شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

کاسکوها بدون شک با استعدادترین پرندگان به شمار میرود و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. کاسکویی که درست نگهداری و تربیت شده باشد میتواند به خوبی کلمات را بیان کند و حتی کلمات را درجای خود استفاده کند. شاید این پرنده بین طوطی سانان زیباترین نباشد ولی بدون شک بااستعدادترین طوطی در خانواده طوطی سانان به شمار میرود. در این قسمت سعی شده با کاسکو بیشتر اشنا شویم و روش صحیح نگهداری ان را بیاموزیم

به ادامه متن توجه کنید

شناخت: کاسکو (طوطی خاکستری) با نام علمی Psittacus erithacus در غرب و مرکز آفریقا زندگی می کند. این طوطی دارای دو نژاد کنگو و تیمنه می باشد. نژاد کنگو دارای جثه ای بزرگتر و دارای پرهای دم روشن تری نسبت به تیمنه می باشد. طوطی خاکستری آفریقایی از اکثر طوطی ها بزرگتر می باشد، طول بدن نژاد کنگو ۱۲ تا ۱۴ و نژاد تیمنه حدود ۱۰ اینچ می باشد هر دو نژاد دارای دمهای خیلی کوتاه و قرمز رنگ میباشند که در نژاد تیمه رنگ دم مایل به قهوه ای میباشد و اگر چه نسبت به سایر طوطی ها دارای پر و بال رنگارنگی نیستند اما به واسطه هوش و قدرت سخن گویی بالا بسیار مورد توجه می باشند

طوطی خاکستری در طبیعت بسیار اجتماعی می باشد این پرندگان بدلیل داشتن امنیت بالاتر و همچنین علاقه به همنشینی با سایر همنوعانشان بصورت گله ای زندگی می کنند. این احساس دوستی می تواند در یک پرنده خانگی به دوستی با انسان تبدیل شود به طوریکه پرنده به راحتی عصبانیت یا ناراحتی صاحبش را تشخیص و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد وگاهی این روابط به قدری عمیق میشود که تحمل دوری از صاحب خود را حتی یک لحظه نداشته و در صورت بی توجهی باعث افسردگی و عارضه پرکنی میشود که درمان ان کار چندان راحتی نیست.

طوطی خاکستری (کاسکو)

خرید کاسکو: در صورت تصمیم به خرید طوطی خاکستری بهترین گزینه انتخاب طوطیی است که از زمانی که جوجه بوده از مادر جدا شده و توسط یک انسان تغذیه شده است. چنین پرنده ای به راحتی به انسان خو گرفته و به او اعتماد می کند. بسیار کم اتفاق می افتد که آنها نسبت به صاحب جدید خود حالت تهاجمی داشته باشند با این حال دقت کنید که جوجه باید به سنی رسیده باشد که به تنهایی غذا بخورد در غیر اینصورت پرنده برای رفتن به یک محیط جدید خیلی جوان است یک پرنده فروش آگاه هیچگاه چنین پرنده جوانی را نمی فروشد. طوطی خاکستری می تواند یک دوست حیرت انگیز برای صاحبش باشد که می تواند جذابیتهای زیادی برای صاحبش ایجاد کند طوطی و صاحبش می توانند مدتهای زیادی با هم سرگرم باشند اما همانند دیگر حیوانات خانگی، کلید این کار توجه به پرنده است. طوطی خاکستری زمانی طولانی زندگی می کند و می تواند برای صاحبش زندگی شادی را بوجود آورد.

برای خرید طوطی خاکستری به نکات زیر توجه کنید:

۱)خریدار بیتجربه کاسکو بهتر است یک کاسکوی جوان که از جوجگی با انسان بزرگ شده تهیه کند و یا حداقل یک جوجه کاسکو نیمه رام برای نگهداری انتخاب کند

۲)برای تشخیص اینکه کاسکو جوجه است یا بالع بهترین راه رنگ چشمهای کاسکو میباشد که تا قبل از ۴ ماهگی خاکستری تیره و تا حد زیادی مایل به سیاه، از ۴ ماهگی تا ۶ ماهگی خاکستری و از ۶ ماهگی تا ۹ ماهگی از خاکستری روشن به سفید کمرنگ که از خصوصیات کاسکوهای جوان بالغ میباشد است تغیر میکند هر چه سن کاسکو از ۹ ماهگی به بالا رود رنگ چشمها کاملا سفید و کم کم به رنگ زرد و پرتقالی تبدیل میشود

۳)بهتر است در هنگام خرید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید و او را باخود به پرنده فروشی ببرید تا به شما در امر خرید کمک کند

۴)از مغازه دار بخواهید درباره گذشته پرنده برای شما توضیح دهد. تابیشتر با پرنده اشنا شوید(البته بعضی از پرنده فروشان وجدان کاری را کنار گذاشته و اطلاعات غلط در اختیار شما قرار میدهند پس هنگام خرید دقت کنید پرنده را از کجا تهیه میکنید)

نکاتی در مورد خرید پرنده سالم

۱)به وضعیت ظاهری پرنده نگاه کنید پرنده سالم حواسش به محیط کاملا جمع بوده به صورت استوار بر روی میله ایستاده و به شما نگاه میکند و ممکن است در صورت اهلی نبودن مبادرت به کشیدن قار قار کند (البته در زمان استراحت پرنده روی یک پا ایستاده و حداقل یکی از چشمها را میبندد که این نشانه بیماری نیست)

۲)فضله پرنده یکی از مواردی است که میتواند در سلامت پرنده به ما کمک کند. فضله پرنده نباید شل و  ابکی باشد و یا رنگ ان از سبز و سفید به رنگ قهوهای یا قرمز در امده باشد (البته در زمان استرس ممکن است پرنده مدفوع ابکی داشته باشد ولی شما به کل فضله های داخال قفس نگاه کنید و تصمیم بگیرید)

۳)پرنده حالتی پف کرده و بیحال نداشته باشد

۴)چشمها کاملا شفاف عاری از هرگونه اب اوردگی و کثیفی در اطراف چشم باشد

۵) پرهای پرنده کاملا سالم و شفاف ،بدون خوردگی یا پرکنی باشد

۶)ناخنها بیش از حد بزرگ و کج و معوج نباشد

۷) منقار پرنده سالم و روی هم قرار داشته باشد و رشد اضافی نداشته باشد

۸)انگشتان پاها کاملا سالم دو تا به جلو  و دو تا به عقب و عاری از پینه یا گوشت اضافی باشد

۹)مقعد پرنده پف کرده یا قرمز رنگ نباشد و حالتی عادی داشته باشد

با رعایت کردن نکات بالا و استفاده از تجربه افراد مجرب میتوان انتظار داشت تا پرنده خریداری شده سالم و سرحال باشد

نکات عمومی در نگهداری کاسکو: بدلیل زندگی اجتماعی، این پرنده به محبت و توجه زیادی نیاز دارد، بی توجهی به حیوان باعث ایجاد افسردگی و اضطراب در این پرنده می گردد. پرنده ای که مورد بی توجهی قرار گرفته اغلب شروع به کندن پرهای خود میکند. این طوطی به صاحبی که برای رابطه با او اشتیاق دارد نیاز دارد، در صورتی که وقت کافی برای گذراندن با این پرنده ندارید از خرید آن صرفنظر کنید. دلیل شهرت این پرنده هوش باور نکردنی آن است، آلکس، طوطی ای که توسط دکتر Irene Pepperberg آموزش داده شده می تواند کارهایی در حد یک کودک چهار ساله از قبیل تشخیص رنگ ، شکل و تعداد اشیا انجام دهد توانایی سخن گوئی این پرنده افسانه ایست. طوطی های خاکستری توانایی یادگیری بیش ازچند صد لغت را دارند همچنین می توانند بسیاری از این لغلات را فهمیده کاملا درست استفاده نمایند علاوه بر این می توانند هر صدائی را که می شنوند از قبیل صدای تلفن یا یک پرنده دیگر و هر نوع صدایی را تقلید کنند.

آموزش دادن به پرنده به واسطه هوش و حس کنجکاوی اش بسیار شیرین است. اگر می خواهید پرنده شما یک عبارت خاص را تکرار نماید ان را به وضوح ادا کنید و موقع آموزش مستقیما به پرنده نگاه کنید به این صورت پرنده می فهد که شما می خواهید او این لغت را تکرار کند. برای اینکه پرنده اسم یک شی مثلا بیسکوئیت را یاد بگیرد آنرا در دستتان بطوری که پرنده آنرا ببیند نگاه دارید سپس کلمه را بوضوح ادا کنید. کلمه را در یک جمله بکار برید مثلا بگوئید دوست داری؟ بعد بیسکوئیت را به او نشان داده و بگوئید بیسکوئیت. اجازه دهید پرنده بفهمد در مورد چه صحبت می کنید. همیشه یک صاحب مسئولیت پذیر باشید، هیچگاه به پرنده لغات اشتباه یاد ندهید، همیشه اسباب بازیهای متنوعی را در اطراف و داخل قفس پرنده قرار دهید تا حوصله حیوان سر نرود، در غیر اینصورت پس از مدتی پرنده مشکلات رفتاری پیدا خواهد نمود. با تغییر دادن اسباب بازیها و بازی کردن با حیوان، پرنده را همیشه فعال نگاه دارید. این پرنده از میوه های تازه ، سبزیجات ،غله ،میوه های مغزدار وبذر گیاهان تغذیه می کند.در صورتی که از غذای آماده استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که این غذا مخصوص طوطی های بزرگ بوده و همچنین غذای خریداری شده تازه باشد. این پرنده می تواند گل کلم ،هویج، اسفناج ،ذرت و تقریبا هر نوع سبزیجاتی را بخورد و اصلا نگران تکه تکه کردن این سبزیجات نباشید آنها دارای منقار بسیار قوی می باشند، اجازه دهید خود پرنده غذایش را تکه تکه کند. در مورد میوه ها هم همینگونه رفتار کنید ،پرنده به راحتی می تواند یک سیب یا پرتقال را تکه کرده و بخورد ، اجازه دهید پرنده از منقار خود استفاده کند بعلاوه با این کار می تواند مدتی سرگرم باشد. دادن غذاهای انسان از قبیل نان به پرنده ایرادی ندارد ولی دقت کنید که پرنده نباید غذاهایی از قبیل شکر،روغن حیوانی ، شکلات ، کافئین و نمک بخورد. طوطی خاکستری اصلا پرنده کوچکی نیست هرچند دم بلندی مثل یک ماکائو(آرا) ندارد اما به یک قفس نیاز دارد که بتواند بالهای خود را از هم باز کند و همچنین از دیواره آن بالا رود. میله ای که در قفس برای نشستن پرنده تعبیه می شود باید حد اقل دارای قطر یک سانتیمتر باشد تا پرتده به راحتی بر آن بنشیند. بخاطر داشته باشید که این پرنده یک طوطی بزرگ است و طوطی ها جویدن را دوست دارند این بدین معنی است که اگر قفس پرنده را نزدیک یک کار شیک چوبی یا پارچه ای قرار دهید پرنده نسبتا سریع آنرا از بین می برد. این خطای پرنده نیست جویدن جزئی از وجود این پرنده است. طوطی های خاکستری حدود ۴۰ تا ۶۰ سال زندگی می کنند. این طوطی پرنده سالمی است و بسیار کم بیمار می شود شایع ترین بیماری این پرنده پر کنی می باشد که به یک بیماری جسمی یا روانی دلالت می کند. این بیماری زمانی آشکار میشود که پرنده بصورت جدی شروع به کندن پرهای خود می کند حتی می تواند نقاطی از بدنش را کاملا بی پر کند. طوطی های خاکستری تنها پرندگانی نیستند که مبتلا به این بیماری می شوند ولی به هر حال یکی از پرندگانی هستند که به این بیماری دچار می شوند. اگر پرنده شما این رفتار را از خود نشان داد به سرعت به یک دامپزشک مراجعه کنید تا در صورتی که پرنده مشکل جسمانی داشته باشد تشخیص داده شود. بیماریهای جسمانی می تواند شامل یک بیماری انگلی،یک آلرژی غذایی یا کمبود مواد غذایی باشد در صورتی که هیچکدام از علائم بیماری جسمی وجود نداشته باشد احتمالا پرنده به یک بیماری روحی دچار شده است که از دلایل اصلی آن می توان ترس یا تنهایی را نام برد

حمام دادن کاسکو: در طبیعت کاسکوها زیر باران دوش می گیرند و اگر نیاز به حمام گرفتن داشته باشند و مدتی باران نباریده باشد، معمولاً لب رودخانه ها آب تنی می کنند. کاسکوها پس از آب تنی، چندین بار بدن خود را با شدت تکان می دهند و بال می زنند تا مقدار زیادی از آب بدنشان به اطراف پاشیده شود و سپس به کمک منقار خود مشغول پَر آرایی می شوند. کاسکو نیز مانند پرندگان دیگر می تواند سر خودش را از طرف چپ و راست تا ۱۸۰ درجه بچرخاند. بنابراین در هنگام خشک کردن بدن و پَر آرایی، به راحتی می تواند تمام سطح بدنش را با منقارش آبگیری و خشک کند و نسبت به آراستن پرهای خود اقدام کند.

در انتهای دنبالچه کاسکو یک غده مولد چربی وجود دارد که کاسکو با منقارش از آن غده، چربی می گیرد و تمام پرهایش را چرب و درخشنده می کند. چربی مالیده شده به پرها به همراه چربی طبیعی پوست، به علت قرار داشتن در معرض هوا و دمای بدن، دایماً در حال خشک شدن و تغییر ماهیت است. کاسکو در هر روز حدود یک سوم اوقات خود را مشغول خاراندن نقاط مختلف پوست و شوره برداری از آن می کند و متعاقب چند دقیقه خاراندن، تکان شدیدی به بدن خود می دهد و به این ترتیب، چربی های خشک شده و پوسته های کَنده شده از بدنش جدا می شود. این ذرات به قدری سبک است که تا مدتی در هوا معلق می ماند. کاسکو متعاقب هر بار خاراندن بدن و تکان دادن خود، مجدداً از غده چربی انتهای بدنش، چربی می گیرد و چربی تازه را به پرهای خود می مالد و آن ها را درخشان و تازه می کند. این عمل کاسکو، در واقع رعایت نظافت و بهداشت طبیعی پوست و پرها است که باعث تمیز و درخشنده ماندن پرها و پوست بدن کاسکو می شود و به این عمل پَر آرایی گفته می شود.

وقتی از کاسکو در خانه نگهداری شود، با دور افتادن از محیط طبیعت و محروم شدن از حمام گرفتن در زیر باران یا احتمالاً در کنار آب های جاری، شما بایست هفته ای یک بار در زمستان و دوبار در تابستان کاسکو را حمام دهید تا پرهایش همواره حالت شادابی، لطافت و درخشندگی را حفظ کند.

برای حمام دادن کاسکو، هر فرد ممکن است شیوه خاصی را اعمال کند و این کار قاعده خاصی ندارد. فقط باید مراقب بود که به کاسکو آسیب نرسد، سرما نخورد و دچار استرس نشود.

حمام دادن کاسکو در اولین بار: قفس کاسکوی خود را به آرامی به داخل حمام ببرید. دوش سیار را برداشته و کمی اب به نزدیک قفس و سینی کف بریزید سعی نکنید به صورت ناگهانی یا غافلگیرانه اب را به سمت کاسکو بپاشید

کاسکوی شما ممکن است  در چند نوبت اول، مانند بچه ها از حمام گرفتن خوشش نیاید و ممکن است مقاومتی از کم تا شدید در مقابل ریخته شدن آب به بدنش نشان دهد. اما اغلب کاسکوها  به زودی به حمام گرفتن عادت می کنند. به ویژه اگر سعی کنید آرامش کاسکو حفظ شود و اعتمادش نسبت به شما جلب شود. همین طور که شما مشغول به آب ریختن به سینی و قفس هستید، کاسکو شما بیشتر آماده ریخته شدن آب روی خودش میشود. در نوبت های اول که کاسکو عادت به حمام گرفتن ندارد، فقط به پاشیدن آب ولرم روی بال ها، پشت و پرهای آن اکتفا کنید. آب را ملایم به بدن کاسکو بپاشید و از دست زدن به بدن یا تلاش برای ریختن آب به زیر بال های کاسکو خودداری کنید. اگر کاسکو زیاد بی تابی می کند، حمام دادن را هر چه زودتر به اتمام برسانید؛ یعنی فقط ظرف ۲۰ ثانیه مقداری آب به تمام نقاط بدن به جز سر کاسکو بپاشید. سپس برحسب شرایط هوا از لحاظ میران گرمی و سردی، اجازه دهید کاسکو خودش را خشک کند(قرار دادن کاسکو در زیر تابش نور همراه با داشتن سایه بسیار مناسب است)

کاسکوی شما در هر نوبت که حمام داده می شود، از نوبت قبل کمتر بی تابی می کند و به تدریج از حمام گرفتن لذت می برد و کار شما بسیار آسان و لذت بخش می شود. البته در خصوص حمام گرفتن نیز رفتار کاسکوها یکسان نیست، ولی بیشتر آن ها پس از مدتی به خوبی از حمام گرفتن لذت می برند و خودشان را در اختیار شما قرار می دهند. در صورتی که پرنده اهلی باشد و به شما اجازه دست زدن به پرهایش را بدهد بهتراست زیر بالها و زیر دم را هم به بالا گرفته و اب بپاشید

نکته: باید به خاطر داشته باشید که حمام دادن کاسکوی وحشی باعث می شود که طول مدت اهلی شدن آن کمتر شود و با صاحب خود زودتر صمیمی شود. در خصوص حمام دادن کاسکوهای وحشی به نکات زیر توجه کنید:

۱) کاسکویی که برای اولین بار به خانه ای وارد می شود (خانۀ اولین صاحب)، وحشی محسوب می شود. این کاسکو تا این زمان هیچ تجربه ای از حمام گرفتن ندارد.

۲) کاسکو را پس از وارد کردن به منزل خود، تا مدت ۳ هفته حمام ندهید تا در خانه شما آرامش بگیرد و اعتمادش نسبت به شما جلب شود.

۳) در پایان هفته سوم، آن را به حمام ببرید و پس از نظافت قفسش، به آرامی و به مدت بسیار کوتاه دوش آب ولرم را (به جز سرش)، به طرف بدنش بگیرد. کاسکو در این هنگام قار می کشد. برای جلوگیری از به هیچان درآمدن کاسکو، در سه نوبت اول حمام دادن، هر ۱۵ ثانیه به مدت ۵ ثانیه آب روی کاسکو بپاشید و سه بار پاشیدن آب روی نقاط مختلف بدن کاسکو را تکرار کنید. یا یکبار به مدت حدود ۲۰ ثانیه به آن آب بپاشید و حمام دادن را تکرار کنید. پس از عادت کردن کاسکو به حمام گرفتن، بی تابی آن تمام می شود و شما می توانید مدت بیشتری آب به بدن کاسکوی وحشی بپاشید. همچنین در هر زمان که کاسکو در مقابل پاشیدن پرفشار آب به بدنش بی تابی نکند، می توانید  آب را به فشار مناسب (فشاری که کاسکو را ناراحت نکند)، به بدن کاسکو بپاشید.

نکته: برای خشک شدن کاسکو بهتر است این کار به صورت طبیعی توسط خود طوطی انجام شود بهتر است شرایط ان را با هوای محیط (نه سرد و نه گرم محیا سازید) در صورت لرزیدن کاسکو و شرایط اب و هوایی بد میتوانید کاسکو را با سشوار خشک کنید ولی باز هم تاکید میکنم بهتر است پرنده خودش پرهایش را خشک کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

474 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی خاکستری (کاسکو)

  1. اشکان

    سلام چطور نرو ماده گیه طوطی کاسکو را بفهمیم

    پاسخ
  2. آراز

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    من الان ۴ ساله که کاسکو دارم وقتی اومد از صاحب قبلیش حدود ۱۵ تا ۲۰ کلمه بلد بود اما داره به تدریج فراموش میکنه و از من هم چیزی یاد نمیکیره، طبق مقاله خودتون هم‌کلاس براش گذاشتم و هم صدای ضبط شده، البته صدای محیط رو تقلید میکنه ، مثل صدای در یا صدای شیر آب، سن کاسکوم حدود ۱۰ سال باید باشه، میشه لطفا راهنمایی کنید، مشکل دوم‌اینه که اصلا با خانوم ها از جمله مادر خواهر و همسرم رابطه خوبی نداره و اکثر اوقات که از کنار قفسش رد میشن به دیواره قفس حمله ور میشه و حالت تهاجمی به خودش میگیره ، حتی وقتی من دارم نازش میکنم و‌اونها نزدیک بیان من رو‌هم‌ گاز میگیره در حدی که یا زخم‌میشه یا شدیدا درد میگیره ،حدس میزنم ماده باشه ، آیا این موضوع می تونه علت این رفتار باشه آیا نوعی حسودی است؟ راه حلی پیشنهاد می کنید؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خیر، حسودی نیست ممکنه از لباس یا چیزی بترسه که این رفتار رو انجام میده یا خاطره بدی در ذهنش هست. اگه پرنده حسودی کنه نمیترسه بلکه شروع به داد و بیداد میکنه و حالت تهاجمی میگیره.
      برای حرف زدنش هم کار خاصی نمیشه کرد و کلماتی که قبلا یاد داشته رو مدام باید تکرار کنید. در زمان هایی هم اینکار رو انجام بدید که حواس و توجهش به شماست یا در حال تقلید اصوات دیگه هست.

      پاسخ
  3. سید مسعود اخوت علویان

    ضمن عرض سلام و خسته نباشید .
    من یک کاسکو دارم که حدود یک سالشه و از یک ماهگی اونو گرفتم. این طوطی همیشه درون خونه ازاد میباشد و تنها برای غذا خوردن داخل قفس خود میشود ، که این موضوع بخش اول سوال بنده میباشد که این کار صحیح است که پرنده بشکل مدام ازاد گذاشته شود یا خیر .؟.. مطلب بعدی ارامش پرنده است و تمایل کم اون به بازی کردن که خواستم بدونم این موصوع طبیعی ست یا خیر ؟ و سوال اخر اینکه رژیم غذائی این طوطی فقط تخمه و ذرت تازه هست و هیچ تمایلی به خوردن میوه جات و یا دیگر غلات از خود نشون نمیده ، حال نیاز هست از مواد افزودنی و یا داروهای تقویتی برای اون در طی روز استفاده کنم و اگر جواب جنابعالی مثبت است عنایت بفرمایید چه نوع را باید تهیه کنم .
    بنده یکبار دیگه از شما کمال تشکر خود را اعلام میدارم و از خداوند برای شما ارزوی سلامتی و موفقیت دارم .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه ناراحت خرابی و کثیف کاریش نباشید زمانی که خودتون منزل تشریف دارید ازاد باشه عیبی نداره و اکثر پرنده های دستی همین شرایط رو دارن و دائم ازادن بغیر از زمانی که منزل نیستیم.
      ارامش پرنده که خیلی خوبه. اما خب باید دید سایر شرایط جسمی و روحی پرنده هم به چه شکله. اگه اونها هم طبیعی باشه موردی نیست.
      در مورد بخش اخر سوالتون هم بله. هم سپیا در اختیارش بزارید و هم از مولتی ویتامین مخصوص طوطی سانان استفاده کنید. همچنین میوه و سبزیجات و جوانه دانه ها رو به نحو دیگه ای واسه پرنده سرو کنید تا ترغیب بشه و بخوره.

      پاسخ
  4. arshia mahdavi

    سلام راستش بابای من چند روزی است میخواد طوطی بگیره ، مخصوصا کاسکو ولی ملنگو هم بدش نمیاد بنضرتون بین کاسکو و ملنگو و عروس هلندی کدوم بصرفه تره و کدوم زود تر و بهتر دستاموز میشه یا دستی یا حرف میزنه، یا بیماری دارن ؟ البته بابام حرفه ای است و تو بچگیش کلی طوطی داشته و من کلا تو عمرم دوتا فنج داشتم که یکیشون سه چهار ماه اول مرد ولی از اونجایی که قفس فنجام تو حیاط خلوط بود چند روز بعدش یه گربه نامرد اومد اون یکیم خورد راستی بنضرتون قناری هم میسرفه بخریم یا مریضی داره یا سخته اوازخون شه

    پاسخ
    1. ali.mns

      تکثیر و سود دهی به نظرم عروس . اگه جفت کارداده ملنگو هم پیدا بشه اونم سود خوبی داره.
      زیبایی کاسکو و عروس به نظرم.
      اموزش کاسکو
      بیماری خوب نگهداری بشه هیچکدوم مشکلی ندارن.

      پاسخ
  5. arshia mahdavi

    نه منضورم اینبود بیماری که به انسان بدن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      پرنده سالم بیماری به انسان نمیده مگر اینکه نکات بهداشتی رو رعایت نکنید یا به پرنده حساسیت داشته باشید.

      پاسخ
  6. شایان

    سلام کاسکو من وقتی از قفس میاد پایین روی فرش جدیدا نوکش رو میزاره روی فرش و مثل مرغ که خاک رو میخواد جابجا کنه پاهاش رو عقب جلو میکنه نگرانشم نمیدونم داستان چیه.رفتارش طبیعی هست؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مشکل خاصی نیست و بازی میکنه با پرزهای فرش. یا داخل پاش گیر میکنه و اینجوری پاشو عقب و جلو میبره. کلا اینجور موارد چیز نگران کننده ای نداره.

      پاسخ
  7. ناشناس

    سلام کاسکوی من خیلی بهم وابسته شده فقط از دست من غدا می خوره تا من نباشم نمی خوره اگه داخل خانه نباشم همش صدا می ده و فقط کمی کنارش می شینم اروم میشه تا من داخل خانه نباشم از قفس بیرون نمیاد من بهش می گم دوستت دارم تا منو میبینه بهم میگه دوستت دارم و اروم نداره و خیلی کارای دیگه مثلا من تا میام تمام حرفایی را که یادش دادم می زنه و تا من داخل خانه نباشم فقط جیغ می زنه ایا میشه کاریش کرد؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه متاسفانه و وابستگی شدیدی به شما پیدا کرده. به هر حال کاسکو شما رو جفت و همدم خودش در نظر گرفته و مشخصه تنها بشه یا شما کنارش نباشید اول جیغ و داد میکنه و اگه کم کم جیغ و دادم فایده نداشت و محلش ندادید افسردگی میگیره و ممکنه شروع کنه به کندن پرها.
      بهتره سایر اعضای خانواده هم بیشتر با پرنده در ارتباط باشن و اونا هم کنارش بشینن و باهاش حرف بزنن و سعی کنن دستی بهش غذا بدن تا مشغول بشه و حالا شما یک روز تشریف نداشتید سایرین در کنارش باشن.

      پاسخ
  8. ناشناس

    وای نه اثلا کسی توی اتاق میره خودشو می کشه غیراز خودم اتاقو کرده مال خودش یعنی اتاق منو راستی یک جفت براش بذارم خوب میشه نه من خیلی وقتا جوابشو نمیدم ولی فقط جیغ می زنه اخه من نباشم همش جیغ میزنه و کلا یک دقیقه ول می کنه و دوباره۳ساعت جیغ می زنه

    پاسخ
  9. مهران

    سلام اگر بخواهم کاسکو را با اسپری آبپاش حمام کنم آیا می شود یا نه و چطور باید اینکارو بکنم؟

    پاسخ
    1. Parrot

      سلام بله بهترین راه برای حمام طوطی اسپری آب پاش هستش اگه کاسکو دستیه و به اب پاش عادت داره که کاری نداره اب اسپری کن بهش اما اگه از اسپری میترسه از بالا بهش اب بپاشید موفق باشید❤️

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام من چند سالیه سایتتون رو دنبال میکنم
    خیلی اعتماد دارم به سایتتون
    میخواستم بپرسم که من ی دستگاه جوجه کشی خوب دارم امتحانشم پس داده بعد این سایتایی که تخم نطفه دار کاسکو میفروشن واقعین یا فقط جنبه تبلیغاتین ؟؟
    اخه چرا خودشون بعمل نمیارن که از فروش جوجش بیشتر سود کنن
    خیلی ممنون میشم اگر جواب بدین❤️

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اطلاعی در مورد فروشنده ها که ندارم. فقط میتونم بگم خریداری تخم نطفه دار اگر هم نطفه داشته باشه و در دستگاه جوجه کشی هم جوجه بشه بزرگ کردن خود جوجه واقعا سخته و ریسک مرگ و میر بالایی داره.

      پاسخ
      1. ناشناس

        درست میگی شما آقا شهریار
        ولی بظرم ریسک طوطیهای کوچیک مثل عروس هلندی و برزیلی اینطوری باشه
        حالا فروشنده زده تخما وارداتی واقعا تو این مسافت و گذشت زمان راندمان جوجه کشیو پایین نمیاره؟ 🤔

        پاسخ
  11. pam

    سلام یه کاسکو دارم خیلی جیییغ میزنه وقتی تنها میشه به خصوص براش جفت بگیرم خوب میشه ؟

    پاسخ
    1. Parrot

      سلام
      دوست عزیز جیغ زدن میتونه خیلی علت هایی داشته باشه!!!
      اما خب اگر طوطی سالمه و مشکلی نداره و بالغ هم شده و دستی نیست ( چون اگه دستی باشه برای خودتون جیغ میزنه ) و وحشیه براش جفت بگیرید اما خود من یه طوطی ماده داشتم که دستی بود اما جیغ میزد و علتش جفت بود ! پس نمیشه گفت فقط وحشی ها اینکارو میکنن و دستی ها جفت نیاز ندارن اما خب درکل طبق تجربه ای که داشتم دلیلش همین جفته البته اگه طوطی سالمه و وقت براش میزارید نه اینکه ولش کنید خب اونم جیغ میزنه و میگه بیاید پیشم

      پاسخ
  12. فریده

    سلام خسته نباشید راستش بعد از گذشت ۲ سال کاسکوی ما بطرز عجیبی از بالای بینی بین دو چشم یک حالت غده یا برجستگی که خیلی هم سفت هست دیده می شود. میخواستم بدانم که آیا این مشکلی ندارد.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بهتره به دامپزشک مراجعه کنید. اگه از بینی شروع شده میتونه سنگ بینی باشه. اگه حالت جوش داره میتونه از عفونت های باکتریایی باشه. به هر حال بهتره به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  13. 30MAHI

    آقا شهریار سلام
    کاسکو رو چجوری می شه تشخیص داد نره یا مادست ؟؟؟؟
    کاسکو من سه سال بود خریدم الان هفت ساله ست .
    جنسیتشو چطور می شه تشخیص داد ؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیلی سخته و تقریبا بدون ازمایش نمیشه مخصوصا اگه یه دونه داشته باشید و بخواید از روی ظاهر همون یدونه رو تشخیص بدید!!. در گله باز از روی برخی مشخصات ظاهری که اونم دقیق نیست میشه حدسایی زد. در نت جستجو کنید احتمالا روش های ظاهری نوشته شده که هیچ کدوم به نظرم قابل استفاده نیست برای یک نمونه!

      پاسخ
  14. 30MAHI

    دوستان درست می گن کاسکو با جنس مخالف خیلی خوبه ؟؟؟؟؟
    مثلا کاسکو نر با زن ها بهتره؟!

    پاسخ
    1. Lord pet

      ببینید این رو برای همه ی طوطی ها میگن تا حدودی درسته ولی اصلش اینه که اعتمادش رو جلب کنید این مهمتره

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *