چگونه میتوان با کمترین هزینه بلدرچین پرورش داد؟

پرورش طیور بخصوص پرورش بلدرچین در صورتی که به خوبی و با برنامه ریزی صحیحی انجام گیرد کاری سوداور می باشد. میزان سوداوری بالطع به میزان سرمایه گذاری و هدف پرورش دهنده از پرورش این پرنده برخواهد گشت.

با توجه به محدودیت اهدای مجوز به سالن های پرورش بلدرچین توجه به میزان سرمایگذاری و سوداوری سالن های پرورش برای پرورش دهنده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برخی از پرورش دهنده های این پرنده اقدام به پرورش پرنده به صورتی محدود میکنند که هدف غالب این افراد فروش تخم پرنده می باشد.

در چنین مواردی پرورش دهنده به جای خرید تجهیزات مخصوص پرورش شخصا اقدام به ساخت تجهیزات مدنظر میکند. برای مثال ساخت قفس بلدرچین با توجه به اینکه استانداردها و شرایط مشخصی دارد، برای شخص پرورش دهنده نیز امکان پذیر است. از این رو و به منظور مدیریت بر هزینه های اولیه می توان برخی از تجهیزات همچون قفس ها، ابخوری ها، دانخوری ها و … را به صورت دستی طراحی و ساخت.

قفس در پرورش بلدرچین های تخم گذار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. قفس های بلدرچین مکانیزه دارای سیستم ابخوری و دانخوری مخصوصی بوده که هزینه های نگهداری پرنده را نیز کاهش می دهند. برای مثال در این قفس ها از آبخوری های نیپل استفاده میشود، این ابخوریها زمانی اب را در اختیار طیور قرار میدهند که پرنده به نوک آبخوری ضربه وارد کند. از این رو اب به میزان مورد نیاز پرنده در اختیار ان قرار میگیرد و هدر رفتی صورت نمیگیرد. از سویی دیگر امکان پاشیده شدن آب به محیط اطراف قفس بلدرچین وجود ندارد و از این رو نیز آلودگی در محیط ایجاد نمیشود.

توجه داشته باشید که در پرورش بلدرچین های گوشتی از قفس استفاده نمیشود. با توجه به اینکه پریدن و حرکت تاثیر مستقیمی در طعم گوشت بلدرچین دارد، بلدرچین های گوشتی در فضای سالن به صورت ازادانه قرار داده میشوند و از این رو برای انها باید تمهیدات مجزایی از قبیل آبخوری و دانخوری اندیشیده شود. در سالن های پرورش می توان از ابزارهای زیر به منظور بهبود شرایط پرورشی استفاده کرد:

– انواع سیستم های آبخوری و دانخوری دستی یا اتوماتیک: بسته میزان هزینه ای که پرورش دهنده در نظر دارد، میتوان از آبخوری های دستی و یا آبخوری های اتوماتیک استفاده کرد. آبخوری های اتوماتیک پرتی آب پایینی دارند و از سوی دیگر امکان آلودگی محیط به علت ورود پرنده داخل آبخوری و یا حتی ریخته شدن آب به بستر وجود ندارد. از دیگر مزایای آبخوری اتوماتیک نسبت به دستی می توان به کاهش رفت و آمد اپراتور ها به داخل سالن نیز اشاره کرد که در نتیجه امکان ایزولاسیون بهتر طیور در سالن را مهیا می کند.

– سیستم های گرمایشی و سرمایشی: با توجه به متراژ سالن و همینطور تعداد پرندگانی که در سالن نگهداری میشود میزان استفاده و نیاز به سیستم های سرمایشی و گرمایشی متفاوت می باشد. در این بین سیستم های سرمایشی میتواند ابزارهایی همچون هواکش ها و پنجره ها به همراه دیوارهایی از جنس پد سلولزی باشد که البته هواکش ها از مهمترین اجزای سیستم های تهویه نیز می باشند که باید حتما مورد استفاده قرار گیرند.

از سیستم های گرمایشی هم میتوان به انواع هیتر ها، جت هیتر ها و لامپ های مادر مصنوعی اشاره کرد که میتواند محیط نگهدرای طیور را با توجه به متراژ انها گرم کند.

هزینه های پرورش:

هزینه پرورش بلدرچین ارتباط مستقیمی با تعداد پرنده‌ی مدنظر و همینطور تجهیزات مورد استفاده در سالن پرورش دارد. برخی از هزینه ها همچون هزینه های خرید تجهیزات مدرن و اتوماتیک با اینکه در ابتدای کار می تواند بار سنگینی بر دوش پرورش دهنده بگذارد ولی می تواند از بسیاری از هزینه های جاری کاسته و همینطور راندمان کلی سیستم را به میزان قابل قبولی افزایش دهد.

هزینه ها در بخش های مختلفی قابل بررسی می باشد که از مهمترین انها میتوان به تجهیز سالن پرورش شامل خرید تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، تهویه، تجهیزات ابخوری دانخوری و …، نیروی کار بسته به تعداد پرنده و همینطور امکان یا ساخت تجهیزاتی همچون قفس بلدرچین و … اشاره کرد.

پرورش دهنده باید پیش از اغاز به کار هزینه ها و درامد های احتمالی را بررسی کند و جداول مربوط به انها را به منظور پیش بینی نسبی عملکرد آماده سازد.

آشنایی با شرایط نگهداری و بیماری ها:

بلدرچین شرایط خاصی برای نگهداری ندارد فقط با توجه به نوع پرورش که در بالا نیز گفته شد باید قفس و یا بستر برای پرورش پرنده انتخاب شود . پرنده به صورت ذاتی دارای مقاومت مناسبی در مقابل بیماری ها می باشد ولی پرورش دهنده باید برنامه‌ی زمانی مشخصی برای واکسیناسیون پرنده ها در نظر بگیرد که در فصول مختلف و بازه های سنتی مختلف نیاز می باشد.

همچنین به منظور جلوگیری از برخی از بیماری ها همچون بیماری کانیبالیسم شرایط محیطی نگهداری از نظر نور باید به صورت منظم بررسی شده و بهترین شرایط برای محیط انتخاب شود. انتخاب شرایط نوری نامناسب در کنار تغذیه‌ی نامناسب و کم می‌تواند سبب بروز بیماری کانیبالیسم شده که می‌تواند تمامی گله را درگیر خود کند.

به منظور اشنایی با تمامی موارد گفته شده، پرورش دهنده باید مطالعه ی دقیقی در مورد پرنده داشته و سپس با آگاهی نسبی اقدام به پرورش کند. این آگاهی را میتوان با مراجعه به مرجع های آموزش پرورش بلدرچین همچون https://chicken-hatch.com/blog/category/breeding-quail/ بدست آورد. در این برگه امکان دسترسی به اطلاعات مختلفی در مورد بلدرچین اعم از شرایط مورد نیاز برای جوجه کشی ، آشنایی با بیماری ها و راه های پیشگیری و درمان، بررسی روش های اخذ مجوز و … در دسترس می باشد.

نتیجه گیری :

راه اندازی سالن های پرورش چه در فاز صنعتی و چه در ابعاد های کوچک و چندصدتایی نیاز به اشنایی کامل با نوع پرنده و شرایط نگهداری آنها دارد و از این رو نیاز است کاربر اقدام به مطالعه ی کامل در مورد پرنده ی مدنظر خود داشته تا بتواند با دیدی باز و آینده نگر اقدام به پرورش آن پرنده کند.

ارسال کننده خبر برای اُنلی‌پت: رپورتاژ آگهی
این مطلب را به اشتراک بگذارید
twiter facebook telegram googlepluse linkedin

5 دیدگاه در “چگونه میتوان با کمترین هزینه بلدرچین پرورش داد؟

  1. homam

    سلام..باید جفت سالم و سرحال کارداده بخرین..و وقتی تخم میزارن نباید اصلا نزدیکشون بشین

    پاسخ
  2. AmirAbbas86

    سلام من این رو می نویسم برای افرادی که با تعداد کم و به قصد استفاده از تخم ها نگه داری می کنند
    اگر میخواید از تخم هاشون استفاده کنید به نر نیاز ندارید و فقط ماده نگه دارید ماده ها زیر گلوشون دونه های سیاه سیاهدارن یه جورایی خال خال هست
    بهشون باید کاهو یا پوست خیار به عنوان تقویت و از ارد ذرت برای غذای اصلی اونها استفاده کنید و هفته ای ۲ بار هم بهشون دونه پارس بدید و جاشون همیشه گرم باشه
    زیرشون هم در سینی کف قفس ماسه بریزید از پوشال یا خاک اره استفاده نکنید چون می چسبن به مدفوع پرنده و یک چیز چندش آور میشه و در آخر خاک زیر پاشون رو بر اساس تعداد و جای اونها عوض کنید هر چند روز یکبار
    و اگر جاشون نرم باشه تند تند تخم می کنند
    و حتما جا ابی بزرگ داشته باشن و ابشون رو روزی ۲ یا ۳ بار چک کنید و هر روز ۱ بار عوض کنید این طوری همیشه سالم
    می مونند و براتون تخم میزان
    و زمان تخم گذاری بلدرچین ها هم بعد از ظهر هست
    بر خلاف مرغ و اردک

    پاسخ
  3. AmirAbbas86

    در ضمن هیچ وقت در آفتاب سوزان قرار نگیرند چون سریع هلاک میشن

    پاسخ
  4. epehr$

    نخیر باید تو افتاب هم قرار بگیرن من خودم حدود ۵۰ تا دارم درهم هم ماده هم نر هر روز سه ساعتی پنجره سالن رو باز میکنم تا نور بخوره به بدنشون

    پاسخ
  5. ناشناس

    من خودم بچه چارواچ ماگم میدم و در روستا هستم این که شما میگید درسته هم آفتاب و هوا بری روحیه حیوان خوب هست نه زیاد چون زود هلاک میشن

    پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *