سر سوسماری (گار)

گار فیش یا ماهی گار جزو بزرگترین ماهیان اب شیرین محسوب می‌شود و برای نگهداری نیاز به یک اکواریم بسیار بزرگ دارد. من به شخصه نگهداری این ماهی را با ماهیای دیگر به هیچ عنوان توصیه نمیکنم زیرا تغذیه و نگهداری نسبتا سختی دارد که در کنار سایر ماهی ها این امر سختر و سختر هم خواهد شد. در ادامه با شناخت و نگهداری این ماهی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نگهداری،تغذیه ونکات لازم در ادامه متن

ماهی گار ، سرسوسماری

شناخت ماهی گار یا سرسوسماری

نام علمی : Lepisosteus osseus

خانواده:  Lepisosteidae

نام های رایج: گار، سرسوسماری ، نسبت به نوع گار الیگیتور و گار معمولی

زیستگاه: آمریکای جنوبی

دمای مناسب: ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتیگراد

پی اچ: ۶.۵  الی  ۷.۵

شناخت:ماهی سرسوسماری یکی از بزرگترین ماهی های خانواده Lepisosteidae است. آنها به طور معمول در آب شیرین و در نیمه شرقی ایالات متحده یافت می شوند با این حال به طور کلی گارها را می توان در اب های شیرین و حتی آب شور در نزدیکی مناطق ساحلی، باتلاق ها، رودخانه‌ها و جویبارها در مناطق گسترده ای از امریکا یافت. آنها می توانند هوا را نیز تنفس کنند که به آنها امکان می دهد در محیط های آبی که اکسیژن کمی دارند زندگی کنند.

این ماهی در طبیعت می تواند به بیش از یک متر برسد و نسبت به منطقه زیستی رژیم غذایی متنوع و متفاوتی دارد. انها عموما در شب شکار می کنند و از حشرات، سخت پوستان، حتی پرندگان و هر چیزی را که بتوانند تغذیه میکنند.

در ایران دو نوع از این ماهی را که تقریبا شکل و شمایل نسبتا یکسانی با هم دارند را دیده ام که یکی چاق تر و پوزه پهن تر و کوچکتری دارد و به عنوان الیگیتور معروف است و دیگری بدنی کشیده تر با پوزه باریکتر و به عنوان گار معمولی یا سرسوسماری معمولی معروف است از این خانواده ماهیان دیگری هم بعضی اوقات در بازار ایران دیده میشود که در مبحثی دیگر در مورد انها بحث خواهیم کرد.

سرسوسماری معمولی

زمانی که شما به ماهی نگاه می کنید اولین چیزی که شما ملاحظه خواهید کرد یک پوزه بزرگ است  که دو برابر بزرگتر از سر ماهی میباشد. بدن استوانه ای شکلی که پوشیده شده از پولکهای لوزی که بصورت یک زره تمام بدن ماهی را پوشانده است.

ماهی بالغ دارای یک رنگ کرم با خال های بزرگ تیره که از سر تا دم ماهی کشیده شده طرح بندی شده است. این نقاط بزرگ در باله ها هم وجود دارد، البته ماهیان جوان و کوچک رنگ پررنگ‌تری داشته و به صورت خط های سیاه افقی طرح بندی شده اند ولی با بزرگ شدنشان خط ها از هم باز شده و به شکل خال خال نقش میگیرند.

اگر دهان انها را باز کنید ردیف دندان های تیز و ریزی را همانند یک تمساح مشاهده میکنید.! از دندان های این ماهی همه چیز روشن است که ماهی گار یک ماهی صلح جو نیست و یک شکارچی درنده محسوب می‌شود.

ماهی گار بیشتر در قسمت سطح اب دیده میشود ولی لزوما ماهی سطح زی هم نیست و در کف اب هم در کمین شکار میماند. حتی ممکن است ساعت ها بدون تحرک در یک گوشه خوابیده باشد و منتظر شکار بماند.

گارها دارای عضو تنفسی اضافی نیز هستند که در هنگام کمبود اکسیژن این عضو از بدن فعال شده و اکسیژن مورد نیاز ماهی را تامین میکند.

نگهداری ماهی گار در اکواریوم:

گارهای جوان، ماهیان جذاب و کوچکی هستند که برای فروش عرضه میشوند. اما واقعا با یک ماهی کوچک روبرو نیستیم و این ماهی میتواند طولی بیش از یک متر را بدست اورد. بنابراین اکواریوم نگهداری انها باید بسیار بزرگ باشد. گونه های جوان کمی عصبی هستند و لازم است اکواریوم انها از گیاهان مصنوعی و جاهایی برای مخفی شدن دکوربندی شده باشد.

نگهداری این ماهی در اکواریوم تا زمانی که سایز کوچکی دارد بسیار لذت بخش است. مخصوصا اگر به صورت انفرادی یا اختصاصی از انها نگهداری کنید. تا زمانی که کوچک هستند به راحتی می‌توان به صورت انفرادی در یک اکواریم نه چندان بزرگ نگهداری شود ولی دیر یا زود باید به فکر یک اکواریوم بزرگ برای نگهداری این ماهی غول پیکر باشید.

در مورد همزیستی این ماهی با سایرین شاید برخی از افراد پیشنهاد کنند که می‌توان انها را با ماهیانی همچون اسکار ،نایف، ردتیل و….. نگهداری کرد که توصیه اشتباهی نیست ولی خالی از دردسر هم نیست. حداقل توصیه می شود تا زمانی که این ماهی کوچک است به صورت انفرادی نگهداری شود چرا که در صورتی که ماهی گار کوچک را با ماهیان مهاجم نگهداری کنید نه تنها مجال غذا خوردن پیدا نخواهد کرد حتی ممکن است از طرف ماهیان دیگر صدمه ببیند! پس بهتر است حداقل تا زمانی که به سایز ۲۰-۱۵ سانتی برسد انفرادی نگهداری شود.

تغذیه ماهی گار و غذاخور کردن این ماهی:

این ماهی از دسته ماهیان گوشتخوار و زنده خوار است که غذای اصلی این ماهی باید منبع پروتئینی داشته باشد. میتوان برای تغذیه این ماهی در زمان جوانی از ماهیان رودخانه ای ، گوپی، میگو و…. در سایز کوچک  استفاده کرد، شاید الان  متوجه شده باشید که چرا نگهداری انفرادی این ماهی توصیه می‌شود؟! زیرا تا جناب گار شکار خود را شناسایی و با احتیاط و ارامش شکار کند ماهیان دیگری نظیر اسکار و سایر ماهیان مهاجم حتی مجال به دیدن ان هم نمیدهند و در یک چشم به هم زدن غذای زنده را خواهند خورد و سر گار بی کلاه خواهد ماند!

به طور کلی میتوانید این ماهی را با دل گاو یا گوسفند هم تغذیه کنید اما بهتر است تا حد امکان این نوع غذاها را به صورت میکس شده استفاد نمایید ماهی دچار مشکلات گوارشی نگردد.

تغذیه این ماهی در اوایل کمی دشوار است چون ماهی زنده خوار است و هر غذایی را نمیخورد، «من به شخصه برای غذا دادن به ماهی در اوایلی که غذا نمیخورد به این صورت عمل میکردم که یک تکه دل یا بهتر کیلکا را به صورت رشته ای میبریدم و ته ان را با یک نخ بیرنگ به ارامی میبستم طوری که در صورت کشیده شدن غذا نخ باز شود! غذا را با استفاده از نخ در اب تکان میدادم تا  سرسوسماری با هزار ناز و اشوه ان را شکار کند. البته با تکرار این کار و عادت کردن ماهی به غذا دیگر نیازی به نخ و صرف وقت نیست و حتی شما زمانی که با دست قسمتی از دل را داخل اب ببرید ماهی سریعا به طرف ان امده و ان را از دست شما خواهد گرفت. شما همچنین میتوانید قسمتی از غذای گوشتی مانند کیلکا را به شیشه بچسبانید طوری که قسمت دیگر ان در اب قرار بگیرد و ماهی باز به سرعت ان را خواهد خورد و به قول معروف ماهی در این شرایط دستی و غذاخور شده است»

کلام اخر و نکات پایانی در مورد شناخت و نگهداری ماهی گار یا سرسوسماری:

نگهداری این ماهی به صورت انفرادی بسیار اسان و لذت بحش است، مخصوصا زمانی که یک طعمه زنده را شکار میکنید یا به ارامی به غذا نزدیک شده و ان را شکار میکند.

رشد سریع این ماهی شما را وادار به فروش و یا انتقال ان به اکواریومی بزرگ خواهد کرد.

این ماهی یک شکارچی مطلق است و با وجود اینکه ممکن است به ماهیان بزرگتر از خود اسیب نرساند ولی در صورتی که جنبنده ای در اکواریوم دارید که در دهان این ماهی جای میگیرد ان را حتما شکار میکند. ( برخی اوقات ماهیان دیگری که تصور نمیکنید را شکار میکند و به طور عجیبی خواهد خورد)

این ماهی گاهی بر اثر استرسی شدن و ترس و یا شیطنت سایر ماهیان هم تانکی ممکن است با پوزه خود به طرف بالا حرکت شدیدی را داشته باشد که باید درپوش مناسبی برای درب اکواریوم خود در نظر بگیرید «اگر درپوش مناسبی برای تانک در نظر نگرفته باشید یا به بیرون خواهد پرید یا درپوش های ضعیف را خواهد شکست یا به درپوش های سخت برخورد کرده و پوزه اش خواهد شکست!»

این مطلب توسط onlypet.ir ارائه شده در صورت کپی برداری آن لینک سایت ( onlypet.ir) را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

968 دیدگاه در “سر سوسماری (گار)

  1. reza

    با سلام یه گیتور ۲۰ سانتی دارم میشه یه سیلور مونو شش سانتی کنارش بندازم ؟ عادت داره به دل خوردن فقط نمیدونم بلایی سر سیلور مونو بیاره یا نه.
    ممنون

    پاسخ
    1. sims

      مونو ماهی لب شوره و بهتره کنار الیگیتور نگهداری نکنید، کنارش ماهیای بزرگ مثل پاکو نگهداری کنید

      پاسخ
      1. reza

        یعنی امکانش هست خورده بشه توسط الیگیتور؟؟

        پاسخ
        1. بنیامین

          شاید الان کوچیک باشه اما یه خورده بزرگتر بشه شک نکنید مونو رو می کشه

          پاسخ
  2. reza

    دوستان پیشنهاد میدین چی کنارش بزارم اکواریوم خالیه یه الیگیتور حدودا ۲۵ سانتی دارم فقط داخلش

    پاسخ
    1. ناشناس

      مونو که نه نگه ندار، ماهی بزرگ مثل پاروت، سورم، نایف، کت فیش دراگون و اینا بریز کنارش

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      سرسوسماری از جمله ماهی هایی هست که بهتره تکی و یا به صورت اختصاصی و تک گونه نگهداری بشه و نه در کنار سایر ماهی ها نهایتا یکی همسایز خودش بخرید و یا پولی پتروس بزرگ تر از خودش بخرید.

      پاسخ
  3. رسول

    با سلام خدمت دوستان محترم میشه من و راهنمای کنید یک گار گرفتم دو تا بال جلوییشو تو آکواریوم فروشی از دست داده کوچیکه حدود ۱۰ سانت تاآوردمش خونه روز اول غذا خورد به راحتی شکار کرد ،سوال آیا باله هاش درمیاد خوب میشه ،کاری باید انجام بدم یا نه ببرم پس بدم ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر تغذیه کنه و تنها باشه و ماهی مهاجمی کنارش نباشه بله باله های اون ترمیم میشه.

      پاسخ
  4. رسول

    سلام مجدد خدمت تمامی دوستان سال نو مبارک ،من چندتا گیتور و کار چند سال قبل بزرگ کردم ولی با این مشکل مواجه نشدم لطفاً کمکم کنید آیا باله های جلویی سر سوسماری من در میاد تقریبا از ته کنده شده اگه درمیاد و ترمیم میشه چقدر زمان میبره ،؟بغیر از تمیز و تازه نگه داشتن آب ودادن غذای خوب و کافی کار دیگه ای از دستم بر میاد ضمنا ماهی رو بصورت تکی توی تانک بهمراه چند تا ماهی زنده بعنوان شکار نگهداری میکنم اگه امکانش هست اساتید بزرگوار در این مورد کمکم کنید ،آیا میشه ماهی رو برد پس داد تو ماهی فروشی دقت نکردم و فکر کردم ماهی کاملا سالمه بعد از اینکه آوردم خانه متوجه شدم بعدش چند روزیه خوردم به تعطیلات

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آهان اگر از ته و ریشه باله کنده شده باشه که خیر ترمیم نمیشه ولی اگر از ریشه مشکلی نداشته باشه به مرور زمان ترمیم میشه.
      احتمالا بعد از چند روز ماهی فروشی پس بر نمیداره و بهتره ازش نگهداری کنید و شاید تا یکی دو ماه آینده باله هاش ترمیم بشه بستگی به شدت جراحت داره.

      پاسخ
  5. رسول

    ممنون از نظرتون آقا مجتبی عزیز امروز دقت کردم دیدم انتهای باله ها بهتر شده و اومده بیرون از غذای زنده هم دارم بهش میدم هر روز هم شکمش باد کرده فکر کنم روزی یکی دو تا میخوره البته تا امروز شکار کردنش و ندیدم ولی سر حاله و هیچ ماهی مهاجمی به غیر از شکار کوچک پیشش نیست امیدوارم خوب بشه از نظر شما زمان بهبودی چند روز می‌باشد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بستگی به شرایط بدنی خود ماهی و شرایط نگهداری داره و اصلا نمیشه زمان دقیقی برای بهبودی اون حدس زد.

      پاسخ
  6. رسول

    با تشکر از راهنماییتون آقا مجتبی عزیز،البته امروز علی رغم غذای خوبی که خورده و شکمش حسابی باد کرده زیاد سر حال به نظر نمیرسه حالا شاید بعلت نداشتن باله های جلو باشه به سر حالی چند روز قبل نیست و حسابی گوشه گیری می‌کنه و در سطح آب و کف آب آرام می‌خوابه ،راستی دنبال یه گیتور و و نیدل فیش هم میکردم به نظرتون میشه و با هم سازگاری دارند

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      شاید زیادی غذا خورده و سنگین شده.
      اینها رو با همدیگه نگهداری نکردم منتظر نظر سایر دوستان باشید.

      پاسخ
  7. محمد

    سلام
    یه گار حدودا ۲۷ سانتی گرفتم با یه پولی ۲۲سانتی،حدودا یک ماه . سرسوسماری رو از وقتی گرفتم همش چسبیده به کف،من انتظار داشتم که روی سطح آب شنا کنه ، ولی تو روز همش کف آکواریومه فقط ساعتی دو سه بار میاد رو اب با پوزش یه هوایی میگیره دوباره میره کف.
    فقط شبا که لامپا خاموش میشه میاد رو آب
    مشکلی داره ، یا طبیعیه؟

    پاسخ
  8. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    احتمالا چراغ تانک و زیاد روشن میکنین و یا شدتش بالاست و چشش رو میزنه
    نباید بالا بیاد برای هوا گرفتن احتمالا اکسیژن رسانی خوب نیست
    از نحوه شناکردنش و مشخصات تانک و غذاش و … بگین
    درضمن گار یا کف تانک هست یا سطح و شاید هم طبیعی باشه

    پاسخ
  9. محمد

    نه بیشتر وقتا هم که چراغ خاموشه بازم گوشه آکواریوم میشینه تو کف ،
    آکواریوم هم از این آک آماده هاست(لبه منحنی ها )فکر کنم استاندارد هستن، یه درپوش پلاستیکی داره ، برای اینکه بیرون نپرن مخصوصا پولی ،همیشه بسته است.
    ولی وقتایی که اتاق خیلی خلوته مثل صبح بازم یه مقدار بیشتر شنا میکنه ، ولی تحرکش روزا دیگه خیلی کمه
    غذاشون گوشت و دله ،که از این غذاهای انرژی سیچلاید هم قایم میکنم تو لقمشون که کمبود ویتامین و… نگیرن، چند دفعه هم غذای زنده خورده ، دو سه بار هم به لجن خوارم سوء قصد کرده ، از پوست کلفتی لجن خواره که جون سالم به در میبره ،البته الآن دیگه بیخیالش شده ، لجن خوار بزرگه سایز دهنش نیست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای این ماهی ها بهتر نور رو روشن نکنید.
      غذای انرزی فقط اسمش انرزی هست و کیفیت چندانی نداره.
      سرسوسماری بهتره تنها نباشه و دو سه تا همسایز باشن.

      پاسخ
      1. فریدون

        مجتبی جان مگه نگفتی سرسوسماری بهتره تک گونه و تنهایی نگهداری بشه . الان چطور میگی بهتره تنها نباشه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          تک گونه فرق داره با تنهایی نگهداری کردن.
          تک گونه یعنی فقط از همون گونه مثلا چند تا سرسوسماری .
          اما اگر جایی گفته باشم تکی خب اون فرق میکنه و باید ببینید سوال چی بوده و شرایط تانک اون دوستمون چی بوده شاید تانک کوچک بوده و گفتم تکی نگهداری کنید و دیگه جا نداشتن اما به صورت کلی همون تک گونه هست و اگر جا داشته باشید بهتر سرسوسماری تنها نباشه چون اگر تنها باشه خوب تغذیه نمیکنه.
          به هر حال اگر هم جایی اشتباهی توضیح دادم عذرخواهی میکنم.

          پاسخ
  10. علی

    سلام من تو اکواریوم ۱۲۰ لیتری دو گار حدودا ۲۰ سانتی۲پنگوسی ۱۱سانتی ۲اسکار باله بلند{تایگر}۱۰سانتی۲اسکار البینو۱۰سانتی و۲اسکارتایگر ۱۰سانتی دارم.الان یکی از گار هام عمودی یگوشه بی حرکت ایستاده چکارکنم خوب شه ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      احتمالا زدنش و کیسه هواش اسیب دیده. کار خاصی نمیشه واسش کرد. میتونید راحتش کنید متاسفانه.
      ترکیبتون با هم سازگاری خوبی نداره.

      پاسخ
  11. سامان تیموری

    با سلام
    ببخشید من چنتا ماهی خریدم یکیشون الیگیتور.دو سه روز بعد از خریدنش باله پشتش داره ریش ریش می شود وباله همه ماهی های دیگرم سالم می خواستم ببینم چیکار کنم درستشه

    پاسخ
      1. سامان تیموری

        نه دراگون و ماکرو و پیرانا

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          به نظرم این ماهیا بغیر از دراگون با گار سازگار نیستن. ماکرو که نهایتا خورده میشه یا کشته میشه. پیرانا هم از زیر گار رو میزنه مگر اینکه پیرانا نباشه و مثلا پاکوی باشه.

          پاسخ
  12. سعید

    سلام دوستان خواهشا فوری راهنماییم‌کنید
    من یه گار۲۳سانتی دارم چند روزیه دهنش باز مونده و ب زور میگو میخوره یعنی اون جهش قبل رو توشکارش نداره
    یکی هم اینکه گاها دهنش رو کلا باز میکنه و یه جهش فوری میکنه و بعد اروم‌میشه
    انگاری مثلا ی چیزی تو گلوش گیر کرده یا مثلا حالت استفراغ داره ک اونجوری دهنشو باز میکنه و سعی میکنه استفراغ کنه
    بنظدتون درش بیارم دهتشو بازکنم‌نیگا کنم
    در صمن از جلوی شیشه چن باری داخل دهانشو دیدم‌چیزی نیس تو‌گلوش چون اگثرا دهنش نیم بازه
    درمونش چیه
    میشه زود راهنماییم‌کنین‌چون‌میترسم دیربشه ماهی تلف شه

    پاسخ
    1. my_ac

      اسیب فیزیکی ندیده؟ شایدم اکسیژن اب کمه؟

      پاسخ
      1. سعید

        نه دوست عزیز
        اسیب ندیده چون تنها واختصاصی نگهش میدارم
        اخه چرا قبلا اینطوری نبود الان اکسیژن کم شد

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خب ماهی هم هر چقدر بزرگتر بشه به اکسیژن بیشتری نیاز داره و قرار نیست مقدار اکسیژن مورد نیاز ثابت بمونه البته فکر نمیکنم مشکل ماهیتون اکسیژن باشه. در مورد اسیب فیزیکی هم ممکنه منقارش به شیشه یا دکور یا جایی برخورد کرده باشه و حتما نگهداری انفرادی دلیل بر این نیست که ماهی دیگه اسیب نبینه. باز داخل دهان و منقارش رو نگاه کنید. مخصوصا دندان ها که اسیبی ندیده باشه یا چیزی داخل منقار و دهانش گیر نکرده باشه.

          پاسخ
  13. كامران

    سلام
    من براى غذا خور کردن این ماهى کمتر از ١ ماه با ماهى زنده (مولى و زبرا) تغذیش کردم الان از بین ۴ تا اسکار ١پرت و ٢تا اروانا و ١ردتیل ١پنگوسى شکارى بزرگ اولین شکارو خودش انجام میده به شدت زبل شده.(میدونم ترکیب فاجعه و غیر اصولیه ولى با هم مشکلى ندارن خیلى وقته با هم دوستن?)
    فقط یه سوال من دیروز یه سر سوسمارى تقریبا ۴٠ سانتى دیگه خریدم با سرسوسمار خودم فرق داره سبز تیره با پوز پهن و کوتاه جرات نکردم اضافه کنم به تانک احتمال داره آروانا ٢٠ سانتى یا سرسوسمارى ٢٠ سانتى رو بخوره ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      اون پوزه پهنه رو بیشتر بهش میگن گار الیگیتور و اون پوزه درازه رو میگن سرسوسماری معمولی. البته به صورت رایج و بین فروشنده ها.
      ترکیب که خیلی وحشتناکه. اینم بگم این پوزه پهن ها رو خودم داشتم و نسبت به سرسوسماری معمولی خیلی وحشی ترن و شکار بزرگتر از دهنشون رو هم میکشن و اینو خودم تجربه کردم. دندوناشون رو مقایسه کنید پت و پهن تره. کلا به نظرم تا الان هم ترکیبتون یکم ترسناک و ریسکیه دیگه اینم اضافه کنید خدا میدونه چی میشه!

      پاسخ
  14. Mohammadnori

    سلام دوست عزیز
    اون ماهی چهل سانتی الیگیتور هستش
    ترکیبتون جنگ جهانیه
    اسکار با اروانا و پنگوسی سازگار نیست
    رد تیلم سایز بگیره اروانا رو میخوره
    اروانام باید یا تک یا بیشتر۵تا نگه داشته شه
    ترکیبو حتما درست کنید
    اون الیگیتورم اضافه نشه

    پاسخ
  15. كامران

    ممنون بابت پاسخ دوستان
    اره خیلى وحشیه ماهى که هیچى دست و تورم میگیره ول کنم نیست خیلىم زورش زیاده دیشب پرید در تانکو شکوند مجبور شدم بفروشمش??‍♂️
    بازم ممنون

    پاسخ
  16. شايان

    سلام
    دوستان دقایقى پیش سرسوسمارى ٢۵ سانتى من یه حرکات تند انجام داد و در عرض کمتر از ١٠ ثانیه مرد!!!
    قبل مرگ انگار ٢ثانیه مثل اینکه فلج بود تاب خورد و اومد روى اب
    شرایط اب خیلى خوبه تانک بزرگه با سامپ و دماى مناسب غذا هم میگو میخورد کاملا سالم بود.
    هم تانکى ها هم اسکار،اروانا،گرین اسکات تقریبا ٢ بندى،ردتیل،پنگوسى،فلاور باکس ٢بندى،سیچلاید بلو الکتریک و زرافه ایى،سیچلاید زبرا،سیلور دالر،پرت.به نظرتون سم اسکات میتونه از پا درش بیاره؟

    پاسخ
    1. محمد

      سلام
      رفیق جان این موضوع ممکنه دلایل قبلی داشته باشه که یهو گار مرده آیا این ماهیو تازه خریدی و اضافه کردی ؟؟
      مورد بعدی اینکه ترکیب شما یکم زیادی ناسازگاره ، حجم آک رو نگفتید اما درکل این ماهیا مثل اسکار ، تگزاس سیچیلاید های آمریکایی هستن بلو الکتریک و امثالهم آفریقایی و ترکیب همه اینها با فلاور باکس و رد تیل زیاد اوکی نیس و اگه دکور بندی و مخفیگاه خیلی زیادی نداشته باشین و نتونین ماهیای کوچیکترو تغذیه کنید تلفات بیشتری هم میدید
      نظر من رو بخواید تعدادی از این ماهیارو حذف کنید خیلی بهتره

      پاسخ
      1. شايان

        سلام ممنون بابت پاسخ
        نه تازه نخریده بودم خودم بزرگش کرده بودم?اکواریم نزدیک ١٠٠٠ لیتره و ٢برابر ماهیا مخفى گاه داره،همشونم خوب غذا میخورن.ار ترکیب که ایراد داره چون ردتیل و پنگوسى بزرگن و تا حالا ۵ تا سیچلایدو خوردن باید عوضشون کنم.
        ولى من خیلى به اسکات مشکوکم چون مرحوم گار قبل مرگ مثل اینکه دچار برق گرفتگى شده بود یا مثلا سکته کرده بود منظورم اینه خیلى سریع و تمیز بدون خون و خونریزى و جراحت یا تقلاى اضافه.قبلش حتى بى حال هم نبود تا حالا ندیده بودم ماهى به این سرعت بمیره اونم یه همچین ماهى بزرگى؟
        امکانش هست کار اسکات باشه و دوباره یکى دیگه از ماهى رو از بین ببره؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          به احتمال قوی یکی از ماهیا به گار ضربه زدن و با پرش یا ضربه خوردن به دیواره های اکواریوم یا دکور ضربه مغزی چیزی شده یا اسیب فیزیکی داخلی دیده و مرده. چون گار ماهی ای نیست که به راحتی مریض بشه یا اگه هم مریض بشه قرار نیست به این سادگی و سرعت تلف بشه و حتما قبلش علائمی رو از خودش بروز میده.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *