شناخت و نگهداری کت فیش کوتوله (اتو)

وقتی از کت فیش های مکنده ای مانند انواع پلیکوها نام برده میشود اکثر اکواریوم دارها به یاد یک تمیزکننده و نظافت چی همه چیز تمام خواهند افتاد، حال در اینجا میخواهیم کوچکترین گونه از خانواده کت فیش های مکنده را نیز به شما معرفی کنیم که شاید این گونه برای اکواریوم دارهای گیاهی همان حکم لجن خوار و یک تمیز کننده همه کاره داشته باشد. این گونه که به کت فیش کوتوله یا به نام رایج کت اتو در بازار معروف است  یک تمیز کننده همه کاره در اکواریوم  گیاهی خواهد بود که اسیب جدی را نیز به گیاهان وارد نخواهد کرد.

otocinclus-affinis

نام رایج: کت اتو، کت فیش کوتوله، کت اتو طلایی، کت فیش دارف و …

نام علمی: Macrotocinclus affinis

خانواده: لوریکاریده (Loricariidae) —>”گربه ماهیان مکنده”

زیستگاه: جنوب شرقی برزیل

دمای مناسب نگهداری: ۲۱ الی ۲۷ درجه سانتیگراد

پی اچ اب: ۵.۵ الی ۷.۵

حداکثر سایز: چهار الی پنج سانتیمتر

خلق و خو: صلح جو

شناخت: کت فیش کوتوله یا کت اتو یکی از کوچکترین عضو خانواده کت فیش های مکنده است که طول انها نهایتا به پنج سانتیمتر میرسد، انها بومی امریکای جنوبی هستند و در جریان های رودخانه های جنوبی و جنوب شرقی برزیل زندگی میکنند. این ماهی کوچک در اسارت یکی از گونه های مکنده و بسیار دوست داشتنی در امر کنترل جلبک میباشد و برای علاقه مندان به اکواریوم های گیاهی یا به طور کلی هر اکواریومی که گونه های صلح جو در ان نگهداری میشود بسیار ایده ال است. کت فیش های کوتوله(اتو) شب کارند و در طول روز بیشتر در گوشه ای از اکواریوم یا بین گیاهان به استراحت خواهند پرداخت.

نگهداری: کت فیش اتو مناسب تانک هایی با ماهیان صلح جو است و مانند اعضای بزرگتر خانواده خود نمیتوان با هر گونه ای نگهداری شوند. اکثر علاقه مندان به اکواریوم های گیاهی به دنبال این گونه میروند و از نگهداری انها در اکواریوم گیاهی به شدت راضی خواهند بود با این حال انها را میتوان در اکواریوم های کم حجم با گونه های کوچک و البته صلح جوی دیگر نیز نگهداری کرد و به نحوی اکواریوم را نسبت به جذب جلبک و مشکلات کدری شیشه ها یا سنگ ها و …. بیمه کرد. این گونه از کت فیش ها انقدرها به شرایط اب حساس نیستند با این حال تغیرات ناگهانی فیزیکی و شیمیایی اب انها را از بین خواهد برد همچنین در هنگام انتقال انها به اکواریوم باید به دقت مراحل اب به اب کردن ماهی را انجام داد تا شوک خاصی به این گونه وارد نشود وگر نه ممکن است پس از چند روز بدون هیچ دلیلی کت فیش خود را از دست بدهید. از نظر اجتماعی نمیتوان گفت ماهیانی وابسته به گروه هستند و میتوان از چند کت اتو یا به صورت انفرادی از انها نگهداری کرد. بهترین مکان برای نگهداری این گونه مطمئنا اکواریوم های گیاهی با گیاهان انبوه و کنده های چوبی و همچنین جریان ملایم اب است که تا حدودی تداعی کننده محیط طبیعی انها باشد با این حال در صورتی که در اکواریوم های غیرگیاهی و فقط-ماهی نگهداری میشوند حتما مخفی گاه ها و کنده های چوبی یا لوله های پلاستیکی پولیکا را برای مخفی شدن انها درنظر بگیرید.

تغذیه: غذای اصلی انها از فیبر کامل یا به عبارتی از جلبک ها تشکیل شده است و در اسارت میتوان از غذاهای قرصی با پایه فیبر بالا استفاده نمود. متاسفانه اکثر نگهدارنده های این گونه یا سایر گونه های مکنده فکر میکنند انها تنها جلبک و بعضا کثافات اکواریوم!! را میخورند و به غذای دیگری احتیاج ندارند، شاید انها یک جلبک خوار خبره باشند و مطمئنا غذای اصلی انها را نیز تشکیل دهد ولی زمانی که غذای کافی در اختیارشان نباشد تکلیفشان چیست؟ مطمئنا کثافت خوار هم نیستند و از مدفوع ماهیان دیگر تغذیه نمیکنند و واقعا توجیهی برای عدم تغذیه انها وجود ندارد. بارها دیده شده این گونه ها تنها بر اثر گرسنگی و عدم اطلاع نگهدارنده در مورد تغذیه از بین رفته اند.

تشخیص جنسیت: تشخیص جنسیت در گروه اسان تر است و نرها کمی کوچکتر و قلمی تر(باریک تر) از ماده ها هستند

تولید مثل: تولید مثل این گونه بسیار سخت است و شاید علاقه مندان به تکثیر این گونه به صورت تخصصی تر نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشند با این حال میتوان به صورت خلاصه گفت انها همانند اکثر گونه های کت فیش تخم گذارند و تخم ها را روی برگ گیاهان یا در اسارت بر روی شیشه اکواریوم میگذارند. در صورتی که یک اکواریوم با گیاهان متراکم داشته باشید و برای اماده سازی یک جفت نر و ماده از میگوی اب شور و غذاهای قرصی حاوی جلبک استفاده کنید شاید شانس تکثیر انها را بدست اورید. در صورتی که تخم گذاری صورت پذیرد هچ شدن تخم ها احتمالا دو روز به طول خواهد انجامید و سه روز بعد لاروها قادرند شنای ازاد داشته باشند.

کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر نام onlypet.ir و دادن لینک به منبع مجاز میباشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

133 دیدگاه در “شناخت و نگهداری کت فیش کوتوله (اتو)

  1. Reza kamalian

    سلام خسته نباشید یک سوال داشتم
    من نزدیک به ۳ روزه یکی از کت اتو هام غذا نمی خوره و گوشه گیر شده رنگ بدنشم زرد شده و بیشتر وقت ها هم روی سنگ های کف آکواریوم به حرکت ایستاده.
    ولی بقیه کت اتو هام مشکلی ندارن میشه راهنمایی کنید چه مشکلی پیش اومده برای کت اتو من.
    فقط از امروز شروع کردم و گذاشتمش تو تانک قرنطینه.
    ممنون

    پاسخ
    1. م.یگانه

      سلام نیازی به جابجایی نبود. در صورتی ماهی را جابجا کنید که علائم بیماری مسری درش دیده بشه یا درمان در تانک جمعی ممکن نباشه. حالا که قرنطینه کردید حتما با غذاهای زیر آبی به خوبی تغذیه ش کنید.
      موردی که گفتید به تنهایی نمیتونه نشانه بیماری خاصی باشه بلکه با بروز علائم دیگه قابل تشخیص میشه.

      پاسخ
  2. Reza kamalian

    خیلی ممنون انجام دادم یکم زردی بدنش کمتر شده و احساس می کنم داره بهتر میشه حرکتش هنوزم کمه ولی شروع کرده به غذا خوردن .
    فقط یک سوال دیگه جایی هست که در باره جلبک سیاه سوالاتی بپرسم چون امروز متوجه شدم روی گیاه های آکواریوم پرز های ریز مشکی رنگی به وجود اومده میخواستم بدونم چجوری باهاش مقابله کنم؟ و آیا کت اتو هام این مدل جلب رو می خورند و اگه نمی خورند ماهی هست که از این جلبک ها تغذیه کنه؟ یا روش های دیگه ای برای کنترل و حذف این مدل جلبک هست

    پاسخ
    1. م.یگانه

      اینکه کت اتو میخوره یا نه مطمئن نیستم اما کت معمولی و اسپرت اینکارو به خوبی انجام میده. البته کوری هم اگر غذا کف بخوبی پیدا نکنه میاد سراغ این جلبک ها
      جریان آب داخل آکواریومتون کمه که این جلبک بوجود اومده

      پاسخ
  3. ALI.R.GH

    سلام این کت اتو رو میشه در آکواریوم پلنت با تترانئون نگهداری کرد به صورتی که کار تمیزکاری هم انجام بشه و به گیاهان و نئون ها آسیبی نرسه؟
    مثل بقیه کت فیش ها از کاهو هم میشه برا تغذیشون استفاده کرد؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      پلنت سیف هست و خیلی جلبک خوار خوبیه ولی نگهداریش سخته.
      کاهو اسپیرولینا غذای مخصوص پلکو

      پاسخ
  4. LiliiiS

    بچه ها کت اتو رو از کجا گیر میارید؟ انگار قحطیشه. به دهها آکواریومی و سایت سر زدم. انگار اصلا اسمشو هم نشنیدن. هم این هم کوریدوراس پیگمی pygmy cory رو برای پلنت نانو دنبالشونم اما اصلا گیر نمیاد. تا جاییکه سرچ کردم جایگرینی هم ندارن. یعنی جلبکخواری که اندازه کت اتو کوچیک بمونه انگار نداریم چون پوزه بوته ای هم تا بالای ده سانت میرسه

    پاسخ
    1. امیر رضا

      سلام دوست عزیر به وارد کننده های ماهی یا آکواریوم فروشی های که تو کار ماهی های خاص و گرون هستن بگید میتونن براتون بیارن البته ممکنه که گرون تموم بشه

      پاسخ
    2. E.Lucifer

      سلام کدوم شهر هستین ؟
      اگه تهرانین، کت اتو توی مغازه های نواب و رودکی خیلی زیاد پیدا میشه و هم رنگ اصلی و هم البینو و برنزشو من چندین بار دیدم تو سایز های مختلف، اگه خواستین بگیرین برین رودکی یه جا هست بعد مترو پله داره پایین چنتا مغازه هست یکیش اسمش پرشین هست اگه اشتباه نکنم اونجا کلی کت اتو داره دیشب دیدم تو مغازش و خیلی هم فروشنده دلسوز و خوبیه و هرچی بپرسین راهنمایی میکنه، موفق باشید 🙏🏻

      پاسخ
  5. Matin 1387

    ناراحت نباش ماهم گیر نمیاریم
    ولی اگه به آکواریومی های یزرگ بگید براتون میارن ولی با قیمت خیلی بالا
    بستگی به شهرتون داره

    پاسخ
  6. Matin 1387

    سلاپ
    اولا که آدرس ندین تبلیغ میشه
    دوما اینایی که شما دیدین کت اتو نیستن چون کت اتو برنز و آلبینو و اینا نداره
    اون احتمالا جلبک خوار سیامی هست

    پاسخ
    1. E.Lucifer

      سلام باشه حتما نمیدونستم میخواستم کمک کنم پیدا کنن، نه اونی که تو اون مغازه بود کت اتو بود مثل همین عکس بود تون برنز و البینو رو جاهای دیگه تو پلنت دیدم گفتن کت اتو هست ولی اولیه خودش بود اصلا شبیه جلبک خوار سیامی نبود

      پاسخ
  7. SajjadMolavi

    سلام برای یک آکواریوم گیاهی یا حجم کم (۱۸)
    چون نمیتونم تعداد زیادی ماهی نگه داری کنم بنظرتون سه تا کوریدوراس به همراه ۲ الی سه عدد از کت اوتو برای تمیزکاری آکواریوم و از جلبک و شیشه و … کافیه؟

    پاسخ
    1. mehrad-091

      درود بر شما
      بستگی داره به شرایط آکواریومتون
      اگه آکواریوم رو جدیدا راه اندازی کردین و تازه توش گیاه کاشتین بهتون کوریدوراس رو پیشنهاد نمیکنم چون گیاها رو از ریشه در میاره ولی اگه از راه اندازی تانکتون چند هفته می گذره عیبی نداره و بستگی به سلیقتون داره.
      من پیشنهاد می کنم(اگه از راه اندازی تانکتون چند هفته می گذره) از هر کدوم دو تا بخرین چون هر کدوم وظیفه منحصر به فرد خودشو داره. به عنوان مثال کت اوتو برای تمیز کردن روی برگا و جاهای کوچیک و باریک استفاده می شه و کوریدوراس برای تمیز کردن کف آکواریوم (به خاطر همین بهش لقب کف خوار رو دادن) به کار می ره.
      موفق باشید
      پی‌نوشت: فقط مراقب باشین چون کت اوتو یه خورده نسبت به ماهیا حساسه و قیمت بالایی داره ولی خیلی بهتر از بقیه جلبک خوارا ،جلبکا رو تمیز می کنه. به نظرم می ارزه چون خودمم داشتم. ولی باز می گم بستگی به سلیقتون داره.

      پاسخ
      1. SajjadMolavi

        خیلی ممنون. کوریدوراس چون می‌گن گله‌ای بهتره نگهداری شه تو این حجم
        ۳۵/۵ طول
        ۲۲/۵ عرض
        ۲۴/۵ ارتفاع
        نهایت چند تا بذارم؟ همون دو تا اوکیه ؟ یا سه چهارتا بگیرم؟ مغازه دار پاندا رو پیشنهاد کرد ولی چون تازه مجدد شروع کردم ب نگهداری به نظر خودم همیم نوع معمولی راحت تره نگهداریش؟ اینطور نیست؟

        پاسخ
        1. phoenix_love58

          سلام … آره برا این حجم آکواریوم ۲ کوریدوراس کافیه … منم یه تانک نیم متری دارم که فقط ۲ کوریدوراس توشه و کافی بوده براش …
          میتونید کوریدوراس فلفلی یا استربای بگیرید ، اگه هم گیر نیومد همون برنز بگیرید
          ببینید اینکه میگن کوریدوراس بهتره گله‌ای نگهداری بشه بیشتر برای زیبایی‌شونه … کلا ماهیا وقتی گله‌ای باشم جذابیت بیشتری داره و خوشحال‌تر هستن
          توضیحات آقا مهراد هم واقعا کامل و عالیه … دمت گرم😘

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *