بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

قارچ زدگی یکی از بیماری های رایج ماهیان اکواریومیست که دلیل عمده ان عدم رعایت بهداشت در اکواریوم است.ماهی مبتلا رفته رفته لایه پنبه ای شکلی روی بدنش ظاهر شده و بی اشتها تر از معمول به نظر میرسد.در صورتی که در همان ابتدا درمان اغاز شود شانس زیادی برای بهبودی ماهی وجود دارد و در غیر اینصورت قارچ، بیشترین قسمت بدن ماهی را فرا گرفته و ماهی تلف خواهد شد.بهتر است ماهی قارچ زده را سریعا از مخزن خارج کنید و در تانک قرنطینه به درمان ماهی بپردازید و برای پیشگیری از سرایت قارچ ها به سایر ماهیان، منشا تهاجم قارچی را پیدا کنید و حتی المقدور اب تانک را تا نصفه سیفون کرده و از داروی متیلن بلو برای جلوگیری از تهاجم قارچها به سایر ماهیان استفاده کنید

توضیحات کامل در ادامه متن

بیماری قارچ زدگی


قارچ زدگی

قارچهای آکواریوم معمولا بر روی باقیمانده مواد آلی مرده همچون مواد غذایی،تخمهای گندیده و لاشه ماهیها و دیگر موجودات مخزن زندگی میکنند.

عمومی ترین قارچ،ساپرولگنیاست که میتواند بر هر نوع ماهی اثر کند،اما عمدتا در گونه های سردآبی دیده میشود.تهاجم قارچی همیشه فاکتوری ثانوی برای دیگر مشکلات بهداشتی،مانند عفونت انگلی محسوب میشود.

علت آنکه به ماهی هایی که دچار قارچ زدگی شده اند دیگر هیچ کمکی نمیتوان کرد،آن است که قارچ به اندامهای داخلی نفوذ کرده و به آنها شدیدا آسیب رسانده است.به علاوه،فضولات ناشی از تغذیه و رشد قارچها شدیدا سمی بوده و تمامی اندامهای داخلی را مسموم می نماید.

علایم:

۱-رفته رفته کثیف و چرکی برجسته و پنبه ای شکل بر روی پوست،بیشتر بدن ماهی را میپوشاند.

۲-بی اشتهایی

۳-ماهی در آب کندتر از معمول شنا میکند.

۴-ماهی کمرنگ تر از حالت عادی میباشد.

درمان:

الف)تکه ای پنبه در آب خیس کنید،سپس آن را چلانه و در آیودین یا مرکورکروم فرو کنید.ماهی را از مخزن خارج کرده و در یک پارچه خیش قرار دهید.آنگاه پنبه آماده شده را برای پاک کردن و محو قارچ بکار ببرید.سپس ماهی را به مخزن درمان انتقال ساخته،با داروی ویژه موثر بر علیه میکرو ارگانیسم های متعدد درمان نمایید.

توجه:سرمنشا تهاجم قارچی را یافته و آن را برطرف سازید.

برای پیشگیری از گسترش بیماری های قارچی و یا در مراحل اولیه میتوانید ار نمک طعام یا متیلن بلو استفاده نمایید.همچنین جهت جلوگیری از هجوم قارچها به تخم ماهیها میتوانید از متیلن بلو بهره ببرید


ب)معالجه با متیلن بلو

ابتدا جهت ساخت محلول مادر،یک گرم از بلورهای متیلن را در یک لیتر آب حل کنید.

۱-یک میلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب آکواریوم بریزید.پس از۵ روز،باقیمانده دارو را توسط فیل/تر ذغالی از آب جداسازید.

۲سه یلی لیتر محلول مادر را در یک لیتر آب در ظرفی جداگانه ریخته و ماهی را برای۳ روز در آن قرار دهید

۳.۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

۴جهت جلوگیری از امراض احتمالی از حمل و نقل،۵۰ میلی لیتر محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب در مخزن قرنطینه بریزید.

۵-برای پیشگیری از امراض قارچی،۳۰ میلی لیتر محلول مادر به ازای ۱۰۰ لیتر آب به مخزن تکثیر بیافزایید.

منبع:بهداشت و بیماریهای ماهیان آکواریومی-تالیف مهندس مهدی ارچینی

قارچ دهان

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

نام بیماری :قارچ دهان ( Mouth Fungus )

اگرچه این بیماری قارچی نیست و توسط باکتری Chondrococcus columnaris که باکتری عامل بیماری کلومناریس است ، ایجاد می شود اما به این دلیل به این نام خوانده می شود که همانند قارچ در بدن ماهی ظاهر می شود .

بیماری کرک پشمی یک واژه ی عمومی است که بیش تر برای بیماری های قارچی که در پوست بدن ، باله ها و دهان اثر می کنند به کار می رود که رایج ترین نوع قارچ در این عفونت Saprolegnia و Achyla می باشد .

علائم بیماری :کرک پشمی سفید یا خاکستری رنگ که شباهت زیادی به تکه های رشته ای پنبه دارد در اطراف دهان ماهی رشد می کند که این تومور های سفید بیش تر در جاهایی که قبلاً انگل رشد کرده و یا آسیب دیدگی وجود داشته ظاهر می شوند.

قارچ دهان ماهیان اب شیرین

پیشگیری :

۱-چک کردن منظم میزان آمونیاک ، نیتریت ، و نیترات آب تا در صورت نیاز از افزایش آمونیاک و نیتریت در آب تانک جلوگیری شود . ( با فیلتراسیون درست آمونیاک ، نیترنیت و نیترات محلول آب نمی توانند از حد معمول افزایش یابند)

۲-هرگز بیش از اندازه به ماهی ها غذا ندهید .

۳-هرگز از غذاهای فاسد شده برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۴-از غذاهای دریایی مثل دافنی ، توبیفکس (Tubifex  ) و … برای تغذیه ی ماهی ها استفاده نکنید .

۵-همیشه ماهی های مشکوک به بیماری را در محلول میکسازین ( Myxazin ) قرنطینه کنید .

۶-از کاهش ویتامین در بدن ماهی با استفاده از Vitazin جلوگیری کنید .

توجه :عامل بیش تر بیماری ها استرس بوده که در صورتی که از استرس در ماهی ها جلوگیری شود دیگر شاهد ماهی های بیمار نخواهید بود .

استرس می تواند عامل شیمیایی(pH و نیتروژن ) ، فیزیکی ( دما و کمبود اکسیژن ) ، بیولوژیکی یا زیستی ( غذاهای کم ارزش و کمبود  ویتامین ) و روانی (پرخاشگری سایر ماهی ها و لمس ماهی ها با دست ) داشته باشد که می توان به راحتی از آن جلوگیری کرد .

جلوگیری از استرس = جلوگیری از بیماری ماهی ها

درمان :

۱کیفیت آب را افزایش دهید و میزان باکتری ها را به وسیله HumAquat کاهش دهید یا برای درمان از میکسازین ( Myxazin ) استفاده کرده و وسایل آکواریوم را خوب بشویید . در طی درمان هم هوادهی و فیلتراسیون تانک را افزایش دهید .

۲-ماراسین ( Maracyn ) ، متیلن آبی ( Methyl Blue ) ، داروی قارچ ( ( Fungus Cure و ضدقارچ جنگلی ( Jungles Fungus Elminator ) در درمان عفونت های داخلی و خارجی موثرند و آنتی بیوتیک هایی مثل ماراسین ۱ و ۲ ( Maracyn I & II ) هم برای درمان قارچ دهان به کار می روند .

۳-استفاده از نمک که در صورتی که همه ی ماهی ها به بیماری مبتلا باشند درمان در تانک اصلی و در صورتی که تعدادی از ماهی ها بیمار باشند درمان در تانک قرنطینه انجام می شود .

توجه :در صورتی که تنها ماهی های مولی شما مبتلا به غشاء ( تار ) سفید خاکستری روی دهان شده اند قبل از درمان ۱۰ تا ۲۰ درصد آب تانک را کاهش داده و ۱۰ درصد آب شور به تانک اضافه کنید .

منبع مطالب قارچ دهان: aqua-quast 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

658 دیدگاه در “بیماری قارچ زدگی ماهیان اب شیرین

  1. حسن

    ببخشید یادم رفت چجوری می توانم عکسش را بگذارم تو سایت خیلی ممنون خداحافظ

    پاسخ
  2. حسن

    چقدر عکس گذاشتن سخته؟ هی می زنه پسوند نادرست بعد که اپلود میشه نمی شه ادرسش را تغییر داد

    پاسخ
    1. HΛMΞD20

      دوست عزیز در آپلود سنتر راهمای پسوند هارو مطالعه کنید … اکثر پسوند های تصویر عمومی و فایل rar و zip رو میتونید آپلود کنید و آدرسش هم قابل تغییر نیست

      پاسخ
  3. نادر

    با سلام و خسته نباشید….
    ماهی فلاور بنده رنگ پوستش تیره شده مدتی است ….
    کسل شده و یه گوشه کز می کند…. روی بدنش در قسمت آبشش هایش حباب های کوچولو مشاهدع میشود… ..به مدت ۲ روز است لجن خور درون آکواریوم به او چسبیده و پولک های بدنش را میخورد . ..در صورتی که تا قبل از این جرات نمیکرد بهش نزدیک بشه… و فلاور از او فرار می رکند… آیا میشه راهنماییم کنین ؟؟ ممنون ..منتظر خبرتون هستم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خب حتما این ماهی رو جدا کنید که لجن خوار دیگه بهش نچسبه. بیماری ماهیتون هم نمیدونم چیه و ممکنه انگلی باشه، ممکنه منشاء دیگه ای داشته باشه و نمیدونم چیه که راهنمایی کنم. میتونید این ماهی رو جدا کنید اول از همه تا علاوه بر بیماریش لجن خوارتون اسیب دیگه ای بهش نزنه. از یه حمام نمک و تتراسیکلین برای فقط یکدفعه استفاده کنید و نهایتا تونستید تو تانک قرنطینه یا جایی که ماهی رو جدا کردید از یه داروی جنرال برای درمانش استفاده کنید. شاید درمان شد. بنده دلیل بیماری ماهیتون رو متاسفانه نمیدونم که بتونم راهنمایی خاصی انجام بدم

      پاسخ
  4. سمیه

    جفت بلوط بهترین دارو برای از بین بردن قارچ ساپرولگنیاست

    پاسخ
  5. س

    سلام ماهی قرمز سفره ۷سینم همینجوری شده دلم براش میسوزه میترسم بمیره آکواریوم ندارم چی بریزم تو تنگش؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیلی راحت میتونید درمانش کنید.
      اول از همه متیلن بلو تهیه کنید و بعد یه گوش پاکن بردارید و اون رو تو اب نمک یا متیلن بلو بزنید و ماهی رو بگیرید و اون قسمتی که قارچ زده رو کامل با گوش پاکن تمیز کنید که قارچ ها تقریبا تمیز بشه. بعد ماهی رو به اب تمیز و اغشته شده به متیلن بلو انتقال بدید. اکسیژن رسانی هم باید زیاد باشه در این زمان. مقدار استفاده از متیلن بلو هم تو تنگ ماهی باید با دوز مشخص و مجاز صورت بگیره که روی متیلن بلویی که میخرید نوشته شده و به همون اندازه مصرف کنید. به همین راحتی ماهی درمان میشه و درمان قارچ خیلی ساده است

      پاسخ
  6. علی

    من سیلور اسکات و کت افریقایی و کت خرگوشی دارم.
    همشون رو بدنشون دونه های سفید کم دارن.
    دما ۲۳
    ممکنه قارچ بگیرند ؟
    بخاری ندارند ؟
    اگه میخواد قارچ ترشع بشه جلوگیری کنم.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      دمای ۲۳ که خیلی کمه. اون دونه های سفید اگه ریز و مثل بلورهای نمکه این بیماری سفیدکه نه قارچ و با توجه به دمای تانکتون هم طبیعیه دچار این بیماری شده باشن. راه درمانش هم بالا بردن دما تا ۳۰ ۳۲ درجه هست. به لینک زیر مراجعه کنید کامل در مورد درمان این بیماری توضیح دادیم
      https://www.onlypet.ir/post-286/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%DA%A9-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF%DA%A9/

      پاسخ
  7. Ashkan_Ete

    سلام دوستان
    در بخشی از متن نوشته شده :
    ۲۰۰ میلی لیتر محلول مادر را در ظرفی مجزا در ۱۰ لیتر آب ریخته و ماهی را برای ۳۰ دقیقه در آن حمام دهید.

    ولی در دستورالعملی که پشت ظرف متیلن بلو نوشته ذکر کرده که؛ یکصد میلی متر به ازای بیست لیتر آب و زمان سی دقیقه

    مقداری که پشت ظرف ذکر شده یک چهارم مقداریه که در این صفحه ذکر شده. نظرتون چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بستگی به غلظت دارو داره. اول پست ذکر شده یک گرم بلور متیلن در یک لیتر اب. این غلظت داروی ماست و نسبت به غلظتی که محلول مادر رو درست کردیم از اون استفاده میکنیم. حالا متیلن بلویی که شما خریدید شاید غلظت بیشتری داره یا ….
      به هر حال اگه متیلن بلوی مرغوبی هست و از جای مطمئن خرید کردید همون مقداری رو استفاده کنید که روی ظرف نوشته شده. چون شما خودتون محلول مادر رو درست نکردید و اماده خریدید و اونا خودشون حساب کردن و اون مقدار رو روی بسته بندی ذکر کردن

      پاسخ
        1. hamed aqua

          این داروی ایرانی هست.من هم از همین استفاده میکنم.بر خلاف بقیه دارو های ایرانی این مدل دارو واقعه روی قارچ تاثیر میذاره.فقط دقت کن چون غلظت این محلول بیشتره نسبت به سایر مارک های رایج در بازار دوز درستش رو استفاده کن.
          اگر هم به این دارو اعتماد نداری میتونی از متیلن بلو مرک یا تترا استفاده کنید.

          پاسخ
          1. Ashkan_Ete

            سپاس بابت راهنمایی
            اتفاقا باهاش راحتم و قیمتش هم نسبتا خوبه
            تترا که فکر نکنم گیر بیاد و باشه هم گرونه

            پاسخ
        2. مجتبی

          سلام
          دوست عزیز بنده فکر نمیکنم این دارو برای تخم ها جواب بده و یک نوع آنتی بیوتیک هست و از نوع دستور مصرفش هم میشه فهمید که آنتی بیوتیکه و روی خود دارو هم نوشته آنتی بیوتیک.
          اگر برای هچ شدن تخم ها مد نظرتون هست جواب نمیده ولی برای درمان قارچ روی بدن ماهی احتمالا جواب بده.

          پاسخ
  8. MR DOX

    سلام خدمت عزیزان و تشکر از سایت خوبتون.حدود ۱۴ روز هست که یک آکواریوم ۱۲۰لیتری راه اندازی کرده ام,طبق دستورالعمل فروشنده در ابتدا مایعی به نام fish infect با دوز مشخص داخل آب ریختم (آب رو هم از طریق دستگاه تصفیه ۶ مرحله ای تهیه کردم )در ۲۴ ساعت اول ۹ تا شون مردن,مجبور شدم آب تانک رو عوض کنم مرگ و میرکمتر شد اما از بین نرفت و با فاصله ۲ روز ۲ تای دیگه مردن, بعد دم خوره رو روی دم یکی از کویها دیدم که از قرص نیتروفورانتوئین استفاده کردم . بعد ماهیهام بیماری سفیدک گرفتن که طبق اطلاعات سایت شما دما رو بالا بردم و سفیدکها از بین رفت اما یک کالر ویدئو از دست دادم,بدنش از داخل زیر پوستش لکه های قهوه ای رنگی ایجاد شده بود البته در ناجیه پشتش بودن.الان ماهی کوی یک لکه برجسته مایل به سبز تیره در انتهای باله پشتش ایجاد شده و ۲ تالکه زیر پوستی هم روی پشتش نزدیک سرش .حرکات ماهیام هم خیلی سریع شده و بصورت ناگهانی تو تانک جا به جا می شن .هر چی گشتم توسایت نتونستم نوع بیماری رو پیدا کنم .سئوالهام اینهاست:
    ۱.این چه نوع بیماریه و درمانش چیه ؟
    ۲.آیا برای کامل شدن چرخه ازت باید همین آب و شرایطشو نگه دارم ؟
    با تشکر فراوان

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب چند تا اشتباه عمده انجام دادین.
      اول از همه اینکه چرا از تصفیه آب ۶ مرحله ای استفاده کردین ببینید دوست عزیز اگر تصفیه آب خونگی قسمت املاح ساز داره باید حتما او نرو از مدار خارج کنید و از قبل از این قسمت آب برای آکواریوم بردارید چون املاح ساز سختی آب رو بالا میبره و برای ماهی ها کشنده هست.
      بعد چرا سیکل آب رو طی نکردین.
      ضمنا تا کلر آب نرفته نبای داز دارو و مکمل استفاده کنید.
      چرا آب رو به صورت کلی تعویض کردین ؟؟!! به این راحتی نبای دآب رو تعویض کنید بلکه باید فقط یک سوم رو سیفون کنید.
      چرا نیتروفورانتوئین رو در تانک اصلی استفاده کردین البته مشکل خاصی نداره ولی بهتره برای مصرف دارو عجله نکنید چون دم خوره به راحتی بدون دارو درمان میشه و فقط کافیه کیفیت آب رو بالا ببرید.
      برای بیماری دم خوره و سفیدک شما باید عامل بیماری رو از بین ببرید و بعدا دارو استفاده کنید مثلا برای دم خوره اول کیفیت آب و تغذیه رو بالا ببرید اگر ماهی درمان نشد بعد دارو مصرف کنید و یا برای سفیدک باید حتما دما رو افزایش بدین و بعدا دارو مصرف کنید.
      بنظرم الان دیگه تعویض کلی آب رو نداشته باشید و تنها یک سوم رو سیفون کنید و آب بدون کلر و هم دما اضافه کنید و به ماهی ها شوک حرارتی وارد نکنید.
      بعد حتما به فکر طی کردن سیکل آب با باکتری ساز مرغوب باشید.

      پاسخ
  9. MR DOX

    از جواب دهی سریعت ممنونم آقا مجتبی,همراه با دستگاه تصفیه , یک سختی سنج هم گرفتم که سختی آب شهری رو در منطقه من ۴۸۰ نشان میده و سختی آب دستگاه تصفیه رو ۶۵ .نمی دونم این میزان سختی با سختی مطلوب ماهیها فرق می کنه یا نه؟ . آب دستگاه تصفیه رو هم فکر می کردم کلرش از بین رفته با اینحال مدتی قبل از استفاده هوا رو روشن گذاشتم.پس آب لوله کشی استفاده کنم بهتره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بنده نظرم یکم متفاوته با دوست خوبم اقا مجتبی و با احترام به نظر ایشون باید بگم دستگاه تصفیه چه با املاح ساز و چه بدون اون سختی خیلی پایینی داره. در هر شرایطی حداقل چندین برابر از اب لوله کشی سختی پایین تری داره. کنترل سختی هم با یه شیر tds که روی اون هست انجام میشه. در کل کار به این مورد نداریم و به نظر من سختی باعث مرگ و میر ماهیاتون نشده. یعنی بعید میدونم ابی که مناسب اشامیدنه ماهی رو بکشه!
      به هر حال…..
      الانم به نظرم تانکتون مشکلش فقط سیکله که اقا مجتبی هم به درستی به اون اشاره کردن. fish infect هم نمیدونم چیه؟ هر چی هست به درد گذروندن سیکل نمیخوره. اگه ابی رنگه که اصلا متیلن بلو هست و ربطی به گذروندن سیکل نداره
      در کل برای اینکه از شر این مشکل خلاص بشین چند تا توصیه ساده دارم. انجام بدید کامل مشکلتون حل میشه. اول ۳۰ درصد اب رو تعویض کنید یا اگه نیتروفرانتوئین تو اب هست تا ۵۰ یا ۶۰ درصد اب رو سیفون کنید. طی دو روز تا نیتروفرانتوئین کامل خارج بشه. اگه نیترو تو اب نیست همون ۳۰ درصد کافیه. فیلتر و تجهیزات هم نمیخواد شستشو بدید و بذارین همونجور بمونه و ۲۴ ساعت روشن باشه. یه باکتری ساز مثل دنیترول جی بی ال یا بیودایجست یا باکتوزیوم یا هر چی به عنوان باکتری ساز تجاری و معتبر پیدا میکنید خریداری کنید و طبق دستورش مصرف کنید. بعدم با خیال راحت ماهی اضافه کنید. اگه مشکلی داشتن بفرمایید در خدمتیم و اون بحثش دیگه جداست و مثلا مشکل دم خوره دارن یا دچار بیماری شدن باز دارو هست و کلا بحثش با این مشکلاتی که داشتید جداست
      موفق باشید

      پاسخ
  10. MR DOX

    از راهنماییهاتون ممنونم آقا شهریار و آقا مجتبی
    همواره پایدار باشید

    پاسخ
  11. Rohallah

    سلام
    تمام ماهی هایم مریض شدن چندتاش برفک گرفتن یکیش کپک گرفته دوتاش خوردگی باله گرفته.حمام نمک هم انجام دادم و برفک ها تقریبا ازبین رفتن ولی کپک و باله خوردگی ها از بین نرفته .یک یوم اب رو هم سیفون کردم و نمک بدون ید اضافه کردم .بعضی هاشون هم شکمشون کمی باد کرده ممکنه از غذای زیاد باشه?چیکار کنم دیگه تا کپک و باله خوردگی را کنترل کنم و ازبین ببرم?

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب. چند تا بیماری رو با هم ماهیاتون گرفتن. منظورتون از کپک هم متوجه نمیشم چیه؟ اگه سفید و پنبه ای منظورتونه اون قارچه و باید از متیلن بلو برای درمانش استفاده کنید. البته با توجه به اینکه ماهیاتون هزار و یه جور مریضی دارن و هم مشکل باکتریایی و انگلی و قارچی و همه چی رو با هم دارن بهتره از یه داروی جنرال تجاری برای درمان بیماری ماهیاتون استفاده کنید. جنرال تونیک تو سایت معرفی شده و میتونید از این محصول استفاده کنید

      پاسخ
  12. توفیق

    سلام واقعا حال کردم از ساید خیلی واسه منه اماتور خوب بوده ولی حیف دیر کردم!یه سوال داشتم،من اکواریمم رو بهاکواریمم۲قسمت گوشتخوار وگیاهخوار تقسیم کردم و یه شیشه بینشون گذاشتم ولی اب با عم ارتباط داره،من ۱۵تا ماهی قرمز عید با گیاه خوارا گذاشتم به نظرتون کارم اشتباهه؟
    اسکار مسی دارم که قسمت وسط بدنش سفید شده و پوسته پوسته شده،کاملا کم اشتها و یه گوشه کز کردم و از ماهیا کتک میخوره، راهنمایی بکنید لطفا اونم اورژانسی اخه تا الان ۸تا ماهی با این علامت از دست دادم

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم کار اشتباهی کردید که آکواریوم رو به دو قسمت تقسیم کرده اید !!! گوشتخوار کنار گیاه خوار ؟؟؟ میدونید چه شوک و استرسی به ماهی هاتون وارد کردید !!؟ مثل این میمونه آهو را در قفس شیر نگهداری کنید و با فنس از هم جداشون کنید قطعا” آهو از استرس خواهد مرد !!!
      ای کاش ماهی گلی های عید رو در آکواریوم کنار بقیه ماهی ها نگهداری نمیکردید ، این ماهی ها بخاطر شرایط بد نگهداری و جا به جا کردن های غیر اصولیشون اکثرا” بیمار هستن و راحت میتونن این بیماری رو به آک منتقل کنن !!! در ضمن ماهی گلی جز ماهیان سرد آبی هستش که شرایط نگهداریش با ماهی های شما کاملا” متفاوته !!! شما در ابتدا تصمیم بگیرید که گوشتخوار میخواهید نگهداری کنید یا گیاه خوار سپس ماهی های دیگه رو از آک خارج و رد کنید بره !!!
      آک شما احتمالا” چرخه و سیکلش رو طی نکرده که همین امر میتونه در بیماری و تلفات ماهی های شما نقش مهمی داشته باشه !!! حتما” قسمت چرخه و سیکل رو مطالعه بفرمایید .
      در خصوص نوع درمان منتظر نظرات دوستان باتجربه تر باشید .
      موفق باشید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اقا یاشار کامل توضیح دادن. فقط در مورد سفیذ شدن کمر اسکار بگم که از کتک خوردن و کنده شدن پولکاش اینجور شده و شما با شیشه جداش کنید و به ابش متیلن بلو بزنید تا اون قسمت ها احتمالا قارچ نزنه و چند روز که بمونه خوب میشه. حتما این اسکار رو جدا کنید که کتک نخوره(میتونید تو همون اکواریوم با یه شیشه از بقیه جداش کنید)
      موفق باشید

      پاسخ
  13. ناشناس

    سلام من ماهی قرمزم قارچ دهان گرفته از محلول پرمنگنات پتاسیم استفاده کنم ؟
    یاعلی

    پاسخ
    1. ناشناس

      سلام این دارو برای ضد عفونیه نمیگم بی تاثیره ولی تاثیر چندانی نداره میتونید از دارو های ضد قارج استفاده کنید البته امتحانم کنید به ازای هر یه لیتر یه قطره بریزید چهار ساعت با این محلول حمامش بدید بعد به اب تمیز بدون کلر منتقلش کنید تا چهار روز این کارو کنید امید وارم جواب بده اگه نده از ضد قاطج استفاده کنه ( دوتارو همزمان استفاده نکیند ) حمام نمکم بی تاثیر نیست البته نمک اکواریوم (بدون ید ) میتونید با پرمنگنات همزمان استفاده کنید

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. اینجوری به جای درمان قارچش راحت میشه. اگه عامل واقعا قارچه و بافت پنبه ای داره نه پرز مانند که از همون متیلن بلو استفاده کنید و حتی ماهی رو میتونید بگیرید و قارچ ها رو تمیز کنید و بعد ماهی رو منتقل کنید به یه اب تمیز که به اون متیلن بلو زده شده و به همین راحتی درمان میشه. اگه هم دهانش پرز گرفته و خورده شده که منشاء اون باکتریه و راه درمانش استفاده از انتی بیوتیک ها یا داروهای تجاری انتی باکتریاله

      پاسخ
  14. مرتضی

    سلام خدمت دوستان
    من امروز که به اسکارام سر زدم دیدم باله های کناری هر دوشون یه چیزی شبیه جلبک سفید چسبیده شبیه عکس ها نیست در ضمن یه کمی هم بیحالن ولی غذا شون بد نیست اینا چیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر میاد قارچ باشه.
      شما کیفیت آب رو بالا نگهدارید و یک سوم از آب رو حتما سیفون کنید.

      پاسخ
  15. مرتضی

    ممنون از پاسختون ولی کیفیت آب بالاست! بازم سیفون کنم؟در ضمن خودشون رو میکشن به سنگ های کف آکواریوم ، دارو نیاز نیست؟

    پاسخ
    1. یاشار

      درود
      دوست خوبم اگه این مالیدن به دکور و کف آک مرتب تکرار میشه ماهی شما دچار انگل پوستی شده . کیفیت آب رو بالا نگهدارید ، حتما” به آب نمک اضافه کنید و دما رو هم بالا ببرید تا ۳۲ هم بره مشکلی نیست . حتما” از داروی شرکتی معتبر هم استفاده کنید . داروی تخصصی این بیماری سرا مای کاپور هستش اما میتونید از جنرال تونیک نیز استفاده کنید . فقط پس از درمان و طی شدن دوره مصرف دارو سیکل تانکتون دچار آسیب شده و باید مجددا” از باکتری ساز استفاده کنید .
      موفق باشید

      پاسخ
  16. Mostafa

    سلام دمای آب رو بزارید رو ۳۰ ۳۱، به ازای ۱۰ لیتر سر قاشق غذا خوری نمک به آب اضافه کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      این درصد نمک زیاده دوست عزیز باید با توجه به نوع ماهی درصد نمک رو انتخاب کنن.

      پاسخ
  17. ناشناس

    سلام به همه دوستان مخصوصا آقا شهریار
    لطفا اساتید کمک کنند. تو دو هفته اخیر تعدادی از ماهی های آکواریومم از دست رفتن دلیلشم نمیدونم برای مثال دوتاردلاین ، کوریدوراس ،لوچ دلقک ، جواهری و رزی بارب .راستش چون یک عمل جراحی داشتم نتونستم تا سه ماه آب سیفون کنم فقط آبی که تبخیر می شد رو جبران میکردم تا اینکه این اتفاق افتاد اول ماهی ها گیج می زنن و تعادل ندارن بعد فردا صبح میمیرن سه روز پیش ۴۰ درصد آب از کف سیفون کردم تا شاید از تلفات ماهی ها کاسته بشه اما نشد دیروز کوریدوراس و امروز جواهری مرده بودن دمای آب روی ۲۹ تا ۳۰ هستش حالا از شما میخوام کمک کنید تا شاید تلفاتم بیشتر از این نشه . ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بنظر بنده اول سلامتی خودتون مهم تره ماهی ها فدای سرتون دوباره میخرید.
      دوم همون کیفیت آب مشکل داشته که روی ماهی ها تاثیر گذاشته.
      شما هفته ای یک سوم از آب رو سیفون کنید و آب هم دما و بدون کلر اضافه بفرمایید و از غذاهای متنوع هم استفاده کنید باید مشکل برطرف بشه باز موردی بود از رفتار ماهی ها بیشتر توضیح بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      خب بنده هم اضافه کنم که کلا فکر کنم با تعویض چهل درصدی اب و کیفیت پایین ابی که داشتین و حتما فیلتر و …. رو هم شستین و چرخه تانک هم کلا تعطیل شده. حالا که ۴۰ درصد سیفون کردید و فیلتر و …. هم تمیز شده بهتره از باکتری ساز هم استفاده کنید. اگه چند روز گذشت و باز تلفات داشتین بفرمایید در خدمتتون هستیم. سیکل بودن تانک برای این ماهیایی که دارین حیاتیه و حتما از باکتری ساز استفاده کنید

      پاسخ
  18. آریان

    سلام من هر کاری که میکنم نمیتونم دما رو ثابت کنم به همین دلیل ، یک دفعه خیلی کم شد و بعد یک روز دیدم که انجل دچار قارچ گرفتگی شده به نظر شما چه کار کنم هم بخاری دارم وهم مهتابی . البته همین هم باعث شده بود که دما به ۲۹ هم برسه چه کنم؟ سه تا از نئون ها هم مردن ؟ کمک کنید لطفا

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دمای ۲۹ درجه که موردی نداره قربان ؟؟!!
      خب اگه مهتابی رو زیاد روشن نکنید و بخاری اتوماتیک خوب داشته باشید نباید این همه نوسانات دمایی داشته باشید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *