تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

تکثیر عروس هلندی ها تا حد زیادی اسان است و حتی میتوان  انها را در قفس تکثیر کرد. عروس ها والدین خوبی بوده و با صبر و حوصله جوجه های خود را به نحو ماهرانه ای بزرگ میکنند. رمز موفقیت در تکثیر عروس هلندی ها داشتن یک جفت سالم و مطمئن میباشد. در ادامه متن هر انچه که برای تکثیر عروس هلندی ها لازم بوده بیان شده است.

به ادامه متن توجه کنید

تکثیر عروس هلندی: تکثیر عروس ها در ایران خوشبختانه با موفقیت همراه بوده و رنگ های مختلفی از این پرنده تکثیر یافته است. اما به دلیل جفت گیری های نامناسب، هیبرید سازی و سایر عوامل بعضی از انها عقیم هستند و توانایی تولید مثل را نخواهند داشت. یعنی تخم ها به جوجه تبدیل نخواهد شد. در صورتی که جفت جوان، سالم و نژاد دار تهیه کنید شانس تکثیر موفق پرنده به بالاترین حد خود میرسد زیرا عموما انواع نژاد دار عقیم نیستند و تخم ها به جوجه تبدیل می شود و عروس هلندی ها نیز والدین خوبی بوده و مراحل تکثیر را از ابتدا تا انتها به خوبی انجام میدهند

برای تکثیر پرنده به وسایل گرانقیمتی نیاز نیست و تنها فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر که در زیر اشاره میشود کافی است

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده (بهتر است پرنده خریداری شده به صورت جفت خریداری شود، اگرچه عروس هلندی ها به سرعت با هم جفت میخورند ولی مدت زمانی طول میکشد تا اماده تکثیر شود، از طرفی ممکن است جفت انتخابی شما همدیگر را نپسندند. بنابراین انتخاب عروس های جفت خورده می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد)

۲) تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر

۳) فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر

۱) تهیه عروس هلندی های جوان و جفت خورده: بهتر است عروس هلندی های خریداری شده جوان و بالغ باشند. سن بلوغ عروس هلندی ها بین ۱.۵ الی ۲ سال است. همچنین بهتر است مدتی از جفت  گیری انها گذشته باشد. مزیت تهیه جفت عروس هلندی این است که شما مرحله اولیه تکثیر را پشت سر میگذارید. به دلیل اینکه جفت کردن دو پرنده  ان هم به انتخاب شما کمی مشکل است و شاید پرنده ها همدیگر را نپسندند یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا با هم جفت بخورند. بهتر است از پرنده فروش جفت مطمئنی را درخواست کنید. بهترین عروس ها انهایی هستند که قبلا امتحان خود را پس داده باشند که قیمت نسبتا بالایی دارند. توصیه بنده این است که با رنگ خاکستری شروع کنید تا احتمال عقیم بودنشان یا مسائل ژنتیکی در تولید مثل نداشته باشید.

۲)تغذیه مناسب برای اماده ساختن عروس ها جهت تکثیر: باید عروس ها را برای تکثیر موفقیت امیز تقویت کرد استفاده از دان تقویتی و غذای نرم در این زمان بسیار مسمر ثمر می‌باشد

تهیه دان نرم یا غذای مکمل حیوانی و چند نکته: تخم مرغ شناخته شد ترین غذای نرم و مکمل محسوب می‌شود برای همین می‌توان سفیده تخم مرغ اب پز را با مقدار کمی زرده به همراه بادام و هویج رنده کرد و در اختیار پرنده قرار داد. اکثر عروس ها از هویج استقبال میکنند ولی ممکن است بعضی از انها هویج را دوست نداشته باشند که باید از مخلوط تخم مرغ حذف گردد. شاید اضافه کردن سینه مرغ اب پز بدون هیچ گونه ادویه جات غذای نرم و تکمیلی ما را کامل تر از پیش کند. عروس ها به سینه مرغ هم علاقه دارند با این حال در دادن سینه مرغ به پرنده ها زیاده روی نکنید چرا که میتواند مشکلات گوارشی را برای پرنده ها به وجود آورد.

دان ساده و معمولی پرنده نباید قطع شود و به روال عادی باید با این دان که شامل کتان و ارزن درشت است تغذیه شوند و تنها باید غذای نرم پروتئینی به رژیم روزانه پرنده اضافه گردد. گاها استفاده از برخی حشرات و کرم های تجاری مانند میل ورم یا سوپر ورم برای تامین نیازهای پروتئینی پرنده برای تولید مثل می تواند بسیار مفید واقع شود.

دانه های تکمیلی که میتوان در اختیار پرنده قرار داد همان مخلوط هفت تخم است که احتمالا در رژیم عادی پرنده نیز گاها استفاده میکنید ولی در زمان اماده سازی برای تولید مثل می توانید این مخلوط را به صورت روزانه نیز در اختیار پرنده ها قرار دهید. بادام رنده شده یا خورد شده هم میتواند غذای تکمیلی پرنده را تکمیل تر کند. تخمه افتابگردان هم که به حتم تا به حال به پرنده میدادید و نباید ان را قطع کنید

استفاده از جوانه دانه ها و سبزیجات و میوه جات در این زمان برای تامین ویتامین های مورد نیاز عروس ها و تقویت نطفه نر اجباری است. برخی از عروس ها از خوردن میوه جات و جوانه دانه ها امتناع می کنند. در این صورت استفاده از مکمل های تغذیه‌ای تجاری شامل مولتی ویتامین ها می تواند بسیار مفید باشد. از جمله مکملی که برای تولید مثل و تقویت نطفه پرندگان استفاده میگردد مکمل ad3e است که به صورت تجاری عرضه میگردد.

استفاده از کف دریا(سپیا) در این زمان توصیه میشود.

بهتر است غذای  نرم را در رژیم عادی پرنده به مقدار کم و مثلا هفته ای یک بار قرار دهید و به محض دیدن علائم جفتگیری و اماده بودن، تغذیه با غذای نرم را به طور روزانه شروع کنید.

۳)فراهم کردن شرایط و وسایل تکثیر: این قسمت مهمترین و حیاتی ترین قسمت محسوب می‌شود به این معنی که فراهم اوردن شرایط مطلوب مساوی است با تکثیر موفقیت امیز و در غیر اینصورت چیزی جز عدم موفقیت و نا امیدی نصیبتان نخواهد شد

قفس پرنده: از بزرگترین قفسی که دارید یا می‌توانید تهیه کنید استفاده نمایید. شاید ازادی پرنده و نگهداری در پاسیو یکی از رموز موفقیت باشد. البته عروس هلندی ها را میتوانید در قفسی با ابعاد ۱۰۰*۶۰*۵۰ هم تکثیر کرد

قوطی تکثیر: یکی از مهمترین عوامل در تکثیر موفق عروس هلندی انتخاب قوطی تکثیر است. بعضی عروس ها روی فضای باز هم تخمگذاری میکنند ولی اکثر انها به محلی سرپوشیده برای تولید مثل نیاز دارند. متاسفانه اکثر قوطی‌های تکثیر موجود در بازار مناسب مرغ عشق هستند تا عروس ها بنابراین دقت داشته باشید برای انتخاب قوطی به سایز ان توجه ویژه ای داشته باشید. اگر هم تمایل به تهیه قوطی های تولید مثل تجاری ندارید می‌توانید قوطی تکثیر را خودتان بسازید.

قوطی تکثیر مناسب حداقل طولی برابر با ۲۵ سانتیمتر و ارتفاعی برابر با ۱۵ سانتیمتر دارد که باید در کف آن نیز محل تو رفته‌ای برای جلوگیری از لیز خوردن تخم ها داشته باشد، همچنین می‌تواند چوبی یا پلاستیکی باشد. بعضی از عروس ها از چوب، الیاف و پوشال استقبال میکنند، در حالی که بعضی دیگر به چیز دیگری جز گودی کف لانه نیاز ندارند و ترجیح می‌دهند بدون وجود الیاف تخم گذاری کنند. بهتر است الیاف و پوشال را نیز به همراه قوطی تکثیر در اختیار عروس ها قرار دهید زیرا در صورت عدم علاقه مشکلی پیش نخواهد امد و خودشان انها را بیرون می‌ریزند یا در صورتی که مورد توجهشان باشد از ان استفاده می‌کنند.

بعد از تهیه قوطی تکثیر و قفس مناسب بهتر است قوطی تکثیر را در محلی مناسب در داخل قفس یا خارج از قفس نصب کنید و همچنین قفس پرنده را  در محلی ارام که نور روز ان محل را روشن و تاریکی شب ان محل را تاریک کند قرار دهید ( البته استفاده از نور مصنوعی مشکلی را پیش نخواهد اورد و منظور این بود که مثلا تا ۱۲ شب چراغ پرنده روشن نباشد)

مرحله اخر جفتگیری و تولید مثل: با وجود اینکه عروس هلندی ها با یکدیگر جفت هستند ولی جفتگیری زمان تکثیرچیز دیگریست و ممکن است مدتها به طول انجامد تا پرنده شروع به تولید مثل و تکثیر کند ولی اکثر انها با شرایط مناسب، در فصل بهار خود را اماده تکثیر میکنند. دقت داشته باشید پرنده ها در اسارت ممکن است فصول را با شرایط محیطی خود بسنجند و الزاما فصل بهار تنها فصل تولید مثل عروس ها در اسارت نیست. حتی در فصل زمستان و در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مناسب عروس ها اقدام به تولید مثل میکنند.

مراحل کار به این صورت است که شما عروس هلندی های اماده را از همان ابتدا در قفس مناسب به همراه قوطی تکثیر قرار میدهید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که انها مرتبا در قوطی تکثیر رفت و امد دارند و حتی ممکن است ماده داخل قوطی بماند. کم کم عمل جفتگیری و لقاح انجام شده و عروس ماده تخم گذاری میکند، نرها و ماده ها هر دو روی تخم میخوابند، با این حال جنس ماده بیشترین وظیفه و نقش را برای خوابیدن روی تخم ها ایفا میکند. اگر بخواهیم وظایف را به صورت تقریبی تقسیم بندی کنیم، می‌توان گفت صبح ها وظیفه خوابیدن روی تخم ها به عهده نر و طول شب به عهده ماده باشد. یا حتی هنگام تغذیه هر یک دیگری روی تخم ها میخوابد. حتی هر دو را می تواند دید در کنار هم روی تخم ها نشته اند و این مورد در عروس های مختلف یکسان و دقیق و پیش بینی شده نیست.

در نهایت بالاخره پس از گذشت ۱۹ تا ۲۲ روز جوجه ها سر از تخم بیرون اورده و والدین بخوبی از انها مراقبت میکنند.

نکته های بسیار مهم و تکمیلی:

۱) تغذیه دان تقویتی و نرم را تا شروع شدن تخم گذاری ادامه دهید و بعد از تخم گذاری دان تقویتی را قطع کنید یا به میزان کمی در اختیار پرنده ها قرار دهید و با تولد نوزادان تغذیه با دان تقویتی را مجددا شروع کنید. دلیل اینکار برای جلوگیری از تحمیل انرژی مازاد به پرندگانی است که می خواهند با ارامش کامل روی تخم ها بخوابند.

۲) در روزهای ۱۸ الی ۲۲ روز پس از تخم گذاری محیط پرنده ها را کمی مرطوب کنید یا لااقل کاسه ابی در قفس قرار دهید تا در صورت نیاز ابتنی کنند.  رطوبت هوا در تسهیل بیرون امدن جوجه ها از تخم کمک خواهد کرد. عموما پرنده ها به طور طبیعی برای این منظور ابتنی می کنند با این حال می توانید از دستگاه بخور، حوله خیس یا قرار دادن ظروف ابتنی برای مرطوب کردن محیط استفاده نمایید.

۳) فصل تکثیر عروس ها از بهار تا اوایل تابستان است و بهتر است در این زمان مبادرت به تکثیر کنید. اگرچه در اسارت فصول برای پرنده ها مفهوم انچنانی ندارد و نسبت به شراطی محیطی واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند و ممکن است در فصول دیگر یا هر زمان که شرایط را مناسب ببینند شروع به تولید مثل کنند

۴) در تکثیر عروس هلندی ها عجول نباشید و بهتر است بعد از خرید عروس ها تا چند ماه به انها اجازه دهید تا با محیط کاملا اشنا و اداپته شوند.

۵) دان تقویتی را در رژیم معمول پرنده به صورت کم و هفتگی قرار دهید و در زمان تکثیر با دیدن علائم جفتگیری برای تکثیر غذای تقویتی را روزانه در اختیار عروس ها قرار دهید. استفاده از مکمل های تغذیه ای می‌تواند نقش بسزایی در تکثیر موفق عروس ها داشته باشد.

موفق باشید

در صورت کپی برداری منبع مطلب (onlypet.ir) با درج لینک ذکر شود.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2,199 دیدگاه در “تکثیر و تولید مثل عروس هلندی

  1. فاطمه

    ممنونم از راهنمایی تون.
    ی سوال؟
    چرا چشم بچه اول ک ۱۱ روزش اصلا چشم باز نشد .و اینکه اون چشمم اصلامشکی نیست.
    ولی بچه دوم ۱۰ روزه چشماش کاملا مشکی و نیمه بازه
    چشم بچه سومم کاملا مشکی?
    فقط چشم سمت راستش گاهی اوقات نیمه باز میکنه و اون صورتی انگار …؟ یعنی چشم هاش مشکل داره؟???
    خدانکرده میشه نابینا باشه پرنده????

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خب رنگ چشم که مهم نیست و میتونه فرق کنه و حتی طاق چشم باشه و هر چشمش یک رنگی شده باشه که بستگی به نژاد و ژن پرنده داره و دلیلی هم نداره همه جوجه ها یک رنگ باشن.
      میتونه کاملا طبیعی باشه باز معاینش کنید اگر عفونت و چرک نداره مساله ای نیست.
      بعد یه سوال چرا اینقدر جوجه ۱۰روزه رو دست کاری میکنید ؟؟!!

      پاسخ
  2. فاطمه

    سلام..بازم ممنونم…اصلا دستش نمیزنم????
    موقع غذا دادن و گاهی وقتا بیکارم نگاه شون میکنم ??????? هرروز بهش تخم مرغ بدم اشکال نداره؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام هر روز ک نباید بدین هفته ای نهایت چهار مرتبه خوبه ک فکر کنم بازم زیاده و از غذا های دیگ استفاده کنید مثل میوه ها بادام و….
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      اگر جوجه داشته باشن موردی نداره یکی دو هفته هر روز تخم مرغ بخورن ولیکن ممکنه اذیت بشن حداقل یک روز در میان بهشون بدین. اما اگر جوجه ندارن ماهی دو وعده کفایت میکنه.
      البته در کنار سایر غذاها و نه فقط تخم مرغ به تنهایی .

      پاسخ
  3. فاطمه

    سلام.بازم تشکربابت پاسخ تون.
    چشم عروسم ن چرک داشت ن عفوت چند روزه چشماشو کامل باز کرد رنگ چشماشم قزمز..واسه اون دوتا مشکی..حالشونم خیلی خوبه..امروز شمال هوا افتابی واس اولین بار جوجه ها رو گذاشتم تو افتاب اخه تو قفس بودن تو اتاق نمیدونم کارم درست بود یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    امروز متوجه شدم عروس نرم پر های ک جوجه هام دراوردنو میکنه با نوکش جوجه ها ۱۵ روزن? البته خیلی این کارو نمیکنه هرزگاهی…. اشکال نداره؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      بله این رفتارا در عروس های نر زیاد مشاهده میشه ولیلش هم فکر کنم باسه اینه ک میخوان دوباره تخم کنن و اینا رو مزاحم میدنن و یک جا خودم ک نر این کارا میکنه ک جوجه رو مجبور کنه تا خودش مستقل شه و دون بخوره
      و اگه دیدین ک این کارا رو با شدت زیاد انجام میده جوجه رو باید خارج کنید و به صورت دستی بزرگ کنید و شما هم عذا گرم به ویژه شاهدانه به عروس ها نده چون باعث مست شدن دوباره نر و ماده میشه و باعث به وجود امدن این مشکلات میشه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      آقا مهدی کامل پاسخ دادن فقط اضافه کنم.
      آفتاب و حمام آفتاب برای پرنده و جوجه ای که پر داشته باشه مفیده فقط باید مراقب باشید تا گرما زده نشه و آفتاب سوختگی ایجاد نشه.
      اون رفتار پرنده نر هم طبیعیه و برای جفت گیری مجدد این کار رو میکنه و اگر شدت پیدا کرد باید جوجه ها رو جدا کنید.

      پاسخ
  4. فاطمه

    واقعا ممنونم…هم از شما و هم از اقا مهدی.
    من امروز از دست عروس نرم ناراحت شدم از قفس اوردمش بیرون ی ساعتی بیرون بود ?
    من اصلا یاد ندارم دستی بزرگ کنم و فکر نکنم بتونم???
    انشالله ک دیگه همچین کاری نکنه..
    من واسه عروسام قبل بچه هاشون لونه گرفتم متاسفانه عادت ندارن بنظرتون بچه هاشو بزارم تو لونه؟ شاید اونا هم رفتن و اینطوری عادت کنن؟
    قفسشون واسه ۵نفر اخه جا نداره?

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام ممنون
      ن همچین کاریو نکنید چون دیگ به بچه ها غذا نمیدن چون میترسن شما باید قبل تخم گذاری بعدی این لونه رو بزارید تا عادت کنن قربان شماMAHDI

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      ببخشید در ادامه یک جواب تند بهتون دادم .
      اشتباه بزرگی کردین که پرنده نر رو تنبیه کردین. هرگز مولد ها رو فدای تخم ها و بچه ها نکنید چه کاریه شما یک جفت مولد رو خراب کنید که دو تا جوجه که اون هم معلوم نیست زنده بمونن یا نه رو نجات بدین خب این حرکاتش طبیعی بوده و موردی نداشته که تنبیه بشه بعد از اون بدتر این حرکات رو با طوطی انجام دادین ؟؟؟!!!
      بچه ها رو نباید داخل اون لونه بذارید و چون بهش عادت ندارن تنها راه اگر کتک کاری جوجه ها ادامه پیدا کرد جدا کردن جوجه ها و دستی بزرگ کردن اونها هست. حالا شما تجربه این کار رو ندارید که نباید پرنده بالغ رو تنبیه کنید چون خودتون تجربه غذا دادن به جوجه رو ندارید. باور کنید بهترین جفت عروس رو دارید که بدون لونه تخم ها رو به ثمر رسوندن کل مطالب سایت رو مطالعه کنید اولین مورد هست که طوطی کف قفس تخم ها رو به ثمر رسونده و جوجه داره اون وقت شما اذیتشون میکنید.

      پاسخ
  5. فاطمه

    سلام.????
    نمیدونستم چکار کنم خب گفتم شاید بهتر باشه ببارمش بیرون….ی ساعتی پیشم بود.بعد گذاشتمش تو قفس.
    الانم وقتی ب عروس کوچولو ها غذا میده پر اونا رو میکنه..واسه یکی خیلی بیشتر از اونا(دوتا بچه ها شبیه پدرشن خاکستری یکی شبیه مادرش زرد.) اونی ک پرهاش زرد خیلی میکنه. جاشم خون میاد.البته ن اینکه همش باشه بالا سرشون پرشون بکنه بیشتر موقع غذا دادن.
    نمیدونم چکار کنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کار خاصی نمیشه کرد فقط اگر شدت پیدا کرد باید جوجه ها رو دستی بزرگ کنید.

      پاسخ
  6. فاطمه

    سلام اقا مجتبی.
    دوتا از بچه های عروسم آروم خوابیدن و اروم نفس میکشن.یکشون خیلی تند تند نفس میکشه چرا ؟؟؟؟؟
    بزارید اینطوری بگم مث ی مرغی ک تو افتاب داغ تابستون باشه ..
    یا اینکه هل هل میزنه…چرا..
    کاش زودتر جواب بدین…

    پاسخ
  7. رضا جدي

    سلام
    دمای محیط نگهداری رو چک کنید باید درحدود ۲۴-۲۵ باشه نه بیشتر

    پاسخ
    1. فاطمه

      سلام.دمای محیط بالا نیست ..تو اتاقمه..دماسنج ندارم اما همش تو همین دما هستن …?

      پاسخ
      1. مجتبی

        سلام
        خب وقتی در همین دما بقیه جوجه ها مشکلی ندارن و فقط این یکی اینطوری هست ممکنه عفونت داره و تب کرده و یا غذا کمتر بهش رسیده.
        جوجه رو لمس کنید و سایر جوجه ها رو نیز لمس کنید اگر این جوجه مورد نظر گرمتر بود یعنی تب داره و بهتره آنتی بیوتیک مصرف کنه یا در ظرف آبخوری آنتی بیوتیک بریزید که والدین به همه بدن و یا همین یک جوجه رو چند قطره محلول آنتی بیوتیک داخل حلقش بریزید.
        یک کپسول تتراسیکلین رو داخل یک لیتر آب حل کنید و از این محلول با قطره چکان و یا سرنگ ۳ – ۴ قطره داخل حلق جوجه بچکانید.
        اگر هم غذا بهش ندادن دستی تغذیش کنید و چند قطره دارو قاطی غذا بهش بدین. در مصرف آنتی بیوتیک زیاده روی نکنید.

        پاسخ
  8. فاطمه

    سلام
    اقا مجتبی لمسشون کردم و بدن همه شون دماش یکی بوداما باز امشب حالش همونطوری شده قلبش تند تند میزنه.. بدنش گرم نیستش.اگه همه بخورن اشکال نداره..بدنش گرم نیستش اصلا ..
    چرا عفونت گرفته..؟

    پاسخ
  9. فاطمه

    میشه جواب بدین انگاری داره ی چیزش میشه چکار کنم
    ??????????????

    پاسخ
    1. مرضيه

      سلام فاطمه خانم امیدوارم حال عروستون خوب بشه……. ببینید این مطالب بدردتون میخوره ،،به نظرم مطالب برای عروس بالغ باشه ،بازم از هیچی بهتره ،البته با اجازه مدیر سایت.. نفس صدا دار:یا خس خس سینه.
      این بیماری به دو علت بوجود می آید: ۱- تغییرات شدید و ناگهانی دما ۲- تغذیه از دانه های کثیف و آلوده به گرد و فضولات خودیا عروس هلندی های دیگر.
      علامت این بیماری تنفس با صدا و با منقار نیمه باز است . در عین حال نفس بریده بریده می باشد.
      درمان: مخلوط کردن یک قاشق چایخوری الکل طبی رقیق با دو قطره گلیسیرین در آب آشامیدنی پرنده

      سرماخوردگی:
      علایم: پف کردن ، لرز ، عطسه ، نفسهای تند و گاهی نیز یک قطعه سفید و شفاف از بینی پرنده سرازیر می شود. این بیماری در بعضی ازعروس هلندی ها با اسهال سفید نیز همراه است. این بیماری را نباید با آسم اشتباه کرد.
      درمان : استفاده از غذاهای مقوی ، جلوگیری از کوران و تغییرات دما در محل نگهداری قناری بیمار.
      یک قاشق چایخوری روغن اکالیپتوس در یک فنجان آب جوش ریخته در جلوی سوراخ قفس نگهدارید بطوری که پرنده از بخار متصاعد شده استنشاق نماید ولی این کار نباید زیاد باشد زیرا ممکن است موجب خفگی پرنده شود.
      غذای سبزی و پرتقال شیرین باید همه روزه به پرنده داده شود یعنی روزی دو بار صبح و بعد از ظهر تعویض شود تا از پلاسیدگی و ترشیدگی آن جلوگیری شود

      بیماری آسم:
      علائم: این بیماری تمامی علایم بیماری سرماخوردگی را دارد به اضافه تنفس سخت با دهان باز .گاهی نیز تنفس پرنده همراه با صدا می باشد.
      درمان: دو قطره ید خوراکی را در۲۸گرم آب نوشیدنی حل کرده و روزی سه مرتبه از آن به پرنده داده شود. جای پرنده باید گرم باشد. میتوان کمی بخار اکالیپتوس نیز در محل اتاق پرنده استفاده نمود اما این بخار نباید زیاد باشد زیرا موجب خفگی پرنده خواهد شد. این درمان باید تا بهبودی کامل پرنده ادامه یابد . با افزایش آثار بهبودی باید درمان نیز با فاصله انجام شود. تغذیه پرنده نیز باید مقوی باشد.
      مخلوط شیر با نان همراه با دو یا سه قطره روغن ماهی بسیار مفید است. استفاده از سبزی تازه هم خوب است

      پاسخ
  10. فاطمه

    سلام عزیزم.پرنده ام‌۲۱ روزه علائم اسم یا سرماخوردگی نداره…فقط تند تند نفس میکشه …نه عطسه ن خس خس هیچی…کلی مطلب خوندم …
    اقا مجتبی گفت اگ تب داره عفونت کرده بهش تترا بده اخه اصلا تب نداره دو دلم کرده میترسم بهش بدم.. واقعا سخته نگهداریشون??????
    واقعا ممنونم ازتون مطلبتون خیلی خوب بود…

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      نه دو دل نباشید و حتما بهش تتراسیکلین بدین واقعا ممکنه عفونت داره پرنده های سالم هم به همون مقداری که عرض کردم خدمتتون بخورن موردی نداره.
      ممنون از نظر دوستمون و با احترام به نظر ایشون اما الکل رو هرگز و هرگز و تحت هیچ شرایطی به صورت خوراکی به پرنده و به هیچ حیوونی ندین درمان خس خس سینه هم با تتراسیکلین هست.
      شیر هم برای پرنده خوب نیست و باید از شیر مخصوص و بدون لاکتوز استفاده کرد.

      پاسخ
  11. AMIR

    سلام دوستان
    من یک جفت عروس هلندی دارم که دفعه اول از ۴ تا تخم سه تا رو باز و بزرگ کرد و وقتی جوجه ها ۳۵ روزه بودن دوباره جفت گیری کردن وقتی تخماشونو گذاشتن جوجهاشون میرفتن روی تخما وبال بال میزدن وتخما خیلی تکون میخورد که من بخاطر همین جوجه ها رو جدا کردم ۱دونه از تخما بدون نطفه۱ دونه یکم ترک خورد و۲ تاشم پر بود و وقتی۱۵ روز از تخم اول میگذشت من یک طوطی ملنگو دستی خریدم وکنار قفس اونا گذاشتم و هر روز صبح تو خونه ولش می کردم بعد از چند روز عروس نر خیلی جیغ میزد واز اون روز به بعد روی تخماشون نخوابیدن منم تخماشون ور داشتم و وقتی خواستم لونشونو تمیز کنم یه حشره ریز توی لونشون بود وبعد از این ماجرا عروس مادم خیلی کم به لونه رفتو امد میکنه چرا این طوری شده؟
    ۱چرا یکی از تخمای عروسام بدون نطفه بود؟
    ۲به نظر شما چرا از روی تخماشون بلند شدن؟
    ۳به نظرتون جای قفس طوطی ملنگو رو عوض کنم یا نه؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      خب با توجه به توضیحاتی که دادید اگه غیر از این میشد باید تعجب میکردید. این همه استرس در اطرافشون بوده و چاره ای نداشتن و از روی تخم بلند شدن. در مورد نطفه هم یا نطفه نر ضعیف بوده یا هنگام جفتگیری به درستی جفت گیری نتونستن انجام بدن و تخم بدون نطفه شده.
      بهتره ملنگو دور از قفس عروس ها باشه تا استرسی بهشون وارد نشه و با خیال راحت جفتگیری و تولید مثل کنن
      برای تقویت نطفه نر هم از جوانه دانه ها و مولتی ویتامین مخصوص طوطی سانان استفاده کنید.

      پاسخ
  12. Mohsen

    سلام خسته نباشید عروس هایم تخم هاشون هی از کوزه میندازند بیرون بعد از یک پرنده فروش پرسیدم میگه مشکل از کوزشه . ایا الان کوزه رو عوض کنم مشکلی برایشون پیش نمیاد .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ممکنه مشکل از لونه باشه و یا دست کاریشون میکنید و زیاد داخل لونه رو نگاه میکنید و یا چراغ اتاق رو شبها زیاد خاموش روشن میکنید و پرنده عصبی میشه و یا میترسه.

      پاسخ
  13. محسن

    سلام چراغ اتاق دیگه موقع تاریکی هوا خاموش میکنم و دیگه روشن نمیکنم
    الان یک کوزه بزرگ گرفتم بنظرتون از کجاش ببریم تا برند داخل ؟؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ندید که نمیشه نظر داد خودتون با توجه به حجم کوزه و قفس باید تصمیم بگیرید.

      پاسخ
  14. ابوالفضل

    سلام من دو تا عروس هلندی دارم که جفت نیستن پرنده ماده بعضی وقت ها تو قفس سرش رو میده پایین و برای نر تیکه تیکه سوت میزنه ولی پرنده نر اصلا محلش نمیزاره و بعضی وقتا اونو میزنه

    پاسخ
  15. ابوالفضل

    میخواستم ببینم باید چی کار کنم که جفت شن؟؟؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      باید دید عروس ها به سن بلوغ رسیدن یا نه. در کل باید صبر کنید تا جفت بشن و کار خاصی نباید انجام بدید.

      پاسخ
  16. محمد باقر

    سلام خسته نباشین من یدونه عروس ماده بالغ دارم و یدونه عروس نر تقریبا بالغ یعنی دو سه هفته هست که صورتش زرد شده،الان عروس نرم وسط قفس وقتی راه میره کتاشو باز میکنه و یه صداهایی در میاره و سینشو نزدیگک زمین میکنه یه موقع هم گوشه قفس میره و دمشو میده بالا و کتاشو باز میکنه و سینشو میچسبونه زمین و یه صداهایی درمیاره ،حالا عروس نرم با این علائم بالغ شده؟ از کجا بفهمم که اینا با هم جفت گیری کردن یا نه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بله نر شما بالغ شده اگر با ماده در کنار هم هستن و نسبت به هم علاقه نشون میدن جفت خوردن.

      پاسخ
      1. محمد باقر

        سلام خب حالاربا این توضیحات لونه لراشون بزارم؟ از بعضی ها شنیدم کوزه بزارم بهتره الان خودش یدونه لونه ۲۵در۱۵درارتفاع تقریبا ۱۷ داره چکار کنم
        همین نری که گفتم از دیشب میره تو جادونیش میچسبونه خودشو به دونا و دمش که بیرونه رو این ور اونور میکنه کتاشم باز میکنه دمشو اینور اونور میکنه برای چیه؟
        با همین شرایطی ک گفتم امروز ظهر دیدم که ماده قسمت پشتش یعنی از اون جایی که پرهای دمش در میاد ولی از رو نه از زیر یکم خونیه اندازه تقریبا به بیست و پنج تومنی چکار کنم؟ یعنی با نر دعوا کردن؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          خواهشا همه سوالتون رو در یک پست ارسال کنید .
          خب میتونید لونه استاندارد براشو نبذارید حالا یا کوزه یا کنده درخت و یا هر لونه دیگه ای فقط کف لونه باید گود باشه و هیچی داخل لونه نریزید.
          احتمالا نر شما داره خود ارضایی میکنه که بسیار براش مضر هست و باید حتما جفت بخوره و نباید این کار رو بکنه ممکنه در آینده نتونه با ماده جفت بخوره البته اگر این حرکتش ادامه دار بشه و عادت کنه.
          – ماده هم ممکنه یا پرش شکسته و یا درگیری با نر داشته و …

          پاسخ
  17. محمد باقر

    خب چکار کنم اینکار رو نکنه؟

    پاسخ
    1. MAHDI rezaei

      سلام
      قسمت جفت زدن پرندگان رو مطالعه بفرمایید و اگه جفت لخوره دیگه این کارو نمیکنه
      قربان شماMAHDI

      پاسخ
  18. Amir

    سلام و خسته نباشید.
    من یه جفت طوطی عروس دارم که چند وقت پیش ۴ تا تخم گذاشتن و ۲ تا جوجه شد و من هر روز برای عروس هام تخم مرغ با ذرت رنده شده قرار میدهم البته بگم هم نر و هم ماده یکسالو یکی دو ماه دارن و اولین سری تخم گذاری شونه حالا که تقریبا بیست و خورده ای روز شده و یکی از جوجه ها تقریبا پر از پر شده و اون یکی جوجه هنوز پر نزده علت چیست و اینکه ماده با اینکه الان داره جوجه هاشو بزرگ میکنه دوباره ۵ تا تخم گذاشته ایا اون ها هم جوجه میشن و ضرری برای عروس هام نداره؟باتشکر.

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      اون جوجه ای که پر در نیورده و لاغر و کوچیک مونده ضعیفتره و احتمالا به خاطر اختلاف زمان خارج شدن از تخم باشه که نتونسته خوب غذا بگیره و ضعیف تر شده. میتونید خودتون دستی به کمکش بیاین و تغذیش کنید. عروس هاتون هم از امادگی خیلی بالایی برخوردار بودن. مخصوصا ماده که ۵ تا تخم گذاشته!! قدر این ماده رو باید دونست و عیبی هم نداره و ایشالا که این تخم ها هم جوجه بشن. فقط دقت کنید که ممکنه در این زمان جوجه های فعلی از مولد ها کتک بخورن. حواستون به این موضوع باشه و اگه دیدین جوجه ها زخمی شدن یا درگیری پیش میاد جوجه ها رو جدا کنید و دستی بزرگشون کنید.

      پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *