سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

اکثرا سرماخوردگی در طوطی ها بر اثر جریان هوا یا محیط سرد و رعایت نکردن اصول نگهداری صورت میگیرد که در صورت پیشرفت و گسترش بیماری و عدم توجه و درمان به موقع موجب عوارض شدید و حتی منجر به مرگ پرنده خواهد شد. شاخص ترین علائم سرماخوردگی را میتوان عطسه و تنفس شدید ذکر کرد. که در همان ابتدای بیماری و در سریع ترین زمان ممکن باید درمان شود. این نکته هم باید یاداور شد که عطسه به تنهایی عامل سرماخوردگی نیست و سرماخوردگی همیشه با علائم دیگری همراه با عطسه ظاهر میشود.

به ادامه متن توجه کنید

اصولا هر گونه بیماری برای طوطی ها خطرناک است و حتی ممکن است به مرگ انها منجر شود ولی به هر حال درمان بعضی بیماری ها بسیار مسمر ثمر و قابل بهبود است.

بیماری سرماخوردگی یک نوع بیماری رایج و فابل درمان است که طوطی ها  در شرایط بد ،مثلا جریان هوا ،واگیر از طوطی های دیگر ،اتاق های سرد و …. به ان مبتلا میشوند ولی تا حدود زیادی بدون دخالت دامپزشک ما میتوانیم پرنده را درمان کنیم

علائم بیماری سرماخوردگی:

۱-عطسه (عطسه تنها بدون علائم دیگر دلیلی بر سرماخوردگی نیست)

۲-گرفتگی بینی

۳-پلک های قرمز شده

۴-تنفس شدید و صدادار

۵-چشم های ابکی یا اب اورده

در همان مراحل ابتدایی یعنی زمانی که شما احساس کردید طوطی شما سرما خورده است یا علائم سرماخوردگی در ان ظاهر شده باید درمان مناسب انجام گیرد

درمان

۱- دمای اتاق را بالاببرید و در صورت وجود لامپهای مادون قرمز میتوانید برای طوطی از این لامپ ها که خاصیت درمانی خوبی نیز دارند استفاده کنید

نکته: در استفاده از لامپهای مادون قرمز، سعی کنید طوری طوطی خود را کنار لامپ قرار دهید که طوطی در صورت عدم تمایل یا گرمای بیش از حد بتواند از ان دور شود

۲- بهتر است مایعات ولرم (گرم) به طوطی سرماخورده بدهید. بابونه جوشانده یکی از بهترین مایعات برای طوطی در زمان سرماخوردگی مورد استفاده است

۳- رطوبت اتاق را بالا ببرید.استفاده از دستگاه بخور بسیار مسمر ثمر خواهد بود

۴- از مولتی ویتامین مخصوص طوطی ها برای این زمان که انرژی زیادی از طوطی در اثر سرماخوردگی تحلل رفته بدهید

۵- طوطی خود را ارام گذاشته و مدام پی بازی کردن با او ، یا استحمام و یا هر گونه فعالیتی که او را خسته کند و باعث تشدید سرماخوردگی شود نباشید

توجه: اکثر مواقع مخصوصا اگر زود متوجه سرماخوردگی طوطی شویم درمان ان با موارد بالا که ذکر شد به سرعت میسر است و طولی نمیکشد که طوطی شما درمان میشود ولی در صورتی که بهبودی در همان مراحل اولیه صورت نگرفت و بیماری در حال تشدید بود باید سریعا به دامپزشک مراجعه کرد تا برای طوطی شما انتی بیوتیک تجویز کند.

علت اینکه انتی بیوتیک را در درمان سرماخوردگی در بالا ذکر نکردم این بود که برای تجویز و مصرف صحیح انتی بیوتیک حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و از دادن انتی بیوتیک به صورت سر خود و بدون دستور پزشک به طوطی جدا خوداری کنید

راه های پیشگیری: سعی کنید طوطی خود را هیچگاه و به هیچ عنوان در جریان هوا قرار ندهید. در فصول سرد سال استحمام طوطی را با احتیاط و در محیط گرم انجام دهید، از ویتامینها برای طوطی خود استفاده کنید تا طوطی شما ضعیف نباشد و در مقابل بیماری ها مقاومت داشته باشد، از دادن نوشیدنی های سرد به طوطی خود داری کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,281 دیدگاه در “سرماخوردگی طوطی ها (پیشگیری و درمان)

  1. جواد

    سلام.من دو هفته است که یک عروس هلندی سه ماهه خریدم.امروز صبح وقتی که از قفس بیرون اوردمش دو سه تا عطسه کرد.بعد بردم و غذایش را هم دادم بعد یک بند براش انداختم تا بازی کنه خودم رفتم اتاق بعد از نیم ساعت که بیرون اومدم دیدم داره میلرزه و یک گوشه نشسته.گذاشتم قفس و باز هم رفت یک گوشه و میلرزید .میخواستم ببینم طوطی من مریض شده؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نمیدونم. ممکنه سرماخورده باشه یا شایدم بیماری بدتری داشته باشه. باید بیشتر برسی کنید. با این توضیحات نمیشه مطمئن شد.

      پاسخ
  2. مرجان

    سلام
    من یه کاسکو گرفتم روزای اول به خاطر ترس اسهال میکرد ولی امروز بعد چهار روز تو مدفوعش قسمت سفید نبود ولی مدفوع به شکل مار بود و اب شفاف هم داخلش بود.بعضی وقتها هم میره رو قفس سرش و میزاره رو قفس بعد باسنش و بالا میگیره.در ضمن صاحب قبلیش میگفت روزی بیست تا دونه تخمه بیشتر بهش ندم.ولی هی میره جای غذاییش و تکون میده و درخواست غذا میده و فقط با تخمه راضی میشه و بعضی وقتها هم سیب میخوره.میترسم طوریش بشه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چطور صاحب قبلیش همچین حرف مفتی زده ؟؟؟!!!!
      باید دانه و آب ۲۴ ساعته جلوی پرنده باشه نه اینکه فقط روزی ۲۰ تا دونه تخمه بخوره ؟؟؟؟!!! خب طبیعیه که پرنده شما از گرسنگی داره تلف میشه و خیلی ضعیف شده و در این حالت حتما به زودی عصبی میشه و همش نوک میزنه و پرهاش خودش رو هم میکنه ؟؟؟!!!
      شما همین الان ظرف غذاش رو پر از دانه کن ببین چقدر بخوره همیشه روزی سه مرتبه به ظرف آب و دون طوطی نگاه کنیدد و پوست تخمه های خورده شده رو خارج کنید و تخمه تازه بهش بدین سبزی و میوه و ذرت تازه و جوانه گندم تازه بهش بدین.
      ظرف آبخوری رو هر روز بشورید و آب تازه بهش بدین و اگر در طول روز آب رو کثیف کرد حتما مجددا آب تازه بهش بدین.
      نوع فضله پرنده شما احتمالا از گرسنگی و خوردن آب زیادی هست بیچاره دونه نداره بخوره همش آب خورده و شاید هم اصلا انگل داشته باشه شما فعلا غذاش رو درست کنید و آب و دانه ۲۴ ساعته و کامل جلوش باشه بعدا درباره فضله توضیح مجدد بدین در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  3. مرجان

    ممنون.ولی سبزی و ذرت وو نمیخوره فقط سیب و تخمه میخوره

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب عادت نداره و تا حالا بهش ندادن شما باید بهش بدین تا کم کم عادت کنه و بخوره.

      پاسخ
  4. امین

    سلام.من یک طوطی عروس هلندی خریدم.امروز که رفتم بیرون فرار کرد ولی بعد گرفتمش.بعد همه ی پرهایش را کندم.بعد از ان دیگه صدایش مثل اول در نمیاد و صدایی همچون صدای بیسیم میده.میترس طوری شده باشه؟به نظر شما مشکل چیست؟آیا دوباره خوب میشه؟

    پاسخ
  5. امین

    تازه امروز هم همش یک گوشه میخوابید.رنگ حاشیه قرمزی صورتش هم پررنگ تر شده.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      والا طبیعیه که پرهای طوطی رو بکنید و یه گوشه کز کنه و از این مورد ناراحت باشه. غیر از این بود جای تعجب داشت. چند روز که بگذره ایشالا باز راه میفته مگر دچار بیماری شده باشه یا ……
      ضمنا چرا پرهای طوطی رو کشیدید؟ باید شاه پرها رو قیچی کنید نه اینکه اونها رو بکنید!

      پاسخ
  6. طلا

    سلام. فکر کنم ایندفعه دیگه عروسم سرما خورده. عطسه خیس میکنه. دور بینیش هم خیسه. چیکارش کنم بدتر نشه؟

    پاسخ
  7. طلا

    قرص سرماخوردگی براش خوبه؟تو چه مقدار اب حل کنم؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه قرص سرماخوردگی مناسب نیست. بهتره محیط عروس رو کمی گرمتر کنید و به هیچ عنوان در معرض وزش باد قرار نگیره. به جای اب به پرنده چای ولرم یا بابونه بدید و اگه لامپ مادون قرمز در اختیار دارین روزانه چند دقیقه در معرض نورش قرار بگیره در غیر اینصورت افتاب بگیره. اگه بیماری رو به بهبودی بود که هیچ در غیر اینصورت از انتی بیوتیکی مثل تتراسیکلین استفاده کنید. محتوای کپسول رو تو یه لیتر اب حل کنید و ابخوری پرنده با این اب پر بشه. هر هشت تا نهایتا ۱۲ ساعت هم اب عوض و محلول جدید ساخته بشه
      موفق باشید

      پاسخ
  8. جواد

    سلام.من یک ماه است که یک عروس هلندی سه ماهه خریدم.میخواستم بپرسم که میتونم دو روز ببرمش مسافرت(عروسی داریم).اخه اشنایی هم ندارم که طوطی را پیشش بگذارم.ایا نمیتوانم دو روز تنها در خانه بگذارمش؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در هر دو صورت خیر. از همسایه ها کمک بگیرین. اگه جفت بود باز موردی نداشت ولی عروس تنها ….. نه اینکه اصلا نشه تنهاش گذاشت ولی عاقبتش تضمین شده نیست. ممکنه مشکلی واسش پیش نیاد و ممکنه هم دق کنه.

      پاسخ
  9. علی

    سلام.من یک ماه است که یک طوطی عروس سه ماهه خریدم.تا حالا هیچ علائمی از مریضی نداشته ولی امروز رنگ فضلش تغییر کرده بود و به رنگ تقریبا زرد خردلی یا زرد مایل به سبز در امده بود.دیگر هیچ علائم دیگری ندارد.میخواستم ببینم ایا طوطی من مریض شده؟
    یک سوال دیگه هم دارم .اگه طوطی نیوکاسل یا هر مریضی دیگری بگیرد برای سلامتی انسان خطری ندارد؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ممکنه از تغذیه باشه. باید برسی بیشتری انجام بدید، فقط با تغیر رنگ فضله نمیشه گفت پرنده مریضه. ممکنه از استرس رنگ فضله تغیر کرده یا حتی نوع تغذیه باعث این مورد شده باشه.
      برخی بیماری های پرندگان میتونه برای سلامتی انسان مضر باشه و حتی انسان رو هم درگیر بیماری کنه. میتونید جستجو کنید تا با این بیماری ها اشنا بشین. البته اینقدر خطرساز و خطرناک نیست و فقط احتمال خیلی کمی وجود داره که انسان هم درگیر بشه که در اخر هم خود نگهدارنده به خاطر رعایت نکردن برخی مسائل باعث میشه تا خودش هم درگیر بشه.

      پاسخ
  10. مرجان

    سلام.امروز دیدم کاسکوم به جون چوب افتاده و زده منقارش و پوس پوس کرده.باید چیکار کنم.؟؟؟؟؟داره مریض میشه؟منقارش هم بلند شده.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      چون منقارش بلند شده داره با چوب بازی میکنه تا منقارش رو بسابه و کوتاه کنه .
      بهتره کف دریا جلوش بذارید.
      اون حالت روی منقار هم میتونه طبیعی باشه.

      پاسخ
  11. جواد

    سلام.خسته نباشید. ببخشید من یک عروس هلندی ۳ ماهه دارم. دو روز پیش فرار کرد و به داخل استخر آب افتاد.امروز پلک سمت راستش کمی قرمز شده بود و توی دماغش هم پر بود.بعضی وقتا هم فضلش مثل مار میشه ولی دیگه هیچ علائم دیگری ندارد.میخواستم بپرسم که آیا طوطی من سرماخورده یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه سرمانخورده دلیل قرمزی چشم هم از همون پر مزاحم داخل بینی بوده.

      پاسخ
  12. ماهور

    با سلام یه عروس هلندی خاکستری دارم،یکی دو شب منزل نبودم برگشتم دیدم رنگ پرهاش کمی حالت سفیدی وکمرنگ گرفته،ساکته و هیچ صدایی درنمیاره،قبلا دایم جیغ میکشید وسوت میزد،نوکشو میزاره توی پرهاش میخوابه یه گوشه،سکوت دایم داره هرکار میکنم صداش درنمیاد،نگرانم خیلی،بنظرتون چه بیماری داره؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      هیچ بیماری نداره اگر داخل منزل آزاد بوده مطمئن باشید جلفی کرده و جایی گرفتار شده و به سختی خودش رو آزاد کرده و ترسیده مشکل دیگه ای نباید داشته باشه اون پرهاش هم کثیف شده و مورد خاصی نداره.

      پاسخ
  13. عارفه

    توروخدا کمکم کنید. التماس میکنم یه برزیلى دارم توى معدش فلزه ینى فلز خورده دکتر داروى آرتامین داده یه روزه شروع کردم به دادتش ولى به شدت استفراغ میکنه و همش مى خواد بخوابه. اسهالم شده توروخخدا بگید زنده میمونه؟فقط بگین زنده میمونه یا نه. توروخدا جواب بدین

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      زنده موندن یا نموندن پرنده دست ما نیست و با گفتن ما قرار نیست زنده بمونه یا بمیره. پرندتون دچار مسمومیت شده و یا جون سالم به در میبره یا متاسفانه میمیره. بهتره مایعات زیاد بهش بدین و دارویی هم که دامپزشک داده رو طبق دستوری که دادن مصرف کنید تا ببینید چی میشه. البته به نظرم نیازی به این دارو نیست و بعید میدونم پرنده فلز رو خودش بخوره. به هر حال کار خاص دیگه ای نمیشه کرد. ضمنا این دارو رو دامپزشک دادن یا یه دکتر عمومی یا ….؟ مطمئن هستین فلز خورده؟

      پاسخ
  14. عارفه

    لازمه بگم که از وقتى دارو رو شروع کردم اینطورى شده ینى دقیقا از دیروز و قبلش اصلا مشکلى نداشت و کلى شیطونى میکرد و سرحال بود. امکان داره بیمارى نیوکاسل داشته باشه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      شما مگه نمیگین فلز خورده؟ بعد مگه دکتر به خاطر خوردن فلز دارو تجویز نکرده؟ من که میگم کلا دارو رو قطع کنید حال پرندتون خوب میشه. پرنده خودش فلز نمیخوره، شما خودتون دیدین که فلز خورده؟

      پاسخ
  15. عارفه

    در ضمن کوتوله برزیلى من دو ماهش بیشتر نیست. اشتهاش متوسطه. اسهالش سفید رنگه. سینش خس خس نداره و سرفه نمى کنه و خیلى کم عطسه میکنم و امروز اولین بارش بود که بالا آورد و اونم بخاطر عوارش داروشه. تازگیاهم بردمش دام پزشکى و گفتن تنها مشکلش اینه که یه فلزى توى معدشه ولى سالم و سرحاله و وقتى میاد بیرون کلى میپره و سرحاله و فقط تو قفس کز میکنه. امکانش هست بیمارى نیوکاسل داشته باشه. ؟؟؟؟؟؟
    دکتر که بردمش نگفت ای بیمارى رو داره ولى نگرانشم.
    ببخشید اینقدر سوال میکنم چون برام مهمه
    خواهشا به تک تک سوالام جواب بدین. ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه دوست من پرندتون هیچیش نیست. بعدم دامپزشکی یه چی گفته که فلز تو معدشه! پرندتون هیچ مشکلی نداره. هیچ دارویی هم به نظرم نیاز نداره. از نگهداری پرندتون لذت ببرین. این نظرم بنده بود باز تصمیم با خودتون. جسارت هم شد چون بالاخره دامپزشک ها هم تجارب بیشتری دارن و هم علمشو دارن و میتونید بهشون اعتماد کنید و هر چی میگن گوش کنید. بنده فقط نظر شخصیمو دادم. تصمیم نهایی هم با خودتون
      ضمنا اگه تنهاست حتما یه جفت واسش بگیرین و اون کز کردنش احتمالا به خاطر تنهاییشه.
      نیوکاسل هم خیالتون راحت اگه داشته باشه به ۲۴ ساعت نمیکشه که پرندتون میمیره و کار خاصی نمیشه واسش کرد. برای همین خیالتون راحت نیوکاسل نداره مگر در اینده بگیره.
      موفق باشید

      پاسخ
  16. عارفه

    استفراغش و اسهالش نگران کننده نیست؟
    درضمن خیلى ممنون خیالمو راحت کردین فکر میکردم نیوکاسل داره. واقعا ممنونم .درضمن یکى از چشماشو باز نگه میداره اون یکى شو میبنده یکمم پف میکنه. خطرناکه؟

    پاسخ
  17. عارفه

    ببخشید من اینقدر سوال میکنم. دلیل خمیازه هاى متعددى که میکشه چیه ؟ینى مثل خمیازه دهنشو باز و بست میکنه. امروز حدود ده پونزده بار این کارو کرد. بیماریش چیه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      استفراغ و اسهالش ممکنه به خاطر دارویی باشه که بهش میدین و شاید دارو رو قطع کنید اسهال و استفراغ پرنده هم قطع بشه(البته با مشورت دامپزشک چون ایشون دارو رو تجویز کردن و لزومی هم نداره شما حرف بنده رو گوش بدین). به نظرم از همون اول وقتی پرنده رو بردین دامپزشک دیگه تا اخر باید به دامپزشک اعتماد کنید و از کسی راهنمایی نگیرین چون ممکنه هر کسی یه نظری بده و گیج بشین و از حرف هر کسی یه چیزی رو انجام بدین و اخر سر پرنده رو بفرستین اون دنیا.

      پاسخ
  18. نسرين

    سلام. من یه کاسکوى یک سالهء وحشى دارم که تقریباً دو ماهه دارمش. چند روزه اسهال داره منم فقط بهش تخمه و سیب و کمى ذرت دادم دیروز خوب شد اما امروز خیلى بدتر از قبل شده فضلش کاملاً آبکیه بعضى وقتا آب خالى با یه ذره چیز سبز کوچیک. تا دیروز سبز بود فضلش اما امروز کرم قهوه اى بود و خیلى آبکى. جاشم سرد نیست حتى دیروز و امروز کولر روشن نکردم که سردش نشه. بهم بگید چیکار کنم اسهالش خوب شه؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب باز خوبه اسهال کرم و قهوه ای داره و خیلی بهتر از سبز هست و میشه راحتر تر درمانش کرد.
      برای درمان بهتره محل نگهداری پرنده سرد و مرطوب نباشه و استرس بهش وارد نکنید.
      مقداری برنج پخته بدون روغن هم به صورت تنوعی بهش بدین برای اسهال خوبه.
      ذرت و تخمه آفتاب گردان خوبه ولی فعلا سیب رو مصرف نکنید تا کامل اسهالش برطرف بشه.
      اگر شدت اسهال خیلی زیاده یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و ظرف آبخوری رو با این آب پر کنید و ۲۴ ساعت جلوش باشه البته هر ۱۲ ساعت داروی تازه براش درست کنید بعد از ۲۴ ساعت هیچ دارویی لازم نداره و طی دو تا سه روز خوب میشه البته تاکید کنم محلش سرد و نمناک نباشه و به پرنده استرس وارد نشه ضمنا شبها هنگام خواب یک پارچه نازک روی قفس بکشید تا در آرامش بخوابه و صبح زود سردش نشه.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *