شناخت و نگهداری طوطی بزرگ اسکندر (شاه طوطی)

طوطی بزرگ اسکندر یکی از پاراکیت های نسبتا با استعداد میباشد که نگهداری از ان مخصوصا در ایران بسیار رایج میباشد. شاید این طوطی به اندازه سایر طوطی ها مانند کاسکو ، ماکائو و ….. استعداد یادگیری کلمات را نداشته باشد اما اگر از جوجگی نزد انسانها بزرگ شود میتوان از ان یک سخنگوی خوب ساخت.

به ادامه متن توجه کنید

طوطی بزرگ اسکندر

طوطی بزرگ اسکندر (نام علمی (Psittacula eupatria) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است که در ایران آن را به نام ” شاه طوطی” میشناسند. طول این پرنده ۵۸ سانتیمتر و زیستگاهش از شرق افغانستان، شبه‌جزیره هندوستان، برمه، تایلند تا ویتنام است. رنگ اصلی اش سبز است و در جنس نر آن نوار سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب شده و در پشت گردن به نوار قرمزی ارتباط می‌‌یابد. اگر از جوجگی با انسان باشند استعداد یادگیری واژه‌ها را دارند. تکثیر این طوطی در درون پاسیو میسر است.

جوجه ها یا پرندگان نابالغ: شبیه به پرنده ماده هستند اما با دم کوتاه تر، و عنبیه مایل به خاکستری ، پرهای بلوغ در طول سال سوم ( و حتی سال دوم ) ظاهر میشوند.

نگهداری: پرنده ای عاطفی است که نگهداری ان به صورت انفرادی نیاز به صبر و حوصله دارد.از جمله طوطیانی میباشد که روابط عمیقی را با نگهدارنده خود برقرار کرده و دوری نگهدارنده را تحمل نمیکند و با جیغهای بلند اعتراضش را نشان میدهد. برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی دست اموز بهتر است انواع جوجه یا خیلی جوان را انتخاب کنید.بهترین نوع انهایی میباشد که از والدین جدا شده و توسط انسان بزرگ شده اند. برای نگهداری این طوطی به صورت جفت نیازمند به پاسیو بزرگی خواهید بود که شرایط حفاظتی گرمایی و سرمایی نیز در ان رعایت شده باشد

جیره غذایی:غذاهای طوطیهای بزرگ مثل مغز دانه ها (گردو ، بادام ،فندق ) و دانه های با پوسته مثل (تخم افتابگردان ، بادام زمینی و ….) که بهتر است هر روز میوه و سبزیجات هم به ان اضافه شود.

تشخیص جنسیت: در جنس نر بالغ آن نوار سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب شده و در پشت گردن به نوار قرمزی ارتباط می‌‌یابد که درماده این نوار مشکی وجود ندارد در ضمن دم ماده ها نسبت به نرها کوتاهتر میباشد (لازم به ذکر است تنها پرندگان بالغ نر را میتوان توسط نوار سیاه دور گردن تعین جنسیت نمود زیرا در پرندگان جوان و جوجه های نر، این نوار سیاه همانند ماده ها وجود ندارد)

تکثیر: تنها در پاسیوهای بزرگ ممکن می باشد بدین صورت که باید چند طوطی از جنس نر و ماده را در کنار هم قرار داد تا انها با هم جفتگیری کنند و همدیگر را به انتخاب خود بپسندند

تعداد تخم ها: ۲ تا ۳ عدد

زمان خوابیدن روی تخم ها: حدود ۲۸ روز

مدت اقامت پرندگان جوان در اشیانه: حدود ۱۲ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

730 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی بزرگ اسکندر (شاه طوطی)

  1. مهدی

    سلام من جوجه شاه طوطی دار م نمیدونم چند وقتشه نمیدوم چرا اسهال سبز رگه سفید دفع میکنه

    پاسخ
    1. PARSA

      آقا مهدی سلام…صبرکنید.دوستان جوابتونو میدن…☺اگه نمیدونید چند وقتشه میتونید عکسشو بزارید…

      پاسخ
  2. مهدی

    کسی هست کمکم کنه تازگیها هم به سختی با سرنگ بهش غذا میدم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام دوست من. ما نمیدونیم پرندتون چند ماهشه. اصلا نیاز به غذای سرنگی داره یا نداره. لطفا اطلاعات کاملی ازش بدید یا حداقل یه عکس بذارید یا توضیح بدید چه غذایی بهش میدید. همینجوری چه جوابی بدیم؟

      پاسخ
  3. امين

    سلام خسته نباشید بنده ۴ روز هستش جوجه شاه طوطی گرفتم سرلاک میدم بهش میخواستم از کساییکه تخصص دارن راهنماییم کنن چی به غیراز سرلاک بدم که تو تابستون اذیت نشه اخه با خودم میارمش مغازه میبرم خونه ممنون میشم راهنماییم کنید
    ۰۹۳۰****۱۵۲

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      لطفا طبق قوانین بخش دیدگاه ها از ارسال شماره تلفن و اطلاعات شخصی خوداری کنید.
      چه نوع سرلاکی بهش میدین؟ دقت کنید که سرلاک مورد استفاده حاوی قند و شیر نباشه.
      سن جوجه شاه طوطی رو هم نفرمودید؟ با این حال اگه به حدی رسیده که پرهاش کامل شده میتونید از انواع میوه ها و دانه ها که با هم میکس شدن هم استفاده کنید. اگه به لینک زیر مراجعه کنید میتونید برای تهیه غذای جوجه طوطی اطلاعات کافی رو کسب کنید
      https://onlypet.ir/?p=877

      پاسخ
  4. amir

    سلام این پرنده ها توقفس جفتگیری میکنن؟؟
    خواهش میکنم هرکی میدونه برام بفرسته یا تل پی بده
    Telegram:******
    **********@gmail.com

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا طبق قوانین سایت ادرس و ایمیل و … قرار ندین و تنها راه ارتباطی همین سایت هست و لاغیر.
      در طی ۲۴ ساعت به سوال شما در همین سایت پاسخ داده خواهد شد.
      بله طوطی اسکندر بزرگ و یا همون شاه طوطی داخل قفس های بزرگ هم تولید مثل میکنه فقط باید فضای کافی داشته باشن و نر و ماده همدیگه رو پسند کنن و لونه استاندارد و بزرگ هم در اختیار اونها باشه.

      پاسخ
  5. Sabaaa

    یه جوجه شاه طوطی تقریبا دو ماهه دارم ۵ روزه خریدمش دو روز اول خیلی فعال وپر سروصدا بود ولی الان خیلی ارومه بیشتر چرت میزنه. ۲۰سی سی سرلاک چهار وعده میدم بهش ولی بعد ار سرلاک گرفتن چند دقیقه ای ناله میکنه خیلی نگرانشم چرا ناله میکنه؟ چرا دیگه شلوغ نمیکنه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از چه سرلاکی استفاده میکنید؟
      سرلاک باید مخصوص طوطی سانان باشه یا حداقل اگه از سرلاک های بچه استفاده میکنید حاوی شیر نباشه.
      نکته بعدی برسی کنید و ببیتید پرنده مدفوع داره و چینه دانش خالی میشه یا نه. اگه غذا رو میخوره و راحت دفع میکنه و چینه دانش خالی میشه هیچ مشکلی نداره و نگران نباشید.

      پاسخ
  6. Samira

    با سلام
    چرا وقتی اطلاعات کافی ندارید راهنمایی میکنید!؟
    من از دکترپرسیدم گفت ذرت رو باید نیم ساعت بجوشانید تازش
    کشنده میتونه باشه مخصوصا برای طوطی های کم سن و سال

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ذرت تازه (بلال) برای طوطی هیچ ضرری نداره و خیلی هم مفیده. در طبیعت یکی از غذاهای مورد علاقه طوطی ها ذرت تازه هست. باز هر جور صلاح میدونید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اون دکترش سواد نداشته و چرند گفته باز شما اختیار دارید میتونید دیگه اینجا تشریف نیارید تا اشتباهی راهنمایی نشید. اصلا غذای اصلی برخی طوطی ها ذرت تازه هست و در برخی کشورها از جمله استرالیا آفت مزارع ذرت هستن بعد دکتر گفته ذرت برای طوطی مضر هست خیلی جالب بود.

      پاسخ
  7. محمد

    سلام
    ببخشید ایا خرید جوجه شاه طوطی سه ماهه ریسک داره ؟یعنی مثل جوجه سرلاکی حساس؟
    جوجه شاه طوطی سه ماهه کامل پراش دراومده ؟
    جوجه پنج ماهه برای اموزش دادن و حرف زدن خوب ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      شاه طوطی سه ماهه هم پرهاش کامل شده و هم تقریبا خودش غذا میخوره. اگه جوجه مریض خریداری نکنید و خوب ازش نگهداری کنید قرار نیست اتفاقی بیفته.
      جوجه پنج ماهه هم عالیه. کلا جوجه های زیر یکسال تا حتی زمان بلوغ برای اموزش عالین.

      پاسخ
  8. سهیل

    با سلام من یک شاه طوطی دارم تقریبا سه ماهگیش تموم شده .
    با سرنگ هرچی بهش غذا میدم مثل قبل نمیخوره همش دوستداره چیزی رو گاز بگیره.
    علاقههم به سرلاک نداره چی کار کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      این پرنده دیگه خودش کم کم باید راه بیفته و غذا بخوره و کافیه اب و دون رو همیشه کنارش بذارید و خودتون هم به صورت دستی بهش میوه و دانه ها رو بدید تا یاد بگیره و بخوره
      موفق باشید

      پاسخ
  9. سهیل

    با سلام . از راهنمایی تون ممنونم.
    دانه مخصوصی باید براش تهیه کنم؟
    اب باید چه دمایی داشته باشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه. از تخمه افتابگردان(بصورت خام)، کتان، هفت تخم، میوه هایی مثل سیب و جوانه دانه ها استفاده کنید
      دمای که خودتون نه گرمتونه و نه سرد. دمای اتاق نشیمن. فقط در معرض وزش باد مستقیم قرار نگیره. همین.

      پاسخ
  10. ناشناس

    سلام من یه طوطی دارم فکرکنم سه سالشه الان دوماهه که عادت کرده ازدستم غذابخوره بعضی وقتهاهم میذاره نازش کنم ولی چیکارکنم بیادروی دستم ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بیشتر باهاش تمرین کنید و صمیمی بشید ضمنا بخش دستی کردن طوطی و سایر سوال و جواب های دوستان در اون بخش رو مطالعه بفرمایید مفصلا توضیح داده شده.

      پاسخ
  11. Unknown

    سلام ببخشید پشت گردنش خال خالی شده قرمزم هست ینی نوک پرای پشت. گردنش بعضیاش قرمز شده قبلا اینجوری نبود…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتره عکس بذارید تا بشه نظر درستی داد. باز منتظر نظر سایر دوستان باشید البته دقیق تر توضیح بدین که چی شده نوک پر که قرمز نمیشه مگر اینکه انتهای پر و اونجایی که به پوست چسبیده قرمز شده باشه که اون هم به دلیل این هست که پرها تازه هستن و هنوز خون داخل اونها وجود داره. باز توضیح کاملی بدین و اگر شد عکس ارسال کنید در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  12. M.x

    من می خوام بین عروس هلندی لوتینیو ،ملنگو،شاه طوطی یکیشون رو بخرم به نظرتون کدوم باهوش تره و بیشتر دستی میشه ،میشه یه استثناء قائل بشید و قیمت هاشون رو بگید

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      به نظر شاه طوطی گزینه مناسب تری هست. با این حال هر کدوم رو خودتون دوست دارید و مورد پسندتون هست بخرید. قیمت هم والا ندارم که بهتون بگم وگرنه مسئله استثنا و غیر اون نیست و ما فروشنده نیستیم که از قیمت ها اطلاع داشته باشیم. ضمنا قیمت پرنده ها در هر جایی متفاوت هست. به نظرم یه سر به سایت دیوار یا دیگر سایت های خرید و فروش بزنید و جستجو کنید قیمت گیرتون میاد.
      موفق باشید

      پاسخ
  13. نیوشا

    سلام
    ماحدود ۱ ماهه یک طوطی ملنگو ماده گرفتیم.حالا به شک افتادیم که آیا میتونه حرف بزنه یا نه؟
    وقتی میریم نزدیکش خیلی بال میزنه و میترسه ولی گاهی هم خودش نزدیکمون میاد توی همون قفسش طبیعیه؟
    پایین پرهاش هم یک کم نامرتبه فقط یکم دندونه دندونه است مریض نیست؟
    ممنون از سایت خوبتون
    یک چیز دیگه اینکه صب ها وقتی هنوز خوابیم جیغ های بلند هم میزنه که روی قفس چیزی میندازیم وبعد ساکت میشه کار خوبیه؟
    رنگ پشماش هم مشکیه ۶ ماهه است؟
    ۲ تا عکس هم فرستادم ازش اگه میشه ببینید که اگر مناسب نیست با یک نر عوض کنیم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      این رفتارش طبیعیه و هنوز به شما عادت نکرده. بهتره بخش دستی کردن طوطی ها رو مطالعه کنید. ضمنا صبح ها که بیدار میشه و جیغ میزنه دیگه پارچه روش نندازید. یا از همون شب که هوا تاریکه و میخوابه پارچه روش باشه تا صبح که بیدار میشید و پارچه رو بردارید یا کلا جیغ که میزنه و بیدار میشه به جای اینکه پارچه روش بندازید تا ساکت بشه کنارش بشینید و باهاش صحبت کنید تا به شما عادت کنه و اروم بگیره.
      اون پرهایی که دندونه دندونه شده هم احتمالا کار خود پرنده هست و بهتره در کنارش چوب تازه و وسایل بازی و خورد کردنی باشه تا به جای اینکه به پرهاش ور بره با وسایل بازی کنه و اونها رو بجوه.
      در اخر عکس ها رو هم کجا فرستادید؟ اگه در اپلود سنتر سایت بارگذاری کردید به شما یه لینک میده که اون لینک رو باید همینجا قرار بدید تا ما قادر به مشاهده تصاویر باشیم
      با سپاس.

      پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در این خصوص نظرها متفاوته ولی به طور کلی بله فرقی ندارن و هر دو قادر به سخنگو شدن هستن. این پرنده شما هم مشکلی نداره و جوانه و میشه روش حسابی کار کرد.

      پاسخ
  14. فاطمه

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون.
    من نزدیک دو ساله شاه طوطی نر دارم .چند روزی هست که یک ماده آوردم پیشش تا تنها نباشه ولی خیلی ازش دوری می‌کنه ولی هراز گاهی با هم حرف میزنن.
    ب نظرتون کار خوبی کردم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب چند هفته زمان میبره تا با هم آشنا بشن و فعلا بهتره در دو تا قفس جداگانه اما نزدیک به هم و جلوی دید هم باشن و بعدا جفتشون بدین.

      پاسخ
  15. ناشناس

    سلام من یه شاه طوطی ۳ساله خزیدم ۱۵کلمه حرف میزده اماازوقتی اومده خونه مابه سختی حرف میزنه چرا؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاملا طبیعیه باید صبر کنید و بهش فرصت بدین تا به محیط جدید و صاحب جدیدش عادت کنه و نباید استرس بهش وارد بشه. شاید دو سه هفته و حتی بیشتر زمان لازم داشته باشه و بستگی به شرایط نگهداری طوطی و عادات گذشته اون داره و باید طبق عادات گذشته باهاش رفتار کنید و از صاحب قبلیش همه چی رو سوال کنید از غذا – رفتار و عادات پرنده و ….. حتی ساعت خواب و بیداری پرنده.

      پاسخ
  16. مریم

    سلام
    من یه ملنگو ۱۱ ماهه دارم.ظرفیت حرف زدنش کامل شده یعنی ۴۰۰ تا کلمه و جمله رو میگه.خیلی واضح.صدای گربه و دریا و سگ و جوجه رو در میاره.
    باهاش همه جا میرم از دوچرخه سواری گرفته تا لب ساحل و ……اسمشم جینو هست.همه چیز بلده
    ۵تا شیرین کاری بلده.
    میخواستم ببینم اگر بخوام بفروشمش قیمتش چند در میاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا قیمت رو فروشنده ها باید تعیین کنن یا خودتون قیمتی رو پیشنهاد بدید. به هر حال طوطی که ۴۰۰ کلمه حرف میزنه رو به نظرم اصلا نفروشید و از نگهداریش لذت ببرید. با این حال اگه خواسته باشید بفروشید هم قیمت خیلی بالایی میخوره و خیلی هم دیر به فروش میره.

      پاسخ
      1. مریم

        خیلی ممنون?
        نه نمیفروشمش.اخه بعضی ها خواستن بدونن قیمتش چنده منم خواستم از شما اطلاعاتی بگیرم

        پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *