شناخت و نگهداری کت فیش کوتوله (اتو)

وقتی از کت فیش های مکنده ای مانند انواع پلیکوها نام برده میشود اکثر اکواریوم دارها به یاد یک تمیزکننده و نظافت چی همه چیز تمام خواهند افتاد، حال در اینجا میخواهیم کوچکترین گونه از خانواده کت فیش های مکنده را نیز به شما معرفی کنیم که شاید این گونه برای اکواریوم دارهای گیاهی همان حکم لجن خوار و یک تمیز کننده همه کاره داشته باشد. این گونه که به کت فیش کوتوله یا به نام رایج کت اتو در بازار معروف است  یک تمیز کننده همه کاره در اکواریوم  گیاهی خواهد بود که اسیب جدی را نیز به گیاهان وارد نخواهد کرد.

otocinclus-affinis

نام رایج: کت اتو، کت فیش کوتوله، کت اتو طلایی، کت فیش دارف و …

نام علمی: Macrotocinclus affinis

خانواده: لوریکاریده (Loricariidae) —>”گربه ماهیان مکنده”

زیستگاه: جنوب شرقی برزیل

دمای مناسب نگهداری: ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتیگراد

پی اچ اب: ۵.۵ الی ۷.۵

حداکثر سایز: چهار الی پنج سانتیمتر

خلق و خو: صلح جو

شناخت: کت فیش کوتوله یا کت اتو یکی از کوچکترین عضو خانواده کت فیش های مکنده است که طول انها نهایتا به پنج سانتیمتر میرسد، انها بومی امریکای جنوبی هستند و در جریان های رودخانه های جنوبی و جنوب شرقی برزیل زندگی میکنند. این ماهی کوچک در اسارت یکی از گونه های مکنده و بسیار دوست داشتنی در امر کنترل جلبک میباشد و برای علاقه مندان به اکواریوم های گیاهی یا به طور کلی هر اکواریومی که گونه های صلح جو در ان نگهداری میشود بسیار ایده ال است. کت فیش های کوتوله(اتو) شب کارند و در طول روز بیشتر در گوشه ای از اکواریوم یا بین گیاهان به استراحت خواهند پرداخت.

نگهداری: کت فیش اتو مناسب تانک هایی با ماهیان صلح جو است و مانند اعضای بزرگتر خانواده خود نمیتوان با هر گونه ای نگهداری شوند. اکثر علاقه مندان به اکواریوم های گیاهی به دنبال این گونه میروند و از نگهداری انها در اکواریوم گیاهی به شدت راضی خواهند بود با این حال انها را میتوان در اکواریوم های کم حجم با گونه های کوچک و البته صلح جوی دیگر نیز نگهداری کرد و به نحوی اکواریوم را نسبت به جذب جلبک و مشکلات کدری شیشه ها یا سنگ ها و …. بیمه کرد. این گونه از کت فیش ها انقدرها به شرایط اب حساس نیستند با این حال تغیرات ناگهانی فیزیکی و شیمیایی اب انها را از بین خواهد برد همچنین در هنگام انتقال انها به اکواریوم باید به دقت مراحل اب به اب کردن ماهی را انجام داد تا شوک خاصی به این گونه وارد نشود وگر نه ممکن است پس از چند روز بدون هیچ دلیلی کت فیش خود را از دست بدهید. از نظر اجتماعی نمیتوان گفت ماهیانی وابسته به گروه هستند و میتوان از چند کت اتو یا به صورت انفرادی از انها نگهداری کرد. بهترین مکان برای نگهداری این گونه مطمئنا اکواریوم های گیاهی با گیاهان انبوه و کنده های چوبی و همچنین جریان ملایم اب است که تا حدودی تداعی کننده محیط طبیعی انها باشد با این حال در صورتی که در اکواریوم های غیرگیاهی و فقط-ماهی نگهداری میشوند حتما مخفی گاه ها و کنده های چوبی یا لوله های پلاستیکی پولیکا را برای مخفی شدن انها درنظر بگیرید.

تغذیه: غذای اصلی انها از فیبر کامل یا به عبارتی از جلبک ها تشکیل شده است و در اسارت میتوان از غذاهای قرصی با پایه فیبر بالا استفاده نمود. متاسفانه اکثر نگهدارنده های این گونه یا سایر گونه های مکنده فکر میکنند انها تنها جلبک و بعضا کثافات اکواریوم!! را میخورند و به غذای دیگری احتیاج ندارند، شاید انها یک جلبک خوار خبره باشند و مطمئنا غذای اصلی انها را نیز تشکیل دهد ولی زمانی که غذای کافی در اختیارشان نباشد تکلیفشان چیست؟ مطمئنا کثافت خوار هم نیستند و از مدفوع ماهیان دیگر تغذیه نمیکنند و واقعا توجیهی برای عدم تغذیه انها وجود ندارد. بارها دیده شده این گونه ها تنها بر اثر گرسنگی و عدم اطلاع نگهدارنده در مورد تغذیه از بین رفته اند.

تشخیص جنسیت: تشخیص جنسیت در گروه اسان تر است و نرها کمی کوچکتر و قلمی تر(باریک تر) از ماده ها هستند

تولید مثل: تولید مثل این گونه بسیار سخت است و شاید علاقه مندان به تکثیر این گونه به صورت تخصصی تر نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشند با این حال میتوان به صورت خلاصه گفت انها همانند اکثر گونه های کت فیش تخم گذارند و تخم ها را روی برگ گیاهان یا در اسارت بر روی شیشه اکواریوم میگذارند. در صورتی که یک اکواریوم با گیاهان متراکم داشته باشید و برای اماده سازی یک جفت نر و ماده از میگوی اب شور و غذاهای قرصی حاوی جلبک استفاده کنید شاید شانس تکثیر انها را بدست اورید. در صورتی که تخم گذاری صورت پذیرد هچ شدن تخم ها احتمالا دو روز به طول خواهد انجامید و سه روز بعد لاروها قادرند شنای ازاد داشته باشند.

کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر نام onlypet.ir و دادن لینک به منبع مجاز میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

129 دیدگاه در “شناخت و نگهداری کت فیش کوتوله (اتو)

  1. iliya paki

    مثل همیشه عالی میشه تو یه اکواریوم معمولی با کنده ی ابنوس و مملو از گیاهان مصنوعی نگهداریش کرد و ایا کاراییش به خوبی کت اسپرت هست؟

    پاسخ
  2. mehdi mt8

    اولا که کت اسپرت تو یک اک گیاهی نگداری نمکنند
    این جلبک خوار بیشتر جلبک قهوه ای رو میخوره جلبکی که رو بستر همه چیز رشد میکنه
    تو یک اکواریوم گیاهی بهتره از چند جلبک خوار متنوع استفاده بشه تا نتیجه بهتری بر جا بمونه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله مشکلی نیست. میتونید از چند عدد از اینها استفاده کنید و بالا هم نوشتم مختص تانک گیاهی نیست و میشه تو هر اکواریومی نگهداری بشه و شما هم که تو اکواریومی با گیاه پلاستیکی میخواین نگهداری کنید مانعی نداره. در مورد خوردن فقط جلبک قهوه ای که دوستمون گفتن هم من چیزی ندیدم و جایی هم نخوندم که نوشته باشه از یه نوع جلبک تغذیه میکنه و اتفاقا تو کتاب اکواریوم های گیاهی اقای مرادی هم به این کت فیش اشاره شده که بهترین موجود برای کنترل انواع جلبک هست با این حال میشه باز در این مورد تخصصی تر تحقیق کرد.

      پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          قیمت که بستگی داره کجا بخرین. چون ماهی رایجی نیست که همه داشته باشن و همه جا گیر نمیاد ولی خب پلنت بازها واسه فروش میارن و قیمتش که دوستان با لجن خوار مقایسه کردن به نظرم مقایسه درستی نیست چون قیمت لجن خوار رابطه مستقیمی با سایز لجن خوار و حتی مدلش داره و کلا بحثش با این فرق میکنه و ممکنه یه لجن خوار دوبندی خیلی ارزون باشه و یکی هم خیلی گرون و اصلا قابل مقایسه از نظر قیمت نیستن. نمیدونم درسته قیمت بدم یا نه ولی خب من خودم سه تاشو چند ماه پیش خریدم که فکر کنم شد ۲۵ تومن. البته نمیدونم گرون خریدم یا ارزون و همونطور که بارها گفتیم قیمت رو نمیشه داد و به خیلی چیزا بستگی داره و حالا دیگه خودتون حساب کنید قیمتش پایینه یا بالا

          پاسخ
  3. AMIR jalili

    سلام
    ماهی های به نسبت
    ۱پلی پتروس – ۲ افرا – ۱ لجن خوار – ۲ سیچیلاید زرافه ای
    را میتوان در آکواریوم ۱۰۰ لیتری با مخفیگاه نگهداری کرد؟

    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله موردی نداره فقط سایر ماهی ها اینقدر کوچک نباشن که داخل دهان پولی پتروس جا بشن.

      پاسخ
  4. پیمان

    چه مطلب خوبی! من مدت ها دنبال یه کت فیش کوچیک میگشتم. یه مدت کت برنز داشتم که یکم تندخو بود و آخرش خودش و از تانک پرت کرد بیرون و مرد :( ! ولی تا به حال این کت فیش و جایی ندیدم. اگر امکانش هست میشه بفرمایید کجای تهران احتمالا این رو دارن؟

    پاسخ
  5. navid

    با سلام
    من ۲ تا گلد فیش دارم با ۶تا گوپی اینا میتونن با هم بمونن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه گلدفیش ها بچه گوپی های ریز رو میخورن.

      پاسخ
  6. عباس

    سلام من امروز از ساختمان پلاسکو خریدم دونه ای ۷۵۰۰تومان.فقط میشه با دیسکس نگه داشت ؟به بدن دیسکس نمیچسبه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا طبق قوانین سایت از دادن آدرس و قیمت خود داری کنید.
      بله این ماهی با دیسکس مشکلی نداره.

      پاسخ
  7. سجاد

    سلام
    این کت فیش همون دکترفیش هستش یا فرق دارن؟

    پاسخ
  8. alireza seri

    کت فیش گورخری تو تهران هست؟
    کسی جایی میشناسه؟

    پاسخ
  9. reza93

    با سلام. من تو آکواریومم که چند تا گیاه توش دارم از جلبک خوار طلایی، شارک فوکس، کت اتو، هر کدوم یکی رو دارم. میخام بدونم اینها آیا صرفا جلبک خوار هستن یا توی خوردن و از بین بردن فضولات سایر ماهیها هم کاری می کنند چون فکر می کنم ماهی های لجن خوار توی تانکهای غیر گیاهی این کارو می کنند.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      هیچ کف خواری فضولات ماهیا رو نمیخوره. حتی لجن خوار. ماهیایی هم که اسم بردید فقط انواع جلبک ها و پس مانده های غذا رو میخورن. به قول معروف یه ست کامل از تمیز کننده ها رو در اختیار دارید و هم شیشه و برگ گیاها رو تمیز میکنن و هم هر نوع جلبکی رو که بگین با این گونه هایی که دارین خورده میشه و مطمئنا خیلی مفیدن ولی دیگه توقع خوردن فضولات سایر ماهیا رو نداشته باشید.
      موفق باشید

      پاسخ
  10. مهدی

    با سلام از سایت خوبتون من کلی اطلاعات از سایت شما گرفتم چون تازه گیها یه پلنت درست کردم و دنبال اطلاعات هستم یه سوال داشتم اینکه من چندتا تترا نئون وگوپی و بچه گوپی یکی میگو امانو و ۷تام میگو ری چری دارم ایا کت کوتوله یا اتو با این ماهی ها سازگاری داره ممنون میشم

    پاسخ
      1. مهدی

        بازم سلام ممنون از راهنمایی تون منم دو تا کت اتو گرفتم که یکیش بعد ۲ هفته مرد الانم اون یکیش مشکلی نداره سر حاله با شرمندگی یه سوال دیگه دارم خواستم بدونم میشه میگو ریدچری رو تو پلتنم داخل یک زایشگاه توری پرورش بدم تا بچه هاشو ماهی های دیگه نخورن اگه میشه چطوری ممنون میشم توضیح بدید غذا چی بهشون بدم الانم نمی دونم چی میخورن ولی زنده هستن و شکمشون پر تخم میگو هستش بازم ممنون

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          نه دوست عزیز در اون فضای کوچک که تلف میشه بنظر بنده در همون تانک اصلی با شیشه از بقیه جداشون کنید.

          پاسخ
  11. M_Reza

    بلاخره یه تاشو گرفتم
    خیلی فعالیتشون زیاده و دنبال ماهیام میکنند !!!!!

    پاسخ
  12. M_Reza

    ای بابا یکیشون مرد اون که از همه بزرگ تر بود !!
    آقا یه میگوی رد چری ام که دلش پره بچه بود آوردم کلا نهیچ اثری ازش نیست !!!!!
    ممکنه گلد فیش دانیو کوریدوراس گوپی اینا خورده باشنش ؟!!!!!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله احتمالا کار گلدفیش بوده.

      پاسخ
  13. کسری

    سلام من به خاطر کوچیکی و زیبایی و تعریفی که ازش شده بود پری روز یکی خریدم از نواب ۸ تومن البته بعد از گشتن بیش از ۱۲ اکواریوم فروشی،ظاهرا خیلی پر طرفداره زود تموم میکنن،کل گیاهای تانک من همش کثیف شده بود جلبک و ته مونده غذا روش بود،تا الان ۳ تاشو کامل تمیز کرده اما خیلی هم کثیف میکنه خخخخ از اینور میخوره از اونور کثیف میکنه،خیلی ترسویه،من عاشقشم حتما یکی بگیرید.

    پاسخ
  14. M_Reza

    سلام
    بیشعور رد کپ من کتا مو خورد !!!!
    آقا یه کت تو دهنش گیر کرده از دیشب تا حالا. سعی کردم با انبر درش بیارم چند بار نشد
    نه میتونه بخورش نه درش بیاره به نظرم همون جوری داره فاسد میشه
    چه کار کنم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در این مورد هیچ کاری نمیشه کرد و باید صبر کنید تا ماهی مهاجم یا طعمه رو پس بده و یا اون رو بخوره و حتی ممکنه هر دو هم مهاجم و هم طعمه کشته بشن.

      پاسخ
  15. behnam.1984

    خیلی ماهیه کم یابیه البته تو شهر ما، من که از هر جا پرسیدم اکثراً میگن پیدا کردنش سخته…. فقط مغازه آکواریومی هست که بیشتر تو کار تکثیر هست گفت دو جفت دارم و دارم روشون کار میکنم برای تکثیر….

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تکثیر کت فیش های مکنده خیلی سخته و اگه تکثیر کردن خیلی کار بزرگی انجام دادن. به هر حال….
      به فروشنده ها سفارش بدید همراه بار واستون بیارن. نهایتا ۱۰ تا سفارش بدید که حتما میارن واستون و چندتاشو خودتون بردارید و بقیه رو هم بدین واستون بفروشن یا ….

      پاسخ
  16. میثم

    سلام دوستان یه کت فیش اسپرت از اینا که میچسبه به شیشه خریدم از همون اول مدفوعش
    سفید رنگ بود الان به نظرتون چه بیماری داره ایا به ماهیای دیگه انتقال میده؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم اگه از همون اول مدفوعش سفید بود کاش خریداریش نمیکردید !
      کت فیش به این راحتی ها بیمار نمیشه و خیلی جون سخته . اون سفید بودن مدفوعش شاید به دلیل بی کیفیت بودن نوع تغذیش و کم بودن تغذیش بوده . اگرم مدفوعش سفید و مثل تار مو باریکه که بیماری انگل روده ایی داره . شما دو سه روزی ماهی رو خوب تغذیش کنید و زیر نظر بگیریدش اگه مشکل مدفوعش برطرف شد که هیچ اما اگه نشد میتونید ۲ عدد قرص میترونیدازول رو در یک لیتر آب حل کنید و ۵ دقیقه ماهی رو داخلش حمام بدید . اما تا مشخص نشدن بیماریش اصلا” از هیچ دارویی استفاده نکنید فقط دو سه روز زیر نظر بگیریدش
      موفق باشید

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *