نکاتی جهت نگهداری بهتر از ماهی قرمز عید در تنگ بلورین!

با وجود اینکه همه ما می دانیم که تنگ کوچک بلورین برای نگهداری از ماهی قرمز مناسب نیست و انها نیاز به فضایی بسیار بزرگتر از تنگ های رایج بلورین دارند و شدیدا و اکیدا توصیه میکنیم کلا دور تنگ بلورین را برای ماهی قرمز خط بکشید با این حال با فرا رسیدن عید نوروز متاسفانه بسیاری از افراد این بی زبان ها را خواسته یا ناخواسته در این شرایط زجر اور قرار می دهند. پس حالا که ماهی قرمز محکوم به تحمل این شرایط است، حداقل سعی کنید با رعایت نکاتی ساده انها را در شرایط بهتری قرار دهید و از رنج انها بکاهید.

قبل از خرید ماهی قرمز برای نگهداری از آنها مخزن مناسبی تهیه کنید

اگر قرار است انها را در تنگ شیشه ای نگهداری کنید، حداقل، بزرگترین تنگ ممکن را برای انها تهیه کنید.

از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن تنک استفاده نکنید.

تنگ را با اب و نمک غلیظ ضدعفونی کنید و سپس با اب لوله کشی ان را ابکشی کنید تا اثری از نمک باقی نماند.

بهتر است کف تنگ را با سنگ ریزه های رودخانه ای بپوشانید تا هم ماهی ها احساس راحتی بیشتری داشته باشند تا هم فضولات انها از دید مخفی بماند

از اب لوله کشی برای پر کردن تنگ استفاده کنید و حداقل ۲۴ ساعت تا ماهی دار کردن تنگ صبر کنید تا کلر اب به طور کامل از بین برود. تنگ را در جای مناسبی قرار دهید که دمای اب بیش از حد افزایش یا کاهش نیابد. بهترین دما برای نگهداری از گلدفیش ها چیزی در حدود ۲۲ درجه سانتیگراد است.

ماهی قرمز را از مراکز معتبر فروش ماهی و اکواریوم خریداری کنید

ماهی قرمز در اواخر اسفندماه از هر کجا قابل تهیه است، از دست فروشان کنار خیابان تا گل فروشی ها و مغازه هایی که هیچ ربطی به فروش ماهی و اکواریوم ندارند. با این حال بهترین مراکز برای خرید ماهی سالم و پرورشی مغازه های معتبر فروش ماهی و اکواریوم است. به عبارتی ماهی قرمز را بهتر است از اکواریومی ها درخواست کنید.

ماهی سالم و سرحال بخرید؟

  • تمام فلس های ماهیان یکنواخت و سالم باشند و دچار ریختگی فلس(پولک) نباشند.
  • دم و باله ها سالم و برافراشته و بدون پارگی و پوسدگی باشند
  • نقاط قرمز همانند زخم بر روی بدن ماهی ها مشاهده نشود
  • ماهی مرده در مخزن فروش وجود نداشته باشد.
  • ماهی ها مدفوع آویزان نداشته باشند.
  • هیچ زائده یا برامدگی غیر طبیعی روی بدن ماهی مشاهده نشود
  • ماهی مورد نظر مدام در حال شنا باشد و گوشه ای ارام نگرفته باشد

به طور صحیح ماهی را به تنگ منتقل کنید

فروشنده ها ماهی قرمز را در یک کیسه پر شده از اب و هوا به شما تحویل میدهند. شما باید در کمترین زمان ممکن انها را به منزل منتقل کنید و حداقل ده الی پانزده دقیقه کیسه حاوی ماهی را داخل آب تنگ یا اکواریوم قرار دهید تا هم دمایی بین اب کیسه و تنگ صورت بگیرد. سپس یک استکان از اب کیسه را دور بریزید و یک استکان از اب تنگ را به کیسه اضافه کنید و دو دقیقه صبر کنید. این کار را چندین مرتبه انجام دهید تا سایر پارامترهای شیمی اب کیسه با اب تنگ یکسان شود. حال میتوانید ماهی را با تور یا دستکش گرفته و به تنگ منتقل کنید.

برای تغذیه ماهی قرمز از مواد غذایی منزل استفاده نکنید

از نان و برنج و سبزی و میوه ها برای تغذیه ماهی ها استفاده نکنید که بسیاری از عوامل مربوط به مرگ و میر ماهی های قرمز عدم تغذیه صحیح انهاست. به مراکز معتبر فروش ماهی و اکواریوم مراجعه کنید و از آنها غذای مخصوص گلدفیش ها یا کپور ماهیان را درخواست کنید. در تغذیه آنها زیاده روی نکنید و روزانه دوبار در صبح و عصر به ماهی ها غذا مخصوصشان را بدهید.

بهداشت تنگ را فراموش نکنید

در مخزن کوچکی مانند تنگ، زود به زود کیفیت اب پایین خواهد امد و سموم اب به سرعت افزایش می‌یابند بنابراین لازم است روزانه درصدی از اب تنک را با اب تمیز تعویض کنید. دقت کنید فقط درصدی از اب و نه تمام اب موجود در تنگ. نسبت به ظرفیت تنگ نگهداری ماهی روزانه نهایتا ۱۵ الی ۲۰ درصد از اب تنگ را با اب تمیز که ۲۴ ساعت مانده است و کاملا دیکلره می باشد تعویض کنید. اینکار هم به بهبود کیفیت اب کمک میکند و هم اکسیژن مورد نیاز ماهی ها را فراهم میکند. اگرچه لزوم یک پمپ هوای کوچک در تنگ نگهداری گلدفیش ها قابل انکار نیست

تنگ برای نگهداری دائمی ماهی قرمز گزینه مناسبی نیست

قرار نیست ماهی های قرمز را به طور دائم داخل تنگ نگهداری کنید و نهایتا پس از پایان عید نوروز بهتر است در مورد سرنوشت انها تصمیم بگیرید. اگر به ماهی و اکواریوم علاقه مندید بد نیست یک اکواریوم نسبتا بزرگ با تجهیزات لازم تهیه کنید و در این حالت بهتر است کمی در مورد راه اندازی اکواریوم، سیکل اولیه و بهداشت آکواریوم تحقیق کنید) و از نگهداری یک اکواریوم در منزل لذت ببرید. اگر علاقه ای به نگهداری از انها ندارید سعی در رها سازی انها در رودخانه ها و برکه های طبیعی نکنید که با اینکار شاید به یک اکوسیستم طبیعی اسیب جدی وارد نمایید. بنابراین یا ماهی های قرمز را نزد فروشندگان ماهی و اکواریوم بازگردانید تا انها را برای شما بفروشند یا حتی به رایگان به علاقه مندان به نگهداری از این ماهی ها واگذار کنند. یا اینکه انها را در استخرها و حوضجه های مشخص شده توسط شهرداری منتقل کنید.

سوالی هست؟ یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید؟ میتوانید با ارسال دیدگاه در همین بخش آن را مطرح کنید

بازنشر با ذکر منبع (onlypet.ir) بلامانع است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

338 دیدگاه در “نکاتی جهت نگهداری بهتر از ماهی قرمز عید در تنگ بلورین!

  1. پویا

    سلام ببخشید من ماهی قرمزو انداختم تو آکواریوم شلوغ خودم که دماش ۲۸ درجه هستش آیا زنده میمونه
    ویک نکته ی عجیب من یک جفت مولی پاندا دارم که نره با این ماهی قرمز بدبخت جفت گیری میکنه

    پاسخ
  2. pedram76

    سلام خب کار خوبی نکردین.اول از همه اینکه ۲۸ درجه برای ماهی قرمز خیییلییی زیاده و حداکثر دمایی که میتونید توش ماهی قرمز نگ دارین ۲۴ درجه هست .دوم اینکه مولی به احتمال زیاد ترتیب دم ماهی تونو میده .و همچنین چرا فکر کردین اینا باید با هم جفت بخورن؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  3. ناشناس

    ماهی قرمزهام الان کلی تخم گذاشتن خیلی هاشون بچه شدن ولی وقتی بزرگ میشن رنگشون خاکستری میشه شبیه ماهی کپور میشن چیکار کنم رنگشون قرمز بشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      مبارکتون باشه این رنگ کاملا طبیعیه و به مرور زمان و کم کم قرمز رنگ میشن و به رنگ والدین در میان فقط شرایط نگهداری خوب باشه و غذای متنوع بهشون بدین و کیفیت آب بالا باشه تا به رنگ اصلی خودشون برسن البته دیگه بستگی به نژاد و رنگ والدین هم داره.

      پاسخ
  4. ناشناس

    الان بچه ماهیام از بعضی ماهی قرمزام بزرگتر
    شدن ولی هنوز خاکستری هستند

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب یا سنشون کمه و به سایز نیست بستگی به سن ماهی داره و یا نژادشون اینطوریه .

      پاسخ
  5. pedram76

    سلام همشون اینطورین؟ خب حتما شرایت اب و نوردهی و تغذیه شون مناسب نبوده و رنگ نگرفتن.در ضمن اگر والدین شون هم خاکستری باشن به هاشون هم خاکستری میشن.

    پاسخ
  6. Redcap97

    سلام
    ببخشید من یکی از ماهی های عیدم دیروز بطور ناگهانی مرد باور کنین چیزیش نبود و سالم بود یهو دیدم مرده چون توی تنگ خیلی بزرگی نگهداری میکنم هر روز آبشونو عوض میکنم که مدفدعشون اذیتشون نکنه چون نمیتونم توی تنگ سیکل آب رو بوجود بیارم یا مشکل ژنتیکی ماهیم داشته درسته ؟ ?

    آیا میتونم از قطره های باکتری ساز توی مغازه های آکواریومی استفاده کنم و آب تنگمو هر وقت بخوام عوض کنم از اون استفاده کنم ؟ ممنونم

    پاسخ
  7. pedram76

    سلام خب یکمی بیشتر توضیح بدین همینطور الکی که نمیمیره بیماری چیزی نداشت؟تغذیه اش چطور بود ؟ کیفیت اب؟ در مورد باکتری ساز هم باید بگم خیر توی تنگ نمیتونید ازش استفاده کنین چون باید از مدیا که در جریان اب باشه هم استفاده کرد تا باکتری ها تشکیل کلونی بدن ولی تو تنگ نه مدیایی میشه گذاشت نه جریا ابی هست که از رو مدیا ها رد بشه .

    پاسخ
    1. Redcap97

      سلام ممنونم برای راهنمایی تغذیه روزی دو بار بهشون غذای فایتر و یا پولکی میدم هر وعده هر کدومشون ۷ دونه توی دهنشون میگیرن کیفیت آب رو هر روز با آب لوله کشی ۲۴ ساعت مونده کل اب رو عوض میکنم تا تموم دفعیاتشون بره وگرنه ته تنگ لیز میشه فقط سیکل اب رو نمیتونم درست کنم کاش میشد با هر دفعه تعویض آب تنگ قطره باکتری ساز بریزم ولی این ماهی که مرد اصلا بیماری نداشت سالم بود.

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        وقتی اینطوری تعویض آب دارید هیچ نیازی به باکتری ساز نیست و لازم نیست سیکل رو طی کنید حتی یک روز در میان هم آب رو تعویض کنید کافیه فقط غذا رو روزی یک وعده بدین کفایت میکنه.
        البته موجود زنده همین هست قربان و قرار نیست برای تلف شدن دلیل خاصی داشته باشه.

        پاسخ
        1. Redcap97

          خیلی ممنونم ⚘⚘?? ببخشید من یه راهنمایی دیگم احتیاج دارم از ماهی هایی که شرایط نگهداریشون با رعایت سایز درون تنگ بزرگ میشه داشتشون فایتر تنها و گوپی کوچک رو تجربه کردم میخواستم درمورد مولی و تجربه شما بپرسم آیا مولی هم میتونه توی تنگ بزرگ باشه و دمای اتاق رو تحمل کنه ؟
          میتونم مولی ماده که آروم تره یدونه بگیرم بزارمش پیش ماهی عیدم ؟
          من از ماهی هایی که از تنگ پرش میکنن واقعا میترسم و رفتار مولی رو نمیدونم چجوریه آیا مولی ها معمولا رفتار پرش دارن ؟ ممنونم ???

          پاسخ
  8. roman

    سلام دوستان گرامی من دیروز برای ماهی قرمزم غذا گرفتم گفتم تنوع غذایی داشته باشه غذایی که گرفتم کرم توبی فیکس مکعبی هست به اکوارویم فروشه هم گفتم یه غذا خوب برای ماهی قرمز میخوام این غذارو بهم داد منم اوردم به ماهی قرمزم دادم خورد بعد چند ثاینه پس داد غذارو الان هم دادم بهش بازم نخورد پس داد بیرون غذارو این غذا برای اینا هست یا نه؟ بعدش تاریخ تولید تاریخ انقضا هم نداشت این غذایی که گرفتم. چند تا غذای مخصوص خوب برای ماهی قرمز بگید بخرم ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی قرمز همه نوع غذایی رو میخوره اما غذای گوشتی رو هفته ای دو وعده مصرف کنید و نه بیشتر.

      پاسخ
  9. roman

    دوستان دلیل مدفوع دراز تو ماهی قرمز چی هست الان برای اولین بار دیدم اینجور نشده بود تا حالا. میتونه مریضی باشه یا غیره…

    پاسخ
  10. pedram76

    سلام اگر مدفوع دراز و سفید بسیار باریک (در حد تار مو) هست ماهی دچار انگل روده ای شده اما اگر مدفوع غیر از شرایط بالاست طبیعی و مشکلی نیست.موفق باشید.

    پاسخ
  11. ناشناس

    من به ماهیام دانه پارس میدم بیومار و غذای قرصی و چیزای دیگه ریختم ولی نمیخورن الان چند ساله بچه هاشون هم شبیه والدینشون نیستن تقریبا لوزی شکل هستند تا دراز شبیه ماهی کپور ۵ سانت شدن ولی هنوز خاکستری هستند

    پاسخ
    1. pedram76

      سلام. والا من تا به حال نشنیدم کسی به ماهی دانه پارس بده چون مخصوص پرندگانه. بهتره از غذای مخصوص گلدفیش استفاده کنین .بیومار هم حتما سایز دهن ماهی نبوده وگرنه من خودمم به گلدفیشام بیومار میدم شبیه تراکتور میخورن. خب در مورد اون بچه ها هم دیگه نمیدونم چی بگم به نظرم تکثیرشون رو بیخیال شین.

      پاسخ
  12. roman

    سلام. یه ماهی قرمزم امروز مرد نمیدونم چرا اصلا هم مریضی چیز نداشت دلیلشو هم نمیدونم یکی مونده اینم غذا میدم نمیخوره از چی میتونه باشه انگل روده رو هم که گفتید امروز بازم دیدم مدفوعش دراز آویزون چسبیده به مخرج یه راهنمایی کامل مفید بهم بگید ممنون دارو هرچی که میدونید بگید خوبش کنم ماهی رو هم تو یه ظرف بزرگ نگهداری میکنم جاش بزرگه خوبه نمیدونم چرا اینجور شده از اون روز که اون غذای کرم توبی فیکس رو خریدم دادم اینجور شد وگرنه اینجور نبود بهم کمک کنید ممنون از مجبتتون

    پاسخ
    1. pedram76

      سلام خب اگه مطمئن هستید ماهی تون انگل روده ای و مدفوعش دقیقا مثل شرایطی هست که تو کامنت بالا توضیح دادم علت مرگش هم همون بوده.برای درمان اول از همه دیگه از اون کرم توبی فیکس استفاده نکنین چون احتمالا فاسد بوده. بعدش هم کیفیت اب رو بالا ببرین و از حمام تتراساکلین یا حمام نمک استفاده کنید.انشاالله خوب میشه.موفق باشید.

      پاسخ
  13. roman

    سیر دادن به ماهی قرمز چجوره تو نت نوشته بود هفته ای ۳بار دل +سیر بدید ننوشته بود چجوری. سیر رو به تنهایی میشه داد به ماهی چجوره خام بدیم چخته چجوری باید بدیم اینارو هم بگید تشکر از سایت خوبتون

    پاسخ
    1. pedram76

      سلام خب معمولا سیر رو همینطوری به ماهی قرمز نمیدن ولی برای درمان انگل روده ای مفیده. اگه ماهی تون مشکل روده ای نداره بهتر ندید بهش و از غذا های معتبر شرکتی استفاده کنیدموفق باشید.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دل و غذای گوشتی که به ماهی قرمز نباید بدین اون مورد دل احتمال برای ماهی گوشتخوار گفتن که ما هم در تالار گفتگو و در بخش غذای دست ساز گفتیم البته دو نوع غذای دست ساز رو روش تهیه اونها رو توضیح دادیم یکی گوشتی و یکی هم گیاهی که نوع گیاهی اون مناسب ماهی قرمز و گلدفیش هست.
      اما سیر شما غذای خشک رو میتونید در عصاره سیر خیس کنید و به ماهی هاتون بدین. چند حبه سیر تازه رو داخل یک جوراب زنانه نازک و یا پارچه نازک بکوبید و آب اون رو بگیرید و غذای خشک رو در اون عصاره یک دقیقه خیس کنید و به ماهی هاتون بدین.

      پاسخ
  14. محمد

    سلام.دوتا ماهی قرمز بزرگ دارم از دیروز یکی از اونا دنبال اون یکی میره و به شکمش میکوبه جفت گیری میکنن،؟بیماری هم ندارن.اگه جفت گیری میکنن تا چند روز تخم گذاری میکنه؟؟؟

    پاسخ
  15. بهار

    سلام ماهی قرمز من یه زخم کوچیک روی بدنش پیدا شده
    چیکار کنم براش ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      باید دید زخم به چه دلیل به وجود اومده. ایا اسیب فیزیکی هست یا عفونت؟
      در هر صورت کیفیت ابش رو بالا نگه دارید و اگه زخم هست و به صورت فیزیکی توسط ماهیای دیگه یا برخورد به جایی به وجود اومده به ابش مقداری متیلن بلو بزنید تا محل زخم قارچ نزنه و صبر کنید تا خود به خود ترمیم بشه. اما اگه زخم هر روز بازتر میشه یا ازش ترشحاتی خارج میشه و …. باید از داروهای تجاری مثل تترا مدیکا گلد مد برای درمانش استفاده کنید.

      پاسخ
  16. H.h

    با سلام آیا نژاد ماهی قرمز وجود داره که چند سال عمر کنه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله همین ماهی قرمز های عید اگر شرایط نگهداری خوبی داشته باشن چندین سال زنده میمونن. البته در استخر و یا در آکواریو مبزرگ چندین سال زنده میمونن خود بنده ماهی های قرمز ۵ – ۶ ساله هم داشتم ولی خب داخل فضای کوچک و تنگ خیر عمر زیادی نمیکنن.

      پاسخ
  17. ناشناس

    ماهی قرمز از خانواده کپور ماهیان هست یعنی بیشتر گیاه خواره تا گوشت خوار منم ماهی قرمز داشتم که بدنش زخم میشد من یک ظرف داشتم توش قرص چرک خشکن و اب نمک میریختم ۳ روز یکبار ابش عوض میکردم (بعد از سه روز اب سمی میشه ) یک هفته ای خوب میشدن بعضیاشون ۷ ساله دارم بچه هم گذاشتن تا ۲۰ سال هم عمر میکنه

    پاسخ
  18. فرشته

    سلام
    من وقتی به آک نزدیک میشم ماهی ها میان بالا یه گوشه ای از آک به همدیگه میچسبند و به طرز وحشتناکی خودشونو تکون میدند و درخواست غذا میکنند.
    چند وقته یکی از ماهی های قرمز عید که از همه شون کوچکتره یه قسمت از بدنش باد کرده و پولکش زده بیرون.
    ممکنه زمانیکه ماهی ها سرشون رو به هم میچسبونند و خودشون تکون میدند ضربه خورده باشه و زخمی شده باشه؟
    من احتمال زیاد میدم که دلیلش این باشه چون سایز بندی ماهی ها رو رعایت نکردم و دوتاشون بزرگترند و بجز چند تا گلدفیش ماهی دیگه ای ندارم و وسیله نوک تیز هم توی آک نیست.
    میخوام توی تنگ بزارم یه مدتی با یکی از ماهی ها که تقریبا هم سایزشه تنها نباشه و یکم نمک بریزم.
    اگه اینکارو انجام بدم اون قسمت از بدنش که ورم کرده و پولکش زده بیرون خوب میشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماهی های عید هیمشه برای غذا میان اما شما باید خیلی کم و به اندازه بهشون غذا بدین مثلا روزی یک و یا دو وعده غذای کم کافیه.
      از عکس ها مشخص نشد ولیکن به احتمال زیاد شکمش اب اورده و زیاید غذا خورده بخشبیماری استسقاء رو از تالار گفتگو مطالعه بفرمایید داخل سرچ خود سایت سرچ کنیدبراتون میاره.

      پاسخ
      1. فرشته

        من خیلی کم غذا میدم روزی فقط دو وعده و هربار ۲ دقیقه. بعضی وقتها هم که خونه نیستم یه وعده غذا میدم.
        نمیدونم اینا چشونه صبح تا شب به فکر غذان شنیدم گلدفیشهای بقیه هم اینجورین ولی اینها خیلی ناجورن دیگه.
        من هر وقت از جلوی آک رد میشم این کارو میکنن حتی وقتی اتاق دیگه هم باشم یا آشپزخونه میفهمند سرشون رو به شدت تکون میدند. اون ماهی کوچیکه نمیدونم چرا اصن خودشو میندازه قاطی اونا.
        گاهی وقتها دلم میسوزه غذا میخوان تصمیم میگیرم وعده های غذاشون بیشتر کنم اما بعدش منصرف میشم و اینکارو نمیکنم چون گلدفیش ها کثیف کاری زیاد دارن.
        بیماری استسقا قبلا (خیلی وقت پیش)یکی از ماهی هام داشت و من ۲۴ ساعت که غذا ندادم درمان شد ولی این فکر نکنم استسقا باشه آخه فقط یه قسمت کوچکی از بدنش ورم کرده و همون قسمت کوچک پولکش زده بیرون. مگر در بیماری استسقا نباید کل بدن ماهی باد کنه؟
        به هرحال ممنون.
        فعلا توی تنگ گذاشتم ازین بدتر نشه ۲۴ ساعت غذا نمیدم ببینم خوب میشه یا ن.
        راسی الان دقت کردم دیدم یکم همون ناحیه انگار ترشح سفید رنگی ایجاد شده.
        ممکنه در اثر همون ضربه زخم شده و قارچ زده باشه؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          همه ماهیا هر چقدر غذا بهشون بدید قرار نیست نه بگن و سعی میکنن تا خرخره بخورن. شما باید میزان مجاز رو رعایت کنید و بیش از حد بهشون غذا ندید.
          بیماری استسقا هم با غذا ندادن برطرف نمیشه و یه بیماری با منشاء باکتریایی هست که باید درمان بشه. به هر حال ماهی که فرمودید ۲۴ ساعت غذا ندادید و درمان شده بیماری اب اوردگی شکم نداشته و از پرخوری شکمش برامده شده.
          در مورد ماهی فعلی هم شاید بد نباشه یه تصویر ازش بذارید. یا اینکه برای درمانش از تترا گلدمد استفاده کنید که یه داروی جنرال هست و میتونه در ابتدای بیماری موثر باشه.

          پاسخ
          1. zizi gooloo

            سلام
            دیر جواب دادین. اما خیلی ممنون از راهنماییتون. خوشحالم که شما و آقا مجتبی هستند و سوالات قدیمی تر رو هم جواب میدین.
            آها درباره ماهی قدیمی من فکر کردم بیماری استسقا داشت فلسش زده بود بیرون شکمش از دوطرف باد کرده بود بیرون. پس پرخوری بود.
            درباره ماهی فعلی هم خداروشکر خودم تونستم درمانش کنم. هرچند من نفهمیدم چه بیماری داشت. کارهایی که کردم اینها بود:
            توی تنگ گذاشتم و از ماهی های بزرگ جداش کردم چون احتمال دادم در اثر ضربه ی گلدفیشهای بزرگتر بدنش ورم تاول مانند زده. کمی نمک ریختم و روزی فقط یه بار بهش غذا دادم. دقت کردم دیدم روز به روز اون قسمت کوچک از سمت راست بدنش که ورم کرده بود بهتر میشد. درحالیکه توی آکواریوم وضعیتش برعکس بود روز به روز بدتر میشد…
            بازم مرسی.

            پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *