تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

غذا دهی به جوجه طوطی ها به صورت دستی کاری لذت بخشی است اما بهتر است این کار را به والدین انها بسپارید و هیچ گاه جوجه طوطی را از والدین برای تغذیه دستی جدا نکنید. مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند شانسی برای زنده ماندن از طریق غذا دادن دستی شما ندارند به هرحال گاهی پیش خواهد امد که ناچار به این کار میشویم یا گاهی پرنده فروش ها جوجه هایی را میفروشند که هنوز احتیاج به والدین دارند و ناچاریم انها را به صورت دستی تغذیه کنیم. به هر حال در این قسمت نحوه صحیح غذادهی به صورت دستی به طوطی ها همراه با غذاهای نرمی که میتوان به انها داد توضیح داده میشود

به ادامه متن توجه کنید

تغذیه دستی جوجه طوطی ها و باید ها و نباید ها

تغذیه دستی جوجه طوطی ها مخصوصا انهایی که خیلی کوچکند یا هنوز بدنی لخت و بدون پروبال دارند کار درستی نیست و بهتر است این کار را به والدین پرنده بسپاریم و از تغذیه دستی انها خوداری کنیم زیرا تغذیه انها اکثرا با عدم موفقیت و مرگ جوجه مواجه میشود. با این حال بعضی مواقع پیش امده که والدین طوطی ها از جوجه ها مراقبت نمیکنند یا جوجه ای از میان جوجه ها ضعیف تر است و مجال غذا گرفتن پیدا نمیکند یا پرنده فروشانی جوجه هایی را میفروشند که هنوز به والدین خود نیازمندند و هنوز از طریق والدین تغذیه میشوند. درست است که جوجه های بسیار کوچک شانس زیادی در بزرگ شدن به اینصورت ندارند ولی بعضی مواقع تغذیه نکردن انها به صورت دستی هم باعث مرگشان میشود حال انکه جوجه های بزرگتر که پروبالشان هم درامده و بعضی پرنده فروشها هم انها را میفروشند شانس زیادی در بزرگ شدن دارند و این جوجه ها که از طریق انسانها بزرگ میشوند از هر نظر برای نگهداری در کنار انسانها مناسبترند و روابط عمیقی با انسانها برقرار میکنند. به هر حال اگر با جوجه ای مواجه شدید که نیاز به نگهداری و تغذیه دستی دارد بهتر است این کار را انجام بدهید.

غذای جوجه طوطی ها و طرز تهیه سرلاک

غذای جوجه طوطی ها از غذای نرم و نیمه هضم شده داخل چینه دان والدین تهیه میشود که قاعدتا ما نمیتوانیم این نوع غذا را در اختیارشان قرار دهیم بنابراین بعضی ها غذاهای نرم و مشابهی را مانند سرلاک بچه پیشنهاد میدهند که کاملا تجویز نادرستی است. سرلاک بچه‌ها به دلیل دارا بودن لاکتوز غذای مناسبی نیست و نمیتوان از ان برای تغذیه جوجه ها استفاده کرد و دستگاه گوارش پرنده را با اختلال مواجه خواهد کرد.

توجه: سرلاک های مخصوص طوطی سانان با برندهای تجاری معتبر در بازار پرنده فروش‌ها موجود میباشد و ارجعیت تغذیه دستی جوجه طوطی‌ها استفاده از این نوع سرلاک ها است. توصیه میکنیم ابتدا از این نوع سرلاک ها برای تغذیه جوجه طوطی های خود استفاده کنید و تنها در صورتی که امکان تهیه سرلاک مخصوص برای شما میسر نیست از روش تهیه سرلاک خانگی استفاده نمایید.

غذای طوطی ها از دانه ها و میوه جات تشکیل میشود ولی همانطور که پیشتر گفتیم غذای جوجه ها به صورت نیمه هضم شده می باشد و بنابراین از دانه های معمول و خشک طوطی هم به همین شکلی که هستند برای تغذیه نمیتوان استفاده کرد. اما میتوان از مخلوط دانه ها و مواد غذایی که در ادامه بیان میشود یک غذای نرم عالی برای جوجه ها به دست اورد.

روش تهیه سرلاک خانگی برای جوجه طوطی ها

۱- دانه هایی مثل ارزن، تخمه افتابگردان، تخم کتان را به صورت خام و پوست گرفته تهیه کنید. میتوانید خودتان نیز انها را پوست بگیرید.

۲- تخم مرغ یک منبع غذایی عالی برای جوجه ها محسوب میشود. سفیده تخم مرغ اب پز را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید یا می توانید از پودر سفیده تخم مرغ موجود در قنادی ها استفاده کنید.

۳- میوه جاتی مانند سیب درختی یا هویج برای تغذیه طوطی ها بسیار مناسب هستند و می توانید انها را تهیه کنید.

۴- ذرت یک منبع غذایی عالی است. برای تهیه سرلاک مخصوص طوطی ها نیاز است ذرت خشک یا ارد ذرت را نیز تهیه کنید.

توجه: ترکیب مواد غذایی و دانه ها را به تناسب انجام دهید و به طبعشان و ارزش غذایی انها توجه نمایید. به عنوان مثال میتوانید از پیشنهاد زیر استفاده کنید.

  • ۴۰ درصد ارزن
  • ۲۰ درصد کتان
  • ۱۰ درصد تخم افتابگردان
  • ۱۰ درصد ارد ذرت
  • ۱۰ درصد سفیده تخم مرغ
  • ۱۰ درصد میوه جات

۵- از یک مخلوط کن برای ترکیب مواد موجود استفاده کنید و پودر دانه هایی که به تناسب ترکیب کردید را با تخم مرغ و میوه ای مانند سیب در مخلوط کن بریزید و مقداری اب جوش به ان اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم به دست آید.

توجه: هر دفعه به مقدار کم غذا را تهیه کنید و از نگهداری سرلاک خوداری کنید. اولویت استفاده غذای تازه برای پرنده است.

توجه: از سایر دانه هایی مانند بادام، فندق، گردو و … نیز میتوانید در برخی از وعده ها استفاده نمایید. مخصوصا برای طوطی های بزرگ. دقت داشته باشید حتما پوست مغز دانه‌ها را نیز بگیرید. به عنوان مثال بادام یک پوسته سفت دارد و مغز دانه نیز یک پوسته نازک تیره که باید این پوسته نازک کاملا جدا شود. برای سایر دانه های کوچک نیز به همین صورت.

توجه: استفاده از ترکیب دانه ها به همراه میوه جات تمامی مواد غذایی مورد نیاز روزانه جوجه طوطی ها را برای رشد سریع و تامین نیازهایشان برطرف میکنند با این حال گاها ترکیب مواد افزودنی مانند مولتی ویتامین ها در جوجه هایی که سنی بالای ۱۰ روز دارند توصیه می شود. دقت داشته باشید حتما از مکمل یا مولتی ویتامین مخصوص طیور استفاده نمایید.

غذا دهی یا تغذیه جوجه ها طوطی ها به صورت دستی:

غذا دهی به جوجه ها میتواند به دوصورت انجام پذیرد: در صورتی که جوجه ها خود غذا را ببلعند بهتر است از یک قاشق چای خوری استفاده شود و مزیت این روش این است که جوجه ها با سرعت دلخواه غذا را میبلعند و در صورتی که جوجه هنوز نمیتواند غذا را ببلعد چاره ای جز استفاده از سرنگ نداریم که در این جا هر دو روش را توضیح میدهیم

روش تغذیه با قاشق: مقداری غذای نرم را در قاشق چایخوری ریخته و لبه قاشق را به دهان جوجه گذاشه و کمی قاشق را کج کنید تا غذا سر بخورد و جوجه ان را ببلعد. در صورت پرو بال زدن جوجه، بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا جوجه را دورون دستانتان بگیرید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

روش تغذیه با سرنگ: این روش بهتر است در صورتی استفاده شود که پرنده از طریق قاشق غذا را نخورد یا اینکه نتواند غذا را ببلعد.

یک سرنگ نسبت به جسه پرنده تهیه کنید و یک لوله نرم و باریک و انعطاف پذیر(کرمک دوچرخه کاملا ضدعفونی شده) به سر این سرنگ وصل کنید ارتفاع این لوله باید حداکثر ۴ الی ۵ سانتی متر باشد به طوری که این لوله مستقیما به چینه دان پرنده وارد شود. سه چهارم سرنگ را از غذای نرم پر کنید, سپس با یک دست سعی کنید نوک پرنده را باز کرده و با دست دیگر لوله را آرام آرام وارد حلق پرنده کنید و تا چینه دان پایین ببرید حال مایع رو با فشار ثابت خالی کنید (در این عمل در صورتی که زیاده روی کنید ممکن است غذا وارد نای پرنده شود و اگر به دادش نرسید “الوداع”) در صورت پر وبال زدن پرنده بهتر است ان را در پارچه بپیچید یا از شخص دیگری کمک بگیرید

توجه: باید چندین باردر روز به پرنده با روش های بالا غذا بدهید. بهترین زمان برای غذا دادن زمانیست که چینه دان پرنده تقریبا خالی باشد شما براحتی با دست زدن به چینه دان پرنده میتوانید متوجه این موضوع شوید.

معمولا طوطی ها باید ۱ الی ۲ ماه  تغذیه گردند البته این زمان تقریبی است و بستگی به پرنده شما دارد. همچنین در صورت غذا خوردن خود پرنده به یکباره سرلاک را قطع نکرده و تنها کم کم تعداد دفعاتی که خودتان به پرنده غذا می دهید را کم کنید تا پرنده مجبور شود خودش دانه بخورد. این مرحله مقداری سخت است و اکثر طوطی ها تا به اصطلاح دانه خور شوند نگهدارنده را عذاب میدهند.

کلام اخر: هیچگاه جوجه ها را از والدین برای تغذیه دستی  جدا نکنید و تنها زمانی این کار صحیح است که بنا به دلایلی ناچار به این کار شوید. بزرگ کردن دستی پرندگان کاری لذت بخش است ولی حوصله زیادی میخواهد و باید در این امر بسیار صبور باشید.

در صورت کپی برداری این مطلب، منبع را ذکر کنید

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

944 دیدگاه در “تغذیه جوجه طوطی ها به همراه روش تهیه سرلاک و غذا دادن به انها

  1. mohamadasd987

    سلام
    اگر ممکن است این نکته را هم ذکر نمایید که حدودا هر چند ساعت یکبار باید به پرنده غذا داد
    زیرا بنده محصل هستم و حدود شش ساعت مدرسه ام اگر در این شش ساعت به انها غذا نرسد اشکالی دارد .
    یا اگر به شخصی دیگر بسپارم تا در صورت نبود من جوجه را غذا دهد ولی بیشتر من به او غذا دهم باز هم جوجه وقتی کاملا بزرگ وبالغ شد روی دست من می نشیند؟
    با تشکر

    پاسخ
      1. سجاد

        من یک جوجه طوطی دارم برای اینکه عادتیش کنم به خودم می تونم بی ارمس بیرون

        پاسخ
    1. محمدی

      سلام من طوطی هام یه بچه بدنیا اوردن ولی الان بهش غذا نمیدن مامانش از خونه میندازتش بیرون تقریبا بزرگ شده ولی تا حالا نمیتونه غذا بخوره چیکا کنم ب نظرتون؟!

      پاسخ
      1. syna

        سلام
        لطفا در بین سوال ها سوال‌نپرسید
        خب باید به قفس جدا منتقل بشه و خودتون تغذیهش کنید

        پاسخ
    2. آرین

      سلام
      با احترام به آقا شهریار عزیز
      درصورتی که میخواهید طوطیتون سخنگو بشه حتما باید از ۷ روزگی به بعد از پدر و مادر جدا بشه و با سرلاک مخصوص پرندگان تغذیه بشه

      پاسخ
  2. آزاده

    سلام
    اقا شهریار واقعا دستت درد نکنه من همیشه دنبال یه دستور غذای خوب برای جوجه طوطی ها بودم.
    یه دفه که یکیشونو خریده بودم فروشنده بهم گفت فقط بهش ارد نخود با شیر گرم بدم!!!!!!!!انقدر با اطمینان گفت که باور کردم,اون جوجه هم ۲ روز بیشتر عمر نکرد و منو عذا دار کرد):
    می شه این غذاها رو به جوجه ی بقیه پرنده ها مثلا میناها هم داد؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      آرد نخود با شیر گرم هیچ مشکلی نداشته البته اگه شیر سالم باشه.
      پس پرنده شما به دلیل دیگه ای مرده من خودم چند تا بچه طوطی رو با سرلاک ( غذای کودک غنچه)+ شیر گرم برگ کردم و رشد خیلی خوبی هم داشتند هیچ کدوم هم نمردند.

      پاسخ
      1. مجتبی

        راستی شیر بدون چربی مثلا شیر پاستوریزه خوبه من خودم از شیر پاستوریزه استفاده می کردم.
        درضمن این غذا رو به همه بچه پرنده ها می تونید بدین.

        پاسخ
      1. ارش

        می گم اقا شهریار طوطی برزیلی در چه ماهی تخم می گذارند

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          هر زمان که اماده باشن و شرایط محیطی فراهم باشه. در اسارت تایم خاصی برای تولید مثل وجود نداره. اما در حالت عادی در فصول گرم سال. بهار تا اوایل زمستان.

          پاسخ
      2. هستی

        سلام من یک جوجه کوتوله می خوام به خرم اگر میشه میشه بگید از چند روزگی و یا از چند ماهگی میتونم خودم بهش سرلاک بدم

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          بهتره که جوجه سرلاکی نخرید و ریسک مرگ و میر داره. با اینحال حداقل باید چهار الی شش هفته سن داشته باشه. طوطی کوتوله اصولا از هشت هفتگی لونه رو ترک میکنن و مستقل میشن.
          در اخر لطفا برای ارسال سوال از گزینه پاسخ استفاده نکنید و سوالات رو انتهای همه دیدگاه ها بپرسید.

          پاسخ
  3. آزاده

    سلام آقا مجتبی
    پس اگر غذاش مشکل نداشته حتما غلظتش زیاد بوده چون الان که فکر می کنم,تقریبا حالت چسبنده داشت!عذاب وجدان گرفتم
    ولی در کل ممنون دیگه این اشتباه رو تکرار نمی کنم.

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      کلا موجود زنده همینه بدون دلیل هم می افته میمیره شما نگران نباش.
      اما غلظت غذا : نباید خیلی غلیظ باشه چون توی دهن پرنده می چسبه و همچنین نباید خیلی هم رقیق باشه چون آب اضافه باعث خفه شدن جوجه ها میشه.
      موفق باشید.

      پاسخ
  4. صنم

    سلام
    من امروز یه جوجه طوطی سبز گرفتم .
    خیلی هم نگرانشم . حالش خوبه غذا هم میخوره فقط نمیتونم تشخیص بدم کی سیر میشه چون بعد از غذا خوردن بازم دستم میره سمتش دهنشو باز میکنه .
    ضمنا پرنده فروشی یه قوطی غذا داد گفت فقط از همین بهش بدم . چیکار کنم حالا؟

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      نه نگرانش نباشید. باید تو روز چند وعده(چهار پنچ وعده) بهش غذا بدید. تشخیص سیر شدنشم از چینه دانش مشخصه و حتی میشه با دست به ارومی لمسش کنید.
      غذای پرنده فروشه هم نمیدونم چیه. شرکتیه، دست سازه، سرلاکه چیه؟؟
      موفق باشید

      پاسخ
    2. مجتبی

      سلام
      باید به اندازه ای غذا بهش بدین که چینه دانش متورم بشه و ببینید که پر شده و به اندازه گردوی کوچک زده باشه بیرون درضمن اگه شک دارید در دفعات بیشتری بهش غذا بدین.
      غذای کودک بهش بدین بخوره.

      پاسخ
  5. صنم

    نمیدونم غذاش چیه اما توسرنگ ته نشین میشه با قاشق بهش میدم . یه سوال دیگه با چی گرمش کنم ؟ یا چطور بفهمم سردش نیست ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      غذاش خیلی آبکی نباشه مگه چقدر آبکی هست که ته نشین میشه !!!!! غذا باید مثل حلوا و نشاسته باشه نه آبکی !!!!!
      اگه توی اتاق نگهداریش میکنید احتیاجی نیست گرمش کنید. فقط نباید باد به جونش بخوره الان هم هوا گرمه مشکلی نداره فقط توی یه کارتون و یا ظرفی باشه که باد و نسیم به جونش نخوره درضمن چند دقیقه هم جلوی آفتاب ملایم سایه آفتاب نگهشدار براش خوبه فقط خیلی توی آفتاب نباشه پوستش بسوزه یا لح لح بزنه اگه زیاد گرمش شد یه مقدار غذا بهش بده بخوره. آب خالی فعلا براش خوب نیست همون غذا ترکیب با آب بهتره.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      غذا رو نمیدونم چیه و نمیتونم کمکی انجام بدم. احتمالا غذای بدی نباید باشه به هر حال فروشنده داده و حتما خودشم استفاده میکنه.
      گرم کردن لازم نداره، دمای اتاق مخصوصا تو این فصل براش مناسبه. فقط تو جریان باد قرار نگیره……
      موفق باشید

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      از این غذای آماده دیگه استفاده نکن ممکنه خراب شده باشه از غذای کودک استفاده کن و خودت درست کن.

      پاسخ
    2. غزل

      سلام من جوجه طوطی دارم الان یک هفته سرلاک که میخوره میارتش بالا چشم سمت راستش هم خیلی گوچیک شده

      پاسخ
      1. alirezaj

        سلام سوالتون رو وسط سوالهای ۱۰ سال پیش مطرح کردید!آخر دیدگاهها مطرح کنید.
        نوع سرلاک و مقداری که استفاده کنید اگه درست باشه و سرلاک م فاسد نشده باشه پس احتمال عفونت داخلی بالا مبره با توجه به این که چشمش هم عفونت کرده نمیشه راحت دارو تجویز کرد.ببرید دامپزشک.اگه امکانش نیس ار تی ان تی استفاده کنید.

        پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      خیلی کار اشتباهی کردین!!!
      مگه چیه یخ کنه !!! اصلا نگران نباش خود والدینش چطور گرمش میکنن ؟؟؟؟ هیچی به این اندازه که
      می رسه حتی دیگه نمی تونن روش بخوابن و ولش میکنن به حال خودش پرنده شما سردش نمیشه بلکه از گرما تلف میشه. گفتم فقط باد و نسیم بهش نخوره همینکه توی کارتون و جعبه باشه و زیر پاش خیس نمونه کافیه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      به این چیزا لازم نداره دوست من. مگه جوجه چقدریه. پر دراورده؟؟؟ تو رو خدا این روش های من دراوردی رو روی این بیچاره پیاده نکنید. هیچ احتیاجی نداره
      موفق باشید

      پاسخ
  6. صنم

    سلام
    خیلی ممنونم که جواب تمام سوالاتمو با حوصله دادین . کم کم دارم یاد می گیرم چطور باید باهاش رفتار کنم . کمپرسم برداشتم . فقط چون اینجا هوا هنوز سرده تو آفتاب نمیتونم ببرمش . در ضمن بدنش لخت نیست پر داره اما قسمت شکمش زیر بالاش و گردنش نداره . به نظر شما چند وقتشه ؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بین ۱۵ تا ۲۰ روز بیشتر نداره.
      قرار نیست برای آفتاب گرفتن ببریدش روی حیاط و زیر نور مستقیم خورشید نگهش دارید بلکه توی اتاق و با نور پشت پنجره به مدت ۳ – ۴ دقیقه حمام آفتاب بگیره کافیه و نباید زیاد گرمش بشه!!!!

      پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      ببخشید سنش زیر بیست روز هست نه چهار ماه چون فرمودن هنوز پرهاش کامل نشده از بیستم به بعد دیگه بدنش لخت نیست ولی پرهاش هنوز کوچک هستند و کامل رشد نکردن تا سی روزگی پرها کامل میشن. البته اگه شرایط طبیعی داشته باشه و خوب تغذیه بشه در غیر اینصورت زمان میبره تا پرهاش کامل بشه.

      پاسخ
      1. ناشناس

        سلام من ی جوجه طوطی دارم بهش سرلاک میدم از کجا بفهمم حالش خوبه؟

        پاسخ
        1. مجتبی

          سلام
          همینکه تا حالا زنده مونده حالش خوبه. باید سرحال باشه – صدا بده – حرکت داشته باشه – یه گوشه کز نکنه و …

          پاسخ
  7. صنم

    بسیار ممنونم . راهنمائیتون ارزنده بود . باز هم باهاتون در ارتباط خواهم بود .
    عیدتون هم مبارک …………

    پاسخ
  8. صنم

    سلام
    از صبح دستشوئیش تیره شده دیگه رقیق نیست . کسلم شده غذا هم کم میخوره و دیر هضم میکنه . چیکار کنم ؟
    منتظر پاسختون هستم .

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      یه مقداری صبر کن و زیاد بهش غذا نده ممکنه سنگین شده باشه بزار چینه دانش خالی بشه بعد بهش غذا بده ممکنه غذاش غلیظ تر شده باشه و یا هوا گرم شده و فضله سفت تر شده. نوع غذاش رو عوض کنید شاید اون غذای دست ساز که خریدین خراب شده باشه و ترش کرده!!!!

      پاسخ
  9. صنم

    سلام
    اگه بدونین چقدر ناراحتم . جوجم از صبح به پهلو افتاده هیچی هم نخورده چشماشم بسته فقط نفس میکشه . براش دعا کنین .

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      واقعا متاسفم……
      جوجه ای که از مادر گرفته میشه مراقبت فراوانی میخوات. مثلا همین تغذیش خیلی مهمه و غذاهای دست سازی که ما درست میکنیم یا همون سرلاک یا هر غذایی ممکنه به پرنده نسازه، گرما ، سرما و خیلی موارد دیگه
      واقعا متاسفم. به قول شما کاش این جوجه ها از مادر جدا نمیشدن.
      خود پرنده فروشا از جوجه ها خیلی میارن و میفروشن و خیلی ها رو هم خودشون بزرگ میکنن که از بین این همه جوجه چند تایی میمونن و به چشم دیدم که خیلی از همین جوجه ها تو پرنده فروشی ها در حال جون کندنن
      موفق باشید

      پاسخ
  10. صنم

    سلام دوباره و شاید آخرین بار
    جوجم یک ساعت پیش مرد .

    پاسخ
  11. صنم

    کاش می شد هیچ کد.مشون از مادرشون جدا نمیشدن .
    اینقدر ناراحتم که فقط خدا میدونه

    پاسخ
  12. صنم

    ببخشید دلم گرفته بود باهاتون درددل کردم .
    همیشه شاد و موفق باشید .
    صنم

    پاسخ
    1. شهریار (onlypet.ir)

      خواهش میکنم دوست من
      امیدوارم شما هم شاد باشید گرچه میدونم با این وضعیت رسیدن به موردی که عرض کردم کمی سخته
      موفق باشید

      پاسخ
  13. پریسا

    سلام
    من برای اولین باره به این سایت اومدم از بالا تا آخره این بحث رو خوندم
    ۴ روزه که یه جوجه طوطی سبز گرفتیم
    مغازه داره می گفت فقط بهش سیب زمینی پخته بدین به آرد برنج
    ما هم همین کار رو کردیم ولی بعد از روز دوم دیگه نخورد و حالش بد بود تخمه آفتاب گردون رو با آب حالت پوره در آوردیم بازم خورد اما امروز دیگه اینم نمی خوره خیلی نگرانم می ترسم ما منم بمیره خواهشاً راهنماییم کنید چیکار کنم

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید از غذای کودک استفاده کنید و با آب درست کنید و با سرنگ بدین بخوره.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      در مورد تغذیه جوجه طوطی در بالا بحث شده و امتحان شده است و میتونید استفاده کنید
      اما نکته اینجاست که تغذیه جوجه طوطی به صورت دستی یه ریسک بزرگه
      بله ممکنه جوجه شما هم بمیره
      موفق باشید

      پاسخ
  14. حدیث

    سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    من امروز یه جوجه طوطی گرفتم که فک کنم حدود ۲۰ روزش باشه
    اگه روزی ۳. ۴ بار بهش ارد نخودچی با اب که نه زیاد رقیق نه زیاد غلیظه بدم ممکنه زنده بمونه؟؟ هنوز زیاد تعادل استادن نداره ولی خیلی سرحاله

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      بهتره از غذای کودک بهش بدین مثلا غذای غونچه یا سرلاک و روزی ۳ – ۴ بار هم خیلی خوبه تغذیه بشه فقط زیر پاش تمیز باشه و خیس نمونه – در جریان باد هم نباشه تا مریض نشه.
      موفق باشید.

      پاسخ
  15. لیلا

    سلام
    جوجه طوطیم احتمالن ۲۰روزشه سرشو همش تکون میده (انگار تیک داره) این رفتارش طبیعیه؟

    پاسخ
    1. مجتبی

      سلام
      باید بگید چطور سرشو تکون میده مثلا سرش رو جلو عقب میکنه و صدا میده و گردنش رو میکشه اگه این حالت باشه طبیعی هست و گرسنه هست و یا به شما عادت کرده و بازیش میاد اما اگه سرش رو به چپ و راست حرکت میده و یا به سمت پایین تکون میده و گردنش رو کامل خم میکنه و یک حالت پیچش توی گردنش پیش میاد و گیج میزنه انگار که مست شده این حالت مریضی هست و یکی از نشانه های نیوکاسل هست البته من فکر نمیکنم طوطی شما مریض باشه احتمالا سالم باشه.

      پاسخ
    2. شهریار (onlypet.ir)

      سلام
      ببینید سرش لرزش نداره؟. طوطی تعادل داره.؟ گه گاه گردنش نمیپیچه. کامنت اقا مجتبی رو بخونید به خوبی توضیح دادن
      موفق باشید

      پاسخ
      1. Ali

        سلام ببخشید یه جوجه طوطی یک روزه دارم آیا بهش آب هم بدم تا چندروزگی آب بدم یا ندم
        ممنون میشم جواب بدین.

        پاسخ
        1. شهریار (onlypet.ir)

          نیازی به اب نیست و فقط سرلاک بدید. جوجه یک روزه خیلی نگهداریش سخته و امیدوارم تلف نشه.
          لطفا از گزینه پاسخ برای ارسال سوال استفاده نکنید.

          پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *