شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

جدایی ناپذیر ها یا طوطی کوتوله که در ایران نوع فیشر از محبوبیت خاصی برخوردار است.جزو طوطیانی به حساب می ایند که نگهداری انها به صورت جفت توصیه میشود و نگهداری به صورت انفرادی باعث افسردگی یا مرگ جدایی ناپذیرها خواهد شد بنابراین در صورت تمایل به نگهداری طوطی ان هم به صورت جفت این طوطی انتخاب مناسبی است.

به ادامه متن توجه کنید

اصول اولیه نگهداری طوطی کوتوله: برای شروع باید با اصول اولیه نگهداری از این پرنده آشنا شوید. برای دوستانی که برای اولین بار میخواهند لذت نگهداری از این پرنده را تجربه کنند گونه صورت هلویی را پیشنهاد میکنم زیرا طبیعت ملایم تری نسب به گونه فیشر دارند.صورت هلویی پرنده ای کوچک از خانواده طوطی هستند که زادگاه آن غرب آفریقا میباشد. این موجودات بعنوان پرندگان خانگی بسیار محبوب و تکثیر آنها نیز بسادگی امکانپذیر است.

انتخاب طوطی کوتوله مناسب :هنگامی که این نوع طوطی کوچک معرفی شد بسیاری از مشتاقان پرندگان خواستار این پرنده برای کلکسیونهای خود شدند و بهترین و ساده ترین گونه را یک صورت هلویی جوان میدانستند زیرا نگهداری از آن آسان بوده و رفتار این پرنده نیز جذاب و دوست داشتنی است. رنگ های بسیار متنوع و متفاوتی از این پرنده موجود است و هر چه پرنده جوانتر باشد راحت تر به محیط جدید عادت میکند و رام میشود. در حال حاضر نیز توصیه میشود برای شروع و شناخت این پرنده حتما با یک جفت صورت هلویی که رفتار ملایم تر و ارام تری دارند شروع کنید. این گونه فوق العاده جذاب و دوست داشتنی است.

اطمینان از سلامت طوطی کوتوله: برای اطمینان از سلامت پرنده ابتدا باید از یک فروشنده معتبر اقدام به خرید کرده و هنگام خرید به دقت پرنده را بررسی کنید. یک پرنده سالم باید هوشیار باشد و در برابر محرک ها عکس العمل نشان دهد سرحال بوده و پرها درخشان و تمیز و پر باشند و استخوان سینه بیرون نزده باشد. چشم ها باید براق و شفاف باشد و هیچ گونه ترشحی نداشته باشد. پوست بینی صاف و ترشح نداشته باشد و پرهای اطراف مخرج پرنده حتما باید تمیز باشد. از خریدن پرنده ای با پرهای پف کرده و یا چشم های بسته یا نیمه باز خودداری کنید. همچنین پرنده ای که سر را نمیتواند ثابت نگهدارد یا سر را زیر بال قرار میبرد خوب نیست.

پرندگان استاد مخفی کردن علائم بیماری هستند زیرا در طبیعت پرنده بیمار از طرف همنوعان طرد میشود ، پس اگر پرنده علائمی را نشان دهد بسیار بیمار است. بعد از این که پرنده را انتخاب کردید آن را مستقیما در ارتباط با دیگر پرندگانتان قرار ندهیدو حداقل به مدت یک ماه در قفس جدا از او نگهداری کنید تا از سلامتش مطمئن شوید.اگر نشانه های بیماری در پرنده مشاهده کردید آن را در محل گرم و ساکتی قرار دهید و با غذاهای مورد علاقه اش تغذیه شود. فرنی گرم میتواند مفید باشد و قبل از حاد شدن بیماری با دامپزشک مشورت کنید.

تعیین جنسیت طوطی کوتوله : هنگامی که پرنده ای را خریداری میکنید دوست دارید جنسیت آن را تعیین کنید و همانطوری که گفته شد بیشتر گونه ها مونومورفیک ( شباهت نر و ماده ) هستند ولی با این وجود برخی نشانه ها میتواند تا حدودی شما را به جنسیت پرنده آگاه کند عموما پرنده ماده سر بزرگ و پهن تری دارد و استخوان لگن در ماده بزرگ و پهن است.

الف) تست لگن برای تشخیص جنسیت: پرنده را به پشت روی کف دست بخوابانید و با انگشت شست و انگشت کوچکبالهای پرنده را باز کنید و سر پرنده را بین انگشت دوم و سوم خود نگه دارید.حال با دست دیگر میتوانید استخوان لگن را پیدا کنید درست بالای دم دو استخوان بیرون زده اگر فاصله این استخوانها کم باشو انگشت بین آن نرود احتمالا پرنده نر است و اگر فاصله آنها زیاد باشد پرنده ماده است .این تست میتوان با دقت حدود ۵۰ درصد مفید باشد.

توجه کنید که اگر پرنده به دست شما عادت ندارد این تست باعث استرس پرنده میشود.

ب) رفتار و تشخیص جنسیت : از نوع رفتارهای پرندگان نیزمیتوان جنسیت را حدس زد به عنوان مثال پرنده ماده هنگامی که روی چوب مینشیند پاها را بازتر میگذارد و در درگیریهای که پیش میاید معمولا جنس نر است که عقب نشینی میکند . جنس ماده معمولا به لانه وابسته تر است و برای حفظ آن می جنگد و در زمان جفتگیری معمولا مواد مخصوص لانه سازی را زیر پرهای خود جمع میکند.اگر برای خرید به مغازه رفتید معمولا مغازه دارها با اطمینان جنسیت آنها را اظهار میکنند

ج) رنگ پرها و تشخیص جنسیت: معمولا بر اساس رنگهای پرها جنسیت را مشخص میکنند (معمولا رنگ پرهای جنس نر پر رنگ تر است ولی راه دقیق برای قضاوت نیست) تنها راه دقیق برای تعیین جنسیت این نوع طوطی ها آزمایش دی ان ای است. که در حال حاضر امکان آن بسیار در ایران محدود است

د) روش ابن سینا در تشخیص جنسیت : یه سوزن ته گرد بردارین و سر اون رو با یه نخ گره بزنید.پرنده را برعکس به روی کف دست خود بخوابانید و نخ را طوری بگیرید که ته سوزن تقریباً نزدیک مقعد طوطی کوتوله قرار بگیرد، مانند پاندول ساعت .نخ باید کاملاً ثابت بوده و شما چند ثانیه باید صبر کنید.اگر نخ بصورت دایره ای شروع به حرکت کرد طوطی کوتوله شما ماده است. اگر نخ بصورت چپ به راست و یا راست به چپ حرکت کرد طوطی شما نر است !

قفس مناسب برای طوطی کوتوله :قفس ها در ابعاد بسیار متفاوتی موجود است .هدف شما از نگهداری پرنده مشخص میکند که از چه قفسی باید استفاده کرد. ولی به طور کلی میتوان گفت هرچه قفس بزرگتری بتوانید تهیه کنید.حداقل ابعاد قفس ۹۰ سانتیمتر طول و عرض ۴۰ و ارتفاع ۶۰ سانتیمتر است. بهتر است از دو ظرف غذا و دو ظرف آب استفاده شود و روزانه تعویض و شسته شود .ظروفی که برای میوه و سبزیجات استفاده میشود بهتر است روزانه شسته شود . گاهی اوقات ظرف دانه ها بنظر پر می رسد ولی بیشتر ان را پوست اشغال کرده است.باید در نظر داشت که پرنده علاقه زیاد به جویدن دارد و میتواند قسمتهای چوبی را بجود. از ظرف آب تیوپی استفاده کنید زیرا بسته است و آلودگی کمتر روی آن تاثیر دارد .اگر پرنده به ظرف تیوپی عادت ندارد در ابتدا از ظرف عادی ابخوری استفاده نمائیدو سعی کنید کم کم پرنده را به ظرف های تیوپی عادت دهید. همیشه زبانه ظرف را چک کنید که آب در آن باشد گاهی اوقات آب در دهانه ان گیر میکند.

انها استاد فرار از قفس هستند و براحتی هر روزنه ای را پیدا کرده و فرار میکنند. انها نباید با پرندگان دیگر در یک قفس نگهداری شوند زیرا به پرندگان کوچک آسیب میزنند. هیچ وقت آنها را با پرندگانی از قبیل قناری ، فنچ ، باجی و حتی عروس هلندی تنها نگذارید.علاوه بر قفس باید فکر ظرف غذا و آب و پرچ (چوبی که روی آن بنشیند) را بکنید.  از پرچ هایی (چوبی یا پلاستیکی) با قطر متفاوت استفاده کنید تا پای پرنده خسته نشود.

پرنده شما برای حفظ سلامتی خود احتیاج به فعالیت دارد. زیرا طوطی های کوتوله برزیلی پرندگانی بسیار پر جنب جوش هستند و احتیاج به قفس بزرگ و اسباب بازیهای زیاد و متنوع ای برای سرگرمی دارند. برای اینکه پرنده را تشویق به فعالیت کنید باید اسباب بازی مناسب داخل قفس قرار دهید.تاب ، نردبان ، نی های بامبو ، پوست میوه نارگیل میتواند انتخابهای خوبی باشند.البته این اسباب بازیها بعد از مدتی برای پرنده تکراری می شوند و باید آنها را تعویض کنید .معمولا این اسباب بازیها توسط پرنده فروشیها عرضه میشود .

رژیم غذایی طوطی کوتوله: بعد از اینکه پرنده به خانه جدید عادت کرد رژیم غذایی او باید شامل مخلوط دانه ها مانند : شامل ارزن درشت ،تخمه کتان ، تخم گشنیز ، چهار تخم ، شاه دانه و ارزان دو برابر کل بقیه دانه ها باشد.میوه و سبزیجات تازه حتما” برای سلامت پرندگان شما لازم است و دقت نمائید که حشره کش های روی میوه و سبزیجات میتواند برای پرندگان شما خطرناک باشند.هویج رنده شده و دانه ذرت معمولا مناسب است و اگر سبزیجات و میوه به طور مداوم در رژیم غذایی موجود باشد احتیاج به ویتامین بصورت جداگانه نیست. البته ویتامین جداگانه صدمه ای به پرنده نمیزند.غذاهای خشک کودکان با پروئین مانند برشتوک و سرلاک میتواند منبع خوب پروتئین باشد. وجود کف دریا و یا بلوک معدنی در قفس لازم است و باعث تامین مواد معدنی میشود.خوشه ارزن میتواند به عنوان غذای تشویقی استفاده شود. توجه کنید که رژیم تمام دانه باعث چاقی و صدمه به کبد پرنده و گاهی مرگ میشود. این پرنده باید رژیم متنوعی داشته باشد و تعداد محدودی از سبزی و میوه مناسب نیست .

در مورد رژیم پرنده به این نکات حتما دقت کنید: اگر پرنده را تازه خریداری کردیدابتدا از همان رژیم غذایی که قبلا استفاده میکرده استفاده کنید و تا هنگامی که به خانه جدید عادت نکرده اقدام به تغییر رژیم غذایی نکنید. زیرا تغییر رژیم عذایی باعث وارد شدن استرس بیشتر به پرنده میشود. تغییر رژیم غذایی را بسیار تدریجی انجام دهید و پرنده را تحت فشار نگذارید . این پرنده ها نسب به تغییر غذا بسیار حساس هستند.تغییر رژیم تمام دانه به مخلوط دانه و میوه و سبزیجات میتواند بسیار مفید باشد .موادی مانند چربی ، شکر و نمک برای پرنده ها بسیار مضر است.تخم مرغ رو بشورید و آب پز کنید بعد پوست ان را کنده و بگذارید پوست کاملا”خشک شود.بعد تخم مرغ را همراه مقدار خیلی کمی از زرده رنده کرده و پوست تخم مرغ را با مخلوط کن آسیاب کرده و هر بار که تخم مرغ یا هویج رنده شده و … به او میدهید مقداری از ان را هم روی غذایش بپاشید

تکثیر و تولید مثل طوطی کوتوله: شرایطی که شما فراهم میکنید و طبیعت تعیین میکند که جفتگیری انجام شود.اگر امکانش را دارید یک گروه طوطی را برای انتخاب جفت کنار هم قرار دهید الزاما یک نر و ماده تشکیل جفت را نمیدهند و ممکن است هیچ گاه جفتگیری انجام نشود.

برای مهیا کردن شرایط جفتگیری :

۱)در فصل پائیز یک جعبه به ابعاد ۱۵×۱۵ و ارتفاع ۲۵ سانتیمتر بعنوان لانه تهیه کنید.

۲) در تهیه مواد لانه سازی شامل : برگ نخل ، روزنامه ،علف و کاه خشک دقت کنیددر این مواد از حشره کشهای مضر استفاده نشده باشد.

۳) فراهم آوردن محیط آرام و خلوت برای تولید مثل طوطیهای کوتوله بسیار اهمیت دارد .معمولا پرنده با استفاده از مواد لانه سازی لانه را پر میکند و یک حفره تونل در آن ایجاد میکند.

پرنده ماده معولا بین ۴ الی ۶ تخم میگذارد و به مدت ۲۱ تا ۲۴ روز روی تخمها میخوابدتا تخم شکسته شود و جوجه ها بیرون بیاید.اگر ماده بیش از ۸ تخم گذاشت و بیش از ۲۴ روز روی تخم خوابید باید بشما تبریک گفتچون دو پرنده ماده را با هم جفت کرده اید و تخم ها بدون نطفه هستند! در جفتهای واقعی جنس نر نیز در خوابیدن روی تخم کمک میکند و از لانه مراقبت میکندو در اغلب اوقات در ورودی لانه نگهبانی میدهید.

گیر کردن تخم : در صورتی که احساس کردید پرنده تان بیقرار است و تخم گیر کرده میتوانید مقعدش را چرب کرده و با بخار ملایم محل را گرم کنید و سپس با دست و بسیار ملایم از بالا بسمت پایین فشار دهید .مراقب باشید فشار به حدی نباشد که تخم بشکند زیرا بسیار خطرناک و کشنده است .در صورتی که مقعد بهمراه تخم بیرون امد نگران نباشید خودش به حالت اول باز میگردد .

وقتی جوجه ها از تخم بیرون آمدند پدر و مادر با هم شروع به غذا دادن به انها میکنند. در این زمان فراهم کردن غذاهای پر پروتئین که قابل هضم باشند به والدین کمک میکندو سرلاک کودک ، سوپ ، شوربا ، جو و غذاهای آماده میتوانند انتخاب خوبی باشند. جوجه ها پس ۵ الی ۶ هفته پر اورده و تا ۲ هفته بعد نیز توسط والدین مراقبت میشوند.اگر والدین روی تخمها نمیخوابند یا به جوجه ها غذا نمیدهند علت آن استکه این جفت برای اولین بارشان بوده هنوز توانایی نگهداری از تخم ها و جوجه هارا نداشته باشند و ممکن است در دفعات بعدی موفق به انجام این کار شوند.

نکات مهم بهداشتی در نگهداری طوطی کوتوله: این پرنده نسبت به شرایط جوی خیلی حساس نیستو کافی است در مرض سرما و گرمای زیاد و جریان هوا ( باد ) نباشند.حمام کردن باعث میشود پرها در شرایط بهتری باشند.ظرف حمام برای شستشوی پرنده لازم است و پرنده از حمام گرفتن خوشش میاید.در غیر این صورت میتوانید از اسپری آب استفاده کنید . بهترین ساعت برای اینکار میان روز است و پرنده میتواند در آفتاب خود را خشک کند.اگر پرنده در مدت چند دقیقه کمی خشک نشد از حرارت ملایم سشوار استفاده کنید .اگر پرنده در کنار آشپزخانه نگهداری میشود باید توجه داشته باشیدکه بخار ( با قرار دادن ظروف روی اجاق گاز تولید میشود) بسیار خطرناک و کشنده است.اگر تغییری در سلامت پرنده مشاهده کردید یا احساس کردید پرنده بیمار استحتما به سرعت به دامپزشک مورد نظر خود مراجعه کنید.اگر میتوانید پرنده را از دیگر پرنده ها جدا کنید تا احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا کند. بهتر است قبل از بروز چنین مشکلی یک دامپزشک متخصص را در نظر گرفته باشید.

نکات جالب و پیشنهادی در مورد طوطی کوتوله

جفتگیری : مثل سایر پرندگان نر بر پشت ماده سوار شده و جفتگیری را انجام میدهد. بهتر است برای داشتن جوجه های سالم و قوی از یک جفت همنوع استفاده کنید .

اشیانه : لانه های موجود در بازار برای این نوع طوطیها کوچک بوده و بهتر است خود شما اقدام به ساخت لانه کنید و حتما چاله ای برای تخم داخل ان ایجاد کنید. سعی کنید تمام لوازم درون قفس از چوب باشد تا انها احساس بهتری داشته باشند .

نوک گرفتن : نوک گرفتن نشان جفت شدن نیست و در همنوعان هم دیده میشود

موسیقی : علاقه بسیار زیادی به انواع سبک موسیقی دارندو میتوانید با گذاشتن روزانه ۱-۲ ساعت موسیقی رابطه خوبی با انها برقرار کنید

سر و صدا : گاهی اوقات این پرندگان بیش از حد اواز میخوانند و جیغ میکشند.در کل سر و صدای انها از مرغ عشق ها بیشتر است .زمانی که این صداها به اوج رسید و طاقت ندارید میتوانید برای مدتی روی قفس را با پارچه ای بپوشانید تا تاریکی انها را وادار به سکوت نماید

افسردگی : در صورتیکه یکی از جفت ها تلف شود حتما جفت جدیدی تهیه کنیدتا پرنده تان دچار افسردگی نشده و پرهایش را نکند و مهمتر اینکه او هم تلف نشود

نقش رنگها : این نوع طوطی عاشق رنگ قرمز است و شما میتوانید در رنگ امیزی وسایل بازی و زندگی این طوطی و حتی پوشالها از قرمز استفاده کنید .

مطالب فوق از سایت my-animals.blogfa.com نقل شده است

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,029 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوتوله (جدایی ناپذیر)

  1. amir

    سلام و ممنون اقا شهریار،اقا شهریار اینا ظرف غذاشون گرد و یکم سنگینه و اینا هی زور میزنن ورش دارن ببرن تو لونه اما نمیتونن ول میشه میخوره کف قفس همیشه رو مخن میگم چیزی لازم نیس بزارم تو لونشون ؟چیزای سبک و ک میبرن قشنگ(مثل باقی مونده بلال)اما اینو نمیتونن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      برای داخل لونه طوطی هیچ چیزی لازم نیست .
      اون حرکاتشون هم طبیعیه هم مالیدن نوک به وسایل و هم بازی با ظرف دونه خوری.

      پاسخ
      1. amir

        اها،مرسی،بعد امکان داره تخم گذاشتنشون بیشتر از ۱۰ روز طول بکشه یا کمتر؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          اصلا نمیشه دقیق حدس زد و باید صبر کنید تا تخم گذاری کنن شاید زودتر بشه و شاید هم چند ماه زمان ببره. بستگی به خود پرنده و جفت خوردن اونها و شرایط نگهداری داره .

          پاسخ
  2. آتوسا

    سلام طوطیه من تا دیشب خوب بود بازی میکرد بام اومد رو پام خوابید اومدم جابه جاش کنم دیدم تکون نخورد تعجب کردم تا صبح خواب نرفتم الانم کلا یع چشمش بستس بیحاله تکون نمیخوره و جایی هم نمیره نه میره قفسش نه رو زمین میشینه فقط میاد پیش من ظهر میبرمش دکتر ولی تا اون موقع میشه بگین چیکارش کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید از علائم پرنده بیشتر توضیح بدین شاید غذای آلوده خورده و یا عفونت کرده اگر چشمش بسته هست با یک دستمال مرطوب چشمش رو تمیز کنید و یک قطره استریل چشمی نفازولین داخل هر دو چشمپرنده بچکانید و ۱۰ – ۱۵ دقیقه بعد از پماد چشمی تترا سیکلین داخل پشمش به آرومی بکشید فقط مراقب باشید به چشم پرنده فشار و ضربه وارد نشه و هرچه سریعتر با دامپزشک مشورت کنید چون این موارد باید پرنده از نزدیک دیده بشه و ندید نمیشه نظر درستی بدیم خدمتتون.

      پاسخ
  3. اميررضا

    سلام آقا من یه دونه فیشر دارم حدود ۶ماه هست که دارمش بهش با دست غذا میدم وقتی لز قفس میارمش بیرون بعضی وقت ها رو دستم هم میاد.ولی وقتی میشینه روی قفس یا توی قفس هستش تا من میام و دستم رو آروم میارم پیشش فرار میکنه میره تو لونه یا میره جای دیگه.حتی وقتی تو قفس هست از دستم تخمه و… هم میگیره ولی تا خودم نگیرمش نمیاد رو دستم..چه مار کنم؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام دوست عزیز عروس هلندی من هم مهین حرکت رو میزد بیرون قفس رام رام بود اما درون قفس اصلا نمیومد رو دستم
      دلیلش هم شابد این باشه ک به قفس بیشتر اعتماد داره تاشما و به قفس خییییلی عادت کرده شما بیشتر وقت بزار و بیشتر کار کن نتیجه میگیدی راستی اگه میخوای در اینده طوطی رو جفت بدی زیاد به خودت وابستش نکن ک تو رو به انوان جفت خودش بدونه همین قدر کافیه (نکه دیگ بهش محل ندی)و این طوطی ها بسیار احساسی هستند بهتره جفتش بدید زود تر
      قربان شما MAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      قفس قلمرو و محل لونه پرنده هست پس نباید دست ببرید داخل قفس و این رفتار پرنده کاملا طبیعیه.

      پاسخ
  4. پدرام

    با سلام دوباره به دوست خوبم
    این طوطی کوتوله من اونیکه مادس یعنی زنه پرهای دومش ریخته احساس میکنم پراش کم شده دو ماهه همینجور مونده چیکار کنم خوب شه
    ولی نر خیلی خوب و پرهاش عالیه
    نمیدونم چیکار کنم عصابم رو خورد میکنه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      غذای متنوع و مقوی بهش بدین و شرایط نگهداریش خوب باشه حتما پرهای جدید و سالمی در میاره.

      پاسخ
  5. امیر

    سلام ممنون ک زود جواب میدین من امروز برا طوطی کوتوله قفس گرفتم اولش رفت تو قفس هی خودشو خاروند اووردمش بیرون قفسو شستم خودشم رفت شنا کرد بعد دوباره الان بردمش تو قفس شروع کرده خودشو خاروندن مشکل از کجاس خیلی وقته همیطور میخارونه ممنون

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      طبیعیه و کار طوطی همین هست و دائم پرنده سالم باید پرهاش رو تمیز کنه.

      پاسخ
  6. مجتبی

    سلام من ۲ تا طوطی کوتوله دارم یکیشون ۲ روزه همش خوابه و چشم هاش نیمه باز هست غذا هم خوب میخوره .به نظر شما بیماریش چی هست و من چه کاری باید انجام بدم لطفا راهنمایی کنید مرسی

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب احتمالا در فضله پرنده هم تغییرات ایجاد شده که باید کامل توضیح بدین چند تا حالت مختلف این چرت زدن میتونه داشته باشه ابتدا ببینید نترسیده و یا ساعت خواب پرنده درست هست و تا نصف شب بیدار نمیمونه. بعد در محل سوز و سرما و جلوی در و پنجره نبوده چون ممکنه سرما خورده باشه بدنش لرزش نداره فضلش طبیعیه آیا اسهال شده یا نه خلاصه توضیح کاملی بدین چشم در خدمتتون هستیم.

      پاسخ
  7. ناشناس

    سلام نمیدونم جای درستی واسه این سوال هست یا نه ولی فهمیدم طوطی کوتوله ام چینه دونش برعکس شده درمانی داره خوب میشه اگه نمیشه اینقده اذیتش نکنم و…. اخه ۳ماهه شه دلم میسوزه تشنج میکنه همش تب میکنه البته نمیدونم این ربطی به چینه دونش داره یا نه اخه باید اب بریزم روش همش تا تشنج نکنه خیلی هم مواظبشم نمیدونم چرا اینطوری شد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      جان اصلا متوجه نشدم چه مشکلی داره چطور چینه دانش برعکس شده مگر میشه همچین چیزی اگر اینطوری باشه خیلی زود تلف میشه دقیق بفرمایید مشکل پرنده شما چیه در خدمتیم.
      اگر هم تب میکنه باید آنتی بیوتیک مصرف کنه دقیق تر توضیح بدین چی شده و چطوری همچین تشخیصی دادین در خدمتیم.

      پاسخ
  8. مهدی

    سلام . من یک جفت کوتوله برزیلی دارم که حدود یک ماه تو یک اتاق ازاد بودن بعدش گرفتم انداختمشون توی قفس یک لونه هم گذاشتم . از وقتی این کار و کردم دیگه نمیشه ببینیشون مدام تو لونه هستن یک هفته میشه میان دونه میخورن مثل فشنگ برمیگردن . نگاه کردم تخمی هم در کار نیست به نظر شما لونه رو بردارم یا نه

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیر دست به لونه نزنید.
      احتمالا موقع گرفتن پرنده اذیت شده و یا ترسیده و حداقل از فضای کوچک راضی نیست طی چند ماه خوب میشه و عادت میکنن فقط زیاد دست کاریشون نکنید و اگر قفس کوچکه قفس بزرگتری براشون تهیه کنید.

      پاسخ
  9. امیرمهدی

    سلام اقا مجتبا اینحا میشه درمورد مرغ عشق هم بخس کرد ؟؟؟من مرغ عشقم جفت خورده و از هر مرغ عشقی که داشتم باهم بهترن و لونه بزرگ چوبی هم براش گذاشتم علان هم که دم عیده فصل تولید مثل ولی اصلان نگاه هم به لونه نمیکنن و داخلش نمیرن لونی رو با قلاب به بیرون قفس نصب کردم راستی سر نوک ماده سیاه هست و هرروز کمتر میشه ولی نر فیکر میکنم بالغ باشه به نظرتون دلیلش چیه نمیرن تو لونه علان یک هفته هم هست که لونه گذاشتم چیکار کنم کمکم کن ممنون اینا اصلن از هیچ مواد قضایی استفاده نمیکنن و فقط ارزن میخورن و میوه سبزی جات نمیخورن قضاشون ارزن کتان هفت تخم و شاه دونه باهم مخلوط است ولی فقط ارزنرو میخورن در مورد این هم توضیح دهید مرغ عشق هستن نه کوتوله ممنون زود حواب بدید باتشکر از سایت خوبت …..,..

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب بخش مرغ عشق جداگانه هست و بهتره هر سوالی رو در جای خودش مطرح کنید خواهشا برای دریافت پاسخ صبر کنید و سوال تکراری ارسال نکنید.
      خب هنوز به لونه عادت نکردن ضمنا تا آماده تولید مثل و تخم گذاری نباشن هیچ دلیلی نداره همینطوری الکی برن داخل لونه خودتون فرمودین یک هفته هست لونه رو گذاشتین پس کاملا طبیعیه داخل این لونه فعلا نرن.
      غذا هم چون قبلا فقط ارزن خوردن تا عادت نکنن وضعیت همینه اما کم کم به مرور زمان سبزی و میوه هم میخورن فقط هیچ زمان بهشون گرسنگی ندین.

      پاسخ
  10. امیرمهدی

    سلام ممنون از راهنما ایتون سوال های خودم را درکجا بپرسم آیا صفحه دیگری برای مرغ عشق دارید اگه داری معرفی کنید ممنون

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام بله صفحه مخصوص مرغ عشق هم هست
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      این آدرس انجمن مرغ عشق سایت ما هست
      https://www.onlypet.ir/forum/lovebird/
      هر موضوعی رو خواستین داخل سرچ خود سایت سرچ کنید اگر داشته باشیم براتون میاره سرچ قدرتمندیه امتحانش کنید البته فقط با موضوعات مرتبط و مطالب سایت و نه خارج از اون.

      پاسخ
  11. امیرمهدی

    سلام من اونجا گیج شدم نمیدونم منظورم انجمن شماست میشه همین جا سوالم رو بپر سم ممنون میشم مرغ عشق های من بعد سه هفته که باهم خوب بودن نوک به نوک میشدن و همدیگرو میخاردن پا به پای هم بودن علان از هم دورن یعنی یکیشون رویه میله میشینه یکیشون رو یه میله دیگه هیچ کدوم لز کار هایی رو که دو خط بالاتر نوشتم رو نمیکنن چیکار کنم لطفن کمک کنید سر غذا هم هم دوا میکنن جیغ میکشن چرا این جور شدن کمک کنید از یه داروی تقویت جفت هم استفاده میکنم با شربت مولتی ویتامین به خاطر اونا نیست

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خواهشا هر سوالی رو جای خودش بپرسید.
      هیچ مشکل خاصی نیست فقط یکی آماده جفت گیری و تولید مثل بوده و اون یکی هنوز آمادگی کافی نداره شاید هم زیادی بهشون ویتامین و مکمل دادین فعلا دست کاریشون نکنید احتمالا خوب میشن.

      پاسخ
  12. امیرمهدی

    اره من تو ابشون یک روز مولتی ویتامین یک روز تقویت جفت یک روز اب معمولی بعد هویچ هم زیاد میخورن به خاطر اینا نیست مرغ ماده ام رو میله این ور اونور میره سره سو بالا پاین میکنه میره سمت نر نر میره اون ور راستی در منطقه ما زیاد صدای گربه و زوزه گربه میاد از کوچه مشکلی نیست البته نر بزرگ تر از ماده به نظر میاد

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نر بزرگتر باشه بهتره.
      اما در مصرف ویتامین زیاده روی میکنید هفته ای یک روز یک نوع ویتامین بهشون بدین و نه بیشتر.
      صدای گربه هم وقتی هست چکارش میشه کرد کم کم عادت میکنن . مثلا بنده ۱۰ – ۱۲ تا قناری یه زمانی داشتم و همسایه ما هم گربه داشت خلاصه عادت کردن ولی خب قناری تازه وارد که میاوردم سخت بود تا عادت کنه مخصوصا شبها که باعث وحشت پرنده میشه.

      پاسخ
  13. امیرمهدی

    سلام اینها مرغ عشق های خودمن میخاستم ببینم بالغ هستن یانه
    http://s8.picofile.com/file/8289588950/IMG_20170315_140606.jpg

    http://s8.picofile.com/file/8289588842/IMG_20170315_140609.jpg

    http://s9.picofile.com/file/8289588692/IMG_20170315_140610.jpg

    http://s9.picofile.com/file/8289588626/IMG_20170315_140623.jpg

    ممنون میشم بگید بالغ اند یانه و تقریبا چند وقت دیگه میتوانند تولید مثل کنند ممنون از سایت خوبتون??

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      تقریبا جوان و تازه بالغ هستن و اگر شرایط نگهداری خوبی داشته باشن به زودی تولید مثل میکنن.
      خواهشا تصاویر رو از آپلود سنتر خود سایت اپلود کنید و حجم تصاویر رو کم کنید.
      https://www.onlypet.ir/upload/user

      پاسخ
  14. سنپای

    سلا من یک جفت طوطی برزیلی صورت هلویی دارم حدود یک سال و نیمه که دارمشون طوطی ماده تا به حال یک بار ثابقه سرماخوردگی داشته که بهش دارو دادم و خوب شده اما دو سه روزی هست که بی حاله و چشماش رو جمع میکنه و بیشتر توی لونه میخوابه (معمولا داخل خونه نمیخوابن و رو سقفش میخوابن)به غیر از این علائم دیگه ای نداره که بگم سرما خورده غذاش رو میخوره و وقتی از قفس بیرون میارمش خوب بازی میکنه…
    حالا باید بازم بهش داروی خاصی رو بدم یاطبیعیه وخودش خوب میشه؟و این که کلا لازمه اونها رو برای چکاپ به دامپزشک ببرم هر چند وقت یکبار؟؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نیازی نیست هرچند وقت برن دامپزشکی.
      اگر پرنده تغذیش خوب باشه و فضله اون طبیعی باشه مشکلی نداره. ممکنه پرنده شما آماده تخم گذاری هست.

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      اون میله نشیمن که بالای سر مرغ عشق شما هست اضافه هست و در زمان جفت گیری مزاحمه اون یکی میله نشیمن بالا رو هم بیارید در بالا وسط نصب کنید تقریبا بالای قوس در و نرسیده به کف دریا از این آدرس بهتر میشد بدم ( شوخی کردم) .
      میله های بالا باید طوری باشن که مزاحم جفت گیری نشن و نر و ماده روی هم جاشون بشه و سر نر به میله نخوره. حتی میله پایین نزدیک به دیوارهای کناری هم نباید باشه تا دم پرنده به میله قفس گیر نکنه.

      پاسخ
  15. امیرمهدی

    سلام ممنون جای لونه خوب بود این لونه بود که میگفتم داهلش نرفتن تابحال به نظرتون میتونن لونه رو به بینن

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله خوب بود چطور لونه به این بزرگی رو نمیبینن. ؟؟!!!۱
      هر زمان آماده تولید مثل بشن میرن داخل لونه.

      پاسخ
  16. امیرمهدی

    سلام امروز ماده فرار کرد از قفس بعد الان داخل خونه وله و مطمعن هم از خونه بیرون نرفته خونه ما سه طبقه است و قفس در طبقه سوم بوده الان چجور ماده رو پیدا کنم نمیره ???

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید دنبالش بگردین تا پیداش کنید راه دیگه ای نداره.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *