ماهی دامسل (دوشیزه ماهی)

دامسل ها از گونه های محبوب اکواریومی اب شور هستد که نگهداری انها در کنار دلقک ماهی ها و مرجان های اب شور امکان پذیر است. بسیاری از دامسل ها سایز نسبتا کوچک تا متوسطی دارند و با رنگ آمیزی زیبای خود چشم ها را به خود خیره میکنند. در ادامه برای شناخت دوشیزه ماهی ها و انواع گونه های رایج با ما همراه باشید.

دامسل فیش (Damsel fish) یا دوشیزه ماهی گروه بسیار بزرگی از ماهی ها هستند که بیش از ۲۵۰ گونه از انها شناسایی شده است. دوشیزه ماهی ها به طور کلی متعلق به خانواده شقایق‌ماهیان می‌باشند که خود چند زیرخانواده را شامل می شود، در نتیجه هر یک از گونه های دامسل‌ نیز دارای نژادها و شخصیت‌های خاص خود می‌باشند. اکثر دامسل ها دارای خلق و خوی نسبتا خشنی هستند و می توانند در اکواریوم های کوچک اب شور مشکلاتی را به وجود اورند با این حال گونه های متعلق به جنس کرومین خلق و خوی ارامتری دارند. به هر حال ما ابتدا در مورد کلیات این گروه از ماهی ها مطالبی را عنوان میکنیم و سپس گونه های رایج اکواریومی مانند دامسل ابی، دامسل زرد و …. معرفی می شوند.

بسیاری از دامسل ها کمتر از ۲۰ سانتیمتر طول دارند و اکثریت انها تا حدود ۸ سانتی‌متر رشد می‌کنند. برخی از انها با طول بیشتر، از ماهیان بزرگ به شمار می روند. به طور مثال دامسل گاریبالدی (Hypsypops rubicundus) با طول ۳۸ سانتیمتر از گونه های بزرگ جثه محسوب می‌شود که متعلق به اب شور نیست! جالب است بدانید همه دامسل ها متعلق به اب شور نیستند و تعداد اندکی از انها در امتداد رودخانه های اب شیرین و در اب های لب شور زندگی می کنند که عموما گونه های اکواریومی محسوب نمی شوند.

دامسل فیش ها دارای رنگ های بسیار زیبا و درخشانی هستند اما در طول زندگی خود میتوانند به ماهیانی با رنگ های معمولی و خسته کننده تبدیل شوند. اکثر دامسل فیش ها در نوجوانی بهترین و درخشانترین رنگ های خود را نمایش می دهند و با پا به سن گذاشتن رنگ درخشان خود را از دست می دهند.

در محیط طبیعی اکثر دامسل ها در اب های کم عمق و در محیط های صخره ای اقیانوس هند و آرام زندگی میکنند.

دامسل فیش ها ماهیان سخت جانی هستند تا حدی که از انها به عنوان ماهی استارتر یا ماهی ای که قادر است چرخه نیتروژن ابتدایی اکواریوم را تحمل نماید یاد میکنند.

شرایط کلی نگهداری: اکثر دوشیزه ماهی ها به فضای کافی برای شنا نیازمندند و محیط صخره ای را می‌پسندند. خوشبختانه اکثر دامسل ها ماهی های نسبتا سخت جانی هستند با این حال شرایط کلی نگهداری انها یک اکواریوم بزرگ با دکورهای صخره ای و دمای اب ۲۲ الی ۲۹ درجه سانتیگراد با پی اچ قلیایی ۸.۱ الی ۸.۴ است. مقدار شوری اب نیز همانند اکثر گونه های اب شور محدوده ۱.۰۲۰ الی ۱.۰۲۵ می باشد.

دامسل ها در اکواریوم های جمعی می توانند رفتار تهاجمی داشته باشند و به محدوده و قلمرو خود بسیار حساسند. اگر فضای کافی در اختیارشان قرار نداده باشید می توانند مشکلات زیادی را برای ساکنین مخزن و شما به وجود اورند. دوشیزه ماهی ها ابتدا با شاخ و شانه کشیدن به دیگر ماهیان مخزن انها را مورد ازمایش قرار میدهند و اگر واکنشی را از سوی انها دریافت نکنند یا ماهی مورد نظر عقب کشیده و بترسد به احتمال قوی به تعقیب و ازار رساندن ان ماهی ختم خواهد شد.

به طور کلی دامسل ها با ماهیان صلح جو و بی دست و پا سازگاری خوبی ندارند اما با بسیاری از ماهیان نیمه تهاجمی و جسور مانند دلقک ماهی ها، جراح ها، نئون ها، انجل کوتوله و …. سازگاری خوبی دارند. دقت داشته باشید در مخازن کوچک و کمتر از ۱۵۰ لیتر نمی توانید از دامسل ها کنار دیگر گونه ها نگهداری نمایید و احتمال درگیری در چنبن اکواریومی بسیار زیاد خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید نگهداری تعدادی از گونه های مختلف دامسل در کنار یکدیگر نیز احتمال درگیری بینشان را به شدت افزایش خواهد داد. سعی کنید همیشه از یک دامسل یا یک دامسل نر با چند دامسل ماده هم نوع کنار هم نگهداری نمایید.

تغذیه: اکثر دوشیزه ماهی ها همه چیز خوار هستند و به کمتر غذایی نه میگویند! در طبیعت رژیم غذایی دامسل ها شامل سخت پوستان کوچک، پلانکتون، جلبک و رژیم گوشتی(غذای زنده) است. در اکواریوم های خانگی می توان به انها انواع غذاهای تجاری خشک، یخ زده، میگوی اب شور، کرم و نوزاد ماهی و …. داد.

در ادامه انواع گونه های رایج اکواریومی دامسل ها معرفی میگردد (جهت مشاهده معرفی کامل هر گونه بر روی تصویر گونه مورد نظر کلیک نمایید).

دامسل ابی
دامسل ابی
دامسل ابی دم زرد
دامسل دم زرد

این نوشته در حال تکمیل می باشد

منابع:

  • https://www.fishkeepingworld.com/damselfish/
  • https://animal-world.com/encyclo/marine/damsels/damsels.php
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Damselfish

کپی برداری با درج نام OnlyPet و لینک فالو به این مطلب مجاز می‌باشد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

2 دیدگاه در “ماهی دامسل (دوشیزه ماهی)

  1. ایلیا

    ماهی ریز پر توقع وحشی با این اندازه ۱۵۰ لیتر میخواد

    پاسخ
  2. .phoenix

    سلام
    تجربه من…دامسل فقط تالبوت و آزور آروم هستن
    بقیه درد سر هستند
    اگه میخواید نگهشون دارید آخرین ماهی باشه که اضافه میشه یا ماهی که قراره بعد از اون بیاد تو اکواریوم از نظر جثه از دامسل چند سایز بیشتر باشه که جرات نکنه سمتش بیاد

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *