روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

در این بخش  روش صحیح کوتاه کردن ناخن ها و منقار پرندگان توضیح داده میشود. البته در صورتی که  از چوبهای طبیعی درختان در سایز های مختلف ،برای میله نشیمنگاه استفاده کنیم یا امکان جویدن را مثلا برای طوطی ها محیا کنیم یا تغذیه صحیح را رعایت کنیم و نکات دیگری که در بخشهای مختلف این سایت به ان پرداخته شده را رعایت کنیم کمتر به مشکل بلندی  ناخن ها و منقار دچار میشویم. به هر حال در صورت بلند شدن ناخنها و منقار چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم. در ادامه متن روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار با توضیحات لازم ذکر شده است

به ادامه متن توجه کنید

کوتاه کردن ناخن و نوک پرندگان: کوتاه کردن ناخن ها و جلوی قسمت فوقانی منقار به صورت مرتب انجام نمیگیرد. تمامی قسمت های استخانی بدن نظیر ناخن ها و منقار توسط سلول های خونی ساخته شده و به هنگام رشد سخت میشوند. این قسمتها در ضمن رشدشان  دارای فرسایش نیز میباشد و در اثر اصطکاک کوتاه میشوند و معمولا رشد و فرسایش انان در حد تعادل قرار دارد.

پرندگانی مانند طوطی که از امکانات جویدن برخوردار باشند یا میله نشیمنگاه پرندگانی مانند قناری ، طوطی،مرغ عشق و….. اگر زیاد نازک نباشد به ندرت نیاز به کوتاه کردن منقار یا ناخن نیاز خواهند داشت.

توصیه: برای جلوگیری از بلند شدن ناخن ها بهتر است از چوبهای طبیعی درختان در سایزهای مختلف استفاده کنید و از میله های فلزی یا پلاستیکی داخل قفس یا چوبهای باریک استفاده نکنید و انها را با چوب طبیعی درختان تعویض کنید

توجه: علاوه بر امکان جویدن و میله نشیمنگاه تغذیه نیز در رشد بیش از حد ناخن ها تاثیر بسزایی دارد.

به هر حال درصورتی که امکانات جویدن، میله نشیمنگاه و تغذیه، مناسب باشد کمتر با بلندی ناخن و منقار مواجه میشویم. ولی در صورت بلند شدن این قسمتها چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم

کوتاه کردن ناخن ها: برای کوتاه کردن ناخن ها بهتر است از ناخن گیر استفاده شود،ناخن گیر خوب باید از هر دو طرف ناخن ها را قطع کند تا در پرندگان مسن تر شکستگی ناخن پدید نیاید.

سلول خونی داخل ناخن نباید مجروح گردد. در انواع کوچک با قرار دادن ناخن جلوی نور لامپ ،میتوان سلول های خونی را تشخص داد اما در انواع بزرگ ترباید با دقت و کمی تجربه این کار را انجام داد. برای کوتاه کردن ناخن پرندگان بزرگ بهتر است از شخص دیگری هم کمک بگیرید به اینصورت که یک نفر پرنده را محکم نگه دارد و شخص دوم پای پرنده را گرفته و ناخن ها را کوتاه کند. توجه داشته باشید که همواره کمتر بهتر از بیشتر و اسیب رساندن به پرنده است. در صورتی که با وجود همه احتیاط خونریزی پدید اید میتوان به کمک پنبه کلرید اهن به سرعت جلوی خونریزی را گرفت.

عکس زیر شما را در چکونگی و درست کوتاه کردن ناخن پرنده راهنمایی میکند

کوتاه کردن منقار طوطی ها: کوتاه کردن منقار طوطی ها به ندرت پیش خواهد امد مگر اینکه تغذیه صحیح و وسایل لازم را دراختیار پرنده خود قرار نداده باشید به هر حال قبل از انجام این کار توصیه شخص بنده به شما این است که این کار را به افراد با تجربه و حتی المقدور به دامپزشک واگذار کنید و از کوتاه کردن منقار بدون تجربه جدا خوداری کنید

شکل زیر نحوه کوتاه کردن منقار را نشان میدهد

برگرفته از کتاب هلموت پینتر ترجمه پروفسور علی فرشچی (نقل از onlypet.ir)

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

410 دیدگاه در “روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

  1. ناشناس

    سلام خونریزیش بند بیارید خوب میشه در میاد باز مال منم اینطوری شد طول کشید تا در بیاد ولی الان خداروشکر خوبه

    پاسخ
  2. میلاد

    سلام من مرغ عشق دارم ک ناخنش سکسته چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      کار خاصی نمیشه کرد. فقط ناخنش رو با ناخن گیر صاف کنید. یعنی محلی که شکسته رو صاف ببرید. دقت کنید زیاده روی هم نکنید که در اینصورت ممکنه به رگ خونی داخل ناخن اسیب بزنید و پرنده دچار خونریزی از اون قسمت بشه. لطفا همین مطلب کوتاه کردن ناخن که در بالا هست رو قبل از اینکار مطالعه کنید.

      پاسخ
  3. ...ساناز...

    …سلام وقت بخیر …

    عروس هلندی من نزدیکای ۵ ماهشه و همش درحال اواز خوندن نوکشو محکم به زمین میکوبه علتی داره و ممکنه چه اتفاقی بیوفته و کوتاه کردن منقار چه فایده ایی داره
    لطف میکنین پاسخمو بدین متشکرم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای بازی و سرگرمی و جلب توجه شما این کار رو انجام میده و نیازی نیست الکی نوک پرنده رو کوتاه کنید البته کوتاه کردن نوک تجربه لازم داره و نباید خودتون اقدام کنید.

      پاسخ
  4. حسین

    سلام من یه پرنده شکاری به نام دلیجه دارم ۹۰درصد اهلیست نوک و ناخنش بلند شده ان را بگیرم یا چون پرنده شکاریست لازم نیست کوتاه کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کوتاه کردن نوک کار هرکسی نیست پرنده رو اذیت نکنید اما ناخن هاش رو به آرومی و خیلی کم میتونید کوتاه کنید. البته به نظر بنده اگر زیاد بلند نشده پرنده رو اذیت نکنید.

      پاسخ
  5. ناشناس

    اگه خیلی بلند شده و اذیتش میکنه یا اذیتت میکنه باید کوتاه بشه
    اگه کوتاه میشه باید سوهان بزنید و نوکش به سمت پایین مایل بشه، کار تخصصی هست و بهتره دامپزشک انجام بده

    پاسخ
  6. علیرضا

    سلام من یه جفت قناری دارم ، قناری ماده نزدیک تخم گذاریه زود به زود فضله میزاره و مدفوعش آبکی هست ، میترسم اسهال شده باشه ! میشه راهنمایی کنید ممنون ❥

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ظاهرا مشکل خاصی نداره و فقط استرس داره و به نظر میاد زیاد دست کاری و جابجاش میکنید.
      بهتره محل قفس رو تغییر ندین و در جایی باشه که باد سرد بهش نخوره.

      پاسخ
  7. هانی

    سلام من یه قناری ۷ماهه گرفتم قسمت یکی از پراش زخمی شده خون اومده
    و این که یه بالش پر نداره وقتی میخواد بپره رو میله دیگ میفده زمین زخمی میشه چجوری میتونم ازش نگهداری کنم
    غذا هم خیلی نمیتونه بخوره خودم باید بهش غذا بدم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این پرنده خیلی ضعیفه و مشخصه که رشد سوز شده و غذای خوبی نخورده. باید میله های نشیمن قفس رو نزدیک به هم قرار بدین تا در پریدن مشکلی نداشته باشه و بتونه خودش رو به میله بعدی برسونه.
      باید در ظرف ابخوری از ویتامین مخصوص آبزیان هفته ای یک و یا دو روز در این شرایطی که الان هست استفاده کنید.
      تخم مرغ اب پز هفته ای دو مرتبه بهش بدین.
      دانه مخلوط – میوه – سبزی و غذای متنوع بهش بدین تا تقویت بشه. کف دریا هم جلوش بذارید.

      پاسخ
  8. امیر حسین

    سلام کفپای پرندم بنظرم تاول یا میخچه زده چجور میتونم درمانش کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید با پنبه الکلی پاش رو ضد عفونی کنید و بعد اگر عفونت داره پماد تتراسیکلین بزنید و اگر زخم و عفونت نداره از پماد ویتامین آ د استفاده کنید.
      میله نشیمنگاه رو تمیز کنید و بسته به شدت بیماری تا یک هفته این کار رو ادامه بدین روی یک مرتبه پای پرنده رو چرب کنید.

      پاسخ
  9. عیسی کوهبر

    سلام عروس هلندی دارم چشماش بسته شده .قطره ضد عفونت هم زدم ولی خوب نشد.چشماش خشک هست یعنی عفونت یا اشک نداره.و خیلی خارش داره. چند روزه که خارش داشت و به مدور پلک هاش بسته شد.عطسه هم میکنه ولی کم.چکارش کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید ابتدا یک قطره استرسل چشمی نفازولین در هر چشمش بچکانید و بع دبا دستمال کاغذی کمی مرطوب چشمش رو تمیز کنید و اگر چرک داره چرک ها رو پاک کنید و بعد از ۱۰ – ۱۵ دقیقه پماد چشمی تتراسیکلین رو داخل چشمش بزنید مرتبه اول در هر دو چشم کمی بزنید فقط به چشم ضربه نزنید. بسته ب هشدت بیماری روزی یک تا سه مرتبه تکرار کنید هم قطره و هم پماد چشمی تا سه روز ادامه بدین.
      بخش سرماخوردگی طوطی رو مفصل مطالعه کنید. داخل سرچ خود سایت سرچ کنید براتون میاره.

      پاسخ
  10. کیمیا

    سلام با تشکر از سایت خوبتون و اطلاعات مفیدتون
    من ی مرغ عشق دارم که مرتب به ناخن هاش نوک میزنه مشکلش چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ببینید اگه این رفتار گاها صورت میگیره طبیعیه و داره پاشو تمیز میکنه ولی اگه دائم اینکار رو میکنه، لنگ میزنه، پایی که باهاش اینکارو انجام میده رو میگیره بالا یا ….. دلایل مختلفی میتونه داشته باشه. از یه خراشیدگی ساده میتونه باشه تا قارج زدگی و عفونت و پینه و مشکلات متعدد که باید بررسی دقیق تری صورت بگیره.

      پاسخ
  11. Yasna

    سلام
    ببخشید من یه جفت مرغ عشق دارم که نرش خیلی ناخنش بلنده تقریبا یه نیم دایره ی کامل درست شده و دو برابر اعصب ناخنش شده
    به نظرتون باید کوتاه شه!
    و اینکه نر و ماده باهم داخل لونه میرن و حتی بعضی اوقات فقط نر داخل لونه میمونه اونم به مدت متوسط نه طولانی نه کم چیکار کنم!؟
    و اینکه وقتی نزدیکشون میشم خیلی میترسن و بی قرار میشن مخصوصا نر سعی میکنم خیلی کم برم نزدیکشون
    و اصلا میوه ،سبزی و…. نمیخورن😞

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      مشخصا بله باید کوتاه بشه. اگه خودتون تجربه ندارید میتونید بسپارید یه دامپزشک یا پرنده فروش باتجربه واستون انجام بده.
      در مورد داخل لونه رفتن کار خاصی نیاز نیست انجام بدید و طبیعیه و بذارید به حال خودشون باشن.

      پاسخ
  12. علی

    سلام مرغ مینا تو خونه تکثیر میشه آخه این مرغ مینا ۵ ماهه من خیلی مسته اینقدر مسته که پای من میشه براش ماده(با پام جفتگیری میکنه) وقتی هم چهار زانو میشینم یه صدای عجیبی از خودش درمیاره ک مجبور میشم چهار زانو نشینم درکل پای من براش شده عشقو حال

    پاسخ
  13. فاطمه

    سلام من یقناری داشتم مدتی گوشه گیر شده بود و پایین قفس نشت و هیچی نمیخورد ۳ روز بعدش مرد الان قناری دومم این شکلی شدم میشه راهنمایی کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب میتونه دلایل مختلفی داشته باشه و به این سادگی نمیشه تشخیص داد. ممکنه بیماری های ویروسی مثل نیوکاسل باشه. باید ببینید زمانی که پرنده گوشه گیر میشه ببینید چه علائم دیگه ای داره، مثل حالت مدفوع پرنده، تنفس پرنده و …. حتی در این زمان که میبینید پرنده مشکلی داره و قادر به تشخیص بیماری نیستید باید به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  14. زینب

    سلام ببخشید من ناخون مینامو گرفتم ولی اصلا هیچی نمیدونستم که چطوری کوتاهشون کنم برای همین بدون عیچ مهارتی ناخوناشو کوتاه کردم.
    یکی از ناخوناشو خیلی کوتاه کردم اونم ناخون پشت پاشه نمیزاره هم به پاش پماد و اینجور چیزا بزنم سریع دستمو نوک میزنه.
    چیکار کنم؟ خوب میشه پاش؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه خون بند اومده کار خاصی نیاز نیست انجام بدید و صبر کنید حل میشه. نهایتا برای جلوگیری از عفونت میتونید پرنده رو بگیرید و پاشو ضدعفونی کنید. همین.
      مشکل عموما زمانی به وجود میاد که خودش باز نوک بزنه و دوباره زخمیش کنه که خیلی بده و تو دردسر افتادید. در غیر اینصورت مشکلی نیست.

      پاسخ
  15. Reza

    سلام ببخشید مرغ مینا من دو سه روزه ناخن پشتی خودشو با نوکش میکشه یا هی نوک میزنه چرا؟ الان بیشتر شده اصلا اروم نمیشه فقط میزنه به ناخونش لطفا کمک کنید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالا اطرافش عفونت جزئی کرده یا اینکه چیزی داخل پاش رفته یا خزاشیدگی یا زخمی اونجا ایجاد شده. میتونید چند روز و در شب پاشو با چای ولرم شستشو بدید و از یک پماد انتی باکتریال استفاده کنید. اگه بهبودی حاصل نشد به دامپزشک مراجعه کنید.

      پاسخ
  16. رامتین

    سلام چطوری میشه بدون خون ریزی ناخن کوتاه کرد

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      باید رگهای خونی توی ناخن رو ببینید قابل مشاهده است و کمی پایین تر از اونرو کوتاه کنید.یه کار تجریبه که با دیدن کوتاه کردن توسط افاتد خبره راحت قلقش دستتون میاد.

      پاسخ
  17. ناشناس

    سلام خسته نباشید من یک طوطی عروس هلندی ماده دارم که ناخنش شکسته بود و خبر نداشتم تا اینکه پاشو دیدم که زخمش خشک شده بود .بنظرشما کوتاه کنم ناخناشو و چجوری؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اگه به حدی شکسته که دچار خونریزی شده دیگه نمیتونید کوتاهتر از این کنید و به رگ خونی داخل ناخن اسیب میزنید. محل شکستگی رو هم بخواید صاف کنید باز خونریزی میکنه و توصیه نمیکنم.

      پاسخ
  18. سارا

    سلام
    من یک مرغ مینا دارم یکی از ناخناش روبه بالا در اومده چیکار کنم؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *