بیماری نیوکاسل (طوطی ، سایر پرندگان)

نیوکاسل یکی از خظرناکترین و کشنده ترین بیماری طوطی ها و سایر پرندگان به شمار میرود و متاسفانه درمان قطعی برای ان وجود ندارد بیماری نیوکاسل ویروسی بوده و به دلیل واگیردار بودن میتواند از پرنده ای به طوطی یا قناری شما یا سایر پرندگان انتقال پیدا کند. با وجود اینکه درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما میتوان با رعایت برخی مسائل خطر بروز بیماری را به حداقل رساند.

به ادامه متن توجه کنید

 

بیماری نیوکاسل بیماری واگیردار و کشنده انواع پرندگان اهلی و وحشی و از جمله طوطی ها و کاسکو می باشد . شدت واگیری بر حسب شدت ویروس بسیار متفاوت است .گاهی بیماری در پرنده بالغ به صورت خفیف بروز می کند و گاهی نیز به فرم حاد یا فوق حاد تظاهر می یابد که در چنین حالتی معمولا علایمی نظیر : بی اشتهایی ، بی حالی ، نارسایی های تنفسی ، اسهال سبز ، علایم عصبی و فلجی بال و گردن دیده می شود. عامل بیماری نیوکاسل در کاسکو پارامیکسو ویروس تیپ یک (PMV1) است . ویروس نیوکاسل به سه گروه خفیف و متوسط و شدید دسته بندی می گردد . بیماری بوسیله آب ، غذا و ظروف آلوده و تماس مستقیم پرنده بیمار با سالم منتقل می شود .

نشانه های بیماری: بیماری در هر سنی طوطی ها را مبتلا می کند . ولی اصولا جوجه ها به این بیماری حساس تر هستند . فرم حاد و فوق حاد بیماری بسیار خطرناک بوده و می تواند در مدت کوتاهی طوطی را از پای در آورد . در فرم های حاد و فوق حاد بیماری علائم تنفسی بصورت سرفه و خس خس های متناوب ، ترشحات مخاطی ، علائم گوارشی نظیر اسهال سبز و علائم عصبی نظیر فلجی بال ها و گردن می تواند در طوطی اتفاق افتد . گاهی اوقات نیز تورم دور چشم ها و گردن دیده می شود .

پیشگیری و کنترل: پیشگیری از این بیماری بر دو اصل رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون استوار است.

الف ) رعایت اصول بهداشتی: وسایل و ظروف داخل قفس طوطی را باید همیشه تمیز و بهداشتی نگاه داشت و در هنگام تغذیه سعی کرد غذای طوطی را از مراکز و فروشگاه های مطمئن خریداری کرده و در اختیار پرنده قرار داد . از قرار دادن قفس سایر پرندگان نظیر مرغ عشق ، قناری ، کبوتر و ماکیان در کنار قفس طوطی خودداری نمود . در صورت تمایل به خرید یک طوطی دیگر باید طوطی جدید را حداقل به مدت ٢ هفته در محل جداگانه ای قرنطینه کرد و پس از اطمینان کامل از سلامتی وی ، آنرا در قفس جداگانه ای در کنار طوطی قدیمی قرار داد .

ب ) واکسیناسیون: به ۴ صورت قطره ای ، اسپری ، خوراکی و تزریقی در دسترس می باشد و بهتر است از نوع کشته و روغنی آن که بصورت دوگانه ، سه گانه و یا چهارگانه تهیه شده باشد ، پس از مشورت با دامپزشک معالج استفاده نمود .

درمان: این بیماری درمان ندارد و در کشورهایی که طوطی ها را به طور قانونی وارد می کنند ، پس از اعمال مقررات قرنطینه ای چنانچه آلودگی یکی از آنان به این بیماری محرز شود ، تمام گله را کشتار نموده و از ورود آنها به داخل کشور ممانعت به عمل می آید .

مطلب بالا (بیماری نیوکاسل) از سایت tuti-shiraz.persianblog.ir نقل شده است

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

208 دیدگاه در “بیماری نیوکاسل (طوطی ، سایر پرندگان)

  1. رضا جدي

    سلام
    بنظرم این بیماری بیشتر روی جوجها اثر داره و دلیلشم خیلی چیزا میتونه باشه از جمله نظافت و بهداشت
    سعی کنید قبل از خرید طوطی دیگه محل نگهداری و قفس عروس قبلی رو خوب ضدعفونی کنید و از نبود بیماری و آلودگی مطمعا بشید بعد اقدام به خرید پرنده دیگه کنید
    موفق باشید

    پاسخ
    1. سارا

      ممنونم از پاسخگوییتون ولی عروس من جوجه نبود دوسال پیش خودم بود از شدت ناراحتی قفس و وسایلاشو فروختم،
      بخوام یک طوطی دیگه بخرم اگر نیوکاسل داشته باشه اول بیماریش باشه میشه تشخیص داد؟ اخه طوطی خودم یک دفعه حالش بدشد

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        خب این بیماری ها پیش میاد و خیلی خودتون رو اذیت نکنید پرنده داشتم که ۳ – ۴ سال پیش خودم بوده اما خب نیوکاسل گرفت و تلف شد و خیلی هم نمیشه گفت بیماری از کجا اومد مثلا ممکن هخودتون تشریف ببرید پرند هفروشی و ویروس ر وناخواسته منتقل کنید به پرنده خونگی خود و یا غذا الوده باشه و یا پرنده های غریبه و یا از گنجشک و …. خلاصه به هزار دلیل این اتفاق میوفته و حتی خیلی مواقع واکسیناسیون میکنید و پرنده بیمار میشه پس فکرتون رو درگیر نکنید و فدا سرتون یکی دیگه بخرید اما عجله نکنید و حداقل ۱۵ روز دیگه صبر کنید تا اون بیماری از خونه شما رفته باشه.
        در خرید طوطی جدید هم دقت کنید ک هسالم باشه که دوستمون آقا رضا توضیح کاملی دادن فقط اضافه کنم که فضله پرنده رو هم چک کنید تا سالم باشه.

        پاسخ
        1. سارا

          ممنونم از پاسخ گوییتون پس من یک ماه دیگه میخرم که دوباره نیوکاسل نگیره تلف بشه?
          سایتتون عالیه مرسی

          پاسخ
  2. رضا جدي

    اول سعی کنید از یه جای معتبر خریداری کنید اگر پرنده شادابه و بازی میکنه غذا میخوره و پرها و چشمهاش سالمن زیاد حساس نباشید میتونید به یه دامپزشکم نشون بدید

    پاسخ
  3. محمد رضا

    سلام.ما یه اردک داریم دیشب حالش خیلی بد شد و تمامی علائم نیوکاسل را داشت.بردیمش دامپزشک و اون یه تقویتی وآنتیبیوتیک بهش زد .وقتی اوردیمش خونه بعد ۱ ساعت که بهش مدام آب و عسل دادیم دوباره جون گرفت و راه رفت و بال زد .ولی هنوز اگه زیاد رو پاهاش وایسه میشینه ولی گردن وبال هاش و پاهاش و چشماش حالت طبیعی داره.به نظرتون خوب میشه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      پس نیوکاسل نبوده و لرزش و یا ضعف داشته ضمنا عسل زیادی هم میتونه پرنده رو بکشه چون نمیتونه عسل رو هضم کنه هرچند اردک کمی دستگاه هاضمه قوی تر داره اگر به پرنده دیگه ای اینقدر عسل داده بودین تلف میشد سعی کنید با غذای متنوع و یا مولتی ویتامین مخصوص پرندگان تقویتش کنید و نه عسل و اگر هم لازم شد عسل بهش بدین حداکثر یک قاشق چای خوری و نه بیشتر.
      نیوکاسل انواع مختلفی داره و اگر فلج بشه درمانی نداره ضمنا ندید نمیشه نظر درستی در موردش داد بهتره طبق نظر دامپزشک عمل کنید.

      پاسخ
  4. ناشناس

    فنچ من درگیر بیماری نیوکاسل بود تا حدی که فلج شد و مشکل تنفسی پیدا کرد برای درمان ترکیب ماست و عسل و عرق کاسنی را هر ۳ساعت یکبار با سرنگ انسولین به فنچ دادم دامپزشک هم دارای اکسی تتراسایکلین مخصوص حیوانات را تجویز کرده بود که به مدت ۵ روز مصرف شد اب خیار و اب اناناس و اب سیب را با سرنگ به فنچ بدهید تا قوای جسمی از دست رفته را باز بدست بیاره خرفه و ارزن و کنجد سفید و چهارتخم کف قفس بریزید به مقدار زیاد تا هر وقت فنچ قدرت دانه خوردن داشت در نزدیکترین فاصله اش باشه قفس فنچ را در جای گرم قرار دهید و کف قفس را پد بهداشتی قرار دهید که لیز نباشد و فنچ کم کم بتونه به پد چنگ بزنه و بتونه بایسته و لیز نخوره روزی چند ساعت فنچ را از پشت شیشه مقابل افتاب قرار بدهید موقعی که سرحال شد به فنچ سرلاک خیلی رقیق برنج و شیر بدهید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ماست و عسل خودشون میتونن پرنده رو بکشن چون نمیتونن کامل اون رو هضم کنن ماست اگر لاکتوز داشته باشه نباید استفاده کنید و عسل ر وهم باید خیلی کم مصرف کنید.

      پاسخ
  5. ناشناس

    به فنچی که فلج شده همان روز اول بجای اب عرق کاسنی بدهید فنچ بعد از ۳،۴ روز شروع به حرکت و راه رفتن میکند

    پاسخ
  6. ناشناس

    مولتی ویتامین را هم فراموش نکنید اگر فنچ قدرت اب خوردن نداره با سرنگ فنچ را تغذیه کنید

    پاسخ
  7. زهرا

    سلام خسته نباشید ببخشید من یک طوطی گرین چیکدارم که مدت کمی هست خریدمش و متوجه شدم روی پای راستش یه تاول چرکی ایجاد شده و انگشت های پاش قرمز و کمی کبوده خودش مرتب بهشون ور میره و پوست بعضی قسمتارو کنده اوایل از درد پاش موقع را رفتن میلنگید و پاشو بالا میگرفت ولی الان دیگه نمیلنگه و پاشو کمتر بالا میگیره به پاش پماد وتانیل که دامپزشک داد زدم و آنتی بیوتیک هم داخل ابش میریزم اما خیلی نگران این کبودی ها و قرمزی انگشتاشم زخم ها باز نیستن و خونریزی نداره اما کبوده میخواستم ببینم مشکلش چیه و چیکار کنم براش
    ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اگر دامپزشک بردین و از نزدیک معاینه کرده باید طبق نظر دامپزشک عمل کنید چون ندید ما نمیتونیم نظر دقیقی بدیم خدمتتون. البته اگر دیدین با اون پماد بهتر نشد پماد چشمی تتراسیکلین رو هم امتحان کنید و روزی یک یا دو مرتبه به پای پرنده بزنیدو پماد چشمی تتراسیکلین رو از داروخانه انسانی تهیه کنید.

      پاسخ
  8. حسین همستر

    ببخشید بیماری نیوکاسل بین همستر ها هم هست؟چون دوتا همستر داشتم که مثل همدیگه گردنشون کج شده ولی کاملا سالم هستن و بدون اینکه هیچ گونه ضربه ای ببینن این مشکل براشون پیش اومده☹

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اطلاعی ندارم حتما با دامپزشک مشورت کنید.

      پاسخ
  9. تينا

    سلام یک ماه پیش کبوتری سرما خورده از پارک به خانه اوردم کبوتر چشمانش ورم کرده بود و بر اثر عفونت بسته شده بود دکتر برم گفتن سرما خورده و امپول دادند ده روز بعد کبوتر سرش چرخید و کمی پاهایش سست شد ولی میتوانست بایستت سه ساعت اینطوری بود و دوباره شاداب شد و خودش رو تمیز میکرد اشتهاش هم خوب بود بال هم میزد استفراغ هم نداره به فاصله ی ٢٠روز بعدی دوباره اینجوری شد به مدت سه ساعت و دوباره خوب شد ممکنه نیوکاسل باشه یا مارک ؟ پوستش حالت دون دون نداره عروس هلندی هم داره که روزای اول چند ساعت میچسبید به کبوتر از روی فصولی اگر کبوتر نیوکاسل داشته باشه ممکنه عروس هم گرفته باشه به عروس هلندی میتونم سیر بدم ؟ بعد از اینکه عفونت چشم کبوتر خشک شد چشماش خاکستری رنگ شده و بینایی ضعیف شده ممنون از جوابتون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چشمش عفونت داشته و باید از قطره استریل چشمی استفاده می کردین .
      نیوکاسل دائمی هست و اینطوری نیست که بگیره ول کنه بله نیوکاسل به شدت واگیر داره.
      سیر رو داخل حلق طوطی نمیتونید بندازید مگر اینکه بذارید جلوش و خودش بخوره برخی طوطی ها سیر و پیاز دیدم دسوت دارن و میخورن ولی خیلی های دیگه حتی از بوش هم بدشون میاد دیگه شانس خودتون ببینید میخوره یا خیر ضمنا نیوکاسل هم داشته باشه هرچی هم سیر بهش بدین درمان نمیشه به صورت کلی نیوکاسل درمان نداره . اونکه دیدین به کبوتر سیر میدن نیوکاسل نیست بلکه بیماری کله گیجه ( کله باده – کله بادو و خیلی اسم های دیگه هم داره که هر شهری یه اسمی میگن ) هست نیوکاسل فقط واکسن داره جهت پیشگیری ولی درمان نداره.

      پاسخ
  10. Sam

    سلام من طوطیم مدفوعش سبز لجنی شده و امروزم دیدم داره گردنش رو به چپ و راست حالت مارپیچی تکون میده هر چند دیقه یه بار دوباره میکنه این حرکت رو ب نظرتون نیوکاسل گرفته؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      احتمالش خیلی قوی هست. متاسفانه اگه نیوکاسل باشه راه درمانی نداره و باید پیشگیری صورت بگیره. با این حال سریعا به دامپزشک مراجعه کنید شاید بتونه کاری انجام بده. خودتون هم البته میتونید با دادن انتی بیوتیک به پرنده شانس درمان شدنش رو امتحان کنید.

      پاسخ
  11. علی

    سلام ببخشید من سوالمو یه جای دیگه مطرح کردم ولی ادامشو اینجا میگم، مرغ عشق من فقط سرش کاملا کج شده به سمت راست بردم یه واکسن نیوکاسل هم بهش زدم! الان یه هفته گذشته خیلی سر حاله فضله غیر طبیعی هم نداره آب و غذا هم میخوه. یعنی حتما نیوکاسله؟ آیا مرغ عشقم مث کفتر کله گیجی میگیره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      در همونجا جواب دادم خدمتتون. بله کله گیجه گرفته چون اگر نیوکاسل بود با تزریق واکسن بدون شک تا الان تلف شده بود. چو نوقتی بیماری در بدن پرنده هست نباید واکسن بزنید.

      پاسخ
      1. ramsess

        ببخشید یه جا دیدم نوشته بودید بیماری کله گیجه با سیر و خیلی چیزای دیگه درمان میشه. میشه خواهش کنم بیشتر توضیح بدید؟

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          سلام
          خب سیر خاصیت ضد ویروسی داره و می تونه به عنوان یه درمان خونگی و ساده استفاده بشه. سیر رو باید به پرنده بخورونید. حالا می شه یه حبه رو تو حلق پرنده کرد یا عصارشو قاطی کنید با یه غذایی و بهش بدید یا ….

          پاسخ
  12. توحید

    سلام . ممنون ازین که به دوستان تو نگهداری پرنده ها کمک میکنید .
    یه جا داشتم میخوندم گفتید یه بیماری هست به اسم کله گیچی یا کله بادو.
    من یه عروس هلندی دارم مطمئنم همین مشکل رو داره .
    ۲ هفته هست دستمه غذا میخوره همه چیزش اوکی هست . ولی تو عالم خودش که باشه سرش همینطوری وسه خودش عین مونوگل ها گیج میخوره صداش که میکنی سرشو صاف میکنه .

    من همینطوری گرفتمش ایا میشه کاری کرد براش
    ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببینید بیماری کله گیجی به صورت دائم و تمام وقت هست و حتی زمان غذا و آب خوردن هم پرنده رو اذیت میکنه ولی اینکه گاهی اوقات پرنده سرش رو تکون بده مورد خاصی نداره اما اگر دیدین گردن پرنده به شکلی کج شده و دیگه راست نمیشه خطرناکه و درمانش هم سخته.
      نهایتا پرنده شما اگر زیاد این حرکت رو انجاممیده برای اطمینان بیشتر یک روز تتراسیکلین بهش بدین یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری پرنده رو با این آب پر کنید و هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست و ۲۴ ساعت این دارو رو مصرف کنه براش مفیده البته در مصرف آنتی بیوتیک زیاده روی نکنید. همین یک روز کافیه غذای مقوی و متنوع هم همیشه بهش بدین. ماهی یک روز هم در ظرف آبخوری مولتی ویتامین مخصوص پرندگان بهش بدین.

      پاسخ
      1. توحید

        اقا ممنون از جواب. خداروشکر دائمی نیست این مورد . موقع غذا و اب اوکی هست . یه اوقاتی که تو عالم خودش هست این اتفاق براش میوفته . صداش هم میکنی سرشو صاف میکنه درست میشه .( قشنگ معلومه غیر ارادی گردنش گیج میخوره . از لحاظ داشتن انرژی و تغذیه مناسب اوکی هست)

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خب خیلی خفیفه بیماری پرنده شما اما ممکنه شدت پیدا کنه بهتره یک روز در ظرف آبخوریش از تتراسیکلین اسفاده کنید.

          پاسخ
  13. Amir

    سلام طوطی من نیوکاسل گرفته حالش خیلی بده سرشم همش خم میکنه ایا خوب میشه

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه واقعا نیوکاسل باشه خیر و این بیماری درمان نداره بلکه باید پیشگیری کرد. با این حال در حال حاضر تنها کاری که میتونید انجام بدید استفاده از انتی بیوتیک هست. یه قرص تتراسیکلین رو داخل اب حل کنید و ابخوری پرنده رو با اون پر کنید. هر چند ساعت یکبار هم محلول رو عوض کنید.

      پاسخ
  14. Sirvan

    سلام
    ببخشید من یه عروس هلندی دارم سرشو بر میگردونه و میخوابه این عادیه یا علائم نیوکاسل هست و اسهال هم داره قبلا پر عاشو باد میکرد ولی الان نمیکنه غذا هم به زور باید بهش بدم ولی خوب پرواز میکنه ! یا بالاشو میکشه و خستگی در میکنه

    پاسخ
    1. علی مرادی

      سلام
      دوست عزیز اینطور که شما میگی سرش رو بر میگردونه و می‌خوابه خب نیوکاسل گرفته و ضعیفم هست عروس هلندی تون

      پاسخ
      1. سمانه

        من فکر نمیکنم نیوکاسل گرفته باشه شاید هم بد متوجه شده باشم دیگه چه علائمی داره؟ اینکه سرش رو برمی گردونه طوطی من هم اینطور میخوابه ولی مشکلی نداره و از بچگیش همینطوری بوده! اینطور که میگید در استفاده از بالها هم مشکلی نداره شاید ضعیف هست و از غذاش زده شده باشه! چه چیز هایی بهش میدید؟ با میوه ها و سبزیجاتو انواع دانه های مختلف تغذیه اش کنید واز میوه هایی که باعث اسهال میشن مثل، گوجه، گیلاس و .،، استفاده نکنید کمی برنج پخته بدون روغن و نمک هیچ ادویه ای استفاده کنید اسهالش بهتر بشه و اگر بهبودی حاصل نشد حتما به دامپزشک مراجعه کنید

        پاسخ
        1. کمال

          سلام موافقم
          اکثرا پرندگان نوع خوابشون همینطوره و بهتره زیاد بهشون سرک نکشید در موقع خواب …….خستگی در کردن هم باز در تمامیه حیوانات دیده میشه اما اگر مرتب این اتفاق میوفته بدلیل کمبود ویتامینه
          برای اسهال هم بهتره از غذاهای خشک استفاده کنید یا حتی میتونید بمدت یک هفته از دادن میوه ها و سبزیجات امتناع کنید و از انواع تخمه ها و دانه های روغنی مثل ارزن و تخم کتان استفاده کنید دانه های اسپند هم میتونه کمک کننده باشه حتی مدفوع تا حدودی ابکی میتونه عادی باشه و شاید شما وسواس دارید

          پاسخ
        2. Sirvan

          دامپزشک هم بردم اتفاقا خواب بود به همون حالت گفت نیوکاسل هست ولی خب پرنده ای ک پرواز میکنه و مدام در حالتمیز کرذن خودش و بازیگوشی هست ک نمیشه نیوکاسل داشته باشه.
          دامپزشک مشهوری هم هست تو شیراز ولی من تو سه باری ک حیونامو پیش ایشون بردم هر سه بار رو دارو استباهی دادن و تلف شد حیوون !
          در مورد علایم ک گفتید فقط عطسه داره غذا هم باید با سرنگ به زور بدمش البته هنوز چند روزه دست منه جوجه هست و عادت نداره

          پاسخ
          1. کمال

            احتمالا سرلاک رو رقیق میدید از مخلوط کمی زرده تخم مرغ ابپز با اب استفاده کنید بهتر میشه سرلاکتون رو با اب ولرم و کمی اب سیب مخلوط کنید و برای حیوان جای گرم با پنبه درست کنید عطسه از بین میره

            پاسخ
  15. Sirvan

    یه سوال دیگه هم کنم طول عمر مرضی نیوکاسل چقدره یعنی بعد چند روز از علامت ها تلف میشه

    پاسخ
    1. amin.nt

      سلام نیوکاسل بیماری ویروسی هست . مثل باقی ویروس ها دوران نهان داره .یعنی قبل نشان دادن علائم فیزیکی بیماری فعال هست . در مورد دامپزشک هم چی میشه گفت و حرف زیاده برا گفتن . در مورد سوال اخرتون بستگی داره که به شدتش و نوعش ک شما میگید بازیگوشی رو داره پس خفیف بوده . الان شما پرنده رو تقویت کنید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اگر فقط در زمان خوابیدن این کار رو انجام بده اصلا نیوکاسل نداره خیالتون راحت و همانطور که دوستان گفتند دوست داره اینطوری بخوابه.

      پاسخ
    1. کمال

      خب کمی غلظت رو بالا ببرید تا مشکل اسهال برطرف بشه

      پاسخ
  16. امير

    سلام دوستان من یک عروس هلندی دارم که بردمش دامپزشکی دامپزشک گفت یا سرما خوردگی یا نیوکاسله
    دیشب تو آبش هم انتیبیوتیک ریختم البته خود دامپزشک گفت و توی غذاش هم سیر را ریز ریز کردم و ریختم امروز یه ذره بهتر شده صبح که بیدار شدم دیدم داره سوت میزنه و اسحال هم یه ذره داره و چشم هاش هم از دیروز درشت تر شده و در کل انگار یه ذره بهتر شده اما الان دیدم از یکی از سوراخ بینیش یه ماده ای بیرون اومده نمیدونم نیوکاسل گرفته یا سرماخوردگی هست میشه کمک کنین اقا مجتبی؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا برای دریافت پاسخ صبر کنید.
      خب اینطوری بنده از کجا بفهمم چه مشکلی داره باید علائم پرنده و شرایط نگهداری رو توضیح بدین تا بشه جواب داد . نیوکاسل باشه قرار نیست خوب بشه بعد اون چه دامپزشکی بوده پرنده رو از نزدیک دیده اما نفهمیده نیوکاسل هست یا سرماخوردگی اینها دو تا بیماری تابلو هستند و کلی تفاوت دارند این علائم مختصری که گفتین شبیه ب هسرماخوردگی هست اما نیوکاسل فضله سبز پر رنگ و چسبناک داره و سر پرنده گیج میزنه و یا بخشی از بدنش نیمه فلج میشه البته نیوکاسل هم انواع مختلفی داره.
      شما دقیق توضیح بدین و بفرمایید مشکل پرنده چیه تا بهتر بشه راهنمایی کرد ندید و بدون اطلاع که نمیشه نظر درستی داد.

      پاسخ
  17. Sara ramezanpour74

    سلام دوستان من یه جوجه مرغ نژاد محلی دارم همینجوری نگهش داشتم بزرگ شده پنج سالشه اوایل دی ماه یه دفعه راه رفتنش روز به روز تحلیل رفت و در آخر کلا روی زمین به پهلو بود به کلینیک هایی بردم و بهم مولتی ویتامین و فسفر تزریقی دادن به همراه جنتاجکت مدتی بهش تزریق کردم حالش خوب شد و پاشد و مدتی حدود پنج روز بهش نرسیدم بخاطر مشغله و دانشگاه دوباره فلج شد از اواخر دی ماه امسال تا دو هفته پیش بهش فسفر تزریقی میزدم و هیچ تغییری در حالش ایجاد نشد دکتر گفت همینجوری بزن شانسیه ممکنه خوب بشه. دکترشو عوض کردم و اون بهم گفت نیوکاسل داره و فسفر رو قطع من و بهم گفت مولتی الکترولیت بگیر الان حدود یک هفته هست بهش یک روز درمیون جنتاجکت به علاوه لینکو میزنم دفعیاتش خوب شده قبلا روان بود ولی هیچ بهبودی حاصل نشد. میخواستم بپرسم شما موارد مشابهی دیدید برای طوطی و یا پرندگان کمکم کنید؟ ممنون. راستی اشتهاش خیلی کمه بزور خودم بهش غذا و تقویتی هاشو میدم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینکه فرمودین پنج سالش هست و اگر مرتب هم تخم گذاری میکرده دیگه ضعیف شده و مشکلش از پیری هست و نه نیوکاسل چون نیوکاسل با این چیزها جواب نمیده و پرنده رو میکشه. بهتره یک دوره انتی بیوتیک ه مبهش بدین مثلا کپسول انسانی داکسی سیلین سه روز بهش بدین هر ۱۲ ساعت یک کپسول داخل حلق پرنده بندازید کپسول رو بزن تو آب تا راحت بره تو حلقش بعد مقداری دانه و اخر سر هم آب بهش بده .
      بنده احتمال میدم یک مشکل باکتریایی داره و با داکسی سیلین برطرف میشه ضمنا حالش خوب که شد یک هفته ده روز هیچ دارویی بهش نده و بعدا اگر دلت اومد ذبحش کن چون عمرش رو کرده.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *