شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

طوطی کوچک اسکندر که در کشور عزیزمان به نام ملنگو مشهور است یکی از پاراکیت های اصیل میباشد که با وجود اینکه در اکثر منابع ذکر شده بی استعداد است ولی به این راحتی ها نمیتوان در مورد ان قضاوت کرد. حقیقتا تا چند سال پیش با تجربه ای که از نگهداری شاه طوطی داشتم و همانطور که در منابع ذکر شده خودم هم فکر میکردم طوطیان اسکندر واقعا بی استعدادند. ولی چندی پیش ملنگویی را در یکی از مغازه ها دیدم که بیش از ۳۰ کلام حرف میزند و جمله میگوفت و صدایش هم خیلی خوب بود. شاید قابل مقایسه با کاسکو نبود ولی در کل خوب بود، یا بعضی از اشنایان که از طوطی ملنگو نگهداری میکنند کاملا از ان راضی هستند و به طور عجیبی هم دستی شده اند. بنابراین نمیتوان در مورد طوطی ها زود قضاوت کرد. بنده نمیگویم بی استعداد است بلکه میگویم تواناییش کمتر از سایر طوطی ها مانند کاسکو یا امازونهاست. در کل بنده خصومتی با هیچ یک از طوطی ها ندارم و بهتر است شما را به خواندن ادامه متن برگرفته از منابعی مانند ویکی پدیا و کتاب شناخت و نگهداری انواع طوطی سانان دعوت کنم و شما با خواندن مطالب بالا و خواندن مطالب منابع علمی که در زیر بیان میشود خود قضاوت کنید و انتخاب درستی داشته باشید

شناخت:طوطی کوچک اسکندر (نام علمی Psittacula krameri) پرنده‌ای از خانواده طوطیان است و در ایران به نام “ملنگو” مشهور است. طولش ۴۰ سانتیمتر و زیستگاهش در آسیا بویژه هندوستان و سریلانکا و در افریقا از سودان تا غرب افریقا است. برای نگهداری در نورخان (پاسیو) مناسب است. رنگ پرها عمدتآ سبز است در نرها حلقه سیاهی از بخش زیرین منقار منشعب و تا پشت گردن ادامه دارد که در آنجا با نوار قرمزی ادغام می‌گردد.
این نوع طوطی به عنوان بی استعداد ترین طوطی شناخته میشود و غیر از دستی شدن و با تمرین بسیار زیاد چند کلمه یاد گرفتن کار دیگری یاد نمیگیرد و از پر سر و صدا ترین طوطی های نیز هست و جیغ های بلند و گوشخراشی میکشد . در قفس تخم گذاری نمیکند و باید در میحط آزاد که توانایی پرواز داشته باشد قرار بگیرد ، به طور مثال پاسیو . البته رنگهای دیگری از این طوطی نیز وجود دارد که به خاطر کمیاب بودن قیمت بالتری نسبت به سبزشان دارند.

پراکندگی جغرافیایی:پراکندگی جغرافیایی این طوطی از سایر طوطیها بسیار وسیعتر است به طوری که از شمال غربی آفریقا تا قسمتهایی از آسیا و از شرق تا برمه را شامل می شود و احتمالا در کشور چین نیز یافت می شود.این پرنده را با موفقیت به نقاط غیر بومی نیز منتقل کرده اند و در حال حاضر در این مناطق زندگی می کند و یافت می شود.

اندازه: ۳۵ تا ۴۰ سانتیمتر

جیره غذایی: تخمه،بادام پوست کنده شده میوه جات و سبزی هاکلا  غذای طوطی های متوسط تا بزرگ را میتوان به او داد که بهتر است مرتبا میوه و سبزیجات نیز به آن افزوده شود.

تعیین جنسیت:پرنده نر بالغ را می توان براحتی از روی حلقه صورتی رنگ دور گردن و علامت سیاه رنگ روی صورت شناخت که در ماده چنین علامتی وجود ندارد

پرندگان نا بالغ:شبیه پرندگان بالغ هستند اما منقار آنها کم رنگتر و رنگ عنبیه آنها خاکستری است.

نکته:از آنجا که حلقه مشخص دور گردن در جنس نر این پرنده تا ۳ سالگی ظاهر نمی شود نمی توان سن و جنس این پرنده را با اطمینان تخمین زد.

تقلید صدا:این پرنده توانایی یادگیری کلمات را دارد اما به این معنی نیست که توانایی یادگیری کلمات را همانند کاسکو وطوطیهای بزرگ داشته باشد به طور کل کمی بی استعداد  به نظر میرسد

تکثیر: در پاسیوهای بزرگ امکان پذیر است

تعداد تخم ها: سه الی چهار عدد

زمان خوابیدن روی تخم: حدود ۲۴ روز

ترک لانه توسط جوجه ها: حدود ۷ هفته

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

1,804 دیدگاه در “شناخت و نگهداری طوطی کوچک اسکندر (ملنگو)

  1. .

    من می خواستم ی پرنده بخرم . با مشخصات زیر چه پیشنهاد میکنید.
    روزی حداقل ۳ساعت می تونه ازاد باشه
    یخاطر درس و مشق به طور جدی نیم ساعت الی ۱ساعت میتونم جدی باهاش کار کنم بقیش یا تو خونه ازاد یا هر کار دیگه ای مثل رو شونه نشتن
    مدفوعش ابکی نباشه
    جیغ بلندم نزنه
    خوی خوبیم با انسان بگیره

    پاسخ
    1. Parrot

      سلام
      این تایم که میگید به نظرم میتونه مناسب باشه
      مدفوع ابکی ؟؟! من که ندیدم پرنده ای اگه مریض نباشه مدفوعش آبکی باشه
      از لحاظ جیغ و سر صدا اگه دنبال پرنده ای هستی که صدا نکنه یا جیغ نزنه به نظر من کلا دور پرنده خط بکش مخصوصا طوطی هر پرنده ای یه صدایی واسه خودش داره
      از لحاظ خو گرفتنم خیلی پرنده ها هستن که از جوجگی مراقبت کنی باهات خو میگیرن مثل طوطی ها عروس هلندی و حتی مرغ عشق یا مرغ مینا
      موفق باشید

      پاسخ
  2. .

    ممنون. منظورم از جیغ بلند رو بد گفتم اصلا این بخش رو ول کنید . از خوی گرفتن هم چون خونده بودم که ملنگو دستی نمیشه می خواستم بدونم واقعیت داره؟
    ی سوال حدید دارم با توجه به مشخصاتم از بین عروس ،ملنگو و مینا به نظرتون کدومش مناسب تره

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خیر. کی میگه ملنگو دستی نمیشه؟ ببینید یک زمان طوطی وحشی و بزرگ ملنگو رو تهیه میکنید خب دستی کردنش واقعا سخته و ممکنه زمان زیادی به طول بکشه و اخرشم اونجوری که باید دستی نشه. ولی به طور کلی ملنگو هم مثل سایر طوطی ها دستی میشه و از این بابت خیالتون راحت.
      انتخاب هم بستگی به سلیقه خودتون و شرایط نگهداری که میتونید فراهم کنید داره. مشخصا نگهداری مینا با طوطی ها متفاوته.

      پاسخ
  3. .

    ممنون.با توجه به متن شما یعنی من الان شرایط نگه داری هر سه تارو دارم(شرایطم رو تو کامنت قبلی گفتم).پس تا اخر هفته ی ملنگو تهیه میکنم فقط شما مغازه معتبری برای پرنده تو شیراز نمشناسید؟

    پاسخ
    1. Parrot

      سلام فکر نکنم قوانین سایت اجازه بده که کسی مغازه یا فروشگاهی رو معرفی کنه شما برای خرید پرنده از طریق فروشگاه ها و پت شاپ های معتبر اقدام کنید ❤️ درضمن اگه دنبال جوجه ملنگو هستی الان فصل خوبی نیست بهتره تا بهار صبر کنی😉 موفق باشی🙏🏻

      پاسخ
  4. .

    ببخشید ایا پلت رو هم میشه به عنوان غذا اصلی داد به ملنگو؟

    پاسخ
  5. حسین

    سلام من یک طوطی ملنگو دارم پرریز شدید داره بغیر از سرش پر های تمام بدنش ریخته و پر های نازکی که تقریبا رنگ سفید و سبز دارد مانده اند که طوطی الان تقریبا سفیده درمان داره این طوطی چون طوطی سرحال هست
    درمانش چیه؟یه درمان که زود جواب بده

    پاسخ
  6. elham agabeygi

    سلام وقتتون بخیر من سه روزه یه جوجه ملنگوی چهل و پنج روزه گرفتم اصلا تو بغلم که میگیرم مدفوع نمیندازه موقعی که مدفوع داره صدا میده میزارمش تو قوطی مدفوع میندازه خیلی برام عجیبه یه سوال دارم اونم اینکه من از کی باید باهاش حرف زدن تمرین کنم؟یکی ام از کی میتونه پرواز کنه یا بپره؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      از همین الان هم میتونید با پرنده صحبت کنید و کلماتی رو بگین تا ملکه ذهنش بشه ولی فعلا صدایی رو تقلید نمیکنه تا شش هفت ماهگی. البته برای ملنگو این سن رو عرض کردم و سن تقریبی هم هست و برای هر طوطی فرق میکنه و ممکنه برخی زودتر و برخی دیرتر شروع به تقلید صدا کنن. با این حال عموما طوطی های ملنگو از شش هفت ماهگی تقلد صدا میکنن و بهترین وقت برای اموزششون هست.
      در مورد اینکه کی پرواز میکنه هم باید بیش از دوماه سن داشته باشه تا پرهاش کامل شده باشه و از اون پس میتونه پرواز کردن رو یاد بگیره. عموما در طبیعت طوطی ملنگو ۸ هفته طول میکشه تا پروبال دربیاره و از والدین تغذیه میکنه و پس از ۳ الی ۴ هفته بعد هم مستقل میشه، یعنی لونه رو ترک میکنه و پرواز میکنه. حالا حساب کنید جوجه شما کی پرواز میکنه….

      پاسخ
  7. amir1366

    سلام من چند روز دیگه ی جوجه ملنگو سرلاکی میگرم ۱ هر دوساعت غذا بدم ۲ هر ۲ ساعت چند وعده بدم با سرنگ ۳ سی سی ۳ شب از ساعت چند ببد ندم یجا خوندم از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح نباید غذا داد ممنون

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      زمانی که چینه دان پرنده خالی هست باید پرش کنید و با خالی شدنش هم دوباره باید پر بشه. نسبت به سن پرنده هم مقدار غذایی که دریافت میکنه متفاوته. بنابراین تایمینگش و مقدار غذا دست خودتون و نسبت به سن پرندتون و مقداری که غذا رو دریافت میکنه و نگاه کردن به چینه دانش میتونید تشخیص بدید.
      هنگام خاموشی هم نیازی نیست تغذیش کنید. اول صبح ولی فراموش نکنید که حتما تغذیه بشه.

      پاسخ
  8. نگار

    سلام وقت بخیر.من یه جفت عروس هلندی دارم و حالا میخوام یه ملنگو بگیرم.اولی اینکه میخواستم بدونم ملنگو ارزن هم میخوره؟من تمام تغذیه هایی ک شما تو سایتتون تاکید میکنید ب عردسام میدم،برا ملنگو هم ب همین شکله؟
    واینکه عروس هلندی مدفوعش اصلا بو نمیده،میخواستم بدونم ملنگو هم همینطوره؟،

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      بله ارزن هم پوست میکنه و میخوره. شاید عجیب باشه ولی همه طوطی ها حتی ریزترین دانه ها رو هم میتونن پوست بگیرن و بخورن. البته اینکه از ارزن استقبال کنه یا نه بستگی داره و همه طوطی ها رفتار یکسانی رو نشون نمیدن. اگرچه اکثر طوطی ها عاشقش، بعضی ها و تعداد کمی هم لب نمیزنن و این دیگه بستگی داره ولی اینکه طوطی های بزرگ میتونن ارزن رو بخورن یا نه جواب بله هست.
      فضله ملنگو خیلی بزرگتر از فضله عروس ها هست ولی خب بوی خاص و اذیت کننده ای نداره.

      پاسخ
  9. MOHAMMAD99

    سلام اقا شهریار عزیز
    یه طوطی ملنگو تو یه زمین اطراف خونمون پیدا کردم و فعلا خبری از صاحبش نیست نوکش اسیب دیده و یه حالتی مثل شکستگی داره
    بهش گردو و تخم افتاب گردان دادم ولی غذاشو پودر میکنه و بیشترشو کف سبد میریزه
    ایا من باید کاری بکنم و قابل ترمیم هست؟
    اینم عکس منقارش
    https://www.onlypet.ir/upload/user/box/10/163705137016711.jpg

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      تخم افتابگردان خام و انواع بذر مثل کتان و حتی ارزن درشت در اختیارش بذارین. میوه جات و ذرت تازه هم عالیه و حتما بهش بدید. زیاد هم دانه چربی نخوره و جوانه گندم و میوه جات حتما در اختیارش باشه. پلت های بالانس شده تجاری هم هست.
      بهتره پرنده رو هم ببرید دامپزشک تا معاینه کنه. اگه این کبودی به خاطر برخورد یا اسیب فیزیکی باشه که هیچ ولی اگه یک عفونت باکتریایی یا ویروسی باشه واقعا خطرناکه.

      پاسخ
  10. ابوالفضل

    سلام
    من حدودا یکونیم ماه هست یک ملنگو خریدم طرف گفت سه ماه داره و خودمون پرورش میدیم ولی من حس میکنم اینطور که میگه نبوده تا امروز حتی یک بار هم نشده از دستم غذا بگیره وقتی میرم سمتش جیغ میزنه فرار میکنه اولش تو قفس بود تو اتاق کنار خودم ولی بعد از یه مدت بردمش تو یه اتاق بزرگتر و کلا اونجا ازاده حالا میخواستم بدونم امیدی هست به رام شدنش؟

    پاسخ
    1. alirezaj

      سلام
      امید که همیشه هست منتها میتونه اونقدری وقت ببره ک از حوصله شما خارج بشه و اصولا ملنگو دیرتر رام میشه.

      پاسخ
  11. کوروش

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم که تازه طوقش داره معلوم میشه
    دو ماهه خریدمش و سه هفتس که کامل رام شده ولی به سمتم نمیاد
    دست ببرم جلوش میاد رو دستم ولی قبل اینکه دستمو ببینه ازم در میره
    سوالم از شما اینه که طوطیم خیلی به شدت ساکته
    تنها که باشه یکم جیغ میزنه ولی اصلا نشده جلوم جیغ بزنه
    به نظرتون میتونم به حرف بیارمش ؟

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *