آرامش داشته باشن قفس جفت عروس رو باید در محل کم رفت و آمد بذارید.
              اسم هم سلیقه ای هست هرچی دلتون خواست بذارید.
              بنظرم از نظر قیمتی هم خوب خریدین.

              پاسخ
              1. محمد

                سلام مرسی اقا مجتبی
                هشت ماهه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :/
                پس با این سن حرف زدن باهاشون بی فایدس :(
                اینا هر دو رو سرشون ک کمی تاسه و فروشنده میگفتن بچن و خوب میشه و در میاد و موضوع دیگه اینکه اینا اصلا نمیتونن بپرن وروی میله ی دومه قفس ک کمی بالاتره بپرن و ظرف تخم مرغو ک اونجا گذاشتم جلوی میله بالاتر چند بار تلاش کردن ک بپرن ولی نتونسن ایا با این سنی ک شما میگی دارن اینا طبیعیه؟؟؟؟؟
                ضدحال خوردم بابت سنشون :/
                بازم متشکرم بابت راهنمایی هاتون

                پاسخ
                1. محمد

                  http://uupload.ir/files/a0lr_dsc_0178.jpg
                  اینم جای فعلیشونه
                  خوبه یا ب بخاری نزدیکه؟؟؟
                  اینا تقریبا فک کنم نصف اوقاتم کف قفس میشینن ب جا میله ها
                  میله های قبلیه خود قفس ک فک کردم باریکه و ب این خاطر باشه رو با قطورتر تعویض کردم ولی بازم همش رو میله نیستن مث الان
                  لونه ؟؟؟ یعنی چقدر وقت دیگه تخم میزارن؟؟؟

                2. شهریار (onlypet.ir)

                  سلام
                  پرنده هشت ماهه هنوز جوانه و به راحتی میشه باهاش کار کرد. با این حال به نظرم از نگهداری جفت لذت ببرید و به فکر حرف اوردنشون نباشید. عروس سخت حرف بزنه مخصوصا الان که دوتان دیگه خیلی سخته

                3. مجتبی

                  سلام
                  سنشون حدودا همین هست که گفتم خدمتتون چون به این راحتی نسیت اونها قابل تشخیص هست حتما بالای ۷ – ۸ ماه سن دارن.
                  ولی تاسی زیر تاج در اکثر عروس ها هست و طبیعیه و ربطی به سن نداره.
                  عدم امکان پرواز هم طبیعی نیست مخصوصا پرنده دو ماهه هم باشه تا یکی دو متر رو راحت میتونه بپره اینطوری نیست که داخل قفس از این میله به اون میله رو نتونه بپره.
                  در کل عروس سخنگوی خوبی نیست و بی خیال حرف زدن عروس بشید ولی خب در همین سن و با توجه به اینکه دو تا هم هستن دیر نشده اما باز هم تاکید میکنم سخنگوی خوبی نیستن و بهتره بی خیال بشید.

              2. محمد

                اقا مجتبی عکسا اینا رو واسه ی دوستام فرستادم ک خودش عروس داره ب تعداد زیاد ک تا دید گفت اینا ک پیرن ولی بازم ببر دامپزشکی منم کلی تو حالم خوردو و ماشینو گرم کردم این بیچاره ها رو بردم دامپزشکی ک بسته بودن و دوباره برگشتم اقا شما مطمینی هشت ماهشونه؟؟؟؟ تکلیف منو معلوم کنید اگرم هشت ماهه هستن ایا نگه دارم یا برم پسشون بدم
                خیر نبینه با این پرنده هاییک ب من دادن چقد ادما الان بی انصاف شدن
                لطفا جواب این سوالای منو بدین خیلی ممنونم :(

                پاسخ
                1. مجتبی

                  سلام
                  حدودا گفتم و مطمئن باشید زیر این سن ندارن هرچی بالاتر باشه البته سن پرنده رو نمیشه حدس زد و حتی دامپزشکی و پدر دامپزشکی هم نمیتونن درست تشخیص بدن ما هم فقط تجربی و حدودی گفتیم خدمتتون تنها راه تشخیص درست و مطمئن آزمایش هست که هزینش از خود پرنده ها بیشتر میشه و به صرفه نیست.
                  نمیدونم چرا نگرانید یک جفت عروس هلندی خریدی و اتفاقا قیمتی هم خوب خریدی و موردی ندارن حالش رو ببر و بی خیال حرف زدن عروس بشو.
                  ضمنا قرار نیست قفس رو خیلی نزدیک به بخاری قرار بدین.
                  زمان تخم گذاری هم مشخص نیست فعلا بذار جا بیوفتن حداقل یکی دو ماه زمان میبره به محیط جدید عادت کنن و جا بیوفتن تا بعدا جفت بخورن و تخم گذاری کنن.

  2. محمد

    سلام خسته نباشید
    عروسای من هردوشون کمی خس خس میکنن تو نفس کشیدن و اون ماده هم بیحالتره و خوابه بیشتر
    مشکلی دارن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر واقعا سینه اونها خس خس میکنه عفونت دستگاه تنفس دارن.
      حتما محل رو گرمتر کنید. یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت جلوی اونها بذارید و هر ۱۲ ساعت داروی جدید درست کنید.
      بعد از این مدت باید صبر کنید تا دو سه روز دارو اثر کنه و پرنده ها خوب بشن. فقط حتما محل پرنده ها رو کمی گرمتر کنید دقت کنید قفس رو نزدیک به بخاری و شوفاژ قرار ندین و جلوی در و پنجره هم نباشه.
      باید عروس ها آرامش داشته باشن و ساعت خواب اونها طبق روال طبیعت باشه و شبها تا دیر وقت بیدار نباشن و خیلی هم در محل رفت و آمد قرار نداشته باشن.( اینها رو چون تازه عروس خریدین گفتم و ربطی به خس خس سینه نداشت)

      پاسخ
      1. محمد

        مرسی از پاسختون
        قبلا جلوی باز و بسته شدن درب بودن و دمای اتاقم فک کنم کمی پایین بود الان اینور روی میز کنار بخاری هستن تقریبا با کمی فاصله دمای اتاق هم تقریبا ٢۶ درجه سانتیگراد هست و مولتی ویتامین امشب براشون گرفتم و داخل ابشون ریختم اینورشون ک گذاشتم خس خس برطرف شد و اون ماده هم سرحال شد و اون یکی سر وصدا هم میکرد
        الانم کپسولو تهیه کنم باز ؟
        بازم مرسی از جوابتون

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          اگه سرحال شدن و عفونت ندارن نیازی به کپسول تتراسیکلین نیست. اصولا تتراسیکلین رو زمانی استفاده میکنن که علائم چرکی یا عفونت داخلی مشاهده بشه. اگه علائم برطرف شده نیازی به استفاده نیست.

          پاسخ
  3. محمد

    سلام خسته نباشید
    برای. این ک ببینم عروسام اهلین یا وحشی انگشتمو داخل قفس کردم و ماده خاست گاز بگیره ک جا خالی دادم در کل ماده یکم وحشی تر ب نظر میرسه دستمم ک چند بار داخل بردم برای گذاشتن سیب و اسباب بازی نر زیاد کاری نداره و ماده حالت تهاجمی میگیره کلا قیافه ماده هم خشن تره
    مطالب دستی کردنو خوندم ولی بازم الان با توجه ب ستی ک اقا مجتبی گفتن نمیدونم باید چیکار کنم ، تاکی باید اب دونشون بدم همینجوری و کاریشون نداشته باشم اگه میشه لطفا راهنماییم کنیم
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      حداقل یک هفته ده روز صبر کنید پرنده ها به محیط عادت کنن و سرحال بشن بعد به فکر دستی کردن باشین. بعدم دست رو نبرین داخل قفس و بدتر نترسونیدشون. از پشت میله غذا بهشون بدین تا بیان و غذا رو از دستتون بگیرن تا بعد. ضمنا شما گفتین عروس هاتون کف قفسن و یخ کردن و نمیدونم خس خس دارن. الان فقط ارامش نیاز دارن و بس. صبر کنید جا بیفتن و جون بگیرن تا بعد.

      پاسخ
  4. امیر

    سلام خسته نباشین ببخشید من میخوام برم یه طوطی عروس بگیرم به نظرتون سرلاکی شو (هنوز دونه خور نشده باشه) بگیرم یا جوجه ۲ماهه رو بگیرم که دونه خور شده باشه ممنون بابت سایت عالیتون

    پاسخ
    1. حمید

      سلام برده های من اصلا تمایلی ب خوردن تخم مرغ و کاهو و سیب و این چیزا ندارن و فقط ارزن و کتون و هفت تخم رو میخورن راسی جوانه گندمم خیلی دوست دارن ی مقدار نگرانم براکه بخورن چیکار باید کرد راسی در ماه دو روز بشون مولتی ویتامین میدم

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      دون خور و جفت تهیه کنید. در این صورت خرید ایده ال و نسبتا بدون ریسکی خواهید داشت.
      اگه قصد دستی کردن دارین هم بهتره ملنگو یا طوطی های بزرگ دیگه رو بخرید. مطمئنا برای دستی کردن هم جوجه سرلاکی گزینه بهتری هست اما ریسک مرگ و میر هم داره

      پاسخ
      1. امیر

        ممنون بابت کمکتون ولی من ملنگو داشتم و الان میخوام عروس هلندی بگیرم و برای دستی کردن ولی همون طور که گفتین سرلاکی ممکن بمیره

        پاسخ
          1. امیر

            آره ریسکش خیلی بالاست من خودم قبلا یه جوجه سبز سرلاکی خریدم و مرد و خیلی دپرس شدم نمیخوام یه جوجه عروس بگیرم و اونم همین جوری بشه ولی باز میترسم یه عروس دوماهه بگیرم و نتونم اون جوری که میخوام دستیش کنم

            پاسخ
    3. مجتبی

      سلام
      خب اگر پرنده دونه خور شده بگیرید بهتره و خطر تلفات کمتری داره.

      پاسخ
  5. امیر

    راستی اگر بخوام عروس بگیرم کدوم نوعشو بگیرم بهتره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هر کدوم سلیقتون بود. مثلا من خودم خاکستری رو ترجیح میدم و به نظرم خیلی جذابن. هر چی سلیقتون بود تهیه کنید.

      پاسخ
  6. فاضل

    سلام دوستان
    من خییلی مشتاقم عروس بگیرم ولی جوجه بگیرم میترسم خوب نتونم ازش نگهداری کنم
    میشه بهم بگید نظرتون راجع ب عروس هلندی دو سه ماهه چیه
    راحت دستی میشه؟
    من دوس داری یه عروسی بگیرم ک پراش کامل در اومده باشه و خاکستری باشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب عروس دو سه ماهه خوبه و خطر تلفاتش هم کمتره به نسبت جوجه ها.
      ضمنا دقت کنید بهتره عروس هلندی رو تکی نگهداری نکنید چون زود دپرس میشن پس بهتره جفت بخرید مخصوصا اگر تجربه اولتون هست و تا بحال طوطی نداشتین ولی اگر تجربه داشته باشید و براش وقت بذارید تا زمانیکه بالغ بشه میتونید ازش تکی نگهداری کنید.

      پاسخ
  7. محمد

    سلام
    عروسای قبلیمو رو بردم پس دادم چون پیش چنتا دامپزشکی و افراد وارد ک بردم نشون دادم همه از سنه بالاشون گفتن درصورتی ک من جوجه میخاستم تا دستی بشن و اینا خیلی هم وحشی بودن مخصوصا ماده و درضمن همه به ماده مشکوک بودن که نهایتا پیش ی ادم کهنه کار بردم که بعد از اوردن دلیلای مکرر میگفت این به زودی میمیره! خلاصه منم خیلی دل چرکین شدمو پس دادم
    الان میخام ی جف ت جوجه تهیه کنم میشه برای خرید یکم راهنماییم کنید برای سن و سلامت
    و دوم اینکه اگه بخام ی جفت بگیرم ک نژاد البینو تولید کنن درسته ک از ماده لوتینو و نر وایت فیس البینو تولید میشه ؟؟؟ واینکه چجوری میشه خالص بودن این دو گونه رو تشخیص داد ک حتما البینو تولید کنن؟؟
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در مور دسن پرنده قبلا هم گفتم خدمتتون نمیشه درست نظر داد و باید ببینید و تجربی تشخیص بدین.
      در مورد تولید جوجه هم اینطوری نیست که بگیم چی رو با چی جفت کنید بچه آلبینو میده هرکی هم گفت توجه ای نکنید چون بستگی به علم ژنتیک و ژن غالب و مغلوب داره این پرنده ها تا ۴ پشت عقب تر از خودشون ممکنه جوجه بدن و شبیه پدر بزرگ و مادر بزرگ باشن پس اول بایددنبال پرنده سالم باشید بعد چیزای دیگه.

      پاسخ
      1. محمد

        اگه اینجوره ک باید بیخیال البینو شد اما راهی نداره ک بشه فهمید مثلا وایته نر خالصه یا ن؟؟
        ب نظر شما چ نژادی بخرم خوبه؟
        خودم از لوتینو و وایت خوشم میاد
        ب چ نکاتی توجه کنم هنگام خرید ک باز کلاه سرم نره :/
        مرسی از راهنماییتون

        پاسخ
  8. فاضل

    کسی توی تهران عروس خاکستری واسه فروش نداره م دو سه ماهه باشه
    ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
  9. مصطفی

    با سلام
    لطفا کمکم کنید :
    من یک عروس هلنیدیه دوماهه سه روز پیش خریدم
    روز اول خیلی خوب بود
    اما متاسفانه دو روزه که داره به شدت خودشو میخارونه
    باید پیکار کنم
    حیون خلی داره اذیت میشه لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تمیز کردن پرها نشانه سلامت پرنده هست ولی باید ببینید حالت پرنده شما طبیعیه و یا نه بعد تصمیم بگیرید !!! دقت کنید و از رفتارش توضیح بدین در خدمتیم.

      پاسخ
      1. مصطفی

        بیش از حد خودشو می خارونه
        تمام بدنشو می خارونه
        گاهی اوقات حتی با پاش تند تند بدنشو می خارونه

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          شاید شپشک یا یه پارازیت پوستی داره. شایدم پرهای جدید در حال رشدن و بدنش میخاره. اول از همه قفس و کفی و ظروف اب و دان رو خوب و کامل ضدعفونی کنید، میله های نشیمن رو عوض کنید و خود پرنده رو هم وارسی کنید ببینید حشره ای چیزی نداشته باشه، یه استحمام هم به پرنده بدید دیگه نباید مشکلی واسش باشه. غذای گرم و تیز و تند هم به پرنده ندید و حتما از میوه و سبزی در رژیم غذاییش استفاده کنید. ایشالا که مشکلی نیست.

          پاسخ
  10. winner

    سلام نر و ماده من هر دو نژاد خاکستری هستن ممکنه بچه هاشون از نژاد دیگه ی به دنیا بیان؟

    پاسخ
  11. حمید

    سلام خسته نباشید میخواسم ببینم میشه این سویا های اماده رو پودر کرد و ب همراه تخم مرغ خمیر کرده و بشون بدیم یا باید حتنا ب صورت دونه اونو تهیه کنم و بپزم و ب عروس بدم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شدن میشه ولی بستگی به ذائقه پرنده شما داره البته تخم مرغ خودش خیلی مقویه و نیازی به سویا نیست نهایتا نخود و لوبیا پخته و یا خیس خورده و نرم بهش بدین خیلی بهتر هست و مطمئن تره .سعی کنید دانه مخلوط – میوه – سبزی – جوانه تازه گندم – ذرت تازه کف دریا و …. بهش بدین نیازی به سویا نداره ولی برای تنوع همون سویای خوراکی رو خیس کنید و دونه هاش رو جلوشون بریزید کمی میخورن اما پودر رو امتحان نکردم.

      پاسخ
  12. حمید

    سلام بابت ج دادن ب سوال قبل ممنونم اقا من ی نر ده ماهه دارم با ی ماده نه ماه مطمئنم هسم ک مادس اینا بیس روزه با همن نرم میزنه ماده رو اگ مادم بالغ شه و صبر کنم همه چیز درس میشه یا ن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله مشکلی نیست. اگه درگیری شدیده میتونید ماده و نر رو در دو قفس مجزا و کنار هم نگهداری کنید. عروس ها تو سن یک تا نهایتا یک و نیم سالگی دیگه بالغن و توانایی تولید مثل دارن.
      موفق باشید

      پاسخ
  13. مهدی

    سلام.عروس من ۵۰ روزش.یه هفته ست دون خور شده.جدیدا مدفوعش و سریعا میخوره.چیکارش باید کرد.ارزن و تخم کتان میخوره.دیروز براش سفیده تخم مرغ و هویج پخته شده درست کردم ولی نخورد.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      املاح بدنش کم هست بهتره در ظرف آبخوری مولتی ویتامین بریزید و کف قفس به شکلی باشه که فضله پرنده در دسترسش قرار نگیره.

      پاسخ
  14. حمید

    سلام یکی از اشناهامون میگف ماکارونی ساده رو بدون هیچ چیزی بدم ب عروسام خیلی دوس دارن و مفیده ب نظر شما این کارو کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هرچیزیکه بخورن و دوست داشته باشن دلیل نیمشه مفید هم باشه ؟؟؟!!!
      برای تنوع ماهی یکی دو مرتبه بد نیست ولی بیشتر مصرف نکنید .

      پاسخ
  15. hamid.s.f

    سلام امروز ک رفته بودم غذا بگیرم فروشنده میگف این غذا پر لز ویتامینه و از ویتامینای مخلول تو اب بهتره میگف المانیه و عالیه مثل پلت های کوچیک بود و رنگی قرمز و ابی و زرد میگف معروفه ب ویتامین المانی حالا شما نظرتون چیه اخ من تا الان قطره ای میریختم ،راسی الان عروسام لونه گرم مبکنن نیازی ب ویتامین دارن یا ن و یک چیز دیگه فروشنده میگف الان بشون جوونه جو نده چون سرده و باعث پرریزیشون میشه راس میگف؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جوانه جو که نباید هیچ زمان مصرف کنید بلکه باید جوانه تازه گندم مصرف کنید.
      این غذاها و مکمل های خارجی ممکنه تاریخ مصرف گذشته باشن پس خیلی دقت کنید.
      اگر احساس کردین نزدیک به تخم گذاری هست ویتامین – مکمل – تخم مرغ آب پز رو حذف کنید ولی دانه مخلوط و متنوع – ذرت تازه – میوه – سبزی بهشون بدین.
      بعد از اینکه جوجه ها ۹ روزگی رو رد کردن میتونید مجددا از مکمل استفاده کنید.

      پاسخ
  16. hamid.s.f

    یک سوال دیگم داشتم نر من دم های جوجگیشو داره و فقط دو تاش در اومده پر دمش همش شیکسه تقریبا و نمیریزه ک در بیاد طبیعیه یا ن؟الان ازون دو تا دم حدیداش ک در اومده باز یکش شکسه دلبل خاصی داره یا طبیعیه ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعی نیست ولی احتمال داره قفس کوچیکه و به میله هیا قفس میگیره و میشکنه باید علتش رو ریشه یابی کنید و دقت کنید از اول پرها ناقص در نیاد.

      پاسخ
      1. hamid.s.f

        قفسشون قفس کاسکوس و لوتشون از بیرون نصب شده و جاشون تقریبا بازه و من دقت کردم دمش کامل در اومده بود ولی دو تاش،الان من نمیتونم دمش رو بکشم تا در بیاد ؟یکی از اشناها میخواس این کار رو کنه ولی نزاشتم گفتم اول بپرسم

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          خب قفس کاسکو فاصله میله هاش زیاده و راحت نمیتونن بخزن. دم هم بشکنه. یعنی ساقه دم بشکنه یا چیده بشه یا هر اتفاقی واسش بیفته قرار نیست به خاطر اینکه شکسته یا چیده شده یا … نیفته و در نیاد. بالاخره پر مرده میفته و پر جدید جاش میاد بیرون. مگر جاش کور شده باشه. شما پرنده رو بگیر و یه برسی بکن. خیلی هم عجله دارین ریشه پر رو نگاه کنید و اگه خون داخلش نیست دمشو بکشید تا زودتر سبز بشه.

          پاسخ
  17. امیر

    سلام خسته نباشین ببخشید من دوهفته که یه عروس هلندی خریدم از اول بهش سفیده تخم مرغ دادم الان تو چندتا سایت خوندم که سفیده تخم مرغ و باید حداقل هفته ای دوبار به طوطی داد ولی من هر روز میدادم الان هر وقت میخوام بهش غذا (مثل ذرت و حبوبات آب پز و هویج آب پز) بدم نمیخوره فقط وقتی مادرم داشت سبزی پاک میکرد میرفت ساقه سبزیهارو برمیداشت نمیدونم شاید داشت بازی میکرد الان فقط تخمه و ارزن میخوره نمیدونم دیگه چی بهش بدم لطف کنین بهم بگین چی بهش بدم ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب پرنده تا به غذاهای مختلف عادت کنه کمی زمان میبره چون قبلا اینها رو نخورده.
      تخم مرغ هم ماهی یک نوبت کافیه بذارید تخم مرغ حسابی آب پز بشه و بعد با کارد نصفش کنید و زرده و سفیده و پوست تخم مرغ رو جلوش بذارید نه فقط سفیده ؟؟؟!!!
      جوانه گندم – ذرت تازه – لوبیا و نخود آب پز – ارزن – کتان – شاهدانه – تخم کاهو – هویج – کاهو – کلم – اسفناج – کرفس – شبید – سیب درختی – سیب زمینی خام و آب پز – موز – پرتغال – دانه اناز – انگور و ….. و همچنین مخلوط دانه ها براش مفیده.

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه مشکلی نداره و کوزه هم جواب میده. فقط این کوزه رو که اینجوری گذاشتی تو قفس چجوری کنترلشون میکنی؟ ته کوزه از طرف دیگه قفس قابل دسترسیه و در داره؟ چجوریه؟ کوزت مشکلی نداره ولی یه موقع نیاز شد کنترلی انجام بدین یکم سخته. به هر حال خوبه و مشکلی نیست. اینجوری هم میشه تکثیر کرد.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده خیلی هم خوبه ولی همانطور که آقا شهریار فرمودن دیگه شما نمیتونی در موقع لزوم داخل کوزه رو چک کنید
      خب همه چی خوب بود فقط در سمت راست یک میله بعد از در قفس یک نشیمنگاه دیگه بذارید و ارتفاعش در همین ارتفاع درب ، در حالت بسته باشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *