روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

در این بخش  روش صحیح کوتاه کردن ناخن ها و منقار پرندگان توضیح داده میشود. البته در صورتی که  از چوبهای طبیعی درختان در سایز های مختلف ،برای میله نشیمنگاه استفاده کنیم یا امکان جویدن را مثلا برای طوطی ها محیا کنیم یا تغذیه صحیح را رعایت کنیم و نکات دیگری که در بخشهای مختلف این سایت به ان پرداخته شده را رعایت کنیم کمتر به مشکل بلندی  ناخن ها و منقار دچار میشویم. به هر حال در صورت بلند شدن ناخنها و منقار چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم. در ادامه متن روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار با توضیحات لازم ذکر شده است

به ادامه متن توجه کنید

کوتاه کردن ناخن و نوک پرندگان: کوتاه کردن ناخن ها و جلوی قسمت فوقانی منقار به صورت مرتب انجام نمیگیرد. تمامی قسمت های استخانی بدن نظیر ناخن ها و منقار توسط سلول های خونی ساخته شده و به هنگام رشد سخت میشوند. این قسمتها در ضمن رشدشان  دارای فرسایش نیز میباشد و در اثر اصطکاک کوتاه میشوند و معمولا رشد و فرسایش انان در حد تعادل قرار دارد.

پرندگانی مانند طوطی که از امکانات جویدن برخوردار باشند یا میله نشیمنگاه پرندگانی مانند قناری ، طوطی،مرغ عشق و….. اگر زیاد نازک نباشد به ندرت نیاز به کوتاه کردن منقار یا ناخن نیاز خواهند داشت.

توصیه: برای جلوگیری از بلند شدن ناخن ها بهتر است از چوبهای طبیعی درختان در سایزهای مختلف استفاده کنید و از میله های فلزی یا پلاستیکی داخل قفس یا چوبهای باریک استفاده نکنید و انها را با چوب طبیعی درختان تعویض کنید

توجه: علاوه بر امکان جویدن و میله نشیمنگاه تغذیه نیز در رشد بیش از حد ناخن ها تاثیر بسزایی دارد.

به هر حال درصورتی که امکانات جویدن، میله نشیمنگاه و تغذیه، مناسب باشد کمتر با بلندی ناخن و منقار مواجه میشویم. ولی در صورت بلند شدن این قسمتها چاره ای جز کوتاه کردن ان نداریم

کوتاه کردن ناخن ها: برای کوتاه کردن ناخن ها بهتر است از ناخن گیر استفاده شود،ناخن گیر خوب باید از هر دو طرف ناخن ها را قطع کند تا در پرندگان مسن تر شکستگی ناخن پدید نیاید.

سلول خونی داخل ناخن نباید مجروح گردد. در انواع کوچک با قرار دادن ناخن جلوی نور لامپ ،میتوان سلول های خونی را تشخص داد اما در انواع بزرگ ترباید با دقت و کمی تجربه این کار را انجام داد. برای کوتاه کردن ناخن پرندگان بزرگ بهتر است از شخص دیگری هم کمک بگیرید به اینصورت که یک نفر پرنده را محکم نگه دارد و شخص دوم پای پرنده را گرفته و ناخن ها را کوتاه کند. توجه داشته باشید که همواره کمتر بهتر از بیشتر و اسیب رساندن به پرنده است. در صورتی که با وجود همه احتیاط خونریزی پدید اید میتوان به کمک پنبه کلرید اهن به سرعت جلوی خونریزی را گرفت.

عکس زیر شما را در چکونگی و درست کوتاه کردن ناخن پرنده راهنمایی میکند

کوتاه کردن منقار طوطی ها: کوتاه کردن منقار طوطی ها به ندرت پیش خواهد امد مگر اینکه تغذیه صحیح و وسایل لازم را دراختیار پرنده خود قرار نداده باشید به هر حال قبل از انجام این کار توصیه شخص بنده به شما این است که این کار را به افراد با تجربه و حتی المقدور به دامپزشک واگذار کنید و از کوتاه کردن منقار بدون تجربه جدا خوداری کنید

شکل زیر نحوه کوتاه کردن منقار را نشان میدهد

برگرفته از کتاب هلموت پینتر ترجمه پروفسور علی فرشچی (نقل از onlypet.ir)

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

410 دیدگاه در “روش صحیح کوتاه کردن ناخن و منقار پرندگان (طوطی ، قناری)

  1. امیر

    ممنون از سایت خوبتان میخواستم ببینم که اگر چند جوجه مرغ عشق در کنار هم دیگر و در یک قفس داشته باشم و خواهر برادر هستن برای دستی کردن آن ها به مشکل بر میخورم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. مشکلی نیست. البته دستی کردنشون هم نیازی نیست. مرغ عشق رو جفت و داخل قفس نگه دارید و همینکه از شما نترسن کافیه و نیازی به دستی شدن ندارن.

      پاسخ
  2. احمدرضا

    سلام من یه مرغ مینا دارم که ۹ ماه دارد خیلی سوت میزند و خیلی ورجه ورجه میکند ولی هرکار میکنم حرف نمیزند و روی دستم نمینشیند چی کار کنم ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا در تالار گفتگو و در بخش مرغ مینا سوال کنید.
      خب نمیدونم چند وقته اون رودارید ولی با صبر و حوصله و وقت گذاشتن خوب میشه قرار نیست در طی دو سه هفته حرف بزنه باید براش وقت بذارید بخش آموزش حرف زدن طوطی رو مطالعه بفرمایید و از همون روشها استفاده کنید.

      پاسخ
  3. مریم

    سلام.من یه قناری دارم از همون اول که آوردمش نوک بالاییش شکسته ،الان تقریبا سه چهار ماهه نوک بالاییش نصفس ،غذا میخوره و میخونه ،میخوام ببینم نوکش به هیچ روشی رشد نمیکنه دیگه؟نوک جدیدم که زیرش رشد میکنه از بس میکشه به میله های قفس کنده میشه.
    یکی دیگه اینکه یه ماده براش گرفتیم ماده هه قناریمو میزنه. جداشون کنم خوب میشن؟
    مرسی

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نوک هم مثل ناخن رشد میکنه ولی خب در یه مدت خیلی طولانی و به زودی نمیشه توقع داشت نوکش رشد کنه و به حالت اول برگرده. ضمنا احتمالا قناریتون کمبود کلسیوم و ویتامین داره که نوکش به این راحتی میشکنه.
      جفت دادن قناری اصول و رسم خودش رو داره و نمیشه همینجور ماده رو کنار نر گذاشت و توقع داشت که جفت بشن. تا یکی کور نشده یا اسیب جدی ندیده بهتره جداشون کنید. بخش تولید مثل قناری رو هم مطالعه کنید تا روش جفت دادن قناری ها رو متوجه بشید.

      پاسخ
  4. مریم

    مرسی از پاسختون. فقط کلسیم و ویتامین توو چه خوراکی هایی هست که بهش بدم واسه رشد نوکش؟اکثر میوه ها رو خیلی دوست داره و میخوره ،کف دریا هم براش گذاشتم.
    ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      در اکثر میوه ها و سبزیجات و جوانه دانه ها. میتونید از مولتی ویتامین های تجاری هم در ابخوری پرنده استفاده کنید. البته با توجه به اینکه پرندتون به میوه ها علاقه داره دیگه نیاز به مولتی ویتامین اضافی نیست.

      پاسخ
  5. Høssain

    سلام من یه بلبل کمری دارم نمیدونم چرا نوک پایینش شکسته چیکار کنم؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      احتمالا ضربه خورده و اگر بتونه تغذیه کنه کم کم خوب میشه بهتره مولتی ویتامین مخصوص پرندگان در ظرف آبخوریش بریزید تا تقویت بشه.

      پاسخ
      1. Høssain

        ممنون بعد این منقارش خیلی بلند شده فکر کنم بخاطر همینه. نوک بالاییش خیلی بلند تره و اگه کوتاه نشه کج میشه به سمت پایین نمیدونین چطور باید اصلاح کنم

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          ندید نمیشه نظر داد مخصوصا کوتاه کردن نوک تجربه میخواد و بهتره خودتون انجام ندین و به دامپزشک نشون بدین.

          پاسخ
  6. حامدمقسومي

    سلام.
    یکی از جوجه های(جوجه مرغ) من حدود ٢ ماه سن داره و ١ ماه میشه که یکی از ناخن هاش کنده شده وحیونکی تعادلش به هم ریخته.میخام بدونم ناخنش مجدد در میاد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اگه از ته کنده شده خیر در نمیاد. فقط اگه ناخنش شکسته و از ریشه کنده نشده مجددا رشد میکنه.

      پاسخ
  7. محمد

    باسلام
    من یه جوجه مینا خریدم ناخنش شکسته چی کار کنم
    ناخنشو بکشم یا همین جوری بزارم بمونه
    چه دارویی استفاده کنم
    **********

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      لطفا سوال تکراری نپرسید و برای دریافت پاسخ صبر کنید بنده شماره موبایل شما رو طبق قوانین سایت حذف کردم.
      خب بفرمایید از کجا شکسته اگر سر ناخن شکسته و خون ریزی هم نداره اون رو با ناخن گیر بچینید اما اگر از بیخ شکسته و یا انگشت پرنده شکسته که نباید دست کاریش کنید و حتما باید یا آتل بندش کنید و یا به دامپزشک نشون بدین باز بیشتر توضیح بدین که از کجا شکسته تا درست راهنماییتون کنیم.

      پاسخ
  8. مهشید

    سلام
    من یه مرغ مینا دارم که ۳ هفته پیش برام خریدن. بهم گفتن جوجه است و با دست بهش غذا بده اما سایزش با مرغهای بالغ خیلی تفاوتی نداشت. منم با دست بهش غذا دادم اما آروم آروم عادتش دادم تا خودش غذاشو بخوره. اما اصلا توی قفس تاب نمیاره. همش میخواد بیاد توی دست و پام. این پرنده هم توی محل کار من هست و نمیتونم همش بیارمش بیرون. اما دلم طاقت نمیاره و ۹۰ درصد مواقع بیرونه. و خب روی میز میشینه یا روی سرامیک. درنتیجه ناخنهاش فرصتی برای سابیده شدن به چوب قفسش رو ندارن. ناخن انگشت پشتیش خیلی بلند شده. و چون همش روی دست و پام یا شونه ام میخوابه، اذیت میشم. باید کوتاهش کنم یا چون خیلی بچه است اذیت میشه؟ اصلا بچه هست یا نه؟
    با توجه به اینکه توی محل کارم نمیتونم زیاد باهاش حرف بزنم، امیدی هست حرف زدن یاد بگیره؟ خیلی اجتماعیه و روی دست همه میشینه.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اینطوری و ندید که ما نمیتونیم بگیم سنش چقدر هست ؟؟؟!!!
      اما اگر در محل کارتون هست نباید اینقدر بیرون باشه در ضمن باید پرهاش روکوتاه کنید تا فرار نکنه و البته اون ناخنش هم که خیلی بلنده کوتاه کنید ولی باید خیلی دقت کنید تا زیاید کوتاهش نکنید.
      بله مرغ مینا خودش صدای اطراف رو تقلید میکنه.

      پاسخ
      1. مهشید

        http://uupload.ir/files/xbi4_cymera_۲۰۱۶۰۵۲۹_۱۰۲۱۱۸.jpg
        من ازش زیاد عکس گرفتم. و ۴ تا عکسشو بالا آپلود کردم. دوتا عکس بالایی مال هفته اولی هست که برام آوردنش، عکسهای پایینی هم مال همین امروزشه. خیلی شر شده و نمیشه ازش یه عکس درست گرفت. اتفاقا گوشه نوکش یه کم بی پر شده که خیلی دلم میخواد بهم بگین این طبیعیه یا نه. اما وای نمیسته ازش عکس بگیرم. بهر حال توی عکسهای بالا هم ناخنهاش دیده میشه هم میزان رشدش توی این ۳ هفته

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همه چی طبیعیه و مورد خاصی نداره خیلی کم با ناخن گیر تیز در حد نیم میلیمتر و یا حداکثر یک میلیمتر از نوک ناخنهاش رو کوتاه کنید فقط همون تیزی سر ناخن رو بزنید و یا اگر اذیت نمیشه سوهان بزنید تا تیزی ناخنش کمتر بشه و یا بدین شخص با تجربه ای براتون ناخنش رو کوتاه کنه.

          پاسخ
  9. اسماعیل

    سلام من یک مرغ عشق دارم که یک طرف نکش بلند شده چه کار باید بکنم لطفا جواب بدین خیلی ممنون

    پاسخ
    1. رضا جدي

      سلام میشه بیشتر توضیح بدین اگه نوکش بزرگ شده خوب باید کوتاه بشه ولی شاید باد کرده ؟

      پاسخ
      1. رضا جدي

        بهتره نوک کوتاه نکنید ممکن بیش از حد کوتاه بشه یا خونریزی کنه بهتره یه قند بین میله های قفس بزارید تا با سایش نوک به اندازه دلخواه برسه

        پاسخ
  10. shayan

    سلام من به تازگی یه مرغ مینا خریدم و تازه متوجه شدم که چن تا از ناخناش رشد نکرده و یکی از ناخناش شکسته و انگار کج شده چیکار کنم تا خوب شه لطفا کمکم کنید

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب مادر زادی هست و یا در اثر نگهداری نامناسب ایجاد شده و کار خاصی نمیتونید براش انجام بدین. باز با دامپزشک مشورت کنید و عکس ناخن ها رو نشون بدین تا راهنماییتون کنه.

      پاسخ
  11. shayan

    ببخشید که اینو میگم اما ما توی شهر کوچیکی زندگی میکنیم و اینجا دامپزشک نداره به نظرتون چیکار کنم

    پاسخ
  12. ناشناس

    سلام .جوجه طرقه دارم . گربه نوک زیری رو از وسط دو تا کرده باید چکار کنم که جوش بخره نوکش

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کاریش نمیشه کرد و اگر زیاد از هم جدا شده باید آتل بندش کنید و با دامپزشک مشورت کنید.

      پاسخ
  13. ناشناس

    سلام من یک قناری نر داشتم که تازه از توی لک درشده بود و داشت کم کم شروع به خوندن میکرد و بابام رفت یک قناری نر دیگه هم خرید و از اون به بعد دیگه نمیخونه و الان هم یادش رفته نمی دونم باید چیکارشون بکنم اگر ان ها را بازهم جدا کنم یعنی قفس هایشان را جدا از هم بذارم بازم نمی خونند فقط کمی صدا می دهند لطفا راهنمایی کنید چون من هنوز دوازده سالمه و چیزی راجب قناری نمی دونم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      قفس ها رو زیر هم بذارید به نحوی که هم رو نبینن و فقط صدای هم رو بشنون. مطمئنا تشویق به خوندن میشن.

      پاسخ
  14. ناشناس

    سلام ایا باید حتما قناری ها را جفتگری کرد اگر نکنیم چیزی نمی شود

    پاسخ
  15. محمد

    با سلام من یک قناری دارم که حدود ۶ یا ۷ سال دارد و کنار پاش ریشه زده و داره زره زره بزرگتر میشه لطفا راهنمایی کنید که باید چیکارش بکنم خیلی دوستش دارم .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      باید به ارومی با ناخن گیز زائده ها رو بگیرید و با یه پماد انتی باکتریال چربش کنید.
      قبل از اینکار هم دقیقا منظورتون رو از ریشه بگین چیه که ببینم همونی هست که فکر میکنم یا نه مشکل دیگست؟

      پاسخ
  16. رامین

    سلام
    من یک قناری پرتغالی دارم که به تازه گی دمش ریخته یعنی چه مشکلی داره ؟

    پاسخ
  17. رامین

    خیر همه ی دم نریخته ولی قبلا یکبار پر ریزی داشته . امکان دارد بخاطر پیری ان باشد ؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      ممکنه جایی گیر کرده و کنده شده یا ممکنه از کمبود املاح و کلسیوم باشه. ممکنه محل پر کور شده و هزار و یه دلیل دیگه باید یه پرنده فروش ماهر یا دامپزشک پرنده رو ببینه و وضعیت دم رو برسی کنه. ببینه پرهای جوان در حال سبز شدن هستن یا مشکل جای دیگست.

      پاسخ
  18. محمد

    ببخشید اقا شهریار ولی من چطوری منظورمو به شما بگم ؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *