تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. tootoo

    salam.ghadima ke yadame zood javab midadid.omidvaram alan ham zood rahnamaiim konid.hanozam be nazare man in2ta joft nistan!pas chera made tokhm gozashte! age made amaade bode pas chera be nar ejaze nemidad bahash doost va nazdik beshe?!
    mage nemigin joft ha baham mikhaban roye tokh ha ya beham komak mikonan? nare man ke aslan khodesho ba kolbe o made o tokhm ha ashna nemikone.made ham hamash roo tokhm hast. hata nemiad ghaza bokhore.negarane mariz shodanesham.zaiief nashe?gahi miad dame kolbe ta kamar avizoon mishe balo par mizane baz mire too. ya miad biron chand sanie aab mikhore va mire. harghadr ham javoone gandom mirizam nar mikhore. on na. lazem nist karish konam k biad ghaza bokhore?az vaghty tokhme dovomo gozashte dg nadidam chizi bokhore
    age mishe begid chikar konam. man be tazegi aroose nare dastimo az dast dadam.in 2ta dg chizihonnashe…:(

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جواب سوال قبلیتون رو دادم ببخشید نبودم که جواب بدم.
      خب همینکه ماده در کنار نر بوده تحریک شده و تخم گذاشته و اصلا ماده بدون نر هم تخم میذاره ؟؟!!
      نه اصلا نگران نباشید ضمنا تا ماده همه تخم هاش رو نذاره به صورت کامل روی اونها نمیخوابه و حداقل نر روی اونها نمیخوابه و نگران مریض شدن اونها اصلا نباشید هیچ مساله ای نیست و همه چی طبیعیه.
      اشتباه میکنید این همه به اونها نگاه میکنید کلا ماده برای همینه که میترسه و تخم ها رو رها نمیکنه خب از کنار قفس اونها برید کنار و دیگه طرفشون نرید عروس هلندی به محیط آرومی نیاز داره و اگر بترسه ممکنه از گرسنگی تلف بشه و تخم ها رو رها نکنه هرگز دستش نکن فوقش تخم ها خراب بشن بهتر از اینه که ماده رو از دست بدین ؟؟؟!!!
      کاهو و جوانه گندم براشون خیلی خوبه.
      بذار آرامش داشته باشن و دست کاریشون نکنید همین.

      پاسخ
  2. tootoo

    مجتبی جان سلام
    ممنون از لطفت.شماببخش که من مزاحمت شدم.پسووردم راگم کرده بودم.
    عزیزم من اصلادستکاریشون نکرده ام! ماحتی بخاطرسردی هوا اونها را آوردیم داخل اتاق خواب و اتاق دخترمم عوض کردیم ک پرنده ها تنها باشند.امادرطول روز ک دورادور میبینمش ماده همیشه داخل و نر همیشه بیرونه وهیچ کمکی هم به او نمیکنه!گاهی هم که میاد رابطشون خوب نیست.
    در ابتدا۲جوجه خریدم که بعدازچندماه گفتن هردو نرهستند ک یکی بیشتر آوازخوانی میکرد و دیگری را میزد. دومی را جداکردم و برای اولی ماده خریدم ک ازهمون اول توی یک قفس گذاشتمشون.نرخیلی به ماده توجه میکرد و براش قیافه های جالب میگرفت و آواز میخوند.اما ماده اونو میزد. تا اینکه هر از گاهی جداگانه واردکلبه میشدند و برای چندروز ماده خیلی داخل میموند ک یکدفعه ک بیرون بود فهمیدیم تخم گذاشته.
    امااز اون موقع نر بداخلاق شده و کمی ماده را اذیت میکنه موقع غذاخوردن و تازگی هم ک اصلا بیرون نمیاد.
    البته ناگفته نماند اون نر دومی از قفس پرید و رفت :( :((
    اینکه پرسیدم جفت خوبی میشن منظور این بود که ترکیبشون رنگ خوبی میده یا نه.
    اینکه گفتی اگرنخوابیدن هم تخمهارابرندارم منظورت چه مدت هست؟ نکنه که ماده بازتخم بذاره و باتخمهای قدیمی قاطی بشه چی؟
    من فقط برای غذادادن سراغش میرم اگر اینم نرم سراغش که نمیشه :( پس چکار کنم که ماده نترسه و تلف نشه؟؟
    مجتبی نگران شدممممممم :((((((

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آره ترکیب رنگشون خوبه
      برای دو هفته دستشون نزن و فقط بهشون آب و دونه بده.
      نه چرا نگران شدی اصلا نگران نباشید.

      پاسخ
  3. جمال

    با سلام من یک عروس نر طوسی خریدم وحالا بعد دوروز که آوردمش منزل متوجه شدم که هر از گاهی سرش رو میچرخونه مثل اینکه کله گیجک گرفته باشه میخام بدونم آیا نشانه بیماری هست تا ببرم بفروشمش

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      بله حتما بیماری هست. سریعتر باید درمان بشه با انتی بیوتیک. حتما از تتراسیکلین تو ابخوری پرنده استفاده کنید یا با دامپزشک مشورت کنید. در غیر اینصورت پرنده راحت و زود تلف میشه

      پاسخ
  4. tootoo

    مجتبی جان سلام دوباره.
    امروز اتفاقی دیدم ک ماده بیرون اومده و بسرعت غذامیخوره و نرهم رفته داخل کلبه!!!! چنددقیقه ای ک گذشت چون همه جوانه ها را نر خورده بود رفتم برای ماده جوانه بریزم که البته از هولش از توی دستم برمیداشت میخورد. که نر شکمو اومد بیرون و بازشروع بخوردن کرد :( چرا سیر نمیشه ؟؟ :| ماده هم کمی کاهو و جوانه خورد و زود برگشت به کلبه.
    این بنظرت خوبه یا بد؟ نر از بازیگوشی وکنجکاوی رفته بوده یا احساس مسئولیت ؟ :D البته بعد از احساس گرسنگی دائمی :D

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      گفتم نگران نباشید خب اینها نشانه های خوبی هست.

      پاسخ
  5. نوید

    سلام.من چند هفته پیش گفتم که شبا رو تخما نخوابیدن…بعدش دیگه روزا هم نخوابیدنو خراب شد تخما..الان باز میخواد تخم بزاره همه چیم خوبه فقط اینا خیلی خیلی ترسوان با این که تو اتاق بالان هیچکیم نمیاد واسه غذا دادن که میام خیلی میترسن..میترسم باز وسطش نخوابن.در ضمن تخمارو شکستم نطفه داشت چون تبدیل به شکل جوجه شده بود

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب فقط حسابی تقویتشون کن با غذاهای متنوع و بذار یه جای آروم باشن همین.

      پاسخ
  6. جمال

    سلام عروس های من الان مدت یک ماهه که از آخرین تخم گزاریشون میگزره که متوجه شدم نه دیگه جفتگیری نمیکنند ونه دیگه تولونه میرند قبلن روزی ۴بار جفتگیری میکردندو همش باهم تولونه بودند ولی الان یک ماهی هست دیگه هیچ خبری نیست دلیلش چیه که دیگه عوض شدند

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      دلایل مختلفی داره از جمله گرمی هوا و تو لک رفتن پرنده.
      ضعیف شدن اونها.
      ترسیدن.
      کثیفی داخل لونه .
      تغییر محل نگهداری (جابجایی ) و تغییر تغذیه و رعایت نکردن بهداشت.

      پاسخ
  7. نوید

    سلام.عروسام باز تخم گذاشتن با کمال تعجب یکی فقط ۶روزه گذشته و بازم روی تخم نمیخوابن..بفروشمشون نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه چرا بفروشی صبر کنید ببینید چی میشه شاید رفت خوابید و اصلا شاید مشکل از جای دیگه هست و شما زیاد دست کاریشون میکنید و یا لونه خوب ندارن و یا محلشون خیلی شلوغ هست و تو رفت و آمده و یا چراغ رو خیلی روشن خاموش میکنید و هزار و یک دلیل دیگه ؟؟!!

      پاسخ
  8. نوید

    ببخشید اشتباه گفتم. شبا رو تخم نمیخوابن تا صبح.سری قبلم نخوابیدن از روز دهم این سری از اولش نخوابیدن شبا.اخه تو یه اتاقن که هیچکس نمیره لامپم روشن نیس نور روز اتاقو روشن میکنه!! موندم والا چیکارشون کنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      غذای گرمی که وقتی تخم گذاشتن به پرنده نمیدین؟ تغذیه هم مهمه و غذای گرمی و سنگین نباید به پرنده بدین! البته همونطور که اقا مجتبی گفتن یکم صبر کنید و ازمون و خطا کنید و بعد. اما خب تعویض پرنده هم یه راهی هست و اگه مثلا چند بار تست کردین و نتیجه نگرفتین تعویض پرنده بهترین تصمیمه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آهان الان متوجه شدم شما قبلا هم این مشکل رو داشتین بنظر بنده یا مشکل از لونه هست و یا خودشون مشکل دارن و باید ردشون کنید بره.

      پاسخ
  9. ناشناس

    سلام
    یه ماهی هست عروس نر گرفتم
    یه هفته میشه واسش یه جفت گرفتم
    عروس نرم خیلی شلوغ و پر سر وصداست ولی ماده برعکس کاملا آروم
    بعد جثه ی نر یکم درشت تره
    میخواستم بدونم اینا جفت میخورن باهم ؟
    بعد درشت بودن عروس نر مشکلی نداره ؟
    چقدر طول میکشه جفت بشن؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب طبیعیه، نرها بیشتر سر و صدا دارن و حتی میخونن
      هیچ مشکلی نداره
      بله چرا جفت نخورن؟
      خدا میدونه. معلوم نیست و فقط صبر میتونه مشخص کنه. تایم خاصی وجود نداره، از ثانیه ورود عروس جدید تا ده سال دیگه تا اینکه اصلا جفت نخورن. این دست من و شما نیست
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا شهریار کامل فرمودن اما این رو هم اضافه کنم که نباید همینطوری نر و ماده رو در کنار هم قرار بدین و باید یه مدت در دو تا قفس جداگانه و در کنار هم باشن تا با هم آشنا بشن و بعدا جفتشون بدین.

      پاسخ
  10. یاسین

    سلام
    از راهنمایتون بیسیار ممنون.من یه جفت عروس هلندی دارم اینا باهم جفتگیری میکنن و علایم تکثیر کاملا در اینا وجود داره ولی من امروز به اشتباه اینارو به بیرون از خونه بردم یه ذره رابطه ی انسانی بیشتر شد می خواستم ببینم امکان قهر کردن اینا وجود داره که باعث شه تکثیر نکنن

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه فکر نمیکنم. یعنی چی رابطه انسانی بیشتر شد؟ اونم وقتی بردین بیرون خونه!!. بدتر پرنده ترسیده تا اینکه ذهنش به رابطه انسانی رفته باشه. پرنده جفت باشه و اون هم طوطی باشه اصلا قرار نیست رابطشون به هم بخوره.

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      دوست عزیز کلا اشتباه کردین طوطی رو بردین بیرون اون هم مولد ها رو البته همانطور که آقا شهریار گفتن رابطه بین اونها به هم نمیخوره و بنده هم متوجه منظور شما نشدم ولی خب اگر عروس هلندی آماده تکثیر رو حتی توی منزل هم جابجا کنید ممکنه دیگه تخم نذاره و یا تخم هاش رو خراب کنه حالا بیرون از منزل که جای خودش رو داره.

      پاسخ
  11. افشین

    سلام.من یه عروس ماده داشتم که پیش خودم دستی شده حدود یه سالشه.دیشب از بازار یه عروس نر خاکستری خریدم .نره تو مغازه بالهاشو باز میکرد و خابیده راه میرفت و اواز میخوند گذاشتمشون پیش هم افتاد دنبال عروس من.( قبلا بعضی وقتها ماده عروسم خودش و خم می کرد و جیرجیر میکرد) به نظرتون اماده اند الان هم نره تو قفسشون دا

    ره درهم برهم سوت میزنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اشتباه کردین اینطوری جفتشون دادین اگر سوال و جواب های سایر دوستان رو مطالعه میفرمودین بارها روش جفت دادن عروس هلندی رو گفتیم.
      نر و ماده رو باید حداقل به مدت یک تا دو هفته توی دو تا قفس جداگانه اما نزدیک به هم و در دید هم قرار بدین تا با هم آشنا بشن و بعدا جفتشون بدین نه اینطوری ؟؟!! چون الان سخته جفت بخورن و حتی ممکنه درگیری پیش بیاد و اصلا جفت نخورن پس بهتره از هم جداشون کنید و توی دو تا قفس چسبیده به هم باشن.

      پاسخ
  12. میثم

    سلام و خسته نباشید.طوطی عروسهام بچه اوردن ۳تا ولی بعد از ۵روز رفتم دیدم بچه مردن.شوکه شدم.اخه بهشون دونم میدادن.میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه؟با تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب اینطوری که نمیشه تشخیص داد دوست عزیز باید شرایط نگهداری و دمای هوا و تغذیه و همه چی رو چک کنید.

      پاسخ
  13. امیرحسین

    باسلام
    میخواستم ببینم ی جفت عروس حداکثر سالی چند بار تخم میزاره؟؟وهربار حداکثر چند تا؟؟
    تشکر

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب نمیشه قطعی گفت چون بستگی به خیلی موارد داره از جمل سن مولدها – شرایط نگهداری – تغذیه و ….. به صورت معمولی هر دو ماه یک مرتبه حالا چند روز کمتر بیشتر تخم گذاری میکنن و تعداد تخم ها متفاوته برخی ماده ها فقط ۳ تا تخم میذارن و برخی هم تا ۷ تا تخم دیدم گذاشته باشن.
      به صورت متوسط ۴ – ۵ تا تخم میذارن ماده ۳ تخم و یا ماده ۷ تخم خیلی کم پیدا میشه مخصوصا ۷ تخم که واقعا نادره البته خب این رو هم بگم نمیتونن هر ۷ تا جوجه رو بزرگ کنن و باید نقریبا جوجه ها در یک زمان به دنیا بیان و تا اونجا که امکان داره جوجه های بزرگتر رو بردارید و خودتون غذا بدین تا بقیه هم بتونن رشد کنن البته برخی ها نظرشون اینه که جوجه کوچکتر رو با دست بزرگ کنید چون اونکه جوجه بزرگتری هست والدین بهش غذا میدین اما این کوچکترها غذای کافی بهشون نمیرسه و تلف میشن به هر حال بادی یه مدت صبر کنید تا جوجه ها کمی بزرگ بشن تا بشه به اونها غذا داد چون جوجه ۲ – ۳ روزه رو به این راحتی ها نمیشه بزرگ کرد.

      پاسخ
  14. امیرحسین

    اقا مجتبی خیلی ممنون
    من خیلی علاقه ب البینو دارم و تصمیم ب تولید گرفتم طبق مطالعاتی ک انجام دادم برای تولید البینو باید لوتینو خالص نر را با وایت فیس خالص ماده جفت زد راستش پیدا کردن لوتینو اسونه برام ولی وایت فیس خالص نیست همه مرواریدین.میخواستم ببینم اگ با مرواریدی جفت بخورن البینو تولید نمیشه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب یک جفت آلبینو خوب با هم جفت بدین اینکه راحت تره و درصد آلبینو شدن جوجه ها هم خیلی بالا میره و ۹۰ درصد و حتی بیشتر جوجه ها آلبینو میشن.
      در صورتیکه بقیه نژادها اگر بدونید پدر و مادرشون چی هستن میشه نظر داد که جوجه چی میدن و همینطوری نمیشه حرف زد اما اگر پدر و مادر از یک نژاد باشن معمولا ژن غالب همون نژاد والدین میشه مگر دیگه خود والدین دو سه رگه باشن ؟؟!!

      پاسخ
      1. امیرحسین

        متاسفانه البینو خیلی خیلی کمیابه من فقط تو فروشگاه منقارکج ها دیدم ک اونم با جوجه هاشون میفروخت.منم چون شهرستانم وفاصله دوره جوجه ها تلف میشن ونمیشه.

        پاسخ
  15. امیرحسین

    سلام
    ببخشید همش مزاحم شما میشم وسوال میپرسم راستش ی جفت لوتینو دیدم تو پرنده فروشی ک پنج تا تخم داشتن ک همونجا گذاشته بودن تا اونجایی ک من میدونم اگ جابجا شن از روی تخم بلند میشن میخواستم ببینم نمیشه ی کار کرد بلند نشن؟؟اخه فروشنده داره گرون تر حساب میکنه و از طرف دیگه حیفه!

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اتفاقا ممنونم ازتون که هر سوالی رو در جای خودش مطرح میکنید.
      ببینید احتمالش خیلی کمه روی تخم ها بخوابن اما اگر قیمت رو خوب حساب میکنه اونها رو بخرید و یا حداقل ببین تخم ها بسته و نطفه داشتن یا نه ؟؟!!
      ضمنا باید ببینی جهت قفس چطوریه و اگر جابجاشون کردی جهت قفس و لونه پرنده نباید تغییر کنه و در منزل هم همانطوریکه در مغازه بوده باید قفس رو در همون جهت قرار بدین. این خودش یه فوت کوزه گریه.

      پاسخ
  16. ناشناس

    با سلام
    اول از همه از سایت خوبتون تشکر میکنم
    من یه جفت عروس دارم چندروزی هست عروسم تخم گذاشته
    میخواستم بگم ماده وقتی میاد غذا میخوره عروس نر میره میشینه جلو لونه رو تخم نمیشینه جلو لونه میشینه بعدش نمیزاره ماده بره تو ؛ماده رو میزنه میخواستم بپرسم مشکلی پیش نمیاد به تخما ؟ یا همش باید روش بشینه
    یه سوال دیگه عروسای من فقط ارزن و تخم کتان میخورن میوه اینا اصلا نمیخورن میگفتن گرسنگی بده بهشون میخورن اما بازم نخوردن چیکار کنم میوه بخورن؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه عروس های شما هنوز جفت نخورده بودن و ماده تخم گذاشته و نر میدونه که تخم ها نطفه ای از خودش ندارن به هر حال جفت هم خورده باشه با این چند دقیقه مشکلی برای تخم ها پیش نمیاد فعلا صبر کنید .
      خب طبیعیه این پرنده ها قبلا میوه وسبزی نخوردن و باید کم کم اینقدر بهشون بدین تا عادت کنن و بخورن ضمنا از گرسنگی دادن به طوطی و هر پرنده دیگه ای خود داری کنید شما کاهو – جعفری – ذرت تازه – جوانه گندم تازه و …. بهشون بدین تا بخورن میوه هم سیب درختی – هویج – موز – پرتغال – انگور و …. رو میخورن.

      پاسخ
  17. امیرحسین

    سلام
    میخواستم ببینم عروس رو تخم بی نطفه هم میخوابه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله میخوابه چون اولش که متوجه نمیشه نطفه داره یا نه ؟؟!! ممکنه تا دو هفته روی اونها بخوابه.

      پاسخ
  18. مریم

    سلام من ۳روزپیش یسوالی کردم الانم نیم ساعته دارم دنبالش میگردم سواله نیس چه برسه بجواب البته من دیراومدم ببخشید..می یه عروس ماده سفیدتغریبا۶ماهه برام هدیه اوردن۴روزهم توراه بوده تابرسه بدستم همش یگوشه کزمیکنه اولاکه اصلاچیزی نمیخوردولی کم کم دون خوردنشم میبینیم.چیکارکنم که سرحال بیاد؟صداشم اصلادرنمیادباهامم دوست نیس هرکاریش میکنم پشتشومیکنه بهم.باصاحب قبلیش بهترازاینابوده…ممنون..

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب الان فقط میشه گفت فضای نگهداری رو واسش اروم کنید و تو معرض باد قرار نگیره و زیاد دستکاریش نکنید تا جا بیفته و به محیط جدید خو بگیره، اگه بتونید بهش حمام افتاب هم بدین عالی میشه(قفس به صورت نیمه افتاب قرار بگیره). اگه از غذایی مثل تخم مرغ هم استفاده کنید برای تغذیه میتونه به بازگشت قوای پرنده کمک کنه. ضمنا اگه دستی نیست و انفرادی هست و از صاحب قبلیش جدا شده احتمال اینکه افسرده بشه هم هست. عروس رو یا باید جفت نگهداری کنید یا حسابی بهش برسین و دستی باشه. این عروس اینجوری و به صورت انفرادی تلف میشه

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      خب اون سوال رو در یک بخش دیگه پرسیده بودین و بنده همون روز جواب دادم خدمتتون الان یادم نیست کجا بود البته الان هم آقا شهریار پاسخ کاملی دادن خدمتتون.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *