بیماری ایک یا سفیدک

بیماری سفیدک یا ایک از رایجترین بیماری های ماهیان اب شیرین محسوب میشود. در مراحل اولیه بیماری ایک یا سفیدک میتوان با استفاده از افزایش دما درمان را به سرعت میسر کرد اما با پیشرفت بیماری باید از درمان دارویی خاص استفاده شود که در ادامه مطلب توضیخ داده میشود. علل این بیماری ممکن است یکی از دلایلی مانند لمس شدن ماهی با دست،جدال بین ماهیان یا سرد شدن ناگهانی اب باشد.

به ادامه متن توجه کنید

ایک یا سفیدک

 

هر از چند گاهی ممکن است ماهیان اب شیرین به این بیماری دچار شوند، در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند دانه های نمک  سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت، ماهی خود را به اشیاء داخل اکواریوم می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا کند. مدتی بعد شدیداً تنبل شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لکه های سفید تا یک میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رویتند.Ichthyphthirius ها زندگی دوره ای دارند. آنها برای تولید مثل ماهی ها را ترک می کنند و پس از تولید مثل، سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میکند که برای عفونت ثانویه باکتریایی یا قارچی باز است. انگل به کف مخزن رفته و یک پوشش ژله ای مانند به نام کیست در اطراف خودش ترشح می کند و درون این کیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس کیست می ترکد و نوزادان بیرون می ریزند که در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می کنند. همانند Cryptocaryon، مرحله بین پوست و مرحله کیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب کندتر خواهد بود. در هر صورت، یک یاخته در درون جداره ای که به دور خود می‌سازد می تواند طی ۸ تا ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰۰ یاخته به وجود آورد.

چرخه حیاط انگل ایک

معمولاً بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت، گلبولهای سفید خون دور یاخته ها کیست‌هایی ساخته و آنها را محسوب می کنند. تنها زمانی که قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست، تغذیه نادرست، کمبود اکسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود، یاخته های محبوس در کیست ها مجدداً فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آکواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

درمان :می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از ۳۰درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته، وقتی که انگل در پوست ماهی و یا در مرحله کیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius، پیش از شکل گیری کیست و یا پس از ترکیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام کاربرد دارو، گیاهان و ذغال اکتیو فیلتر را از مخزن خارج کنید.

معالجه از طریق گرما :دما را به تدریج افزایش دهید، به طوری که این افزایش از یک درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است که ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.

برای ماهیان حساس به افزایش دما، از شیوه های درمان دارویی استفاده کنید. جهت سایر ماهی ها، افزایش ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد طی ۲ تا ۳ روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها، سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.

یکی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما، تمیزی آب و اکسیژن کافی محلول در آب می باشد.

معالجه از طریق دارو :برای درمان با دارو باید از اکریفلاوین، مالاشیت گرین و یا سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین استفاده کرد.

الف) درمان با اکریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin) :این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها، گندیدگی پوزه و باله ها، ضدعفونی در جراحات کوچک و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایک کاربرد دارد. جهت درمان، ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه کرد. برای این کار یک گرم اکریفلاوین را در یک لیتر آب حل کنید. پس از تهیه محلول، در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب ۵۰ میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت ۲ تا ۴ روز در آن حمام دهید.

توجه : این دارو آب را شدیداً رنگی می کند.

ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green) :مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست، کدر شدن و یا جوش زدن پوست کابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یک گرم از دارو را که به صورت بلورهای ریزی می‌باشد در یک لیتر آب حل کنید. سپس ۶ میلی لیتر از این محلول مادر را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را به مدت ۱۲ روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم، ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از ۱۲ روز، نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.

در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه، به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه، مقدار ۴ میلی لیتر از محلول مادر در ۱۰۰لیتر آب کفایت می کند.

روش دیگر درمان با مالاشیت گرین، حل کردن ۱۳ تا ۱۵ میلی گرم مالاشیت در ۱۰۰ لیتر آب است که ماهی ها به مدت ۳ تا ۴ روز در آن حمام داده می شوند.

توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است که به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد.

توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید، زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. کاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراکی در برخی کشورها به طور کلی ممنوع اعلام شده است و در سایر کشورها پس از کاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود ۲ تا ۶ ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

ج) درمان با سولفات کینین یا هیدروکلریدکینین (Quinine Sulfat or QuinineHydrochloride):یک گرم کینین را در ۱۰۰ لیتر آب حل کرده و ماهی ها را ۳ روز در آن قرار دهید. سعی کنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه کدر شد باید محلول تازه ای تهیه کرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.

توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار کوچک و یا بسیار حساس نباید به کار برد.

در بالا مطالبی را از کتاب بهداشت و بیماریهای ماهیان اکواریومی نوشته مهندس مهدی ارچینی برای شما قرار دادم. در زیر سعی میکنم درمان رایج دیگری که که اکثرا در ایران از ان استفاده میکنند و تا حد زیادی هم مسمر ثمر است را برای اطلاعات بیشتر و درمان این بیماری قرار دهم

علائم و شکل بیماری

-نقاط سفید رنگی سر تاسر بدن ماهی را فرا میگیرد

-ماهی کم اشتها و نا ارام است و خود را به اشیاء داخل اکواریوم میکشد

درمان های  رایج

۱)درمان بیماری ایک ان هم در مراحل اولیه با بالا بردن دمای اب تا ۳۲ درجه سانتیگراد و استفاده از داروی ضد انگل میسر است روش کار بدین صورت است که ماهی را به تانک قرنطینه انتقال دهید، دمای اب را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(دما باید تدریجی افزایش یابد)،از داروی ضد انگل به میزان مندرج بر روی بسته استفاده کنید و هر روز قبل از استفاده مجدد دارو ،۲۰ درصد اب را تعویض کنید و بعد از دارو استفاده کنید. این کار را به مدت ۵ الی ۷ روز انجام دهید تا کاملا انگل از بین رود

۲)از نمک هم در درمان سفیدک میتوان استفاده کرد. روش کار به این صورت است که هم میتوان ماهی را در محلول نمک به صورت کوتاه مدت حمام داد و هم به صورت دراز مدت ولی حمام کوتاه مدت اکثرا موفقیت امیز بوده است

۱)حمام کوتاه مدت با نمک:۱۵ تا ۲۰ گرم نمک بدون ید(یک قاشق غذاخوری)را در یک لیتر اب حل کرده و ماهی را به مدت چند دقیقه در ان حمام دهید و سپس به تانک قرنطینه انتقال دهید و دما را تا ۳۲ درجه سانتیگراد بالا ببرید(در صورتی که ماهی در ضمن حمام دادن با نمک با باله های باز به روی اب امد سریعا ان را از محلول خارج کنید)

۲)حمام دراز مدت:یک گرم نمک در هر لیتر اب با افزودن دما تا ۳۲ درجه سانتیگراد میتواند برای ماهی مفید باشد ولی زمانی این درمان خوب عمل میکند و میتوان به عنوان یک درمان قطعی از ان استفاده کرد که از داروی ضد انگل یا پارازیت های پوستی نیز تواما استفاده شود

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,496 دیدگاه در “بیماری ایک یا سفیدک

  1. زندی

    سلام. خسته نباشید. سال نو هم بر شما مبارک باشه?
    یه سوال داشتم: دو تا از تتراهام سفیدک داشتن یه مدت. دما رو روی ۳۰ گذاشتم چیزی نشد. تو سایت شما دیدم گفتید برای درمان دما باید به مدت دو هفته روی ۳۱ باشه. بعد از دو روز که دما روی ۳۱ بود هر دو ماهیم مردن (مورد حمله ماهی های دیگه قرار گرفتن و چون ضعیف بودن از بین رفتن). بقیه ماهی هام کاملا سالم و سر حال هستن فعلا. حالا خواستم ببینم با توجه به اینکه بقیه ماهی ها حالشون خوبه میتونم دما رو دوباره برگردونم روی ۲۸ درجه یا نه باز هم باید دو هفته روی ۳۱ یک باشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر انگل ایک همون عامل سفیدک داخل آب باشه باید دو هفته دما بالا باشه تا انگل به کل از بین بره و بعدا به مرور زمان و دو سه روزی یک درجه دما رو کاهش بدین و نه یک مرتبه.

      پاسخ
  2. Ali

    سلام خسته نباشید من یه هفتس اکواریوم گوشتخوار راه انداختم که شامل دو تا پرت و یدونه سیچلاید و یدونه پنگوسی هستش که دچار بیماری سفیدک شدن ( البته پنگوسیم انگار بیماریش فرق داره و انگار داره پوست میندازه پوستش یه جوری شده ) دوتا قاشق چای خوری نمک بدون ید ریختم تو ابشون دما رو هم رو ۳۱ گذاشتم .
    کی باید ابشونا سیفون کنم ( با وجود نمک نگرانم بهشون اسیب برسه) از داروی ضد قارچ استفاده کنم یا ضد انگل؟ و برای چه مدت استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      والا نگفتید در چند لیتر اب دو قاشق چایخوری نمک زدید؟ نهایتا یک گرم در لیتر مجاز هست. حالا حساب کنید ببینید اگه بیشتر زدید حتما سیفون کنید. همون یک گرم در لیتر رو هم بعد از درمانشون با سیفون کردن باید کاهش بدید.
      اگه سفیدک دارن دما رو هم تا ۳۲ درجه بالا ببرید.
      اگه بیماری های ثانویه هم ماهیا رو گرفتار کرده بهتره از جنرال تونیک تترا برای درمانشون استفاده کنید. هم به درمان سفیدک کمک میکنه و هم دیگر عوامل بیماری زا رو از بین میبره.

      پاسخ
      1. Ali

        اکواریومم ۴۰لیتره سه روز پیش دوتا قاشق چایخوری نمک ریختم تو اب بعد از گذشت سه روز یک سوم اب اکواریوم رو سیفون کردم و بعد از سیفون ضد انگل زدم متاسفانه در طی این سه چهار روز یک پنگوسی و دو تا پرتم از دست رفتند ?نمیدونم چرا نابود نمیشه این کوفتی همه ماهیام قربانی شدن??

        پاسخ
  3. hedie

    سلام من ماهیه گوپی و مولی دارم که روشون دونه های سفید زده
    دماشون رو تا ٣٠ بالا بردم ٣ روز هم از دارویی که اکواریوم فروشی گفته بود ریختم ولی خوب نشدن چیکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دما باید بالای ۳۰ باشه روی ۳۱ یا ۳۲ دما رو ثابت نگهدارید .

      پاسخ
  4. Ali

    سلام یه سوال داشتم ازتون من اگه تو اکواریومم نمک زده باشم (به خاطر سفیدک ) برای افزودن داروی ضد ایک باید ابو سیفون کنم بعد دارو رو بزنم یا مشکلی نداره دارو رو بزنم دو سه روز دیگه سیفون کنم

    پاسخ
    1. ناشناس

      نمک برای درمان سفیدک عالیه و داروی سفیدک در کنار نمک خیلی بهتر عمل میکنه
      زمانی که سفیدک درمان شد سیفون بزنید و با ذغال اکتیو داروی سفیدک را حذف کنید

      پاسخ
    2. MAHDI rezaei

      سلام
      بله ابو ۳۰درصد ابو سیفون کنید و دمای اب رو روی۳۲ درجه ببرید و داروی سفید یا متیلن بلو استفاده کنید قربان شماMAHDI

      پاسخ
  5. Ali

    در مدت درمان غذا دهی باید چجوری باشه اخه اسکارم سفیدک زده ولی سیچلایدم نزده

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      همون غذایی که قبلا بهشون میدادین. درمان سفیدک سخت نیست و کافیه دمای اب رو تا ۳۲ بالا ببرید و مقداری نمک بدون ید به ابشون بزنید. کیفیت اب هم بالا نگه دارید. به راحتی سفیدک ها طی یک هفته درمان میشن

      پاسخ
  6. یه بی تجریبه

    سلام من یه ماهی فنکوس شکاری دارم که حدود یکی دو هفته ی پیش باله ی که بقل شکم ماهی عقب اب شش واقع شدهکمی کوتاه شده و سر باله کمی سفید و لزج مانند شده.چند روزی این جوری بود تا اینکه دید باله بازم کوتاه تر شده و خیلی کم رنگ قرمز داره و همون لایه ی سیفید لزج روشه.البته این مشکل فقط رویه یکی از رشته های باله هاش که اخر از همه واقع شده و از بقیه بلند تره و سرش هم تیزه به وجود امده.ایا مشکل ماهی من سفیدک؟اگه نیست چه بیماری هست؟چه گونه درمانش کنم؟(ببخشید که سوالم را جای مناسبی نپرسیدم)

    پاسخ
    1. Ali

      پنگوسی منم همینطور شد به احتمال خیلی زیاد به خاطر تغییر ناگهانی دما این مشکل پیش میاد چون خیلی حساسه به نظرم از بقیه ماهیا جداش کن (البته من خودمم تازه کارم ولی چون تحربه کردم میگم) دما رو بالا ببر (از من که مرد ان شاع الله از شما خوب میشه) البته نظر استاد ها رو هم ببین .

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به احتمال قوی باله ماهیتون به هر دلیلی مثل کتک خوردن اسیب دیده و محل اسیب دیده مورد هجوم قارچ ها قرار گرفته. لطفا بخش بیماری و درمان قارچ رو مشاهده کنید

      پاسخ
  7. ناشناس

    سلام من یه آکواریوم ۴۰لیتری دارم ماهی هام سفیدک زدن منم دمای آب رو روی ۳۲ درجه ثابت کردم نمک بدونه ید هم ریختم توش می‌خواستم بدونم درجه آلو بعد از درمان روی چند درجه بزارم ممنون

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      کم کم بیارین روی ۲۷ الا۲۸ البته اگه مقدوره اسم ماهیاتونم بگین ایشالا ک خوب میشن
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
  8. sayedmohammadrezamiri

    سلام .ماهی های مولی من چند روزه که سفید شدن – متیلن بلو را یکبار استفاده کنم یا چند بار- بعد از چند روز سیفون کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید.نمک به چه میزان استفاده کنم؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      خب هر ۲روز یک بار اب رو سیفون کنید و اگه خوب نشده بودن باز یکم متیلن بلو بزنین و دمارو تا۳۲ درحه بالا ببرین و یا میتونین به جای استفاده متیلنبلو در تانک ماهی هارو در ظرف دیگه حمام متیلن بلو بدین
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اقا مهدی توضیح دادن ولی خب بنده با نظر کاربرمون مهدی مخالفم و نیاز نیست هر دو روز سیفون کنید و اینطوری بدتر سیکل اب هم بهم میخوره. اگه ماهیتون قارچ زده. تاکید میکنم قارچ زده نه بیماری سفیدک کافیه ماهی رو بگیرید و قارچ ها رو با یه گوش پاکن که به محلول ضدعفونی اغشته شده تمیز کنید و ماهی رو برگردونید به اب تمیز که به اون متیلن بلو زدید. نیاز به افزایش دما و …. هم نیست.
      اما اگه ماهیتون سفیدک زده که خب متیلن بلو هیچ کاربردی نداره و کافیه یکبار سیفون کنید و دما رو تا ۳۲ درجه افزایش بدید و به ازای هر لیتر از اب اکواریوم یک گرم در لیتر نمک بدون ید اضافه کنید. بعد از یک هفته تا ده روز ماهی درمان میشه.

      پاسخ
  9. sayedmohammadrezamiri

    سلام دمای آب را تا ۳۱ درجه بالا بردم – ۱۰ تا چشم چراغی- ۲ سیلورشاک-۲ بلک گوست و ۲ مولی پاندا تلفات داشتم .
    واقعا موندم چیکار کنم.
    راهنمایی کنید…

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بیماری ماهیاتون سفیدکه؟ نقاط ریز مثل نمک؟ اگه بله که دما رو باید تا ۳۲ درجه بالا ببرید و به میزان نیم گرم در لیتر هم نمک بدون ید به ابشون بزنید درمان میشن. البته ماهیایی که فرمودید خیلی ضعیفن و ممکنه تا دستبکار درمان شدید دیگه تلف شدن.

      پاسخ
  10. amir

    سلام خسته نباشید
    سه تا ماهی اسکار دارم و یه کت فیش هر چهار تاشون به نظرم به این بیماری مبتلا شدن چون کم کم داره از روی سرشون نقطه های سفیدی به اندازه سر سوزن شروع میشه و بی حالن و کف اکواریوم دراز کشیدن و هی بعضی اوقات یکیشون میاد بالا یه چند دقیقه و میره پایین….غذا هم اصلا نمیخورن….من فقط دما رو بردم بالا ولی هنوز اقدام دیگه ای نکردم
    ولی یه سوال داشتم………اگه یه احتمال بدیم که این سه تا اسکار به خاطر این بیماری بمیرن…
    اکواریوم و سنگ های اکواریوم رو باید چیکار کنم که اگه ماهی جدیدی ریختم به این بیماری مبتلا نشن؟!!!!

    پاسخ
    1. مهدی

      سلام دمارو رویه ۳۱ و ۳۲ قرار بدین برایه این بیماری کافیه اما من فک کنم بیماری سوراخ در سر رو گرفتن با علائمی که گفتین چون بیماری سوراخ در سر ابتدا به شکل دونه هایه سفید رویه سر مشخص میشه بعد همون دونه ها شروع به فرو رفتن یا چال شدن میکنن البته شما هنوز هیچ اقدتمی رو انجام ندین و فقط دنارو بردین بالا کافیه وقتی دیدی اون دونا تبدیل به چال شدن درمان چاله رویه سر رو پیش بگیرید
      راستی به آب هم نمک بدونه ید اضافه کنید

      پاسخ
  11. مهدی

    منتظر نظره سایر دوستان هم باشید از آقا شهریار و مجتبی هم بسیار عذر خواهی میکنم اگه میدونن اشتباه راهنمایی میکنم این کار رو انجام ندم
    در مورده شست و شو جهته وارد کردنه ماهی هایه جدید هم میتونید سنگ ها و سنگ ریزع هارو در آب نمک بجوشونن و وسایل دیگه رو در آب نمک با غلظت بالا بشورن خوده شیشه آکواریوم رو هم با آب نمک بشورن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من خیلی هم عالی بود و احتمالا اگه سفیدک باشه با همون بالا بردن دما و زدن نمک به اب بیماری ماهیشون درمان میشه. به نظز من همون دما رو تا ۳۲ بالا ببرن و به ازای هر لیتر از اب اکواریوم یک گرم نمک بدون ید اضافه کنن بیماری ماهیشون یک هفته بعد درمانه.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خیلی هم عالی و خدا خیرتون بده آقا مهدی که در سایت همکاری میکنید و به سوالات دوستان پاسخ میدین.

      پاسخ
  12. ارسلان

    سلام من یه تانک ۱۰۰ لیتری دارم و ماهی های تایگر و آنجل مونو و دلقک و کت فیش
    ماهی دلقکم سفیدک گرفته براش دارو Cupramine گرفتم و دما رو تا ۳۲ درجه بردم بالا طبق دستورش ۲۵ قطره به آب اضافه کردم و هر ۴۸ ساعت تکرار کردم(الان ۵ روزه از درمانش گذشته)(ذغال اکتیو رو هم از فیلترم جدا کردم) ولی متاسفانه اصلا خوب نشده حتی دانه های سفیدک کمتر هم نشده
    به نظر شما باید چکار کنم؟؟

    پاسخ
    1. Mehdi.221

      دوسته عزیز این بیماری خیلی راحت خوب میشه اولا صبر کنید
      دوما کافی بود فقط به آب به اضایه هر لیتر نیم گرم نمک بدونه ید اضافه میکردین و دمارو هم تا ۳۰ ال ۳۱ میبردین نه ۳۲ میتونید ماهی رو هم حمام آب نمک بدین که نحوه اش در سایت هست سرچ کنید و مطالعه بفرمایید کیفیت آب رو هم بالا ببرید و سیفون کنید ۳۰ %

      پاسخ
      1. ارسلان

        توی آب تانک من نمک هست من نمک رو خیلی وقت پیش اضافه کردم(فبل از بیماری سفیدک)
        حمام نمک دادم اما ظرف مدت ۵ ثانیه ماهی به روی آب میومد که دیگه ادامه ندادم

        پاسخ
        1. Mehdi.221

          نمیدونم این بیماری خیلی راحت درمان میشه شاید بیماری رو اشتباهی تشخیص دادین عکس بفرستید،بهتر میشه نظر داد نحوه آگلوز هم در سایت کلمه آپلود رو سرچ کنید و عکستون هم بیشتر از دو مگ نباشه چون آپلود نمیشه منتظره نظره سایر دوستان هم باشید

          پاسخ
        2. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          ابتدا مطمئن بشید بیماری ماهیتون سفیدکه؟ سفیدک درمان ساده ای داره و در سایت عنوان شده و با افزایش دما و افزودن نمک به اکواریوم طی یک هفته الی ده روز ماهی درمان میشه.
          احتمالا در محلولی که برای حمام نمک استفاده کردید بیش از حد توان ماهی نمک زدید. برخی ماهیا نمیتونن درصد بالای نمک رو تحمل کنن و سریع میان روی اب. میتونید محلول نمک رو در یه لیوان درست کنید و کم کم به اب استفاده شده برای حمام اضافه کنید که یکدفعه ماهی شوکه نشه و بیاد روی اب

          پاسخ
    1. Mehdi.221

      همون نمک و دمایه بالای آکواریومتون کفایت میکنه و ماهی هم اوضاش وخیم نیست و کیفیت آب هم بالا نگهداریدزو هر وقت سیفون میکنید مقداری نمک برایه حایگزین کردن اضافه کنید و صبر داشته باشید بیماری از بین میره

      پاسخ
  13. rezaof

    سلام ببخشید کسی میدونه ۴۰گرم نمک و چقد میشه تقریبا؟(مثلا فلان فدر قاشق چایی خوری)

    پاسخ
  14. Mehdi.221

    به طور تقریبی سه قاشق مربا خوری

    پاسخ
  15. lkoreza

    سلام یعضی از ماهی های من دونه سفید اندازه نمک زدن ولی گسترده نیس مثلا ۳ ۴دونه هر ماهی از ایک بزرگتره چی میتونه باشه اگه حمام نمک لازم چیکار کنم یدونه انوبیاس گلدونی دارم تو تانک

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      متوجه سوالتون نشدم؟ اگه دونه های سفید مثل بلور نمک زده و هر روز در حال زیاد شدن هست که خب همون انگل ایک هست و میتونید ماهیا رو قرنطینه کنید و افزایش دما داشته باشید و مقداری نمک بدون ید به اکواریوم اضافه کنید تا درمان بشن. در غیر اینصورت واضح تر توضیح بدید یا تصویری از ماهی بیمار بذارید؟ اون قسمت رو متوجه نشدم که دونه ها از ایک بزرگتره یا ماهی از ایک؟؟

      پاسخ
  16. Raofreza

    مرسی از پاسختون
    از ایک انگار بزرگتره بعد تعدادش کم تر از ایک زیاد میشه اخه شنیدم میتونه انگل باشه
    بعد به سوال دیگه الان انوبیاس تو تانکه به صورت گلدونی نمک واسش ضرر نداره اگه لازم کمش کنم دوز نمک بگین ممنون میشم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در دیدگاه قبلی خدمتتون عرض کردم میتونید ماهی رو قرنطینه کنید و افزایش دما داشته باشید و مقداری نمک بدون ید به اکواریوم اضافه کنید. چون اکواریومتون گیاه داره هم دمای بالا و هم نمک برای گیاه مضره.

      پاسخ
  17. م.یگانه

    سلام
    یه تانک ۳۵ لیتری شرکتی با ماهی های خانواده تترا (۳بلک ویدو، ۵رامینوز، ۵نئون، ۳گلس دمخونی، ۵چشم چراغی) و ۲عدد گورامی دارف، ۲عدد لوچ دلقک، ۲عدد تترای بزرگ، ۲عدد دم شمشیری و یک کت فیش دارم.
    لازمه ذکر کنم آب تانک کاملا آماده ست و یک ماهه این ترکیب کاملا سرحال هستن.
    از دو روز قبل یکی از رامینوز ها و لوچ ها و نئون ها سفیدک گرفتن و خیلی توی آکواریوم بیقرار هستن.
    دیروز مقداری از محلول آماده متیلن بلو اضافه کردم و دمای آب رو تا ۳۰ درجه بالا بردم ک به علت وجود ذغال در فیلتر، آب پاکِ پاک شد.
    امروز سی درصد از آب رو سیفون کردم، دما رو بردم ۳۲ درجه و ذغال رو از فیلتر خارج کردم و متیلن بلو اضافه کردم به مقداری ک روی بطری نوشته بود. آب ب رنگ آبی کمرنگ در اومد.
    الان ماهی ها (علی الخصوص نئون ها، گلس ها و رامینوزها) شدیدا بی قراری میکنن و در کنار شیشه بالا و پایین میرن (مثل اینکه دنبال راه فرار باشن!).
    علتش دمای آب هست یا دُز ناصحیح از متیلن بلو؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تراکم ماهی بسیار بالا هست و باید تعدادی رو کم کنید مخصوصا لوچ ها رو کم کنید هم مناسب این ترکیب نیستن و هم فقط دو تا هستن چون لوچ رو باید گله ای نگهداری کنید و نه فقط دو تا.
      از ذغال اکتیو هم دائم نباید استفاده کنید .
      ضمنا متیلن بلو چرا الکی استفاده کردین هیچ ربطی به سفیدک نداره.
      متیلن بلو فقط ضد قارچه برای سفیدک هیچ کاری نمیکنه شما فقط دما رو بالا نگهدارید ماهی ها درمان میشن. دما رو با دو تا دماسنج کنترل کنید تا دما بیشتر از ۳۲ درجه نرفته باشه.

      پاسخ
      1. م.یگانه

        ممنون از پاسخ گوییتون
        برخی گفتن متیلن بلو مفید هست برای انواع بیماریهای باکتریایی و انگلی
        الان آب رو سیفون کنم یا با استفاده از ذغال اکتیو اثر متیلن بلو رو حذف کنم؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          متیلن بلو ضدقارچ هست و کمک چندانی به درمان بیماری های باکتریایی یا انگلی نمیکنه.
          از ذغال اکتیو استفاده کنید و پس از گذشت دو روز سی درصد از اب رو هم سیفون کنید.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *