شناخت و نگهداری ستاره های دریایی | شناخت و نگهداری انواع آبزیان آب شور

A A A
Avatar

مهمان لطفا ثبت نام کنید

sp_Registration عضویت (ثبت نام) sp_LogInOut ورود
جستجوی پیشرفته

— در محدوده انجمن —




— محاسبه —





— گزینه های انجمن —





حداقل طول کلمه جستجو 3 کارکتر - حداکثر طول کلمه جستجو 84 کارکتر

sp_Feed آر اس اس موضوع sp_TopicIcon
شناخت و نگهداری ستاره های دریایی
۴ مهر, ۱۴۰۱
۱۰:۰۵ ب٫ظ
Avatar
.Mahdi
بوشهر

کاربر نمونه
Members
تعداد نوشته ها: 1912
تاریخ عضویت:

۳ آذر, ۱۳۹۷
sp_UserOfflineSmall افلاین

سلام بر شما

ستاره های دریایی ویژگی های جالبی دارن مثلا تقارن شعاعی در بدنشون دیده میشه. یا در وادی تولید مثل، مثل گیاها تولید مثل غیر جنسی دارنٍ؛ حتی تولید مثل جنسیشون هم شبیه گیاهاست. اگه یکی از بازو هاشون رو بکنی دوباره در میاد، تعداد زیادی آبشش دارن با مکانیزم کار خیلی ساده. غذا تقریبا همچی میخورن و توی همه آبهای آزاد و در هر عمقی پیدا میشن و همه جور تکامل های ویژه برای شرایط ویژه رو در خودشون دارن.

166421801113451.jpgImage Enlarger

تا حالا چیزی حدود ۲۵۰۰ گونه از ستاره های دریایی کشف و ثبت شدن که تعدادی قابلیت زندگی در اسارت رو دارند از جمله گونه های  Oreasteridae، Himerometridae، Ophidiateridae و Ophiomyxidae . (البته اینا اسم خانواده ها هستند و هرکدوم شامل چندین گونه)

166421790477071.jpgImage Enlarger

 

در باب تغذیه

166421816758881.jpgImage Enlarger

ستاره های دریایی در طبیعت لاشخوری و آشغالخوری میکنن و دور و بر ریف ها و روی سطوح صاف میگردن دنبال غذا تا بخورن. رژیم غذایی هم از منابع زنده و غیر زنده جانوری، اسفنجها، هیدر ها، میکرو ارگانیسمها و همچنین جلبکها تشکیل شده (بعلاوه یه سری موارد دیگه). وجود ستاره های دریایی (از حیث مواد خوراکی که مصرف میکنن) برای سلامت ریف ها بسیار مفیده.

در آکواریوم بهترین حالت اینه که طیف متنوعی از غذا ها برای تغذیه ستاره دریایی استفاده بشه. میتونید از ماهی، گوش ماهی(صدف) غذای شرکتی مخصوص و تکه های جلبک (مثلا نوری nori) استفاده کنید. البته که نوع غذا و مقدار غذا برای گونه های مختلف خیلی متفاوته؛ بعضی ها غذای خیلی کمی میخوان و بعضیا بیشتر.

ضمن اینکه ستاره دریایی با خوردن پسمانده ها خودش نظافتچی اکواریوم هم بحساب میاد.

166421824823361.jpgImage Enlarger

مصیبت: توی تانک اصلی غذای ستاره دریایی رو ماهیای دیگه پیشش میخورن؛ پس میتونید ستاره رو برای تغذیه به تانک جدا گونه یا مخزن سامپ انتقال بدید و اونجا براش غذا بریزید تا بتونه به راحتی و در آرامش غذاش رو بخوره.

همچنین...

میکروارگانیسم هایی که در شن ها، سنگها و دیواره آکواریوم زندگی میکنن در تغذیه ستاره های دریایی بسیار مهم هستن. بر همین مدار، نگهداری ستاره های دریایی در تانک های کوچک اصلا توصیه نمیشه. برای نگهداری از یک ستاره دریایی شما به یک آکواریوم بزرگ با لایوراک و شن عمیق و زیاد نیاز دارید که چندین ماه از اضافه کردن شن به آکواریوم گذشته باشه و کلونی های بزرگ میکروارگانیسم ها در اون تشکیل شده باشه تا ستاره شما بتونه دائما از اون تغذیه کنه. کلونی هم تا بخواد کامل خورده بشه خودشو ترمیم کرده. ولی تو آکواریوم های کوچک، شن کمتر و در نتیجه میکروارگانیسمهای کمتری وجود داره و تا بخواد ترمیم بشه ستاره شما همشون رو خورده و بعد از مدتی هم بخاطر نبود میکروارگانیسم های مغذی، خودش میمیره.

+خبر خوب اینکه بسیاری از گونه های ستاره دریایی صرفا با مصرف همین میکروارگانیسم ها سیر میشن و دیگه نیازی نیست که زحمت بدید و براشون غذا تهیه کنید.

 

شرایط آب

ستاره های دریایی به تغییرات شرایط آب (به ویژه شوری آب) بسیار حساس هستن و لازمه که فاکتور های مختلف از جمله دما و شوری و اسیدیته و... بخوبی در سطح ثابت و مناسب نگه داشته بشن و درصورتی که تصمیم گرفتید یکی از فاکتور ها رو جابجا کنید (مثلا شوری رو زیاد کنید) این کار رو به آهستگی و طی چندین ساعت انجام بدید. نوسانات شدید شوری یا اضافه شدن مواد اضافی مثل دارو ها میتونن به راحتی ستاره شما رو به آغوش مرگ هدایت کنن.

166421839142671.jpgImage Enlarger

دمای آب مطلوب برای اکثر گونه های ستاره دریایی چیزی میان ۲۲.۲ تا ۲۵.۵ درجه سانتیگراد (۷۲ تا۷۸ درجه فارنهایت) هست که البته برای بعضی گونه ها میتونه عدد متفاوتی باشه پس اگه میخواید بخرید حواستون باشه.

شوری مناسب برای بیشتر گونه ها چیزی بین ۱.۰۲۰ و ۱.۰۲۶ و پی اچ مناسب برای بیشتر گونه ها حدود ۸.۱ تا ۸.۴ هست.

در نهایت باز تکرار میکنم که این شرایط برای اکثر گونه هاست نه همه گونه ها مثلا دمای مناسب ستاره رد نوبی red knobby)) دمای ۲۵ تا ۲۶.۱ درجه سانتیگراد هست (۷۷ تا ۷۹ درجه فارنهایت).

 

سازگاری

ستاره های دریایی مثل ماهی ها گونه های مختلف دارند با رفتار های مختلف بابت همین باید حتما سازگاری ستاره با سایر اعضای تانک رو رعایت کنید و گونه ای که میخواید بخرید رو بخوبی بشناسید.

خب من نمیتونم همه گونه ها رو معرفی کنم (اگه وقت شد انشالله تو یه تاپیک دیگه یا ادامه همین تاپیک) اما یه چند مورد رو براتون این پایین میارم

 

ستاره دریایی باهاما از خانواده Oreasteridae

این ستاره گونه مهاجمی هست که از مرجان های نرم، اسفنج ها، کرم های لوله ای، صدف ها و دیگر ستاره های دریایی تغذیه میکنه ولیکن ماهیای شما رو نمیتونه بگیره. این گونه رو میشه تو آکواریومهای FOWLR  (فقط ماهی و لایو راک) نگهداری کرد و بدرد نگهداری در آکواریومهای ریف(اگه عبارت درست باشه) نمیخوره

166421883982671.jpgImage Enlarger

 

ستاره دریایی red knobby

این گونه با ریف سازگار نیست و ستاره رد نوبی بالغ شما مرجانهای نرم، اسفنجها، صدفها، کرمهای لوله ای و ستاره های دیگه رو میخوره. بجاش گزینه مناسبی برای نگهداری در آکواریومهای FOWLR (فقط ماهی و لایوراک) بحساب میاد. ضمن اینکه این گونه میتونه تا ۳۰ سانتیمتر رشد کنه پس نیاز به آکواریوم بزرگ (حداقل ۷۵ گالن) برای نگهداری این گونه دارید. برای تغذیه این گونه هم باید از میگو، صدف، جلبک و ماهی مرکب استفاده کنید.

166421860291281.jpgImage Enlarger

 

ستاره Linckia

این گونه فقط با اسفنجها سازگار نیست و اونها رو میخوره و بعنوان گونه سازگار با ریف (ریف سیف) معرفی شده و حدود ۳۰ سانتیمتر رشد میکنه پس برای نگهداری این گونه نیاز به آکواریوم بزرگ دارید(حداقل ۵۵ گالن). این گونه توی آکواریوم بیشتر با تغذیه از باکتری ها شکم خودش رو پر میکنه و کم پیش میاد که غذا های دیگه رو قبول کنه. در دو رنگ قرمز/نارنجی و آبی دیده میشه

16642189583491.jpgImage Enlarger

16642190434021.jpgImage Enlarger

 

ستاره Red Fromia

این ستاره تقریبا هیچکدوم از اجزا/اعضای آکواریوم شما رو نمیخوره و غذای اون از کاملا از میکروارگانیسمها و نوع خاصی از جلبکها تامین میشه. پس میتونید توی تانک های ریف هم بذارید. بهتره برای این گونه شوی آکواریوم رو روی ۱.۰۲۵ بذارید و سطح شوری پایینتر از این نیاد. ستاره فرومیا نسبت به بقیه ستاره ها خیلی بزرگ نمیشه (حداکثر ۱۵ سانتیمتر) و همچنین مقاوم تر از اکثر گونه هاست (هرچند که در نهایت همین گونه هم به تغییر پارامتر های آب حساسیت زیادی داره).

166421916656121.jpgImage Enlarger

 

ستاره Chocolate Chip Star

نگهداری و رفتار این گونه تقریبا مثل ستاره رد نوبی هست.

این گونه با ریف سازگار نیست و ستاره شکلاتی بالغ شما مرجانهای نرم، اسفنجها، صدفها، کرمهای لوله ای و ستاره های دیگه رو میخوره. بجاش گزینه مناسبی برای نگهداری در آکواریومهای FOWLR (فقط ماهی و لایوراک) بحساب میاد. ضمن اینکه این گونه میتونه تا ۳۸ سانتیمتر رشد کنه پس نیاز به آکواریوم بزرگ برای نگهداری این گونه دارید. برای تغذیه این گونه هم باید از میگو، صدف، جلبک و ماهی مرکب استفاده کنید.

16642192679951.jpgImage Enlarger

 

همچنین گونه های انگلی مثل Asterina هم هستن که وجودشون برای آکواریوم و مرجانهای شما بسیار خطرناکه و باید حذف بشن پس اگه لایوراک خریدید و دیدید از توش ستاره مجانی براتون در اومد نگران بشید و حتما ستاره رو کنترل کنید که یکوقت براتون شر نشه.

 

البته حواستون باشه این سازگاری هایی که ذکر شد همه یک طرفه هستن و شما باید حواستون باشه که ماهی که دارید هم با ستاره ها سازگاری داشته باشه.

166421933559821.jpgImage Enlarger

 

تکثیر

بنظر تکثیر ستاره های دریایی در آکواریوم ممکن نیست و نمیشه تکثیر کرد.

اما در طبییعت ستاره های دریایی میتونن یک پای خودشون رو ول کنن و بجاش یه پای دیگه در بیارن و اون پای ول شده هم خودش چهار تا پای دیگه در میاره و میشه یه ستاره جدید (روش غیر جنسی هست و برای بعضی گونه هاست).

166421942018011.jpgImage Enlarger

همچنین در فصل تولیدمثل جنسی، ستاره ها توی یه منطقه جمع میشن و ستاره های نر به یه مکان مرتفع (مثلا روی یه صخره) میرن و اسپرمها رو رها میکنن تا اسپرمها به کمک جریان آب به ستاره های ماده برسن ولقاح و تشکیل تخم توی بدن ماده انجام میشه و بعدش هم تخمگذاری و هچ و...

 

خب مطلب تموم شد اگه مشکلی داشت به بزرگی خودتون ببخشید چون خیلی وقت بود که اینجا مطلبی آپلود نکرده بودم و قلق کار از دستم در رفته

موفق باشیدsf-laugh_gif

 

منبع                    

 https://www.tfhmagazine.com/articles/saltwater/sea-stars-for-the-marine-aquarium-full

 

https://animals.mom.com/starfish-easy-keep-10305.html

 

https://www.bluezooaquatics.com/

 

https://www.aquariumcreationsonline.net/starfish.html

 

https://www.liveaquaria.com/product/2967/?pcatid=2967

کاربران زیر از .Mahdi برای ارسال نوشته مفید تشکر کرده اند:

م.یگانه, Matin 1387
منطقه زمانی انجمن:Asia/Tehran

بیشترین کاربران آنلاین:1031

افراد آنلاین کنونی: farzad amani
217 مهمان

مشاهده کنندگان کنونی این صفحه:
1 مهمان

برترین نویسندگان:

مجتبی : 22934

ΡARSA : 4189

alirezaj : 3752

H∀ⓂΞD20 : 3661

حسنHTB : 3111

HAMID ESKANDARI : 2608

آمار کاربران:

مهمان: 575

اعضا: 33988

مدیران انجمن: 15

مدیر کل: 1

آمار انجمن:

گروه ها: 7

انجمن ها: 239

موضوعات: 7677

نوشته ها: 164387

جدیدترین اعضاء:

mohamad_setareh, obbamir, lvlahsan, seyedizadeh, resoas, 88bardia

مدیر کل: شهریار (onlypet.ir): 3003

آخرین ارسال های انجمن

آخرین دیدگاه ها